TM: Sähköautojen akut kestävät reilusti yli 20 vuotta

Anonyymi

"Akkujen kestoikä näyttää olevan paljon pidempi kuin autovalmistajatkaan ovat uskoneet. Eniten dataa on kertynyt Nissanin ja Teslan akuista, ja näyttää, että normaalin auton elinkaaren jälkeen akun energiasisällöstä on yleensä jäljellä yli 80 prosenttia. Nissanin tutkimuksien mukaan sen akut kestävät käyttökelpoisina keskimäärin 22 vuotta. Tämä on selvästi pidempään kuin valmistajat haluavat millään autoilla ajettavan."

https://tekniikanmaailma.fi/sahkoauton-akun-vaihtaminen/

47

336

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tosin ihan varmaa tuo ei ole, koska oikean maailman dataa on vasta alle 10 vuodelta Nissanin ja Teslan akuista. Voimme sanoa varmuudella vain, että akut kestävät vähintään 10 heidä.

      Ja kaikki autovalmistajat haluavat, että vaihdetaan uusiin tiuhaan. Myös sähköautojen valmistajat. Oikeasti kaikki autot kestävät paljon kauemmin kuin autovalmistajat väittävät, jos niistä pitää hyvää huolta. Kyllä 22 vuotiaan autonkin pitäisi olla käyttökelpoinen.

      • Anonyymi

        Ensimmäisestä kappaleesta katosi osa. Eli akut kestävät vähintään 10 vuotta heidän autoissaan. Maksimia ei varmuudella vielä tiedetä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ensimmäisestä kappaleesta katosi osa. Eli akut kestävät vähintään 10 vuotta heidän autoissaan. Maksimia ei varmuudella vielä tiedetä.

        "Ensimmäisestä kappaleesta katosi osa. Eli akut kestävät vähintään 10 vuotta heidän autoissaan. Maksimia ei varmuudella vielä tiedetä."

        Jos olen asian oikein ymmärtänyt niin akkujen käyttöiän määrittelee lataus-purkusyklien määrä, ei vuodet. Tällaisia rasitustestejä voi tehdä nopeutetusti joten Nissanin ja Teslan koetulokset 20 vuoden käyttöiästä ovat luotettavia vaikka maanteillä heidän akkunsa eivät niin pikään ole olleetkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ensimmäisestä kappaleesta katosi osa. Eli akut kestävät vähintään 10 vuotta heidän autoissaan. Maksimia ei varmuudella vielä tiedetä."

        Jos olen asian oikein ymmärtänyt niin akkujen käyttöiän määrittelee lataus-purkusyklien määrä, ei vuodet. Tällaisia rasitustestejä voi tehdä nopeutetusti joten Nissanin ja Teslan koetulokset 20 vuoden käyttöiästä ovat luotettavia vaikka maanteillä heidän akkunsa eivät niin pikään ole olleetkaan.

        Nuo ovat edelleen teoreettisia, koska ihmiset eivät käytä autojaan tuolla tavalla. Pikalataus kuluttaa akkua nopeammin, kylmän akun lataaminen kuluttaa akkua nopeammin kuten myös liian lämpimän akun jne. Ihmiset eivät myöskään lataa aina välillä 10-80%, miten yleensä nämä testataan. Jo pelkästään yli 80% lataaminen ja lataaminen nollasta kuluttaa akkua nopeammin.

        Pelkät lataus-purku-syklit eivät riitä todistamaan tarkkaa käyttöikää oikeassa elämässä vaan kyseessä on erittäin karkea arvio.

        Pelkkä lataus-purkusyklien määrä ei määritä akkujen käyttöikää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuo ovat edelleen teoreettisia, koska ihmiset eivät käytä autojaan tuolla tavalla. Pikalataus kuluttaa akkua nopeammin, kylmän akun lataaminen kuluttaa akkua nopeammin kuten myös liian lämpimän akun jne. Ihmiset eivät myöskään lataa aina välillä 10-80%, miten yleensä nämä testataan. Jo pelkästään yli 80% lataaminen ja lataaminen nollasta kuluttaa akkua nopeammin.

