Vetyteknologia syrjäyttää akkuautot

Anonyymi

67

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Akkusähköauto on vain välivaihe siirryttäessä järkevämpään vetyautoon.

      • Anonyymi

        Vety on vain lyhyt välivaihe polttokennoautojen voimanlähteenä. Todennäköisesti jo muutaman vuoden kuluttua polttokennoautot käyttävät metaania (maakaasua) koska sitä on laajemmin ja halvemmalla saatavilla kun vetyä. Tämä maakaasukin on vain välimuoto, seuraavaksi polttokennoihin tulee muunlainen "polttoaine", viimekädessä kiinteät anodit jotka vaihdetaan kerran vuodessa huollon yhteydessä (ei tankata lainkaan).


    • Anonyymi

      Tuo onkin järkevää. Aluksi tietysti kannattaa tehdä vedystä biopolttoainetta polttomoottoriautoille.
      Vetyautojen yleistyessä voidaan vetyä käyttää sitten suoraan polttokennoautoihin.

      • Anonyymi

        Vetyä tankkiin ja kyllä tehoja riittää.


      • Anonyymi

        Toyota aikoo käyttää vetyä suoraan polttomoottoriautoissa (kiva askel taaksepäin).


    • Anonyymi

      Eli tuossahan tehdään synteettistä polttoainetta polttiksiin. Jota tehdään jo saksassa.

      • Anonyymi

        Polttomoottori on edullisin ja paras. Polttomoottorihan toimii räjähdysstekniikalla.
        Sähkö on vanhanaikainen ja tarvitsee siirtoverkkoja.
        Rakettimoottorit hyvä esimerkki polttotekniikasta.


    • Anonyymi

      Tulee pienen piirin käyttöön. Rikkaille vanhojen urheiluautojen polttoaineeksi yms.

      Nimittäin kukaan ei tule tuollaisia käyttämään, kun uusien täyssähköautojen hinnat alittavat vastaavien polttomoottoriautojen hinnat.

      Sama tapahtuu sitten käytettyjen segmentissä 5-10 vuotta myöhemmin.

      Miksi? No yksinkertaisesti siksi, että vety on käyttövoimana 3x hinnaltaan ja P2X puolestaan 5x sähköautoihin verrattuna. Lompakko määrää suunnan.

      • Anonyymi

        Sähköauton rinnalle on pakko kehittää muitakin ratkaisuja. Synteettiset polttoaineeton yksi keino vähentää hillipäästöjä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköauton rinnalle on pakko kehittää muitakin ratkaisuja. Synteettiset polttoaineeton yksi keino vähentää hillipäästöjä.

        Tietenkin pitää marginaalisiin käyttötarkoituksiin. Täyssähköautot soveltuvat vain 95%:lle käyttäjistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tietenkin pitää marginaalisiin käyttötarkoituksiin. Täyssähköautot soveltuvat vain 95%:lle käyttäjistä.

        Kun ottaa huomioon koko auton elinkaaren päästöt, siis valmistuksesta romutukseen asti, niin täyssähköauto ei ratkaise ilmasto-ongelmaa, vaan pikemminkin saattaa jopa lisätä sitä.

        https://areena.yle.fi/1-50482461


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun ottaa huomioon koko auton elinkaaren päästöt, siis valmistuksesta romutukseen asti, niin täyssähköauto ei ratkaise ilmasto-ongelmaa, vaan pikemminkin saattaa jopa lisätä sitä.

        https://areena.yle.fi/1-50482461

        Eivät sähköautot ilmasto-ongelmaa ratkaise, mutta pudottavat päästöjä 50-70% vaihtoehtoihin verrattuna. Sekä sähköautojen tuotanto, että niiden käyttövoima on koko ajan vähemmän saastuttavaa.

