Minua kiinnostaa kuinka moni nykyään vielä polttaa tupakkaa? Onko teille itselle tupakointi ehdoton ei sinkkumarkkoinoilla jos ei polta itse? Olen jo 50 joten en oikein tiedä miten asian kanssa on. Minulla on sukulaisia jotka on ennen polttaneet mutta nykyään kaikki on lopettaneet röökaamisen. Itse en ole koskaan polttanut, kokeillut olen ja se oli aivan kauhea kokemus ja tulin niin sairaaksi ettei toista kertaa tehnyt mieli kokeilla. Tyttäreni kokeili teininä muttei hänkään polta, eikä myöskään hänen miehensä.
Minun eka avokki poltti silloin tällöin kauan sitten mutta kun meillä oli vain vähän rahaa niin lopetti hänkin vain rahanmenon takia. Tapailin miestä joka poltti pikkusikareita joissa oli minun mielstä hyvä tuoksukin, joten en pitänyt hajua pahana jos poltti ulkona. Ikävä vain että miehen hampaat oli aivan mustat, ja hengitys nikotiininhajuinen joten pussaamisesta ei tullut mitään. Mut pikkusikarin tuoksu samoin kuin piipputupakan haju on hyvä ulkoilmassa. Piippua ei kai polta kukaan? Minun eno poltti piippua, ja hänkin kyllä kuoli tupakan aiheuttamaan syöpään.
Vai onko tämä tupakkakulttuuri nyt sähkötupakkaa ja mälliä ikenen päällä nykyään??
Tupakoinnista ja röökaamisesta jne kysyn
40
92
Vastaukset
- Anonyymi
On se reippaasti vähentynyt, enää joka kymmenes polttaa, ku vielä 80-luvulla poltti miehistä kolmannes ja naisista viidennes. Se liitty nuorena baarissa käyntiin, oli tupakka-aski siihen tarkoitukseen ja muuten ei. Kaippa nuo rajoituksetki vaikuttaa. Yliopistoissaki kyllä ennen poltettiin, renttutiedekunnissa ainaki. Onhan tupakan haju hyvä, edelleen ku se kantautuu nenään, tulee nostalginen fiilis.
- Anonyymi
Kyllä se reilusti on vähentynyt. Itse en polta, enkä ole koskaan polttanutkaan. Isäni poltti, vaikka yrittikin monesti lopettaa. Äitini on polttanut joskus nuoruudessaan, mutta lopetti, kun odotti siskoani. Jokainen existäni on polttanut, toiset enemmän ja toiset vähemmän. Ottaisin mieluiten tupakoimattoman miehen, mutta ei tupakoimattomuus ole ehdoton vaatimus. Röökinsavua en kuitenkaan suostu haistelemaan (enkä ole koskaan suostunut). Tupakoinnin jälkeen en myöskään pussaile. Sitä on turha odottaa.
- Anonyymi
Jostain syystä naapurini polttavat aina vaikka tupakoijia olisi jäljellä enää promile.
- Anonyymi
On tehokkaitakin korvaavia tuotteita, nestemäistäkin nikotiinia. Tottumus kysymys, minäkin olen lopettelemassa olen polttanut 16-vuotiaasta asti. Eiu helppoa ole sen fyysisen nikotiiniriippuvuuden takaia.
Viimeksi olin polttamatta, kun olin sairaalassa toinen puoli halvaantuneena. Eikä siinä kaikki, joka kerta kun nukun olen polttamatta.
Lisäksi: viimeksi kun olin hammaslääkärissä, niin olikin niin tulehtunut leuka, että jouduin osastolle. Sopivaa kirurgia ei ollut paikallisessa keskussairaalassa juuri silloin, joten minut siirettiin yliopistolliseen.
Siellä oli sitten hyvä leukalääkäri, mutta pointti on, että kaikki kävi niin nopeasti, ettei minulla ollut savukkeita mukana. Siellä sitten kärvistelin, kunnes varovasti kysyin josko saisin nikotiinilaastarin.
Kyllä onnistui ja leukalääkäri sitten kotiuttaessaan määräsi korvauksena huumeisiin verrattavia lääkkeitä. Vielä on avaamaton paketti, ihan buranalla ja antibiooteilla mentiin.- Anonyymi
"Lisäksi: viimeksi kun olin hammaslääkärissä, niin olikin niin tulehtunut leuka, että jouduin osastolle."
Tupakoitsijoilla onkin jatkuva tulehdus suussa ja kun on rikkinäiset hampaat niin sitä kautta kaikki pöpöt pääsee verenkiertoon ja luustoon. 😷 Anonyymi kirjoitti:
"Lisäksi: viimeksi kun olin hammaslääkärissä, niin olikin niin tulehtunut leuka, että jouduin osastolle."
Tupakoitsijoilla onkin jatkuva tulehdus suussa ja kun on rikkinäiset hampaat niin sitä kautta kaikki pöpöt pääsee verenkiertoon ja luustoon. 😷Sepä nostaakin vastustuskykyä niiiiiiin paljon, ettei pikku covidit enään tunnu missään. Toleranssi katsos kasvaa, samoiten kuin kiljun juonnilla.
Olenhan ensimmäisen piikin saanut ja lisäksi minulla on O Rh(D) neg. veri, joten muutenkin tulee lievempänä. Heinäkuun alussa saan toisen piikin ja sitten uskaltaudun ulos viemään roskia. On niitä hieman kertynyt tässä reilun vuoden aikana. 😉Anonyymi kirjoitti:
Tupakoitsijoilla onkin jatkuva tulehdus suussa ja kun on rikkinäiset hampaat niin sitä kautta kaikki pöpöt pääsee verenkiertoon ja luustoon. 😷Mistä sä niin päättelet? Jos yhdellä tai kahdella tuntemallasi tupakoivalla ihmisellä on käynyt noin kuten sanot, ei se automaattisesti tarkoita sitä että kaikilla tupakoitsijoita näin on.
