Pienituloisuus ja suoranainen köyhyys johtuu hyvin paljon ihmisestä itsestään. Ei viitsitä opiskella , tehdä töitä tai yrittää . Sitten maataan sohvalla ja syytetään yhteiskuntaa. On todellakin yhteiskunnan vika että terveille ihmisille maksetaan asumis, toimeentulo ym tukia jotka ainoastaan laiskistavat ihmisen. Miksi terveelle ihmiselle pitää maksaa asunto ja antaa rahaa toimeentulotukena? Maailma on oikeesti täynnä tekemätöntä työtä ja kun tämä kotiin maksaminen lopetettaisiin rupeisi työt kiinnostamaan. Mutta ei taida onnistua sosiaali toimisto Suomessa ...
Miksi minun pitää maksaa veroja, joilla elätetään velttoja paskoja?
93
152
Vastaukset
- Anonyymi
"Sitten maataan sohvalla ja syytetään yhteiskuntaa."
Niinpä, mutta kun se yhteiskunta olemme me. Me kaikki, myös ne sohvallamakaajat ja syyttelijät.
On muotia syyttää yhteiskuntaa kun asiat menevät omasta mielestä pieleen, kun oma elämä on sietämätöntä. Jomin mystinen yhteiskunta on kaiken takana! :D :D
Muuta en tästä aiheesta sano vaikka paljon sanottavaa olisikin.- Anonyymi
Sinne etelän EU-maihin minunkin verorahat lähetetään, on meillä paska hallitus, ja vaalien jälkeen vain kiristetää verotusta, ja pienituloista rokotetaan eniten
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinne etelän EU-maihin minunkin verorahat lähetetään, on meillä paska hallitus, ja vaalien jälkeen vain kiristetää verotusta, ja pienituloista rokotetaan eniten
Suomea pidät pystyssä kuitenkin?
- Anonyymi
Italian Kultavaranto on kolmanneksi suurin maailmassa, ja sinne Suomi lähettää veronmaksajien rahat, italia on tosiaan Varakas maa, miksi Suomi sinne rahansa lähettää ? eikö hallituksen tyttöset tajua !
- Anonyymi
Tällä palstalla näkee hyvin tämän loisporukan moninaisuuden. Eu suomi vielä kannustaa entisestään siihen. "Tervetuloa kaupunkiin makaamaan ja lopeta maaseudun hikiset työt"
- Anonyymi
ei taida heinähatut omillaan koskaan tulla toimeen. Siinä asumis ja sos tuet on kuin yksittäinen hukkakaura heinäpellossa.
https://www.satakunnankansa.fi/kotimaa/art-2000007081589.html
Viime vuonna eniten viljelijätukea Suomessa sai edellisvuosien tapaan luomuviljanviljelijä Niko Alhqvist Vihdistä, yhteensä vähän yli 1 480 000 euroa.
Suomenkansalle olisi parasta kun Niko lopettaisi kannattamattoman tuotantonsa, ja menis oikeisiin töihin.
- Anonyymi
Suomalaisten pitää maksaa veroja jotta espanjalaiset saavat tehdä 4 tunnin työpäiviä ja pitää tunnin siestan tuon neljän tunnin aikana keskellä työpäivää.
- Anonyymi
>> Suomalaisten pitää maksaa veroja jotta espanjalaiset saavat tehdä 4 tunnin työpäiviä ja pitää tunnin siestan tuon neljän tunnin aikana keskellä työpäivää. <<
Hyvä huomio. Niin se taitaa käytännössä oikeasti mennä. Tyhmä ei ole se joka pyytää, vaan se joka maksaa, sanoo vanha sananparsikin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
>> Suomalaisten pitää maksaa veroja jotta espanjalaiset saavat tehdä 4 tunnin työpäiviä ja pitää tunnin siestan tuon neljän tunnin aikana keskellä työpäivää. <<
Hyvä huomio. Niin se taitaa käytännössä oikeasti mennä. Tyhmä ei ole se joka pyytää, vaan se joka maksaa, sanoo vanha sananparsikin.Siesta saattaa ja taitaa tarkoittaa sitä, että työt venyy iltamyöhään
- Anonyymi
Tuossa on yritystä, pyrkikää työhullut siihen.
Yhteiskuntarauha nyt on ainakin yksi hyvä syy, miksi työttömille ja/tai syrjäytyneille on mielestäni ihan oikeutettua maksaa näitä tukia. Eli ns. tavikset voivat melko lailla rauhallisin mielin kulkea kadulla ilman että tarvii pelätä yhtäkkistä ryöstöä, kaupoista hyvin harva Suomessa varastaa nälkäänsä, ja on täällä nämä vuodenajatkin sellaisia että hyvähän sitä on katto olla pään päällä.
Siitä olen sikäli samaa mieltä, että työnteon ja yrittämisen pitäisi olla kannattavempaa, mutta mä en niin oikeistoääriliberaaleja arvoja kannata että ongelmaa lähdettäisiin purkamaan leikkaamalla vähävaraisilta viimeisetkin eurot. Palkkatyön verotuksen keventäminen, yritysten alv-velvollisuusrajan laskeminen, asuntojen (vuokrien) hintojen kohtuullistaminen jne. olisi mun mielestä parempia ja toimivampia keinoja. Tosin aina löytyy myös tuotakin ihmistyyppiä, joka juurikin elää yhteiskunnan rahoilla, mutta silti löytyy aina ja kaikesta valittamisen aihetta, ja tietty materialistinen vaatimustaso ilman että ollaan itse valmiita laittamaan tikkua ristiin. Eikä ihminen aina ja joka asiassa/tilanteessa ole täysin oman onnensa seppä, mutta kuitenkin aika pitkälti omilla valinnoillaan voi vaikuttaa siihen että saa parannettua omaa elämänlaatuaan jos siihen kokee tarvetta, tai estää asioiden luisumisen entistä huonompaan jamaan.
Kyllä mäkin tiedän että pääsisin kohtuu helposti eläkkeelle jos haluaisin, ja siihen olisi ihan lääketieteelliset perustelutkin olemassa, joten sikäli se ei ole täysin vertailukelpoinen esimerkki, mutta kuitenkin. Mutta mä pidän nykyisestä työstäni, en tee sitä tappiokseni, hyväksyn sen että tienaan alle suomalaisten mediaanipalkkojen ja mitoitan menoni sen mukaan, ja loppupeleissä jos lasketaan ihan netonnetonnetto tuntipalkka niin mun kohdalla se on yleensä varsin hyvä. Nytkin odottelen asiakasta, joka ostaa näillä puheilla muutaman kympin palikan jonka otin esille valmiina hyllystä, mutta jolla nyt ei tietenkään kuuhun mennä, mutta periaatteessa pakolliset elinkustannukseni per päivä on kuitattu jo sillä. Eli hyvinkin todennäköisesti palvelen tänään myös muita asiakkaita, tai lähetän verkkokaupan kautta tilattuja tuotteita, mutta jos näin ei käy niin ei ressiä. Eikä se ainakaan hallituksen vika ole.- Anonyymi
Mutta ei kaupan välikätenä toimiminen ole mitään, joka tuottaisi tähän maailmaan mitään lisäarvoa. Siksikin suoraan Kiinasta tilataan tavaraa, miksi maksaa ylimääräistä. Ne retail pricet on hatusta vedettyjä. Tyhmä ei ole tietenkään se joka pyytää.
Anonyymi kirjoitti:
Mutta ei kaupan välikätenä toimiminen ole mitään, joka tuottaisi tähän maailmaan mitään lisäarvoa. Siksikin suoraan Kiinasta tilataan tavaraa, miksi maksaa ylimääräistä. Ne retail pricet on hatusta vedettyjä. Tyhmä ei ole tietenkään se joka pyytää.
Miksi jokaisen pitäisi tuottaa maailmaan jatkuvasti jotain lisäarvoa, ja miten sen lisäarvon määrittelet kvalitatiivisesti?
Talouskasvua, joka on mitattavissa numeroina, vauhdittaa ruohonjuuritasolla ihan nyt vaikkapa se, että tänään havahduin siihen että viime kesän shortsit ja eräät vuorittomat työhousut olivat auttamattoman liian isot, niin kävin ostamassa kahdet S-koon shortsit ja koon 48 työhousut kaupasta. Turhaa vaateshoppailua en tosin harrasta, tänäänkin olen välillä käyttänyt hupparia jonka ostin keväällä 2018 ja mahtuu taas päälle. Kokonaan toinen asia onkin se, onko jatkuva talouskasvun tavoittelu kannattavaa ja pidemmän päälle kestävää, vai koska kupla puhkeaa ja kunnolla.
Pointtina siis lähinnä se, että vaikka mä tein nuo hankinnat omilla rahoillani, niin faktahan on se että valtaosalla pienituloisista (työnhakijat, eläkeläiset jne.) valtaosa tuloista menee melko lailla suoraan kulutukseen eli ihan siis pakollisiin menoihin ja sitä kautta sataa osittain takaisin valtion kirstuun verotuloina.
Mutta juu, tilaa ihmeessä kaikki tarvitsemasi suoraan Kiinasta ja neuvo kavereitasi tekemään samoin, niin säästäähän siinä pitkän pennin. Mutta sen jälkeen onkin sitten turha päteä netissä miksi niin moni suomalainen on työttömänä, miksi se on työnhakijan oma syy, ja miten oikea ratkaisu olisi leikata sosiaaliturvaa 🙃- Anonyymi
peris234 kirjoitti:
Miksi jokaisen pitäisi tuottaa maailmaan jatkuvasti jotain lisäarvoa, ja miten sen lisäarvon määrittelet kvalitatiivisesti?
Talouskasvua, joka on mitattavissa numeroina, vauhdittaa ruohonjuuritasolla ihan nyt vaikkapa se, että tänään havahduin siihen että viime kesän shortsit ja eräät vuorittomat työhousut olivat auttamattoman liian isot, niin kävin ostamassa kahdet S-koon shortsit ja koon 48 työhousut kaupasta. Turhaa vaateshoppailua en tosin harrasta, tänäänkin olen välillä käyttänyt hupparia jonka ostin keväällä 2018 ja mahtuu taas päälle. Kokonaan toinen asia onkin se, onko jatkuva talouskasvun tavoittelu kannattavaa ja pidemmän päälle kestävää, vai koska kupla puhkeaa ja kunnolla.
Pointtina siis lähinnä se, että vaikka mä tein nuo hankinnat omilla rahoillani, niin faktahan on se että valtaosalla pienituloisista (työnhakijat, eläkeläiset jne.) valtaosa tuloista menee melko lailla suoraan kulutukseen eli ihan siis pakollisiin menoihin ja sitä kautta sataa osittain takaisin valtion kirstuun verotuloina.
