Olenko ainoa joka tuntee mustasukkaisuuden tunnetta kun kuulee, että "paras kaveri" on viettänyt aikaa jonkun toisen kanssa?
Olen nuori aikuinen ja itselläni on kolme ystävää jotka lasken "parhaiksi ystävikseni". He ovat myös ainoat ystäväni, joita näen vapaa-ajalla. Mulla on opiskelukavereita ja muita tuttuja mutta en ole heistä saanut kovinkaan läheisiä. Näille kolmelle avaudun usein asioistani ja hekin avautuvat minulle. Jaamme keskenämme paljon ja pidämme yhteyttä. Olemme kaikki keskenämme erittäin läheisiä ja tunteneet ala-asteelta asti.
Silti huomaan usein kadehtivani heitä heidän muiden ystäviensä takia. Olen ainoa meidän kaveriporukasta, jolla ei ole muita ystäviä kuin he. Tuntuu siltä että erityisesti yksi heistä viettää nykyään enemmän aikaa muiden kuin meidän kaveriporukan kesken. Hän saattaa nähdä monta kertaa viikossa muita ystäviään ja huomaan tuntevani kateutta.
Kateutta siitä, että hän on onnistunut hankkimaan muitakin kavereita ja minulle hän on yksi läheisimpiä ihmisiä.
Tuntuu typerältä pitää ihmistä parhaana ystävänään ja silti en välttämättä ole ensimmäinen, joka kuulee hänen kuulumisiaan ja murheitaan.
Samalla myös hävettää nämä tunteet. En halua olla liian omistushaluinen ja pilata ystäväni vapautta.
Onko muilla samanlaisia tunteita/kokemuksia?
Miten näiden ajatusten kanssa pitäisi toimia?
Olen mustasukkainen ystävästäni
4
54
Vastaukset
- Anonyymi
Suomi24:lla on kauttaaltaan joku palvelinvika nyt, joka ilmoittaa, että kommentin lähettämisessä tapahtui virhe. Plastat on täynnä sen takia moneen kertaan lähetettyjä aloituksia ja kommentteja. Korjatkaa vika, ylläpito!!!!!
Aloittajalle:
Olen tuntenut kateutta. Mutta koska myös VIHAAN mustasukkaisuutta ja kadehtimista aivan tolkuttomasti, olen tieten tahtoen opetellut sellaisesta vapaaksi, vapauttaakseni itseni etovista tunteista.
Eihän ketään sillä tavalla saisi kuitenkaan pidettyä, joten sellaiset tunteet ovat ihan turhaa painolastia, syövät vain itseä. Olen mieluummin hyväntuulinen. - Anonyymi
Kai se mustasukkaisuus ihan "normaalia" on joidenkin psykologiaa tuntevien mielestä, ainakin jos se pysyy pääsääntöisesti kurissa. Kannattaa muistaa, että rikoksia tapahtuu paljon juuri mustasukkaisten toimesta.
Omalla kohdallani mustasukkaisuus parisuhteessa tai kateus ystävien kesken ovat todella vastenmielisiä. Itse laittaisin stopin sellaiselle alta aikayksikön. Jos ei puhe auta niin sitten teot eli kytkintä ylös ja suunta kohti uusia ihmissuhteita. Tai ainakin jotain hajurakoa, kuten harvemmin näkemistä.
Itse saatan kadehtia jotakuta, jolla on sellaista, mitä itsekin haluaisin tai jolla on enempi, mutta koitan karistaa sellaisetkin tunteet pois. Kirjoitin ylös kaiken, mitä ja kuka olen ja olen ollut - siis aidosti sieltä lapsuudesta saakka tähän päivään. Mistä kiinnostunut, mitä harrastanut, mitä taitoja omistan jne. Minäkuvan kohennus auttaa kummasti. Huomaa olevansa ainutlaatuinen, vaikkei mitään erikoista olisikaan. Nehän ovat eri asia. Ainutlaatuinen tarkoittaa, että sinua on vain yksi sinä tässä maailmassa. Se kannattaa kääntää omaksi vahvuudeksi ja ilonaiheeksi. Ja kannattaa muistaa, että saattaa sinuakin joku toinen kadehtia. Haluaisi ehkä olla ystäväsikin. En kyllä sellaistakaan suosittele ruokkimaan, jos huomaa muissa kateutta. Muuten on pissaa pään täydeltä kohta hölskymässä. - Anonyymi
Mulla on kommentti ns ystävästä, joka puhuu tietyllä tavalla eri ihmisille, esim papille eri tavalla kuin minulle... pidän outona teennäistä tapaa, luonnollisuus on kaukana... mikä on ihmisen mieli, vaikea tulkita... itse en erottele kovinkaan kelle juttelen, tietyt asiat on mun omia, niistä en puhu muille, ei ole tarvis, mutta en myöskään elä lapseni kautta, tyyliin poika sitä ja tätä, mulla riittää omissa kuvioissa tarpeeksi...
- Anonyymi
Ystävyys ei ole yksinkertainen asia, ei ole varauksetonta ystävyyttä ainakaan minulla kehenkään, en omista yhtään ystävää, ei ollut lapsenakaan, olen aina ollut ns erakko, mennyt yksin, en ole tarvinnut ns esiliinaseuraa..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik103419MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar681858Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5411566Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin771169Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja61982Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s33948Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt209872- 170823
Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o59806Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3768