        Tuo dokumentti onkin enemmän muistutus siitä, että vaikka elinkaaripäästöt ovat nyt jo matalammat, ei saa silti kuvitella että se päästötöntä olisi. Tämän eteen töitä on vielä tehtävänä paljon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eivät sähköautot ilmasto-ongelmaa ratkaise, mutta pudottavat päästöjä 50-70% vaihtoehtoihin verrattuna. Sekä sähköautojen tuotanto, että niiden käyttövoima on koko ajan vähemmän saastuttavaa.

        Tuo dokumentti onkin enemmän muistutus siitä, että vaikka elinkaaripäästöt ovat nyt jo matalammat, ei saa silti kuvitella että se päästötöntä olisi. Tämän eteen töitä on vielä tehtävänä paljon.

        On teoreettisesti mahdotonta tiputtaa päästöjä nollaan. Oikeastaan paljon tätä alemmas tuskin voi päästä. Ainoa keino vähentää päästöjä tuosta alemmas olisi vähentää kulutusta ylipäätään. Eli ostetaan vähemmän autoja ja mitä tahansa muita tavaroita. Ja asutaan pienemmissä asunnoissa.

        Ja jos ei halua kulkea vain julkisilla, voi vaikka oppia autojen yhteiskäyttöön (nykytekniikalla sen pitäisi olla helppoa ainakin kaupungissa). Ei autoa ole pakko omistaa itse. Suurin osa autoistahan on yli 90% ajasta käyttämättä, joten niiden yhteiskäyttämisen pitäisi onnistua, jos vain halutaan.


      • Anonyymi

        Voisitko perustella?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voisitko perustella?

        Tuossakin on jo perustelu... ilmeisesti perustelun konsepti on sinulle tuntematon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun ottaa huomioon koko auton elinkaaren päästöt, siis valmistuksesta romutukseen asti, niin täyssähköauto ei ratkaise ilmasto-ongelmaa, vaan pikemminkin saattaa jopa lisätä sitä.

        https://areena.yle.fi/1-50482461

        Vetyauto on järkevin ratkaisu uudistaa autokantaa


    • Anonyymi

      Aika kaukana tulevaisuudessa on, jos edes sijaintipaikkaa ei tiedetä. Jo sijaintipaikan löytämisen jälkeen kaavoitus ja suunnittelu ja lupakäsittely vie aikaa helposti pari vuotta. Eli tuotanto tuskin käynnistyy ainakaan 5 vuoteen, jos tuotanto koskaan edes käynnistyy. Koko yritys voi olla kadonnut tuossa ajassa ja edes koko laitosta ei ehditä rakentaa.

      Ja jos tuotanto saataisiinkin 5 vuoden päästä käyntiin, ei tuo tuotanto riitä suurelle määrälle autoja. Kyse lienee hyvin pienestä toiminnasta eikä uhkaa lataussähköautoja. Tosin luultavasti tuo laitos ei tuotakaan vetyä henkilöautoja varten, vaan enemmän raskaampaan käyttöön.

      Ja edelleen, vety on ainakin henkilöautoissa typerä. Vedyn tuottaminen kuluttaa 3 kertaa enemmän sähköä. Silläkään ei ole merkitystä, että vety tuotetaan vihreällä sähköllä, koska sama sähkö voitaisiin suoraan laittaa sähköautoihin. Mitään vedyn tuotantoa siinä välissä ei tarvita.

      • Anonyymi

        Voisitko hieman perustella väitettäsi?


      • Anonyymi

        Osaatko perustella yhtään väitettäsi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osaatko perustella yhtään väitettäsi?

        hih


    • Anonyymi

      Vety ja polttokenno on järkevin ratkaisu henkilöautoon.
      Akkusähköauto on vain välivaihe.

      • Anonyymi

        Vety ja polttokennot eivät ole järkeviä ja siihen on monia perusteluja.


      • Anonyymi

        Mitään perusteluja? Muuten tuo oli yhtä tyhjän kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitään perusteluja? Muuten tuo oli yhtä tyhjän kanssa.

        Juu perusteluja kaivataan


    • Anonyymi

      Kyllä vetyauto on huomattavan paljon järkevämpi kuin joku roikan perässä tuntikausia pidettävä akkuauto.

