Akkuauto on välivaihe ja nyt sijoitetaankin järkevämpään vetyyn.
https://www.aamulehti.fi/talous/art-2000007738701.html
Vetyteknologia syrjäyttää akkuautot
67
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Akkusähköauto on vain välivaihe siirryttäessä järkevämpään vetyautoon.
- Anonyymi
Vety on vain lyhyt välivaihe polttokennoautojen voimanlähteenä. Todennäköisesti jo muutaman vuoden kuluttua polttokennoautot käyttävät metaania (maakaasua) koska sitä on laajemmin ja halvemmalla saatavilla kun vetyä. Tämä maakaasukin on vain välimuoto, seuraavaksi polttokennoihin tulee muunlainen "polttoaine", viimekädessä kiinteät anodit jotka vaihdetaan kerran vuodessa huollon yhteydessä (ei tankata lainkaan).
- Anonyymi
Tuo onkin järkevää. Aluksi tietysti kannattaa tehdä vedystä biopolttoainetta polttomoottoriautoille.
Vetyautojen yleistyessä voidaan vetyä käyttää sitten suoraan polttokennoautoihin.- Anonyymi
Vetyä tankkiin ja kyllä tehoja riittää.
- Anonyymi
Toyota aikoo käyttää vetyä suoraan polttomoottoriautoissa (kiva askel taaksepäin).
- Anonyymi
Eli tuossahan tehdään synteettistä polttoainetta polttiksiin. Jota tehdään jo saksassa.
- Anonyymi
Polttomoottori on edullisin ja paras. Polttomoottorihan toimii räjähdysstekniikalla.
Sähkö on vanhanaikainen ja tarvitsee siirtoverkkoja.
Rakettimoottorit hyvä esimerkki polttotekniikasta.
- Anonyymi
Tulee pienen piirin käyttöön. Rikkaille vanhojen urheiluautojen polttoaineeksi yms.
Nimittäin kukaan ei tule tuollaisia käyttämään, kun uusien täyssähköautojen hinnat alittavat vastaavien polttomoottoriautojen hinnat.
Sama tapahtuu sitten käytettyjen segmentissä 5-10 vuotta myöhemmin.
Miksi? No yksinkertaisesti siksi, että vety on käyttövoimana 3x hinnaltaan ja P2X puolestaan 5x sähköautoihin verrattuna. Lompakko määrää suunnan.- Anonyymi
Sähköauton rinnalle on pakko kehittää muitakin ratkaisuja. Synteettiset polttoaineeton yksi keino vähentää hillipäästöjä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköauton rinnalle on pakko kehittää muitakin ratkaisuja. Synteettiset polttoaineeton yksi keino vähentää hillipäästöjä.
Tietenkin pitää marginaalisiin käyttötarkoituksiin. Täyssähköautot soveltuvat vain 95%:lle käyttäjistä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tietenkin pitää marginaalisiin käyttötarkoituksiin. Täyssähköautot soveltuvat vain 95%:lle käyttäjistä.
Kun ottaa huomioon koko auton elinkaaren päästöt, siis valmistuksesta romutukseen asti, niin täyssähköauto ei ratkaise ilmasto-ongelmaa, vaan pikemminkin saattaa jopa lisätä sitä.
https://areena.yle.fi/1-50482461 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun ottaa huomioon koko auton elinkaaren päästöt, siis valmistuksesta romutukseen asti, niin täyssähköauto ei ratkaise ilmasto-ongelmaa, vaan pikemminkin saattaa jopa lisätä sitä.
https://areena.yle.fi/1-50482461Eivät sähköautot ilmasto-ongelmaa ratkaise, mutta pudottavat päästöjä 50-70% vaihtoehtoihin verrattuna. Sekä sähköautojen tuotanto, että niiden käyttövoima on koko ajan vähemmän saastuttavaa.
