Kun ei vaan enää jaksa

Anonyymi

Mistä saan apua vanhan äitini suhteen. Hän on reilusti yli 80-kymppinen.
Asuu omakotitalossa, iso pihapiiri jota täytyy hoitaa.
Hän on täysin riippuvainen meistä, ei ole ajokorttia. Näkökyky huono.
Käytän häntä kaupassa, lääkärissä ym, ym. Hänellä on vaan tapana ilmoittaa milloin tarvitsee kyytiä, ei siinä kysellä, käykö meille vain, aina on kyyti oltava valmiina.
Olemme auttaneet häntä kaikissa asioissa mitä hän on pyytänyt.
Nyt hänen kuntonsa on mennyt siihen pisteeseen että apua tarvittaisiin. Hän kieltäytyy kunnan avusta. Hänen mielentilansa on alkanut heilua, aina hirveän vihamielinen, saa raivokohtauksia. Muisti tuntuu pelaavan.
En enää itsekään saa öisin nukuttua kun hänen vihansa ja raivonsa täyttävät ajatukseni.
Hän osaa muiden seurassa olla miellyttävä mutta jos asiat eivät mene juuri niinkuin hän haluaa, syntyy meidän kanssa aivan hirveä kaaos. Tiedän jo että hän kieltäytyy tapaamasta kaupungin sosiaalityön henkilöitä. Nyt alkaa omat paukut olla loppu, mietin usein että onko vika minussa, enkö auta häntä tarpeeksi, ainakin hänen antamistaan haukuista päätellen olen aika mitätön ihminen. Aviopuolisoani hän vihaa yli kaiken vaikka syytä siihen ei todellakaan ole, hän on auttanut äitiäni täysin pyyteettömästi todella paljon ja on aina ollut kunnioittava häntä kohtaan. Äitini vaan ilmoittaa että hän ei voi sietää puolisoani ja yrittää kaikin tavoin rikkoa mieheni ja minun välit.

7

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      En osaa auttaa, mutta meillä on vähän sama tilanne. Äiti asuu yksin omakotitalossa eikä ole koskaan saanut tilattua mitään kunnostusta tai remppaa. Kämppä ihan hirveässä kunnossa. Jos yrittää auttaa, saa lopulta valitusta. Jos tarjoaa tilamaan vaikkapa remonttikartoitusta, niin tulee huutoa.

      Aina kun soitellaan (asun itse kaukana toisella paikkakunnalla) niin puhe ajautuu juttuihin, missä joku sukulainen on huijannut tai naapuri häiriköi tai kiusaa. Uusimpana juttuna naapurin lämpöpumppu tärisyttää koko taloa ja naulat irtoavat seinistä.

      Tänään soitin taas ja puhuttiin, että koska käydää kylässä. Lopulta tilanne oli se, että hän alkoi itkemään ja käski minua mätänemään haudassani. Hän soittee kuulemma poliisille. Soitin uudestaan myöhemmin ja kysyin, että voiko hän jatkaa juttelua ja että onko rauhoittunut. Ei kuulemma ole. Poliisille soitellaan kaikista tekemistäni rikoksista. Kuulemma olen tehnyt jonkun rikoksen isäni toistakymmentä vuotta sitten tapahtuneen tuhkauksen yhteydessä. Olen aivan kysymysmerkkinä.

      Nyt olen vähän epätoivoinen. Voinko soittaa jonnekin kunnan palveluun ja voiko ihmistä edes auttaa mielenterveysongelmissa, jos hän ei itse apua halua eikä myönnä ongelmaa. Mietin myös, että voiko tämä olla alkavaa alzheimeria. En uskalla hänelle edes ehdottaa mitään lääkäriä, koska satavarmasti tämä vain ruokkii hänen ajatustaan rikoksista, juonittelusta jne jne. Mihin hän edes menisi ja miten asian voi hoitaa satojen kilometrien päästä, kun samaan aikana pitäisi saada pidettyä huolta omista lapsista jne...

    • Anonyymi

      Aikuistukaa jo. Täysin turhaan marisette ja valitatte.
      Ottakaa yhteys äitinne kotikunnan/-kaupungin kotisairaanhoitoon tai sosiaalitoimeen. Kertokaa tilanne ja jättäkää äitinne heidän huolehdittavaksi.
      Sieltä mennään vanhuksen luokse lääkärin kanssa ja tehdään kartoitus kotihoidon tarpeesta. Jos vanhus ei suostu yhteistyöhön, se on hänen valintansa.

      Aivan niin kuin nykyinen tilanne on teidän omaa aikaansaannostanne ja oma valintanne. Joko jatkatte nykyisellä tavalla tai teette itse sen muutoksen. Ei siinä muita vaihtoehtoja ole, ei sitä valintaa kukaan teidän puolestanne tee.