      • Anonyymi

        Ei kovin yllättäen vetyhöpöttäjältä puuttuvat perustelut täysin.


    • Anonyymi

      pakkanen

    • Anonyymi

      Esimerkiksi Saksasta saisi jo kohtuullisen edullisesti käytettyjä vetyautoja.

    • Anonyymi

      BMW tekee parhaillaan yhteistyötä Toyotan kanssa vetyauton valmistuksen aloittamiseksi.
      X5 saa polttokennovoimalinjan ensi vuoden lopussa. Autoon tulee kaksi hiilikuitutankkia, joihin mahtuu kuusi kiloa vetyä. Polttokennot muuttavat vedyn sähköksi, joka pyörittää moottoria.
      Tehoa autoon tulee 275 kW eli liki 370 hevosvoimiksi muunnettuna. BMW:n mukaan autolla on erityisen pitkä toimintamatka säällä kuin säällä. Täyssähköauton toimintamatka kovalla pakkasella voi pudota jopa 20-50 %. Vetyauton etu täyssähköautoon on sekin, että vetytankit saa täyteen noin neljässä minuutissa.

      • Anonyymi

        Liian vähän, liian myöhään. Ja kyllä tuollakin toimintamatka lyhenee pakkasella. Jopa bensa-autolla toimintamatka lyhenee (ja kulutus lisääntyy) kovalla pakkasella. Usein lähemmäs 20%. Sähköautolla vain suhteessa enemmän ja kun toimintamatka on muutenkin lyhyempi niin tuon huomaa helpommin.

        Ja vasta ensi vuoden lopussa? Siihen mennessä BMW on laittanut myyntiin useita lataussähköautomalleja. Esimerkiksi BMW iX3 tuli juuri myyntiin (i3 on ollut myynnissä jo vuosia, mutta se on pikkuauto).

        Ja vaikka hevosvoimien määrä kuulostaa suurelta, ei siinä ole enää mitään erikoista. Monilla sähköautoilla on enemmän tehoa. Aika tavanomainen määrä huomioiden BMW:n maineen.

        Enkä menisi takaamaan, että tuota edes tulee myyntiin. Julkaisuja perutaan usein ja joskus vain kuukausia ennen virallista myyntipäivää. Ennakkotilaajillekin on jouduttu palauttamaan. Autoa ei ole ennen kuin ne on toimitettu ostajille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liian vähän, liian myöhään. Ja kyllä tuollakin toimintamatka lyhenee pakkasella. Jopa bensa-autolla toimintamatka lyhenee (ja kulutus lisääntyy) kovalla pakkasella. Usein lähemmäs 20%. Sähköautolla vain suhteessa enemmän ja kun toimintamatka on muutenkin lyhyempi niin tuon huomaa helpommin.

        Ja vasta ensi vuoden lopussa? Siihen mennessä BMW on laittanut myyntiin useita lataussähköautomalleja. Esimerkiksi BMW iX3 tuli juuri myyntiin (i3 on ollut myynnissä jo vuosia, mutta se on pikkuauto).

        Ja vaikka hevosvoimien määrä kuulostaa suurelta, ei siinä ole enää mitään erikoista. Monilla sähköautoilla on enemmän tehoa. Aika tavanomainen määrä huomioiden BMW:n maineen.

        Enkä menisi takaamaan, että tuota edes tulee myyntiin. Julkaisuja perutaan usein ja joskus vain kuukausia ennen virallista myyntipäivää. Ennakkotilaajillekin on jouduttu palauttamaan. Autoa ei ole ennen kuin ne on toimitettu ostajille.

        Ja BMW:ltä pitäisi tämän vuodessa lopussa tulla myyntiin vielä iX ja i4 . Joten BMW:ltä tulee koko ajan lataussähköautoja, mutta vetyauto on vain suunnitteluasteella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liian vähän, liian myöhään. Ja kyllä tuollakin toimintamatka lyhenee pakkasella. Jopa bensa-autolla toimintamatka lyhenee (ja kulutus lisääntyy) kovalla pakkasella. Usein lähemmäs 20%. Sähköautolla vain suhteessa enemmän ja kun toimintamatka on muutenkin lyhyempi niin tuon huomaa helpommin.

