Tässä adventtikirkon virallinen kanta kymmenyksiin:
https://youtu.be/D2hB79lva9U
Osa perusteluista ei kestä päivän valoa. Sen huomaa siitä, että kun Raamattu ei anna selitystä johonkin asiaan selvästi, niin asia menee selittelyksi. Periaatteessa koko video on siis yhtä selittelyä. Koko kymmenysjärjestelmä kun lakkautettiin kun eläinten uhraus temppelissä lakkasi.
Ehkä törkein vastaus kymmenysten maksamiseen liittyen on kun videolla kysytään, että maksetaanko kymmenykset bruttotuloista vai netosta, niin vastaus kuuluu, että riippuu siitä haluatko Jumalan siunaukset bruttona vai nettona!! Härskiä väittää noin vastoin Raamattua! Kun tämä yhdistetään kirkon kymmenyksillä painostamiseen, se vielä pahentaa tilannetta. Vastaaja on tietenkin kirkon talouspäällikkö!
On se vaan yhdenlaista rahastamista käyttäen hyväksi Jumalan nimeä, josta dekalogi sanoo: "Älä lausu turhaan Herran, sinun Jumalasi, nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka lausuu hänen nimensä turhaan. "
Oikea käännös kuuluu kuitenkin: "Älä käytä hyväksi Herran sinun Jumalasi nimeä". Tämäkin on opetettu adventtikirkossa, muistaakseni Toivonlinnassa.
Minä lopetin kymmenysten maksamisen hieman sen jälkeen kun jäin sairaseläkkeelle. Siihenkin varmaan jollakin on jotain vastaan sanottavaa. Mutta sanoisin siihen, että koska Raamatun mukaan kymmenykset on maksettu vain maanviljelijöiden ja karjankasvattajien toimesta karjana ja maan tuottona, taikka sotasaaliista, niin minä en kasvata karjaa enkä viljele maata enkä käy sodissa hakemassa sotasaaliita. Kuulun siihen ryhmään, joista teidän palkollisten on Raamatun mukaan pidettävä huolta ja sen teette mm. eläkkeen muodossa. Vapaaehtoiset voivat halutessaan tulla auttamaan muillakin keinoin, jos rakkautta riittää.
Jos kuuntelit videon, niin mitä mieltä itse olet videon perusteluista ja asenteesta kymmenyksiä kohtaan? Minusta videolla käytetään sosiaalista painostusta ja Jumalan nimeä hyväksi kirkon rahahanojen aukipidossa. Perusteluilla vedotaan hyvin vahvasti nimen omaan uskovaisten tunteisiin. Ja huomautus vielä: videossa annetaan ymmärtää, ettei kymmenyksiä saa maksaa muille seurakunnille kuin nimen omaan adventtikirkolle! Miksiköhän? Eikös ne maksettu Raamatussa nimen omaan Jumalanpalvelustemppelin papeille? Eiköhän Jumalaa palvella kaikissa kirkkokunnissa?
Kaikki, mitä et ole ikinä halunnut tietää kymmenyksistä
217
1093
Vastaukset
- Anonyymi
Ja aloittaja osoittaa vain vihaavansa Jumalan suunnitelmaa seurakunnan ylläpitämiseksi.
- Anonyymi
Ja sinä vihaat aloittajaa vain siksi, että hän on oikeassa.
Sellaisia te uskonnon nimissä tallustelevat omahyväiset aivo-orjat olette luonteeltanne.
Tuskin edes maksat kymmenyksiä itse.
Samanlaisia te olette kuin se teidän esikuvanne Jahvekin oli siellä Raamatussa. Hän oli kiivas, kiukkuinen ja vihastuvainen sekä pitkävihainen, kuten hän itse kertoi olevansa. Hän kosti isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen. Jahvessa olivat kaikki pahuuden ilmentymät. Hän oli pahempi ja inhottavampi kuin se saatana niissä kertomuksissa.
Sellaisia te uskovaisetkin juuri olette. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sellaisia te uskonnon nimissä tallustelevat omahyväiset aivo-orjat olette luonteeltanne.
Samanlaisia te olette kuin se teidän esikuvanne Jahvekin oli siellä Raamatussa. Hän oli kiivas, kiukkuinen ja vihastuvainen sekä pitkävihainen, kuten hän itse kertoi olevansa. Hän kosti isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen. Jahvessa olivat kaikki pahuuden ilmentymät. Hän oli pahempi ja inhottavampi kuin se saatana niissä kertomuksissa.
Sellaisia te uskovaisetkin juuri olette.Minä palautan iloiten kymmenykset Herran työhön. Sinun valheesi ei minua hetkauta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sellaisia te uskovaisetkin juuri olette.Raamatun mukaan Jumala tekee hyvän ja pahan, ei Saatana:
Jesaja 45:5-7
"5. Minä olen Herra, eikä toista ole, minun lisäkseni ei ole yhtään Jumalaa. Vyötän sinut, vaikka et minua tunne, 6. jotta tiedettäisiin auringon noususta sen laskuun asti, että minun lisäkseni ei ole yhtään: minä olen Herra, eikä toista ole, 7. minä, joka teen valkeuden ja luon pimeyden, joka tuotan onnen ja luon onnettomuuden; minä, Herra, teen kaiken tämän." - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Raamatun mukaan Jumala tekee hyvän ja pahan, ei Saatana:
"5. Minä olen Herra, eikä toista ole, minun lisäkseni ei ole yhtään Jumalaa. Vyötän sinut, vaikka et minua tunne, 6. jotta tiedettäisiin auringon noususta sen laskuun asti, että minun lisäkseni ei ole yhtään: minä olen Herra, eikä toista ole, 7. minä, joka teen valkeuden ja luon pimeyden, joka tuotan onnen ja luon onnettomuuden; minä, Herra, teen kaiken tämän."Ei tuossa tekstissä sanota mitään sellaista, mitä sinä väität.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tuossa tekstissä sanota mitään sellaista, mitä sinä väität.
Jaa ei sanota? Oletko sokea!?
"minä, joka teen valkeuden ja luon pimeyden, joka tuotan onnen ja LUON ONNETTOMUUDEN; minä, Herra, teen kaiken tämän." - Anonyymi
Jopas sulla oli kiire tuomita. Ja vielä toista täysin tuntematta annat lausunnon, jonka mukaan hän vihaa sinun oman jumalasi suunnitelmia. Tiedoksi vain, että sinun jumalasi on Adventtikirkko.
Kaikenlaista vihapuhetta sitä joutuukin lukemaan! - Anonyymi
Tuoko on vastauksesi aloituksen kysymykseen:
"Jos kuuntelit videon, niin mitä mieltä itse olet videon perusteluista ja asenteesta kymmenyksiä kohtaan? " - Anonyymi
Millainen ihminensinä olet kun näet ensimmäisenä kirjoittajassa pahaa? Sinua ei edes kiinnosta asiallinen keskustelu aiheesta vaan ensimmäisenä olet esittämässä OMIA tuomioitasi asiasta. Tällaisiako te adventistit olette?
Minusta tuo video ei voi olla virallinen adventtikirkon video. Siinä on aivan liikaa henkistä painostusta kymmenysten maksattamiseksi. Rehellinen video kertoisi asiasta molemmat puolet ja kertoisi asiat niin kuin ne Raamatussa sanotaan.
Ei jatkoon! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä palautan iloiten kymmenykset Herran työhön. Sinun valheesi ei minua hetkauta.
Kyllä siellä oli hienoa, näin kertoi edesmennyt sukulaiseni käytyään adv.pastorin kotona.
Yli puoli vuosisataa oli ahkera Sympatian kerääjä ja maksoi kymmenykset ym. uhrilahjat tunnollisesti pienestä siivoojan palkasta.
Puhumalla saatua rahaa... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jaa ei sanota? Oletko sokea!?
"minä, joka teen valkeuden ja luon pimeyden, joka tuotan onnen ja LUON ONNETTOMUUDEN; minä, Herra, teen kaiken tämän."Ei siinä sanota, mitä sinä väität. Miettisit vähän mitä teksti tarkoittaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jopas sulla oli kiire tuomita. Ja vielä toista täysin tuntematta annat lausunnon, jonka mukaan hän vihaa sinun oman jumalasi suunnitelmia. Tiedoksi vain, että sinun jumalasi on Adventtikirkko.
Kaikenlaista vihapuhetta sitä joutuukin lukemaan!Valheesi ei hetkauta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Millainen ihminensinä olet kun näet ensimmäisenä kirjoittajassa pahaa? Sinua ei edes kiinnosta asiallinen keskustelu aiheesta vaan ensimmäisenä olet esittämässä OMIA tuomioitasi asiasta. Tällaisiako te adventistit olette?
Minusta tuo video ei voi olla virallinen adventtikirkon video. Siinä on aivan liikaa henkistä painostusta kymmenysten maksattamiseksi. Rehellinen video kertoisi asiasta molemmat puolet ja kertoisi asiat niin kuin ne Raamatussa sanotaan.
Ei jatkoon!Väitteenne painostuksesta on vain valhetta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei siinä sanota, mitä sinä väität. Miettisit vähän mitä teksti tarkoittaa.
Teksti sanoo, että Jumala aiheuttaa kaiken onnettomuuden. Asiaa ei voisi yksinkertaisemmin enää sanoa. Itseasiassa Vanhan testamentin ajan ihmiset uskoivat niin, että Jumala aiheuttaa ihmisille niin hyvät asiat kuin pahat asiatkin. Vasta apokalyptiset kirjat, kuten Danielin kirja ja Hesekiel rupeavat kertomaan jotakin muuta.
Jos luulet, että Vanhan testamentin ihmiset olisivat tunteeet Paholaisen Saatanan muodossa, olet väärässä. Satani oli elohimi, kuten Jumalakin. Mitä muita elohimeja Vanhassa testamentissa on? Taivaallisiin joukkoihin kuuluu Vanhan testamentin perusteella:
- Jumalan sanansaattajia (kreik. ángelos = enkeli, hepr. mal'ach)
- neuvonantajia eli välittäjiä eli asianajajia (haś·śā·ṭān = satan. Jobin kirjan hasatan on käännetty virheellisesti Saatanaksi. Siinä on määräinen artikkeli "ha" ja se voi ilmetä kieliopillisesti oikein tehtäväkuvauksen edessä mutta sitä ei voi koskaan ilmetä etu- ja sukunimissä)
- serafeja (haś·śə·rā·p̄îm)
- kerubeja (hak·kə·ru·ḇîm = vartija, suojelija)
-valvojia (‘î·rîn) käännetty valvojaenkeleiksi mutta eivät ole enkeleitä
- Jumalan poikia (‘el·yō·wn ū·ḇə·nê = korkeimman lapset, yiś·rā·’êl bə·nê = Jumalan pojat)
- Pyhiä
Nämä em. nimitykset ovat monasti ennemminkin tehtäväkuvauksia kuin yleisnimiä. Vanhassa testamentissa oli Jumalan pyhiä ja väli"miehinä" enkeleitä ja Jumalan pojat olivat arvoasteikossa enkeleiden yläpuolella. Uudessa testamentissa ei puhuta enää muista välittäjistä kuin Jeesus ja me olemme Jumalan poikia ja tyttäriä. Me olemme pyhiä.
Kuten seuraavista raamatunkohdusta voi havaita satan ei todellakaan ole paholainen vaan taivaan joukkojen jäsenen toimenkuva. Mutta toisaalta satan-sanaa voidaan käyttää myös substantiivina. Se ei kuitenkaan ole kenenkään nimi.
4. Mooseksen kirja 22:22
"Mutta kun hän lähti, syttyi Jumalan viha, ja Herran Enkeli (lə·śā·ṭān) asettui tielle estämään häntä hänen ratsastaessaan aasintammallaan mukanaan kaksi palvelijaa." Tässä satan on esteenä, vastustamassa, estämässä.
2. Samuelin kirja 19:23
"Daavid vastasi: "Mitä teillä on tekemistä kanssani, te Serujan pojat, kun tulette minulle tänä päivänä kiusaajaksi (lə·śā·ṭān)? Olisiko ketään Israelissa tänä päivänä kuolemalla rangaistava? Minä tiedän tulleeni tänä päivänä Israelin kuninkaaksi.""
1. Kuninkaiden kirja 11:23
"Jumala nostatti Salomolle vastustajaksi (śā·ṭān) Resonin, Eljadan pojan, joka oli paennut herransa Hadadeserin, Sooban kuninkaan, luota."
1. Kuninkaiden kirja 11:25
"Hän oli Israelin vastustaja (śā·ṭān), niin kauan kuin Salomo eli, ja teki sille pahaa samoin kuin Hadadkin. Hän inhosi Israelia, ja hänestä tuli Aramin kuningas."
Sakarja 3:1
"Hän näytti minulle ylimmäisen papin Joosuan seisomassa Herran enkelin edessä ja saatanan (haś·śā·ṭān) seisomassa hänen oikealla puolellaan häntä syyttämässä."
2. Samuelin kirja 24:1-2
1. Herran (Yah·weh) viha syttyi taas Israelia kohtaan, niin että hän yllytti Daavidin heitä vastaan, sanoen: "Mene ja laske Israel ja Juuda." 2. Niin kuningas sanoi Jooabille, sotajoukon päällikölle, joka oli hänen luonaan: "Kiertele kaikki Israelin sukukunnat Daanista Beersebaan asti, ja pitäkää kansan katselmus, että saisin tietää kansan lukumäärän."
Sama kertomus mutta nyt aikakirjasta, jossa Jahvea sanotaan sataniksi (kaksijumalaisuus):
1. Aikakirja 21:1-2
"1. Mutta saatana (śā·ṭān) nousi Israelia vastaan ja yllytti Daavidin laskemaan Israelin. 2. Daavid sanoi Jooabille ja kansan päämiehille: "Menkää ja laskekaa Israel Beersebasta Daaniin asti ja ilmoittakaa minulle, että saan tietää heidän lukumääränsä." "
Vanhassa testamentissa Jumala tekee hyvän ja pahan, ei Saatana:
"5. Minä olen Herra, eikä toista ole, minun lisäkseni ei ole yhtään Jumalaa. Vyötän sinut, vaikka et minua tunne, 6. jotta tiedettäisiin auringon noususta sen laskuun asti, että minun lisäkseni ei ole yhtään: minä olen Herra, eikä toista ole, 7. minä, joka teen valkeuden ja luon pimeyden, joka tuotan onnen ja luon onnettomuuden; minä, Herra, teen kaiken tämän."
Vanhan testamentin satan tarkoittaa todellakin ihan jotakin muuta kuin Paholaista. Esimerkkinä tässä, että Satan on Herran enkeli:
4. Mooseksen kirja 22:22-24
"22. Mutta kun Bileam lähti matkaan, syttyi Jumalan viha, ja Herran enkeli (lə·śā·ṭān) asettui tielle estämään häntä. Bileam ratsasti aasintammallaan kaksi palvelijaa mukanaan. 23. Kun aasintamma näki Herran enkelin (lə·śā·ṭān) seisovan tiellä paljastettu miekka kädessään, se poikkesi tieltä ja meni pellolle. Silloin Bileam löi aasintammaa kääntääkseen sen takaisin tielle. 24. Herran enkeli (lə·śā·ṭān) asettui viinitarhojen väliseen kapeaan kohtaan, jossa oli kiviaita kummallakin puolella. " - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Väitteenne painostuksesta on vain valhetta.
Et edes huomaa painostamista, koska olet siihen niin tottunut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et edes huomaa painostamista, koska olet siihen niin tottunut.
Höpöhöpö.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Teksti sanoo, että Jumala aiheuttaa kaiken onnettomuuden. Asiaa ei voisi yksinkertaisemmin enää sanoa. Itseasiassa Vanhan testamentin ajan ihmiset uskoivat niin, että Jumala aiheuttaa ihmisille niin hyvät asiat kuin pahat asiatkin. Vasta apokalyptiset kirjat, kuten Danielin kirja ja Hesekiel rupeavat kertomaan jotakin muuta.
Jos luulet, että Vanhan testamentin ihmiset olisivat tunteeet Paholaisen Saatanan muodossa, olet väärässä. Satani oli elohimi, kuten Jumalakin. Mitä muita elohimeja Vanhassa testamentissa on? Taivaallisiin joukkoihin kuuluu Vanhan testamentin perusteella:
- Jumalan sanansaattajia (kreik. ángelos = enkeli, hepr. mal'ach)
- neuvonantajia eli välittäjiä eli asianajajia (haś·śā·ṭān = satan. Jobin kirjan hasatan on käännetty virheellisesti Saatanaksi. Siinä on määräinen artikkeli "ha" ja se voi ilmetä kieliopillisesti oikein tehtäväkuvauksen edessä mutta sitä ei voi koskaan ilmetä etu- ja sukunimissä)
- serafeja (haś·śə·rā·p̄îm)
- kerubeja (hak·kə·ru·ḇîm = vartija, suojelija)
-valvojia (‘î·rîn) käännetty valvojaenkeleiksi mutta eivät ole enkeleitä
- Jumalan poikia (‘el·yō·wn ū·ḇə·nê = korkeimman lapset, yiś·rā·’êl bə·nê = Jumalan pojat)
- Pyhiä
Nämä em. nimitykset ovat monasti ennemminkin tehtäväkuvauksia kuin yleisnimiä. Vanhassa testamentissa oli Jumalan pyhiä ja väli"miehinä" enkeleitä ja Jumalan pojat olivat arvoasteikossa enkeleiden yläpuolella. Uudessa testamentissa ei puhuta enää muista välittäjistä kuin Jeesus ja me olemme Jumalan poikia ja tyttäriä. Me olemme pyhiä.
Kuten seuraavista raamatunkohdusta voi havaita satan ei todellakaan ole paholainen vaan taivaan joukkojen jäsenen toimenkuva. Mutta toisaalta satan-sanaa voidaan käyttää myös substantiivina. Se ei kuitenkaan ole kenenkään nimi.
4. Mooseksen kirja 22:22
"Mutta kun hän lähti, syttyi Jumalan viha, ja Herran Enkeli (lə·śā·ṭān) asettui tielle estämään häntä hänen ratsastaessaan aasintammallaan mukanaan kaksi palvelijaa." Tässä satan on esteenä, vastustamassa, estämässä.
2. Samuelin kirja 19:23
"Daavid vastasi: "Mitä teillä on tekemistä kanssani, te Serujan pojat, kun tulette minulle tänä päivänä kiusaajaksi (lə·śā·ṭān)? Olisiko ketään Israelissa tänä päivänä kuolemalla rangaistava? Minä tiedän tulleeni tänä päivänä Israelin kuninkaaksi.""
1. Kuninkaiden kirja 11:23
"Jumala nostatti Salomolle vastustajaksi (śā·ṭān) Resonin, Eljadan pojan, joka oli paennut herransa Hadadeserin, Sooban kuninkaan, luota."
1. Kuninkaiden kirja 11:25
"Hän oli Israelin vastustaja (śā·ṭān), niin kauan kuin Salomo eli, ja teki sille pahaa samoin kuin Hadadkin. Hän inhosi Israelia, ja hänestä tuli Aramin kuningas."
Sakarja 3:1
"Hän näytti minulle ylimmäisen papin Joosuan seisomassa Herran enkelin edessä ja saatanan (haś·śā·ṭān) seisomassa hänen oikealla puolellaan häntä syyttämässä."
2. Samuelin kirja 24:1-2
1. Herran (Yah·weh) viha syttyi taas Israelia kohtaan, niin että hän yllytti Daavidin heitä vastaan, sanoen: "Mene ja laske Israel ja Juuda." 2. Niin kuningas sanoi Jooabille, sotajoukon päällikölle, joka oli hänen luonaan: "Kiertele kaikki Israelin sukukunnat Daanista Beersebaan asti, ja pitäkää kansan katselmus, että saisin tietää kansan lukumäärän."
Sama kertomus mutta nyt aikakirjasta, jossa Jahvea sanotaan sataniksi (kaksijumalaisuus):
1. Aikakirja 21:1-2
"1. Mutta saatana (śā·ṭān) nousi Israelia vastaan ja yllytti Daavidin laskemaan Israelin. 2. Daavid sanoi Jooabille ja kansan päämiehille: "Menkää ja laskekaa Israel Beersebasta Daaniin asti ja ilmoittakaa minulle, että saan tietää heidän lukumääränsä." "
Vanhassa testamentissa Jumala tekee hyvän ja pahan, ei Saatana:
"5. Minä olen Herra, eikä toista ole, minun lisäkseni ei ole yhtään Jumalaa. Vyötän sinut, vaikka et minua tunne, 6. jotta tiedettäisiin auringon noususta sen laskuun asti, että minun lisäkseni ei ole yhtään: minä olen Herra, eikä toista ole, 7. minä, joka teen valkeuden ja luon pimeyden, joka tuotan onnen ja luon onnettomuuden; minä, Herra, teen kaiken tämän."
Vanhan testamentin satan tarkoittaa todellakin ihan jotakin muuta kuin Paholaista. Esimerkkinä tässä, että Satan on Herran enkeli:
4. Mooseksen kirja 22:22-24
"22. Mutta kun Bileam lähti matkaan, syttyi Jumalan viha, ja Herran enkeli (lə·śā·ṭān) asettui tielle estämään häntä. Bileam ratsasti aasintammallaan kaksi palvelijaa mukanaan. 23. Kun aasintamma näki Herran enkelin (lə·śā·ṭān) seisovan tiellä paljastettu miekka kädessään, se poikkesi tieltä ja meni pellolle. Silloin Bileam löi aasintammaa kääntääkseen sen takaisin tielle. 24. Herran enkeli (lə·śā·ṭān) asettui viinitarhojen väliseen kapeaan kohtaan, jossa oli kiviaita kummallakin puolella. "Väitteesi eivät pidä paikkaansa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Väitteesi eivät pidä paikkaansa.
Todistapa ne vääräksi. Jos et todista, on selvääkin selvempää, ettet pysty ja olet vain suunsoittaja. Niin käykin ilmi, ettet selkeästikään tutki itse Raamattua vaan uskot kaiken, mitä kirkkosi pastorit sinulle uskottelevat. Minun väitteeni ovat suoraan Raamatun tekstistä eikä niitä tarvitse epäillä kenenkään, joka osaa hepreaa. Ilmeisesti sinä, et osaa. Kysypä siis pastoriltasi näistä asioista. Hän ei valehtele, kuten sinä.
- Anonyymi
"Ja aloittaja osoittaa vain vihaavansa Jumalan suunnitelmaa seurakunnan ylläpitämiseksi."
Taidat puhua kuule ihan omista suunnitelmistasi. Jumalan suunnitelmassa evankeliumin julistajat saavat palkkansa evankeliumin julistamisesta. Se, miten tämä toteutuu kerrottiin jo Raamatussa. Heille tarjottiin makuusija ja ruoka eli ylöspito siksi ajaksi kun he paikkakunnalla viipyivät. Monet Uuden testamentin julistajat kävivät erikseen päivätöissä.
Montako evankeliumin julistajaa olet itse majoittanut kotiisi?
Adventtiseurakunnat ovat päättäneet maksaa työntekijöillensä rahallista kuukausipalkkaa Raamatun ohjeesta poiketen. Raamattu ei tällaiseen kehota. Enkä oikein usko, että kehottaa julistajia jämähtämään paikoilleenkaan jonkun yksittäisen seurakunnan palkkapaimeneksi. On siis seurakunnan oma valinta maksaa työntekijöillensä palkkaa. Siihen ei Raamattu puutu.
Jos palkanmaksuun tarvittavat rahat halutaan rahoittaa jollakin menetelmällä, jota te haluatte kutsua kymmenyksiksi, niin siitä vain. Raamattuun se ei perustu, sillä RAAMATUSSA kymmenyksillä rahoitettiin temppelitoimintaa, joka oli pääosin eläinten uhraamista. Mutta tuo temppelitoiminta lakkautettiin jo lähes 2000 vuotta sitten. Noissa temppeleissä ei julistettu evankeliumia eikä luettu Raamattua! Siellä teurastettiin eläimiä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sellaisia te uskovaisetkin juuri olette.Kristityn viha puolustuskyvyttömän jumalansa edessä voi olla joskus käsin kosketeltavaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä palautan iloiten kymmenykset Herran työhön. Sinun valheesi ei minua hetkauta.
