Sairauslomalla opettamaan uusia työhön

Anonyymi

Olen sairauslomalla ja mahdollisesti vielä useamman viikon.
Pomo soitti että tulee pari uutta kaveria töihin ja pitäisi mennä neuvomaan heitä.
Kokemuksesta tiedän että perusasiat oppii parissa päivässä, mutta hankalimpien töiden opettaminen vie kauemmin, kädestä kiinni pitäen tyyliin.
Asiakkaalla on kova kiire ja töissä on hätä.
Sanoin että pääse kävelemään kunnolla saati ajamaan autolla. Pomon mielestä minun tulisi joustaa.
Eihän minulla ole mitään velvollisuutta mennä töihin?

26

787

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      onko pomosi osaamaton. eikö hän osaa opastaa tulokkaita.

      • Anonyymi

        Niin ja onko pomo vielä vähän yksinkertainenkin? Eikö pomolle kukaan ole koskaan edes maininnut sairausajan palkanmaksuvelvoitteesta? Entä onko pomo lyhytnäköinenkin? Tuollaisella työntekijänsä/työntekijöidensä sairauslomalla olleen/olleiden häiriköinnistä menettää hyviä osaajia kilpaileville firmoille. Jos oikein huono karma käy, niin pääsee selvittämään "käytäntöjään" ihan liittojen ja/tai suoraan oikeudenkäyntien kautta.


    • Anonyymi

      Sinulla ei ole velvollisuutta mennä töihin, kun olet lääkärintodistuksen mukaan työkyvytön. Olet saanut sairusloman tervehtyäksesi. Töihin meno voi vaarantaa sen.

      Jos olet varma, että paraneminen ei häiriinny töissä käymällä, niin voit sopia työnantajan kanssa, että keskeytät sairausloman ja käyt tekemässä sellaisia töitä, joita kuntosi sallii. Kannattaa kuitenkin kysyä työterveyslääkärin näkemystä.

      Jos menet töihin kesken sairausloman ja jos sairauslomasi on niin pitkä, että Kela maksaa työnantajalle sairauspäivärahaa, niin siitä taitaa tulla työnantajalle paperisotaa, ja sinun pitänee saada uusi lääkärintodistus sitten, kun palaat työrupeaman loputtua takaisin sairastamaan.

    • Anonyymi

      Työnantajasi päättää,sairauslomasi,sairauslomatodistus on pelkkä suositus.
      Tässähän sinulla on nyt tilanne,ettet mene töihin,vaan opastamaan,eli korvaavaa työtä jota todennäköisesti voit tehdä jos pystyt vieressä opastamaan tuuraaja työhön.
      Eikun hoidat homman. Jatkat sitten sairauslomasi ellei muuta ilmene.

      • Anonyymi

        Sellaista ei ole kuin korvaava työ.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sellaista ei ole kuin korvaava työ.

        Tai on mutta se on vapaaehtoista ja omaa tyhmyyttä jos sellaiseen suostuu.
        Ja työnantaja ei päätä mitään.


    • Anonyymi

      Ei tietenkään tartte mennä opastamaan yhtään ketään saikun aikana. Voit toki mennä, mutta pakko ei ole.

      Tää on kyllä hauskaa nykyajan firmoissa että kun yksi henkilö on saikulla niin koko paska kaatuu ja kukaan muu ei pysty opastamaan. Siinä sitä pitkän tähtäimen suunnittelua kerrakseen. 😎

      • Anonyymi

        Justiinsa näin. On pomolla rankkaa, kun kaikki aika menee jännän äärellä, että onhan se pysynyt terveenä, onhan .


      • Anonyymi

        Jos on vähän isompi firma,ei pomo ymmärrä käytännön työstä mitään. Ainoa osaaminen on istua työpöydän ääressä kännykkä kädessä.


    • Anonyymi

      Ei tarvitse mennä, jos ei ole työsopimuksessa mainittu ei ole velvoitetta

    • Anonyymi

      Hyvin harva sairaslomalla oleva on 100% sairas, kuitenkin vaaditaan maksettavaksi 100% korvaus?

      Esim. toinen käsi kipeä ei estä puhumasta tai viemästä paperilappuja toiselle pöydälle työnalle...
      Toinen jalka kipeänä voi erittäin hyvin näpytellä sitä tietokoneen näppäimistöä ja hoitaa joitain tehtäviä firmassa jopa oman työnsä jos työ on näpyttelyä muutoinkin.

      Sairastamalla on firmoja kupattu ties montako miljardia?

      • Anonyymi

        Niin, ja tämän päättää lääkäri. Ei työnantaja. Jos lääkärin mukaan työntekijä on työkyvytyn, niin sitten on. Voin väittää ihan vakavalla naamalla että 99,9% työnantajista ei ole kompetenssia arvioida työntekijän sairauksia samalla tavalla kuin lääkärillä.