Mutta juu, tilaa ihmeessä kaikki tarvitsemasi suoraan Kiinasta ja neuvo kavereitasi tekemään samoin, niin säästäähän siinä pitkän pennin. Mutta sen jälkeen onkin sitten turha päteä netissä miksi niin moni suomalainen on työttömänä, miksi se on työnhakijan oma syy, ja miten oikea ratkaisu olisi leikata sosiaaliturvaa 🙃Niin kun tän keskustelun pointti oli se, että jotku vapaaehtoisesti työttömiä, mutta täytyy ymmärtää että Suomessakin vain rajallinen ostopotentiaali näille tilpehööreille ja niiden kauppiaille. Että pitäiskö kaikkien työttömienki perustaa nettikauppa ja tilata sinne kiinasälää näillä tukkuhinnoilla? Mistä niitä ostajia riittäisi? Yhteiskunta on monimutkainen kokonaisuus, jossa vain rajallinen määrä mahdollisuuksia ja tilaa eri sektoreilla. Jos joku pystyy innovoimaan jotain aivan uutta, jolle oikeasti tarvetta, se on kunnioitettava saavutus, vie ihmiskuntaa eteenpäin.
Anonyymi kirjoitti:
Niin kun tän keskustelun pointti oli se, että jotku vapaaehtoisesti työttömiä, mutta täytyy ymmärtää että Suomessakin vain rajallinen ostopotentiaali näille tilpehööreille ja niiden kauppiaille. Että pitäiskö kaikkien työttömienki perustaa nettikauppa ja tilata sinne kiinasälää näillä tukkuhinnoilla? Mistä niitä ostajia riittäisi? Yhteiskunta on monimutkainen kokonaisuus, jossa vain rajallinen määrä mahdollisuuksia ja tilaa eri sektoreilla. Jos joku pystyy innovoimaan jotain aivan uutta, jolle oikeasti tarvetta, se on kunnioitettava saavutus, vie ihmiskuntaa eteenpäin.
"mutta täytyy ymmärtää että Suomessakin vain rajallinen ostopotentiaali näille tilpehööreille ja niiden kauppiaille. Että pitäiskö kaikkien työttömienki perustaa nettikauppa ja tilata sinne kiinasälää näillä tukkuhinnoilla? Mistä niitä ostajia riittäisi?"
Erittäin hyvin sanottu, luulenpa ettei me noiden parin viestin perusteella puhuttu ihan samasta asiasta. Eli joo, ei missään nimessä mitään "pakkoyrittämistä", tai sellaiseen painostamista esim. te-toimiston taholta työnhakijoita kohtaan.
Ja jos et ole ollut palstalla niin pitkään ettet tiennyt mitä teen, niin mä myyn käytettyjä auton varaosia. Termi "nettikaupasta tilatut tuotteet" kuulostaa vain niin paljon paremmalta kuin sähköpostiviestittely, maksu tilisiirtona ja paketti lähimpään postiin 😁 Monet asiakkaani tilaa osan tarvitsemistaan komponenteista juurikin ulkomaisista nettikaupoista kun saa halvemmalla, ja se on mulle ihan fine jos katson ettei mun kannata myydä käytettyä osaa Suomessa halvemmalla kuin mitä sellainen maksaa kiinalaisessa verkkokaupassa. Enkä mäkään nyt jotain hiton käytettyjä raidetangonpäitä tai jarrupaloja myy 😅 Tän päiväinen asiakas tarvitsi tosiaan ohjaustehostimen pumpun. Uusi maksaa Suomessa noin 350€, tarvikeosa vajaan pari sataa, ja mä myin käytetyn hinnalla joka on lähempänä lukua 100 kuin 0.- Anonyymi
peris234 kirjoitti:
Mutta juu, tilaa ihmeessä kaikki tarvitsemasi suoraan Kiinasta ja neuvo kavereitasi tekemään samoin, niin säästäähän siinä pitkän pennin. Mutta sen jälkeen onkin sitten turha päteä netissä miksi niin moni suomalainen on työttömänä, miksi se on työnhakijan oma syy, ja miten oikea ratkaisu olisi leikata sosiaaliturvaa 🙃No miksi mä työttömänä maksasin jobbarille penniäkään ylimäärästä jos saan saman tilattua kiinasta?
- Anonyymi
peris234 kirjoitti:
"mutta täytyy ymmärtää että Suomessakin vain rajallinen ostopotentiaali näille tilpehööreille ja niiden kauppiaille. Että pitäiskö kaikkien työttömienki perustaa nettikauppa ja tilata sinne kiinasälää näillä tukkuhinnoilla? Mistä niitä ostajia riittäisi?"
Erittäin hyvin sanottu, luulenpa ettei me noiden parin viestin perusteella puhuttu ihan samasta asiasta. Eli joo, ei missään nimessä mitään "pakkoyrittämistä", tai sellaiseen painostamista esim. te-toimiston taholta työnhakijoita kohtaan.
Ja jos et ole ollut palstalla niin pitkään ettet tiennyt mitä teen, niin mä myyn käytettyjä auton varaosia. Termi "nettikaupasta tilatut tuotteet" kuulostaa vain niin paljon paremmalta kuin sähköpostiviestittely, maksu tilisiirtona ja paketti lähimpään postiin 😁 Monet asiakkaani tilaa osan tarvitsemistaan komponenteista juurikin ulkomaisista nettikaupoista kun saa halvemmalla, ja se on mulle ihan fine jos katson ettei mun kannata myydä käytettyä osaa Suomessa halvemmalla kuin mitä sellainen maksaa kiinalaisessa verkkokaupassa. Enkä mäkään nyt jotain hiton käytettyjä raidetangonpäitä tai jarrupaloja myy 😅 Tän päiväinen asiakas tarvitsi tosiaan ohjaustehostimen pumpun. Uusi maksaa Suomessa noin 350€, tarvikeosa vajaan pari sataa, ja mä myin käytetyn hinnalla joka on lähempänä lukua 100 kuin 0.No joo, tuo on eri asia, kierrätys on fiksua. Tori.fi hyvä paikka.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No joo, tuo on eri asia, kierrätys on fiksua. Tori.fi hyvä paikka.
Tai no oikeastaan, jos vanhaa täysin käyttökelpoista myydään vain koska halutaan uutta tilalle, ei mitään kovin ekologista ole tuo tori.fi toimintakaan.
Mutta tuo on vissiin se ainoa tapa, jolla se uusliberalistien ylistämä "valuminen alaspäin tapahtuu", siis että ylimpien rikastuminen hyödyttää alimpia. Että saavat käytettynä halvalla siis. - Anonyymi
peris234 kirjoitti:
Ja jos et ole ollut palstalla niin pitkään ettet tiennyt mitä teen, niin mä myyn käytettyjä auton varaosia. Termi "nettikaupasta tilatut tuotteet" kuulostaa vain niin paljon paremmalta kuin sähköpostiviestittely, maksu tilisiirtona ja paketti lähimpään postiin 😁 Monet asiakkaani tilaa osan tarvitsemistaan komponenteista juurikin ulkomaisista nettikaupoista kun saa halvemmalla, ja se on mulle ihan fine jos katson ettei mun kannata myydä käytettyä osaa Suomessa halvemmalla kuin mitä sellainen maksaa kiinalaisessa verkkokaupassa. Enkä mäkään nyt jotain hiton käytettyjä raidetangonpäitä tai jarrupaloja myy 😅 Tän päiväinen asiakas tarvitsi tosiaan ohjaustehostimen pumpun. Uusi maksaa Suomessa noin 350€, tarvikeosa vajaan pari sataa, ja mä myin käytetyn hinnalla joka on lähempänä lukua 100 kuin 0.Niin, sä olet löytänyt oman "ekologisen lokerosi", jossa saalistaa/laiduntaa, voit olla tyytyväinen, lasketaan/lasket sen sitten omaksi ansioksesi tai tuuriksi.
Mutta kohtuuelämän tarjoavia sellaisia ei riitä kaikille, siihenhän kapitalismi perustuu, lisäarvoon, joka viime kädessä otetaan sieltä ihmisten selkänahasta, näkeehän tämän nyt tässä jatkuvassa palkkojen alentamistendenssissä, jonka huipentuma on se sinne työpaikkansa nurkkaan yöllä päänsä kallistava mamusiivooja. Marx ajankohtainen yhä. Anonyymi kirjoitti:
Niin, sä olet löytänyt oman "ekologisen lokerosi", jossa saalistaa/laiduntaa, voit olla tyytyväinen, lasketaan/lasket sen sitten omaksi ansioksesi tai tuuriksi.
Mutta kohtuuelämän tarjoavia sellaisia ei riitä kaikille, siihenhän kapitalismi perustuu, lisäarvoon, joka viime kädessä otetaan sieltä ihmisten selkänahasta, näkeehän tämän nyt tässä jatkuvassa palkkojen alentamistendenssissä, jonka huipentuma on se sinne työpaikkansa nurkkaan yöllä päänsä kallistava mamusiivooja. Marx ajankohtainen yhä.Ihan totta, tosin on tälläkin alalla paljon isompiakin toimijoita, jonkinlaisena kilpailijana on toki järkevän ja autoilevan ihmisen tavaratalo ™, ja muut tarvikeosakaupat, mutta ei tämä silti ole niin kilpailtu ala etteikö pärjäisi, varsinkin kun on tämän päivän markkinointikeinot, joustava asiakaspalvelu yms. jutut hallussa, enkä nyt yksinomaan tarkoita tällä palstalla tapahtunutta sissimarkkinointia. Vaan sitä että hyödynnetään somea, pikaviestisovelluksia yms, ei anneta ilmoitusten valahtaa liian alas listalla, eli sellasia juttuja mitkä on mun ikäpolvelle ihan normijuttuja, mutta sitten tullaankin taas siihen että mä en ole vielä viimeiseen 10 vuoteen ja kohta 30 ikävuoteen mennessä tavannut samanikäistä tai nuorempaa kollegaa, eli nuo lienee kyllä mun valttikortteja.
Tilaahan tää eniten vaatii, ja se multa nyt ei ekana kesken ole loppunut. Mutta olet ihan oikeassa siinä, että jos kaikki ryhtyisivät joiksikin kirppis-tapsoiksi ja tilaisivat sitä "kiinankrääsää" parvekkeen tai pakettiauton täyteen, niin silloin todellakin olisi niin paljon ylitarjontaa markkinoilla että se ei kannattaisi. Aletaan me yhteinen sävel löytämään pikkuhiljaa :)Anonyymi kirjoitti:
No miksi mä työttömänä maksasin jobbarille penniäkään ylimäärästä jos saan saman tilattua kiinasta?
Hyvä kysymys, mutta älä multa kysy.