Herra tulee hakemaan rahat kannon päästä taivaaseen...
- Anonyymi
"Minä lopetin kymmenysten maksamisen hieman sen jälkeen kun jäin sairaseläkkeelle."
Ja menetit Jumalan lupaamat siunaukset ja nyt uhkut vihaa niitä vastaan, jotka haluavat pysyä uskollisena Herralle.- Anonyymi
Tunsin erään leskeksi jääneen rouvan naapurustossani, joka kertomansa mukaan kuului adventtikirkkoon. Hän maksoi pienestä eläkkeestään joka kuukausi kymmenykset. Hän näytti minulle käsin kirjoitetut kuitit, joissa oli summat ja jotka kuitit olivat hänen sanojensa mukaan antanut hänen seurakuntansa rahastonhoitaja maksetuista kymmenyksistä. Rouvan pieni eläke ja siitä maksetut runsaat kymmenykset olivat usein syynä siihen, että hän joutui minultakin lainaamaan rahaa elämiseensä, koska hänen eläkkeensä oli vaatimaton ja vanhan omakotitalon ylläpitäminen oli kallista. Jo pelkät lämmityskulut söivät hänen eläkkeensä suurelta osin. Annoin hänelle usein vähän ruokarahaa, että hän selviäisi seuraavan kuukauden eläkkeeseen asti. Usein nainen oli talvisaikaan hyvin kylmässä asunnossaan, koska ei halunnut kuluttaa kallista öljyä talonsa lämmittämiseen. Rintamamiestalo kun oli vielä melkoisen hatara ikänsä vuoksi.
Ihmettelin aina, miksei hänen seurakuntansa tai kirkkonsa avustanut häntä millään tavalla. Eivät tulleet edes lunta luomaan pihalta tai tuoneet ruokaa kaupasta. Lunta kävin jonkun kerran luomassa hänen pihaltaan, kun oli oikein pyryttänyt. Rouva loi yleensä itse kapean kävelypolun lumeen, että pääsi asioilleen.
Suurehko tontti rakennuksineen kyllä kelpasivat hänen seurakunnalleen, koska rouva mainitsi, kuinka hän oli laittanut nimensä paperiin, jossa hänellä olisi oikeus asua talossa siihen asti kun hän kuolee ja sen jälkeen omaisuus siirtyy adventtikirkolle. Pastori oli käynyt autollaan hänen luonaan muutamana lauantai-iltapäivänä puku päällä kertomassa, kuinka omaisuuden lahjoittaminen adventtikirkolle edistäisi jumalan työtä ja myös jumala olisi suosiollinen rouvalle kun hänestä aika jättää. Pastoria ei tosin muulloin näkynyt seudulla, ei auttamassa rouvaa tai muutenkaan.
Sääliksi kävi jo edesmennyttä rouvaa siinäkin mielessä, että hänellä ei ollut varaa matkustella, vaan hän oli oman kotinsa vanki ainaisen rahapulan vuoksi.
Tällä palstalla joku on maininnut, kuinka jumala siunaa asianomaista runsaasti silloin, kun hän maksaa kymmenykset. Minulla valitettavasti on täysin toisenlainen käsitys asiasta.
Pastorit, jotka niin myyvät kymmenysten maksua seurakuntalisilleen tarkoittavat varmaankin sitä, kuinka ne kymmenykset siunaavat heitä itseään, ei kymmenysten maksajaa? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tunsin erään leskeksi jääneen rouvan naapurustossani, joka kertomansa mukaan kuului adventtikirkkoon. Hän maksoi pienestä eläkkeestään joka kuukausi kymmenykset. Hän näytti minulle käsin kirjoitetut kuitit, joissa oli summat ja jotka kuitit olivat hänen sanojensa mukaan antanut hänen seurakuntansa rahastonhoitaja maksetuista kymmenyksistä. Rouvan pieni eläke ja siitä maksetut runsaat kymmenykset olivat usein syynä siihen, että hän joutui minultakin lainaamaan rahaa elämiseensä, koska hänen eläkkeensä oli vaatimaton ja vanhan omakotitalon ylläpitäminen oli kallista. Jo pelkät lämmityskulut söivät hänen eläkkeensä suurelta osin. Annoin hänelle usein vähän ruokarahaa, että hän selviäisi seuraavan kuukauden eläkkeeseen asti. Usein nainen oli talvisaikaan hyvin kylmässä asunnossaan, koska ei halunnut kuluttaa kallista öljyä talonsa lämmittämiseen. Rintamamiestalo kun oli vielä melkoisen hatara ikänsä vuoksi.
Ihmettelin aina, miksei hänen seurakuntansa tai kirkkonsa avustanut häntä millään tavalla. Eivät tulleet edes lunta luomaan pihalta tai tuoneet ruokaa kaupasta. Lunta kävin jonkun kerran luomassa hänen pihaltaan, kun oli oikein pyryttänyt. Rouva loi yleensä itse kapean kävelypolun lumeen, että pääsi asioilleen.
Suurehko tontti rakennuksineen kyllä kelpasivat hänen seurakunnalleen, koska rouva mainitsi, kuinka hän oli laittanut nimensä paperiin, jossa hänellä olisi oikeus asua talossa siihen asti kun hän kuolee ja sen jälkeen omaisuus siirtyy adventtikirkolle. Pastori oli käynyt autollaan hänen luonaan muutamana lauantai-iltapäivänä puku päällä kertomassa, kuinka omaisuuden lahjoittaminen adventtikirkolle edistäisi jumalan työtä ja myös jumala olisi suosiollinen rouvalle kun hänestä aika jättää. Pastoria ei tosin muulloin näkynyt seudulla, ei auttamassa rouvaa tai muutenkaan.
Sääliksi kävi jo edesmennyttä rouvaa siinäkin mielessä, että hänellä ei ollut varaa matkustella, vaan hän oli oman kotinsa vanki ainaisen rahapulan vuoksi.
Tällä palstalla joku on maininnut, kuinka jumala siunaa asianomaista runsaasti silloin, kun hän maksaa kymmenykset. Minulla valitettavasti on täysin toisenlainen käsitys asiasta.
Pastorit, jotka niin myyvät kymmenysten maksua seurakuntalisilleen tarkoittavat varmaankin sitä, kuinka ne kymmenykset siunaavat heitä itseään, ei kymmenysten maksajaa?Valheesi ei hetkauta.
- Anonyymi
Ööö... tuo on sinun keksintöäsi.
Jumala on siunannut minua ja perhettäni runsaasti myös senkin jälkeen kun lopetin kymmenyksien maksun. En ole koskaan ennen tuntenut oloani niin rakastetuksi kuin nyt. Olen saanut uusia ystäviä, monet ystäväni auttavat minua ja perhettäni, talouteni tila on parantunut selvästi ja rahaa riittää nyt yli oma tarpeen jolloin voin auttaa myös tuntemattomia. Suhteeni puolisooni on läheisempi kuin koskaan. Hengellinen elämäni on aktiivisempaa ja olen löytänyt Pyhän hengen johdolla uusia totuuksia, joista en ennen tiennyt. Jumala on antanut minulle viisauttaan. Terveyteni on parempi kuin vuosiin. Olen hyvin tyytyväinen omaan elämääni. Meillä menee nyt paremmin kuin silloin kun maksoin kymmenykset.
Miksi valehtelet kirkkosi puolustamiseksi? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ööö... tuo on sinun keksintöäsi.
Jumala on siunannut minua ja perhettäni runsaasti myös senkin jälkeen kun lopetin kymmenyksien maksun. En ole koskaan ennen tuntenut oloani niin rakastetuksi kuin nyt. Olen saanut uusia ystäviä, monet ystäväni auttavat minua ja perhettäni, talouteni tila on parantunut selvästi ja rahaa riittää nyt yli oma tarpeen jolloin voin auttaa myös tuntemattomia. Suhteeni puolisooni on läheisempi kuin koskaan. Hengellinen elämäni on aktiivisempaa ja olen löytänyt Pyhän hengen johdolla uusia totuuksia, joista en ennen tiennyt. Jumala on antanut minulle viisauttaan. Terveyteni on parempi kuin vuosiin. Olen hyvin tyytyväinen omaan elämääni. Meillä menee nyt paremmin kuin silloin kun maksoin kymmenykset.
Miksi valehtelet kirkkosi puolustamiseksi?Ai niin, unohtui sanoa; rakastan ystäviäni adventtiseurakunnissa. Adventismi on parasta, mitä minulle oli tapahtunut koko elämäni aikana. Arvostan suuresti sitä, että ystäväni Adventtikirkossa jaksavat antaa kirkolle rahaa vaikkei Raamattu sitä vaadikaan. En vihaa adventisteja. Minulla on monia hyviä ystäviä advenyistien joukossa.
Ollisiko sinun aika tarkistaa omia näkemyksiäsi... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ai niin, unohtui sanoa; rakastan ystäviäni adventtiseurakunnissa. Adventismi on parasta, mitä minulle oli tapahtunut koko elämäni aikana. Arvostan suuresti sitä, että ystäväni Adventtikirkossa jaksavat antaa kirkolle rahaa vaikkei Raamattu sitä vaadikaan. En vihaa adventisteja. Minulla on monia hyviä ystäviä advenyistien joukossa.
Ollisiko sinun aika tarkistaa omia näkemyksiäsi...Sinun tulisi tarkistaa omasi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinun tulisi tarkistaa omasi.
Kerropa miten?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinun tulisi tarkistaa omasi.
Jos olisit kuuntellut tuon videon, niin tietäisit, ettei sellaisista etuuksista kuin työttömyyskorvaus, sairauspäiväraha, sairaseläke, sosiaalituki, asumistuki, yms., kuulu maksaa kymmenyksiä. Näinhän se talouspäällikkö siinä kertoi Adventtikirkon virallisella Youtube kanavalla. Hän sen sijaan sanoi, että kymmenyksiä pitäisi maksaa palkkatuloista, osakevoitoista yms. Tosin Timo Flink kertoi maksaneensa jostain opintorahoistakin kymmenyksiä mutta sanoi, että ei niitä siitä kuulu maksaa jos Jumala ei siitä sinulle erikseen mainitse. Minulle ei maininnut koskaan.
Oman pastorini mukaan myöskään lahjoista ei makseta kymmenyksiä.
Oma mielipiteeni on, ettei myöskään perinnöstä kuulu maksaa kymmenyksiä. Perintö, esim kotitalo on lahjaa, joka kaiken lisäksi annetaan eteenpäin lapsille ja lapsenlapsille. Valtio siitä kyllä ottaa osansa.
Sain esimerkiksi 110 000 euroa ylimääräistä myydessäni omakotitaloni. Se raha saatiin lahjaksi, kolmesta syystä:
- koska talkoolaiset olivat auttaneet talon rakentamisessa. Talkoina annetusta ja tehdystä työstä on vaikea maksaa kymmenyksiä.
- koska tein taloa talkootöinä itsekin, verottajahan ei siitä ottanut palkan tuloveroa. Mitään en saanut Herralta vaan omasta selkänahasta. Siitäkin on vaikea maksaa kymmenyksiä.
- koska sain vuokrattua talolle tontin pilkkahintaan ja talosta saatiin sama hinta kuin viereisestä talosta, jonka tontti maksoi lähes 100 000 euroa. Tämä oli varmaankin Jumalan järjestämä tontti mutta miten aineettomasta edusta voisi maksaa kymmenyksiä?
Kaikki tämä on lahjaksi saatua eikä palkkatuloa lainkaan. Raamattu ei mainitse, että tällaisista lahjoista maksettaisiin kymmenyksiä. Vain maan ja karjan tuotosta niitä VT Jumalan käskystä maksettiin, jotka tuotot annettiin syötäväksi temppelityöntekijöille. Ei siis koskaan rahana.
En myöskään käyttänyt tätä 110 000euron rahaa vaan se sijoitettiin asuntoon, jonka arvo on noussut lähes 30 000 euroa lisää. Tämäkin raha on aikanaan perintönäni annettavaa. Toki siitä ei anneta adventtikirkolle senttiäkään.
Sain äidiltäni perintöä vajaa 40 000 euroa, josta maksoin tietenkin verot. Ennakkoperintönä tiedän pian saavani noin 40 000 euroa miinus verot. Nämäkin rahat on annettu/annetaan minulle lahjaksi. Ei siis kymmenyksiä niistäkään.
Tuosta uudemmasta asunnosta olen saanut vuokratuloa, jonka olen osin säästänyt, osin käyttänyt elämiseen. Se ei ole palkkaa mutta hyvä lisä sairaseläkkeeni päälle, reilut muutama tonni vuodessa käteen. Siitä voisi kuvitella maksavansa kymmenyksiä mutta en maksa, koska olen koetellut Jumalaa kymmenyksistä, niin kuin hän käskee. Olen kysynyt asiaa Jumalalta ja hän on aivan selkeästi vastannut, ettei tarvitse maksaa. Sitä vähän ihmettelin mutta kiitollisuudella otan hänen lahjansa vastaan.
Lisäksi pyöritän tappiolla yritystäni, jolloin saan vähentää tappiot pääomatuloveroista ja eläkkeen veroista. Pikku raha sekin, vajaa pari tonnia. Se raha menee yritykseni kuluihin, kuten matkakuluihin, kännykän, tietokoneen yms ostamiseen. Toki käytän näitä laitteita vapaa-ajallakin itsekin, enintään 50%. Tämäkään ei ole sellaista rahaa, josta kuuluisi maksaa kymmenyksiä, sillä miten tappiosta maksettaisiin kymmenyksiä?
Olen maksanut kymmenyksiä uskoontuloni jälkeen melkoisen määrän mutta ennen sitä en ole maksanut kymmenyksiä ainakaan 400 000 eurosta. Onneksi kymmenyksistä ei voi olla Raamatun mukaan velkaa. Adventtikirkko olisi siis voinut saada tuostakin sen 40 000 euroa mutta ei saanut. Sillä 40 000 eurolla, miinus verot, olen kasvattanut omaisuuttani ennen kuin tulin uskoon.
On siis paljon erilaisista asioista saatua rahaa ja omaisuutta, joista ei Raamatun mukaan kuulu maksaa kymmenyksiä. Sen sijaan ilolla olen antanut Jumalan minulle suomaa rahaa vähävaraisille, mm kummilapselle intiaan, suoraan Suomen ulkopuolelle vapaaehtoistöinä tehtävään lähetystyöhön, seurakuntani käyttöön uhrilahjoina, suomalaisille vähävaraisille, punaiselle ristille, kirkon ulkomaanavulle, vammaisavulle, ruokakassi-jakeluun, joillekin ystävilleni, joilla on puutetta, jne. Lisäksi teen itse vapaaehtoistyötä Jumalan työssä.
Oletko sinä sitä mieltä, että lahjaksi saaduista rahoista olisi maksettava kymmenyksiä? En ole löytänyt Raamatusta yhtään kohtaa, jossa sanottaisiin niin. Jos sinä löydät, niin kerrothan minullekin? Sen sijaan siellä sanotaan:
Lahjaksi olette saaneet, lahjaksi antakaa.
Annathan sinäkin lahjaksi. - Anonyymi
"Ja menetit Jumalan lupaamat siunaukset ja nyt uhkut vihaa niitä vastaan, jotka haluavat pysyä uskollisena Herralle."
Oletko koskaan pystynyt erittelemään mitkä siunaukset Jumala antaa kenellekin ja mistä syystä? Luuletko tosiaan, että ihminen pystyisi teoillaan vaikuttamaan siihen, miten paljon Jumala häntä rakastaa? Olet väärässä! Kaikki ihmisen teot Jumalan tekoihin verrattuna ovat hyvyydeltään nolla. Jos ihmisen kaikki hyvät teot kuvastaisivat herneen kokoista palloa, olisi Jumalan yksi ainut hyvä teko auringon kokoinen. Mieti sitten, kuinka mitätön ihmisen yksi teko olisi!
Ainoat asia, jolle sinä tuon kommenttisi perusteella olet uskollinen, on se, että itse ei tarvitse tutkia mitä Raamattu sanoo. Sinä olet uskollinen vain kirkollesi, millä ei ole mitään tekemistä sen kanssa onko joku uskollinen Jumalalle vai ei. Vaikka joku olisi kuinka hyvä adventisti, se ei merkitse sama kuin että hän olisi hyvä Jumalan lapsi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Valheesi ei hetkauta.
Velalla eläminen on tämän ajan trendi. Jääkäämme riemumielin kymmenysvelkaan!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Ja menetit Jumalan lupaamat siunaukset ja nyt uhkut vihaa niitä vastaan, jotka haluavat pysyä uskollisena Herralle."
Oletko koskaan pystynyt erittelemään mitkä siunaukset Jumala antaa kenellekin ja mistä syystä? Luuletko tosiaan, että ihminen pystyisi teoillaan vaikuttamaan siihen, miten paljon Jumala häntä rakastaa? Olet väärässä! Kaikki ihmisen teot Jumalan tekoihin verrattuna ovat hyvyydeltään nolla. Jos ihmisen kaikki hyvät teot kuvastaisivat herneen kokoista palloa, olisi Jumalan yksi ainut hyvä teko auringon kokoinen. Mieti sitten, kuinka mitätön ihmisen yksi teko olisi!
Ainoat asia, jolle sinä tuon kommenttisi perusteella olet uskollinen, on se, että itse ei tarvitse tutkia mitä Raamattu sanoo. Sinä olet uskollinen vain kirkollesi, millä ei ole mitään tekemistä sen kanssa onko joku uskollinen Jumalalle vai ei. Vaikka joku olisi kuinka hyvä adventisti, se ei merkitse sama kuin että hän olisi hyvä Jumalan lapsi.Rakastaminen ja siunaus ovat kaksi eri asiaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos olisit kuuntellut tuon videon, niin tietäisit, ettei sellaisista etuuksista kuin työttömyyskorvaus, sairauspäiväraha, sairaseläke, sosiaalituki, asumistuki, yms., kuulu maksaa kymmenyksiä. Näinhän se talouspäällikkö siinä kertoi Adventtikirkon virallisella Youtube kanavalla. Hän sen sijaan sanoi, että kymmenyksiä pitäisi maksaa palkkatuloista, osakevoitoista yms. Tosin Timo Flink kertoi maksaneensa jostain opintorahoistakin kymmenyksiä mutta sanoi, että ei niitä siitä kuulu maksaa jos Jumala ei siitä sinulle erikseen mainitse. Minulle ei maininnut koskaan.
Oma mielipiteeni on, ettei myöskään perinnöstä kuulu maksaa kymmenyksiä. Perintö, esim kotitalo on lahjaa, joka kaiken lisäksi annetaan eteenpäin lapsille ja lapsenlapsille. Valtio siitä kyllä ottaa osansa.
Sain esimerkiksi 110 000 euroa ylimääräistä myydessäni omakotitaloni. Se raha saatiin lahjaksi, kolmesta syystä:
- koska talkoolaiset olivat auttaneet talon rakentamisessa. Talkoina annetusta ja tehdystä työstä on vaikea maksaa kymmenyksiä.
- koska tein taloa talkootöinä itsekin, verottajahan ei siitä ottanut palkan tuloveroa. Mitään en saanut Herralta vaan omasta selkänahasta. Siitäkin on vaikea maksaa kymmenyksiä.
- koska sain vuokrattua talolle tontin pilkkahintaan ja talosta saatiin sama hinta kuin viereisestä talosta, jonka tontti maksoi lähes 100 000 euroa. Tämä oli varmaankin Jumalan järjestämä tontti mutta miten aineettomasta edusta voisi maksaa kymmenyksiä?
Kaikki tämä on lahjaksi saatua eikä palkkatuloa lainkaan. Raamattu ei mainitse, että tällaisista lahjoista maksettaisiin kymmenyksiä. Vain maan ja karjan tuotosta niitä VT Jumalan käskystä maksettiin, jotka tuotot annettiin syötäväksi temppelityöntekijöille. Ei siis koskaan rahana.
En myöskään käyttänyt tätä 110 000euron rahaa vaan se sijoitettiin asuntoon, jonka arvo on noussut lähes 30 000 euroa lisää. Tämäkin raha on aikanaan perintönäni annettavaa. Toki siitä ei anneta adventtikirkolle senttiäkään.
Sain äidiltäni perintöä vajaa 40 000 euroa, josta maksoin tietenkin verot. Ennakkoperintönä tiedän pian saavani noin 40 000 euroa miinus verot. Nämäkin rahat on annettu/annetaan minulle lahjaksi. Ei siis kymmenyksiä niistäkään.
Tuosta uudemmasta asunnosta olen saanut vuokratuloa, jonka olen osin säästänyt, osin käyttänyt elämiseen. Se ei ole palkkaa mutta hyvä lisä sairaseläkkeeni päälle, reilut muutama tonni vuodessa käteen. Siitä voisi kuvitella maksavansa kymmenyksiä mutta en maksa, koska olen koetellut Jumalaa kymmenyksistä, niin kuin hän käskee. Olen kysynyt asiaa Jumalalta ja hän on aivan selkeästi vastannut, ettei tarvitse maksaa. Sitä vähän ihmettelin mutta kiitollisuudella otan hänen lahjansa vastaan.
Lisäksi pyöritän tappiolla yritystäni, jolloin saan vähentää tappiot pääomatuloveroista ja eläkkeen veroista. Pikku raha sekin, vajaa pari tonnia. Se raha menee yritykseni kuluihin, kuten matkakuluihin, kännykän, tietokoneen yms ostamiseen. Toki käytän näitä laitteita vapaa-ajallakin itsekin, enintään 50%. Tämäkään ei ole sellaista rahaa, josta kuuluisi maksaa kymmenyksiä, sillä miten tappiosta maksettaisiin kymmenyksiä?
Olen maksanut kymmenyksiä uskoontuloni jälkeen melkoisen määrän mutta ennen sitä en ole maksanut kymmenyksiä ainakaan 400 000 eurosta. Onneksi kymmenyksistä ei voi olla Raamatun mukaan velkaa. Adventtikirkko olisi siis voinut saada tuostakin sen 40 000 euroa mutta ei saanut. Sillä 40 000 eurolla, miinus verot, olen kasvattanut omaisuuttani ennen kuin tulin uskoon.
On siis paljon erilaisista asioista saatua rahaa ja omaisuutta, joista ei Raamatun mukaan kuulu maksaa kymmenyksiä. Sen sijaan ilolla olen antanut Jumalan minulle suomaa rahaa vähävaraisille, mm kummilapselle intiaan, suoraan Suomen ulkopuolelle vapaaehtoistöinä tehtävään lähetystyöhön, seurakuntani käyttöön uhrilahjoina, suomalaisille vähävaraisille, punaiselle ristille, kirkon ulkomaanavulle, vammaisavulle, ruokakassi-jakeluun, joillekin ystävilleni, joilla on puutetta, jne. Lisäksi teen itse vapaaehtoistyötä Jumalan työssä.
Oletko sinä sitä mieltä, että lahjaksi saaduista rahoista olisi maksettava kymmenyksiä? En ole löytänyt Raamatusta yhtään kohtaa, jossa sanottaisiin niin. Jos sinä löydät, niin kerrothan minullekin? Sen sijaan siellä sanotaan:
Annathan sinäkin lahjaksi.Kymmenyksi ei makseta. Se ei ole mikään maksu. Se on Jumalan omaisuutta, jonka uskollinen Jumalan lapsi palauttaa kirkon evankeliseen työhön.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Rakastaminen ja siunaus ovat kaksi eri asiaa.
Joten, Oletko koskaan pystynyt erittelemään mitkä siunaukset Jumala antaa kenellekin ja mistä syystä?
Minua Jumala on siunannut niin paljon, etten pysy enää perässä mitkä kaikki siunauksista tulee mistäkin syystä. Mutta kymmenyksiä en maksa, enkä usko Jeesuksen olevan Jumala enkä neitsyestä syntynyt enkä kolmikulmainen. Olut ja possu maistuu varsinkin kesäisin.
