Kuurinmaan herttuakunnan siirtomaat

Roman.Durak

Olin aivan äimänä, kun luin "Dainojen henki" kirjaa. Se on dokumenttikirja Latvian ja Liettuan kirjallisuudesta. Kustantaja SKS. Sivulla 16 mainitaan että Kuurinmaalla oli 1600-luvulla (en tiedä miten kauan) siirtomaina Gambia Afrikasta ja Tobago Länsi-Intian saaristosta. Kuurinmaa sijaitsi/sijaitsee nykyisen Latvian alueella. Onko jollain tarkempaa tietoa tuosta Kuurinmaan siirtomaatouhuista?

2

889

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Domus

Eikös herttua Jakob Kettler ollut iso tekijä Kuurinmaalla? Hänen aikakaudellaan (joskus 1600-luvulla) Kuurinmaan kauppa jne. vilkastui ja Afrikkaan pistettiin pari siirtomaata pystyyn ja Kettlerin nimeä kantava satama.

• Courland

Anna Zigure on kirjoittanut Jacob Kettleristä kirjassaan "Latvian maa ja taivas". Herttua Jacobin kukoistus sijoittui vuosiin 1642-1660.inakin sikäli, että tuolloin Kuurinmaalla oli omia siirtomaita. Oliko elämä siksi Kuurinmaalla onnellisempaa, on kyseenalaista. Kuurinmaa hyötyi tasapainoillessaan Venäjän, Puolan ja Ruotsin intressien kanssa. Osa paikallisista nojautui Puolaan, osa Venäjään. 1700-luvun loppua kohden Venäjä veti aina pitemmän korren.

Jacob Kettler vaikuttui merkantilismin aatteista läntisessä Euroopassa kiertäessään. Kotiin palattuaan hän rakennutti mittavan kauppalaivaston Ventspilsin ja Liepajan (Libau) satamiin. Koloniansa "Jacobs Fort" St Andrews-saarelle Gambia-joen suulla hän hankki 1651 ja Tobagon 1652. Ilo jäi lyhyeksi, sillä Ruotsia vastaan 1655-1660 koetun sodan lopussa Jacob jäi ruotsalaisten vangiksi. Oliwan (nyk osa Gdanskia) rauhassa Gambian kolonia menetettiin Hollannille, ja Tobago myös. Kauppalaivasto tuhottiin. Myöhemmin Tobago saatiin takaisin, kunnes herttua Friedrich Casimir myi sen Britannialle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      116
      5307
    2. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      67
      5074
    3. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      91
      4134
    4. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      75
      3620
    5. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      60
      3228
    6. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2811
    7. Kerro kolme huonoa ja

kolme hyvää asiaa kaivatustasi? Än yy tee nyt
      Ikävä
      15
      2307
    8. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      54
      1949
    9. Rakastatko mua

Vielä?
      Ikävä
      40
      1810
    10. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      38
      1673
    Aihe