        Pelkät lataus-purku-syklit eivät riitä todistamaan tarkkaa käyttöikää oikeassa elämässä vaan kyseessä on erittäin karkea arvio.

        Pelkkä lataus-purkusyklien määrä ei määritä akkujen käyttöikää.

        Lisään... Juuri akun kulumisen takia akkujen lataus kylmässä on erittäin hidasta. Sähköauto rajoittaa lataustehoa, jos akku on liian kylmä ja käyttää energian pitkälti akun lämmittämiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuo ovat edelleen teoreettisia, koska ihmiset eivät käytä autojaan tuolla tavalla. Pikalataus kuluttaa akkua nopeammin, kylmän akun lataaminen kuluttaa akkua nopeammin kuten myös liian lämpimän akun jne. Ihmiset eivät myöskään lataa aina välillä 10-80%, miten yleensä nämä testataan. Jo pelkästään yli 80% lataaminen ja lataaminen nollasta kuluttaa akkua nopeammin.

        Pelkät lataus-purku-syklit eivät riitä todistamaan tarkkaa käyttöikää oikeassa elämässä vaan kyseessä on erittäin karkea arvio.

        Pelkkä lataus-purkusyklien määrä ei määritä akkujen käyttöikää.

        "Nuo ovat edelleen teoreettisia, koska ihmiset eivät käytä autojaan tuolla tavalla."

        Teoreettisia on väärä sana siinä mielessä että testaukset on tehty oikeassa maailmassa ja oikeilla akuilla. Ei mitään matemaattista teoriaa tai tietokonesimulaatiota.

        Tähän mennessä "kuluttajatestauksessa" ei ole ilmennyt mitään mikä olisi ristiriidassa tuon 20 vuotta kestoiän kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Nuo ovat edelleen teoreettisia, koska ihmiset eivät käytä autojaan tuolla tavalla."

        Teoreettisia on väärä sana siinä mielessä että testaukset on tehty oikeassa maailmassa ja oikeilla akuilla. Ei mitään matemaattista teoriaa tai tietokonesimulaatiota.

        Tähän mennessä "kuluttajatestauksessa" ei ole ilmennyt mitään mikä olisi ristiriidassa tuon 20 vuotta kestoiän kanssa.

        "Teoreettisia on väärä sana siinä mielessä että testaukset on tehty oikeassa maailmassa ja oikeilla akuilla. Ei mitään matemaattista teoriaa tai tietokonesimulaatiota."

        On ne silti teoreettisia verrattuna oikeisiin käyttäjiin, sillä testauksia ei tehdä samanlaisissa olosuhteissa ja samalla tavalla kuin oikeasti autoa käytetään. Ristiriitaa tuon kanssa ei välttämättä vielä voisi kunnolla nähdäkään, koska akut eivät ole riittävän vanhoja. "Kuluttajatestauksessa" akkujen todellisen käyttöiän voi todeta vasta, kun akut ovat riittävän vanhoja. Siihen saakka kyseessä on arvio. Toki akut vaikuttavat kestävän paremmin kuin on peloteltu.

        Ja muuten, kyllä akkuihin aina vaikuttaa vuodetkin lataussyklien lisäksi. Aivan kuten muissakin kuin sähköautojen akuissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Teoreettisia on väärä sana siinä mielessä että testaukset on tehty oikeassa maailmassa ja oikeilla akuilla. Ei mitään matemaattista teoriaa tai tietokonesimulaatiota."

        On ne silti teoreettisia verrattuna oikeisiin käyttäjiin, sillä testauksia ei tehdä samanlaisissa olosuhteissa ja samalla tavalla kuin oikeasti autoa käytetään. Ristiriitaa tuon kanssa ei välttämättä vielä voisi kunnolla nähdäkään, koska akut eivät ole riittävän vanhoja. "Kuluttajatestauksessa" akkujen todellisen käyttöiän voi todeta vasta, kun akut ovat riittävän vanhoja. Siihen saakka kyseessä on arvio. Toki akut vaikuttavat kestävän paremmin kuin on peloteltu.