Mutta siunauksiin minun ei-adventistiset elämäntapani ei ole vaikuttanut niitä vähentävästi, päin vastoin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kymmenyksi ei makseta. Se ei ole mikään maksu. Se on Jumalan omaisuutta, jonka uskollinen Jumalan lapsi palauttaa kirkon evankeliseen työhön.
Sanakikkailut eivät tee kymmenyksistä Uuden liiton uskovalle raamatun mukaisia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joten, Oletko koskaan pystynyt erittelemään mitkä siunaukset Jumala antaa kenellekin ja mistä syystä?
Minua Jumala on siunannut niin paljon, etten pysy enää perässä mitkä kaikki siunauksista tulee mistäkin syystä. Mutta kymmenyksiä en maksa, enkä usko Jeesuksen olevan Jumala enkä neitsyestä syntynyt enkä kolmikulmainen. Olut ja possu maistuu varsinkin kesäisin.
Mutta siunauksiin minun ei-adventistiset elämäntapani ei ole vaikuttanut niitä vähentävästi, päin vastoin.Tässä on puhutta vain ja ainoastaan kymmenyksen palauttamisen seurauksena tulevista siunauksista, ei muista. Ne voi jokainen lukea Malakian kirjasta.
Oman todistuksesi perusteella et ole pelastettu kristitty, eikä Jumala sinua siunaa. Sen tietää jokainen, joka lukee Raamattunsa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sanakikkailut eivät tee kymmenyksistä Uuden liiton uskovalle raamatun mukaisia.
Höpöhöpö.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässä on puhutta vain ja ainoastaan kymmenyksen palauttamisen seurauksena tulevista siunauksista, ei muista. Ne voi jokainen lukea Malakian kirjasta.
Oman todistuksesi perusteella et ole pelastettu kristitty, eikä Jumala sinua siunaa. Sen tietää jokainen, joka lukee Raamattunsa."Tässä on puhutta vain ja ainoastaan kymmenyksen palauttamisen seurauksena tulevista siunauksista, ei muista. Ne voi jokainen lukea Malakian kirjasta."
Kuten huomaamme, itse kukin voi kuvitella niitä siunauksia itselleen niin paljon kuin lystää. Sinäkään et pysty erottamaan mikä siunaus tulee mistäkin, joten ei ole mitään syytä uskoa sinun ja adventtikirkon kuvitelmiin jostakin kymmenysten maksusta.
"Oman todistuksesi perusteella et ole pelastettu kristitty, eikä Jumala sinua siunaa. Sen tietää jokainen, joka lukee Raamattunsa."
Ai jaa...sinäkö muutuit kaikkitietäväksi Jumalaksi. Teitä löytyy useampiakin joka seurakunnasta. Mutta kaikesta huolimatta olen adventtikirkon jäsen ja toimin aktiivisesti kirkossa. Onneksi edes adventtikirkko ei opeta mitään noin itseriittoisaa ja ylenkatsovaa kuin mitä sinä esität. Paljastit itsesi jo alkumetreillä. Jos olisit oikeasti uudestisyntynyt, se näkyisi tekstistäsi. Sen sijaan olet täynnä itseäsi vailla minkäänlaista nöyryytä ja Jeesuksen rakkaus loistaa poissaolollaan sinun kirjoituksistasi. Haluat vain korottaa itseäsi ja omaa virheettömyyden kuvitelmaasi. Siitä vain! Juuri sinunlaisesi kommentit kaikista vähiten puhuttelevat ketään. Ihan oikeasti...hanki elämä! - Anonyymi
Voi kauhea miten paljon sinä pelkäätkään joidenkin vaivaisten siunaustesi menettämistä! Mahtaa siitä tulla sinulle kova stressi ja ahdistus.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kymmenyksi ei makseta. Se ei ole mikään maksu. Se on Jumalan omaisuutta, jonka uskollinen Jumalan lapsi palauttaa kirkon evankeliseen työhön.
Raamattu ei puhu mitään palauttamisesta, joten saarnaat Raamatun vastaisesti. Raamattu (RK-käännös, joka on lähinnä oikeinta tekstikäännöstä nykysuomella) käyttää sanaa antaa ja suorittaa. Tiedätkö muuten muita suorituksia kuin maksusuoritukset?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Annathan sinäkin lahjaksi.Moni maksaa kuitenkin aivan kaikesta kaiken varalta kymmenykset kymmenysomantunnontuskassaan.
- Anonyymi
Kaikki huijatuksi tulleet eivät ymmärrä tulleensa huijatuiksi.
Ihmismieli on kummallinen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Valheesi ei hetkauta.
Mutta hetkauttako totuus kirkostasi?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Annathan sinäkin lahjaksi.Raamatusta ei ole talouselämän pyöritykseen mitään apua. Kuten ei ole myöskään voimalaitoksen.
- Anonyymi
"Koko kymmenysjärjestelmä kun lakkautettiin kun eläinten uhraus temppelissä lakkasi."
Kymmenysjärjestelmä oli olemassa kuule kauan ennen mitään eläinten uhraamista temppelissä. Mene ja lue Raamatusta, kuinka Abraham ja Jaakob palauttivat kymmenykset. Silloin ei ollut mitään temppeliä ollenkaan.- Anonyymi
"Kymmenysjärjestelmä"
Vai oikein Kymmenysjärjestelmä? No laitapas kaikki ne raamatunpaikat, jotka mainitsevat jonkunlaisen kymmenysjärjestelmän siinä muodossa kuin kirkko esittää eli että rahalla maksettiin säännöllisesti koko kirkko-organisaatiolle käyttöön kymmenyksiä. - Anonyymi
Niin sinulle on varmaan kerrottu mutta oletko ihan itse lukenut Raamatusta, miten asia on?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin sinulle on varmaan kerrottu mutta oletko ihan itse lukenut Raamatusta, miten asia on?
Olen lukenut. Kiitos vain.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No miksi sitten voit väittää moista soopaa? Sinähän suoraan valehtelet kun kerran tiedät totuuden mutta julistat silti adventtikirkon valheoppia kymmenyksistä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet sitten kuunnelut kirkkosi itse keksittyjä seliyksiä etkä ole itse tutkinut Raamatun tekstejä.
1.Moos 14:18-20 (Abram ja Melkisedek) ja 1.Moos 28:22 (Jaakob) ja ovat kohtia, joissa uskova itse tekee henkilökohtaisen päätöksen antaa kymmenesosan jostakin Jumalalle mutta Jumala itse ei käske ketään maksamaan muita kymmenyksiä kuin karjaa tai sitä, mitä maa tuottaa. Kyse on kertaluontoisesta suorituksesta. Sinäkin voit tehdä tuollaisen henkilökohtaisen lupauksen jos haluat mutta Jumala ei siihen kehota. Sitäpaitsi, Abram päätti olla maksamatta kymmenyksiä omista tuloistaan. Hän ei maksanut niitä edes koko sotasaaliistaan eikä tämä ollut minkäänlainen ongelma Melkisedekille:
Heprealaiskirje 7:4
"Katsokaa, kuinka suuri hän on. Jopa kantaisä Abraham antoi hänelle kymmenykset SAALIINSA PARHAIMMASTA OSASTA. "
Mihin Jumala määräsi kymmenykset käytettävän:
4. Mooseksen kirja 18:25, 26, 30, 31
"25. Herra puhui Moosekselle: 26. ”Sano leeviläisille: Kun otatte israelilaisilta kymmenykset, jotka minä olen antanut teidän perintöosaksenne, niin erottakaa niistä Herralle kuuluva osa, kymmenykset kymmenyksistä. 30. Sano heille vielä: Kun erotatte niistä parhaan osan, se katsotaan leeviläisten anniksi niin kuin puimatantereen tai viinikuurnan sato. 31. Te ja teidän perheenne saatte syödä sen missä hyvänsä, sillä se on teille palkkana palvelustyöstänne ilmestysmajassa."
Kymmenyksistä siis maksettiin temppelipalvelijoille palkkaa RUOKANA. Se oli osa uhrijärjestelmän temppelipalvelijoiden palkkaa.
Mutta mikä merkitys on tuolla parhaalla osalla itseasiassa on? Raamattu selittää itse itseään seuraavasti:
Hesekiel 44:30
"Paras osa kaikesta ensi sadosta ja kaikki annit, kaikenlaatuiset, mitä tahansa antinne ovatkin, kuuluvat papeille. Teidän tulee antaa satojenne ensimmäiset leipomukset papille, että siunaukseni lepäisi kotienne yllä. "
Paras osa oli tarkoitettu pappien henkilökohtaiseen käyttöön. Aabraham ei siis lopulta antanutkaan Jumalalle sellaisia kymmenyksiä, joita tulevat israelilaiset tulisivat kymmenyksinä myöhemmin antamaan vaan antoi erityistä papeille annettavaa kymmenystä. Hän siis maksoi Melkisedekille palkkaa. Ja Raamatun mukaan sai siitä siunauksen. Oli siis kymmenykset, jotka menivät kaikille temppelipalvelijoille korvaukseksi työstä eli kaikille leeviläisille mutta vain papeille maksettiin erityistä pappien palkkaa.
Aabrahamin Melkisedekille antama kymmenys on siis erityistapaus, koska hän ei antanut kymmenyksiä kaikesta vaan vain parhaasta osasta, eikä tämä kymmenys mennyt normaalisti koko pyhäkön käyttöön. Lisäksi kyse oli sotasaalista.
Montako kertaa olet itse antanut parhaasta osasta sotasaalistasi kymmenyksiä henkilökohtaisesti papille suoraan käteen palkkana?
Jaakobin tapaus onkin sitten helpompi.
1. Mooseksen kirja 28:20-22
"20. Sitten Jaakob antoi lupauksen sanoen: ”Jos Jumala on minun kanssani ja varjelee minut tällä tiellä, jota kuljen, ja antaa minulle leipää syötäväksi ja vaatetta päälle pantavaksi, 21. niin että saan palata rauhassa isäni kotiin, on Herra oleva minun Jumalani. 22. Ja tämä kivi, jonka olen asettanut patsaaksi, on oleva Jumalan huone, ja kaikesta, mitä minulle suot, minä annan sinulle kymmenykset.” "
Jaakob nimittäin lahjoi Jumalaa vastineeksi siitä, että saisi suojelusta, ruokaa ja vaatteet päällensä. Tällaisia lupauksia voi tehdä kuka tahansa mutta ne eivät liity, eivätkä tässäkään kohtaa liittyneet, mitenkään Israelin kansalle annettuihin lakeihin ja kymmenysjärjestelmään, joka tuli todellakin voimaan vasta Jumalan määräyksestä vasta kun temppelipalvelus eläinten uhrauksineen aloitettiin. Ja lakkasi kun temppelipalveluskin eläintenuhrauksineen lakkasi.
Minulle Jumala on antanut niin runsaasti kaikenlaisia siunauksia, että tuokaa, suojelusta jabvaatteita on riittänyt koko ajan eikä minun ole tarvinnut kiristää Jumalalta kymmenyksillä, jotka eivät uuteen liittoon edes kuulu, yhtään mitään.
- Anonyymi
"Pastorit, jotka myyvät kymmenysten maksua seurakuntalaisilleen tarkoittavat varmaankin sitä, kuinka ne kymmenykset siunaavat heitä itseään, ei kymmenysten maksajaa?"
Niin osuva kommentti. Juuri sitä ne pastorit tarkoittavatkin. Raha se on, mikä pastorinkin kasvoille saa hymyn.- Anonyymi
Valheesi ei hetkauta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Valheesi ei hetkauta.
Sinun uskonharhaisen typerä kommenttisi ei meitä hetkauta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Valheesi ei hetkauta.
Ei myöskään totuus...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinun uskonharhaisen typerä kommenttisi ei meitä hetkauta.
Valheesi ei hetkauta.
- Anonyymi
Jeesus ja yksikään opetuslapsista ei maksanut kymmenyksiä eikä Abraham maksanut muusta kuin sotasaaliista yhden kerran.
Herralla Jeesuksella Kristuksella oli tapana maksaa kymmenykset tuloistaan. Väite on väärä. Herra Jeesus Kristus oli ammatiltaan kirvesmies, ja sitten tultuaan 30 vuoden ikään hän oli saarnaaja ja opettaja. Mooseksen laki ei vaatinut ketään näissä ammateissa olevia maksamaan kymmenyksiä.
Simon Pietarilla, joka oli alun perin kalastaja, oli tapana maksaa kymmenykset saalistaan. Tämä on myös väärä väite. Myöskään kalastajilta ei vaadittu minkäänlaisia kymmenyksiä. Muinaisessa Israelissa oli ainoastaan kaksi ammattikuntaa joilta vaadittiin kymmenykset. Maanviljelijät ja karjataloudesta elantonsa saavat (lammaspaimenet ja nautakarjapaimenet) olivat ainoita kymmenysten maksajia muinaisessa Israelissa. He maksoivat kymmenykset niinä elintarvikkeina joita he tuottivat.
Jokaisella ihmisellä Vanhassa Testamentissa, yrittäessään noudattaa Mooseksen lakia, oli tapana maksaa kymmenykset. Pitäisi olla ilmiselvää tähän mennessä, että myös tämä väite on väärä. Siellä oli paljon ihmisiä muissa ammateissa joilta ei lain mukaan vaadittu kymmenyksiä. Esimerkiksi apostoli Paavalilta, joka oli teltantekijä, ei vaadittu kymmenyksiä. Itse asiassa ei kukaan kahdestatoista apostolista ollut maksanut kymmenyksiä, koska kukaan heistä ei tullut kymmenyksiä vaativista ammateista.
Abraham maksoi kymmenykset Melkisedekille, samoin kuin uskovat maksavat kymmenykset Herralle Jeesukselle Kristukselle. Tämä on myös väärä väite. Verrattuna kirkon harjoittamaan kymmenyskäytäntöön nykyaikana, Abrahamin maksamat kymmenykset olivat tyystin erilaiset (1Moos.14:18-24). Esimerkiksi, Abraham maksoi kymmenykset vain kerran. Kirkko maksattaa kymmenyksiä jatkuvasti. Abraham maksoi kymmenykset sodassa saadusta ryöstösaaliista. Kirkko kantaa kymmenykset jäsentensä tuloista. Abraham ei saanut mitään lisäystä omaisuuteensa, koska hän antoi loput 90 % sotasaaliista takaisin sen alkuperäisille omistajille. Kirkko lisää omaisuuttaan kymmenyksillä. Uudessa Testamentissa ei ole käskyä, ei mitään logiikkaa tai viittausta siitä, että uskovien pitää maksaa minkäänlaisia kymmenyksiä Herralle Jeesukselle Kristukselle. Apostoli Paavalin mukaan uskovien on määrä antaa evankeliumin työhön auliisti, menestymisensä mukaan ja niin kuin hänen sydämensä vaatii (2Kor.9:7, 1Kor.16:1-2).- Anonyymi
Herra Jeesus Kristus opetti opetuslapsilleen, että heidän pitäisi maksaa kymmenykset. Väärin. Kristus antaa ainoastaan kolme lausuntoa kymmenyksistä. Eikä mikään näistä lausunnoista sano, että hänen opetuslapsiensa pitäisi maksaa kymmenykset. Kristuksen ensimmäinen lausunto, joka on kerrottu kahdessa evankeliumissa, on puhuttu fariseuksille, ei opetuslapsille (Matt.23:23, Luuk.11:42). Tässä lausunnossa Kristus sanoo, että fariseusten pitäisi edelleen jatkaa kymmenysten antamista mintuista, tilleistä ja kuminoista. Eli, tämä on kymmenys elintarvikkeina, ei rahana. Hän sanoo myös, että tämä kymmenys viljellyistä elintarvikkeista on osa laista, mutta se ei ole tärkeintä laissa. Hänen toinen lausuntonsa kertoo itsevanhurskaasta fariseuksesta, joka rukouksessaan kerskuu kymmenysten maksamisellaan. Kristus sanoo, että se toinen rukoilija, jolla ei itsessään ollut mitään kerskattavaa, ei edes kymmenysten maksamisessa, lähti kotiinsa vanhurskaana, tuo toinen ei (Luuk.18:11-14). Tämä kertomus tuskin rohkaisee Kristuksen opetuslapsia antamaan kymmenysrahaa.
Raamatussa on monia esimerkkejä ihmisistä, jotka maksoivat kymmenyksiä tuloistaan. Väärin. Siinä 4000 vuoden aikajakson käsittävässä raamatullisessa historiassa ei ole ainoatakaan esimerkkiä Kirkon nykyaikaan soveltamasta kymmenysten rahastamisesta. Ennen kymmenyslain antamista VT:ssä on muistiin merkitty vain kaksi yhden kerran kymmenyksen maksanutta tekoa. Ei kumpikaan mies, Abraham tai Jaakob, (1Moos.28:20-22) näytä ajatelleen, että heidän pitäisi jatkaa tätä käytäntöä yhden kerran jälkeen. Kumpikaan mies ei maksanut kymmenyksiä heidän elinikäisistä tuloistaan, koska kumpikin oli osallisena vain yhden kerran tapahtumaan. Abraham maksoi kymmenykset sotasaaliista. Eikä kumpikaan mies näytä opettavan lapsiaan maksamaan kymmenyksiä. Kaikki muut kymmenysten maksamisesta kertovat muistiinpanot löytyvät Mooseksen laissa. Tämän lain mukaan rahaa ei käytetty kymmenysten maksuun, vain ruokatarvikkeita hyväksyttiin. Itse asiassa, silloin kun joku halusi käyttää mieluimmin rahaa kuin tuoda satoa Jerusalemiin niin Jumala vaati lisättäväksi 20 % sakkolisän elintarvikkeisiin (3Moos.27:30-31). Toisin sanoen, Jumala halusi saada kymmenysten maksajat luopumaan rahan käytöstä tähän tarkoitukseen.
Uusi Testamentti opettaa, että meidän pitäisi maksaa kymmenykset pastoreille samalla tavoin kuin juutalaiset maksoivat kymmenykset papeille. Väärin. Uusi Testamentti ei sano tästä asiasta yhtään mitään. Väite on lisä-raamatullinen järjenjuoksu, joka ei löydy Uudesta Testamentista. Tosiasiassa Heprealaiskirje tekee selväksi sen, että uskovat eivät enää ole leeviläisen pappisjärjestelmän alaisia. Uskovat ovat korkeammassa pappisjärjestelmässä, he ovat Melkisedekin pappeusjärjestelmässä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Herra Jeesus Kristus opetti opetuslapsilleen, että heidän pitäisi maksaa kymmenykset. Väärin. Kristus antaa ainoastaan kolme lausuntoa kymmenyksistä. Eikä mikään näistä lausunnoista sano, että hänen opetuslapsiensa pitäisi maksaa kymmenykset. Kristuksen ensimmäinen lausunto, joka on kerrottu kahdessa evankeliumissa, on puhuttu fariseuksille, ei opetuslapsille (Matt.23:23, Luuk.11:42). Tässä lausunnossa Kristus sanoo, että fariseusten pitäisi edelleen jatkaa kymmenysten antamista mintuista, tilleistä ja kuminoista. Eli, tämä on kymmenys elintarvikkeina, ei rahana. Hän sanoo myös, että tämä kymmenys viljellyistä elintarvikkeista on osa laista, mutta se ei ole tärkeintä laissa. Hänen toinen lausuntonsa kertoo itsevanhurskaasta fariseuksesta, joka rukouksessaan kerskuu kymmenysten maksamisellaan. Kristus sanoo, että se toinen rukoilija, jolla ei itsessään ollut mitään kerskattavaa, ei edes kymmenysten maksamisessa, lähti kotiinsa vanhurskaana, tuo toinen ei (Luuk.18:11-14). Tämä kertomus tuskin rohkaisee Kristuksen opetuslapsia antamaan kymmenysrahaa.
Raamatussa on monia esimerkkejä ihmisistä, jotka maksoivat kymmenyksiä tuloistaan. Väärin. Siinä 4000 vuoden aikajakson käsittävässä raamatullisessa historiassa ei ole ainoatakaan esimerkkiä Kirkon nykyaikaan soveltamasta kymmenysten rahastamisesta. Ennen kymmenyslain antamista VT:ssä on muistiin merkitty vain kaksi yhden kerran kymmenyksen maksanutta tekoa. Ei kumpikaan mies, Abraham tai Jaakob, (1Moos.28:20-22) näytä ajatelleen, että heidän pitäisi jatkaa tätä käytäntöä yhden kerran jälkeen. Kumpikaan mies ei maksanut kymmenyksiä heidän elinikäisistä tuloistaan, koska kumpikin oli osallisena vain yhden kerran tapahtumaan. Abraham maksoi kymmenykset sotasaaliista. Eikä kumpikaan mies näytä opettavan lapsiaan maksamaan kymmenyksiä. Kaikki muut kymmenysten maksamisesta kertovat muistiinpanot löytyvät Mooseksen laissa. Tämän lain mukaan rahaa ei käytetty kymmenysten maksuun, vain ruokatarvikkeita hyväksyttiin. Itse asiassa, silloin kun joku halusi käyttää mieluimmin rahaa kuin tuoda satoa Jerusalemiin niin Jumala vaati lisättäväksi 20 % sakkolisän elintarvikkeisiin (3Moos.27:30-31). Toisin sanoen, Jumala halusi saada kymmenysten maksajat luopumaan rahan käytöstä tähän tarkoitukseen.
Uusi Testamentti opettaa, että meidän pitäisi maksaa kymmenykset pastoreille samalla tavoin kuin juutalaiset maksoivat kymmenykset papeille. Väärin. Uusi Testamentti ei sano tästä asiasta yhtään mitään. Väite on lisä-raamatullinen järjenjuoksu, joka ei löydy Uudesta Testamentista. Tosiasiassa Heprealaiskirje tekee selväksi sen, että uskovat eivät enää ole leeviläisen pappisjärjestelmän alaisia. Uskovat ovat korkeammassa pappisjärjestelmässä, he ovat Melkisedekin pappeusjärjestelmässä.Raamattu opettaa, että Jumalan vaatimustaso antamisessa on 10 %. Väärin. Ei kumpikaan, ei Vanha Testamentti eikä Uusi Testamentti opeta näin. Väite on jälleen lisä-raamatullista logiikkaa. Ensinnäkin, ruoka- eli elintarvike kymmenykset Vanhassa Testamentissa eivät olleet vain kymmenen prosenttia. Ne olivat pikemminkin jopa 23 % vuosittain, keskimäärin. Mooseksen laissa oli kolmet kymmenykset. Ensimmäiset kymmenykset, joita maksoivat vain maata omistavat perheet, maksettiin Jerusalemin papeille kolme kertaa vuodessa pidettävillä juhlilla (4Moos.18:21,23-24; 3Moos.27:30,32). Toiset kymmenykset maata omistavat perheet säästivät matka- ja juhlakuluihin, päästäkseen näille kolme kertaa vuodessa pidettäville juhlille. Niitä kutsuttiin juhlakymmenyksiksi. Ne olivat perheen lomaa varten (5Moos.14:22-27). Kolmannet kymmenykset annettiin joka kolmas vuosi säilytettäväksi paikallisessa varastohuoneessa, joten se nousi noin 3 % vuosittain. Nämä olivat köyhien kymmenykset ja kerätty heitä varten. (5Moos.14:28-29). Profeetta Malakia kirjoitti juuri näistä kymmenyksistä (Mal.3:8-10). Mitkään näistä kymmenyksistä eivät olleet rahaa. Ne olivat ainoastaan elintarvikkeita. Ne, jotka ansaitsivat elantonsa toisilla ammateilla eivät maksaneet lainkaan kymmenyksiä. Kuitenkin he antoivat Lain vaatimia uhrilahjoja, joista jotkut olivat hopeaa, kultaa, pronssia ja kuparikolikoita. Uusi Testamentti ei missään kohdin vaihda, tätä lain mukaista velvoitetta, maata omistavien israelilaisten maksaa kymmenykset elintarvikkeina, kaikkien kristittyjen velvoitukseksi maksaa kymmenykset rahalla. Tämä muutos elintarvikekymmenyksistä rahakymmenyksiin on tehty opettamalla, että meidän viljasato on meidän rahatulomme, ja tuomalla meidät Mooseksen Lain hengellistetyn muodon alaiseksi.