Jännää sinänsä, mutta mulla todettiin ensimmäinen paikkausta vaativa reikä sitten maitohampaiden vasta vuotta ennen tupakoinnin lopettamista, vaikka olin polttanut sitä ennen 20 vuotta päivittäin -miinus kolme kuukautta jotka vietin sairaalassa 14 vuotta aiemmin, ja sitä ennen kaksi vuotta enemmän tai vähemmän säännöllisen epäsäännöllisesti.
Vuosi sitten tammikuussa lopetin tupakoinnin, joten reiän löytymisen aikaan olin siis 38-v. Alkavia reikiä oli ollut sitä ennen pari kolme, mutta yksikään niistä alkavista ei missään vaiheessa vuosien varrella kehittynyt siihen pisteeseen, että yhtäkään niistä olisi tarvinut paikata. Enkä ollut mikään hampaiden himoharjaaja, joka jokaisessa välissä oli harjaamassa hampaitaan.
Äitini joka ei ole polttanut muistaakseni yhtä nuoruudessaan olevaa kesää lukuunottamatta lainkaan -jos silloinkaan poltti, joutuu hän käymään useamman kerran vuodessa uudelleen paikauttamassa hampaansa, kun vanhat paikat lohkeilee jne. Hänen ikäpolvellaan se on yleistä että suussa on paljon reikiä, koska hänen lapsuudessaan heidän ikäpolven hampaita ei hoidettu samalla tavalla mitä nykyään. Äitini on syntynyt -49.
Olen sairastanut sepsiksen, mutta stafylokokkibakteeri pääsi verenkiertoon luuhun asti avoinna olevasta kantapään haavasta hampaiden sijaan. Samoin yhdessä sepsiksen kanssa sairastin myös osteomyeliitin, siis Luumäen, joka sekin oli kantapäässä. Missään muualla ei ole ollut mitään tulehdusta elämäni aikana, paitsi vartalon iholle tehdyissä haavoissa, yleensä leikkausoperaatioiden jälkeen.
- Anonyymi
En polta enkä ole koskaan polttanut.
Kyllä täytyy myöntää että mies jonka suu haisee ja hampaat on keltaiset tupakoinnin seurauksena ja vaatteissa tupakan haju sekä joillakin kellastuneet sormet - kyllä se on ehdottomasti vastenmielistä.
Aina edelle menee ehdottomasti mies joka ei tupakoi eikä myöskään haise viinalle sen puoleen!- Anonyymi
Tupakan haju on siitä inhottava että se jää vaatteisiin ja pintoihin. Kun äitini eläessään poltti kotona sisällä ei tekstiilien pesukaan auttanut vaan tupakan haju jäi verhoihin jne. Hän ei itse haistanut lainkaan ja väitti että huijaan. Hajuaisti menee tupakoidessa.
- Anonyymi
Voi vaihtaa tupakointia liikkumiseen, kuten itse siis no pyöräilyyn tuntejakin joskus pyöräilemässä ja katsomassa jotain jänniä paikkoja :) Ja ruoanlaittoonkin voi yrittää vaihtaa :)
- Anonyymi
Minä ja minun sukuni on polttanut aina.
Myös minä poltan.
Tuntuu,että mitä ärhäkämpöö savua sua, sen parempi.
Se on nautinto myös tytöille.
Tupakointi.
Se mukavasti lepuuttoo hermoja.
Muunmuassa.- Anonyymi
Eli sukuvika, onneksi en kuulu sellaiseen sukuun itse.
- Anonyymi
Tupakan rauhoittava vaikutus johtuu siitä että se pitää vieroitusoireet loitolla. Tupakka ei rauhoita sitä jolla ei riippuvuutta tupakkaan. Päin vastoin, saa oksentamaan.
- Anonyymi
Viinamies on aina ollut myös kova tupakkamies. Kun kävi koulun tupakkapaikalla välituntisin tupakilla pääsi mukaan tupakkaporukkaan. Tupakkapaikalla tapasi helposti myös koulun tyttöjä ja pääse heidän kanssaan juttuun. Sieltä se ensimmäinen tyttöystäväkin löytyi.
Vähän vanhempana sitten yökerhon tupakkapaikalla oli helppo tavata naisia kun tarjosi tulta ja alkoi jutella. Myös työpaikan tupakkapaikalla oli helppo tehdä tuttavuutta työpaikan naisiin.
Savuton mies vietti välitunnit yksin eikä saanut kontaktia tyttöihin. Yökerhossakin hän oli vain yksin nurkassa silläaikaa kun viinamies oli tupakkapaikalla naisten kanssa.
t. viinamies- Anonyymi
Viinamies ei pussaa vaan viinamies polttaa koska tupakan haju ei erotu viinamiehen ympärillä muutenkin leijuvasta lemusta mistä naiset hullaantuu. Mustat hampaat on viinamiehen merkki.
-viinamies- - Anonyymi
En ole ikinä polttanut mutta kävin kouluaikoina röökipaikoilla juttemassa ja oli oma valintani etten narkannut röökiä. Armeijassa alokasaikana ei päässyt ulos ellei ilmoittanut röökille. Ilmoittauduin röökille jotta pääsin ulos edes hetkeksi. Ilman röökiä.
Naisia ei saa paljon keltaisilla röökaajan hampailla. Viinamies varmaan yskii nykyään kuin tubimies (ei tubettaja vaan tuberkuloosi). Räkä lentää ja suussa ja keuhkoissa tulehdus joka myös haisee pahalle. En tiedä mitä naisia viinamies saa nykyään. Tai sanotaan etten haluaisi nähdä niitä.
Rööki koukuttaa yhtä vahvasti kuin heroiini. Ei tuo nautintoa muuta kuin siinä vaiheessa kun on jäänyt koukkuun. Nautinnon tunne tulee siitä ettei uuden annoksen nikotiinia. Älyttömin huume. Päihteissäkin on sentään se hyöty että päihtyy. Röökissä poistuu vain oman tyhmyyden tuottama tuska. Ja jestas se on kallista.