        Ja muuten, kyllä akkuihin aina vaikuttaa vuodetkin lataussyklien lisäksi. Aivan kuten muissakin kuin sähköautojen akuissa.

        "On ne silti teoreettisia verrattuna oikeisiin käyttäjiin, sillä testauksia ei tehdä samanlaisissa olosuhteissa ja samalla tavalla kuin oikeasti autoa käytetään."

        Luvut ovat todellisten käyttäjien todellisista akuista ympäri maailmaa. Myös Suomesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "On ne silti teoreettisia verrattuna oikeisiin käyttäjiin, sillä testauksia ei tehdä samanlaisissa olosuhteissa ja samalla tavalla kuin oikeasti autoa käytetään."

        Luvut ovat todellisten käyttäjien todellisista akuista ympäri maailmaa. Myös Suomesta.

        Autoja on käytetty alle 10 vuotta, joten mitään varmaa elinaikaa ei voi sanoa, pelkän karkean arvion joka voi heittää useita vuosia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autoja on käytetty alle 10 vuotta, joten mitään varmaa elinaikaa ei voi sanoa, pelkän karkean arvion joka voi heittää useita vuosia.

        Ihan totta, että voivat heittää. Mutta luvut on laskettu melkoisen konservatiivisesti. Akut tulevat kestämään arvioita paljon kauemmin.


      • Anonyymi

        Kyllä on polttoaasille taas vaikeaa hyväksyä faktoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Teoreettisia on väärä sana siinä mielessä että testaukset on tehty oikeassa maailmassa ja oikeilla akuilla. Ei mitään matemaattista teoriaa tai tietokonesimulaatiota."

        On ne silti teoreettisia verrattuna oikeisiin käyttäjiin, sillä testauksia ei tehdä samanlaisissa olosuhteissa ja samalla tavalla kuin oikeasti autoa käytetään. Ristiriitaa tuon kanssa ei välttämättä vielä voisi kunnolla nähdäkään, koska akut eivät ole riittävän vanhoja. "Kuluttajatestauksessa" akkujen todellisen käyttöiän voi todeta vasta, kun akut ovat riittävän vanhoja. Siihen saakka kyseessä on arvio. Toki akut vaikuttavat kestävän paremmin kuin on peloteltu.

        Ja muuten, kyllä akkuihin aina vaikuttaa vuodetkin lataussyklien lisäksi. Aivan kuten muissakin kuin sähköautojen akuissa.

        Kyllä on niin turhaa paskanjauhantaa tämä sinun vänkäämisesi.


    • Anonyymi

      Akkujen kapasiteetti vähenee lähinnä ensimmäisenä vuotena, keskimäärin noin 4%. Toisena vuotena lähtee 1% lisää.

      10 vuoden kohdalla on lähtenyt ehkäpä 10%. 20 vuoden kohdalla 15%.

      Yksilökohtaisia eroja on toki paljon, mutta pääperiaate on sama: ensimmäisenä vuotena lähtee suurin osa, tämän jälkeen kuluminen on hidasta.

    • Anonyymi

      Tuo taitaa olla jonkun kesätoimittajan mielipide. Vaikea paikka.

    • Anonyymi

      Nissanin tutkimuksien mukaan sen akut kestävät käyttökelpoisina keskimäärin 22 vuotta. Tämä on selvästi pidempään kuin valmistajat haluavat millään autoilla ajettavan."
      Auto vaihdetaan yleensä uuteen 3-5 vuoden välein, joten on aika järjetöntä panostaa akkujen pitkäikäisyyteen.