Vanhurskaat köyhät maksoivat kymmenykset Vanhassa Testamentissa. Väärin. Köyhillä ei ollut viljankorjuuta tai eläinlaumoja joista olisivat voineet maksaa kymmenykset. Heillä oli mahdollisuus poimia tähkiä niiden peltojen kulmista, joiden omistajat olivat vauraampia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Raamattu opettaa, että Jumalan vaatimustaso antamisessa on 10 %. Väärin. Ei kumpikaan, ei Vanha Testamentti eikä Uusi Testamentti opeta näin. Väite on jälleen lisä-raamatullista logiikkaa. Ensinnäkin, ruoka- eli elintarvike kymmenykset Vanhassa Testamentissa eivät olleet vain kymmenen prosenttia. Ne olivat pikemminkin jopa 23 % vuosittain, keskimäärin. Mooseksen laissa oli kolmet kymmenykset. Ensimmäiset kymmenykset, joita maksoivat vain maata omistavat perheet, maksettiin Jerusalemin papeille kolme kertaa vuodessa pidettävillä juhlilla (4Moos.18:21,23-24; 3Moos.27:30,32). Toiset kymmenykset maata omistavat perheet säästivät matka- ja juhlakuluihin, päästäkseen näille kolme kertaa vuodessa pidettäville juhlille. Niitä kutsuttiin juhlakymmenyksiksi. Ne olivat perheen lomaa varten (5Moos.14:22-27). Kolmannet kymmenykset annettiin joka kolmas vuosi säilytettäväksi paikallisessa varastohuoneessa, joten se nousi noin 3 % vuosittain. Nämä olivat köyhien kymmenykset ja kerätty heitä varten. (5Moos.14:28-29). Profeetta Malakia kirjoitti juuri näistä kymmenyksistä (Mal.3:8-10). Mitkään näistä kymmenyksistä eivät olleet rahaa. Ne olivat ainoastaan elintarvikkeita. Ne, jotka ansaitsivat elantonsa toisilla ammateilla eivät maksaneet lainkaan kymmenyksiä. Kuitenkin he antoivat Lain vaatimia uhrilahjoja, joista jotkut olivat hopeaa, kultaa, pronssia ja kuparikolikoita. Uusi Testamentti ei missään kohdin vaihda, tätä lain mukaista velvoitetta, maata omistavien israelilaisten maksaa kymmenykset elintarvikkeina, kaikkien kristittyjen velvoitukseksi maksaa kymmenykset rahalla. Tämä muutos elintarvikekymmenyksistä rahakymmenyksiin on tehty opettamalla, että meidän viljasato on meidän rahatulomme, ja tuomalla meidät Mooseksen Lain hengellistetyn muodon alaiseksi.
Vanhurskaat köyhät maksoivat kymmenykset Vanhassa Testamentissa. Väärin. Köyhillä ei ollut viljankorjuuta tai eläinlaumoja joista olisivat voineet maksaa kymmenykset. Heillä oli mahdollisuus poimia tähkiä niiden peltojen kulmista, joiden omistajat olivat vauraampia.Koska jokaiselle asetetaan sama vaatimustaso, niin kymmenysten maksaminen on oikeudenmukainen kaikille. Väärin. Kymmenysjärjestelmä on uskomattoman epäoikeudenmukainen. Kymmenen prosenttia pois köyhän tuloista on suuri taakka hänelle, kun sitä vastoin rikkaalle kymmenen prosentin vähennys tuloista ei välttämättä tunnu missään. Jos henkilöllä on vain 1000 euron kuukausitulot, silloin 100 euroa tästä tulosta vaikuttaa perheen elämänlaatuun ja saattaa jopa vaikuttaa perheen mahdollisuuksiin pitää huolta lapsien perustarpeista ja laskujen maksamisesta. Jos henkilöllä on 10 000 euron kuukausitulot, niin silloin 1000 euron antamisella kuukaudessa pitäisi olla vain pieni vaikutus perheen elämäntyyliin, koska heille jäisi vielä melkoinen summa käytettäväksi perustarpeiden lisäksi. Jos henkilöllä on 100 000 euron kuukausitulot, silloin 10 000 eurolla kuukaudessa ei ole mitään mainittavaa vaikutusta perheen elämäntyyliin. Jatkuvasti jotkut saarnaajat opettavat köyhiä maksamaan kymmenykset väittämällä, että jos köyhät antavat kymmenen prosenttia tuloistaan niin silloin Jumala siunaa heitä. Kuitenkin, tulemalla Lain hengellistetyn muodon alaiseksi, tulee kymmenyksistä este Jumalan siunauksen saamiseksi rahatalousasioissa. Antamisen suhteen pitäisi köyhien totella ainoastaan Herraa siten kuin hän johtaa heitä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Koska jokaiselle asetetaan sama vaatimustaso, niin kymmenysten maksaminen on oikeudenmukainen kaikille. Väärin. Kymmenysjärjestelmä on uskomattoman epäoikeudenmukainen. Kymmenen prosenttia pois köyhän tuloista on suuri taakka hänelle, kun sitä vastoin rikkaalle kymmenen prosentin vähennys tuloista ei välttämättä tunnu missään. Jos henkilöllä on vain 1000 euron kuukausitulot, silloin 100 euroa tästä tulosta vaikuttaa perheen elämänlaatuun ja saattaa jopa vaikuttaa perheen mahdollisuuksiin pitää huolta lapsien perustarpeista ja laskujen maksamisesta. Jos henkilöllä on 10 000 euron kuukausitulot, niin silloin 1000 euron antamisella kuukaudessa pitäisi olla vain pieni vaikutus perheen elämäntyyliin, koska heille jäisi vielä melkoinen summa käytettäväksi perustarpeiden lisäksi. Jos henkilöllä on 100 000 euron kuukausitulot, silloin 10 000 eurolla kuukaudessa ei ole mitään mainittavaa vaikutusta perheen elämäntyyliin. Jatkuvasti jotkut saarnaajat opettavat köyhiä maksamaan kymmenykset väittämällä, että jos köyhät antavat kymmenen prosenttia tuloistaan niin silloin Jumala siunaa heitä. Kuitenkin, tulemalla Lain hengellistetyn muodon alaiseksi, tulee kymmenyksistä este Jumalan siunauksen saamiseksi rahatalousasioissa. Antamisen suhteen pitäisi köyhien totella ainoastaan Herraa siten kuin hän johtaa heitä.
Bonus kysymys. Raamattu opettaa, että jokaisen pitäisi antaa kymmenen prosenttia tuloistaan. Väärin. Nykyaikaisella käytännöllä kymmenysten maksamisessa on viisi perustavanlaatuista elementtiä, jotka on tuotu julki seuraavalla tavalla; jokainen antaa 10 % jatkuvista tuloistaan. Miten Raamatun tosiasiat todella sopivat yhteen tämän opetuksen kanssa kymmenysten maksamisesta? Vertailkaamme ja ottakaamme nykyisen kymmenysopetuksen vastakohdaksi Raamattu.
Jokainen antaa 10 % jatkuvista tuloistaan. Tarkastellen sanaa; "jokainen" . Kaksi tapahtumaa ennen Lain antamista ei tue ajatusta siitä, että jokaisen pitäisi maksaa kymmenykset. Ainoastaan Abraham ja Jaakob kummassakin tilanteessa maksoivat kymmenykset. Ensimmäinen Mooseksen kirja ei kerro kenestäkään muusta, jotka maksoivat kymmenyksiä. Abraham ja Jaakob eivät näytä opettavan lapsilleen, että heidän pitäisi maksaa kymmenyksiä. Josef, yksi Jaakobin lapsista, oli erikoisen oikeamielinen mies. Enemmässä kuin kymmenessä Josefille omistetussa yksityiskohtaisessa luvussa emme myöskään havaitse että hän olisi maksanut kymmenyksiä. Ei jokainen maksanut kymmenyksiä ensimmäisen Mooseksen kirjan mukaan ennen kymmenyslain antamista.
Mooseksen Laissa ei jokaista vaadittu maksamaan kymmenyksiä tai antamaan ensihedelmiä. Laki vaati kymmenykset ja ensihedelmät elintarvikkeina ainoastaan niiltä jotka kasvattivat ruoka-aineita tai lampaita tai nautakarjaa. Muissa ammateissa olevilta ihmisiltä ei vaadittu kymmenyksiä, koska heillä ei ollut viljankorjuuta tai eläinlaumoja joista maksaa kymmenykset tai ensi hedelmät. Eli, ei jokainen joka eli Lain mukaisesti maksanut kymmenyksiä, ja jotka aina piti suorittaa elintarvikkeina. Rahana niitä ei voinut maksaa.
Kristus sanoo vain muutamia sanoja kymmenysten maksamisesta. Noissa sanoissaan Kristus ei sano, että jokaisen pitäisi maksaa kymmenykset. Hän sanoo, että uskomattomien Juutalaisten, jotka noudattivat Lakia, pitäisi maksaa kymmenykset kasvattamistaan maustekasveista, koska he niitä viljelivät. Hän mainitsee kolme ruoka-aine kasvia. Kristus ei osoita sanojaan opetuslapsilleen vaan ei-uskoville Fariseuksille. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Bonus kysymys. Raamattu opettaa, että jokaisen pitäisi antaa kymmenen prosenttia tuloistaan. Väärin. Nykyaikaisella käytännöllä kymmenysten maksamisessa on viisi perustavanlaatuista elementtiä, jotka on tuotu julki seuraavalla tavalla; jokainen antaa 10 % jatkuvista tuloistaan. Miten Raamatun tosiasiat todella sopivat yhteen tämän opetuksen kanssa kymmenysten maksamisesta? Vertailkaamme ja ottakaamme nykyisen kymmenysopetuksen vastakohdaksi Raamattu.
Jokainen antaa 10 % jatkuvista tuloistaan. Tarkastellen sanaa; "jokainen" . Kaksi tapahtumaa ennen Lain antamista ei tue ajatusta siitä, että jokaisen pitäisi maksaa kymmenykset. Ainoastaan Abraham ja Jaakob kummassakin tilanteessa maksoivat kymmenykset. Ensimmäinen Mooseksen kirja ei kerro kenestäkään muusta, jotka maksoivat kymmenyksiä. Abraham ja Jaakob eivät näytä opettavan lapsilleen, että heidän pitäisi maksaa kymmenyksiä. Josef, yksi Jaakobin lapsista, oli erikoisen oikeamielinen mies. Enemmässä kuin kymmenessä Josefille omistetussa yksityiskohtaisessa luvussa emme myöskään havaitse että hän olisi maksanut kymmenyksiä. Ei jokainen maksanut kymmenyksiä ensimmäisen Mooseksen kirjan mukaan ennen kymmenyslain antamista.
Mooseksen Laissa ei jokaista vaadittu maksamaan kymmenyksiä tai antamaan ensihedelmiä. Laki vaati kymmenykset ja ensihedelmät elintarvikkeina ainoastaan niiltä jotka kasvattivat ruoka-aineita tai lampaita tai nautakarjaa. Muissa ammateissa olevilta ihmisiltä ei vaadittu kymmenyksiä, koska heillä ei ollut viljankorjuuta tai eläinlaumoja joista maksaa kymmenykset tai ensi hedelmät. Eli, ei jokainen joka eli Lain mukaisesti maksanut kymmenyksiä, ja jotka aina piti suorittaa elintarvikkeina. Rahana niitä ei voinut maksaa.
Kristus sanoo vain muutamia sanoja kymmenysten maksamisesta. Noissa sanoissaan Kristus ei sano, että jokaisen pitäisi maksaa kymmenykset. Hän sanoo, että uskomattomien Juutalaisten, jotka noudattivat Lakia, pitäisi maksaa kymmenykset kasvattamistaan maustekasveista, koska he niitä viljelivät. Hän mainitsee kolme ruoka-aine kasvia. Kristus ei osoita sanojaan opetuslapsilleen vaan ei-uskoville Fariseuksille.Apostoli Paavali ei opeta, että jokainen on velvollinen maksamaan kymmenyksiä tai edes antamaan. Hän opettaa, että antaminen on täysin vapaaehtoista. Apostolien tekojen 15. luvussa kerrottu ensimmäinen apostolinen kokous ei myöskään sano, että ei-juutalaisten pitäisi maksaa kymmenykset. On varmaa, että mitään todistetta ei ole siitä, että Ensimmäisen vuosisadan ei-juutalaiskristityt milloinkaan olisivat maksaneet kymmenyksiä mistään. Encyclopedia Americana sanoo kymmenysten historiasta näin: "Sitä ei harjoitettu varhaisissa Kristillisissä kirkoissa, mutta tuli vähitellen yleiseksi (Roomalaiskatolisessa kirkossa Länsi-Euroopassa) 500-luvulla. Toursin kirkolliskokous vuonna 567 ja toinen Maconin kirkolliskokous vuonna 585 asettuivat puoltamaan kymmenysten maksattamista. Säädettiin pakolliseksi yhteiskunnallisella lailla Carolingian valtakunnassa vuonna 765 ja Englannissa 900 luvulla... Uskonpuhdistus ei lakkauttanut kymmenysten maksattamista vaan käytäntö jatkui Roomalaiskatolisessa kirkossa ja Protestanttisissa kirkoissa... (kunnes se) vähitellen korvattiin toisilla verotusmuodoilla. Roomalaiskatolinen kirkko määrää vieläkin kymmenys-velvoitteen valtioille missä se sitten hyväksytään viralliseksi lailla, ja jotkut Protestanttiset yhteisötkin pitävät kymmenyksiä pakollisina." Encyclopedia Britannica mainitsee kymmenyksistä... "Itäiset Ortodoksikirkot eivät koskaan hyväksyneet kymmenysverotusta ja Ortodoksikirkon jäsenet eivät ole milloinkaan maksaneet niitä."
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Apostoli Paavali ei opeta, että jokainen on velvollinen maksamaan kymmenyksiä tai edes antamaan. Hän opettaa, että antaminen on täysin vapaaehtoista. Apostolien tekojen 15. luvussa kerrottu ensimmäinen apostolinen kokous ei myöskään sano, että ei-juutalaisten pitäisi maksaa kymmenykset. On varmaa, että mitään todistetta ei ole siitä, että Ensimmäisen vuosisadan ei-juutalaiskristityt milloinkaan olisivat maksaneet kymmenyksiä mistään. Encyclopedia Americana sanoo kymmenysten historiasta näin: "Sitä ei harjoitettu varhaisissa Kristillisissä kirkoissa, mutta tuli vähitellen yleiseksi (Roomalaiskatolisessa kirkossa Länsi-Euroopassa) 500-luvulla. Toursin kirkolliskokous vuonna 567 ja toinen Maconin kirkolliskokous vuonna 585 asettuivat puoltamaan kymmenysten maksattamista. Säädettiin pakolliseksi yhteiskunnallisella lailla Carolingian valtakunnassa vuonna 765 ja Englannissa 900 luvulla... Uskonpuhdistus ei lakkauttanut kymmenysten maksattamista vaan käytäntö jatkui Roomalaiskatolisessa kirkossa ja Protestanttisissa kirkoissa... (kunnes se) vähitellen korvattiin toisilla verotusmuodoilla. Roomalaiskatolinen kirkko määrää vieläkin kymmenys-velvoitteen valtioille missä se sitten hyväksytään viralliseksi lailla, ja jotkut Protestanttiset yhteisötkin pitävät kymmenyksiä pakollisina." Encyclopedia Britannica mainitsee kymmenyksistä... "Itäiset Ortodoksikirkot eivät koskaan hyväksyneet kymmenysverotusta ja Ortodoksikirkon jäsenet eivät ole milloinkaan maksaneet niitä."
Lähes jokainen, joka opettaa kymmenysten maksamista käyttää apunaan Lakia ja profeettoja, profeettoja jotka olivat Lain alaisia ja opettivat sen mukaan. Nuo jotka opettavat Kristittyjä maksamaan kymmenykset Lain perusteella, jättävät usein kertomatta, että ainoastaan tuotettu elintarvike kelpasi kymmenysmaksuksi, ei koskaan rahasuoritus. Siis ainoastaan ne, jotka ansaitsivat elantonsa tuottamalla elintarvikkeita maksoivat kymmenyksiä. Ne Israelilaiset jotka ansaitsivat rahaa muilla keinoin, kuten telttoja tekemällä, kutomalla, puusepäntyöllä, rahan lainauksella, kalastamisella tai monilla muilla elinkeinoilla, eivät koskaan maksaneet kymmenyksiä tuloistaan, koska laki ei koskenut heitä.
Kristus ei vaihda kymmenys-elintarvikkeiden maksua rahalla maksamiseen. Apostolien kirjoitukset eivät vaihda kymmenys-elintarvikkeiden maksua rahalla maksamiseen. Apostolinen kokous vapauttaa ei-juutalaiset uskovat pitämästä Mooseksen lakia. He eivät varmasti vaihda kymmenys-elintarvikkeiden suoritusta rahalla korvattavaksi. Heprealaiskirje todella mainitsee Vanhan Testamentin elintarvikekymmenykset mutta ei vahvista sitä, että tämän ajan uskovien pitäisi maksavaa kymmenykset rahalla (Hep.7:2-9). - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lähes jokainen, joka opettaa kymmenysten maksamista käyttää apunaan Lakia ja profeettoja, profeettoja jotka olivat Lain alaisia ja opettivat sen mukaan. Nuo jotka opettavat Kristittyjä maksamaan kymmenykset Lain perusteella, jättävät usein kertomatta, että ainoastaan tuotettu elintarvike kelpasi kymmenysmaksuksi, ei koskaan rahasuoritus. Siis ainoastaan ne, jotka ansaitsivat elantonsa tuottamalla elintarvikkeita maksoivat kymmenyksiä. Ne Israelilaiset jotka ansaitsivat rahaa muilla keinoin, kuten telttoja tekemällä, kutomalla, puusepäntyöllä, rahan lainauksella, kalastamisella tai monilla muilla elinkeinoilla, eivät koskaan maksaneet kymmenyksiä tuloistaan, koska laki ei koskenut heitä.
Kristus ei vaihda kymmenys-elintarvikkeiden maksua rahalla maksamiseen. Apostolien kirjoitukset eivät vaihda kymmenys-elintarvikkeiden maksua rahalla maksamiseen. Apostolinen kokous vapauttaa ei-juutalaiset uskovat pitämästä Mooseksen lakia. He eivät varmasti vaihda kymmenys-elintarvikkeiden suoritusta rahalla korvattavaksi. Heprealaiskirje todella mainitsee Vanhan Testamentin elintarvikekymmenykset mutta ei vahvista sitä, että tämän ajan uskovien pitäisi maksavaa kymmenykset rahalla (Hep.7:2-9).Kymmenyksiä ei maksettu Raamatussa rahalla, koska rahaa ei siihen aikaan käytetty muutenkaan. Vasta rahan käytön yleistyessä kymmenykset annettiin avenkeliumin levityksen rahalla.
Anonyymi kirjoitti:
Kymmenyksiä ei maksettu Raamatussa rahalla, koska rahaa ei siihen aikaan käytetty muutenkaan. Vasta rahan käytön yleistyessä kymmenykset annettiin avenkeliumin levityksen rahalla.
Jumala tietää mitä haluaa ja sanoo, mitä tahtoo. Hän ei jätä tulkinnan varaa käskyihinsä. Jumalan käskyt ovat yksiselitteisiä eivätkä sisällä piilomerkityksiä. Jos niihin lisää jotakin, se on Jumalan tahdon vastaista. Jos niistä poistaa jotakin, se on hänen tahtonsa vääristelyä. Me adventistit olemme hyvin tarkkoja siitä, että jokaisella sanalla on merkityksensä ja että asiayhteyskin merkitsee. Tämä pätee kaikissa Jumalan ohjeissa ja käskyissä, kuten esim. sapattikäskyssä. Katsotaanpa siis mitä JUMALA määrää kymmenyksien maksamisesta ja kenelle.
Raamatussa ei missään kohden ole Jumalan määräystä , jonka mukaan kymmenyksiä maksettaisiin rahana, päin vastoin:
3. Mooseksen kirja 27:30-34
"30. Kaikki maan kymmenykset, sekä pellon viljasta että puiden hedelmistä, kuuluvat Herralle. Ne ovat Herralle pyhitetyt. 31. Jos joku kaikesta huolimatta lunastaa takaisin kymmenyksiään, hänen tulee maksaa viidesosa niiden arvon lisäksi. 32. Kaikki kymmenykset nautakarjasta ja pikkukarjasta – joka kymmenes eläin, joka kulkee paimenen sauvan alitse – ovat Herralle pyhitetyt. 33. Ei pidä tutkia, onko eläin hyvä vai huono, eikä sitä saa vaihtaa. Jos joku kaikesta huolimatta vaihtaa sen, on myös tilalle otettu eläin pyhä, eikä sitä voi lunastaa.” 34. Nämä ovat ne käskyt, jotka Herra antoi Siinainvuorella Moosekselle israelilaisia varten. "
Jumala on hyvin tarkka asioista. Silloin kun hän haluaa, että rahaa käytetään johonkin, hän antaa siitä tarkat ohjeet, joita ei voi tulkita väärin, kuten esim tässä:
3. Mooseksen kirja 27:2-7
"2. ”Sano israelilaisille: Jos joku on tehnyt erityisen lupauksen, sinun on arvioitava Herralle luvatun ihmisen arvo. 3. Iältään kahdenkymmenen ja kuudenkymmenen vuoden välillä oleva mies arvioitakoon viidenkymmenen hopeasekelin arvoiseksi pyhäkkösekelin painon mukaan. 4. Jos kyseessä on nainen, arvioi hänet kolmenkymmenen sekelin arvoiseksi. 5. Jos ikää on viidestä kahteenkymmeneen vuotta, arvioi mies kahdenkymmenen sekelin ja nainen kymmenen sekelin arvoiseksi. 6. Kuukauden ikäisestä viisivuotiaaseen asti arvioi poikalapsi viiden hopeasekelin ja tyttölapsi kolmen hopeasekelin arvoiseksi. 7. Jos ikää on kuusikymmentä vuotta tai enemmän, arvioi mies viidentoista sekelin ja nainen kymmenen sekelin arvoiseksi."
Temppeliin liittyen Jumala on määrännyt rahasta:
2. Mooseksen kirja 30:11-16
"11. Herra puhui Moosekselle: 12. ”Kun lasket israelilaisten katselmuksessa heidän lukumääränsä, jokaisen heistä tulee suorittaa sovitusmaksu hengestään Herralle, ettei heitä kohtaisi mikään rangaistus, kun heitä lasketaan. 13. Jokainen katselmuksessa laskettava on velvollinen antamaan puoli sekeliä pyhäkkösekelin painon mukaan. Sekeli on kaksikymmentä geeraa. Herralle erotettava anti on puoli sekeliä. 14. Kaikkien katselmuksessa laskettavien, kaksikymmenvuotiaiden ja sitä vanhempien, on annettava tämä uhrilahja Herralle. 15. Kun annatte Herralle uhrilahjan sovitukseksi hengestänne, rikas ei saa antaa enempää eikä köyhä vähempää kuin puoli sekeliä. 16. Ota sovitusraha israelilaisilta ja anna se ilmestysmajan palvelustehtäviä varten. Se on muistutuksena Herran edessä israelilaisista, teidän henkenne sovituksesta.” "
Kyseessä oli siis erillinen sovitusraha, joka käytettiin ilmestysmajan palvelustehtäviin. Mutta ei sanaakaan kymmenyksistä rahana. Kymmenyksistä tässä ei siis puhuttu. Jälleen Jumala oli tarkka siitä mitä, miten ja mistä syystä annettiin Jumalan käyttöön ja miten sitä pitää käyttää. Rahaa ei koskaan määrätty maksettavan mitään prosenttimäärää vaan aina tarkka selkeästi ilmoitettu määrä.
