Ymmärrätkö miksi viherkasveja?

Anonyymi

Vähän pohjustusta ... mä kuuntelin eilen eräatä radion aamuohjelmaa ja siellä juttelivat aiheesta. Jäin sitten pohtimaan, kun on tästä ollut joskus itselläkin keskusteluja, tosin ei omaan henk.koht. elämään liittyen.

Oletko kasvivihaja, vai tykkäätkö viherkasveista? Ymmärrätkö miksi jotkut pitävät viherkasveista vai aatteletko lähinnä, että miksi vitussa? Mä olen kuullut muutaman kerran väitteen, että kasvit olisivat jotenkin tiellä, koetko sinä näin ja jos kasvit ovat jotenkin tiellä niin missä niitä oikein pidetään? Entä pihakasvit, ymmärrätkö ne paremmin?

17

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kasvis on ihan jees, mutta jokin tolkku niissäkin pitäisi olla. Just kiemurtelen maalla ajaa nurmikkoa. Ja mummolla (mutsilla siis) on kasvit livenneet käsistä...

      Näitä on pakko alkaa karsia, tai nurmikko jää ajamatta...🙄

      • Anonyymi

        Tuo on myuten ihan totta. Itseänikään ei mikään muu niin vituta kesällä, kuin keskelle nurtsia istutetut kasvit. Mä siis rakastan istutella kasveja ja hoitaa puutarhaa, vaikken nyt mikään superviherpaukalo olekaan. Ei niitä silti keskelle nurmikkoa istuteta, vaan istutusalueille ... nih!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on myuten ihan totta. Itseänikään ei mikään muu niin vituta kesällä, kuin keskelle nurtsia istutetut kasvit. Mä siis rakastan istutella kasveja ja hoitaa puutarhaa, vaikken nyt mikään superviherpaukalo olekaan. Ei niitä silti keskelle nurmikkoa istuteta, vaan istutusalueille ... nih!

        No ne on ihan nättejä, mutta joku tolkku pitäis sentään olla. Täälläkin turkasen paljon nurtsia ajettavaksi ja hiljokseen se heilahtaa vissiin mun hommiks... tyrnit lähtee ensimmäiseks... siirrän ne jonnekin huitshelkattiin... tikkusia pirulaisia...🤨

        Ja sit siirtelen marjapuskia väljemmäksi... eihän muuten tule mitään tästä nurtsin ajosta. 🤔


      • Anonyymi
        interlocutrice kirjoitti:

        No ne on ihan nättejä, mutta joku tolkku pitäis sentään olla. Täälläkin turkasen paljon nurtsia ajettavaksi ja hiljokseen se heilahtaa vissiin mun hommiks... tyrnit lähtee ensimmäiseks... siirrän ne jonnekin huitshelkattiin... tikkusia pirulaisia...🤨

        Ja sit siirtelen marjapuskia väljemmäksi... eihän muuten tule mitään tästä nurtsin ajosta. 🤔

        Just tossa kirjottaessani mietin, että miten mahtaa olla ... ovatko ne, jotka päättävät istuttaa vaikka nyt pensaita keskelle nurtsia, aina pääosin eri ihmisiä kuin he, jotka ajavat sen nurtsin? Mitäs luulet? Tuleekohan jonkun, joka säännöllisesti ajaa sitä nurmikkoa, istutettua mitään sinne keskelle?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Just tossa kirjottaessani mietin, että miten mahtaa olla ... ovatko ne, jotka päättävät istuttaa vaikka nyt pensaita keskelle nurtsia, aina pääosin eri ihmisiä kuin he, jotka ajavat sen nurtsin? Mitäs luulet? Tuleekohan jonkun, joka säännöllisesti ajaa sitä nurmikkoa, istutettua mitään sinne keskelle?

        Tämä!

        Ei aja meillä itse nurtsia.

        Ja sitten se istuttaja tuskailee, kun marjoja pakastimet täynnä ja kukaan ei juo mehua...

        Kyllä on mummoon saatava roti. 😝


    • Anonyymi

      Niissä on sirunen aitoa Jumalaa.

    • Anonyymi

      Kasvit on elintärkeitä... Eli mitä ihmettä kymysys?