        Ja vasta ensi vuoden lopussa? Siihen mennessä BMW on laittanut myyntiin useita lataussähköautomalleja. Esimerkiksi BMW iX3 tuli juuri myyntiin (i3 on ollut myynnissä jo vuosia, mutta se on pikkuauto).

        Ja vaikka hevosvoimien määrä kuulostaa suurelta, ei siinä ole enää mitään erikoista. Monilla sähköautoilla on enemmän tehoa. Aika tavanomainen määrä huomioiden BMW:n maineen.

        Enkä menisi takaamaan, että tuota edes tulee myyntiin. Julkaisuja perutaan usein ja joskus vain kuukausia ennen virallista myyntipäivää. Ennakkotilaajillekin on jouduttu palauttamaan. Autoa ei ole ennen kuin ne on toimitettu ostajille.

        älä hermostu


    • Anonyymi

      suomi pitää dieselautot käytössä

      niistä ei muutenkaan saa vaihdossa mitään niin ajamma loppuun

    • Anonyymi

      Se on pelkkää kuvitelmaa ja pää pilviä hipoo?

    • Anonyymi

      Lataussähköauto on vain välivaihe siirryttäessä vedyllä toimiviin polttokennoautoihin.
      Välivaiheen aikana tehdään akkusähköautoja.

    • Anonyymi

      Toyota ja BMW ovat juuri solmineet yhteistyösopimuksen vetykäyttöisten polttokennoautojen kehityksestä.

    • Anonyymi

      Onneksi Suomessa on niitäkin jotka uskovat järkevään vetyautoon. Ladattava akkuauto ei sitä ole.

      • Anonyymi

        Perustelut, kiitos. Mutta mitäpä vastaisit, kun niitä ei ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perustelut, kiitos. Mutta mitäpä vastaisit, kun niitä ei ole.

        Tarvitseeko edes perustella?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarvitseeko edes perustella?

        Ei tarvitse, todistat vain tuolloin, että sinulla ei ole antaa yhtäkään hyvää syytä vetyautojen puolesta. Jos mitään syytä valita vetyautoa ei ole niin vetyautot epäonnistuvat.


    • Anonyymi

      Kyllä totuus on se, että 10v kuluttua vety on vallitseva energiamuoto autoissa. Sähköautoilijat seisovat veltto piuha kourassaan vanhentuneiden sähköautojensa vieressä.

    • Anonyymi

      Saisiko perusteluja...

    • Anonyymi

      antakaa nyt ihmisten ajaa rauhassa TDI autot loppuun

      ja miksi VW tekee yhä TDI autoja? niistä tullee arvottomia..

    • Anonyymi

      Suomesta voi tulla vetyteknologian kärkimaita.

      • Anonyymi

        Ehkä kärkimaa, mutta vetyautot eivät seuraavaan 30 vuoteen lataussähköautoja korvaa.


      • Anonyymi

        Ei tule, Neste vie vetylaitoksensa Alankomaihin. Vetyä käytetään teollisuudessa valtavasti enemmän kuin liikenteessä (Suomessa liikenteessä ei lainkaan). Esimerkiksi Raahen terästehdas voisi vähentää hiilidioksidipäästöjään (nyt 9% Suomen päästöistä) käyttämällä vetyä pelkistyksessä.


    • Anonyymi

      Näinhän se on

    • Anonyymi

      Jospa saisin perustelut...

    • Anonyymi

      Niin se taas menee. Kunnianhimot hiipuvat ja kunnia karttaa kun käy ilmi että veikattiin alkuhurmoksessa väärää hevosta. Ilman riittävää tietoa ja kokemusta panostettiin rahat väärille pelimerkeille.