...jatkuu...Advis kirjoitti:
Jumala tietää mitä haluaa ja sanoo, mitä tahtoo. Hän ei jätä tulkinnan varaa käskyihinsä. Jumalan käskyt ovat yksiselitteisiä eivätkä sisällä piilomerkityksiä. Jos niihin lisää jotakin, se on Jumalan tahdon vastaista. Jos niistä poistaa jotakin, se on hänen tahtonsa vääristelyä. Me adventistit olemme hyvin tarkkoja siitä, että jokaisella sanalla on merkityksensä ja että asiayhteyskin merkitsee. Tämä pätee kaikissa Jumalan ohjeissa ja käskyissä, kuten esim. sapattikäskyssä. Katsotaanpa siis mitä JUMALA määrää kymmenyksien maksamisesta ja kenelle.
Raamatussa ei missään kohden ole Jumalan määräystä , jonka mukaan kymmenyksiä maksettaisiin rahana, päin vastoin:
"30. Kaikki maan kymmenykset, sekä pellon viljasta että puiden hedelmistä, kuuluvat Herralle. Ne ovat Herralle pyhitetyt. 31. Jos joku kaikesta huolimatta lunastaa takaisin kymmenyksiään, hänen tulee maksaa viidesosa niiden arvon lisäksi. 32. Kaikki kymmenykset nautakarjasta ja pikkukarjasta – joka kymmenes eläin, joka kulkee paimenen sauvan alitse – ovat Herralle pyhitetyt. 33. Ei pidä tutkia, onko eläin hyvä vai huono, eikä sitä saa vaihtaa. Jos joku kaikesta huolimatta vaihtaa sen, on myös tilalle otettu eläin pyhä, eikä sitä voi lunastaa.” 34. Nämä ovat ne käskyt, jotka Herra antoi Siinainvuorella Moosekselle israelilaisia varten. "
Jumala on hyvin tarkka asioista. Silloin kun hän haluaa, että rahaa käytetään johonkin, hän antaa siitä tarkat ohjeet, joita ei voi tulkita väärin, kuten esim tässä:
"2. ”Sano israelilaisille: Jos joku on tehnyt erityisen lupauksen, sinun on arvioitava Herralle luvatun ihmisen arvo. 3. Iältään kahdenkymmenen ja kuudenkymmenen vuoden välillä oleva mies arvioitakoon viidenkymmenen hopeasekelin arvoiseksi pyhäkkösekelin painon mukaan. 4. Jos kyseessä on nainen, arvioi hänet kolmenkymmenen sekelin arvoiseksi. 5. Jos ikää on viidestä kahteenkymmeneen vuotta, arvioi mies kahdenkymmenen sekelin ja nainen kymmenen sekelin arvoiseksi. 6. Kuukauden ikäisestä viisivuotiaaseen asti arvioi poikalapsi viiden hopeasekelin ja tyttölapsi kolmen hopeasekelin arvoiseksi. 7. Jos ikää on kuusikymmentä vuotta tai enemmän, arvioi mies viidentoista sekelin ja nainen kymmenen sekelin arvoiseksi."
"11. Herra puhui Moosekselle: 12. ”Kun lasket israelilaisten katselmuksessa heidän lukumääränsä, jokaisen heistä tulee suorittaa sovitusmaksu hengestään Herralle, ettei heitä kohtaisi mikään rangaistus, kun heitä lasketaan. 13. Jokainen katselmuksessa laskettava on velvollinen antamaan puoli sekeliä pyhäkkösekelin painon mukaan. Sekeli on kaksikymmentä geeraa. Herralle erotettava anti on puoli sekeliä. 14. Kaikkien katselmuksessa laskettavien, kaksikymmenvuotiaiden ja sitä vanhempien, on annettava tämä uhrilahja Herralle. 15. Kun annatte Herralle uhrilahjan sovitukseksi hengestänne, rikas ei saa antaa enempää eikä köyhä vähempää kuin puoli sekeliä. 16. Ota sovitusraha israelilaisilta ja anna se ilmestysmajan palvelustehtäviä varten. Se on muistutuksena Herran edessä israelilaisista, teidän henkenne sovituksesta.” "
Kyseessä oli siis erillinen sovitusraha, joka käytettiin ilmestysmajan palvelustehtäviin. Mutta ei sanaakaan kymmenyksistä rahana. Kymmenyksistä tässä ei siis puhuttu. Jälleen Jumala oli tarkka siitä mitä, miten ja mistä syystä annettiin Jumalan käyttöön ja miten sitä pitää käyttää. Rahaa ei koskaan määrätty maksettavan mitään prosenttimäärää vaan aina tarkka selkeästi ilmoitettu määrä.
...jatkuu......jatkuu...
Joten Jumala ihan varmasti mainitsisi sen, jos kymmenykset pitäisi maksaa rahana mutta sellaista mainintaa ei Raamatusta löydy. Jeesuskin, joka eli vielä Vanhanliiton temppeliuhrauksen aikaa vahvistaa, että kymmenyksiä piti antaa maan tuotosta:
Matteus 23:23
"Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te tekopyhät! Te annatte kymmenykset MINTUSTA, TILLISTÄ ja KUMINASTA mutta laiminlyötte sen, mikä laissa on tärkeämpää: oikeuden, laupeuden ja uskollisuuden. Näitä teidän pitäisi noudattaa lyömättä laimin noita muitakaan."
Tottahan Jeesus olisi rahan maininnut jos hän olisi ollut sitä mieltä, että kymmenykset pitäisi maksaa rahana. Mutta hän puhui maan tuotoksista: mintusta, tillistä ja kuminasta.
Raamatussa on yksi ainoa kohta, jossa raha ja kymmenykset mainitaan samassa yhteydessä. Siinä kymmenykset muutetaan rahaksi, joka käytetään omaksi huviksi ja hyödyksi. Kyse ei siis ole enää kymmenyksistä, jotka olivat AINA karjaa tai maan tuottoa, vaan kymmenykset lakkaavat olemasta kymmenyksiä kun ne MUUTETAAN rahaksi. Teksti ei enää puhu kymmenyksistä sen jälkeen kun ne on muutettu rahaksi:
5. Mooseksen kirja 14:22-29
"22. ”Erota joka vuosi kymmenykset kylvösi tuottamasta sadosta, kaikesta, mitä kasvaa pelloillasi, 23. ja syö ne Herran, sinun Jumalasi, edessä siinä paikassa, jonka hän valitsee nimensä asuinsijaksi. Anna kymmenykset viljastasi, viinistäsi ja öljystäsi sekä nautojesi ja lampaittesi esikoiset, että oppisit pelkäämään Herraa, sinun Jumalaasi, koko elinaikasi. 24. Mutta jos matka siihen paikkaan, jonka Herra, sinun Jumalasi, on valinnut asettaakseen sinne nimensä, on sinulle liian pitkä voidaksesi kantaa kymmenyksesi – onhan Herra, sinun Jumalasi, siunannut sinua runsaasti – 25. muuta kymmenyksesi rahaksi, ota rahakukkaro käteesi ja mene paikkaan, jonka Herra, sinun Jumalasi, valitsee. 26. Osta rahalla kaikkea, mitä haluat, nautoja tai lampaita, viiniä tai väkijuomaa, kaikkea, mitä mielesi tekee. Syö sitten siellä Herran, sinun Jumalasi, edessä ja iloitse, sinä ja perheesi. 27. Älä myöskään jätä osattomaksi alueellasi asuvaa leeviläistä, sillä hänellä ei ole maaomaisuutta eikä perintöä niin kuin sinulla. 28. Joka kolmas vuosi ota kaikki kymmenykset sinä vuonna saamastasi sadosta ja pane ne talteen porttiesi sisälle, 29. niin että leeviläinen, jolla ei ole osuutta eikä perintöosaa niin kuin sinulla, sekä muukalainen, orpo ja leski, jotka asuvat alueellasi, voivat tulla ja syödä kyllikseen. Silloin Herra, sinun Jumalasi, siunaa sinua kaikessa, mitä teet.” "
Jos siis kymmenykset muutetaan rahaksi yhdessä tietyssä tilanteessa, on niillä rahoilla ostettava ruokaa joka on syötävä Jumalan edessä. Tuota rahaa ei siis käytetty temppelin tai kirkon hyväksi vaan kymmenysten antajan omaksi iloksi. Missään muussa yhteydessä rahaa ei mainita yhdessä kymmenysten kanssa. Milloin adventtikirkko viimeksi kertoi sinulle, että voit muuttaa kymmenykset rahaksi ja ostaa niillä kaikkea, mitä mielesi tekee, omaksi hyödyksesi?
...jatkuu...
Joten Jumala ihan varmasti mainitsisi sen, jos kymmenykset pitäisi maksaa rahana mutta sellaista mainintaa ei Raamatusta löydy. Jeesuskin, joka eli vielä Vanhanliiton temppeliuhrauksen aikaa vahvistaa, että kymmenyksiä piti antaa maan tuotosta:
Matteus 23:23
"Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te tekopyhät! Te annatte kymmenykset MINTUSTA, TILLISTÄ ja KUMINASTA mutta laiminlyötte sen, mikä laissa on tärkeämpää: oikeuden, laupeuden ja uskollisuuden. Näitä teidän pitäisi noudattaa lyömättä laimin noita muitakaan."
Tottahan Jeesus olisi rahan maininnut jos hän olisi ollut sitä mieltä, että kymmenykset pitäisi maksaa rahana. Mutta hän puhui maan tuotoksista: mintusta, tillistä ja kuminasta.
Raamatussa on yksi ainoa kohta, jossa raha ja kymmenykset mainitaan samassa yhteydessä. Siinä kymmenykset muutetaan rahaksi, joka käytetään omaksi huviksi ja hyödyksi. Kyse ei siis ole enää kymmenyksistä, jotka olivat AINA karjaa tai maan tuottoa, vaan kymmenykset lakkaavat olemasta kymmenyksiä kun ne MUUTETAAN rahaksi. Teksti ei enää puhu kymmenyksistä sen jälkeen kun ne on muutettu rahaksi:
5. Mooseksen kirja 14:22-29
"22. ”Erota joka vuosi kymmenykset kylvösi tuottamasta sadosta, kaikesta, mitä kasvaa pelloillasi, 23. ja syö ne Herran, sinun Jumalasi, edessä siinä paikassa, jonka hän valitsee nimensä asuinsijaksi. Anna kymmenykset viljastasi, viinistäsi ja öljystäsi sekä nautojesi ja lampaittesi esikoiset, että oppisit pelkäämään Herraa, sinun Jumalaasi, koko elinaikasi. 24. Mutta jos matka siihen paikkaan, jonka Herra, sinun Jumalasi, on valinnut asettaakseen sinne nimensä, on sinulle liian pitkä voidaksesi kantaa kymmenyksesi – onhan Herra, sinun Jumalasi, siunannut sinua runsaasti – 25. muuta kymmenyksesi rahaksi, ota rahakukkaro käteesi ja mene paikkaan, jonka Herra, sinun Jumalasi, valitsee. 26. Osta rahalla kaikkea, mitä haluat, nautoja tai lampaita, viiniä tai väkijuomaa, kaikkea, mitä mielesi tekee. Syö sitten siellä Herran, sinun Jumalasi, edessä ja iloitse, sinä ja perheesi. 27. Älä myöskään jätä osattomaksi alueellasi asuvaa leeviläistä, sillä hänellä ei ole maaomaisuutta eikä perintöä niin kuin sinulla. 28. Joka kolmas vuosi ota kaikki kymmenykset sinä vuonna saamastasi sadosta ja pane ne talteen porttiesi sisälle, 29. niin että leeviläinen, jolla ei ole osuutta eikä perintöosaa niin kuin sinulla, sekä muukalainen, orpo ja leski, jotka asuvat alueellasi, voivat tulla ja syödä kyllikseen. Silloin Herra, sinun Jumalasi, siunaa sinua kaikessa, mitä teet.” "
Jos siis kymmenykset muutetaan rahaksi yhdessä tietyssä tilanteessa, on niillä rahoilla ostettava ruokaa joka on syötävä Jumalan edessä. Tuota rahaa ei siis käytetty temppelin tai kirkon hyväksi vaan kymmenysten antajan omaksi iloksi. Missään muussa yhteydessä rahaa ei mainita yhdessä kymmenysten kanssa. Milloin adventtikirkko viimeksi kertoi sinulle, että voit muuttaa kymmenykset rahaksi ja ostaa niillä kaikkea, mitä mielesi tekee, omaksi hyödyksesi?
...jatkuu......jatkuu...
Raamatussa on lukuisia kohtia, joissa ihmisille maksetaan palkkaa rahana eikä missään niistä sanota, että niistä pitäisi maksaa kymmenyksiä.
1.Moos 14:18-20 (Abram ja Melkisedek) ja 1.Moos 28:22 (Jaakob) ja ovat kohtia, joissa uskova itse tekee henkilökohtaisen päätöksen antaa kymmenesosan jostakin Jumalalle mutta Jumala itse ei käske ketään maksamaan muita kymmenyksiä kuin karjaa tai sitä, mitä maa tuottaa. Sinäkin voit tehdä tuollaisen henkilökohtaisen lupauksen jos haluat mutta Jumala ei siihen kehoita. Sitäpaitsi, Abram päätti olla maksamatta kymmenyksiä omista tuloistaan. Hän ei maksanut niitä edes koko sotasaaliistaan eikä tämä ollut minkäänlainen ongelma Melkisedekille:
"Katsokaa, kuinka suuri hän on. Jopa kantaisä Abraham antoi hänelle kymmenykset SAALIINSA PARHAIMMASTA OSASTA. "
"25. Herra puhui Moosekselle: 26. ”Sano leeviläisille: Kun otatte israelilaisilta kymmenykset, jotka minä olen antanut teidän perintöosaksenne, niin erottakaa niistä Herralle kuuluva osa, kymmenykset kymmenyksistä. 30. Sano heille vielä: Kun erotatte niistä parhaan osan, se katsotaan leeviläisten anniksi niin kuin puimatantereen tai viinikuurnan sato. 31. Te ja teidän perheenne saatte syödä sen missä hyvänsä, sillä se on teille palkkana palvelustyöstänne ilmestysmajassa."
Kymmenyksistä siis maksettiin temppelipalvelijoille palkkaa RUOKANA. Se oli osa uhrijärjestelmän temppelipalvelijoiden palkkaa.
4. Mooseksen kirja 18:21
"Olenhan minä antanut leeviläisille perintöosaksi kaikki israelilaisten antamat kymmenykset KORVAUKSENA TYÖSTÄ työstä, jota leeviläiset tekevät iLMESTYSMAJAN PALVELUKSESSA palveluksessa."
Mutta kun uhraaminen lopetettiin Jeesuksen uhrikuoleman tähden, ei uhrijärjestelmää enää ollut eikä temppelipalvelijoitakaan enää tarvittu. Heille ei enää maksettu palkkaa ruokana. Leeviläinen pappeus lakkautettiin ja tilalle tuli uusi ylipappi Melkisedekin lain mukaan.
Ja mitä tulee evankeliumin levittämiseen, Paavali nimen omaan eriyttää kymmenykset evankelistojen palkka-asioista. Hän sanoo, että kymmenykset kuuluvat uhritoimituksia tekeville temppelipalvelijoille mutta evankelioijat saavat elantonsa evankeliumin julistamisesta:
1. Korinttolaiskirje 9:13-14
"13. Ettekö tiedä, että ne, jotka hoitavat pyhiä toimia, saavat elantonsa pyhäköstä ja ne, jotka toimivat uhrialttarin äärellä, saavat osansa alttarin uhreista. 14. Samoin Herra on säätänyt, että evankeliumin julistajien tulee saada elantonsa evankeliumista."
Tuossa ei siis säädetty, että evankeliumin julistajat saavat elantonsa temppelipalvelijoiden palkoista vaan, että evankeliumin julistajat nimen omaan eivät saa elantoansa kymmenyksistä vaan evankeliumista!
Paavali kehottaakin tukemaan evankeliumin julistajia mutta hän ei puhu tässä kymmenyksistä:
2. Korinttolaiskirje 9:7
"Kukin antakoon niin kuin on sydämessään päättänyt, ei surkeillen eikä pakosta, sillä iloista antajaa Jumala rakastaa."
Anna siis ilolla ja runsain mitoin. Mutta kymmenyksiä Jumala ei ole määrännyt meitä maksamaan/antamaan/palauttamaan.
Nyt kun tiedämme, että kymmenykset olivat Vanhan liiton aikaan kuuluva asia ja että ne maksettiin ruokana, seuraavakin raamatunpaikka on helpompi ymmärtää:
Malakia 3:8-10
"8. Riistääkö ihminen Jumalalta? Te kuitenkin riistätte minulta. Mutta te kysytte: ”Missä asiassa me riistämme sinulta?” Kymmenyksissä ja uhrilahjoissa! 9. Te olette kirouksella kirotut, kun te, koko kansa, riistätte minulta. 10. Tuokaa täydet kymmenykset varastohuoneeseen, että minun huoneessani (temppelissäni) olisi RUOKAA. Koetelkaa näin minua, sanoo Herra Sebaot. Totisesti minä avaan teille taivaan ikkunat ja vuodatan siunausta yltäkylläisesti. "
Kyse oli siis temppelin uhripalveluksen työntekijöiden ruoasta, jotta temppelipalvelijat saivat syödäkseen, sillä muuta palkkaa he eivät saaneet.
...jatkuu...
Raamatussa on lukuisia kohtia, joissa ihmisille maksetaan palkkaa rahana eikä missään niistä sanota, että niistä pitäisi maksaa kymmenyksiä.
1.Moos 14:18-20 (Abram ja Melkisedek) ja 1.Moos 28:22 (Jaakob) ja ovat kohtia, joissa uskova itse tekee henkilökohtaisen päätöksen antaa kymmenesosan jostakin Jumalalle mutta Jumala itse ei käske ketään maksamaan muita kymmenyksiä kuin karjaa tai sitä, mitä maa tuottaa. Sinäkin voit tehdä tuollaisen henkilökohtaisen lupauksen jos haluat mutta Jumala ei siihen kehoita. Sitäpaitsi, Abram päätti olla maksamatta kymmenyksiä omista tuloistaan. Hän ei maksanut niitä edes koko sotasaaliistaan eikä tämä ollut minkäänlainen ongelma Melkisedekille:
"Olenhan minä antanut leeviläisille perintöosaksi kaikki israelilaisten antamat kymmenykset KORVAUKSENA TYÖSTÄ työstä, jota leeviläiset tekevät iLMESTYSMAJAN PALVELUKSESSA palveluksessa."
Mutta kun uhraaminen lopetettiin Jeesuksen uhrikuoleman tähden, ei uhrijärjestelmää enää ollut eikä temppelipalvelijoitakaan enää tarvittu. Heille ei enää maksettu palkkaa ruokana. Leeviläinen pappeus lakkautettiin ja tilalle tuli uusi ylipappi Melkisedekin lain mukaan.
Ja mitä tulee evankeliumin levittämiseen, Paavali nimen omaan eriyttää kymmenykset evankelistojen palkka-asioista. Hän sanoo, että kymmenykset kuuluvat uhritoimituksia tekeville temppelipalvelijoille mutta evankelioijat saavat elantonsa evankeliumin julistamisesta:
"13. Ettekö tiedä, että ne, jotka hoitavat pyhiä toimia, saavat elantonsa pyhäköstä ja ne, jotka toimivat uhrialttarin äärellä, saavat osansa alttarin uhreista. 14. Samoin Herra on säätänyt, että evankeliumin julistajien tulee saada elantonsa evankeliumista."
Tuossa ei siis säädetty, että evankeliumin julistajat saavat elantonsa temppelipalvelijoiden palkoista vaan, että evankeliumin julistajat nimen omaan eivät saa elantoansa kymmenyksistä vaan evankeliumista!
Paavali kehottaakin tukemaan evankeliumin julistajia mutta hän ei puhu tässä kymmenyksistä:
"Kukin antakoon niin kuin on sydämessään päättänyt, ei surkeillen eikä pakosta, sillä iloista antajaa Jumala rakastaa."
Anna siis ilolla ja runsain mitoin. Mutta kymmenyksiä Jumala ei ole määrännyt meitä maksamaan/antamaan/palauttamaan.
Nyt kun tiedämme, että kymmenykset olivat Vanhan liiton aikaan kuuluva asia ja että ne maksettiin ruokana, seuraavakin raamatunpaikka on helpompi ymmärtää:
"8. Riistääkö ihminen Jumalalta? Te kuitenkin riistätte minulta. Mutta te kysytte: ”Missä asiassa me riistämme sinulta?” Kymmenyksissä ja uhrilahjoissa! 9. Te olette kirouksella kirotut, kun te, koko kansa, riistätte minulta. 10. Tuokaa täydet kymmenykset varastohuoneeseen, että minun huoneessani (temppelissäni) olisi RUOKAA. Koetelkaa näin minua, sanoo Herra Sebaot. Totisesti minä avaan teille taivaan ikkunat ja vuodatan siunausta yltäkylläisesti. "
Kyse oli siis temppelin uhripalveluksen työntekijöiden ruoasta, jotta temppelipalvelijat saivat syödäkseen, sillä muuta palkkaa he eivät saaneet.
...jatkuu......Jatkuu...
Adventistit ovat vääristäneet Jumalan sanaa kun he ovat väittäneet, että kymmenykset maksetaan rahana kirkolle. Raamattu kertoo hyvin yksiselitteisesti mitä mieltä Jumala on siitä, että ihminen luopuu Jumalan ohjeista ja rupeaa soveltamaan sanaa omalla tavallaan.
Asiaan sopivana esimerkkinä on Kainin hedelmien uhraaminen vaikka Jumala oli halunnut, että uhraaminen tehdään uhraamalla nimen omaan karjaa. Jumalan ohjeet olivat olleet yksityiskohtaiset: Jumalalle annetaan vain ja ainoastaan sitä, mitä Jumala on pyytänyt: karjaa. Ei oravannahkoja eikä todellakaan rahaa! Ei mitään, mikä on ihmiselle helpompaa tai mieluisampaa, kuten Kain ajatteli.
1. Mooseksen kirja 4:5-7
"5. mutta Kainin ja hänen uhrilahjansa puoleen hän ei katsonut. Silloin Kain vihastui kovin, ja hänen kasvonsa synkistyivät. 6. Herra sanoi Kainille: ”Miksi olet vihastunut, ja miksi kasvosi ovat synkistyneet? 7. Eikö ole niin, että jos teet oikein, voit kohottaa katseesi, mutta jos et, synti väijyy ovella. Se haluaa sinut valtaansa, mutta hallitse sinä sitä!” "
Voimmeko me adventisteina kohottaa katseemme Jumalaan kun vääristelemme hänen sanaansa kymmenyksistä? Olemme Raamatulla perustellen yhtyneet yhteiseen syntiin kymmenysten maksamisesta. Syntiin, joka hallitsee meitä.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kymmenyksiä ei maksettu Raamatussa rahalla, koska rahaa ei siihen aikaan käytetty muutenkaan. Vasta rahan käytön yleistyessä kymmenykset annettiin avenkeliumin levityksen rahalla.
Tutkin nopeasti Raamatun rahan käyttöä ja löysin seuraavaa:.
Raamatun rahaan liittyvät maininnat ja niiden ilmentyminen Raamatussa jakeittain:
beka 1 jae
gera 0
kesita 0
mina rahan painomitta 1 jae
Dareiki painomitta 3 jaetta
sekeli 70 jaetta
talentti 33 jaetta
Raha 77 jaetta
Maksoi 11 jaetta
Kauppaa 18 jaetta
Myi 13 jaetta
Raamattu kansalle-käännöksestä löytyy seuraavat maininnat (lukumäärä suluissa):
Vanhan testamentin ajan rahat:
beka (1)
gera 0
kesita 0
mina rahan painomitta (1)
Dareiki painomitta (3)
sekeli (70)
talentti (33)
Muut maininnat rahasta sanan eri taivutusmuodoissa:
Raha (77)
Maksoi (11) vaihtotalous 2 mainintaa
Kauppa (16) vaihtotalous 9 mainintaa
Myi (8) vaihtotalous 2 mainintaa
Yhteensä 185 mainintaa rahasta eri muodoissaan. Kun kauppaa käytiin 11 16 8 =35 kohdassa ja raha mainitaan eri muodoissaan 185 kertaa mutta vaihtotaloutta harjoitettiin vain 13 kohdassa, on selvää, että kauppaa käytiin eniten juuri rahan kanssa ja raha oli nimen omaan se tutuin kaupanteon väline.