        Elämä on ja itsepä olette palkanneet noi saikuttajat. Kortistossa on satojatuhansia ihmisiä, mutta valitsitte juuri ne saikuttajat. No voi, voi. :D


      • Anonyymi

        Ei sitä ns. "korvaavaa työtä" tehdä pelkästään työnantajan ilmoituksella, kyllä siihen vaaditaan molempien osapuolien suostumus.


      • Anonyymi

        Ei hyvää päivää: mitä sinä siinä vingut. Isojen koneiden erityisominaisuuksia työturvallisuus huomioiden EI opeteta puolimakuulla kotiläppäriltä käsin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei hyvää päivää: mitä sinä siinä vingut. Isojen koneiden erityisominaisuuksia työturvallisuus huomioiden EI opeteta puolimakuulla kotiläppäriltä käsin.

        Tuo ylläoleva siis tarkoitettu sille "100%:n puhekoneelle"


      • Anonyymi

        Riippuu mitä mieltä pono on . 13 vuotta sitten olin todella kipeä. Marraskuussa iski kunnon tauti. 2 päivää oli 40 astetta kuumetta. Oireita oli vielä viikon kuumeen laskettua. Minun työni oli silloin ulkona tehtävää ruumiillista työtä. Onneksi työantaja suostui siihen,että sain tehdä sairausloman jälkeisen viikon työtä sisällä lämpimässä. Työssäni jouduin työn lisäksi kävelemään työmatkat pakkasessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu mitä mieltä pono on . 13 vuotta sitten olin todella kipeä. Marraskuussa iski kunnon tauti. 2 päivää oli 40 astetta kuumetta. Oireita oli vielä viikon kuumeen laskettua. Minun työni oli silloin ulkona tehtävää ruumiillista työtä. Onneksi työantaja suostui siihen,että sain tehdä sairausloman jälkeisen viikon työtä sisällä lämpimässä. Työssäni jouduin työn lisäksi kävelemään työmatkat pakkasessa.

        Kirjoitusvirhe tuli . Riippuu mitä mieltä pomo on.


    • Anonyymi

      Ei ole sairauslomalla velvollisuutta mennä mihinkään.

    • Anonyymi

      Tästäkin aloituksesta hyvin ilmenee miten työnantajat näkee työntekijät, pakollinen paha jolle valitettavasti pitää vielä maksaa rahaakin että tekevät tuottoa firmalle.
      Ei minkäänlaista inhimillisyyttä.
      Aloittajana miettisin pitkään haluanko olla kyseisessä yrityksessä vielä pitkään töissä, kun kohtelu on tämmöistä.

    • Anonyymi

      Firman johto on epäonnistunut perustehtävässänsä jos yhden ihmisen poissaolo laittaa firman polvillensa.

    • Anonyymi

      Käyppä neuvomassa tyypit töihin niin voi onnistaa että saat loparit kun työhaluiset valtaavat paikkasi . Tuota odotellen

    • Anonyymi

      Paska firma kyseessä kun kiristää duunareita tuollakin asialla.
      Ei muuta kuin haku päälle ja työpaikan vaihto.

      • Anonyymi

        Työantaja joka maksaa sairasajan palkan on oikeutettu vaatia edes osittaista työpanosta mikäli sairaus ei ole 100% työtä estävä, harvoin näin asia on.

        Jos "sormessa haava" joka haittana tietokoneella kirjoittamiselle ei se haittaa puhumista ja opastusta antamaan! Onnistuu myös erinäisten papereiden pöydiltä toiselle vientiin erittäin hyvin eli vain 10% työkyvytön kyseessä, mutta luppoilee kotona tai shoppailemassa?...

        Tämä on yhä lisääntyvä käytäntö kaikilla työpaikoilla kuten TES palkkauskin jossa ei mitään extraa makseta vain siksi, että olet ollut pitkään kyseisessä työssä!
        Työlaki määrittää selkeästi asian , että "työnantaja ei voi asettaa työntekijöitään eriarvoiseen asemaan. Samasta työstä on maksettava samaa palkkaa kaikille!"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Työantaja joka maksaa sairasajan palkan on oikeutettu vaatia edes osittaista työpanosta mikäli sairaus ei ole 100% työtä estävä, harvoin näin asia on.

        Jos "sormessa haava" joka haittana tietokoneella kirjoittamiselle ei se haittaa puhumista ja opastusta antamaan! Onnistuu myös erinäisten papereiden pöydiltä toiselle vientiin erittäin hyvin eli vain 10% työkyvytön kyseessä, mutta luppoilee kotona tai shoppailemassa?...