No voin mä sellasen argumentin heittää, että jos olet vähänkään epävarma mitä olet tilaamassa tai tarvitsemassa, niin pyydettäessä "jobbari" lähettää myymästään kohteestaan yksityiskohtaisia kuvia paljon todennäköisemmin kuin kiinalainen verkkokauppa, ja saattaapi neuvoa puhelimessa tai antaa verrata paikan päälläkin jos esität asian hänelle ystävällisemmin kuin äskeisen kysymyksesi mulle.peris234 kirjoitti:
Ihan totta, tosin on tälläkin alalla paljon isompiakin toimijoita, jonkinlaisena kilpailijana on toki järkevän ja autoilevan ihmisen tavaratalo ™, ja muut tarvikeosakaupat, mutta ei tämä silti ole niin kilpailtu ala etteikö pärjäisi, varsinkin kun on tämän päivän markkinointikeinot, joustava asiakaspalvelu yms. jutut hallussa, enkä nyt yksinomaan tarkoita tällä palstalla tapahtunutta sissimarkkinointia. Vaan sitä että hyödynnetään somea, pikaviestisovelluksia yms, ei anneta ilmoitusten valahtaa liian alas listalla, eli sellasia juttuja mitkä on mun ikäpolvelle ihan normijuttuja, mutta sitten tullaankin taas siihen että mä en ole vielä viimeiseen 10 vuoteen ja kohta 30 ikävuoteen mennessä tavannut samanikäistä tai nuorempaa kollegaa, eli nuo lienee kyllä mun valttikortteja.
Tilaahan tää eniten vaatii, ja se multa nyt ei ekana kesken ole loppunut. Mutta olet ihan oikeassa siinä, että jos kaikki ryhtyisivät joiksikin kirppis-tapsoiksi ja tilaisivat sitä "kiinankrääsää" parvekkeen tai pakettiauton täyteen, niin silloin todellakin olisi niin paljon ylitarjontaa markkinoilla että se ei kannattaisi. Aletaan me yhteinen sävel löytämään pikkuhiljaa :)Niin ja vielä yksi lisäys tuohon itsekehuun: Kielitaito ja maahanmuuttajataustaisten asiakkaiden kanssa verkostoituminen. Sanotaan näin että keskimäärin kerran kuukaudessa ehkä puhun englantia asiakkaan kanssa, ja moni maahanmuuttajataustainen asiakas on kertonut että joku kaveri tai sukulainen oli aikaisemmin ostanut multa jotain. Ja olen kuullut myös aika syrjivistä asiakaspalvelukokemuksista, varsinkin romaneilta. Mä olen kohdannut heidät kaikki asiakkaina ja ihmisinä, ja ymmärtääkseni mulla on sellanen hyvän tyypin maine monien vähemmistöryhmien keskuudessa.
- Anonyymi
peris234 kirjoitti:
Mutta juu, tilaa ihmeessä kaikki tarvitsemasi suoraan Kiinasta ja neuvo kavereitasi tekemään samoin, niin säästäähän siinä pitkän pennin. Mutta sen jälkeen onkin sitten turha päteä netissä miksi niin moni suomalainen on työttömänä, miksi se on työnhakijan oma syy, ja miten oikea ratkaisu olisi leikata sosiaaliturvaa 🙃Ei sosiaaliturvaa tarvitse leikata, jos nämä kotonaolijat maksavat sen yhteiskunnalle tekemällä työtä yhteiskunnan hyväksi saamiensa korvausten verran. Silläkin saisimme Suomen nousuun.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No miksi mä työttömänä maksasin jobbarille penniäkään ylimäärästä jos saan saman tilattua kiinasta?
Siksi, että saat ne työttömyyskorvauksesi vastakin. Ei tuotetta sinulle Kiinastakaan lähetetä tuotteen valmistuskustannuksilla, voitto vaan jää Kiinaan eikä Suomeen.
Anonyymi kirjoitti:
Ei sosiaaliturvaa tarvitse leikata, jos nämä kotonaolijat maksavat sen yhteiskunnalle tekemällä työtä yhteiskunnan hyväksi saamiensa korvausten verran. Silläkin saisimme Suomen nousuun.
Voisin kirjoittaa tähän pitkänkin vastauksen, mutta en jaksa. Tyydyn toteamaan, että tollaset kahden kerroksen työmarkkinat, jotka nytkin on jo olemassa erilaisten kuntoutusten, työkokeilujen yms. muodossa, eivät kuulu mun maailmankuvassani pohjoismaiseen hyvinvointivaltioon.
- Anonyymi
Ja miksi yksi nainen aiheuttaa harmia luuserille, mistä tällainen velttopaskuus aiheutuu itselleni, ja sitten syötetään vielä työkyvyttömyyslääkkeet. Kuusi vuotta olen koettanut unohtaa. Olen vittu harhojen kontrolloitava. Täysin apaattinen. Sellaista herkkua on olla ihastunut. No, vuosi pitää koittaa olla ennen kuin lääkkeistä voi mahdollisesti selvitä. Ei saatanan saaatana! Ei sitä edes kiinnostanut, ja minä arvasin sen. Vittu.
- Anonyymi
Kuulehan aloittaja, kerropa minullekin, miksi et valita lainkaan lottovoittajista, jotka loisivat myös toisten maksamilla rahoilla...?
Moni suomalainen syytää täysin vapaaehtoisesti joka viikko lottokuponkeihin rahojansa, eivätkä lainkaan valita siitä, että joku muut sitten käärii heidän rahansa omaan taskuunsa.
Ei siis mene lainkaan minun ymmärrykseeni tämä tällainen kaksinaismoralismi.
Työtön sentään joutuu vaivaisilla pennosillaan jotain tekemäänkin, tukea saadakseen. Lottovoittaja taas ei tee mitään muuta kuin nostaa muiden antamat rahat itselleen.- Anonyymi
Se on onnea, kohtalo tai hyvä karma, tää järjestelmä perustuu pitkälle siihen, amerikkalaisen menestysteologian ajatusmalliin, että onnekas periaatteessa on jumalan suosiossa, kalvinistinen predestinaatio-oppi lymyää taustalla. Jotku hellaritki uskoo jumalan avittavan bisneksiään.
- Anonyymi
Hyvä että on avustukset, muuten olisi rikollisia enempi kaduilla ja kaupoissa?
- Anonyymi
Olet selvästi syntynyt kultalusikka suussa, hyvin yksipuoleinen katsaus aiheeseen. On se niin kauheata, kapea katseinen katkeroitunut raukka. Niinhän sinäkin olet jopa tietämättäsikin nauttinut tästä järjestelmästä joka on luotu verellä ja hiellä sotien ja suuren ikäluokan ansiosta, ilman sitä työtä tuskin sinullakaan olisi mitään tälläistä hyvin vointia mitä nyt on.
- Anonyymi
Sitten kun se avuntarve joskus osuu omalle kohdalle, niin kyllä viimeistään silloin tulee suopeampia näkökulmia.
Nythän on jo koronan takia käynytkin niin, että niitä "parempia" ihmisiä, joilla on säännölliset tulot, autot, talot, veneet , mökit ym. olleet, ovat joutuneet itsekin luukulle.- Anonyymi
Niin särkyvää on onni tää, niin ja harmi sinänsä, että joidenkin kopeiden pitää mennä rähmälleen ensin itse ennenkuin empatia ja ymmärrys kehittyy, eikä tämä vissiin ole kovin helppoa lähtötilanteen mahdollisesti vahvojen etuoikeusdefenssien takia tai jotain.
- Anonyymi
Tuon kun moni muistaisi ja ottaisi opikseen.
- Anonyymi
Omaisuus on realisoitava ennen luukulle menemistä
- Anonyymi
Sanopas muuta! Esim somalit ja varsinkin somalinaiset lusmuilee. Ei viitsitä opetella Suomen kieltä (varmaan Somaliasta sisarvaimoiksi tuotu), ei viitsitä tehdä töitä (vain 10% työelämässä)..... Kuitenkin on rahaa istua illat pitkät ja päivisin esim. Itäkeskuksen kahviloissa kahvilla.... Mistähän ne rahat on peräisin? Asutaan esim Lumon asunnoissa, joissa vuokrat hipoo pilviä. Esim 3 huonetta ja keittiö 1200€ kuussa....
Koska asut Suomi-nimisessä valtiossa ja täällä on tämän maan lait.
Osta Monacosta asunto, niin ei tarvitse maksaa tänne veroja. Tosin pitää vissiin asuakin siellä jonkin aikaa sitten, mutta mitä sitä tekisikään laistaen veroja? 😀Sinne ei varmaan saa persaukiset edes muuttaa. Joku vuosituloraja. Alaraja siis on.
Ja siis näin.
"Monacoon ei voi muuttaa kuka tahansa. Lupaa on anottava talous- ja kehityskamarilta, ja sen saaminen kestää yleensä kolmesta kuuteen kuukautta. Luvan saamisen edellytyksenä on toteuttamiskelpoinen yritysidea. Lupa heltiää yleensä noin puolelle hakijoista."
Lähde:https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000001632799.htmlJ-a-n kirjoitti:
Sinne ei varmaan saa persaukiset edes muuttaa. Joku vuosituloraja. Alaraja siis on.
Ja siis näin.
"Monacoon ei voi muuttaa kuka tahansa. Lupaa on anottava talous- ja kehityskamarilta, ja sen saaminen kestää yleensä kolmesta kuuteen kuukautta. Luvan saamisen edellytyksenä on toteuttamiskelpoinen yritysidea. Lupa heltiää yleensä noin puolelle hakijoista."
Lähde:https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000001632799.htmlJoo. Jotain tiedän, mutta ei se persaukisten mesta olekaan. Jerrynä viskasin. 😬
- Anonyymi
Enpä usko, että Monacoon huolitaan vakituiseksi asujaksi ketään tyhjätaskua. Käymään voi toki mennä, jos rahat riittää siihenkään.
- Anonyymi
Verorahoilla maksetaan tosi paljon muutakin. Tiedättekö edes, paljonko se osuus veroistanne on, mikä menee tukiin ja mistä valitatte? Ilmiö on ihan sama kuin kirkollisverossakin, jonka maksaminen ei varmasti tee kenestäkään mitään köyhää kirkonrottaa, mutta silti vain siitäkin naputetaan. En tosin kannata itsekään mitään kirkollisverosysteemiä, enkä sellaista maksa uskonnollisista syistä, mutta nauran niille väitteille, jotka sanovat summan olevan jotenkin iso menoerä heidän budjetissaan.
- Anonyymi
Sehän on hyvä että joku vielä viitsii tehdä töitä ja rahoittaa tätä paskaa
- Anonyymi
Lopeta veronmaksusi ja sulje kuplaasi. Se onnistuu kun et käytä mitään julkisia liikenneväyliä. Unohdat kaiken mkoulutuksen ja et syö mitään. Lisääntyä et ainakaan voi tai tavata naista kuin savumerkeillä.
Kukaan lapsi ei saa opetusta ja poliisit/palokunta on utopiaa mielestäsi. Jopa hanasta tulevamme vesi tulisi yksityisesti maksaa? Olisiko litrahinta 10€ hyvä?
Kun saisit tuon valtasi blutokratiaasi, niin mitä ajattelisit vientituotteiksi ja kuinka valmistaisit niitä?
