Vetytankattavan polttokennoauton läpimurto on nyt käsillä.
Tämä on tietysti harmillista niille autonvalmistajille jotka eivät ole lähteneet kehittämään polttokennotekniikkaa.
Esimerkiksi Volkswagenille tämä on kova isku.
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/iso-lapimurto-polttokennoissa-superkalliille-platinaelektrodeille-keksittiin-naurettavan-halpa-ja-tehokas-korvaaja-vain-viikko-sitten-vw-pomo-manasi-polttokennot-alimpaan-helvettiin/cd2098ef-8bd7-49f4-8b19-e50aa70d5999
Iso läpimurto polttokennotekniikassa
46
371
Vastaukset
- Anonyymi
Kyllä vetykäyttöinen polttokennoauto tulee vääjäämättömästi syrjäyttämään lataussähköauton.
- Anonyymi
Tuo on hyvä uutinen. Kallista platinaa ei tarvitse enää käyttää polttokennoihin.
- Anonyymi
Mikä kumman "isku"? Vetyautoja ei myydä missään paljon (vaikka ensimmäiset polttokennoautot tulivat jo 2014) ja infraa ei ole kunnolla yhdessäkään maailman maassa. Kun vetyautoja myydään muutama tuhat kappaletta vuodessa maailmanlaajuisesti niin sähköautoja myydään miljoonia vuodessa.
Vetyautojen "iskua" ei tule kymmeniin vuosiin, jos sitä koskaan ylipäätään tulee. Viimeisten ennusteiden mukaan vetyautot ovat pienessä marginaalissa vielä vuonna 2040. Ja jopa ne autovalmistajat, joilla vetyautoja on, puhuvat lähinnä todella pienistä määristä. Jopa vetyautojen valmistajat uskovat sen olevan marginaalituote ainakin kymmenien vuosien ajan.
Ja lisäksi tämäkin "läpimurto" on tehty vasta laboratiossa ja mitään polttokennoa joka tuota käyttää ei ole olemassa. Eli tuon saaminen autoihin vie vuosia, JOS tuo ylipäätään toimii kunnolla. Nimittäin tuon toimivuudesta oikeasti ei ole mitään todisteita vielä.
Tuo voi toimia laboratiossa, mutta kun pitää tehdä tuhansia polttokennoja päivässä, se ei sitten toimikaan. Suurin osa laboratioiden paperilla hienoista keksinnöistä ei ole toteutettavissa massatuotannossa ja ovat oikeissa tuotteissa surkeita. Vasta sitten kun oikeita polttokennoja jotka käyttävät tuota ideaa (ja siihen menee parhaimmillaankin vuosia) on olemassa voidaan sanoa että tuo toimii. Siihen saakka tuo on vain teoriaa.
Voin sanoa, että yli 90% tällaisista hypetysuutisista on huuhaata. Vastaavia uutisia olen nähnyt myös akkuteknologioista ja lähes kaikki katoavat pian uutisoinnin jälkeen. Mikä toimii teoriassa paperilla ja labrassa ei takaa sen toimivuutta massatuotannossa.- Anonyymi
Vetyauto on järkevin
- Anonyymi
Vaikka joskus vuosien (ehkä kymmenien) jälkeen tämän kehittelyn tuloksena saataisiin halvempia polttokennoja, polttokennoautot olisivat edelleen kalliimpia kuin sähköautot. Vedyn valmistus olisi edelleen kallista ja hyötysuhde huono. Vetyautosta ei ole sähköauton "tappajaksi".
- Anonyymi
Juu, näitä juttuja pullahtelee aina samaan malliin kuin niitä ihmeakkuja jne, ja siihen se jääkin aika nopeasti.
Ei ole mikään ongelma laittaa nopeasti polttokennon valmistusta liikkeelle jos se alkaa tulla järkeväksi, ei se mitään ihmeellistä ja salaista tietoa ole.- Anonyymi
Toki nämä tutkimukset ovat kiinnostavia ja yksittäiset näistä toimii oikeastikin. Mutta olen oppinut, että tällaisista keksinnöistä yli 95% ei toimi muuta kuin paperilla. Vasta oikean elämän testeissä nähdään onko keksintö toteuttamiskelpoinen, siihen saakka kyseessä on hieno teoria.
- Anonyymi
Jo alkoi ID:n sen, ja sen omistajien puntit tutista!
Khihihii!- Anonyymi
Kerro toki miksi tuollaisia itsellesi uskottelet?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kerro toki miksi tuollaisia itsellesi uskottelet?
Siksi, koska niiden arvo lähti laskemaan kuin lehmän häntä!
Khihihii!
- Anonyymi
Tuo on hyvä uutinen. Ei vaivalloinen lataussähköauto voi olla tulevaisuutta. Ei kovinkaan moni halua latailla tuntitolkulla autoa. Vetyauton tankkaa 3-4 minuutissa ja sillä ajaa 600-700 km. Tulevaisuudessa vetyauton toimintasäde voi kasvaa 1500-2000 kilometriin yhdellä tankkauksella.