- Anonyymi
Kyllä se ainakin pisteitä laskee rajusti. Pitäisi vielä selvittää onko taipumuksia päihteisiin, pelaamiseen jne. Parempi kiertää röökimuijien porukat. Surkeaa on elämä kun pitää riippuvuuksia palvoa. Ei kiitos
- Anonyymi
Kyllä se jotenkin laskee ihmisen tasoa. Ei voi toisen älykkyyttä oikein kovin korkealle noteerata kun tahallaan tuhoaa elimistöään ja ulkonäköään. Olen naisihminen ja on aika kontrasti nähdä nainen polttamasta esim hääpuvussa tai kansallispuvussa. Ehkä "rivo" on vahva ilmaisu, mutta minun silmissä on wt-ihminen. Sama vaikutus kun näkee vahvasti tatuoituja morsiamia. Ei mikään yllätys että tyylitaju ja kielenkäyttö kuuluu samaan pakettiin. Näitä on ollut aika monta TV:n hääohjelmissa.
- Anonyymi
Nykyään jos rupeaa polttamaan se on vain B-luokan kansalaisen merkki joka kerää vain sääliä ja raivoa. Röökaaminen on niin out.
Mä poltin satunnaisesti joskus ysiluokan ja amiksen aikoihin, jos kaverit tarjosivat tai polttivat, mutta en kovin säännöllisesti. Aikuisempana kun ei ollut juuri minkäänlaista sosiaalista painetta, kuten ei periaatteessa kouluaikanakaan, niin saatoin toisinaan polttaa jos vaikkapa joku asiakas tarjosi mullekin itse polttaessaan. Mutta sitten hypätäänkin monta vuotta eteenpäin, niin mun pahimman alkoholiongelmani aikaan join myös työajalla ja siinä missä muut piti kahvitaukoja tms. niin minä kaljataukoja.
Mutta siinä vaiheessa kun lopetin juomisen, ja piti keksiä jotain juttua päivään mikä saisi sen hetken tuntumaan tauolta, niin keitin aina pannullisen kahvia jota litkin pitkin päivää, tai ulkohommia varten termospulloon. Mutta mä olen sen verran herkkä kofeiinille, että huono olohan siitä monesti tuli, niin tuli sitten ostettua tupakkaa mitä polttelin työjuttujen lomassa. Koukkuun mä siihenkin taisin jäädä, kun poltan nykyään ehkä noin 10-15 sätkää päivän mittaan. Mulla on pari sellaista peltistä koteloa, joihin kumpaankin mahtuu 12, ja joskus ekaan sellaiseen jää sätkiä päivän päätteeksi, ja joskus avaan toisen, riippuu ihan päivästä. Ei fiksua eikä terveellistä, mutta ainakin viime kesänä auttoi mua satunnaisesti esiintyneisiin muistijälkiin, että työjutuista taukoa pidettäessä huitaistaan muutama kalja ja hommat jatkuu. Enkä nyt sitten tiedä, että jos poltan noin 12 itse pyöräytettyä sätkää päivässä, niin onko se määrällisesti loppupeleissä kovinkaan paljoa (vrt. pappa poltti 3-4 askia Klubia aikoinaan), ei se nyt kamalan kalliiksikaan tule, eikä ainakaan mulla ole sellaista sosiaalista painetta mikä yllyttäisi polttamaan enemmän tai useammin.
Voi hyvinkin olla että lähiaikoina tähtään lopettamiseen, joko ihan vain asteittain vähentämällä taikka jotain lääkepurkkaa apuna käyttäen. Helpompaa se on tässä iässä, varsinkin kun on aloittanut verrattaen vanhana, ja muutenkin alkoholismista toipumisen akuutein vaihe on takanapäin.- Anonyymi
Addiktiolla onkin se taipumus että se vain muuttaa muotoaan.
Kun aivojen mielihyvämekanismit on totutettu siihen että ulkoa tulee kemiallinen "rauhoittaja" niin ne ei tahdo korjaantua eikä aivot enää toimia normaalisti ilman tyynnytystä. Liittyy kai dopamiini- serotoniini -ja noradrenaliiniaineenvaihduntaan.
Liikunta auttaa paljon, samoin kylmäuinti. Ne aktivoi kehon hormoneja vähän terveemmällä tavalla. Anonyymi kirjoitti:
Addiktiolla onkin se taipumus että se vain muuttaa muotoaan.
Kun aivojen mielihyvämekanismit on totutettu siihen että ulkoa tulee kemiallinen "rauhoittaja" niin ne ei tahdo korjaantua eikä aivot enää toimia normaalisti ilman tyynnytystä. Liittyy kai dopamiini- serotoniini -ja noradrenaliiniaineenvaihduntaan.
Liikunta auttaa paljon, samoin kylmäuinti. Ne aktivoi kehon hormoneja vähän terveemmällä tavalla.Juu, näinhän se monesti menee, ja on mulla toki paljon ihan terveitäkin aktiviteettejä jotka tuottavat mielihyvää, mutta vähän oudolta sekin tuntuisi että esim. olisin just irroittanut vaikkapa auton moottorin tai kaatanut ison puun, ja sen sijaan että huokaisen yksinäni että "voi j-lauta mikä homma", istahdan romuauton penkille ja pistän tupakaksi, niin lähtisinkin kesken kaiken lenkille, avantouimaan tai vaikkapa pelaamaan näitä autopelejä jotka kiinnostaa 😂 Eli en mä yleensä esim. pyöräillessä tai kävellen lenkillä ollessa tupakoi 😅
- Anonyymi
peris234 kirjoitti:
Juu, näinhän se monesti menee, ja on mulla toki paljon ihan terveitäkin aktiviteettejä jotka tuottavat mielihyvää, mutta vähän oudolta sekin tuntuisi että esim. olisin just irroittanut vaikkapa auton moottorin tai kaatanut ison puun, ja sen sijaan että huokaisen yksinäni että "voi j-lauta mikä homma", istahdan romuauton penkille ja pistän tupakaksi, niin lähtisinkin kesken kaiken lenkille, avantouimaan tai vaikkapa pelaamaan näitä autopelejä jotka kiinnostaa 😂 Eli en mä yleensä esim. pyöräillessä tai kävellen lenkillä ollessa tupakoi 😅
Niin tuokin kertoo psykologisesta riippuvuudesta, kun jonkun työn jälkeen kokee että itse = aivot tarvii jonkun palkinnon, mielihyvää tehdystä työstä. Työn suorittaminen ei itsessään tuo tyydytystä?