Näihin kaikkeen on valitettavasti käytetty sinun verorahoja. Oletko nyt pelle vielä katkera? Älä maksa veroja, mutta älä myöskään valita kun et saa julkiselta puolelta mitään hoitoja ilman riihikuivaa rahatukkoa, mitä tulet myöhemmin vanhempana tarvitsemaan. Vai miltä kuulostaisi maksaa eläkeläisenä, elämänmittaisesta kovasta kulutuksesta aiheutuneen nivelrikon tuhottua oman polvesi, yksityisellä polven tekonivelestä vähintään 12 000 euroa, ja joka ei välttämättä edes riitä? Tuon summan joudut viiimeisiä senttejä myöten pulittamaan omasta taskusta, koska et verojen maksamattomuuden takia pystyisi sitä operaatiota muutamalla satasella saamaan julkiselta puolelta, etkä saisi myöskään asuinpaikkakunnaltasi maksusitoumusta yksityisellä tehtävään leikkaukseen. Kun polvesi on siinä kunnossa että nivelrikkoinen polvi vaikuttaa elämänlaatuun, ovat aihtoehdot tuossa tapauksessa seuraavat: 1. Makaat loppuelämän sängyssä vailla mitään sängyn ulkopuolista elämää, tuskien ollessa sietämättömät, mahan ollessa todennäköisesti jo syöpynyt isosta määrästä kipulääkkeitä ja aiheuttavansa omat ongelmansa. 2. Pulinat koko operaatioon tarvittavat rahat omasta taskusta. Tähän laskuun kuuluvat muun muassa seuraavat maksut olit sitten yksityisessä sairaalassa tai julkisessa sairaalassa: itse keinonivel, leikkauksessa käytettävät anestesialääkkeet, itse leikkaus, leikkauksen jälkeen petipaikka, tarvitsemasi hoito ja kipulääkkeet.
Itse asiassa jos lopetat verojen maksun, niin älä lomaile kodin ulkopuolella, älä matkusta, älä harrasta mitään fyysistä missä voisit satuttaa itsesi, älä käy elokuvissa tai teatterissa, älä käy ruoka-apua tai juomaravintolassa, älä osta mitään uutta itsellesi tai kotiisi, ellei ole ehdoton pakko koska vanha vastaava on hajalla. Älä omista autoa, ellei se ole ehdottoman välttämätön työmatkoihin, etkä pääse töihin ilman sitä. Älä hanki perhettä. Älä osta kaupasta mitään kallista ruokaa tai raaka-ainetta.
Pistä kaikki muut rahat säästöön mitä tienaat, paitsi asumiseen ja pakolliseen riittävään ruokaan tarvittavat, koska tulet tarvitsemaan niitä vanhempana sairauskuluihin.
Vieläkö verojen maksaminen kuulostaa loisivien elättämiseltä? Kaikki ei vaan tiedä tai tule ajatelleeksi sitä, mistä esimerkiksi julkinen terveydenhuolto saa rahansa, jotta voimme saada kalliita mutta tarvittavia hoitoja murto-osalla niiden oikeasta hinnasta. Niin kauan kuin on työelämässä, on mahdollista käydä työterveyslääkärissä, jonka työnantaja maksaa. Mutta viimeistään eläkkeelle jäädessä tippuu täysin julkisen sairaanhoidon varaan, ellei ole varaa maksaa kovia summia yksityiselle puolelle tarvitsemastaan hoidosta. Se ei ole mitään halpaa lystiä.
Sovitaanko yksi juttu: vaihdetaan vartaloita, jolloin saat mun päivittäiset kivut päästen loisimaan kotisohvalle, niin mä pääsen töihin minne oikeasti haluaisin sairastumisen sijaan.
Tässä on vaan pieni juju. Kestääkö sun pää kuinka kauan lähes tajunnan vievää -sitä helpotusta ei ole vielä tullut- hermokipua, jota ei saa mitenkään lievitettyä, ja joka on päällä herämisestä nukahtamiseen?
En väitä että kaikki "kotona lojuvat paskat" on meitä työkyvyttömiä, jotka joutuvat roikkumaan työttömänä työnhakijana saadakseen edes jotain tuloja, kun pihi valtio ei päästä meitä työkyvyttömyyseläkkeelle jonne oikeasti kuulumme. Ota huomioon että myös me työttömyyskorvauksella elävät maksamme tuistamme myös veroja. Mulla lähtee 20% joka kuukausi pienestä tuesta, ja se on mun tuilla tuntuva summa: 135,12€. Tolla summalla eläisi kaksi naftisti.
Jos olet pienituloinen, myös sinulla on oikeus asumistukeen. Mutta asumistukeen vaikuttaa myös puolison, tai puolisoksi katsottavan henkilön, joka asuu samassa osoitteessa, tulot. Samoin vaikuttaa toimeentulotukeen. Näitä molempia tukia voi saada myös TÖISSÄ KÄYVÄ, jos työstä saatu palkka ei kata pakollisia asumis- ja elinkustannuksia.Hiton autocorrect.
... 2. Pulitat...
Ei ruoka-apua vaan ... ruoka- tai juomaravintolassa...
... minne oikeasti haluaisin sairastamisen...
... Tolla summalla eläisi kaksi viikkoa naftisti.Hyvä kirjoitus 👍 Mun viesti painottui kai enemmän sosiaalipolitiikkaan ja näköjään unohdin mainita mitään julkisesta terveydenhuollosta, varsinkin erikoissairaanhoidosta joka on tullut valitettavankin tutuksi ensin äitini sairastelun ja myöhemmin omien juttujeni myötä. Onhan se kieltämättä melkoista, että äitini kallon sisälläkin käytiin kahdesti ja niistä sairaalareissuista (leikkauksista) tuli kummastakin joku muutaman satasen lasku, ja lyhyemmistä ja kertaluonteisimmista jutuista ymmärrettävästi pienempi sellainen. Kertoo toisaalta paljon siitä, miten itsestäänselvyytenä tuotakin asiaa (julkista terveydenhuoltoa) tulee pidettyä kun se tuolla tavalla unohtui.
Eräs tuttu 1940-luvulla syntynyt mies on edelleen työelämässä, ja omaa myös varallisuutta varsin hyvin, mutta ei käytännössä osaa puhua juuri muusta kuin matalista eläkeikärajoista, laiskoista nykynuorista (minä mukaanlukien), ostamiensa tavaroiden hinnoista tai moittia kulloistakin hallitusta tai jopa presidenttiä siitä "miten kehtaavat viedä puolet hänen bruttotuloistaan näin pitkän työuran jälkeen". Ja jos asiaa koittaa perustella vedoten vaikkapa terveydenhuoltoon, jonka palveluja hänkin on tuolla iällä joutunut käyttämään, tai tuossa ylempänä mainitsemaani yhteiskuntarauhaan vedoten, niin ihan kuuroille korville yleensä puhun. Sen nyt vielä ymmärrän, että jos on rahaa ja jostain syystä huono luottamus julkisiin palveluihin, niin samapa se mulle on missä hän sairastuessaan asioi.
Mutta luulisi tuonkin argumentin painavan, että Suomessa hän voi kohtuu huolettomasti parkkeerata yli 100k€ autonsa kadunvarteen, ostaa veikkaukset, arvat sun muut ja laittaa ne kauluspaidan rintataskuun, ja lyhyesti muistuttaa esim. kioskin myyjää siitä millaisia taskunpohjarahoja arvasta voi voittaa mut ostetaan nyt pois. Eri asia on tietenkin se, miten naurettavaksi hän itse itsensä yleensä tekee, mutta paljon on maailmassa maita missä kohtelu voisi olla vähän muuta kuin selän takana naureskelua. Henkilökohtaisesti en ole hänelle juurikaan kateellinen, en koe hänen omistavan mitään sellaista mitä tarvitsisin tai mitä en halutessani pystyisi ostamaan jos tarve vaatii.
Enkä mä hänelle mitään pahaa toivo, kuten en lähtökohtaisesti kenellekään, mutta joku semivakava terveysjuttu mistä parantuisi, voisi vähän ravistella hänenkin maailmankuvaa. Ja kaikesta moukkamaisuudesta huolimatta täytyy silti sanoa, että kunnioitettavan pitkän työuran hän on tehnyt ja sen myötä kyllä maksanutkin niitä veroja ihan riittävästi, mutta suurten ikäluokkien työmarkkinat oli sitä päivää, nykyhetki tätä päivää, ja jos hän on vanhemmalla iällä suht hyvässä kunnossa ja työkykyinen niin ei se ole, eikä sen tule olla mikään uusi normi.- Anonyymi
Joudumme roikkumaan työttömänä työnhakijana, kun pihi valtio ei päästä meitä työkyvyttömyyseläkkeelle jonne oikeasti kuulumme. Tuo on totta monen kohdalla. Ei tällainen tilanne ainakaan edistä terveyttämme.
peris234 kirjoitti:
Hyvä kirjoitus 👍 Mun viesti painottui kai enemmän sosiaalipolitiikkaan ja näköjään unohdin mainita mitään julkisesta terveydenhuollosta, varsinkin erikoissairaanhoidosta joka on tullut valitettavankin tutuksi ensin äitini sairastelun ja myöhemmin omien juttujeni myötä. Onhan se kieltämättä melkoista, että äitini kallon sisälläkin käytiin kahdesti ja niistä sairaalareissuista (leikkauksista) tuli kummastakin joku muutaman satasen lasku, ja lyhyemmistä ja kertaluonteisimmista jutuista ymmärrettävästi pienempi sellainen. Kertoo toisaalta paljon siitä, miten itsestäänselvyytenä tuotakin asiaa (julkista terveydenhuoltoa) tulee pidettyä kun se tuolla tavalla unohtui.
Eräs tuttu 1940-luvulla syntynyt mies on edelleen työelämässä, ja omaa myös varallisuutta varsin hyvin, mutta ei käytännössä osaa puhua juuri muusta kuin matalista eläkeikärajoista, laiskoista nykynuorista (minä mukaanlukien), ostamiensa tavaroiden hinnoista tai moittia kulloistakin hallitusta tai jopa presidenttiä siitä "miten kehtaavat viedä puolet hänen bruttotuloistaan näin pitkän työuran jälkeen". Ja jos asiaa koittaa perustella vedoten vaikkapa terveydenhuoltoon, jonka palveluja hänkin on tuolla iällä joutunut käyttämään, tai tuossa ylempänä mainitsemaani yhteiskuntarauhaan vedoten, niin ihan kuuroille korville yleensä puhun. Sen nyt vielä ymmärrän, että jos on rahaa ja jostain syystä huono luottamus julkisiin palveluihin, niin samapa se mulle on missä hän sairastuessaan asioi.
Mutta luulisi tuonkin argumentin painavan, että Suomessa hän voi kohtuu huolettomasti parkkeerata yli 100k€ autonsa kadunvarteen, ostaa veikkaukset, arvat sun muut ja laittaa ne kauluspaidan rintataskuun, ja lyhyesti muistuttaa esim. kioskin myyjää siitä millaisia taskunpohjarahoja arvasta voi voittaa mut ostetaan nyt pois. Eri asia on tietenkin se, miten naurettavaksi hän itse itsensä yleensä tekee, mutta paljon on maailmassa maita missä kohtelu voisi olla vähän muuta kuin selän takana naureskelua. Henkilökohtaisesti en ole hänelle juurikaan kateellinen, en koe hänen omistavan mitään sellaista mitä tarvitsisin tai mitä en halutessani pystyisi ostamaan jos tarve vaatii.