      • Anonyymi

        Suomalaiset ajavat tällä hetkellä keskimäärin 12,5 vuotiailla autoilla, joten en tiedä mistä keksit tuon 3-5 vuotta. Ja jos autojen keski-ikä on 12,5 vuotta niin noin puolet autoista on jopa tuota vanhempia. Ja autojen romutusikä on 21 vuotta, eli noin kauan autoilla yleensä ajetaan. Toki omistajat vaihtuvat yleensä moneen kertaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomalaiset ajavat tällä hetkellä keskimäärin 12,5 vuotiailla autoilla, joten en tiedä mistä keksit tuon 3-5 vuotta. Ja jos autojen keski-ikä on 12,5 vuotta niin noin puolet autoista on jopa tuota vanhempia. Ja autojen romutusikä on 21 vuotta, eli noin kauan autoilla yleensä ajetaan. Toki omistajat vaihtuvat yleensä moneen kertaan.

        Lisään... Itse asiassa Suomessa kännyköitä vaihdetaan 3-5 vuoden välein, ei autoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomalaiset ajavat tällä hetkellä keskimäärin 12,5 vuotiailla autoilla, joten en tiedä mistä keksit tuon 3-5 vuotta. Ja jos autojen keski-ikä on 12,5 vuotta niin noin puolet autoista on jopa tuota vanhempia. Ja autojen romutusikä on 21 vuotta, eli noin kauan autoilla yleensä ajetaan. Toki omistajat vaihtuvat yleensä moneen kertaan.

        Jos ostat uuden auton niin ajatko sillä yli 12v?
        Minä en ainakaan. Yleensä vaihdan uuteen autoon kolmen vuoden välein.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ostat uuden auton niin ajatko sillä yli 12v?
        Minä en ainakaan. Yleensä vaihdan uuteen autoon kolmen vuoden välein.

        Asialla ei ole merkitystä, koska joku toinen ostaa auton sitten käytettynä. Ja jos auton akku kestäisi vain 5 vuotta, olisi auton arvo käytettynä lähellä nollaa. Joten kyllä tuolla sinullekin on merkitystä. Tuskin haluaisit autoa, jos ostat auton 50 tonnilla ja 5 vuoden päästä se viedään romuttamolle. Et edes vaikka yrittäisit myydä sen 3 vuoden jälkeen, koska kukaan ei huolisi autoasi.

        Ja useimmat uuden auton ostavat käyttää autoaan paljon kauemmin kuin 3-5 vuotta. Monet reilusti yli 10 vuotta. Itse olen ostanut autoni tähän asti aina käytettynä ja olen silti käyttänyt autojani aina kauemmin kuin 5 vuotta. Jos ostaisin uutena, luultavasti käyttäisin autoa tuon noin 12 vuotta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asialla ei ole merkitystä, koska joku toinen ostaa auton sitten käytettynä. Ja jos auton akku kestäisi vain 5 vuotta, olisi auton arvo käytettynä lähellä nollaa. Joten kyllä tuolla sinullekin on merkitystä. Tuskin haluaisit autoa, jos ostat auton 50 tonnilla ja 5 vuoden päästä se viedään romuttamolle. Et edes vaikka yrittäisit myydä sen 3 vuoden jälkeen, koska kukaan ei huolisi autoasi.

        Ja useimmat uuden auton ostavat käyttää autoaan paljon kauemmin kuin 3-5 vuotta. Monet reilusti yli 10 vuotta. Itse olen ostanut autoni tähän asti aina käytettynä ja olen silti käyttänyt autojani aina kauemmin kuin 5 vuotta. Jos ostaisin uutena, luultavasti käyttäisin autoa tuon noin 12 vuotta.

        Lisään... Ja edelleen on fakta, että suomalaiset ajavat keskimäärin 12,5 vuotiailla autoilla. Sillä miten itse ostaa autoja on arvoton nollatieto. Jos sähköautojen akut eivät kestä yli 12,5 vuotta, eivät ne koskaan tule erityisen suosituksi.