Pelaaminen on sekin addiktio. Liikuntakin voi muodostua sellaiseksi jos takana on se sama mekanismi että pakenee joitain tunteita ja asioiden käsittelyä ulkoisiin tukikeppeihin.
Tunnen erään alkoholistin joka alkoi juosta hirvittäviä matkoja. Sen ajan pystyi olemaan juomatta minkä juoksi. Sitten taas joi. Tätä vuoron perään kunnes terveys ja keho romahti. Anonyymi kirjoitti:
Niin tuokin kertoo psykologisesta riippuvuudesta, kun jonkun työn jälkeen kokee että itse = aivot tarvii jonkun palkinnon, mielihyvää tehdystä työstä. Työn suorittaminen ei itsessään tuo tyydytystä?
Pelaaminen on sekin addiktio. Liikuntakin voi muodostua sellaiseksi jos takana on se sama mekanismi että pakenee joitain tunteita ja asioiden käsittelyä ulkoisiin tukikeppeihin.
Tunnen erään alkoholistin joka alkoi juosta hirvittäviä matkoja. Sen ajan pystyi olemaan juomatta minkä juoksi. Sitten taas joi. Tätä vuoron perään kunnes terveys ja keho romahti.Jep totta, kyllä mulla on kohonnut alttius addiktioille, mutta tässä kohtaa punnitsen itse niiden vaikutusta kokonaisuutena eli haitat/hyödyt/mahdollisten potentiaalisten riskien ennaltaehkäisy. Kyllähän jotkut naisetkin syövät suklaata ja muita herkkuja esim. sydänsuruihin tai niin ikään työjuttujen vastapainoksi, mutta harvemmin sitä, lähes yhtä voimakasta ja terveydelle haitallista addiktioita, samalla tavalla demonisoidaan kuin tupakointia tai vaikkapa nuorten miesten peliharrastuksia 🙄
Enkä mä pelaamistani sanoisi miksikään addiktioksi, sillä en mä sitä tee työni kustannuksella, eikä mielestäni se nyt ole niin väliä katsooko nuori mies yksin kotona jotain temppareita, vai paneutuuko harrastukseensa tunnin-pari illassa jos ei muutakaan tekemistä ole.
Mäkin tiedän joitain alkoholisteja, joille liikunta on ollut "pelastus" eli käytännössä uusi addiktio. Jotkut tosiaan juoksevat pitkiä matkoja, jotkut treenaavat salilla hullun lailla jne. mutta ei se ainakaan omalla kohdallani ole mennyt mitenkään överiksi.
Oikeastaan mun kohdalla kaikkein tärkein asia on se, etten koske alkoholiin, ja jos satunnainen tupakointi työn oheessa vähensi akuutteja mielitekoja, tai pelaaminen tuo jotain mielekästä tekemistä vapaa-aikaan, niin olen siinä tapauksessa ihan suosiolla addikti niihin kumpaankin.- Anonyymi
peris234 kirjoitti:
Jep totta, kyllä mulla on kohonnut alttius addiktioille, mutta tässä kohtaa punnitsen itse niiden vaikutusta kokonaisuutena eli haitat/hyödyt/mahdollisten potentiaalisten riskien ennaltaehkäisy. Kyllähän jotkut naisetkin syövät suklaata ja muita herkkuja esim. sydänsuruihin tai niin ikään työjuttujen vastapainoksi, mutta harvemmin sitä, lähes yhtä voimakasta ja terveydelle haitallista addiktioita, samalla tavalla demonisoidaan kuin tupakointia tai vaikkapa nuorten miesten peliharrastuksia 🙄
Enkä mä pelaamistani sanoisi miksikään addiktioksi, sillä en mä sitä tee työni kustannuksella, eikä mielestäni se nyt ole niin väliä katsooko nuori mies yksin kotona jotain temppareita, vai paneutuuko harrastukseensa tunnin-pari illassa jos ei muutakaan tekemistä ole.
Mäkin tiedän joitain alkoholisteja, joille liikunta on ollut "pelastus" eli käytännössä uusi addiktio. Jotkut tosiaan juoksevat pitkiä matkoja, jotkut treenaavat salilla hullun lailla jne. mutta ei se ainakaan omalla kohdallani ole mennyt mitenkään överiksi.
Oikeastaan mun kohdalla kaikkein tärkein asia on se, etten koske alkoholiin, ja jos satunnainen tupakointi työn oheessa vähensi akuutteja mielitekoja, tai pelaaminen tuo jotain mielekästä tekemistä vapaa-aikaan, niin olen siinä tapauksessa ihan suosiolla addikti niihin kumpaankin.Suklaa ei ole haitallista, jos aletaan miettiä addiktion haittatekijöitä. Suklaata ja heroiinia ei voi oikein pistää samalle viivalle. Suklaassa on paljon myös terveyttä edistäviä aineita, rautaa, proteiinia, kaliumia jne. Se on ravintoa. Ja varsinkin kaakaossa serotoniinin esiasteita jonka takia se lohduttaa. Raakakaakao on vielä parempi koska se on kuumentamattomana säilyttänyt ravinteet.
Ihan hyvä eväs. Liika lihottaa totta kai. Mutta niin kaikki muukin jos syö liikaa. Ruokaan ja nykytiedon mukaan juuri hiilihydraattiin voi addiktoitua siihenkin. Jos vahingoittaa itseään ruualla sen sijaan että edistää terveyttä niin kyse on addiktiosta. Hengenvaarallisesti lihava-ohjelmassa näitä tapauksia näkee kun ruualla vaimennetaan kipeitä muistoja ja traumoja.