Enkä mä hänelle mitään pahaa toivo, kuten en lähtökohtaisesti kenellekään, mutta joku semivakava terveysjuttu mistä parantuisi, voisi vähän ravistella hänenkin maailmankuvaa. Ja kaikesta moukkamaisuudesta huolimatta täytyy silti sanoa, että kunnioitettavan pitkän työuran hän on tehnyt ja sen myötä kyllä maksanutkin niitä veroja ihan riittävästi, mutta suurten ikäluokkien työmarkkinat oli sitä päivää, nykyhetki tätä päivää, ja jos hän on vanhemmalla iällä suht hyvässä kunnossa ja työkykyinen niin ei se ole, eikä sen tule olla mikään uusi normi.Jos ei ole joutunut paljon olemaan joko lähiomaisen tai itsensä takia julkisen tai yksityisen terveydenhuollon kanssa, ei sitä välttämättä osaa edes ajatella. Tai vaikka olisikin paljon, siitä huolimatta ei välttämättä asiaa tiedosta. Mulla vain sattuu olemaan omakohtaista kokemusta siitä, kuinka paljon pelkkä polven tähystäminen oikeasti maksaa. Kukaan miljonäärejä lukuun ottamatta ei pystyisi hoidattamaan tuosta noin vaan lähes mitä tahansa vammaa tai sairautta, jos itse pitäisi maksaa 100% hoidon kuluista. Kenelläkään muulla kuin miljonääreillä ja jättifirmojen pommilla ei olisi siihen varaa.
Oon joskus kertonut kuinka toinen polvi hajosi -vuosia ennen hyppyä- kun liukastuin ja löin polven täysillä jäähän. Silloisen Clinisportin ortopedi Sakari Orava uusi onnistuneesti lähes poikki menneen eturistisiteen tammikuussa 2003, mutta sama polvi oli tähystetty kahdesti eri ortopedin toimesta syys-lokakuussa -99 ja tammikuussa -00. Nämä kaikki kolme toimenpidettä tapahtuivat yksityisellä puolella vakuutusyhtiön piikkiin, koska kyseessä oli tapaturma.
Kun ensimmäinen tähystysleikkaus tehtiin, ei sen alkuperäisenä maksajana ollut vakuutusyhtiö, vaan minä itse maksoin koko lystin, koska maksusitoumusta ei ollut aikaa hankkia. Torstaina tai perjantaina ortopedi teki vastaanotollaan leikkauspäätöksen, ja seuraavana maanantaina jo leikattiin. Olisiko siinä ollut 3-4 päivää väliä. Onneksi multa löytyi se summa silloin. Leikkaus maksoi kymmeniätuhansia markkoja syksyllä vuonna 1999. Olisiko oikea summa ollut joku 30 000-40 000 markkaa, en enää sitä muista, mutta kyse ei ollut mistään pienestä summasta. Sain sen summan vakuutusyhtiöitä takaisin takautuvasti, ja seuraaviin kahteen operaatioon sain maksusitoumuksen jo ennen leikkausta.
Ei sitä veroa turhaan makseta, saati että niitä ei käytettäisi jokaisen tässä maassa asuvan omaksi hyödyksi. Suomessa on kaikkien maassa asuvien kohdalla annettu mahdollisuus tasavertaiseen sairaanhoitoon. Joissakin maissa, kuten esimerkiksi Yhdysvalloissa hyvää hoitoa saavat vain ne ja heidän perheet, joiden työnantajat kustantavat näille sairausvakuutuksen. Entä he joilla sitä sairasvakuutusta ei ole? He saavat ensiavun, mutta siinä kaikki.
Ei mikään ihme että siellä on opiaattien katukaupan suhteen ongelma, koska niitä oikeasti tarvitsevilla -näitä ei ole kaikki kadulta aineen ostavat- ei ole mahdollisuutta saada laillista kautta terveydenhuollosta, koska heillä ei ole varaa maksaa sairasmaksuja. Se taas kostautuu myös Suomessa opiaattivastaisuutena, ja niiltä jotka näiden lääkkeiden ansiosta pystyvät tekemään itse jotakin pelkän sängyssä makaamisen sijaan, toimiva lääkitys viedään sormia napsauttamalla. Itse suoritin opinnot loppuun ja valmistuin ammattiin silloin kun vielä opiaatteja käytin, ja ne vielä tehosivat. Ennen niitä vahvoja opiaatteja vointini oli sama kuin nyt. Pelkkää tuskaa päivästä toiseen.
Kovinkaan moni tämän hetken hyvätuloisista ei eläisi sillä tasolla millä nyt olisivat, jos monia julkisia ja verorahoilla katettuja tahoja ja toimijoita ei olisi. Verot antavat jokaiselle tässä maassa asuvalle sellaista palvelua, mitä ilman emme olisi hyvinvointivaltio. Olisimme kuin Neuvostoliitto aikanaan. Eliitti eläisi yltäkylläisyyden ympäröimänä, ja muut ihmiset eläisivät kädestä suuhun.Lauruska kirjoitti:
Jos ei ole joutunut paljon olemaan joko lähiomaisen tai itsensä takia julkisen tai yksityisen terveydenhuollon kanssa, ei sitä välttämättä osaa edes ajatella. Tai vaikka olisikin paljon, siitä huolimatta ei välttämättä asiaa tiedosta. Mulla vain sattuu olemaan omakohtaista kokemusta siitä, kuinka paljon pelkkä polven tähystäminen oikeasti maksaa. Kukaan miljonäärejä lukuun ottamatta ei pystyisi hoidattamaan tuosta noin vaan lähes mitä tahansa vammaa tai sairautta, jos itse pitäisi maksaa 100% hoidon kuluista. Kenelläkään muulla kuin miljonääreillä ja jättifirmojen pommilla ei olisi siihen varaa.
Oon joskus kertonut kuinka toinen polvi hajosi -vuosia ennen hyppyä- kun liukastuin ja löin polven täysillä jäähän. Silloisen Clinisportin ortopedi Sakari Orava uusi onnistuneesti lähes poikki menneen eturistisiteen tammikuussa 2003, mutta sama polvi oli tähystetty kahdesti eri ortopedin toimesta syys-lokakuussa -99 ja tammikuussa -00. Nämä kaikki kolme toimenpidettä tapahtuivat yksityisellä puolella vakuutusyhtiön piikkiin, koska kyseessä oli tapaturma.
Kun ensimmäinen tähystysleikkaus tehtiin, ei sen alkuperäisenä maksajana ollut vakuutusyhtiö, vaan minä itse maksoin koko lystin, koska maksusitoumusta ei ollut aikaa hankkia. Torstaina tai perjantaina ortopedi teki vastaanotollaan leikkauspäätöksen, ja seuraavana maanantaina jo leikattiin. Olisiko siinä ollut 3-4 päivää väliä. Onneksi multa löytyi se summa silloin. Leikkaus maksoi kymmeniätuhansia markkoja syksyllä vuonna 1999. Olisiko oikea summa ollut joku 30 000-40 000 markkaa, en enää sitä muista, mutta kyse ei ollut mistään pienestä summasta. Sain sen summan vakuutusyhtiöitä takaisin takautuvasti, ja seuraaviin kahteen operaatioon sain maksusitoumuksen jo ennen leikkausta.
Ei sitä veroa turhaan makseta, saati että niitä ei käytettäisi jokaisen tässä maassa asuvan omaksi hyödyksi. Suomessa on kaikkien maassa asuvien kohdalla annettu mahdollisuus tasavertaiseen sairaanhoitoon. Joissakin maissa, kuten esimerkiksi Yhdysvalloissa hyvää hoitoa saavat vain ne ja heidän perheet, joiden työnantajat kustantavat näille sairausvakuutuksen. Entä he joilla sitä sairasvakuutusta ei ole? He saavat ensiavun, mutta siinä kaikki.
Ei mikään ihme että siellä on opiaattien katukaupan suhteen ongelma, koska niitä oikeasti tarvitsevilla -näitä ei ole kaikki kadulta aineen ostavat- ei ole mahdollisuutta saada laillista kautta terveydenhuollosta, koska heillä ei ole varaa maksaa sairasmaksuja. Se taas kostautuu myös Suomessa opiaattivastaisuutena, ja niiltä jotka näiden lääkkeiden ansiosta pystyvät tekemään itse jotakin pelkän sängyssä makaamisen sijaan, toimiva lääkitys viedään sormia napsauttamalla. Itse suoritin opinnot loppuun ja valmistuin ammattiin silloin kun vielä opiaatteja käytin, ja ne vielä tehosivat. Ennen niitä vahvoja opiaatteja vointini oli sama kuin nyt. Pelkkää tuskaa päivästä toiseen.
Kovinkaan moni tämän hetken hyvätuloisista ei eläisi sillä tasolla millä nyt olisivat, jos monia julkisia ja verorahoilla katettuja tahoja ja toimijoita ei olisi. Verot antavat jokaiselle tässä maassa asuvalle sellaista palvelua, mitä ilman emme olisi hyvinvointivaltio. Olisimme kuin Neuvostoliitto aikanaan. Eliitti eläisi yltäkylläisyyden ympäröimänä, ja muut ihmiset eläisivät kädestä suuhun.Näinhän se monesti menee, että itsestäänselvinä pidettyjä palveluita osaa arvostaa vasta sitten kun niitä on joutunut itse käyttämään. Tosin mun ja julkisen terveydenhuollon kohdalla on tainnut käydä niin, että olen kai jo ns. turtunut siihen ja sen takia unohtui erikseen mainita 😂
Ja en tiedä koronan suhteen, liittyykö tää kuinka suoraan verotukseen, koska Suomi kuitenkin joka tapauksessa on varsin harvaanasuttu maa ja ihmiset ovat pitäneet jonkinlaisia turvavälejä jo ennen pandemiaa. Mutta jos ajatellaan sairastuneiden hoitoonpääsymahdollisuuksia, mahdollisen sairaalakeikan kustannuksia, maskien ja käsidesin yms. hintaa kaupassa suhteessa ihmisten tulotasoon, niin onhan tää kansainvälisesti ajatellen melkoinen lottovoitto ollut syntyä Suomeen. Ei lähde talo alta sairaalalaskujen vuoksi kuten aina niin edistyksellisessä "suurvallassa" Amerikassa, ei tarvii kärvistellä sairauden kanssa kadulla 30 asteen helteessä eikä pakkasessa, tartuntaketjut on pienempiä kun ihmisillä on varaa hygieniatarvikkeisiin jne. Toinen tuttu mies, niin ikään jo 60 ikäinen, sairasti koronan talvella ja oli 2,5 viikkoa sairaalassa. Muutama vuosi sitten häneltä operoitiin syöpä mistä hän toipui, ja jatkoi siitä huolimatta jossain määrin työelämässä, vaikka hänelle se on enemmänkin kai henkireikä kuin rahankiilto silmissä puurtamista. Eli ilman näin hyvää terveydenhuoltojärjestelmää tämäkään tuttuni tuskin olisi hengissä tällä hetkellä.