    • Anonyymi

      Jätetään kasvit kaupan heviosastolle tai nurmi lyhyenä enempää ei tarvi tietääkkään

    • Anonyymi

      Minussa asuu pieni puutarhuri. Pihallani oli yli 300 erilaista kasvia. Viime vuoden kesällä kaivoin kaikki ylös ja tein rempan pihalleni ja harvensin kasveja koska jotkut kasvit villiintyy ja eivät sovi toisten kanssa samaan pihaan eli ne valtaa toisilta kasveiltä elintilaa. Minä sitten kaivoin kaikki ylös ja istutin uudestaan sellaisia jotka eivät villiinny ja vie toisilta tilaa. Myin aika paljon niitä kasveja koska taimet voi maksaa 12 euroa kappale ja myin niitä sitten 5 eurolla varmaan 150 kasvia. Nyt on piha siisti eikä joka paikassa rehota rikkaruohoo ja ei ole liikaa kasveja.

    • Anonyymi

      Itsehän siis tykkään kasveista, myös viherkasveista tai ehkä erityisesti juuri niistä. Suurin syy siihen on yksi sana ja se sana on TALVI. Sanoisin, että mä tarvitsen viherkasveja selvitäkseni Suomen talvesta. Ne tuo edes vähän vihreää ja kesää siihen pimeeseen räntäsateeseen. En mä kesällä niitä tarvitse ja kesän ajakai jokikinen mun sisäkasvini muuttuu ulkokasviksi. Siellä ne tankkaavat valoa ja voimaa, jotta jaksavat taas olla ihan vihreitä ja tuoda mulla jaksamista talven aikana. ☺

      -alottaja-

      • Anonyymi

        Ja siis mä ymmärrän erittäin hyvin sen perusteen viherkasvivastaisuuteen, että niitä pitää hoitaa. Moni mun tutuistani kokee, ettei niitä voi saada pysymään hengissä. No tietysti ne voi. Vielä en ole täysin mahdottomaan kasviin törmännyt. Vaan siis ne vaativat hoitoa ja oikeita olosuhteita. Se ettei jaksa hoitaa on oikein pätevä peruste olla tykkäämättä kasveista. Vaan mikä muu niissä voi olla vastenmielistä? Esimerkiksi tuo "kasvit ovat tiellä", miten ne ovat tiellä?


    • Anonyymi

      Kasvien sanotaan puhdistavan sisäilmaa. Mä tarvitsen vähän silmäniloa talviaikanakin ja siks on viherkasveja tullut hankittua. En mä mikään viherpeukalo ole, osan onnistun hävittämään liialla tai liian vähällä hoidolla, mutt yritystä riittää. Pihalla kasvaa ruusupensaita ja syreenejä ja muutama marjapensas ja pari omppupuuta. Ei pelkkä nurmikko tunnu hyvältä, pitää olla muutakin, on kukkapenkkejä muutama. Välillä tympäsee, kun pitää kitkeä rikkakasveja, mutt mä tykkään kukista ja väreistä ja kun perhosia lentelee ja linnut visertelee pihapuissa ja oravia ja siilejä liikkuu pihapiirissä. On varjoa ja suojaa kesähelteillä ja pihakeinuun paistaa aurinko, kun sää sallii ja tuuli suhisee puissa.

    • Anonyymi

      Viherkasvit edistää terveyttä, ne on eläviä niille voi jutella ja hoitaa niitä. Ne on kauniita, suht halpa harrastus kun voi laittaa pistokkaita ja luoda lisää kasveja. Niitä voi antaa pois tuottamaan iloa muille. Tämäkin voi olla virkistävää joskus että, tappaa kasvin niinkuin kostoksi, jostain kokemastaan vääryydestä.

      • Anonyymi

        "Tämäkin voi olla virkistävää joskus että, tappaa kasvin niinkuin kostoksi, jostain kokemastaan vääryydestä."

        Tuo olikin itselleni ihan uusi ajatus. Mun kun tekee pahaa heittää pois edes potentiaalisia pitokkaita, kun leikon kasvejani aina välillä ihan rwilullakin kädellä. Vaan ei niitä kaikkia voi juurruttamaankaan alkaa. Tai ainakaan itselläni ei ole niin paljoa kasvien ystäviä tuttuina, että saisin ne johonkin tungettua.

        Vaan siis mitä pahaa se kasvi sulle on tehnyt? 😝


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tämäkin voi olla virkistävää joskus että, tappaa kasvin niinkuin kostoksi, jostain kokemastaan vääryydestä."