Tuo dokumentti onkin enemmän muistutus siitä, että vaikka elinkaaripäästöt ovat nyt jo matalammat, ei saa silti kuvitella että se päästötöntä olisi. Tämän eteen töitä on vielä tehtävänä paljon. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eivät sähköautot ilmasto-ongelmaa ratkaise, mutta pudottavat päästöjä 50-70% vaihtoehtoihin verrattuna. Sekä sähköautojen tuotanto, että niiden käyttövoima on koko ajan vähemmän saastuttavaa.
Tuo dokumentti onkin enemmän muistutus siitä, että vaikka elinkaaripäästöt ovat nyt jo matalammat, ei saa silti kuvitella että se päästötöntä olisi. Tämän eteen töitä on vielä tehtävänä paljon.On teoreettisesti mahdotonta tiputtaa päästöjä nollaan. Oikeastaan paljon tätä alemmas tuskin voi päästä. Ainoa keino vähentää päästöjä tuosta alemmas olisi vähentää kulutusta ylipäätään. Eli ostetaan vähemmän autoja ja mitä tahansa muita tavaroita. Ja asutaan pienemmissä asunnoissa.
Ja jos ei halua kulkea vain julkisilla, voi vaikka oppia autojen yhteiskäyttöön (nykytekniikalla sen pitäisi olla helppoa ainakin kaupungissa). Ei autoa ole pakko omistaa itse. Suurin osa autoistahan on yli 90% ajasta käyttämättä, joten niiden yhteiskäyttämisen pitäisi onnistua, jos vain halutaan. - Anonyymi
Voisitko perustella?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voisitko perustella?
Tuossakin on jo perustelu... ilmeisesti perustelun konsepti on sinulle tuntematon.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun ottaa huomioon koko auton elinkaaren päästöt, siis valmistuksesta romutukseen asti, niin täyssähköauto ei ratkaise ilmasto-ongelmaa, vaan pikemminkin saattaa jopa lisätä sitä.
https://areena.yle.fi/1-50482461Vetyauto on järkevin ratkaisu uudistaa autokantaa
- Anonyymi
Aika kaukana tulevaisuudessa on, jos edes sijaintipaikkaa ei tiedetä. Jo sijaintipaikan löytämisen jälkeen kaavoitus ja suunnittelu ja lupakäsittely vie aikaa helposti pari vuotta. Eli tuotanto tuskin käynnistyy ainakaan 5 vuoteen, jos tuotanto koskaan edes käynnistyy. Koko yritys voi olla kadonnut tuossa ajassa ja edes koko laitosta ei ehditä rakentaa.
Ja jos tuotanto saataisiinkin 5 vuoden päästä käyntiin, ei tuo tuotanto riitä suurelle määrälle autoja. Kyse lienee hyvin pienestä toiminnasta eikä uhkaa lataussähköautoja. Tosin luultavasti tuo laitos ei tuotakaan vetyä henkilöautoja varten, vaan enemmän raskaampaan käyttöön.
Ja edelleen, vety on ainakin henkilöautoissa typerä. Vedyn tuottaminen kuluttaa 3 kertaa enemmän sähköä. Silläkään ei ole merkitystä, että vety tuotetaan vihreällä sähköllä, koska sama sähkö voitaisiin suoraan laittaa sähköautoihin. Mitään vedyn tuotantoa siinä välissä ei tarvita.- Anonyymi
Voisitko hieman perustella väitettäsi?
- Anonyymi
Osaatko perustella yhtään väitettäsi?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Osaatko perustella yhtään väitettäsi?
hih
- Anonyymi
Vety ja polttokenno on järkevin ratkaisu henkilöautoon.
Akkusähköauto on vain välivaihe.- Anonyymi
Vety ja polttokennot eivät ole järkeviä ja siihen on monia perusteluja.
- Anonyymi
Mitään perusteluja? Muuten tuo oli yhtä tyhjän kanssa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitään perusteluja? Muuten tuo oli yhtä tyhjän kanssa.
Juu perusteluja kaivataan
- Anonyymi
Kyllä vetyauto on huomattavan paljon järkevämpi kuin joku roikan perässä tuntikausia pidettävä akkuauto.