Ja toi opiaattiongelma on mielenkiintoinen, vaikka omalla kohdalla on onneksi jäänyt lähinnä kokeiluihin. Fentanyyli muistaakseni on eniten aiheuttanut od-kuolemia Amerikassa, ja onhan se äärimmäisen pienen vaikuttavan annoksensa ansiosta otollista salakuljettajille ja myyjille, kun ei vie tilaa samalla tavalla kuin jotkut Panacod-pakkaukset. Sinänsä tosiaan surullista, että moni on kipujensa kanssa katuapteekkien varassa jos ei ole varaa lääkäriin, josta voisi alkuun saada miedompiakin lääkkeitä jotka saattaisivat auttaa. Omalla kohdallani en onneksi ole joutunut koskaan ns. taistelemaan lääkkeistäni yhdenkään lääkärin kanssa, mutta onhan se harmillista että yhteiskunnallinen ongelma Atlantin toisella puolella vaikuttaa välillä suomalaisten lääkärienkin asenteisiin, tai se että suomalaisista pieni murto-osa hölmöilee/väärinkäyttää/myy saamiaan lääkkeitään.peris234 kirjoitti:
Näinhän se monesti menee, että itsestäänselvinä pidettyjä palveluita osaa arvostaa vasta sitten kun niitä on joutunut itse käyttämään. Tosin mun ja julkisen terveydenhuollon kohdalla on tainnut käydä niin, että olen kai jo ns. turtunut siihen ja sen takia unohtui erikseen mainita 😂
Ja en tiedä koronan suhteen, liittyykö tää kuinka suoraan verotukseen, koska Suomi kuitenkin joka tapauksessa on varsin harvaanasuttu maa ja ihmiset ovat pitäneet jonkinlaisia turvavälejä jo ennen pandemiaa. Mutta jos ajatellaan sairastuneiden hoitoonpääsymahdollisuuksia, mahdollisen sairaalakeikan kustannuksia, maskien ja käsidesin yms. hintaa kaupassa suhteessa ihmisten tulotasoon, niin onhan tää kansainvälisesti ajatellen melkoinen lottovoitto ollut syntyä Suomeen. Ei lähde talo alta sairaalalaskujen vuoksi kuten aina niin edistyksellisessä "suurvallassa" Amerikassa, ei tarvii kärvistellä sairauden kanssa kadulla 30 asteen helteessä eikä pakkasessa, tartuntaketjut on pienempiä kun ihmisillä on varaa hygieniatarvikkeisiin jne. Toinen tuttu mies, niin ikään jo 60 ikäinen, sairasti koronan talvella ja oli 2,5 viikkoa sairaalassa. Muutama vuosi sitten häneltä operoitiin syöpä mistä hän toipui, ja jatkoi siitä huolimatta jossain määrin työelämässä, vaikka hänelle se on enemmänkin kai henkireikä kuin rahankiilto silmissä puurtamista. Eli ilman näin hyvää terveydenhuoltojärjestelmää tämäkään tuttuni tuskin olisi hengissä tällä hetkellä.
Ja toi opiaattiongelma on mielenkiintoinen, vaikka omalla kohdalla on onneksi jäänyt lähinnä kokeiluihin. Fentanyyli muistaakseni on eniten aiheuttanut od-kuolemia Amerikassa, ja onhan se äärimmäisen pienen vaikuttavan annoksensa ansiosta otollista salakuljettajille ja myyjille, kun ei vie tilaa samalla tavalla kuin jotkut Panacod-pakkaukset. Sinänsä tosiaan surullista, että moni on kipujensa kanssa katuapteekkien varassa jos ei ole varaa lääkäriin, josta voisi alkuun saada miedompiakin lääkkeitä jotka saattaisivat auttaa. Omalla kohdallani en onneksi ole joutunut koskaan ns. taistelemaan lääkkeistäni yhdenkään lääkärin kanssa, mutta onhan se harmillista että yhteiskunnallinen ongelma Atlantin toisella puolella vaikuttaa välillä suomalaisten lääkärienkin asenteisiin, tai se että suomalaisista pieni murto-osa hölmöilee/väärinkäyttää/myy saamiaan lääkkeitään.Mä kuulun facen puolella Suomen Kipu ry:n ylläpitämään suljettuun vertaistukiryhmään, ja siellä aika usein yhä enenevissä määrin kipukroonikot kertovat kuinka heille uudet lääkärit -siis eri lääkärit kuin ne jotka heille alunperin opiaatit määräsivät- lopettavat tuosta noin vain ja ilman mitään vierotusmahdollisuutta toimivan lääkkeen, kun eivät opiaattireseptiä -edes niitä miedompia- suostu uusimaan. Näiden potilaalle sopivien ja toimivien lääkekombojen löytämiseen on saattanut mennä vuosia tai jopa vuosikymmeniä, ja sitten se viedään vedoten Yhdysvaltain opiaattikriisiin ja pelkoon että niitä käytetään päihtymistarkoitukseen.
Tuota en ymmärrä, eikä niitä lääkäreitä kohtaan ole mitään sympatiaa. Kipukroonikko ottaa sen pillerin, kapselin tai lätkäisee laastarin olkavarteensa jotta pystyy käymään ruokakaupassa, pystyy siivoamaan kotinsa, tekemään lapsilleen ruokaa, leikkiäkseen lastensa kanssa jne. Siis tehdäkseen sitä samaa, mitä jokainen ei-kipukroonikko ihminen tekee automaattisesti joka päivä, ja suomatta ylimääräistä ajatusta itsestäänselvään asiaan.
Mä kävin sunnuntaina koirani kanssa kolme kertaa keskimäärin noin 200 metrin lenkillä. Mä nautin niistä lenkeistä, mutta mä maksoin niistä lenkeistä eilen kovan hinnan. Kuten Pirppis eilen sanoi vastauksessaan mulle yhdessä toisessa ketjussa, hän ei olisi koskaan uskonut toivovansa sydämestään kenellekään tajunnanmenetystä, minkä hän mulle toivoi. Siitä, että joku rukoilee ja oikeasti toivoo tajun lähtemistä, pystyy ymmärtämään vähän että missä voimakkuuksissa hermokivun kanssa mennään. Tai kun hammaslääkäri katsoo kirjaimellisesti suu auki ihmetyksestä, kun kertoo ettei hammasta särkenyt yhtään missään vaiheessa, vaikka siinä hampaassa oli niin iso reikä että koko hammas oli poistettava. Siitä pystyy vähän vertailemaan mitä on, kun puhutaan korkeasta kipukynnyksestä.
Niille joille opiaateista on apua, on yhtä korkea kipukynnys kuin mulla. Heidän ei onneksi kuitenkaan tarvitse kestää sitä kivun määrää, koska heillä lääkitys auttaa. Onneksi. Mulla itsellä oli 10 vuotta sitten Durogesic 50 mikrogramman kipulaastari. Sen ja Panacodien, joita söin sen 8 kpl päivässä, lisättynä 1-3tbl/vrk 2mg:n Rivatrilillä -jokaiseen näistä mulla oli resepti, samalla kun olin kipupolin asiakkaana- mä pystyin suorittamaan opinnot loppuun. Tuo ei ole mikään lievä lääkitys pienillä annoksilla. Siinä menikin sitten 5 viikkoa, kun vieroitin nuo itsestäni Taysissa vuodeosastolla.
Mulle ei löydy enää apua lääkkeistä, mutta jos löytyisi, ottaisin ilomielin ne vastaan. Mä olin valmis viime keväänä ottamaan miedot opiaatit mukaan kivunlievitykseen, vaikken niitä aiemmin ollut enää halunnut viimeisen vieroituksen jälkeen -yhteensä niitä vieroituksia on ollut kolme.
Tää lääkityksistä tällä erää. Oli sitten kyse mistä tahansa, on asioita joita jokainen pitää itsestäänselvänä, ja kun ne ei enää olekaan itsestäänselvyyksiä, sitä vasta huomaa kuinka hyväosainen on ollut.Lauruska kirjoitti:
Mä kuulun facen puolella Suomen Kipu ry:n ylläpitämään suljettuun vertaistukiryhmään, ja siellä aika usein yhä enenevissä määrin kipukroonikot kertovat kuinka heille uudet lääkärit -siis eri lääkärit kuin ne jotka heille alunperin opiaatit määräsivät- lopettavat tuosta noin vain ja ilman mitään vierotusmahdollisuutta toimivan lääkkeen, kun eivät opiaattireseptiä -edes niitä miedompia- suostu uusimaan. Näiden potilaalle sopivien ja toimivien lääkekombojen löytämiseen on saattanut mennä vuosia tai jopa vuosikymmeniä, ja sitten se viedään vedoten Yhdysvaltain opiaattikriisiin ja pelkoon että niitä käytetään päihtymistarkoitukseen.
Tuota en ymmärrä, eikä niitä lääkäreitä kohtaan ole mitään sympatiaa. Kipukroonikko ottaa sen pillerin, kapselin tai lätkäisee laastarin olkavarteensa jotta pystyy käymään ruokakaupassa, pystyy siivoamaan kotinsa, tekemään lapsilleen ruokaa, leikkiäkseen lastensa kanssa jne. Siis tehdäkseen sitä samaa, mitä jokainen ei-kipukroonikko ihminen tekee automaattisesti joka päivä, ja suomatta ylimääräistä ajatusta itsestäänselvään asiaan.
Mä kävin sunnuntaina koirani kanssa kolme kertaa keskimäärin noin 200 metrin lenkillä. Mä nautin niistä lenkeistä, mutta mä maksoin niistä lenkeistä eilen kovan hinnan. Kuten Pirppis eilen sanoi vastauksessaan mulle yhdessä toisessa ketjussa, hän ei olisi koskaan uskonut toivovansa sydämestään kenellekään tajunnanmenetystä, minkä hän mulle toivoi. Siitä, että joku rukoilee ja oikeasti toivoo tajun lähtemistä, pystyy ymmärtämään vähän että missä voimakkuuksissa hermokivun kanssa mennään. Tai kun hammaslääkäri katsoo kirjaimellisesti suu auki ihmetyksestä, kun kertoo ettei hammasta särkenyt yhtään missään vaiheessa, vaikka siinä hampaassa oli niin iso reikä että koko hammas oli poistettava. Siitä pystyy vähän vertailemaan mitä on, kun puhutaan korkeasta kipukynnyksestä.
Niille joille opiaateista on apua, on yhtä korkea kipukynnys kuin mulla. Heidän ei onneksi kuitenkaan tarvitse kestää sitä kivun määrää, koska heillä lääkitys auttaa. Onneksi. Mulla itsellä oli 10 vuotta sitten Durogesic 50 mikrogramman kipulaastari. Sen ja Panacodien, joita söin sen 8 kpl päivässä, lisättynä 1-3tbl/vrk 2mg:n Rivatrilillä -jokaiseen näistä mulla oli resepti, samalla kun olin kipupolin asiakkaana- mä pystyin suorittamaan opinnot loppuun. Tuo ei ole mikään lievä lääkitys pienillä annoksilla. Siinä menikin sitten 5 viikkoa, kun vieroitin nuo itsestäni Taysissa vuodeosastolla.