        Sillä jopa vuonna 2030 suomalaiset tulevat ajamaan pääosin vanhoilla autoilla, ei suomalaisille vain ilmesty valtavia määriä rahaa, jotta he voisivat joukolla vaihtaa autoja uusiin 3-5 vuoden välein. Varsinkin koska käytettyjen sähköautojen arvo on suunnilleen nolla euroa, jos akut eivät kestä pitkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisään... Ja edelleen on fakta, että suomalaiset ajavat keskimäärin 12,5 vuotiailla autoilla. Sillä miten itse ostaa autoja on arvoton nollatieto. Jos sähköautojen akut eivät kestä yli 12,5 vuotta, eivät ne koskaan tule erityisen suosituksi.

        Sillä jopa vuonna 2030 suomalaiset tulevat ajamaan pääosin vanhoilla autoilla, ei suomalaisille vain ilmesty valtavia määriä rahaa, jotta he voisivat joukolla vaihtaa autoja uusiin 3-5 vuoden välein. Varsinkin koska käytettyjen sähköautojen arvo on suunnilleen nolla euroa, jos akut eivät kestä pitkään.

        "Jos sähköautojen akut eivät kestä yli 12,5 vuotta, eivät ne koskaan tule erityisen suosituksi."

        Juurihan tässä on kerrottu että akun käyttöikä on tutkitusti reilusti yli 20 vuotta. Nämä muut ikäheitot ovat vain nettianonyymien hämmennysheittoja. Ei ole mitään tutkimusta joka viittaisi lyhyempään kestoon. Vain näitä hämmentäjiä ilman mitään pohjaa väitteilleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jos sähköautojen akut eivät kestä yli 12,5 vuotta, eivät ne koskaan tule erityisen suosituksi."

        Juurihan tässä on kerrottu että akun käyttöikä on tutkitusti reilusti yli 20 vuotta. Nämä muut ikäheitot ovat vain nettianonyymien hämmennysheittoja. Ei ole mitään tutkimusta joka viittaisi lyhyempään kestoon. Vain näitä hämmentäjiä ilman mitään pohjaa väitteilleen.

        Kyllä, mutta kommentoin tuota väitettä, että akun tarvitsee kestää vain 3-5 vuotta, koska hän ei käytä autoa sen kauempaa. Tuossa ei ole tietenkään mitään järkeä.

        Eikä tuo yli 20 vuotta ole vielä täysin varma, koska oikeiden käyttäjien dataa ei ole yli 10 vuodelta. Testaus ei täysin vastaa oikeita käyttäjiä, koska ne mennään kaavan mukaan joita ihmiset eivät noudata.

        Ja muuten, tuo riippuu muutenkin mistä vuosimalleista oli puhe. Leafin ensimmäisten vuosimallien (2012-2015) akut eivät yli 20 vuotta kestä, niiden akut olivat aika huonoja. Myöhempien vuosimallien pitäisi olla parempia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ostat uuden auton niin ajatko sillä yli 12v?
        Minä en ainakaan. Yleensä vaihdan uuteen autoon kolmen vuoden välein.

        Totta näissä keskusteluissa viitataan ihan ihmeellisiin seikkoihin, kestääkö 200 000 km tai 20 vuotta. Kuka oikeasti pitää autoa niin kauan. Veikkaampa että yli 95% ihmisistä ajaa autolla alle 50tkm ja vaihtaa sen viimmeistään 3 vuoden kuluttua uuteen


    • Anonyymi

      Mikään tutkimus ei pärjää vanhalle kunnon kyl-mää-tän-tiiän-asenteelle.

      • Anonyymi

        Kuvitelmaa, usko, toivoa, luuloa, oletus, ennakkoluuloa. Se on Esson "asiantuntijan" tietoa.


    • Anonyymi

      Sähköautojen akut kestävät reilusti yli 20 vuotta.

      • Anonyymi

        Akkujen kesto ei ole ongelma.


