Olin aivan äimänä, kun luin "Dainojen henki" kirjaa. Se on dokumenttikirja Latvian ja Liettuan kirjallisuudesta. Kustantaja SKS. Sivulla 16 mainitaan että Kuurinmaalla oli 1600-luvulla (en tiedä miten kauan) siirtomaina Gambia Afrikasta ja Tobago Länsi-Intian saaristosta. Kuurinmaa sijaitsi/sijaitsee nykyisen Latvian alueella. Onko jollain tarkempaa tietoa tuosta Kuurinmaan siirtomaatouhuista?
Kuurinmaan herttuakunnan siirtomaat
2
889
Vastaukset
- Domus
Eikös herttua Jakob Kettler ollut iso tekijä Kuurinmaalla? Hänen aikakaudellaan (joskus 1600-luvulla) Kuurinmaan kauppa jne. vilkastui ja Afrikkaan pistettiin pari siirtomaata pystyyn ja Kettlerin nimeä kantava satama.
- Courland
Anna Zigure on kirjoittanut Jacob Kettleristä kirjassaan "Latvian maa ja taivas". Herttua Jacobin kukoistus sijoittui vuosiin 1642-1660.inakin sikäli, että tuolloin Kuurinmaalla oli omia siirtomaita. Oliko elämä siksi Kuurinmaalla onnellisempaa, on kyseenalaista. Kuurinmaa hyötyi tasapainoillessaan Venäjän, Puolan ja Ruotsin intressien kanssa. Osa paikallisista nojautui Puolaan, osa Venäjään. 1700-luvun loppua kohden Venäjä veti aina pitemmän korren.
Jacob Kettler vaikuttui merkantilismin aatteista läntisessä Euroopassa kiertäessään. Kotiin palattuaan hän rakennutti mittavan kauppalaivaston Ventspilsin ja Liepajan (Libau) satamiin. Koloniansa "Jacobs Fort" St Andrews-saarelle Gambia-joen suulla hän hankki 1651 ja Tobagon 1652. Ilo jäi lyhyeksi, sillä Ruotsia vastaan 1655-1660 koetun sodan lopussa Jacob jäi ruotsalaisten vangiksi. Oliwan (nyk osa Gdanskia) rauhassa Gambian kolonia menetettiin Hollannille, ja Tobago myös. Kauppalaivasto tuhottiin. Myöhemmin Tobago saatiin takaisin, kunnes herttua Friedrich Casimir myi sen Britannialle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1165307
- 675074
- 914134
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753620Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603228- 432811
- 152307
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️541949- 401810
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381673