Mulle ei löydy enää apua lääkkeistä, mutta jos löytyisi, ottaisin ilomielin ne vastaan. Mä olin valmis viime keväänä ottamaan miedot opiaatit mukaan kivunlievitykseen, vaikken niitä aiemmin ollut enää halunnut viimeisen vieroituksen jälkeen -yhteensä niitä vieroituksia on ollut kolme.
Tää lääkityksistä tällä erää. Oli sitten kyse mistä tahansa, on asioita joita jokainen pitää itsestäänselvänä, ja kun ne ei enää olekaan itsestäänselvyyksiä, sitä vasta huomaa kuinka hyväosainen on ollut.Tuntuu että tänä päivänä potilaan täytyy olla itse varsin tietoinen omasta lääkityksestään ja sen vaikutuksesta, ja osata toimia tarpeeksi määrätietoisesti tietyissä tilanteissa, mutta monella varsinkin vanhemmalla ihmisellä on usein olemattomat "perustason tiedot" esim. opiaateista yms. lääkkeistä.
Mä olen bentsoja syönyt vuodesta 2015 ja Lyricaa vuodesta 2016 saakka käytännössä samalla annostuksella, tai no kumpaakin olen oma-aloitteisesti syönyt toisinaan vähemmänkin jos olen tiennyt ettei ole paljoa mitään ärsykkeitä tiedossa, tai olen halunnut kerätä niitä tilapäisesti reseptissä olevan annostuksen ylittävään käyttöön. Enkä nyt jaksa edes laskea kuinkahan monta hoitavaa, sijaistanutta, erikoistunutta jne. lääkäriä mulla on ollut, mutta aina kun on lääkkeet tulleet puheeksi, niin olen argumentoinut mielipiteeni faktatiedoilla, välttänyt käyttämästä mitään slangisanoja, kuvaillut epämieluisten lääkkeiden (neuroleptien) vaikutusta vähän liioitellen, niin ei kukaan ole niitä halunnut lähteä lopettamaan. Eikä siihen mitään syytä ole ollutkaan, sillä noiden lääkkeiden haittavaikutukset ovat kohdallani täysin mitättömiä suhteessa hyötyyn, en väärinkäytä niitä (paljoa), en ole kertaakaan ruikuttanut iteroiduista resepteistä että lääkkeet olisi loppu jne. Kuten olen joskus pilke silmäkulmassa lääkärille heittänytkin, että eikö tää nyt ole pienempi paha että irroitan esim. auton moottorin tai taka-akseliston kolmen 0,5mg Rivan vaikutuksen alaisena ja kohtaan ostajan ahdistumatta, kuin se että Ketipinor-reseptin kylkiäisiksi voit sitten samalla kirjoittaa eläkepaperit 😁- Anonyymi
Lauruska taas kirjoitti pitkään, mutta asiaa. Oma reisiluun korvikkeeni (42cm titaania) ei toki tainnut olla leikkauksineen ihan niitä halvimpia amalgaani-paikkoja.
Toki olen eloni aikana nauttinut hyvin paljon muistakin hyvinvointivaltion eduista. Nyt onnettomuuden jälkeisenä aivovammaisena maksan puolikkaasta eläkkeestäni ainoastaan 9% tuloveroa.
Sekin taitaa mennä täysin kaupungin viinerikassaan. Mutta aikoinaan, kun olin vielä ihminen, niin saatoin muutaman roposen maksaa valtionkin yhteiseen kassaan.
Henkilökohtaisesti olen siis saanut enemmän kuin kaikkiaan maksamani. (karvan alle millin) En yhtään ole koskaan, en edes ihmisenä ollessani, kadehtinut vähäosaisia.
Aloittaja taitaa olla teini, joka on juuri saanut töitä kaupungilta (muiden siivellä eläjä) ruohonleikkaajana.
Joka tapauksessa simiti lähtee nyt tuhoamaan ilmastoa ja nöyryyttämään lapsukaisia jotka plantaaseilla työskentelevät ilman sosiaaliturvaa.
- Anonyymi
Hei mä ostin kaljaa sun rahoilla jotka kela mulle antoi. Hähähääh kalja hyvää töihin en mene. Ei naisetkaan minusta tykkää joten miksi menisin töihin naisten pilkattavaksi. Mielummin vaan maaan kotona veronmaksajien piiikkiin.
- Anonyymi
Juo sitä lehmänkusta.
- Anonyymi
Suomen hallitus antaa joka vuosi satoja miljoonia ulkomaille paska hallituksille ilmaista rahaa ja eulle antaa 6 miljardia, tuskin on ainoa eu paketti vaan varmana joutuvat lisää maksamaan. Sillä 6 miljardilla saisi työttömistä satatuhatta töihin jos yrityksiä tuettaisiin ja työttömiä palkattaisiin mutta ei hallitus halua että työttömät menisivät töihin joten rahaa ei tipu. Miettikääpä sitä ja veroja ne lisää ihan varmana seuraavan parin vuoden aikana. Kyllä työttömät on työttömiä ihan hallituksen takia eikä itsensä takia. Vai kerrotteko minne sata tuhatta työtöntä voi heti mennä töihin kohtuu palkalla.
- Anonyymi
Toivottavasti makoilu vähenee nyt kun te toimisto palvelut loppuu ja työttömät siirtyy kuntien vastuulle eli kunnat saavat herkästi sakkoja kun työtön ei työllistyisikään, onhan paljon esim. Siivous ja kassatyötä ym avustajapalvelu töitä mitkä ei koulutetuille ollenkaan kelpaa. Päiväraha poikki vaan.
- Anonyymi
Voi harmi että joku Eric Cartman joutuu maksamaan veronsa. Voi harmi
- Anonyymi
Mitkä on omat pääasialliset tulonlähteesi tällä hetkellä? Eikös ole tapana sanoa niin, että älä pure ruokkivaa kättä?
- Anonyymi
No sanos muuta. Ja vielä pahempaa nämä kouluttautuneet jotka ei mukamas töitä saa siksi ,koska liian kouluttautuneita. Täällä lusmuilee köyhien veromarkoilla ja elää leveää elämää. Sen huonoista lähtökohdista ponnistaneen ja jopa kaikista yrityksistä huolimatta töitä vaille jääneen, tai jotain huonopalkkaista työtä saaneen ,siivellä porskuttaa. Älkää veetu alkako koulutetut silmille hyppimään kun ei työt kelpaa! Katuja pääsee siistimään ,siivoamaan ,ja hoitotöihin kun kouluttautuu! Sinne vaan jonoon,teitä tarvitaan!🤩
- Anonyymi
Juuri tämä kouluttautuneiden työttömyys on suurin ongelma. Siihen työttömyyteen pitäisi laittaa katto. Jos et parissa vuodessa alallesi työllisty,opiskele uusi ala,tai ota vastaan työ kuin työ. Olit sitten poliitikko tai muu öky. Pröystäilijät ja riistäjät ruotuun.
- Anonyymi
Hoitotöihin ei niin vaan mennä edes kouluttautumaan... Se vaatii ihan omanlaistaan ihmistyyppiä, pääsykokeissa ne selvitetään. Ja hyvä niin, koska tuskin sinne kukaan haluaa ketä tahansa hoitamaan sairaita, vaan pitää olla auttamisen halu ja motivaatiota, oikeanlainen persoona jne.
- Anonyymi
Työnantaja ei huoli koulutettua siistimään ja muihin vastaaviin hommiin muun muassa siitä syystä, että koulutettu voi heti häippästä kun parempi mahdollisuus tulee. Kouluttautumattomilla on heikommat työmahdollisuudet, joten niille kannattaa jättää jotain hommia, ei niitä kannata koulutetulle antaa.
- Anonyymi
Sekin vielä että miksi mässäilet palkalla jonka olet itsellesi oikeuttanut. Mistä hyvästä ja kenen muun määrämänä kun oman ahneen itsesi. Joudatkin elättämään. 💩
- Anonyymi
Sekin vielä ,että jos kaikki olis koulutettuja ökyjä,kuka sinun paskat siivoaisi,tai sut sairastuessasi hengissä pitäisi. Voitais jättää tekemättä,niin aika turhia olisitte kun ei henki kauan pihisisi.💩
Minusta kaikenlaisen haukkumisen pitäisi loppua ja varsinkin, kun se haukkuminentapahtuu aina joko valittavaan tai sormella syyttelevään sävyyn. Minkäs sille voi, jos ei ole saanut töitä, vaikka on yrittänyt ja jos yrittää edelleen. Pitäähän sitä kuitenkin jollain elää. Ja kyllä niiden niinsanottujen tukirahojenkin eteen joutuu tekemään edes jotenkin töitä, että niitä saa, esim. laittamaan hakemuksen ja pitämään huolen siitä, että ei saa sitä karenssia TE-toimistosta. Ja asumistukeakaan ei saa ellei sitä hae ja aina vuosittain tee tuen tarkistusta ja myös silloin, kun vuokra muuttuu tai muut asumisolosuhteet tai jos pääsee töihin tai palkka isonee. Ja oman alansa liitosta taas ei saa mitään työttömäksi joutuessaan, jos ei täytä työssäoloehtoja ja ole maksanut liiton jäsenmaksua (itse kuulun liittoon)jos ei ensinnäkään edes kuulu liittoon. Ja veroja joutuu työttömätkin makasmaan.
Ei kannata valittaa. Kannattaa ensin olla tietoinen asioista ja katsoa sitten. Työttömyys voi tulla lähes kenen tahansa kohdalle.- Anonyymi
Eipä ole kommentoimaan .eipä ole omaatuntoakaan. On vain ahneus. Kyllä köyhän selkänahasta irtoaa. Olkaa.hyvät ja rakkautta. Heippa.
- Anonyymi
Eiku sun verorahoilla tuetaan niitä parhaimpia työttömiä, jotka lähes työllistyvät, kun joku työnantaja kelpuuttaa ne työntekijöille heille? Nämä liikkuvat aktiivisesti ja odottavat hetkeä, kun joku palkitsee heidät hyvällä työpaikalla. Malttia vain sinullekin, työttömistä löytyy monenlaisia ihmisiä. Myös niitä, jotka haluavat tehdä töitä, ku vaan löytyy se työpaikka, joka tuntuu oikealta.
- Anonyymi
Paskat.täällä mitään oikealta tuntuvaa haeta.eikä mitään palkkiota. Täällä otetaan vastaan työ kuin työ! Töitä tekeville riittää kun ei nirsoilla. Jos Suomessa on työttömyyttä,niin katso peiliin.Yhteiskunnan lusmu.💩💎
Ja 100% ihan mitä tahansa työtä ei voi ottaa vastaan, jos ei ole alan koulutusta. Ei sitä yhtäkkiä vaikka lääkäriksi ruveta tai putkimieheksi. Nykyään jopa siivoojallakin on hyvä olla jotain koulutusta.