      • Anonyymi

        Kyllä, vetyautojen puolesta veikanneet häviävät. Ainakin lyhyellä alle 30 vuoden tähtäimellä. Vetyautot ovat potentiaalisestikin kymmenien vuosien päässä tulevaisuudessa, jos ylipäänsä koskaan tulevat. Vetyautoille on ennustettu vuonna 2040 vain 1% markkinaosuutta, joten todella kaukana ollaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä, vetyautojen puolesta veikanneet häviävät. Ainakin lyhyellä alle 30 vuoden tähtäimellä. Vetyautot ovat potentiaalisestikin kymmenien vuosien päässä tulevaisuudessa, jos ylipäänsä koskaan tulevat. Vetyautoille on ennustettu vuonna 2040 vain 1% markkinaosuutta, joten todella kaukana ollaan.

        Miksi koko ajan puhutaan vaan VETYautoista. Kysehän on polttokennoautosta ja siinähän voidaan tulevaisuudessa käyttää aivan muuta polttoainetta kuin vetyä. Vety on vaan väliaikainen helppo ratkaisu ja jo nyt polttokennoissa käytetään muitakin polttoaineita.

        Tulevaisuudessa autokäytössä vetyä käytetään polttomoottoriautojen synteettisen polttoaineen valmistukseen.

        Lisäksi polttokennoautokin on akkuauto (hybridi) jossa polttokennolla ladataan koko ajan vakioteholla akustoa ja ajoon käytetään akustosta otettavaa sähköä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi koko ajan puhutaan vaan VETYautoista. Kysehän on polttokennoautosta ja siinähän voidaan tulevaisuudessa käyttää aivan muuta polttoainetta kuin vetyä. Vety on vaan väliaikainen helppo ratkaisu ja jo nyt polttokennoissa käytetään muitakin polttoaineita.

        Tulevaisuudessa autokäytössä vetyä käytetään polttomoottoriautojen synteettisen polttoaineen valmistukseen.

        Lisäksi polttokennoautokin on akkuauto (hybridi) jossa polttokennolla ladataan koko ajan vakioteholla akustoa ja ajoon käytetään akustosta otettavaa sähköä.

        Tuollakaan ei ole suurta merkitystä. Edes polttokennoautoja ylipäätään ei ilmesty nopeasti. Oli polttoaine mikä tahansa, sille pitää rakentaa infra ja polttoainetta pitää tuottaa.


    • Anonyymi

      Jos vetyautot tulisikin niin ne eivät syrjäytä akkuautoja. Latausverkosto on laajentunut siihen mennessä niin, että niitä on joka puolella ja akkuautoja on muutenkin joka puolella. Vetyauto tulisi vain akkuautojen rinnalle. Onhan diesel- ja bensa-autotkin hyvin mahtuneet samoille markkinoille.

    • Anonyymi

      Ei lataussähköauto tule ikinä yleistymään. Vetyauto on järkevin.

    • Anonyymi

      Kyllä syrjäyttää

    • Anonyymi

      Vetyauto syrjäyttää ehdottomasti lataussähköauton.

      • Anonyymi

        VW laski taas asiat väärin..huijasi itseään


    • Anonyymi

      Vetyauto on ihan paras

    • Anonyymi

      Kyllä vetykäyttöinen polttokennoauto tulee olemaan se oikea ratkaisu uudistaa autokantaa.

    • Anonyymi

      Saisiko perusteluja kiitos

    • Anonyymi

      En usko akkusähköautojen myynnin jatkuvan enää kovin kauaa.

    • Anonyymi

      Akkusähköauto on maailman typerin keksintö

      • Anonyymi

        Ei ole maailman typerin, vetyauto on paljon typerämpi.


    • Anonyymi

      Vetyauto on järkevin

    • Anonyymi

      Perusteluja pitäisi saada

    • Anonyymi

      diesel kestää välivaiheen

    • Anonyymi

      Kommentteja kaivataan kipeästi

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      52
      2794
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      517
      2634
    3. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1835
    4. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      32
      1767
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      117
      1723
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      301
      1659
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1272
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      84
      1101
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1072
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      54
      1067
    Aihe