        Tämä on yhä lisääntyvä käytäntö kaikilla työpaikoilla kuten TES palkkauskin jossa ei mitään extraa makseta vain siksi, että olet ollut pitkään kyseisessä työssä!
        Työlaki määrittää selkeästi asian , että "työnantaja ei voi asettaa työntekijöitään eriarvoiseen asemaan. Samasta työstä on maksettava samaa palkkaa kaikille!"

        Niin sairaslomalla oleva ei ole velvoitettu menemään töihin tai tekemään niitä.
        Eli jos työntekijä ei esimerkiksi tosiaan meinaa pystyä edes kävelemään, niin hänen ei todellakaan tarvitse mennä töihin edes opastamaan uusia räkänokkia talon tavoille, vaikka sairaslomalaisella puhe luistaisikin miten hyvin tahansa ja puhumalla ne uudet saataisiin oppimaan ainakin ne perusasiat.
        Mun esimies, ketä on ylin pamppu meidän lafkassa(olemme tytäryhtiö ja varsinainen pääpomo vaikuttaa yrityksen pääpaikalla) mokasi itsensä täysin taas kerran aikanaan, kun olin lonkkaleikkauksesta toipumassa vuoden 2017 syksyllä. Mulle pamahti 7vko saikkua siitä samantien ja oli koko loppuvuoden mittainen toipuminen muutenkin. Mulla on fyysinen työ muutenkin, raskas sellainen vielä ja minut leikannut ortopedikin sanoi jo suoraan, että parhaassakin tapauksessa pääset aloittelemaan työtehtäviäsi vasta tammikuulla, jos toipuminen menee suunnitellusti.
        No, en ehtinyt olemaan saikulla edes täyttä 4 viikkoa, kun tämä esimies alkoi soittelemaan minua takaisin töihin. Mun tuuraaja halusi kuulemma kovasti päästä jo siihen työtehtävään, mikä oli hänelle luvattu sen jälkeen, kun mä palaan töihin. Vaikka tämä sälli otettiin meille ensisijaisesti tosiaan tuuramaan mua niin kauan, kuin tarve vaatii. Ja muutenkin esimiehen puheet oli vähän tätä luokkaa että tarvitaan välttämättä sinutkin töihin kun joulukiireet tulee plaa plaa plaa. Olin kyllä sanonut jo hyvissä ajoin ennen leikkausta, että tulee toisaan viemään vähintään 3-4kk toipua. Ja miten nyt olisinkaan pystynyt vetämään pumppukärryillä tuollaisia 600-1000kg painoisia elintarvikelavoja, kun en saanu t edes 10kg painoista kohdettakaan nostaa pitkään aikaan. Ja ehtona oli muutenkin se, että menen työterveyslääkärin vastaanotolle vielä sitten, kun tuo 7vkon saikku on ohitse ja sitä ennen työmaalle ei ole mitään asiaa.
        Mutta no, kuitenkin, esimies alkoi sössöttämään ja sössöttämään ja intämään tällaisella pikkulapsen mieleen tuovalla mä haluun mä haluun-asenteella että kyllä me sua täällä autetaan tarvittaessa jne. Eikä nyt edes tajunnut sitä, että tuo saikulta töihin patistaminen nyt oli laitontakin muun lisäksi.
        No, tuon 7vkon saikun jälkeen työterveyslääkärille kaikkien ohjeiden ym lippulappusten kanssa, mitkä hänkin kävi tarkkaan lävitse ja sanoikin, että hyvä kun otin nämä kaikki asiakirjat mukaan, niin voi suunnitella tuon loppuajan toipumisohjelman ym kuntoon. Mainitsin vielä siitä, että pomo soitteli mulle kotiin jo vajaan 4 viikon sairaslomalla olemisen jälkeen ja vinkui mua kiireellä töihin. Työlekuri soitti samantien pomolle, sanoi mun olevan paraikaa hänen vastaanotollaan ja täräytti aika helvetin jämerästi ja suoraan, että tämä sälli ei sitten töihin tule enää tämän vuoden puolella ja jos tuleekin, niin ei ainakaan omiin työtehtäviin, vaan reilusti kevyempiin töihin. Ja niihinkin vasta joulukuun alkupuolella aikaisintaan(oli marraskuun eka viikko tuolloin kun olin työlekurilla).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin sairaslomalla oleva ei ole velvoitettu menemään töihin tai tekemään niitä.
        Eli jos työntekijä ei esimerkiksi tosiaan meinaa pystyä edes kävelemään, niin hänen ei todellakaan tarvitse mennä töihin edes opastamaan uusia räkänokkia talon tavoille, vaikka sairaslomalaisella puhe luistaisikin miten hyvin tahansa ja puhumalla ne uudet saataisiin oppimaan ainakin ne perusasiat.