Myös kahvi addiktoi mutta niin ikään se edistää terveyttä eikä aiheuta vaaraa eikä käytöshäiriöitä. Kahvia ei voi juoda määräänsä enempää vaan se alkaa ällöttää. Anonyymi kirjoitti:
Suklaa ei ole haitallista, jos aletaan miettiä addiktion haittatekijöitä. Suklaata ja heroiinia ei voi oikein pistää samalle viivalle. Suklaassa on paljon myös terveyttä edistäviä aineita, rautaa, proteiinia, kaliumia jne. Se on ravintoa. Ja varsinkin kaakaossa serotoniinin esiasteita jonka takia se lohduttaa. Raakakaakao on vielä parempi koska se on kuumentamattomana säilyttänyt ravinteet.
Ihan hyvä eväs. Liika lihottaa totta kai. Mutta niin kaikki muukin jos syö liikaa. Ruokaan ja nykytiedon mukaan juuri hiilihydraattiin voi addiktoitua siihenkin. Jos vahingoittaa itseään ruualla sen sijaan että edistää terveyttä niin kyse on addiktiosta. Hengenvaarallisesti lihava-ohjelmassa näitä tapauksia näkee kun ruualla vaimennetaan kipeitä muistoja ja traumoja.
Myös kahvi addiktoi mutta niin ikään se edistää terveyttä eikä aiheuta vaaraa eikä käytöshäiriöitä. Kahvia ei voi juoda määräänsä enempää vaan se alkaa ällöttää.Kuka tässä jostain herskasta on puhunut? 😂 Mutta joo, eiköhän siihen verrattuna suklaa ole varsin turvallista nautintoainetta, samoin tupakkakin vaikka toki aiheuttaa voimakkaan psyykkisen riippuvuuden helposti. Myös tuosta olen samaa mieltä, että periaatteessa on olemassa vain syödyt ja kulutetut kilokalorit, ja jos pidemmän päälle syö epäterveellisesti ja yli kulutuksensa, niin aiheuttaahan sekin esim. painonnousua ja sitä kautta metabolisia sairauksia yms. Itse kiinnitän hiilarien laatuun huomiota, eli keitän usein täysjyväriisiä, sipsien sijaan syön ruissnackseja, riittävä proteiinin määrä voi auttaa vähentämään hiilarien määrää ruoka-annoksessa jne.
Miten perustelet tuon, ettei kahvi aiheuta vaaraa eikä käytöshäiriöitä, tai miten tupakointi mielestäsi aiheuttaa käytöshäiriöitä? Ei kai ne kakarat sitä ES:sää litkisi litrakaupalla, jos se ei "pärähtäisi" ja mäkin tiedän omasta tuttavapiiristä eläkeikäisen miehen, joka joutui rytmihäiriön takia sairaalaan kun joskus toissa vuosikymmenellä joulunaikaan kävi useamman tuttavan luona samana päivänä, eikä kehdannut kieltäytyä kahvista missään paikassa 😅 Eikä tupakkaakaan voi polttaa määräänsä enempää vaan se alkaa ällöttää. Ennen vanhaanhan OIKEAT miehet, jotka vielä saivat kasvattaa lapsiaan kunnon vanhanajan kurilla, pistivät tupakoinnista kiinni jääneitä kakaroita polttamaan tyyliin askillisen tupakkaa joka varmasti jäi monen lapsen mieleen. Eli huono olo siitä tulee jos kahvia juo liikaa, mutta niin tulee liiasta tupakoinnistakin.Anonyymi kirjoitti:
Suklaa ei ole haitallista, jos aletaan miettiä addiktion haittatekijöitä. Suklaata ja heroiinia ei voi oikein pistää samalle viivalle. Suklaassa on paljon myös terveyttä edistäviä aineita, rautaa, proteiinia, kaliumia jne. Se on ravintoa. Ja varsinkin kaakaossa serotoniinin esiasteita jonka takia se lohduttaa. Raakakaakao on vielä parempi koska se on kuumentamattomana säilyttänyt ravinteet.
Myös kahvi addiktoi mutta niin ikään se edistää terveyttä eikä aiheuta vaaraa eikä käytöshäiriöitä. Kahvia ei voi juoda määräänsä enempää vaan se alkaa ällöttää.Ja vielä jatkokysymys. Jos tupakointi on pahasta, pelaaminen (konsolilla, ei rahalla) addiktoivaa, herska (jollaista en ole ikinä nähnytkään kuin leffoissa) mainittu, liikunta voi olla addiktoivaa ja haitallista, ja alkoholinkäyttö joka tapauksessa poissa pelistä, niin mitä realistisia taukoaktiviteetteja ehdotat mulle, tai entä iltoihin ja viikonloppuihin työaikani ulkopuolella, huomioiden että olen edelleen toipuva alkoholisti?
Melkoiselta Ned Flandersilta kyllä vaikutat...- Anonyymi
peris234 kirjoitti:
Kuka tässä jostain herskasta on puhunut? 😂 Mutta joo, eiköhän siihen verrattuna suklaa ole varsin turvallista nautintoainetta, samoin tupakkakin vaikka toki aiheuttaa voimakkaan psyykkisen riippuvuuden helposti. Myös tuosta olen samaa mieltä, että periaatteessa on olemassa vain syödyt ja kulutetut kilokalorit, ja jos pidemmän päälle syö epäterveellisesti ja yli kulutuksensa, niin aiheuttaahan sekin esim. painonnousua ja sitä kautta metabolisia sairauksia yms. Itse kiinnitän hiilarien laatuun huomiota, eli keitän usein täysjyväriisiä, sipsien sijaan syön ruissnackseja, riittävä proteiinin määrä voi auttaa vähentämään hiilarien määrää ruoka-annoksessa jne.
