Eipä auttanut jarrusatulan herkistely merkkihuollossa. Mikä nyt neuvoksi?
Auton takajarru jumittaa
13
550
Vastaukset
- Anonyymi
Takaisin huoltoon (ei välttämättä merkkihuoltoon) ja vaihdetaan uudet jarrusatulat (kunnostetutkin kelpaa jos autolla on jo ikää). Jarrulevyt vielä uusiksi, ne ei maksa paljon tarvikeosina.
- Anonyymi
Vaihda jarrumäntä tai koko sylinteri. Ei satulan herkistely auta jos jarrusylinterin sisälle menny passkaa tai se on ruostunu.
- Anonyymi
Kai jarrupalojen liukupintojen "peltikilkkeet" on uusittu, ja niiden peltien, sekä jarrusatulan rungon välistä ruosteet putsattu pois? Jarrupalat voivat jumittaa ihan sen takia, että liikuntapinnat ahdistaa, eikä jarrupala pääse palautumaan pois levyn pinnasta.
Ja kai liukutapit ovat kunnossa ja rasvatut oikein? Liikaakaan ei sinne pidä rasvaa työntää, voi aiheuttaa hydrolukon ja ilmakin pitäisi sieltä tapin kolosta saada pois, ennenkuin ne toimivat oikein.
Vasta sitten alkaisin miettiä muita mahdollisuuksia, esim. onko jarruletkun rakenne vioittunut niin, että jarruneste pääsee virtaamaan sylinteriin, muttei enää takaisin?
Vasta jos nämä on todettu kunnossa olevaksi, vasta sitten alkaisin harkita kalliin jarrusatulan uusintaa.
Merkkihuolloissa tuskin jaksetaan paneutua näin syvällisesti jarruihin...- Anonyymi
Unohtui vielä, että käsijarru voi myös jumittaa, sehän voi olla esim. ikäänkuin perinteinen rumpujarru pyörännavan sisällä?
- Anonyymi
Myös mun autossa laahaa jarru. Jarrulevy kuumuu tulikuumaksi. Lieko se vaarallista? Jarrut menivä kuitenkin katsastuksesta läpi.
- Anonyymi
Eihän se ainakaan ideaalitilanne ole jos jarru laahaa, vähintäänkin aiheuttaa turhaa polttoaineenkulutusta ja ennenaikaista jarrupalojen- ja levyn kulumista. Jos oikein kuumaksi menee, niin jarruneste voi kiehahtaa mikä voi aiheuttaa jarrujen häipymistä.
Pyöränlaakerikaan ei hyvää tykkää jos laakerirasva alkaa tirisemään kuin paistinpannulla...
Tarpeeksi kuumaksi mentyä renkaan ilmanpainekin voi nousta liiaksi ja räjähtää.
Onhan rekkojen laahaavat jarrut syttyneet jopa palamaan.
- Anonyymi
Tuntematta tapausta tarkemmin, pelkkä satulan herkistely ei välttämättä auta.
Joissakin automalleissa on käytetty keraamisia mäntiä ja ne saattavat vuosien saatossa imeä jarrunestettä, jolloin jarrut saattavat toimia "kylminä" mutta lämmetessään mäntä jumittelee. Ja kuten tässä jo aiemmin mainittiin, satuloihin tulevat jarruletkut voivat olla "vaurioituneet" jolloin neste menee paineella satulaan mutta vaivoin takaisin päin. Tämä on helppo todeta, painamalla jarrua ja välittömästi kokeilla pyöriikö pyörä vai laahaako/jumittaako. Jos jumittaa, kannattaa avata hieman ilmaruuvia. Jos tämä vapauttaa jarrun ja pyörä pyörii, jarruletkut saattavat olla vioittuneet. Uudet letkut ja jarrujen ilmaus.... - Anonyymi
Kuule laita vaseliinia rutosti, niin se helpottaa.
- Anonyymi
Yksi vaikuttava tekijä on myös jarrunesteen kunto. Vanhahko neste ruostuttaa metallisia mäntiä ja aiheuttaa niiden jumiutumista. Jarruja ilmatessa tai osia vaihtaessa, kannattaa lisätä nestettä tarpeen mukaan.
- Anonyymi
Eikö ne kertoneet siellä huollossa? Vai sanoivatko että kysy suomi24.fi niin saat ohjeet miten toimia?...
- Anonyymi
Sanovat huollon jälkeen että jarrut ovat nyt kunnossa, mutta eivätpä ne olleetkaan. Pitänee tehdä reklamaatio.
- Anonyymi
Olette te aika kokemattomia. Maailman suurimmat markkinat ovat lämpimissä maissa, joissa ei ole lunta, suolaa maantiellä ja sorateitä.
Jarrupalojenn tiukkuus on näiden maiden mukaan. Suomessa uudet jarrupalat on viilattava herkästi liikkuviksi jousien välissä. Tästä huolimatta ne eräänä päivänä, etenkin takana ovat tiukat ja näin jäävät jarrulevyjä vasten.
Kuparipastaa reilusti väliin ja käytännössä kerran vuodessa tai parissa niiden putsaaminen tai jarrupalojen vaihtaminen. Ajonvakautusjärjestelmä pitää nämä palat koko ajan levyä vasten.- Anonyymi
ei kuparitahnaa koska se voi aiheuttaa erilaisten metallien välistä korroosiota kaiken suolapaskan lisäksi. Mieluummin synteettistä jarrurasvaa jarrupalojen peltikilkkeiden ja jarrusatulan rungon väliin ohuelti estämään korroosiota, koska se jarrusatulan ja peltikilkkeen väli ruostuu ja alkaa nostella niitä peltikilkkeitä aiheuttaen jarrupalojen jumitusta.
Suomen lisäksi talvisia olosuhteita on Pohjois-Amerikassakin, mikä on melko suuri autonmyyntialue. Ns. rust-belt vyöhykkeellä on talvisin suolattava teitä kuten meilläkin täällä, joten ei meidän olosuhteet ole maailman mittakaavassa mitenkään poikkeuksellisia.
Autotehtaat ovat vain laiskoja, menevät siitä mistä aita on halvin valitessaan osia autoihinsa, ehkä jopa tarkoituksellakin järjestääkseen enemmän töitä merkkihuolloille ja jarruosille menekkiä...
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään
Kaikkosen erityisavustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po2077196- 512753
- 1882251
Mitä tämä on
Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut101613Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?
gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.1421569Hakalan asunnossa on kuvattu aikuisviihdesivusto Onlyfansin kautta julkaistu pornovideo.
Keskustan puheenjohtajan Antti Kaikkosen avustaja Jirka Hakala ei jatka tehtävässään. Keskustan puoluelehti Suomenmaa ke191237- 741190
Nyt on konstit vähänä.
Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,381133Hyvää yötä kaivatulleni
En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä241097Tilinpäätösvaltuusto 27.5
Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty501019