    • Anonyymi

      Ai että polttoaasia ketuttaa nämä.

      • Anonyymi

        Se on ihan niin, sitä ahdistaa kauhiasti.


    • Anonyymi

      Jos ei jatkuvalla syötöllä rääkkää akustoa pikalatauksella/teholatauksella, niin saattaa hyvinkin kestää. Mistään ei kuitenkaan tiedä, miten edellinen omistaja on autoaan kohdellut.

      • Anonyymi

        Prööts. Metsään meni.
        Akkujen kunnontarkastus on helppo ja halpa toimenpide. Se kertoo tarkasti missä kunnossa akku on. On paljon turvallisempaa ostaa 15 vuotta vanha sähköauto kuin samanikäinen polttis.
        Sähköautojen akun kunnosta saa luotettavan ajatasaisen tiedon kun taas polttiksen kestävyys on aivan arpapeliä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Prööts. Metsään meni.
        Akkujen kunnontarkastus on helppo ja halpa toimenpide. Se kertoo tarkasti missä kunnossa akku on. On paljon turvallisempaa ostaa 15 vuotta vanha sähköauto kuin samanikäinen polttis.
        Sähköautojen akun kunnosta saa luotettavan ajatasaisen tiedon kun taas polttiksen kestävyys on aivan arpapeliä.

        Akkujen kunnontarkastus ei ole tarkka. Tietenkin testejä myyvät valehtelevat niiden olevan tarkkoja, mutta mitään tarkkaa akkujen kunnontarkastusta ei ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Akkujen kunnontarkastus ei ole tarkka. Tietenkin testejä myyvät valehtelevat niiden olevan tarkkoja, mutta mitään tarkkaa akkujen kunnontarkastusta ei ole.

        Tuossa kaveri puhuu sellaisella varmuudella jonka voi antaa vain täydellinen tietämättömyys käsillä olevasta asiasta.
        Näitä kavereita riittää Suomen essonbaareissa jonoksi saakka.


    • Anonyymi

      Ikävää tietoa tälle palstojemme änkyrälle ja sähköautoa dissaavalle höpöpojalle.

      • Anonyymi

        On turhanaikaista pohtia akuston kestoaikaa, kun pulma on akuston rakenne !
        Se on liian suuri, painava ja siihen on sitoutunut liikaa pääomaa !!

        Akuston vaihto kustantaa 15000-40000€ !

        Ymmärrättekö ? Tuo pääoma on se pulma !!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On turhanaikaista pohtia akuston kestoaikaa, kun pulma on akuston rakenne !
        Se on liian suuri, painava ja siihen on sitoutunut liikaa pääomaa !!

        Akuston vaihto kustantaa 15000-40000€ !

        Ymmärrättekö ? Tuo pääoma on se pulma !!

        Akku kuuluu auton hintaan ja sillä ajelee kevyesti yli 20 vuotta. Ei siihen mitään sen kummempaa pääomaa kulu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Akku kuuluu auton hintaan ja sillä ajelee kevyesti yli 20 vuotta. Ei siihen mitään sen kummempaa pääomaa kulu.

        Onnea uskomukselle !
        Suosittelen kuitenkin vilpittömästi tutustumaan sähköauton rakenteeseen !


      • Anonyymi

        Mitä ? Onko sähköauton akusto muuttunut pieneksi, kevyeksi ja halvaksi ??
        Kuule !! Ei se ole muuttunut vaan vikaantuessaan vie edelleen tuhkat pesästä !
        Eikä riitäkkään !!


    • Anonyymi

      Missä ne reilusti yli 20 vuotiaat sähköautot ovat? Voiko sama akku kestää useamman auton korin, alustan ja muun tekniikan ajan?

      • Anonyymi

        Miten yksinkertainen ihminen voi olla? Ei Suomessa käytännössä myyty sähköautoja reilut 20 vuotta sitten.