Kun siis raha mainitaan Vanhassa testamentissa 185 kertaa niin miten voit väittää, ettei Vanhassa testamentissa käytetty rahaa?!! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä Jeesuksen aikaan raha oli käytössä kaikkialla Jeesuksellakin oli seurueessa omat rahavarat ja temppelissä oli rahanvaihtajat ym...
- Anonyymi
Lue Raamattusi uudestaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lue Raamattusi uudestaan.
Minusta anonyymi 08.05.2021 20:47 on oikeassa. Hän on hyvin perustellut kantansa teologisesti uskottavasti. Myös nimimerkki Advis on perustellut vakuuttavasti asiansa. Sinä sen sijaan et ole. Siksi kysyisinkin, että voisitko kertoa ihan raamatun kohtien kanssa, että missä hän on väärässä?
- Anonyymi
"Jeesus ja yksikään opetuslapsista ei maksanut kymmenyksiä"
Sitten he tekivät syntiä, eivätkä edusta Jumalaa.
Tosiasiassa SINUN väitteesi on vain valhetta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Jeesus ja yksikään opetuslapsista ei maksanut kymmenyksiä"
Sitten he tekivät syntiä, eivätkä edusta Jumalaa.
Tosiasiassa SINUN väitteesi on vain valhetta.Sinua ei numerosarjapyhpyh voi kertakaikkiaan ottaa tosissaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Apostoli Paavali ei opeta, että jokainen on velvollinen maksamaan kymmenyksiä tai edes antamaan. Hän opettaa, että antaminen on täysin vapaaehtoista. Apostolien tekojen 15. luvussa kerrottu ensimmäinen apostolinen kokous ei myöskään sano, että ei-juutalaisten pitäisi maksaa kymmenykset. On varmaa, että mitään todistetta ei ole siitä, että Ensimmäisen vuosisadan ei-juutalaiskristityt milloinkaan olisivat maksaneet kymmenyksiä mistään. Encyclopedia Americana sanoo kymmenysten historiasta näin: "Sitä ei harjoitettu varhaisissa Kristillisissä kirkoissa, mutta tuli vähitellen yleiseksi (Roomalaiskatolisessa kirkossa Länsi-Euroopassa) 500-luvulla. Toursin kirkolliskokous vuonna 567 ja toinen Maconin kirkolliskokous vuonna 585 asettuivat puoltamaan kymmenysten maksattamista. Säädettiin pakolliseksi yhteiskunnallisella lailla Carolingian valtakunnassa vuonna 765 ja Englannissa 900 luvulla... Uskonpuhdistus ei lakkauttanut kymmenysten maksattamista vaan käytäntö jatkui Roomalaiskatolisessa kirkossa ja Protestanttisissa kirkoissa... (kunnes se) vähitellen korvattiin toisilla verotusmuodoilla. Roomalaiskatolinen kirkko määrää vieläkin kymmenys-velvoitteen valtioille missä se sitten hyväksytään viralliseksi lailla, ja jotkut Protestanttiset yhteisötkin pitävät kymmenyksiä pakollisina." Encyclopedia Britannica mainitsee kymmenyksistä... "Itäiset Ortodoksikirkot eivät koskaan hyväksyneet kymmenysverotusta ja Ortodoksikirkon jäsenet eivät ole milloinkaan maksaneet niitä."
Valheesi eivät minua hetkauta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Valheesi eivät minua hetkauta.
No ei kain hetkauta! Kaikkihan sen täällä tietävät, ettei sinua hetkautan mikään. Ei edes lähimmäisesi tila.
- Anonyymi
Advis kirjoitti:
...jatkuu...
...jatkuu...Palataanpavielä tuohon Aabrahamin antamaan kymmenysten osaan Melkisedekille. Mikä merkitys on tuolla parhaalla osalla itseasiassa on? Raamattu selittää itse itseään seuraavasti:
Hesekiel 44:30
"Paras osa kaikesta ensi sadosta ja kaikki annit, kaikenlaatuiset, mitä tahansa antinne ovatkin, kuuluvat papeille. Teidän tulee antaa satojenne ensimmäiset leipomukset papille, että siunaukseni lepäisi kotienne yllä. "
Paras osa oli tarkoitettu pappien henkilökohtaiseen käyttöön, ei kymmenyksinä Jumalalle. Ja kuten edellä kirjoitin, palkaksi papeille. Aabraham ei siis lopulta antanutkaan Jumalalle kymmenyksiä vaan maksoi Melkisedekille palkkaa. Raamatun mukaan hän sai siitä siunauksen. Oli siis kymmenykset, jotka menivät kaikille temppelipalvelijoille eli leeviläisille mutta vain papeille annettiin erityistä palkkaa.
Aabrahamin Melkisedekille antama kymmenys on siis erityistapaus, koska hän ei antanut kymmenyksiä kaikesta vaan vain parhaasta osasta, eikä tämä kymmenys mennyt normaalisti koko pyhäkön käyttöön. Lisäksi kyse oli sotasaalista.
Montako kertaa olet itse antanut parhaasta osasta sotasaalistasi kymmenyksiä papille palkkana suoraan?
Ja palkkaa ei muuten palauteta, se kymmenys MAKSETAAN!
- Advis - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Uusi Testamentti opettaa, että meidän pitäisi maksaa kymmenykset pastoreille samalla tavoin kuin juutalaiset maksoivat kymmenykset papeille. Väärin. Uusi Testamentti ei sano tästä asiasta yhtään mitään. Väite on lisä-raamatullinen järjenjuoksu, joka ei löydy Uudesta Testamentista. Tosiasiassa Heprealaiskirje tekee selväksi sen, että uskovat eivät enää ole leeviläisen pappisjärjestelmän alaisia. Uskovat ovat korkeammassa pappisjärjestelmässä, he ovat Melkisedekin pappeusjärjestelmässä."Itse asiassa, silloin kun joku halusi käyttää mieluimmin rahaa kuin tuoda satoa Jerusalemiin niin Jumala vaati lisättäväksi 20 % sakkolisän elintarvikkeisiin (3Moos.27:30-31). Toisin sanoen, Jumala halusi saada kymmenysten maksajat luopumaan rahan käytöstä tähän tarkoitukseen."
Sorrut tuossa antamaan raamatunkohdalle merkityksen, jota sillä ei ole. Sana maksu ei automaattisesti tarkoita rahaa. Ja koska juuri rahaa ei tuossa kymmenysten yhteydessä mainita, kyse on todennäköisesti karjasta, jota annetaan maksuna viidesoaan verran lisää. Varsinkin kun jakeessa 33 mainitaan, että tilalle annetaan eläin.
3. Mooseksen kirja 27:30-33
"30. Kaikki maan kymmenykset, sekä pellon viljasta että puiden hedelmistä, kuuluvat Herralle. Ne ovat Herralle pyhitetyt. 31. Jos joku kaikesta huolimatta lunastaa takaisin kymmenyksiään, hänen tulee maksaa viidesosa niiden arvon lisäksi. 32. Kaikki kymmenykset nautakarjasta ja pikkukarjasta – joka kymmenes eläin, joka kulkee paimenen sauvan alitse – ovat Herralle pyhitetyt. 33. Ei pidä tutkia, onko eläin hyvä vai huono, eikä sitä saa vaihtaa. Jos joku kaikesta huolimatta vaihtaa sen, on myös tilalle otettu eläin pyhä, eikä sitä voi lunastaa."
Tässä esimerkki. Kymmenysten antajalla on vaikkapa viisisataa lehmää. Kymmenysten määräksi tulee silloin 50 lehmää. Jos kymmenysten antaja lunastaa takaisin vaikkapa viisi lehmää, joutuu hän antamaan myöhemmin takaisin ne viisi lehmää plus maksamaan yhden lehmän lisää, joka on viidesosa takaisin lunastettujen määrästä. - Anonyymi
Advis kirjoitti:
...jatkuu...Ja minä kun olen luullut, että ihmiset ne siellä raamatun lehdillä komentelevat tekemään sitä ja tätä. Kieltävät ikuisen helvetin uhalla jättämään tekemättä sitä sun tätä.
Jumala juttelee näille valituilleen... mistä ne tietää, ettei se tule jostakin toisesta maailmankaikkeudesta?
Siellähän on ihan eri Jumala. - Anonyymi
Advis kirjoitti:
...jatkuu...
...jatkuu...Raamatussa ei puhuta asuntolainan lyhentämisestä tai optioista, eh?
- Anonyymi
Palautan joka kuukausi neljänneksen tuloistani veroviraston kautta Jumalan työhön; sairaanhoitoon, kouluihin, sosiaalityöhön, teiden rakentamiseen, Eu-tukeen, ammattiliitolle, muutamia mainitakseni. Teen työtäni Herran kunniaksi, en rahan takia. Vieläkö tämän lisäksi näitä pastoreita pitäisi ruokkia? Eikö adventtikirkon pastorit voisi ihan itse ansaita palkkansa eikä käyttää pienituloisten jäsenten rahoja? En ymmärrä ollenkaan tätä järjestelmää. Ymmärrän sen, että Jumalan mielen mukaisesti rahaa täytyy käyttää, mutta en tätä painostusta ja - anteeksi vain - uhkailua.
- Anonyymi
Tuo ei ole Jumalan työtä.
- Anonyymi
Ketään ei kuule painosteta eikä uhkailla.
- Anonyymi
Eli sinun mielestäsi pastoreita ei siis pitäisi olla ollenkaan. He tekevät työtä evankeliumin edistämisen hyväksi tavalla jos toisella. Jos heidän pitäisi hankkia elatuksensa muulla tavalla, se olisi kaikki pois Jumalan valtakunnan työstä. Sitäkö sinä haluat?
1. Kor 9,13-14 "Ettekö tiedä, että temppelissä palvelevat papit saavat temppelistä elatuksensa ja ne, jotka toimittavat uhrit, saavat alttarille tuoduista uhreista osuutensa? Samoin on Herra määrännyt, että evankeliumin julistajien tulee saada elantonsa evankeliumista."
Jumala on siis määrännyt, että pastorien tulee saada elatuksensa evankeliumista. - Anonyymi
Olet oikeassa. Painostus on vielä melko voimakastakin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minusta hoitotyö, lasten opettaminen kouluissa, teiden rakentaminen jotta ihmiset pääsevät toistensa luo evankeliumia levittämään on nimenomaan sitä Jumalan työtä. Ei pastorin saarnaaminen siitä miten muut kristityt ovat saastaisia tai jopa pedonmerkkejä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikö se ole uhkailua, jos yleisesti saarnataan että jos palautat niin saat moninkertaisesti takaisin. Tuon kääntöpuoli on että jos et palauta, niin...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikö Jeesus käskenyt pitää huolta niistä heikoimmista? Maksamalla veronsa suomalainen nimen omaan auttaa lähimmäisiään. Onhan se ilman muuta Jumalan työtä kun rakastaa lähimmäisiään ja auttaa heitä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä muuta se on kuin painostamista ja uhkailua kun sanotaan että menetät siunauksia ja varastat Jumalalta jos et maksa kymmenyksiä vaikka Jumala itse lakkautti temppelipalveluksen ja sen mukana myös kymmenysten maksamisen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli sinun mielestäsi pastoreita ei siis pitäisi olla ollenkaan. He tekevät työtä evankeliumin edistämisen hyväksi tavalla jos toisella. Jos heidän pitäisi hankkia elatuksensa muulla tavalla, se olisi kaikki pois Jumalan valtakunnan työstä. Sitäkö sinä haluat?
1. Kor 9,13-14 "Ettekö tiedä, että temppelissä palvelevat papit saavat temppelistä elatuksensa ja ne, jotka toimittavat uhrit, saavat alttarille tuoduista uhreista osuutensa? Samoin on Herra määrännyt, että evankeliumin julistajien tulee saada elantonsa evankeliumista."
Jumala on siis määrännyt, että pastorien tulee saada elatuksensa evankeliumista.Paavali nimen omaan eriyttää kymmenykset evankelistojen palkka-asioista. Hän sanoo, että kymmenykset kuuluvat uhritoimituksia tekeville temppelipalvelijoille mutta evankelioijat saavat elantonsa evankeliumin julistamisesta:
Anna siis ilolla ja runsain mitoin. Mutta kymmenyksiä Jumala ei ole määrännyt meitä maksamaan/antamaan/palauttamaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikö se ole uhkailua, jos yleisesti saarnataan että jos palautat niin saat moninkertaisesti takaisin. Tuon kääntöpuoli on että jos et palauta, niin...
Tuo on sinun väärää tulkintaasi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikö Jeesus käskenyt pitää huolta niistä heikoimmista? Maksamalla veronsa suomalainen nimen omaan auttaa lähimmäisiään. Onhan se ilman muuta Jumalan työtä kun rakastaa lähimmäisiään ja auttaa heitä.
Jeesus sanoi, että anna keisarille mikä keisarille kuuluu ja Jumalalle, mikä Jumalalle kuuluu. Siispä sinun listasi ei ole Jumalan työtä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä muuta se on kuin painostamista ja uhkailua kun sanotaan että menetät siunauksia ja varastat Jumalalta jos et maksa kymmenyksiä vaikka Jumala itse lakkautti temppelipalveluksen ja sen mukana myös kymmenysten maksamisen.
Tuo on vain sinun väärää tulkintaasi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paavali nimen omaan eriyttää kymmenykset evankelistojen palkka-asioista. Hän sanoo, että kymmenykset kuuluvat uhritoimituksia tekeville temppelipalvelijoille mutta evankelioijat saavat elantonsa evankeliumin julistamisesta:
Anna siis ilolla ja runsain mitoin. Mutta kymmenyksiä Jumala ei ole määrännyt meitä maksamaan/antamaan/palauttamaan.Tuo on vain sinun väärää tulkintaasi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Koko palstalla ei ole ainuttakaan aitoa adventistia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos HERRA tuomari!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eihän siinä ole mitään tulkitsemista. Suora lainaus Paavalin tekstistä ja ihan suomenkieltä.
Katsotaanpa...
Ensin on mainittu yksi ryhmä; porukka, jolle lahjoitetaan toimeentulo, koska heidän tehtävänään on yksinomaan temppelin hoitaminen eivätkä he ehdi/saa harjoittaa maanviljelystä tai karjankasvatusta, josta he saisivat elantonsa ja ruokaa. Heitä ylläpitävät uhreillaan ne, jotka tarvitsevat osansa temppelipalveluksesta eli kaikki, jotka tarvitsevat uhraamisen uhreilleen. Nämä uhrit menevät paitsi poltettaviksi myös temppelityöntekijöiden palkaksi.
Sitten mainitaan evankeliumin julistajat. Kuten edellä mainittu ryhmä sai palkkansa siltä porukalta, joka tarvitsi heidän palvelujaan, niin myös tämä julistajien ryhmän tulisi saada palkkansa heiltä, joille he evankeliumia julistavat. Mutta ei siinä mainita sanallakaan kymmenyksiä heidän palkakseen. Lisäksi on sanomattakin selvää, ettei julistajan tehtävä ole kuukaudesta toiseen jämähtää toisten ruokittavaksi samalle paikkakunnalla samaan seurakuntaan. Seurakuntien toiminta perustui vapaaehtoisuuteen eikä Raamatussa mainita, että seurakunnan kaitsijoille pitäisi maksaa yhtään mitään.
Kuinka monta kertaa yhden henkilön on kuultava evankeliumi tullakseen uskoon? Ehkä yksi tai kansi? Kun on oikein jääräpäinen kuulija niin ehkä jopa kolme kertaa. Silloin julistajan työ on tehty ja on aika karistaa paikkakunnan pölyt jaliistaan ja mennä sinne Herran työhön, missä häntä tarvitaan. Jos joku tällaista työtä oikeasti vielä tekee, niin mielelläni minä avustan häntä rahallisesti, niin kuin olen tehnytkin mutta ei sitä kymmenyksillä tueta. Eikä koskaan tuettukaan.
Tuo "Samoin Herra on säätänyt,.. " tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että kun Herra on säätänyt yhtä yhdelle porukalle, samoin hän on säätänyt jotakin muuta jollekin toiselle porukalle. Meidän onneksemme tuo lause jatkuu ja saamme tietää mitä Herra on säätänyt ja mille porukalle: "evankeliumin julistajien tulee saada elantonsa evankeliumista."
Mitään muuta tuo "samoin" ei rinnasta kuin sen, että Herra on säätänyt jotakin yhdelle ja samoin jotakin toiselle porukalle. Tuo "samoin" ei määrittele, että "samoin" tarkoittaisi, että rahoitusmuoto olisi sama, eikä sitä, että rahamäärä olisi sama, eikä sitä, että rahoitus tulisi samoilta henkilöiltä eikä sitä, että rahoitus olisi samoilta henkilöiltä jatkuvaa ja jonkun matemaattisen kaavan mukaista (10%). Kaiken tällaisen merkityksen lisääminen lauseeseen, jossa sitä ei ole on ihmisen omalihaista tulkintaa.
Jumala on tarkka siinä, mitä hän sanoo. Raamatun kääntäjät ovat myös tarkkoja siitä, että kääntävät tekstin oikein. Tuo teksti on käännetty suomenkielellä niin oikein kuin sen voi vain kääntää. Kukaan suomenkieltä osaava ei näe tuossa tekstissä sitä merkitystä, jonka sinä siinä näet. Vain ne voivat sen siinä nähdä, joille on vuositolkulla opetettu, että lauseella on eri merkitys kuin sen muodostavilla sanoilla on. Niinhän sinä yrität tuossa väittää, että lauseella olisi jokin toinen merkitys kuin itse tekstillä on. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo on sinun väärää tulkintaasi.
Miten sinä voisit tunnistaa sen, onko jokin väärä tulkinta kun sinulla ei ole edes teologista koulutusta?
- Anonyymi
Minä palautan 10% tuloistani kirkolle, enkä aio lopettaa, vaikka kuinka täällä päätä auvotte.
- Anonyymi
Saathan sinä antaa. Tosin VT israelilaiset antoivat yli 25% eli siinä kyllä häviät heille pahasti. Sinun on kuitenkin turha kutsua rahaa kymmenyksiksi, sillä kymmenykset annettiin Raamatun esimerkin mukaisesti karjana ja maan satona, eläimiä uhraaville papeille. Ei koskaan rahana.
Monestiko muuten olet vienyt pastorillesi säkin jyviä tai lampaanruhon? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saathan sinä antaa. Tosin VT israelilaiset antoivat yli 25% eli siinä kyllä häviät heille pahasti. Sinun on kuitenkin turha kutsua rahaa kymmenyksiksi, sillä kymmenykset annettiin Raamatun esimerkin mukaisesti karjana ja maan satona, eläimiä uhraaville papeille. Ei koskaan rahana.
Monestiko muuten olet vienyt pastorillesi säkin jyviä tai lampaanruhon?Valheesi ei minua hetkauta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Valheesi ei minua hetkauta.
Letkautuksesi ei minua hetkauta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä tuossa on valhetta? Voisitko yksilöidä Raamatulla perustellen, kiitos?
Jos et, olet vain suunsoittaja, joka ei itse ymmärrä Raamatusta asioita vaan kuuntelee sokeasti kirkkoaan. - Anonyymi
Miten niin palautat!!?
Kymenyksien palauttamine edellyttäisi, että olisit ensin saanut kirkoltasi kymmenykset, jotta voit palauttaa ne takaisin. Näinhän ei tietenkään ole. Raamattu ei käytä sanaa palautus. Raamatun mukaan kymmenykset annetaan tai suoritetaan. Tiedeätkö muita suorituksia kuin maksusuoritukset? - Anonyymi
Hulluutesi on pysyvää laatua.
- Anonyymi
Jeesus ja opetuslapset eivät maksaneet kymmenyksiä miksi siis minäkään maksaisin en ole juutalainen karjatalouden harjoittaja tai viljelijä en voisi edes maksaa kymmenyksiä
- Anonyymi
Adventtikirkon pastori kirjoitti, että hän maksaa rahana kymmenykset, vaikka kuinka ne olisivat vastaan Raamatun ilmoitusta ja sen kymmenyskäytäntöä.
Ei pastori maksa vapaehtoisesti, vaan pakosta, koska ne viedään hänen palkastaan niin, ettei hän niitä edes näe.- Anonyymi
Pastorin palkkaus on järjestetty niin, että hänen palkkaansa on lisätty se kymmenysosuus, jolloin palkka ei kymmenysten takia penene lainkaan vaikka palkasta menisi ne kymmenykset.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pastorin palkkaus on järjestetty niin, että hänen palkkaansa on lisätty se kymmenysosuus, jolloin palkka ei kymmenysten takia penene lainkaan vaikka palkasta menisi ne kymmenykset.
Höpöhöpö! Menepäs selittämään tuo ammattiliitoille. Hahhahhahhah!!!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Höpöhöpö! Menepäs selittämään tuo ammattiliitoille. Hahhahhahhah!!!
Ei tähän mitään ammattiliittoja tarvita, eiväthän pastorit ole minkään työehtosopimuksen alaisia... (helluntailaiset taitavat kyllä seurata luterilaisen kirkon virkaehtosopimusten käytäntöjä, adventtikirkko ei). Mutta, jos palkasta jotakin automaattisesti vähennettäisiin, niin kuin aiempi kirjoittaja väitti, voitaisiin tarvita vertottajaa. Mutta adventtikirkko on jo iät ajat sitten luopunut käytännöstä, jossa kymmenyksiä vähennettiin suoraan palkasta (ja se oli silloin verottajalta varmistettu). Silloin ne, jotka halusivat kymmenykset tällä tavalla hoitaa, määrittelivat itse summan.
Nykykäytäntö on se, että halutessaan pastori voi vuoden vaihteessa ilmoittaa kirjallisesti haluaako jonkun summan palkastaan kymmenyksiin jättää, tietenkin sen jälkeen, kun verot on ensin vähennetty. Muussa tapauksessa asia jää hänen itsensä hoidettavakseen niinkuin muillakin palkansaajilla, eikä tätä nykyä kukaan taida seurailla miten ihmiset kymmenyksensä hoitavat. Hyvä niin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tähän mitään ammattiliittoja tarvita, eiväthän pastorit ole minkään työehtosopimuksen alaisia... (helluntailaiset taitavat kyllä seurata luterilaisen kirkon virkaehtosopimusten käytäntöjä, adventtikirkko ei). Mutta, jos palkasta jotakin automaattisesti vähennettäisiin, niin kuin aiempi kirjoittaja väitti, voitaisiin tarvita vertottajaa. Mutta adventtikirkko on jo iät ajat sitten luopunut käytännöstä, jossa kymmenyksiä vähennettiin suoraan palkasta (ja se oli silloin verottajalta varmistettu). Silloin ne, jotka halusivat kymmenykset tällä tavalla hoitaa, määrittelivat itse summan.
Nykykäytäntö on se, että halutessaan pastori voi vuoden vaihteessa ilmoittaa kirjallisesti haluaako jonkun summan palkastaan kymmenyksiin jättää, tietenkin sen jälkeen, kun verot on ensin vähennetty. Muussa tapauksessa asia jää hänen itsensä hoidettavakseen niinkuin muillakin palkansaajilla, eikä tätä nykyä kukaan taida seurailla miten ihmiset kymmenyksensä hoitavat. Hyvä niin.Ilmeisesti et tunne ammattiliittojen toimintaa. Oli työehtosopimus tai ei, ammattiliitot ajavat työntekijän etua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ilmeisesti et tunne ammattiliittojen toimintaa. Oli työehtosopimus tai ei, ammattiliitot ajavat työntekijän etua.
Suosittelisitko PAMia vaiko kenties Metalliliittoa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suosittelisitko PAMia vaiko kenties Metalliliittoa?
Miten olis Talentia?
- Anonyymi
Adventtikirkon pastoreiden keskipalkka Suomessa on n. 3600 euroa. USA:ssa pastorin keskipalkka on tuplasti enemmän, eli n. 8500 dollaria.
3600 eurosta kymmenysten osuus on siis 360 euroa, eli todellinen pastorin palkka on 3240 eur, joka myös ilmoitetaan verotettavaksi tuloksi. Sen myös pastori ilmoittaa palkakseen, jos häneltä sitä kysytään ja hän on valmis vastaamaan.