Miten perustelet tuon, ettei kahvi aiheuta vaaraa eikä käytöshäiriöitä, tai miten tupakointi mielestäsi aiheuttaa käytöshäiriöitä? Ei kai ne kakarat sitä ES:sää litkisi litrakaupalla, jos se ei "pärähtäisi" ja mäkin tiedän omasta tuttavapiiristä eläkeikäisen miehen, joka joutui rytmihäiriön takia sairaalaan kun joskus toissa vuosikymmenellä joulunaikaan kävi useamman tuttavan luona samana päivänä, eikä kehdannut kieltäytyä kahvista missään paikassa 😅 Eikä tupakkaakaan voi polttaa määräänsä enempää vaan se alkaa ällöttää. Ennen vanhaanhan OIKEAT miehet, jotka vielä saivat kasvattaa lapsiaan kunnon vanhanajan kurilla, pistivät tupakoinnista kiinni jääneitä kakaroita polttamaan tyyliin askillisen tupakkaa joka varmasti jäi monen lapsen mieleen. Eli huono olo siitä tulee jos kahvia juo liikaa, mutta niin tulee liiasta tupakoinnistakin.Tupakka aiheuttaa syöpää ja keuhkoahtaumatautia, vanhentaa ihon jne. Ei voi olla epätietoisuutta haitoista. Kahvi suojaa (ei siis energiajuomat ja kofeiini!!) Maksasairauksilta, diabetekselta ja piristää, ei häiri suoritusta jne vaan nostaa tehoja.
Tämä ei liene mikään sukupuolikysymys vaikka täällä jotenkin jotkut vääntää sellaiseksi ihan kaiken. Tupakka on yhtä vaarallista kaikille.
Ainetta ja ainetta ei voi laittaa rinnakkain yhden ominaisuuden perusteella sitä tarkoitin suklaalla/heroiinilla. Etkö ymmärtänyt vertausta? - Anonyymi
peris234 kirjoitti:
Ja vielä jatkokysymys. Jos tupakointi on pahasta, pelaaminen (konsolilla, ei rahalla) addiktoivaa, herska (jollaista en ole ikinä nähnytkään kuin leffoissa) mainittu, liikunta voi olla addiktoivaa ja haitallista, ja alkoholinkäyttö joka tapauksessa poissa pelistä, niin mitä realistisia taukoaktiviteetteja ehdotat mulle, tai entä iltoihin ja viikonloppuihin työaikani ulkopuolella, huomioiden että olen edelleen toipuva alkoholisti?
Melkoiselta Ned Flandersilta kyllä vaikutat...Huomaa kyllä ettei sulla akku lataa ihan täyteen. Tuo että aivot on marinoitu viinalla selvitti asiaa kiitos.
- Anonyymi
peris234 kirjoitti:
Ja vielä jatkokysymys. Jos tupakointi on pahasta, pelaaminen (konsolilla, ei rahalla) addiktoivaa, herska (jollaista en ole ikinä nähnytkään kuin leffoissa) mainittu, liikunta voi olla addiktoivaa ja haitallista, ja alkoholinkäyttö joka tapauksessa poissa pelistä, niin mitä realistisia taukoaktiviteetteja ehdotat mulle, tai entä iltoihin ja viikonloppuihin työaikani ulkopuolella, huomioiden että olen edelleen toipuva alkoholisti?
Melkoiselta Ned Flandersilta kyllä vaikutat...Kyllähän liikkuminen on hyvää ajanvietettä. Parempaa kuin tupakka ja viina ja pelaaminen. Se kuitenkin on terveyttä edistävää ja saa kehon toimimaan ja parantamaan itseään, vaikka siinä voi kestää jos ei ole tottunut saamaan mielihyvää liikunnasta. On muutakin harrastusta, rakentamista, askartelua, käsityötä ja yhdistystoimintaa, kokkaamista, kielten jne opiskelua.
Addiktiosta voi puhua vasta sitten kun asiasta koituu jotain haittaa muulle elämälle eli vie kohtuuttomasti tilaa ihmissuhteilta, levolta, työltä, perheeltä, vie rahat ja terveyden jne. Alkoholismihan tuhoaa kaikki edellä mainitut. Ei kai tunnin lenkki tai tunnin uinti päivässä vie elämää kuin sen tunnin muusta elämästä. Tai luonnossa liikkuminen vaikka se veisi enemmänkin vapaa-aika. Riippuu millä tavalla me mielletään joku asia. Tuleeko siitä pakokeino?
Minusta arvokkainta mitä toipuva alkoholisti voisi tehdä on auttaa muita alkoholisteja toipumaan jos on ymmärtänyt itse mistä alkoholistin ongelmat ylipäätään johtuu, mitä on aiheuttanut muille ja on nöyrtynyt alkoholistille tyypillisestä ylemmyydentunnosta ja parantunut valheellisuudesta ja muiden ihmisten syyttelystä.
Terveisin entinen läheisriippuvainen ja alkoholisti-perheen lapsi. Anonyymi kirjoitti:
Tupakka aiheuttaa syöpää ja keuhkoahtaumatautia, vanhentaa ihon jne. Ei voi olla epätietoisuutta haitoista. Kahvi suojaa (ei siis energiajuomat ja kofeiini!!) Maksasairauksilta, diabetekselta ja piristää, ei häiri suoritusta jne vaan nostaa tehoja.
Tämä ei liene mikään sukupuolikysymys vaikka täällä jotenkin jotkut vääntää sellaiseksi ihan kaiken. Tupakka on yhtä vaarallista kaikille.