- Anonyymi
Ei kovin yllättäen vetyhöpöttäjältä puuttuvat perustelut täysin.
- Anonyymi
pakkanen
- Anonyymi
Esimerkiksi Saksasta saisi jo kohtuullisen edullisesti käytettyjä vetyautoja.
- Anonyymi
BMW tekee parhaillaan yhteistyötä Toyotan kanssa vetyauton valmistuksen aloittamiseksi.
X5 saa polttokennovoimalinjan ensi vuoden lopussa. Autoon tulee kaksi hiilikuitutankkia, joihin mahtuu kuusi kiloa vetyä. Polttokennot muuttavat vedyn sähköksi, joka pyörittää moottoria.
Tehoa autoon tulee 275 kW eli liki 370 hevosvoimiksi muunnettuna. BMW:n mukaan autolla on erityisen pitkä toimintamatka säällä kuin säällä. Täyssähköauton toimintamatka kovalla pakkasella voi pudota jopa 20-50 %. Vetyauton etu täyssähköautoon on sekin, että vetytankit saa täyteen noin neljässä minuutissa.- Anonyymi
Liian vähän, liian myöhään. Ja kyllä tuollakin toimintamatka lyhenee pakkasella. Jopa bensa-autolla toimintamatka lyhenee (ja kulutus lisääntyy) kovalla pakkasella. Usein lähemmäs 20%. Sähköautolla vain suhteessa enemmän ja kun toimintamatka on muutenkin lyhyempi niin tuon huomaa helpommin.
Ja vasta ensi vuoden lopussa? Siihen mennessä BMW on laittanut myyntiin useita lataussähköautomalleja. Esimerkiksi BMW iX3 tuli juuri myyntiin (i3 on ollut myynnissä jo vuosia, mutta se on pikkuauto).
Ja vaikka hevosvoimien määrä kuulostaa suurelta, ei siinä ole enää mitään erikoista. Monilla sähköautoilla on enemmän tehoa. Aika tavanomainen määrä huomioiden BMW:n maineen.
Enkä menisi takaamaan, että tuota edes tulee myyntiin. Julkaisuja perutaan usein ja joskus vain kuukausia ennen virallista myyntipäivää. Ennakkotilaajillekin on jouduttu palauttamaan. Autoa ei ole ennen kuin ne on toimitettu ostajille. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Liian vähän, liian myöhään. Ja kyllä tuollakin toimintamatka lyhenee pakkasella. Jopa bensa-autolla toimintamatka lyhenee (ja kulutus lisääntyy) kovalla pakkasella. Usein lähemmäs 20%. Sähköautolla vain suhteessa enemmän ja kun toimintamatka on muutenkin lyhyempi niin tuon huomaa helpommin.
Ja vasta ensi vuoden lopussa? Siihen mennessä BMW on laittanut myyntiin useita lataussähköautomalleja. Esimerkiksi BMW iX3 tuli juuri myyntiin (i3 on ollut myynnissä jo vuosia, mutta se on pikkuauto).
Ja vaikka hevosvoimien määrä kuulostaa suurelta, ei siinä ole enää mitään erikoista. Monilla sähköautoilla on enemmän tehoa. Aika tavanomainen määrä huomioiden BMW:n maineen.
Enkä menisi takaamaan, että tuota edes tulee myyntiin. Julkaisuja perutaan usein ja joskus vain kuukausia ennen virallista myyntipäivää. Ennakkotilaajillekin on jouduttu palauttamaan. Autoa ei ole ennen kuin ne on toimitettu ostajille.Ja BMW:ltä pitäisi tämän vuodessa lopussa tulla myyntiin vielä iX ja i4 . Joten BMW:ltä tulee koko ajan lataussähköautoja, mutta vetyauto on vain suunnitteluasteella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Liian vähän, liian myöhään. Ja kyllä tuollakin toimintamatka lyhenee pakkasella. Jopa bensa-autolla toimintamatka lyhenee (ja kulutus lisääntyy) kovalla pakkasella. Usein lähemmäs 20%. Sähköautolla vain suhteessa enemmän ja kun toimintamatka on muutenkin lyhyempi niin tuon huomaa helpommin.