Aina tietysti verotiedoista voi asian selvittää, jos haluaa sen tehdä.- Anonyymi
Tässä USA:n pastoreiden palkkapyramidi:
10% $65,576
25% $81,600
50% $99,200
75% $112,500
90% $124,609
Keskipalkka on siis hitusen alle 100.000 taalaa.
Tilasto on tuorein ja päivitetty 27. 4. 2021. - Anonyymi
Suomessa vanhemman pastorin palkka adventtikirkossa on noin 3400€, nuoren tietenkin vähemmän. Adventtikirkon palkkausjärjestelmälle tyypillistä on se, ettei joku jaostojohtajuus tai kirkon hallintotyö merkittävästi palkkaan vaikuta.
Yhdysvalloissa kirkon palkkaus on paljon monimutkaisempi kuin joku keskiarvoluku. Pastorin varsinainen palkka on USD 4600-4800. Tämä koskee Yhdysvaltoja ja Bermudaa. Tätä palkkaa korotetaan (tai lasketaan) pastorin työpaikan elinkustannusindeksin mukaan, esim. San Franciscossa saat 51% enemmän ja Salt Lake Cityssä 13% vähemmän. Sikäläiseen järjestelmään kuuluu vielä erilaisia työssä tarvittavien asioiden korvauksia auton, autovakuutuksen, puhelimen, tietokoneen tms. hankkimiseen. Mutta muhikoot jenkit omassa mehussaan, ei se meitä täällä Suomessa koske.
- Anonyymi
Olen käyttänyt tuloistani 20% väkijuomien ja oluen ostamiseen plus ruoat päälle. Se on jo juomien osalta10% enemmän kuin mitä Jumala vaatii:
5. Mooseksen kirja 14:24-27
"24. Mutta jos matka siihen paikkaan, jonka Herra, sinun Jumalasi, on valinnut asettaakseen sinne nimensä, on sinulle liian pitkä voidaksesi kantaa kymmenyksesi – onhan Herra, sinun Jumalasi, siunannut sinua runsaasti – 25. muuta kymmenyksesi rahaksi, ota rahakukkaro käteesi ja mene paikkaan, jonka Herra, sinun Jumalasi, valitsee. 26. Osta rahalla kaikkea, mitä haluat, nautoja tai lampaita, viiniä tai väkijuomaa, kaikkea, mitä mielesi tekee. Syö sitten siellä Herran, sinun Jumalasi, edessä ja iloitse, sinä ja perheesi. 27. Älä myöskään jätä osattomaksi alueellasi asuvaa leeviläistä, sillä hänellä ei ole maaomaisuutta eikä perintöä niin kuin sinulla. "
Olen myös tarjonnut ruokaa ja juomaa muillekin, joita kai nykyajan leeviläisinä voisi myös pitää. Ja Jumalan minulle valitsemaan temppeliin on todellakin niin pitkä matka, etten sinne pääse. Olen syönyt ja juonut ruokani ja juomani Herran edessä. En ole pihdannut NÄISSÄ kymmenysasioissa missään kohtaa.
Miten on sinun väkijuomiesi laita? Teetkö sinä Herran käskyn mukaan?- Anonyymi
En palvele sinun epäjumaliasi.
Raamattu on pelkästään tarinoita epäjumalista ja jumalharhaisista reppanoista, jotka matkustelivat aaseilla ja kameleilla hampaan- ja varpaanvälit täynnä hiekkaa.
Heillä taisi olla myös aivojen tilalla hiekkakasa, koska kuten tiedämme, lentohiekka menee joka paikkaan, myös beduiinin sieraimista ja korvista sisään.
Miksi jotkut aivopestyt pellet pitävät Raamatun kirjoituksissa pyhinä valehdellen itselleen ja muille?
- Anonyymi
5.Moos.26: 12 Kun kolmantena vuotena, kymmenysten vuotena, olet suorittanut loppuun kaikki kymmenykset saamastasi sadosta ja antanut ne leeviläiselle, muukalaiselle, orvolle ja leskelle, ja he ovat syöneet sinun porttiesi sisäpuolella ja tulleet ravituiksi, 13niin sano Herran, Jumalasi, edessä: 'Minä olen vienyt pois talostani sen, mikä on PYHÄKÖLLE pyhitettyä, ja olen antanut sen leeviläiselle ja muukalaiselle, orvolle ja leskelle, aivan sinun käskysi mukaan, jonka olet minulle antanut; en ole rikkonut sinun käskyjäsi enkä niitä unhottanut.
- Anonyymi
Näinhän siellä Vanhan liiton kirjoituksissa lukee.
- Anonyymi
Uudessa liitossa Jeesus itse kertoi, mikä on keisarin ja mikä kuuluu Jumalalle.
Raha on keisarille, mutta Jumalalle kuulut sinä ihminen. Jumala ei ole missään muodossa vähääkään kiinnostunut rahasta, eikä hän sitä sinulta halua. Hän haluaa vain ihmisen itsensä. Ihminen yksin on Jumalan omaisuutta, jonka hän haluaa itselleen takaisin, koska ihminen luopui aikanaan Jumalasta.
"Antakaa keisarille mikä keisarin on ja Jumalalle mikä Jumalan on."
Adventistiliikemiehet tietysti rahanahneudessaan ovat omaan korvasyyhyynsä tulkinneet tarkoituksella, että Jumalalle kuuluva olisi raha, vaikka missään ei puhuta kymmenysten yhteydessä rahasta. Ei missään Raamatussa löydy sellaista kohtaa.- Anonyymi
Älä viitti olla typerä ja naivi. Et kanna ristiäsi ja kannatat sen muilla.
- Anonyymi
Kun kymmenykset tuli Melkisedekin aikaan ja lukee sen opin raamatusta, ilman adventismia, sanan lukulaseilla näkee uhrauksen olevan Kristukselle.
Eli Jeesus on uhrauksen kohde. Ja kun kyse on Jeesuksesta, on kyse Isän tahdosta.
Kun on kyse Isän tahdosta, niin Herran kansa pitää huolta Isän kodin tarpeista. Kun sitten on kyse Isän kodin tarpeista, on kyse lähimmäisenrakkaudesta, koska Jeesus on maksanut kalliin hinnan lunastusmaksuista.
Näin - jos sydän ei ole valmis edes kymmenyksiin, onko se valmis marttyyriyteen.
Siinä on kysymys.
Jeesus kyllä Ylimmäisenä pappianamme oli. Eli joi sen maljan.
Sinun tähtesikin, niin alatko sitten centtejäsi laskemaan?
Eikö Isän kodin tarpeet ole IN? Eikö lähimmäisesi pelastus olekaan päämäärä vaan aletaan suurennuslasilla käymään tiliä läpi, että minun euro - Isän euro - ja loput on minun.
Eli jos ei ole rakkautta, niin ei kannata edes uhrata mitään, koska sillä ei ole mitään arvoa. Liiastako ajattelitte laittaa, mutta lesken ropo - se jäi lukematta.
Siinähän mietitte ja oikein kymmenekselette suunne hedelmiä.
Köyhää on uskovaisuuus- Anonyymi
Tuo on kaikki omaa järkeilyäsi, joka ei perustu Raamattuun.
- Anonyymi
Nykyajassa 2006 oli kysymyksiä kymmenyksistä.
Aivan selvästi uhattiin kadotuksells niitä, jotka eivät maksa. Taisi olla numero 8.- Anonyymi
Taidat nyt vain valehdella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taidat nyt vain valehdella.
Ai taidat??!! Tyypillistä adventismia onnväittää varmuuden vuoksi vastaan vaikkei edes tiedä oliko Nykyajassa kyseinen teksti vai ei.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ai taidat??!! Tyypillistä adventismia onnväittää varmuuden vuoksi vastaan vaikkei edes tiedä oliko Nykyajassa kyseinen teksti vai ei.
No te nyt ette tee muuta kuin valehtelette.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No te nyt ette tee muuta kuin valehtelette.
Ai ketä te? Minä ja numerosarjapyhpyh vai?
- Anonyymi
Minulla on hyllyssä muorin jäämistöstä tämä Nykyaika.
Kyllä siinä selvin sanoin kerrotaan, että jos et maksa, niin ei hyvä heilu.
- Anonyymi
Ainoa syy, miksi täällä kitistään kymmenyksistä, on se, että ette halua tukea Jumalan työtä, vaan haluatte vihollisen kätyreinä tuhota adventtikirkon. Ainakin toivotte sitä. Sellaisia olette ja ihan sama mitä vastaan väitätte. En usko mitään, mitä kirjoitatte.
- Anonyymi
Adventtikirkko kyllä pitää omasta tuhostaan huolen ihan itse. Ei siinä tarvita ulkopuolista tahoa apuna.
- Anonyymi
"Ainoa syy, miksi täällä kitistään kymmenyksistä, on se, että ette halua tukea Jumalan työtä,..."
Jaa? Minä ainakin tuen Jumalan työtä vaikken maksakaan kymmenyksiä. Samalla rahalla saa vapaaehtoistyössä köyhissä maissa paljon enemmän aikaan kuin kirkon kymmenyksillä. Minä todellakin haluan tukea Jumalan työtä.
"...vaan haluatte vihollisen kätyreinä tuhota adventtikirkon. Ainakin toivotte sitä."
En tiedä mistä puhut mutta ainakin osat tuomita ja haukkua. Liekö tyypillistä adventismia...
"Sellaisia olette ja ihan sama mitä vastaan väitätte. En usko mitään, mitä kirjoitatte."
Sinun uskomuksesi ei pahemmin minun maailmaani heiluta. Ihan sama mitä ruikutat. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Ainoa syy, miksi täällä kitistään kymmenyksistä, on se, että ette halua tukea Jumalan työtä,..."
Jaa? Minä ainakin tuen Jumalan työtä vaikken maksakaan kymmenyksiä. Samalla rahalla saa vapaaehtoistyössä köyhissä maissa paljon enemmän aikaan kuin kirkon kymmenyksillä. Minä todellakin haluan tukea Jumalan työtä.
"...vaan haluatte vihollisen kätyreinä tuhota adventtikirkon. Ainakin toivotte sitä."
En tiedä mistä puhut mutta ainakin osat tuomita ja haukkua. Liekö tyypillistä adventismia...
"Sellaisia olette ja ihan sama mitä vastaan väitätte. En usko mitään, mitä kirjoitatte."
Sinun uskomuksesi ei pahemmin minun maailmaani heiluta. Ihan sama mitä ruikutat.Tiedän tasan tarkkaan mistä puhun. Te kristityt olette juuri niitä, jotka viimeisinä päivinä tulette hullun kiilto silmissänne vainoamaan adventisteja ja kuvittelette siten palvelevanne Jumalaa. Tämän kaiken Jumala on meille etukäteen paljastanut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tiedän tasan tarkkaan mistä puhun. Te kristityt olette juuri niitä, jotka viimeisinä päivinä tulette hullun kiilto silmissänne vainoamaan adventisteja ja kuvittelette siten palvelevanne Jumalaa. Tämän kaiken Jumala on meille etukäteen paljastanut.
Höpöhöpö!
Adventismi on sukupuuttoon kuoleva uskonto sivistysmaissa.
Mitä hyötyä olisi vainota olematonta, kun kerran adventisteja ei ole ja ketä edes kiinnostaa joku kuppikunta ja sen kusetukset? Sinun ressukan viesti oli adventistin aivopesun tuloksena syntynyt aivopieru. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tiedän tasan tarkkaan mistä puhun. Te kristityt olette juuri niitä, jotka viimeisinä päivinä tulette hullun kiilto silmissänne vainoamaan adventisteja ja kuvittelette siten palvelevanne Jumalaa. Tämän kaiken Jumala on meille etukäteen paljastanut.
Oikeasti vain kuvittelet vain tietäväsi. Suuri osa adventisteista ei usko Ellen G Whiten saatanallisiin omalihaisiin ennusteisiin vaikka sinä niin teetkin. Kaiken lisäksi Adventtikirkko opettaa sinun opetustasi vastaan, koska se sanoo, että kaikista kirkkokunnista löytyy pelastettuja. Se tarkoittaa sitä, ettei tarvitse olla adventisti pelastuakseen. Näin ollen muiden kirkkokuntien totuuksien kertominen ei ole adventistien vihaamista. Sinä väität totuuden puhumisen olevan adventistien vihaamista vaikka itse osallistut ihan samanlaiseen "totuuden" puhumiseen ja olet muka syytön muiden kirkkokuntien jäsenten mollaamiseen.
Kannattaisiko ensin kehittää ihan itse se oma luonne siihen Kristuksen kaltaisuuteen ennen kuin avaa suunsa ja tulee loukanneeksi muita kristittyjä? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Höpöhöpö!
Adventismi on sukupuuttoon kuoleva uskonto sivistysmaissa.
Mitä hyötyä olisi vainota olematonta, kun kerran adventisteja ei ole ja ketä edes kiinnostaa joku kuppikunta ja sen kusetukset? Sinun ressukan viesti oli adventistin aivopesun tuloksena syntynyt aivopieru.Tulevaisuudessa näet, että asia on niin kuin kirjoitin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oikeasti vain kuvittelet vain tietäväsi. Suuri osa adventisteista ei usko Ellen G Whiten saatanallisiin omalihaisiin ennusteisiin vaikka sinä niin teetkin. Kaiken lisäksi Adventtikirkko opettaa sinun opetustasi vastaan, koska se sanoo, että kaikista kirkkokunnista löytyy pelastettuja. Se tarkoittaa sitä, ettei tarvitse olla adventisti pelastuakseen. Näin ollen muiden kirkkokuntien totuuksien kertominen ei ole adventistien vihaamista. Sinä väität totuuden puhumisen olevan adventistien vihaamista vaikka itse osallistut ihan samanlaiseen "totuuden" puhumiseen ja olet muka syytön muiden kirkkokuntien jäsenten mollaamiseen.
Kannattaisiko ensin kehittää ihan itse se oma luonne siihen Kristuksen kaltaisuuteen ennen kuin avaa suunsa ja tulee loukanneeksi muita kristittyjä?Sinun valheesi eivät minua hetkauta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tulevaisuudessa näet, että asia on niin kuin kirjoitin.
Sellaista tulevaisuutta ei oikeasti ole olemassa. Se on vain kapeakatseista kuvitteluasi.
- Anonyymi
"Keneltä maan kuninkaat ottavat veroa? Lapsiltaan vai vierailta?"
"Lapset ovat siis vapaat!"
(Lainaus Jeesuksen sanoista)- Anonyymi
Kymmenykset eivät ole vero.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kymmenykset eivät ole vero.
No voishan ne veroksikin ajatella. Varsinkin kun ei ole adventisti. Joka kuukausi joku vie sinulta pois 10% tuloistasi aivan kuten verottaja. Ja käyttää sen jopa paremmin ihmisten auttamiseen kuin kirkko kymmenyksiään.
- Anonyymi
Adventtiseurakunta käytti alkuaikoina käsitettä Systemaattinen hyväntekeväisyys, mikä merkitsi sitä, että jokainen antoi tietyn summan seurakunnalle. Tämä oli rikkaille helppoa ja köyhille rasittavaa.
Pari vuotta myöhemmin PÄÄTETTIIN ottaa käyttöön kymmenysjärjestelmä äänestyksen jälkeen.
Miksi äänestetään asioista, jotka ovat jokaisen velvollisuus? Äänestetäänkö siitä, pitääkö totella käskyä "Älä tapa!"
Eikö ole selvää, että kymmenysten maksamionen on seurakunnan itsensä päättämä käytäntö?
Mooseksen laki käski käyttämään kymmenyksiä leskien ja orpojen avustamiseen, sekä kustantamaan matkoja Jerusalemiin kolmesti vuodessa.- Anonyymi
"Mooseksen laki käski käyttämään kymmenyksiä leskien ja orpojen avustamiseen, sekä kustantamaan matkoja Jerusalemiin kolmesti vuodessa."
Niin myös mutta ei pelkästään....
"Olenhan minä antanut leeviläisille perintöosaksi kaikki israelilaisten antamat kymmenykset KORVAUKSENA TYÖSTÄ työstä, jota leeviläiset tekevät iLMESTYSMAJAN PALVELUKSESSA palveluksessa." - Anonyymi
Toistan. Kymmenyksiä ei makseta, koska ne eivät ole maksu. Ne ovat Jumalan omaisuutta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toistan. Kymmenyksiä ei makseta, koska ne eivät ole maksu. Ne ovat Jumalan omaisuutta.
Toistan, koska kymmenyksiä käytettiin pappien palkkana, ne ovat maksu. Kuka tässä maailmassa palauttaa palkaansa? Palkka MAKSETAAN. Sinun sanaleikkisi ei muuta totuutta miksikään.
- Anonyymi
Kylläpä oli melkoista sökellystä youtubejuttu kymmenyksistä!
Hölmöimmän eväät syödään ensin...
Mitä enemmän annat, sitä suurempi siunaus Jahvtilta Taivaasta. Sus Siunatkoon!
Hämmentävää on, ettei tämä Jumala pystynyt luomaan rahaa. Flinkin piti maksaa ensin kymmenykset, sitten vasta Taivaan Säästökassa pisti juuri saman summan tililleen. Ihan uskomaton juttu!
Nykyajassa on näitä kymmenysvelkaisten koskettavia ja sykähdyttäviä kertomuksia. Milloin ilmestyy ruokakassi oven taa, se on kiitos maksetuista kymmenyksistä.
Tarina ei kerro jatkoa: Tuleeko uusi ruokakassi vastaavassa tilanteessa.
Ei ole ensimmäinen kerta, kun joku lahko pyrkii tyhjentämään uskoviensa taskut ikään kuin kauniisti.
Adventtikirkko näyttää elävän kituliaasti, kun pitää oiken videon voimin perustella rahojen kuuluvan pas... ei kun Jumalalle.- Anonyymi
Ensimmäinen, joka katsoi videon! Adventisteja ei kiinnosta kuulla, miksi heitä verotetaan.
"Hämmentävää on, ettei tämä Jumala pystynyt luomaan rahaa"
Sanopas muuta! Vaikka hänen on kaikki maan rikkaudet!
- Anonyymi
Nykyaika 2006, lehti 18, sivu 29 Onko säästäminen epäuskoa?
Siteeraan nimetöntä kirjoittajaa: - Ketään ei pakoteta. Mikäli noudatat , palkkasi on tämä, mikäli et, joudut tekemään ratkaisuistasi tiliä Jumalalle. Tämä ei riipu siitä, uskotko siihen vai et.
Kysymys on tunnollisesta kymmenysten maksamisesta.
Parilla sivulla on ankaraa tekstiä maksuhaluttomille seurakuntalaisille.- Anonyymi
Jokaisesta synnistä teet tilin Jumalalle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuvittelet vaan.
Jumala kuoli 2000 vuotta sitten kirjoittajien vedettyä viime henkäyksen.
Jumala eli ja voi paksusti siihen aikaan, kun Aurinko kiersi Maata. Kuukin taisi pysähdellä, jos Joosuan totuuksia on uskominen.
Taivaan sijainnistakin on ristiriitaista tietoa. Baabelin torni raapi Taivaan lattiaa, kielet piti sekoittaa. Ainakaan kovin korkealla sen ei kuviteltu olevan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan niin kuin sinäkin rakkaani!
- Anonyymi
Jos kymmenykset olisi käytetty yhden rakennuksen ja vaikkapa sadan henkilön ylläpitoon temppelissä, heillä olisi ollut runsauden pulaa. Jos miljoona henkilöä antaa kymmenennen osan sadalle henkilölle, näiden käytössä olisi tuhatkertainen määrä varoja tavalliseen työläiseen verrattuna, sitäpaitsi papit saivat lihaa joka uhrista.
Kymmenyksillä kustannettiin vuotuiset matkat Jerusalemiin,leeviläisten, köyhien ja orpojen tai leskien avustaminen, jopa muukalainenkin sai osansa.
Nykyään valtio maksaa avustuksia puutteellisille ja maahanmuuttajille, jokainen maksaa osaltaan näitä "kymmenyksiä" verojen kautta.
Siksi ei voi vaatia että kaikki rahat menisivät papeille, sen sijaan on kaikilla etuoikeus avustaa evankeliumin eteenpäinviemistä vapaaehtoisesti varojensa mukaan.
Seurakunta ei välttämättä köyhdy, ellei ole palkattua pastoria, koska silloin seurakuntalaiset voivat olla aktiivisemmin mukana. On monta maallikkoa jotka voivat johtaa kokouksia ja vaikka pitää saarnan. Jos koko seurakunta tuntee vastuuta, silloin seurakunnasta tulee elävä seurakunta.
Muutoin kenties tuntee, että koska on maksanut kymmenykset, voi odottaa saarnoja vastalahjaksi, ilman että tarvitsee edes avata Raamattuaan, ja tehdä jotain itse.- Anonyymi
Miten tuo sopii yhteen sen kanssa, että Jumala on antanut seurakunnalle pastorit (Ef. 4:11)?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten tuo sopii yhteen sen kanssa, että Jumala on antanut seurakunnalle pastorit (Ef. 4:11)?
Eivät pastorit välttämättä olleet palkattuja. Paavalikin elätti itse itseään telttoja tekemällä.
Pastori tarkoittaa paimenta, siis henkilöä jolla oli jonkinlainen vastuu seurakunnasta, eikä suinkaan pappia! Kaikki olivat pappeja, koska he saivat lähestyä Jumalaa rukouksessa, ja palvoa Häntä vaikka yksinäisyydessä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten tuo taas liittyy mitenkään palkanmaksuun tai edes kymmenyksiin?
Katsotaanpa koko asiayhteys...
Efesolaiskirje 4:7-13
"7. Mutta itse kullekin meistä on annettu armo Kristuksen LAHJAN mitan mukaisesti. 8. Sen tähden sanotaan: ”Hän nousi korkeuteen, otti vankeja saaliikseen ja ANTOI LAHJOJA ihmisille.” 9. Mitä sitten merkitsee se, että hän nousi korkeuteen, ellei sitä, että hän oli laskeutunut myös alas, maan alimpiin paikkoihin? 10. Hän, joka laskeutui alas, nousi myös kaikkia taivaita ylemmäksi täyttääkseen kaiken. 11. Hän ANTOI toiset apostoleiksi, toiset profeetoiksi, toiset evankelistoiksi, toiset paimeniksi ja opettajiksi 12. tehdäkseen pyhät valmiiksi palvelutyöhön, Kristuksen ruumiin rakentamiseen, 13. kunnes me kaikki saavutamme ykseyden uskossa ja Jumalan Pojan tuntemisessa, kypsän miehuuden, Kristuksen täyteyden täysi-ikäisyyden mitan. "
Siinä nyt sanotaan vain että Kristus ANTOI LAHJAKSI ihmisille apostoleja, profeettoja, evankelistoja, paimenia ja opettajia, jotta sinäkin olisit valmis palvelustyöhön. Palkasta ei puhuta sanaakaan vaan päin vastoin: kyseessä on lahja! Eihän lahjoista makseta. Lahja tarkoittaa jo sananankin ilmaista; vastikkeettomasti saatavaa. Jumala antoi heidät meille lahjaksi ilman, että heistä olisi pitänyt maksaa. Mitä heidän palkakseen tulisi, sitä ei sanota. Eikä edes sitä, että he tarvitsisivat palkkaa. Silloin kysessä on todennäköisesti vapaaehtoistyö mutta sekin on arvailua, koska teksti ei siitä mitään sano. Silloin on tukeuduttava muihin teksteihin jos haluaa tietää miten nuo lahjaksi annetut tulevat toimeen.
Mutta kuinkapa monta kertaa olet viime aikoina noudattanut tuota ohjetta, niin, että olet tehnyt palvelutyötä? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten tuo taas liittyy mitenkään palkanmaksuun tai edes kymmenyksiin?
Katsotaanpa koko asiayhteys...