- Anonyymi
Ensinnäkin, pikalatauspisteissä pystytään jo nyt lataamaan akun lähes täyteen parhaimmillaan noin 20 minuutissa (toki noin 80% kohdalla kannattaa yleensä lopettaa, koska viimeiset prosentit ovat hitaita, kuten kaikissa akuissa). Joten tuollainen rääkyminen tuntien lataamisesta kertoo vain siitä, että olet idiootti, trolli tai pelkkä valehtelija. Lisäksi lataussähköautojen toimintamatka on kasvussa ja jo nyt ne yltävät parhaimmillaan yli 600 km toimintamatkaan. Ja jotkut lupaavat vielä pidempiä matkoja tuleville malleille.
Ja eipä tuo auta, kun Suomessa ei ole yhtäkään tankkausasemaan vetyautoille. Kun ensimmäinenkin latausasema on niin silloin on jo satoja tuhansia lataussähköautoja ja ei käytännössä ollenkaan vetyautoja. Ja tietenkin akkutekniikka on parantunut niin, että parhaimmillaan lataussähköautoilla kuljetaan yli 1000 km ja ladataan 10-15 minuutissa.
Ja vetyautojen tankkaaminen maksaisi 5 kertaa enemmän kuin sähköautoilla eikä ne ole edes sen ekologisempia eikä niitä voi edes tankata kotona kuin lataussähköautoja. Nimittäin vety on todella kallis tekniikka. Energiatehoton, kalliit tankkausinfra jne. Vety ei tule olemaan halpa. Ja jopa autojen tekeminen maksaa enemmän.
Vetyauto on kuollut tekniikka.
- Anonyymi
Juu ei lataussähköautolla ole kovinkaan valoista tulevaisuutta.
- Anonyymi
VW konserni on rikosfirma-TDI huijaus
- Anonyymi
Vetyautojen aika alkaa olla ohi, tojokin on lopettamassa vetyautojen kehittämisen.
- Anonyymi
Mutta vain sinun kieroutuneessa päässäsi.
- Anonyymi
Osmo A.Wiion laki tulevaisuuden ennustamisesta: ”Lähitulevaisuus yliarvioidaan ja kaukainen tulevaisuus aliarvioidaan.”
- Anonyymi
Ja on mahdollista, että tulevaisuudessa käytetään polttokennoja, mutta EI vedyllä. Tosin tähänkin menee todella paljon aikaa, eikä vaikuta nykyisiin päätöksiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja on mahdollista, että tulevaisuudessa käytetään polttokennoja, mutta EI vedyllä. Tosin tähänkin menee todella paljon aikaa, eikä vaikuta nykyisiin päätöksiin.
Tämä kiinalainen keksintö myrkyttyy... Platinaa ei korvata .
https://www.sciencedirect.com/topics/chemistry/alkaline-fuel-cells
"markkinat" - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämä kiinalainen keksintö myrkyttyy... Platinaa ei korvata .
https://www.sciencedirect.com/topics/chemistry/alkaline-fuel-cells
"markkinat"AMEFC.
https://ro.uow.edu.au/theses/4440/
"markkinat" - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
AMEFC.
https://ro.uow.edu.au/theses/4440/
"markkinat"https://www.nature.com/articles/s41467-021-22996-2
"markkinat" - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
https://www.nature.com/articles/s41467-021-22996-2
"markkinat"PEMFC on jo täysin toimivaa tekniikkaa ja platina on siinä korvaamaton.
AMEFC kennossa platina toimii 100 kertaa heikommin.
Nanoputkista rakennettu korvaava keksintö on kaukana tulevaisuudessa.
Ei jatkoon. VW on täysin oikeassa !
"markkinat" - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
https://www.nature.com/articles/s41467-021-22996-2
"markkinat"Asiantuntijat eivät näe tässä todellista läpimurtoa.
- Anonyymi
Joku ostaa tuon keksinnön ja hautaa sen jonnekin kassakaappiin ikuisiksi ajoiksi, eikä se koskaan päädy tuotantoon.
Elämämme voisi olla tänä päivänä toisenlaista, jos historiassa tehdyt keksinnöt olisivat tulleet käyttöön, eikä niitä olisi ostettu pois, tai keksijä jopa tapettu, eräiden liikevoittojen varmistamiseksi...- Anonyymi
Tai sitten tuo keksintö on oikeasti paljon huonompi kuin nykyinen ratkaisu ja siksi se ei koskaan päädy tuotantoon. Näin oikeasti yleensä on. Kukaan ei osta keksintöä eikä hautaa sitä, tuo keksintö vain katoaa turhana. Tai jos ostetaankin, se todetaan käyttökelvottomaksi.