Ja vasta ensi vuoden lopussa? Siihen mennessä BMW on laittanut myyntiin useita lataussähköautomalleja. Esimerkiksi BMW iX3 tuli juuri myyntiin (i3 on ollut myynnissä jo vuosia, mutta se on pikkuauto).
Ja vaikka hevosvoimien määrä kuulostaa suurelta, ei siinä ole enää mitään erikoista. Monilla sähköautoilla on enemmän tehoa. Aika tavanomainen määrä huomioiden BMW:n maineen.
Enkä menisi takaamaan, että tuota edes tulee myyntiin. Julkaisuja perutaan usein ja joskus vain kuukausia ennen virallista myyntipäivää. Ennakkotilaajillekin on jouduttu palauttamaan. Autoa ei ole ennen kuin ne on toimitettu ostajille.älä hermostu
- Anonyymi
suomi pitää dieselautot käytössä
niistä ei muutenkaan saa vaihdossa mitään niin ajamma loppuun - Anonyymi
Se on pelkkää kuvitelmaa ja pää pilviä hipoo?
- Anonyymi
Lataussähköauto on vain välivaihe siirryttäessä vedyllä toimiviin polttokennoautoihin.
Välivaiheen aikana tehdään akkusähköautoja. - Anonyymi
Toyota ja BMW ovat juuri solmineet yhteistyösopimuksen vetykäyttöisten polttokennoautojen kehityksestä.
- Anonyymi
Onneksi Suomessa on niitäkin jotka uskovat järkevään vetyautoon. Ladattava akkuauto ei sitä ole.
- Anonyymi
Perustelut, kiitos. Mutta mitäpä vastaisit, kun niitä ei ole.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Perustelut, kiitos. Mutta mitäpä vastaisit, kun niitä ei ole.
Tarvitseeko edes perustella?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tarvitseeko edes perustella?
Ei tarvitse, todistat vain tuolloin, että sinulla ei ole antaa yhtäkään hyvää syytä vetyautojen puolesta. Jos mitään syytä valita vetyautoa ei ole niin vetyautot epäonnistuvat.
- Anonyymi
Kyllä totuus on se, että 10v kuluttua vety on vallitseva energiamuoto autoissa. Sähköautoilijat seisovat veltto piuha kourassaan vanhentuneiden sähköautojensa vieressä.
- Anonyymi
Saisiko perusteluja...
- Anonyymi
antakaa nyt ihmisten ajaa rauhassa TDI autot loppuun
ja miksi VW tekee yhä TDI autoja? niistä tullee arvottomia.. - Anonyymi
Suomesta voi tulla vetyteknologian kärkimaita.
- Anonyymi
Ehkä kärkimaa, mutta vetyautot eivät seuraavaan 30 vuoteen lataussähköautoja korvaa.
- Anonyymi
Ei tule, Neste vie vetylaitoksensa Alankomaihin. Vetyä käytetään teollisuudessa valtavasti enemmän kuin liikenteessä (Suomessa liikenteessä ei lainkaan). Esimerkiksi Raahen terästehdas voisi vähentää hiilidioksidipäästöjään (nyt 9% Suomen päästöistä) käyttämällä vetyä pelkistyksessä.
- Anonyymi
Näinhän se on
- Anonyymi
Jospa saisin perustelut...
- Anonyymi
Niin se taas menee. Kunnianhimot hiipuvat ja kunnia karttaa kun käy ilmi että veikattiin alkuhurmoksessa väärää hevosta. Ilman riittävää tietoa ja kokemusta panostettiin rahat väärille pelimerkeille.