        Mun esimies, ketä on ylin pamppu meidän lafkassa(olemme tytäryhtiö ja varsinainen pääpomo vaikuttaa yrityksen pääpaikalla) mokasi itsensä täysin taas kerran aikanaan, kun olin lonkkaleikkauksesta toipumassa vuoden 2017 syksyllä. Mulle pamahti 7vko saikkua siitä samantien ja oli koko loppuvuoden mittainen toipuminen muutenkin. Mulla on fyysinen työ muutenkin, raskas sellainen vielä ja minut leikannut ortopedikin sanoi jo suoraan, että parhaassakin tapauksessa pääset aloittelemaan työtehtäviäsi vasta tammikuulla, jos toipuminen menee suunnitellusti.
        No, en ehtinyt olemaan saikulla edes täyttä 4 viikkoa, kun tämä esimies alkoi soittelemaan minua takaisin töihin. Mun tuuraaja halusi kuulemma kovasti päästä jo siihen työtehtävään, mikä oli hänelle luvattu sen jälkeen, kun mä palaan töihin. Vaikka tämä sälli otettiin meille ensisijaisesti tosiaan tuuramaan mua niin kauan, kuin tarve vaatii. Ja muutenkin esimiehen puheet oli vähän tätä luokkaa että tarvitaan välttämättä sinutkin töihin kun joulukiireet tulee plaa plaa plaa. Olin kyllä sanonut jo hyvissä ajoin ennen leikkausta, että tulee toisaan viemään vähintään 3-4kk toipua. Ja miten nyt olisinkaan pystynyt vetämään pumppukärryillä tuollaisia 600-1000kg painoisia elintarvikelavoja, kun en saanu t edes 10kg painoista kohdettakaan nostaa pitkään aikaan. Ja ehtona oli muutenkin se, että menen työterveyslääkärin vastaanotolle vielä sitten, kun tuo 7vkon saikku on ohitse ja sitä ennen työmaalle ei ole mitään asiaa.
        Mutta no, kuitenkin, esimies alkoi sössöttämään ja sössöttämään ja intämään tällaisella pikkulapsen mieleen tuovalla mä haluun mä haluun-asenteella että kyllä me sua täällä autetaan tarvittaessa jne. Eikä nyt edes tajunnut sitä, että tuo saikulta töihin patistaminen nyt oli laitontakin muun lisäksi.
        No, tuon 7vkon saikun jälkeen työterveyslääkärille kaikkien ohjeiden ym lippulappusten kanssa, mitkä hänkin kävi tarkkaan lävitse ja sanoikin, että hyvä kun otin nämä kaikki asiakirjat mukaan, niin voi suunnitella tuon loppuajan toipumisohjelman ym kuntoon. Mainitsin vielä siitä, että pomo soitteli mulle kotiin jo vajaan 4 viikon sairaslomalla olemisen jälkeen ja vinkui mua kiireellä töihin. Työlekuri soitti samantien pomolle, sanoi mun olevan paraikaa hänen vastaanotollaan ja täräytti aika helvetin jämerästi ja suoraan, että tämä sälli ei sitten töihin tule enää tämän vuoden puolella ja jos tuleekin, niin ei ainakaan omiin työtehtäviin, vaan reilusti kevyempiin töihin. Ja niihinkin vasta joulukuun alkupuolella aikaisintaan(oli marraskuun eka viikko tuolloin kun olin työlekurilla).

        Eli pointti on juurikin tämä, että saikulla oleva henkilö saa ja hänen kuuluu antaa olla rauhassa sairasloma-ajan loppuun saakka. Sen takaa lakikin jo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli pointti on juurikin tämä, että saikulla oleva henkilö saa ja hänen kuuluu antaa olla rauhassa sairasloma-ajan loppuun saakka. Sen takaa lakikin jo.

        Ihme vinkumista.
        Fakta on ettei työnantaja tarvitse hyväksyä lääkärintodistusta.
        Tällaisessa tapauksessa hänen on omalla kustannuksella järjestettävä aika toiselle lääkärille.

        Otetaan esimerkki.
        Henkilö loukkaa vasemman pikkurillin ja se joudutaan lastoittamaan.
        Henkilö kertoo lääkärille että hän on kaivinkonekuski eikä voi käsitellä konetta kipeällä kädellä, totuus on kuitenkin se että henkilö on puhelinvaihteessa töissä.

        Henkilö on 100% työkykyinen hänen omaan työhönsä jonka toinen lääkäri toteaa tiedettyään faktat (työterveyslääkäri).


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      68
      4723
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2279
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1804
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1526
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      32
      1471
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1328
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1237
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. 23
      1092
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1061
    Aihe