      • Anonyymi

        Jaa noin teillä. Minun äitini pilkkoo vieläkin minulle ruoat kun alamme syömään hänen tekemiään sapuskoja. Viimeksi perkasi kanan koivista lihat pieneksi että lapsen on helpompi syödä. Maksaa bensat kun ajelen hänen autollaan. Pistää kassillisen ruokaa mukaani aina kun hänen luonaan käyn. Hakee autolla ja kuskaa jos tarvitsen kyydit jonnekin. Palvelee ja passaa.

        Itse hän ei jaksa siivota isoa omakotitaloaan joka onkin jo liki asumiskelvoton. Enkä minäkään jaksa. Enkä osaisikaan koska vain äiti osaa kaiken. Seurakunnasta käyvät kolaamassa pihasta lumet, lakaisemassa portaat ja ajamassa nurmikon koska tietävät ettei ne äidin laiskat ja itsekkäät alkoholistiset aikuiset työttömät sosiaalipummilapset mitään kuitenkaan tee vanhan kovia kokeneen äitinsä hyväksi.

        Rojahdan aina hänen sohvalleen lojumaan kun käyn äitiä moikkaamassa. Sohvalla lojuminen on jotakin mitä minä osaan. Äitini on lähes 80- vuotias ja itse olen keski- ikäinen työtön toimeentulotuilla elävä sosiaalipummi. Äiti nauttii suunnattomasti tästä kuviosta. En viitsi pilata hänen nautintoaan. Onhan hän jo vanha, kovia kokenut ja ansaitsee nautintonsa. Erityisesti hän nauttii kun naapurit pyörittelevät silmiään ja vittuilevat minulle siitä että olen freelanceri.

        Ehkä joku naapureista tekee joskus vielä hänestä huoli- ilmoituksen sosiaalitoimeen. Ainakin syytä olisi kun aikuiset lapset vain käyttävät hyväkseen vanhaa äitiä joka on uhrannut koko elämänsä lastensa vuoksi. Ja vieläkin uhraa.


      • Anonyymi

        No tässäpä taas oikein hyvät ohjeet. Varmaan kierrät kaikkia nettifoorumeita toitottamassa tätä samaa. Pistä itse internet kiinni ja mene vaikka haravoimaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No tässäpä taas oikein hyvät ohjeet. Varmaan kierrät kaikkia nettifoorumeita toitottamassa tätä samaa. Pistä itse internet kiinni ja mene vaikka haravoimaan.

        Aloittaja taisi olla se joka pyysi ohjeita. Itse tulin vain jakamaan kokemukseni vertaisille Kiitos vain.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa noin teillä. Minun äitini pilkkoo vieläkin minulle ruoat kun alamme syömään hänen tekemiään sapuskoja. Viimeksi perkasi kanan koivista lihat pieneksi että lapsen on helpompi syödä. Maksaa bensat kun ajelen hänen autollaan. Pistää kassillisen ruokaa mukaani aina kun hänen luonaan käyn. Hakee autolla ja kuskaa jos tarvitsen kyydit jonnekin. Palvelee ja passaa.

        Itse hän ei jaksa siivota isoa omakotitaloaan joka onkin jo liki asumiskelvoton. Enkä minäkään jaksa. Enkä osaisikaan koska vain äiti osaa kaiken. Seurakunnasta käyvät kolaamassa pihasta lumet, lakaisemassa portaat ja ajamassa nurmikon koska tietävät ettei ne äidin laiskat ja itsekkäät alkoholistiset aikuiset työttömät sosiaalipummilapset mitään kuitenkaan tee vanhan kovia kokeneen äitinsä hyväksi.

        Rojahdan aina hänen sohvalleen lojumaan kun käyn äitiä moikkaamassa. Sohvalla lojuminen on jotakin mitä minä osaan. Äitini on lähes 80- vuotias ja itse olen keski- ikäinen työtön toimeentulotuilla elävä sosiaalipummi. Äiti nauttii suunnattomasti tästä kuviosta. En viitsi pilata hänen nautintoaan. Onhan hän jo vanha, kovia kokenut ja ansaitsee nautintonsa. Erityisesti hän nauttii kun naapurit pyörittelevät silmiään ja vittuilevat minulle siitä että olen freelanceri.

        Ehkä joku naapureista tekee joskus vielä hänestä huoli- ilmoituksen sosiaalitoimeen. Ainakin syytä olisi kun aikuiset lapset vain käyttävät hyväkseen vanhaa äitiä joka on uhrannut koko elämänsä lastensa vuoksi. Ja vieläkin uhraa.

        Häiritseekö sinua jos jaan tämän oman kokemukseni? Mikä siinä häiritsee? Enkö minä saisi jakaa tätä kokemustani?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No tässäpä taas oikein hyvät ohjeet. Varmaan kierrät kaikkia nettifoorumeita toitottamassa tätä samaa. Pistä itse internet kiinni ja mene vaikka haravoimaan.

        Ja miksi kehotat minua haravoimaan? Toivotko että äidilleni tulee paha mieli?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2655
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2243
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2010
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      13
      1719
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1691
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1656
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1646
    8. 91
      1573
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      128
      1447
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1274
    Aihe