Ainetta ja ainetta ei voi laittaa rinnakkain yhden ominaisuuden perusteella sitä tarkoitin suklaalla/heroiinilla. Etkö ymmärtänyt vertausta?Niinhän se aiheuttaa sairauksia ja haittoja, en mä niiltä tiedoilta ole voinut välttyä tähän ikään mennessä. Mutta niin aiheutti se kuningas alkoholikin. Jos join riskirajoilla koko aikuisikäni ja lopulta vedin noin 22 kk ajan eli vajaat pari vuotta päivittäin kännit, ja esim. alkuvuodesta 2020 toleranssi oli niin jäätävä että kumosin helposti 30 annosta päivässä eli noin 210 annosta viikossa, niin se vasta haitallista olikin. Eli siihen verrattuna mun tusinan verran polttamia röökejä päivässä on kuin hyttysenkakka valtameressä, ja kuten sanoin ylempänä, niin mun ainoa päämäärä on pitää täysi nollatoleranssi alkoholin suhteen, jos meinaan loppuelämäni ajan hengissä pysytellä 😅 Ja kyllä mä kahviakin juon, itse asiassa juuri nytkin, mutta liika on liikaa siinäkin kuten todettu. Ja toi on ihan totta, että energiajuomien glukoosi-fruktoosisiirappi tai makeutusaineet ovat haitallisia, eikä siten suoraan kahviin verrattavissa.
"Ainetta ja ainetta ei voi laittaa rinnakkain yhden ominaisuuden perusteella sitä tarkoitin suklaalla/heroiinilla. Etkö ymmärtänyt vertausta?"
-Osuit naulan kantaan. Ei myöskään alkoholia ja tupakointia voi laittaa rinnakkain sillä perusteella, että molemmat nostavat riskiä sairastua syöpään tai muihin elimellisiin sairauksiin. Tai kumpaakaan edellämainittua verrata pelaamiseen sillä perusteella että ne kaikki voivat aiheuttaa psyykkistä addiktiota. Alkoholi nimenomaan aiheuttaa käytöshäiriöitä, nuo muut ei niinkään, puhumattakaan siitä fyysisestä haitasta.
Mä pitäydyn silti kannassani, että viime kesänä tupakointi oli "hyvä" idea niiden taukokaljojen sijaan, ja jos nyt olen sen verran koukussa että poltan sen reilut 10 tupakkaa päivässä, niin omatpa ovat keuhkoni, sydämeni ja ennen kaikkea haimani. Oikeastaan jos asiaa ajattelee tuota haimatulehdustaustaa vasten, niin väittäisin karkkien yms. herkkujen olevan sille paralle tupakointiakin haitallisempaa kun sokeritasot heittelee ylös alas vaikka diabetesta mulla ei toki ole.
Ja kuten sanoin, niin eipä tupakoinnin lopettaminenkaan pitäisi mikään mahdoton tehtävä olla kun sen ottaa tavoitteekseen. Eri asia jos on polttanut monta askia punaista norttia päivässä vuosikymmeniä sosiaalisen paineen alaisena, kuin se että vuoden päivät poltellut yksinään kotinurkissa.
Tää on nyt tällainen amiksen mielipide, mutta eipä tähän enää juurikaan lisättävää mun osaltani.Anonyymi kirjoitti:
Kyllähän liikkuminen on hyvää ajanvietettä. Parempaa kuin tupakka ja viina ja pelaaminen. Se kuitenkin on terveyttä edistävää ja saa kehon toimimaan ja parantamaan itseään, vaikka siinä voi kestää jos ei ole tottunut saamaan mielihyvää liikunnasta. On muutakin harrastusta, rakentamista, askartelua, käsityötä ja yhdistystoimintaa, kokkaamista, kielten jne opiskelua.
Addiktiosta voi puhua vasta sitten kun asiasta koituu jotain haittaa muulle elämälle eli vie kohtuuttomasti tilaa ihmissuhteilta, levolta, työltä, perheeltä, vie rahat ja terveyden jne. Alkoholismihan tuhoaa kaikki edellä mainitut. Ei kai tunnin lenkki tai tunnin uinti päivässä vie elämää kuin sen tunnin muusta elämästä. Tai luonnossa liikkuminen vaikka se veisi enemmänkin vapaa-aika. Riippuu millä tavalla me mielletään joku asia. Tuleeko siitä pakokeino?
Minusta arvokkainta mitä toipuva alkoholisti voisi tehdä on auttaa muita alkoholisteja toipumaan jos on ymmärtänyt itse mistä alkoholistin ongelmat ylipäätään johtuu, mitä on aiheuttanut muille ja on nöyrtynyt alkoholistille tyypillisestä ylemmyydentunnosta ja parantunut valheellisuudesta ja muiden ihmisten syyttelystä.
Terveisin entinen läheisriippuvainen ja alkoholisti-perheen lapsi.Huomaathan, että liikunta, pelaaminen ja tupakointi ei yksikään sulje toinen toisiaan pois. Pitää vain katsoa vähän päiväkohtaisesti mitä vapaa-ajallaan tekee. Jos rehkii fyysisen työn parissa ulkosalla useita tunteja, sen jälkeen ei yleensä tee mieli lähteä lenkille vaan esim. juurikin pelata tai katsella telkkaria. Tai jos on sadepäivä vapaapäivänä, niin miksipä ei silloinkin, mutta olen mä nytkin keväällä monina nätteinä iltoina käynyt luonnossa liikkumassa tai esim. maastopyöräilemässä. Että ymmärrettävästi sieltä käsin en voi pelata, eikä ole tapana tupakoida luonnossa muutenkaan. Ja tuu puhumaan rakentelusta harrastuksena vasta sitten kun oot käynyt kotitilallani, täällä kun hommat on vähän muuta kuin uuden linnunpöntön tekeminen tai pensastuijien istutusta. 😂 Kielten opiskelusta sen verran, että varsinkin englantia muuten oppii aika paljonkin peleistä, katsomalla urheilua englanninkielisellä selostuksella, Youtube-videoista jne. ja todennäköisemmin vieläpä sellaisia ilmaisuja mitkä kuulostaa puhekielessä järkevältä eikä takerruta jokaikiseen kielioppijuttuun, jotka nekin englannin osalta on pääpiirteittäin ihan hallussa.