Efesolaiskirje 4:7-13
"7. Mutta itse kullekin meistä on annettu armo Kristuksen LAHJAN mitan mukaisesti. 8. Sen tähden sanotaan: ”Hän nousi korkeuteen, otti vankeja saaliikseen ja ANTOI LAHJOJA ihmisille.” 9. Mitä sitten merkitsee se, että hän nousi korkeuteen, ellei sitä, että hän oli laskeutunut myös alas, maan alimpiin paikkoihin? 10. Hän, joka laskeutui alas, nousi myös kaikkia taivaita ylemmäksi täyttääkseen kaiken. 11. Hän ANTOI toiset apostoleiksi, toiset profeetoiksi, toiset evankelistoiksi, toiset paimeniksi ja opettajiksi 12. tehdäkseen pyhät valmiiksi palvelutyöhön, Kristuksen ruumiin rakentamiseen, 13. kunnes me kaikki saavutamme ykseyden uskossa ja Jumalan Pojan tuntemisessa, kypsän miehuuden, Kristuksen täyteyden täysi-ikäisyyden mitan. "
Siinä nyt sanotaan vain että Kristus ANTOI LAHJAKSI ihmisille apostoleja, profeettoja, evankelistoja, paimenia ja opettajia, jotta sinäkin olisit valmis palvelustyöhön. Palkasta ei puhuta sanaakaan vaan päin vastoin: kyseessä on lahja! Eihän lahjoista makseta. Lahja tarkoittaa jo sananankin ilmaista; vastikkeettomasti saatavaa. Jumala antoi heidät meille lahjaksi ilman, että heistä olisi pitänyt maksaa. Mitä heidän palkakseen tulisi, sitä ei sanota. Eikä edes sitä, että he tarvitsisivat palkkaa. Silloin kysessä on todennäköisesti vapaaehtoistyö mutta sekin on arvailua, koska teksti ei siitä mitään sano. Silloin on tukeuduttava muihin teksteihin jos haluaa tietää miten nuo lahjaksi annetut tulevat toimeen.
Mutta kuinkapa monta kertaa olet viime aikoina noudattanut tuota ohjetta, niin, että olet tehnyt palvelutyötä?tyhjänpäiväistä repimistä luuloisuutena raamatusta, eikä Hengen arvoa ollenkaan.
Puhukaa tuuleen, ei se juuttujenne juuret ole opinkaan merkityksissä mitään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
tyhjänpäiväistä repimistä luuloisuutena raamatusta, eikä Hengen arvoa ollenkaan.
Puhukaa tuuleen, ei se juuttujenne juuret ole opinkaan merkityksissä mitään.Niinpä! Vasta kunnon vale tekee tekstistä niin hyvän, että sitä voi sanoa Pyhän hengen johtamaksi. Itse tekstillähän ei ole mitään väliä, eikö niin?
- Anonyymi
Olettamuksen varaan rakentamaa tulkintaa. Anonyymi 11.05.2021 14:03.
Ei kaikkia papereita voi leimata samalla leimalla, mietihän sitä.
Ei kymmenys- ole sitä, että vaatisi vastalahjasaarnoja. Hm. tai sitten voidaan nähdä yleisuskonnon puolta, että kaikkien on hämmennettävä samaa puuroa, kuten tehdäänkin, kymmenyksillä tai ilman - tarkastellen koko siionin kenttää.
Kun katson pastorien eri kirkoista heidän verkottomista - toinen toisiina, siinä odotetaan samoja saarnoja vastalahjaksi, eli veli valvoo veljeä.
Yleisuskonnossa tulee yleiskirkko pravdaan ilmoitus, seurakunnan luottamusta ei nauti, sen ja sen saarnaajan puheet, niin ko. saarnamiehen puheet loppui siihen. Eli odotus saarnojen kohdalla ei täyttänyt vastalahjaisuutta.
Ei tarvitse avata raamattua, vaan saarnaa kirkkohistorian oppimääriä, niin avot. homma pelaa.
- Anonyymi
"kaikilla etuoikeus avustaa evankeliumin eteenpäinviemistä vapaaehtoisesti varojensa mukaan."
Näin on kunhan vaan muistetaan sanoa avustajille ettei kymmenysjärjestelmä ole olemassa eikä rahan antamisella ole mitään tekemistä siunaantumisen suhteen vaan kyseinen rahan antaminen on täysin sama kuin antaisi rahaa antamisen ilosta ihan mihin vaan tai on antamatta.- Anonyymi
Väitteesi ei pidä paikkaansa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikään, mitä sinä tällä palstalla kommentoit ei tunnu pitävän paikkaansa. Eikä kommenttisi ole edes uskottavia kun hioe pelkästään yhtä ja samaa lausetta pystymättä edes perustelemaan väitteitäsi millään tavalla.
Mutta mikä vaan se orgasmisi sullekin tuottaa... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko se, että kymmenykset eivät ole enää voimassa sinulle noin kova pala? Voi sinua raukkaa.
- Anonyymi
Liiastaan voi rimputella mitä vain, eihän siinä rakkautta olekaan.
Mutta, se lesken ropo, sillä on sanomaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko se, että kymmenykset eivät ole enää voimassa sinulle noin kova pala? Voi sinua raukkaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No ei kai hetkauta. Eihän sinua hetkauta edes oma pelastuksesi!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikki on pappeja, niin kymmenyksetkään ei ole enää voimassa. Kaikki papit pitää kymmenykset itsellään, ja käyttävät niinkuin parhaaksi näkevät.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikki on pappeja, niin kymmenyksetkään ei ole enää voimassa. Kaikki papit pitää kymmenykset itsellään, ja käyttävät niinkuin parhaaksi näkevät.
Niinhän he julistavat pappeudesta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niinhän he julistavat pappeudesta.
Ja niinhän se Raamattukin julistaa.
- Anonyymi
Joo, jos synneistä pitää tehdä tiliä, niin mille niistä jumalista?
Raamatun jokaisella kirjoittajalla on ollut ties millainen kuvitelma kuvitteellisesta jumalasta.
Jumala on jollekin tiukka karvanlaskija, toiselle on antanut heinäsirkkoja, lustetta ja rakeita. Ovatpa jotkut saaneet mannaa... mitä lieneekään.
Kovin modernina ukkoa ei voi pitää, tekniikan tuntijana hän oli täysin ala-arvoinen. Sähköäkään ei tiennyt luoneensa. Paitsi, että olihan hän salamakirjoituskoneen ensimmäinen käyttäjä. Mooses sai kivet ilman sähköiskuja. Ja se on uskomatonta!- Anonyymi
Ja sulla omasi, etkä ristinjuurella ole käynytkään. Siksi nuo puheet on tuuleen puhuttuja juttuja, ei sen arvokkaampia.
Vastuu savolaisten jutuista on kuulijalla, ja minä - ei kiinnosta - tyhjänpäiväisten jutut.
- Anonyymi
Adventtikirkko on pyramiidihuijaus!
Tässe he tunnustavat itse! - Anonyymi
Adventismi on tyypillinen amerikkalainen, rahat pois, uskonto.
Ihmisen omat rahat ovatkin tällä vain lainassa... voi helvetti. En paremmin sano.
Kirkon johtoportaan hyvinvointi on kiinni niistä pienistä muurahaisista. Nämä pistävät hyvässä uskossa pienistä eläkkeistään kymmenyksiin. Uskovat saavansa taivaspaikan tai jotain hyvää. Kirkko ei kuitenkaan pystykään takaamaan mitään.
Pastoreiden pitäisi ruveta patistelemaan seurakuntalaisia avaamaan kukkaroitaan ja kaivamaan syvemmältä isompia seteleitä... kirkko on tuhon tiellä. - Anonyymi
Alkuaikoina oli adventisteilla keskustelua siitä, oliko järkevää perustaa joku muodollinen kirkko vai ei. Kysymys oli lähinnä käytännöllisyydestä.
Siksi ei ole kysymys jostakin järjestelmästä, jota ei voi uudistaa. Kenties olisi aika pyrkiä jakamaan tehtäviä vapaaehtoisuuteen perustuen, niin että seurakunta tulisi kaikkien yhteiseksi toiminnaksi, eikä joidenkin palkattujen varassa toimivaksi muodollisuudeksi.
Uskon, että monin paikoin seurakunta on aktiivinen ja osallistuu. Eiköhän pienissä ryhmissä ole paljonkin yhteistyötä?- Anonyymi
Siis oletko ihan oikeasti sitä mieltä, että pastori on pelkkä muodollisuus?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siis oletko ihan oikeasti sitä mieltä, että pastori on pelkkä muodollisuus?
Pastori on seurakunnasta vastuuta kantava henkilö, eikä siihen tarvita teologian tutkintoa, vaan kristillistä kokemusta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pastori on seurakunnasta vastuuta kantava henkilö, eikä siihen tarvita teologian tutkintoa, vaan kristillistä kokemusta.
Pastori tulee sanasta paimen. Esimerkiksi seuraavissa kohdissa puhutaan pastoreista:
Johannes 10:12
Mutta palkkalainen, joka ei ole paimen ja jonka omia lampaat eivät ole, kun hän näkee suden tulevan, niin hän jättää lampaat ja pakenee; ja susi ryöstää ja hajottaa ne.
Johannes 10:14
Minä olen se hyvä paimen, ja minä tunnen omani, ja minun omani tuntevat minut,
Johannes 10:16
Minulla on myös muita lampaita, jotka eivät ole tästä lammastarhasta; myös niitä tulee minun johdattaa, ja ne saavat kuulla minun ääneni, ja on oleva yksi lauma ja yksi paimen.
Efesolaiskirje 4:11
Ja hän antoi muutamat apostoleiksi, toiset profeetoiksi, toiset evankelistoiksi, toiset paimeniksi ja opettajiksi,
1. Pietarin kirje 2:25
Sillä te olitte "eksyksissä niinkuin lampaat", mutta nyt te olette palanneet sielujenne paimenen ja kaitsijan tykö.
- Anonyymi
Jopa kävi joku jumalana kertomassa - kaikki kymmenyksistä.
Kuinkahan Herran edessä tuostakin mitataan, kun oikein hyväntiedonpuulta aikoi hedelmää tarjota. Montakohan vanhurskastakin lankesi loveen?- Anonyymi
Yritätkö väittää tietäväsi heitä paremmin mitä Raamattu sanoo kymmenyksistä vai halveksitko vain heitä, jotka todella tutkivat Raamattua?
- Anonyymi
Maksaako Teppo Salmela vielä kymmenyksiä?
- Anonyymi
Mitä syytä on rahoittaa amerikkalaista bisnestä?
Jos laitat sentinkin adventtikirkon kolehtihaaviin, niin se raha menee kaikki USA:ssa ja Suomessa vaikuttavien lahkon valtaapitävien taskuntäytteeksi.
Adventismi on verkostomarkkinointia, jossa maallikot ja muu jäsenistö rahoittaa työllään pyramidin huipulla olevien yltäkylläisen ja helpon elämän. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä syytä on rahoittaa amerikkalaista bisnestä?
Jos laitat sentinkin adventtikirkon kolehtihaaviin, niin se raha menee kaikki USA:ssa ja Suomessa vaikuttavien lahkon valtaapitävien taskuntäytteeksi.
Adventismi on verkostomarkkinointia, jossa maallikot ja muu jäsenistö rahoittaa työllään pyramidin huipulla olevien yltäkylläisen ja helpon elämän.Väitteesi on puhdasta valhetta.
- Anonyymi
Kymmenykset kuuluvat Jumalalle, eivät pastoreille.
- Anonyymi
Mites se Jumala niitä rahoja käyttää? Oletko nähnyt hänet käyttämässä niitä? Eikös sillä Jumalalla ole vielä tarpeeksi rahaa vaikka hänen on kaikki maan rikkaudet?
- Anonyymi
Ja Jumala antaa ne palvelijoidensa käyttöön.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oletko nähnyt Jumalan omakätisesti antavan ne palvelijoidensa käyttöön? Sitä minäkin!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun jäsen tallettaa kirkon tilille kymmenyksensä, onko se Jumala, joka sen tallettaa? Kun rahastonhoitaja siirtää sen kirkon tileille, onko se Jumala, joka ne sinne siirtää? Kun kirkon työntekijät siirtävät edelleen tuota rahaa niihin kohteisiin, jotka kirkon jäsenet ovat valinneet, onko se Jumala, joka antaa niitä rahoja palvelijoidensa käyttöön?
Haloo!? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun jäsen tallettaa kirkon tilille kymmenyksensä, onko se Jumala, joka sen tallettaa? Kun rahastonhoitaja siirtää sen kirkon tileille, onko se Jumala, joka ne sinne siirtää? Kun kirkon työntekijät siirtävät edelleen tuota rahaa niihin kohteisiin, jotka kirkon jäsenet ovat valinneet, onko se Jumala, joka antaa niitä rahoja palvelijoidensa käyttöön?
Haloo!?Sen kaiken tekevät rahanahneet pastorit ja heidän edustamansa uskonnollista nimeä kantava järjestö. Kaikki on kusetusta alusta loppuun.
- Anonyymi
Eiköhän liene parempi ryhtyä keskustelemaan seurakuntien tukemisesta vapaaehtoisten lahjojen kautta, olipa kysymys mistä summasta tahansa?
Onhan tunnettua, että 40% ei maksa kymmenyksiä. Nämä tuntevat olevansa toisen luokan seurakuntalaisia, vaikka avustaisivat kuinka monella muulla tavalla, auttamalla köyhää lähimmäistään, tekemällä vapaaehtoistyötä, kannattamalla kummilapsia Afrikassa, tukemalla eri avustusjärjestöjä, olemalla anteliaita, jne.
Eikö ole yhä totta, että kaiken minkä teemme lähimmäisellemme, teemme Jeesukselle? Siis antamamme vesilasi janoiselle on myös teko Jeesukselle!
Eiköhän seurakunnatkin virkistyisi, kun ei ole palkattuja johtajia, vaan jokainen seurakuntalainen tuntisi vastuuta seurakunnan toiminnasta. En usko, että asiat menisivät huonommin, jos ei annettaisi syyllisyyden tunnetta kenellekään kymmenysten tähden. Kymmenyksethän ovat äänestyksellä käyttöönotettu tapa tukea adventtikirkon toimintaa.
Paavalin aikana annettiin sen mukaan kuin kunkin sydän vaati, ei surkeillen eikä pakosta, vaan iloisesti rakkaudesta yhteistä asiaa kohtaan.- Anonyymi
En ole aikoihin antanut kymmenyksiä Adventtikirkolle enkä minnekään muuallekaan. Mieluummin käytän saman rahan suoraan avuntarvitsijoille ilman välikäsiä. Palkkapastorit eivät ole avuntarvitsijoita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En ole aikoihin antanut kymmenyksiä Adventtikirkolle enkä minnekään muuallekaan. Mieluummin käytän saman rahan suoraan avuntarvitsijoille ilman välikäsiä. Palkkapastorit eivät ole avuntarvitsijoita.
Tietysti jokainen seurakunta voi palkata jonkun työntekijän. Niinhän minäkin teen tarvittaessa.
Sitten on eri asia, että saarnaajia kehoitetaan johdon taholta korostamaan avustamisen tärkeyttä silloin tällöin. Ei se välttämättä ole juuri kyseisen henkilön henkilökohtaisesti tärkein aihe.
Anteliaisuus on suhteessa siihen, mitä kukin tuntee saaneensa Jumalalta. Joka on vähän saanut anteeksi, ei kenties halua antaa kallista nardusvoidetta Jeesukselle, vaan pitää sitä voiteen haaskauksena.! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tietysti jokainen seurakunta voi palkata jonkun työntekijän. Niinhän minäkin teen tarvittaessa.
Sitten on eri asia, että saarnaajia kehoitetaan johdon taholta korostamaan avustamisen tärkeyttä silloin tällöin. Ei se välttämättä ole juuri kyseisen henkilön henkilökohtaisesti tärkein aihe.
Anteliaisuus on suhteessa siihen, mitä kukin tuntee saaneensa Jumalalta. Joka on vähän saanut anteeksi, ei kenties halua antaa kallista nardusvoidetta Jeesukselle, vaan pitää sitä voiteen haaskauksena.!"Joka on vähän saanut anteeksi, ei kenties halua antaa kallista nardusvoidetta Jeesukselle, vaan pitää sitä voiteen haaskauksena.!"
Syyllistävä ja ontuva vertaus! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi vihaat evankeliumin saarnaajia?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Joka on vähän saanut anteeksi, ei kenties halua antaa kallista nardusvoidetta Jeesukselle, vaan pitää sitä voiteen haaskauksena.!"
Syyllistävä ja ontuva vertaus!Vain syyllinen sanoo noin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Öööö...väärä johtopäätös. Olen antanut rahaa suoraan evankeliointityöhön, jota tehdään VAPAAEHTOIS työnä. Samalla rahalla saadaan vapaaehtoistyössä monissa köyhemmissä maissa jopa 70% enemmän aikaan, kun he kuulevat evankeliumin ensimmäistä kertaa, verrattuna siihen kun adventtikirkko pyörittää jättimäistä organisaatiotaan ja toistaa turhaan samaa evankeliumia turtuneille riviuskoville, jotka puuduttavat peppuaan kirkon penkissä tekemättä itse evankeliointityötä juuri lainkaan ja samalla rahalla saa murto-osan siitä, mitä em. työssä saadaan aikaan köyhissä maissa. Oletko koskaan ajatellut tätä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vain syyllinen sanoo noin.
Sulla meni lapsi pesuveden mukana...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinä paha panettelija, jonka omat asiat Jumalaan päin eivät selvästikään ole kunnossa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinä paha panettelija, jonka omat asiat Jumalaan päin eivät selvästikään ole kunnossa.
Kumpaa kommentoit?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Joka on vähän saanut anteeksi, ei kenties halua antaa kallista nardusvoidetta Jeesukselle, vaan pitää sitä voiteen haaskauksena.!"
Syyllistävä ja ontuva vertaus!Eikö se että on saanut syntinsä anteeksi, herätä kiitollisuutta?
Ei meidän tarvitse yrittää olla jotakin. Olemme vain onnellisia siitä mitä olemme saaneet. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikö se että on saanut syntinsä anteeksi, herätä kiitollisuutta?
Ei meidän tarvitse yrittää olla jotakin. Olemme vain onnellisia siitä mitä olemme saaneet.Herätti joskus. Mutta sen rinnalla Raamattuun kirjoituksensa saaneet ovat epäonnistuneet ja jos ne tekstit pitävät paikkaansa, niin niin on myös tämä meidän Jumalammekin.
Ja minä en todellakaan edes yritä. Minä olen saanut uskovaisena niin paljon paskaa niskaan, etten näe kovinkaan paljon syytä olla kiitollinen. Jumala sallii kaiken sen, joten kiitti vain sinnekin päin!
- Anonyymi
Saarnaajat ja pastorit ovat kaikki kusettajia ja loisia.
- Anonyymi
Vain sinun sairaassa maailmankuvassasi.
- Anonyymi
Iloista antajaa herra(t) rakastaa.
- Anonyymi
Sinä joka olet uskollisesti avustanut eri tavoilla, voit olla varma siitä, että saat kerran takaisin sen mukaan kuin olet antanut iloiten puhtaasta sydämestä. Ei sinun tule odottaa aina palkintoa tässä ajassa.
Jos olet antanut vastahakoisesti, et ole antanut mitään.- Anonyymi
Saarnamies kiittää hienosta kirjoituksesta .
Mitä enemmän annat ja avustat Jeesuksen nimessä kulkevia sanantuojia sitä varmemmin siloitat tiesi taivaaseen ja muista antaessasi iloita sillä vastahakoisena antajana tai olla antamatta ollenkaan keräät vain tulisia hiiliä pääsi päälle mutta antaessasi Jumala sinut palkitsee jos ei tässä ajassa niin sitten taivaassa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saarnamies kiittää hienosta kirjoituksesta .
Mitä enemmän annat ja avustat Jeesuksen nimessä kulkevia sanantuojia sitä varmemmin siloitat tiesi taivaaseen ja muista antaessasi iloita sillä vastahakoisena antajana tai olla antamatta ollenkaan keräät vain tulisia hiiliä pääsi päälle mutta antaessasi Jumala sinut palkitsee jos ei tässä ajassa niin sitten taivaassa.En tiedä, sopiiko tuo sanonta tulisista hiilistä tähän yhteyteen.
Ennen oli hiukan vaikeuksia saada tuli syttymään, ja helpoin keino oli mennä naapuriin kulhon kanssa hakemaan tulisia hiiliä, joita sitten kannettiin pään päällä omaan mökkiin.
Kun vihamiehelle antoi juomista ja syömistä, saattoi tämän sydämessä syntyä myönteinen asenne antajaa kohtaan. Se oli keino saada vihollisesta ystävä, samalla tavalla kuin jos antoi hiiliä. - Anonyymi
Ei minua kiinnosta saada mitään takaisin. Saan sisältöä ja merkitystä elämääni auttamisesta. Voisin tehdä sen vaikken tietäisi Jumalasta yhtään mitään. Se on luonteenpiirteeni, jota vastaan en aio tapella. Sitäpaitsi, tiedän mitä onnsaada apua kun todella sitä tarvitsee.
Etkö tiedä, että sinun tulee antaa niin, että tekee kipeää. Vasta sitten olet täyttänyt suomalaisen luterilaisen perinteen mukaisen vaateen. Minä kuitenkin annan, koska tunnen iloa. Jumala ei kuitenkaan tarvitse minun auttamisiani. Häneltä eivät rahat lopu kesken.
Mutta Jumalan nimessä huijaamiseen en ryhdy. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei minua kiinnosta saada mitään takaisin. Saan sisältöä ja merkitystä elämääni auttamisesta. Voisin tehdä sen vaikken tietäisi Jumalasta yhtään mitään. Se on luonteenpiirteeni, jota vastaan en aio tapella. Sitäpaitsi, tiedän mitä onnsaada apua kun todella sitä tarvitsee.
Etkö tiedä, että sinun tulee antaa niin, että tekee kipeää. Vasta sitten olet täyttänyt suomalaisen luterilaisen perinteen mukaisen vaateen. Minä kuitenkin annan, koska tunnen iloa. Jumala ei kuitenkaan tarvitse minun auttamisiani. Häneltä eivät rahat lopu kesken.
Mutta Jumalan nimessä huijaamiseen en ryhdy.Ilman Jeesusta et voi tehdä yhtään mitään, vaikka kuinka omahyväisesti itsesi muiden yläpuolelle korotat. Luterilaisen perinteen täyttäminen ei ole Jumalan tahdon seuraamista.
- Anonyymi
Että sellaista.
Hölmöimmän eväät syödään ensin.
- Anonyymi
Pian on turha mennä niihin töihin allahin tehdessä ne kaikki https://www.hs.fi/historia/art-2000010777038.html
- Anonyymi
Jos tulevaisuudessa veroprosenttini nousee 95% asti niin mistä minä ne loput rahat revin? Eihän tuossa ole mitään järkeä.
- Anonyymi
Ja sinä oikeasti kuvittelet, että veroprosentti tulee olemaan 95%?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja sinä oikeasti kuvittelet, että veroprosentti tulee olemaan 95%?
Ihan hyvin voidaan kuvitella, että veroprosentti nousee jossain yli 90% kun sosialismi oikein kukoistaa. Silloin kaikilta otetaan vaikka se 95% ja sillä tuotetaan palveluita joita jaetaan ihmisille tarpeen mukaan. Se 5% jätetään tupakka ja kaljarahaksi.
- Anonyymi
Kymmenykset eivät ole sidottu eläinuhreihin. Se on höpöhöpöväite.
- Anonyymi
Kaikkein parasta on kiertää adventtikirkko kaukaa!
Ei tarvitse pohtia jääkö kymmenysvelkaan. - Anonyymi
Kun markka kirstuun kilahtaa, sielu taivaaseen vilahtaa.
Lutherin uskonpuhdistus lähti juuri tuosta katolisesta älyttömyydestä liikkeelle. Nykyään eurot kilahtelevat ja havisevat adventtikirkoissa. - Anonyymi
Kaikki tietävä ja kaiken taitava Jumala ei kyennyt luomaan rahaa.
Siitä koko ongelma.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3076952Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill652079- 1751807
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä151307- 1121257
Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181691190Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie71166RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j541086Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411041Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.288982