Nykyään ei sitäpaitsi heti saa edes töitä, vaikka menisi kysymään. Enää ei ole kuin ennen vanhaan. Äitini isä, joka teki työuransa tiesuunnittelijana kävi nuorena opiskelijana kesäisin kysymyässä töitä rakennuksilta ja yleensä pääsi johonkin hommaan. Vanhemman tädin mies kertoi, että kun nuorena jostain toisesta hommasta häneltä loppuivat työt, niin jo samana iltana hän pääsi toiseen työhön. Mutta nämä olivat tapahtuneet useita vuosikymmeniä sitten. 1990-öuvun laman jälkeen asiat alkoivat muuttua.
Tämä ei tietenkään sano, ettei kannattaisi yrittää. Kyllä edes yrittää kannattaa ja kysyvä ei tieltä eksy, mutta maailma on muuttunut.- Anonyymi
Sitten otat selvää mihin töihin on pulaa, haet sinne ja kouluttaudut. Selittelyt sikseen. Koulutus ilmaiseksi,jos kouluttautuu uudestaan alempaan,eli vähempiarvostettuun ammattiin. Helppoa kuin heinänteko kun halua ja tahtoa löytyy. 💎
Sitäpaistis nykyään aika monet työssäkin käyvistä saavat osan rahoistaan tai joutuvat ottamaan Kelasta tai oman alansa liitosta, jos kuuluvat liittoon. Ja ainakin jotkut joutuvat hakemaan vielä asumistukeakin. Monet työssä käyvät ovat osa-aiakaisia eli tekevät vaikka 4 päivää viikossa (esim. kaupan alalla hyvinkin yleistä) tai stten tekevät vaikka kahta työtä. Eivät kaikki tukia saavat ole työttömiä. Myös yksinhuoltajissa voi olla tukien saajia, vaikka tämä yksinhuoltajaisä- tai äiti olisikin työssä käyvä.
Tukien saajissa on myös työkyvyttömyyseläkeläisiä.
Ja eivät kaikki ns tavallisetkaan työttömät ole laiskoja. He voivat käydä erilaisilla kursseilla, harrastaa, päivittää ansiolutteloaan ja tejdä tai viedä hakemuksia yrityksiin ja käyttää Te-toimiston ja muiden virastojen palveluja, joista saa apua esim. ansioluttelon päivittämiseen ja työnhakuun.Minusta kannattaisi vain keskittyä omaan elämään ja ehkä korkeintaan myös niiden läheisten (esim. puoliso, lapset, vanhemmat, isovanhemmat, mutta ei heidänkään liikaa eli liian rajoittavasti) ja jättää ne muut ihmiset rauhaan ja varsinkin sellaiset, joita ei edes tunne.
- Anonyymi
Veroja maksaa ne jotka saa pillua ja naisia. Veroja ei maksa rumat miehet jotka ei saa rakkautta. Reilu peli minusta.
- Anonyymi
Niin tuo on laasasen teorian pointti.
- Anonyymi
Linjaushan se on tuokin.
- Anonyymi
Dystooppisen scifielokuvan näkymä orjayhteiskunnasta olisi paljon kivempi tapa järkätä tää loiseläjien lusmuilu. Jokaisen on tehtävä leipänsä eteen jotakin.
- Anonyymi
Menkää kysymään töitä raksalta tai telakalta niin ne katsoo oletko ulkomaalainen ja jollet ole niin et saa töitä. Olin itse telakalla laivoja rakentamassa mut työt loppus kun sinne tuli 300 ulkomaalaista. Naapuris asuu ulkomaalaisia ukrainalaisia ja virolaisia ja ne saa paljon huonompaa palkkaa kun minä sain jotain 60% huonompaa Kysyin ja juttelin niitten kanssa mutta ne saa parempaa palkkaa mitä saisivat kotimaassaan.
- Anonyymi
Nämä asiat on otettava esiin ja tuotava julkisuuteen. Suomessa on omastatakaa työntekijöitä kun heidät siihen oikeutetaan tai työyävieruksovat kouluttautuneet velvoitetaan. 💎
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nämä asiat on otettava esiin ja tuotava julkisuuteen. Suomessa on omastatakaa työntekijöitä kun heidät siihen oikeutetaan tai työyävieruksovat kouluttautuneet velvoitetaan. 💎
Koulutetut tuskin on se suurin ongelma, vaan pitkäaikaistyöttömät joilla ei mitään koulutusta ole. Eikö niiden pitäisi enemmänkin kouluttautua edes johonkin...
- Anonyymi
Uusliberalismi tuotiin Suomeen jo 80- luvun puolivälissä mutta erityisesti 90- luvun laman jälkimainingeissa. Kasvava sosiaalinen eriarvoisuus nähtiin kannustimeksi yrittäjäriskin ottamiseen, innovointiin. Alempien luokkien elinolojen heikkeneminen omaa kyvyttömyyttä.
Markkina mekanismilla ja valinnoilla toimivat suojautumistavat riskeiltä. Valtiot "vapaiden" maailmanmarkkinoiden palvelijoita.
Prekariaatti eli työssäkäyvä köyhälistö. Protestanttinen kulttuuri ollut oiva maaperä uusliberalismille. Köyhät pannaan taistelemaan työstä, pelko ja ahdistus. Pätkätyöt, vajaatyöllisyys, projektityö, ohirekrytointi, nepotismi....
Miksi suomeen tuodaan ulkomailta rakennusmiehiä?
Miksi työllistämistöillä korvataan palkkatyötä?
Miksi työttömiä kielletään opiskelemasta?
Miksi asuntosijoittajia tuetaan asumistuilla?
Miksi ruoka on niin kallista? Kauppa vetää välistä.
Työttömille maksettu raha palaa kiertoon välittömästi, ruokaan. Suurin osa tehdystä työstä täysin turhaa, maapalloa kuormittavaa, jonka ainoa tarkoitus ylläpitää järjestelmää. Rättikauppa, vaatteita poltetaan ylivuotisina, maatalouden liikatuotanto....markkinointi.. - Anonyymi
"Miksi terveelle ihmiselle pitää maksaa asunto ja antaa rahaa toimeentulotukena? "
Siksi koska ei uskalleta uudistaa sosiaaliturvajärjestelmää, ei edes ansiosidonnaista työttömyysturvaa. Poliittinen kysymys. Vuosikaudet on puhuttu kuinka työntekemisestä pitää tehdä kannattavaa, mutta puheeksi jääneet, ei toimenpiteitä.
Siltikin moni työtön tai toimeentulotuella elävä ei ole laiska, eikä liioin sohvallaan loju. Työtön tekee vapaaehtoistyötä, toimii järjestöissä, avustaa muita. - Anonyymi
Vapaaehtoistyönkin tulisi olla syy saada tukea. Tärkeää työtä onkin. Kaikki työttömänä loisivat ,ylisuuria korvauksia saavat tulee saattaa julki. Ökytaloissa asuvat ja yhteiskuntaa rasittavat. Rotat.
- Anonyymi
eihän niitä ole pakkoa maksaa, jätät vain Sanna Marinille maksettavaksi...
- Anonyymi
Miksi käydä töissä, kun saa saman YTKlta? Kun otetaan huomioon että minulla on talolainalle työttömyysvakuutus.
- Anonyymi
Pääomaverot 5005% jotta saadaan israelin ja palestiinalaistenkin sota loppumaan ja maailmanloppu alkaisi.
- Anonyymi
No miksi maksat veroja. Pimeästi voi tehdä töitä. Olen tehnyt vuosia ja tienannut silti 2000 kk käteen. Veronne menee muiden maiden hallituksien viranomaisten taskuun. Olette todella typereriä ja naiiveja jos luulette että eu paketti jää yhteen pakettiin. Ette seuraa mitä eu ssa tapahtuu, ne sorvaa useita paketteja lisää ja suomen typerä nais hallitus haluaa antaa teidän rahojanne sinne. Miksi edes äänestätte.
- Anonyymi
Koska kommunisti Marin haluaa antaa rahat loisille
- Anonyymi
Veroja maksetaan hyvinvointiyhteiskunnan kustannuksiin.
- Anonyymi
No, alkuasetelman suhteellisen pienistä eroista kasvaa yksilöiden ja ryhmien merkittäviä kulttuurisia ja rakenteellisia eroja, osa lähtee siis takamatkalta enemmistöön verrattuna.
Siis olemassa valintoja rajoittavia eroja, jotka eivät ihmisen omassa päätösvallassa, vai eikö? Ylisukupolvinen kurjuus?
Kannustin- ja byrokratialoukut,
Joidenkin käyttämät resurssit niin alhaiset, ettei ole henkistä autonomiaa/fyysistä terveyttä riittävästi yhteiskuntaan osallistumiseen, ei ole varaa mennä töihin tai kouluttautua,
2000-luvun yhteiskuntaa voi pitää eriarvoistuneena verrattaessa aiempaan,
Objektiiviset jakolinjat, maalaiset vs kaupunkilaiset, pääoman omistajat vs työläiset, eri sosioekonomiset ryhmät, suomalaiset vs muut, eri puolueet........
Lähde hyvinvointivaltio eriarvoistuneessa suomessa, Juho saari- Anonyymi
Tuon ensimmäisen lauseen johonkin väliin sijoitettava sanat vuosikymmenten kuluessa, siis viittaa siihen että edelleen ja yhä enemmän nykySuomessa koulutus periytyy. Nyt valmennuskursseja järjestetään jo yläasteikäisille, että pääsevät haluamaansa lukioon.
Miten samaan aikaan voidaan jättää osa ikäluokasta peruskoulun varaan? tämä oppivelvollisuusiän nosto ilmeisesti yrittää pureutua tähän.
- Anonyymi
Kyllä tuet alkaa sitten kiinnostamaan kun rupeaa bisnekset meneen kuralle eikä kukaan otakaan töihin.
- Anonyymi
Olis passanut panostaa yhteiskunnan enemmän sinunkin opettamiseen ja sivistämiseen. Kirjoitustaitokin olisi ollut ihan kiva.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia
Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell3237075Kysymys muille miehille
Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss714258- 2083155
Kohta katson sun kuvaasi
ja päästän ajatukseni liitämään. Jo kuvasi näkeminen rauhoittaa, ja pistää hyrräämään vähän muutakin. Ihanan kaunista sa242937- 741952
- 1491781
Ahneus iski Fazeriin, suklaalevy kutistuu 180 grammaan
Kun mikään ei riitä. Shrinkflaatio. Mitä isot (Marabou) edellä, sitä pienet (Fazer) perässä. Pienikin voi siis olla a2121746Jos kaivattusi on perääntynyt lähestyessäsi
jossain tilanteessa, ymmärrätkö miksi hän saattoi tehdä sen?1651560Minkä asian haluaisit muuttaa kaivatussasi?
Mikä kaivattusi luonteessa tai ulkonäössä ärsyttää sua?1201548- 891438