- Anonyymi
Kyllä, vetyautojen puolesta veikanneet häviävät. Ainakin lyhyellä alle 30 vuoden tähtäimellä. Vetyautot ovat potentiaalisestikin kymmenien vuosien päässä tulevaisuudessa, jos ylipäänsä koskaan tulevat. Vetyautoille on ennustettu vuonna 2040 vain 1% markkinaosuutta, joten todella kaukana ollaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä, vetyautojen puolesta veikanneet häviävät. Ainakin lyhyellä alle 30 vuoden tähtäimellä. Vetyautot ovat potentiaalisestikin kymmenien vuosien päässä tulevaisuudessa, jos ylipäänsä koskaan tulevat. Vetyautoille on ennustettu vuonna 2040 vain 1% markkinaosuutta, joten todella kaukana ollaan.
Miksi koko ajan puhutaan vaan VETYautoista. Kysehän on polttokennoautosta ja siinähän voidaan tulevaisuudessa käyttää aivan muuta polttoainetta kuin vetyä. Vety on vaan väliaikainen helppo ratkaisu ja jo nyt polttokennoissa käytetään muitakin polttoaineita.
Tulevaisuudessa autokäytössä vetyä käytetään polttomoottoriautojen synteettisen polttoaineen valmistukseen.
Lisäksi polttokennoautokin on akkuauto (hybridi) jossa polttokennolla ladataan koko ajan vakioteholla akustoa ja ajoon käytetään akustosta otettavaa sähköä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi koko ajan puhutaan vaan VETYautoista. Kysehän on polttokennoautosta ja siinähän voidaan tulevaisuudessa käyttää aivan muuta polttoainetta kuin vetyä. Vety on vaan väliaikainen helppo ratkaisu ja jo nyt polttokennoissa käytetään muitakin polttoaineita.
Tulevaisuudessa autokäytössä vetyä käytetään polttomoottoriautojen synteettisen polttoaineen valmistukseen.
Lisäksi polttokennoautokin on akkuauto (hybridi) jossa polttokennolla ladataan koko ajan vakioteholla akustoa ja ajoon käytetään akustosta otettavaa sähköä.Tuollakaan ei ole suurta merkitystä. Edes polttokennoautoja ylipäätään ei ilmesty nopeasti. Oli polttoaine mikä tahansa, sille pitää rakentaa infra ja polttoainetta pitää tuottaa.
- Anonyymi
Jos vetyautot tulisikin niin ne eivät syrjäytä akkuautoja. Latausverkosto on laajentunut siihen mennessä niin, että niitä on joka puolella ja akkuautoja on muutenkin joka puolella. Vetyauto tulisi vain akkuautojen rinnalle. Onhan diesel- ja bensa-autotkin hyvin mahtuneet samoille markkinoille.
- Anonyymi
Ei lataussähköauto tule ikinä yleistymään. Vetyauto on järkevin.
- Anonyymi
Kyllä syrjäyttää
- Anonyymi
Vetyauto syrjäyttää ehdottomasti lataussähköauton.
- Anonyymi
VW laski taas asiat väärin..huijasi itseään
- Anonyymi
Vetyauto on ihan paras
- Anonyymi
Kyllä vetykäyttöinen polttokennoauto tulee olemaan se oikea ratkaisu uudistaa autokantaa.
- Anonyymi
Saisiko perusteluja kiitos
- Anonyymi
En usko akkusähköautojen myynnin jatkuvan enää kovin kauaa.
- Anonyymi
Akkusähköauto on maailman typerin keksintö
- Anonyymi
Ei ole maailman typerin, vetyauto on paljon typerämpi.
- Anonyymi
Vetyauto on järkevin
- Anonyymi
Perusteluja pitäisi saada
- Anonyymi
diesel kestää välivaiheen
- Anonyymi
Kommentteja kaivataan kipeästi
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta
Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä522794Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!
1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille5172634- 481835
- 321767
Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?
Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.1171723SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat
SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka3011659Tappo Kokkolassa
Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap91272Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu
Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.841101Ketä ammuttu ?
Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?221072Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari
Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,541067