        Tuo olikin itselleni ihan uusi ajatus. Mun kun tekee pahaa heittää pois edes potentiaalisia pitokkaita, kun leikon kasvejani aina välillä ihan rwilullakin kädellä. Vaan ei niitä kaikkia voi juurruttamaankaan alkaa. Tai ainakaan itselläni ei ole niin paljoa kasvien ystäviä tuttuina, että saisin ne johonkin tungettua.

        Vaan siis mitä pahaa se kasvi sulle on tehnyt? 😝

        Kyllä minäkin olen aikaisemmin kasvejani surrut jos kuolevat yllättäen. Näin voi käydä joskus ja usein löytyy selitys miksi kasvi kuoli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä minäkin olen aikaisemmin kasvejani surrut jos kuolevat yllättäen. Näin voi käydä joskus ja usein löytyy selitys miksi kasvi kuoli.

        Niin, eivät ne(kään) yleensä syyttä suotta kuole.


    • En mä viherkasveja tai muitakaan kukkia vihaa, en vain saa pidettyä niitä kovinkaan pitkään hengissä. Ulkona kesäisin olevat orvokit ja silloin tällöin ruusupavut ovat viime vuosina olleet pisimpään hengissä pysyviä, mutta muut.. Mieluummin leikkokukkia maljakkoon, kuin ruukku pöydälle. Joko unohdan ne kokonaan kastella, tai sitten annan liikaa vettä. Viime vuosien aikana toi unohtaminen on lisääntynyt, eikä pelkästään kasveista johtuvana ongelmana. Mitä tahansa mieleen tulevaa asiaa jos en tee heti, unohdan sen hetken päästä kokonaan.

      Anopinhampaan ja kirjovehkan sain yli 10 vuotta sitten pidettyä helpostikin hengissä, mutta toi lähimuisti oli tuplasti parempi silloin.

      Lyrica oli yksi syy mikä huononsi lyhytkestoista muistia siten, etten välttämättä enää muistanut mitä oli puhuttu ja sovittu edellisenä päivänä, sanat katosivat ja puhe takelteli. Sen takia en vieläkään ole mikään kovin innokas keskustelemaan juuri kenenkään kanssa, ja kuuntelen mieluummin muiden juttelua, koska en keksi mitään aihetta mistä kysyä toiselta. Jos multa kysytään jostain asiasta mistä tiedän aika paljonkin, osaan kyllä vastata kattavasti, mutta tuo sanoissa takeltelu ja niiden jatkuva unohtelu on yksi syy miksi en hirveästi viihdy äänessä niitä näitä jutellen.

      Muutama vuosi sitten lopetettuani Lyrican, alkoi muisti palautumaan, vaikkakin ei enää sille tasolle mitä se aikanaan oli, pääosin takeltelevaisuus hävisi, enkä enää samassa määrin sanoja unohtele mitä silloin, vaikka niitä tuppaa edelleen välillä unohtumaan. Se offtopicista.

      Äitini taas on oikea viherpeukalo, jonka taloudessa vessat, kylppäri saunoineen, kodinhoitohuone, eteiset ja pari vaatehuonetta ovat ainoita pääosin kasvittomia huoneita talossa. Kaikki muut huoneet....olisko yhdessä huoneessa max 2 kasvia/kukkaa, ja se on heidän makkari. Muut taas....kun muutin kolmen vuoden porukoilla asumisen jälkeen omilleni 7,5 vuotta sitten, alkoivat mun huoneessa kasvit lisääntymään joka käyntikerralla. Se on hänen harrastuksensa, kuten myös puutarhanhoito, ja sen hänelle mielelläni suon. Onhan munkin kaikki nurkat (ja pienestä vaatehuoneesta kolmasosa) täynnä lankakeriä ja käsityöohjeita.

      Kasvit tuo kyllä raikkautta ja lisää happea huoneeseen, mutta eivät ole mulle mitään sellaista että niitä pitäisi ehdottomasti olla. Meillä on äitin kanssa diili. Hän ostaa ja istuttaa mulle terassille ja ulko-oven viereen tulevat kesäkukat, yleensä orvokit ja ruusupavut, sekä varjoisassa viihtyvät kukat, ja minä hoidan niiden kastelun kesän aikana silloin kun olen kotona. Ihan kahdesta syystä. Ne on kivan näkösiä, ja tekee samalla asunnon asutun näköiseksi, vaikka olisin pitkiäkin aikoja poissa, ja vaan piipahtaisin säännöllisesti kotona.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5098
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3347
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1482
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      182
      1317
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1016
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      918
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      758
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      717
    Aihe