Mä uskoisin nöyrtyneeni alkoholin suhteen aika lailla niin paljon kuin mahdollista, ja myönnän olevani alkoholisti, mutta ainakaan vielä mun voimavarat ei riitä kenenkään muiden ongelmien kuuntelemiseen tai setvimiseen kovinkaan perusteellisesti. Eikä kaikista ole välttämättä siihen koskaan.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllähän liikkuminen on hyvää ajanvietettä. Parempaa kuin tupakka ja viina ja pelaaminen. Se kuitenkin on terveyttä edistävää ja saa kehon toimimaan ja parantamaan itseään, vaikka siinä voi kestää jos ei ole tottunut saamaan mielihyvää liikunnasta. On muutakin harrastusta, rakentamista, askartelua, käsityötä ja yhdistystoimintaa, kokkaamista, kielten jne opiskelua.
Terveisin entinen läheisriippuvainen ja alkoholisti-perheen lapsi.Niin jos minä syön suklaasta tykkäävänä yhden suklaapatukan viikossa niin se ei heilauta elämääni, ei vie rahaa kun 70 senttiä, ei uhkaa perhettä, työtä eikä saa valvomaan. Eikä edes lihota, 215 kcal.
- Anonyymi
peris234 kirjoitti:
Huomaathan, että liikunta, pelaaminen ja tupakointi ei yksikään sulje toinen toisiaan pois. Pitää vain katsoa vähän päiväkohtaisesti mitä vapaa-ajallaan tekee. Jos rehkii fyysisen työn parissa ulkosalla useita tunteja, sen jälkeen ei yleensä tee mieli lähteä lenkille vaan esim. juurikin pelata tai katsella telkkaria. Tai jos on sadepäivä vapaapäivänä, niin miksipä ei silloinkin, mutta olen mä nytkin keväällä monina nätteinä iltoina käynyt luonnossa liikkumassa tai esim. maastopyöräilemässä. Että ymmärrettävästi sieltä käsin en voi pelata, eikä ole tapana tupakoida luonnossa muutenkaan. Ja tuu puhumaan rakentelusta harrastuksena vasta sitten kun oot käynyt kotitilallani, täällä kun hommat on vähän muuta kuin uuden linnunpöntön tekeminen tai pensastuijien istutusta. 😂 Kielten opiskelusta sen verran, että varsinkin englantia muuten oppii aika paljonkin peleistä, katsomalla urheilua englanninkielisellä selostuksella, Youtube-videoista jne. ja todennäköisemmin vieläpä sellaisia ilmaisuja mitkä kuulostaa puhekielessä järkevältä eikä takerruta jokaikiseen kielioppijuttuun, jotka nekin englannin osalta on pääpiirteittäin ihan hallussa.
Mä uskoisin nöyrtyneeni alkoholin suhteen aika lailla niin paljon kuin mahdollista, ja myönnän olevani alkoholisti, mutta ainakaan vielä mun voimavarat ei riitä kenenkään muiden ongelmien kuuntelemiseen tai setvimiseen kovinkaan perusteellisesti. Eikä kaikista ole välttämättä siihen koskaan.Kuin paljon menee rahaa kuukaudessa tupakkaan? Minä en tiedä edes paljonko tupakka maksaa nykyään kun tupakit pidetään näkymättömissä. Onko sähkötupakointi halvempaa?
Aloittaja Anonyymi kirjoitti:
Kuin paljon menee rahaa kuukaudessa tupakkaan? Minä en tiedä edes paljonko tupakka maksaa nykyään kun tupakit pidetään näkymättömissä. Onko sähkötupakointi halvempaa?
AloittajaNo polttamani tupakka maksaa 7,70€ ja poltan sitä ehkä pari toppaa viikossa. Sätkäpaperit on 1,50€/50kpl joita voidaan sanoa pyöreästi että kuluu pari pakkausta viikossa, ja 100kpl filttereitä on kai 55c pussi. Eli kai siihen joku 18€ menee viikossa mun tahdillani, joka tekee arviolta 72€/kk eli noin 2,40€/päivä.
Onhan se rahaa tuokin, mutta ennen koronaa ja sitä haimatulehdusta kulutin helpostikin keskimäärin yli 2,40€ päivässä sinänsä ihan turhaan syömiseen, kuten mäkkäriruokaan, kebabeihin jne. joita en ole viime aikoina juurikaan syönyt vaan tehnyt ruokia kotona. Puhumattakaan siitä mitä mulla meni rahaa ryyppäämiseen sillä tahdilla mitä se oli.
Viinamies esitti asian taas nasevasti, että täytyy kompata, että minäkään en ole tavannut kuin yhden tupakoimattoman alkoholistin, ja hänkin oli polttamatta ilmeisesti vain tupakoinnista aiheutumattoman vakavan keuhkovaurion takia.
Holistinen päihteinen elämäntapa vaikuttaa olevan kokonaisvaltaista, kuten nimikin kertoo: alkoholisti polttaa, on perso huumeille ja useasti myös esimerkiksi peliriippuvainen, suhderiippuvainen kofeinisti erotomaani. ; )
Niin, ja mytomania. Alkoholismiin kuuluu yleensä erottamattomasti valehtelu ja itsensäkin pettäminen.- Anonyymi
Juuri tänään oli hesarissa artikkeli siitä, kuinka tupakoijia on nyt enemmän kuin koskaan.
Syyksi mainittiin mm. kehittyvissä maissa yleistyvä nuorison tupakointi. Taisi olla niin että 10 maassa elää suurin osa maailman tupakoitsijoista. Ja että oliko niinkin iso osa kuin JOKA KOLMAS tupakoitsija kiinalainen.
Artikkelissa spekuloitiin, että jos saisi nuorison pysymään savuttomana 25v asti, niin seuraava sukupolvi ei enää yhtä suurissa määrin innostuisi sauhuttelemaan. - Anonyymi
Mitä eroa on "tupakoinnilla" ja "röökaamisella"?
Eikös ne ole sama asia?- Anonyymi
Niin mietin kun on piippua, sikaaria, sähkötupakkia, mälliä, jne.
Huono otsikko myönnän.
Aloittaja
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävöin sinua kokoyön!
En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun614458KALAJOEN UIMAVALVONTA
https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar1563352Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?
Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?582667Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin
Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo492584- 1332487
- 241903
- 241721
- 301636
- 1741590
- 381293