        Sama kuin kysyisi miksi Tori.fi:ssä ei ole myytävänä halvalla 20 vuotta vanhoja 5G-puhelimia.


        On nämä essonbaarin juntit niin tyhmiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten yksinkertainen ihminen voi olla? Ei Suomessa käytännössä myyty sähköautoja reilut 20 vuotta sitten.

        Sama kuin kysyisi miksi Tori.fi:ssä ei ole myytävänä halvalla 20 vuotta vanhoja 5G-puhelimia.


        On nämä essonbaarin juntit niin tyhmiä.

        Et sitten ymmärrä ironiaa. Onko sukuvika?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten yksinkertainen ihminen voi olla? Ei Suomessa käytännössä myyty sähköautoja reilut 20 vuotta sitten.

        Sama kuin kysyisi miksi Tori.fi:ssä ei ole myytävänä halvalla 20 vuotta vanhoja 5G-puhelimia.


        On nämä essonbaarin juntit niin tyhmiä.

        Ja silti väitetään että akut kestävät 20 vuoden ajot, vaikka väitteelle ei löydy mitään näyttöä.


    • Anonyymi

      luulen ettei yksikään yli 20 vuotta vanha sähköauto ole liikenteessä...

      • Anonyymi

        Luule mitä luulet. Sähköauto kestää helposti miljoona kilsaa ja vähillä huolloilla.


    • Anonyymi

      TM porttoilee, eikä tee enää muuta kuin markkinaehtoista sisältöä. Toistelee auton valmistajien ja hopottajien viestejä, vaikka jokainen valveutnut tietää ettei esimerkiksi sähköauton akut kestä 20 vuotta.
      Missä on esimerkki akunkestosta? Kolmen-neljän vuoden testikäyttö ei vastaa todellista 20 vuoden ajoa, vaikka kolmessa vuodessa olisi rullattu 20 vuoden keskimääräiset ajot. Vertailun vuoksi yksikään akkuliike ei myy 20 vuotta vanhoja, mutta käyttämättömiä akkuja tai paristoja, miksi? Koska akut vanhenevat riippumatta siitä, käytetänkö niitä tai ei. TM on vessapaperia.

      • Anonyymi

        20 vuotta vanha akku on ongelmajäte.


    • Anonyymi

      Kylläpä aasit jaksaa kiljua. TM on osa salaliittoa kiljuu polttoaasi.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävä sua j-mies!

      Enkä oikeesti ymmärrä miksi. Eihän me tunneta ees kovin hyvin. Mut haluaisin sun kanssa jotain säätöä sit kai vaan 🫦
      Ikävä
      59
      5650
    2. Voi itku! Sanna Marinilla EI OLLUT mitään tekemistä jäänmurtajakauppojen kanssa

      Miten tässä näin kävi? Sanna-kultti paniikissa.
      Maailman menoa
      184
      4587
    3. En välttämättä koskaan aikaisemmin tosissani uskonut mihinkään sielunkumppanuuteen ym

      Ennen kuin tapasin sinut. Oudointahan tässä on että ollaan tiedetty toisemme kuitenkin vuosia ja enemmän vuosia, mutta v
      Ikävä
      16
      4102
    4. Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?

      Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k
      Maailman menoa
      52
      3594
    5. Tykkäys ei tarkoita

      yhtään mitään!
      Ikävä
      51
      3561
    6. Voiko normaali ihminen ryhtyä vasemmistolaiseksi?

      Tätä jäin pohdiskelemaan.
      Maailman menoa
      82
      3328
    7. Mitä on tapahtunut myllymäessä ?

      On poliisit Sepänkadulla myllymäessä
      Kankaanpää
      11
      3241
    8. SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa

      SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah
      Maailman menoa
      42
      3112
    9. Puukotus Lidlissä

      Kuka sai puukkoo Lidlin pihas tänään. Ja kuka oli tekijä?
      Kankaanpää
      32
      2792
    10. Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

      Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia
      Maailman menoa
      34
      2371
    Aihe