Se, että tuo vaikuttaa paperilla toimivalta ei merkitse mitään oikeassa elämässä. Yli 95% vastaavista keksinnöistä paljastuu myöhemmin käyttökelvottomiksi tai liian vaikeiksi toteuttaa - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tai sitten tuo keksintö on oikeasti paljon huonompi kuin nykyinen ratkaisu ja siksi se ei koskaan päädy tuotantoon. Näin oikeasti yleensä on. Kukaan ei osta keksintöä eikä hautaa sitä, tuo keksintö vain katoaa turhana. Tai jos ostetaankin, se todetaan käyttökelvottomaksi.
Se, että tuo vaikuttaa paperilla toimivalta ei merkitse mitään oikeassa elämässä. Yli 95% vastaavista keksinnöistä paljastuu myöhemmin käyttökelvottomiksi tai liian vaikeiksi toteuttaaTuo keksintö ainoastaan pienentäisi vetyauton valmistuskustanniksia. Se ei poista sitä perusongelmaa eli sitä että vety on polttoaineena aivan liian kallista.
100km vedyllä tarvitsee sähköä niin paljon että sillä ajaisi sähköautolla 400 km. Pölvästikin ymmärtää että yhtälö ei toimi. - Anonyymi
Höpö ja löpö, se vain vedyn kanssa on sellainen juttu, että sen "valmistus" kuluttaa niin valtavasti energiaa, ettei se vaikuta realistiselta vaihtoehdolta. Valmistus- sanan laitoin lainausmerkkeihin koska eihän vetyä varsinaisesti tarvitse valmistaa, sitä kun on ilmassa, vesissä jne. mutta sen erottaminen hyödynnettäväksi on pi:ullisen kallis prosessi ja kuluttaa paljon energiaa, utopistisimmathan ovat jo vuosikymmeniä pohtineet vedyn erottamista suoraan auringon voimalla eräänlaisella luonnon prosessilla, se on kuitenkin edelleen se mietintä omassa puolittaisessa mahdottomuudessaan alkutekijöissään.
- Anonyymi
Onneksi noissa on akut ja latausmahdollisuus. Voi ajaa seuraavat 30 vuotta lataussähköllä kun odottelee että vetyä saisi jostain.
"E-Expertin polttokennoversion ajoakkua voi ladata myös sähköverkosta. Akun kapasiteetti on 10,5 kilowattituntia"
Täytyyhän auton jollain kulkeakin joten ovat fiksusti tehneet sähköauton johon on laitettu polttokennoa-tarrat kylkeen. Lataavat sähköä verkosta ja ajelevat vetyauto-tarrat kyljissä ympäri kyliä. Vedyllä eivät kulje metriäkään.
Mainostemppu.
- Anonyymi
Ihmettelen tuota ihmisten intoa päästä jonnekin asemalle tankkaamaan superkallista vetyä. Paljon mukavampaa kun auto latautuu pihassa itsekseen. Joku elektrodimateriaali ei ratkaise vedyn muita ongelmia mm. umpisurkea kokonaishyötysuhde. Ei maksa vaivaa pelkästään sen takia, että voisi jollain pitkällä reissulla tankata hieman nopeammin.
- Anonyymi
Näkeehän noista Pösön mainosautoistakin että on pakko rakentaa akut ja latausmahdollisuus että pääsee oikeasti ajamaan noilla vetykitkottimillla.
Paljosta vetoa ettei niissä edes ole mitään polttokennoja vaan aivan tavallisia sähköpakuja joihin ovat silmälumeeksi hitsailleet jotain vetysäiliön näköisiä happipulloja ja ajelevat oikeasti pelkästään lataussähköllä kun vetyä ei saa mistään.
- Anonyymi
10 vuoden päästä sekä vety-että sähköautot ovat kehittyneempiä joten kannattaa suosiolla jättää nykyiset prototyypit autoliikkeen halleille.
Renkaitakin vääntävä sähkömoottori kuluttaa 3 kertaa nopeammin joten rengastehtaidenkin pitää kehittää parempia seoksia.
Turvallisuus kummassakin tuotoksessa on hyvinkin kyseenalainen joten lapsieni turvallisuudesta huolehtivana perheenäitinä en varmasti osta kumpaakaan keksintöä.
Sosiaaliviranomaisille soitan jos näen pieniä pilttejä ja taaperoita sähköllä kulkevan katastrofin kyydissä.- Anonyymi
Kuukauden typerin postaus palkinto lähtee ansaitusti tälle kotirouvalle. Palkintoraati ei toki usko että yksikään naispuolinen on noin tyhmä, mutta pelaa tämän anonyymin peliä mukana. Sovitaan että olet äiti jos haluat tuollaista roolia vetää.
Onnea voittajalle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuukauden typerin postaus palkinto lähtee ansaitusti tälle kotirouvalle. Palkintoraati ei toki usko että yksikään naispuolinen on noin tyhmä, mutta pelaa tämän anonyymin peliä mukana. Sovitaan että olet äiti jos haluat tuollaista roolia vetää.
Onnea voittajalle.Vetymies on karvainen persu. Katkeruus kumpuaa sähköautojen erinomaisuudesta ja oman sosioekonomisen köyhyyden vuoksi.
Köyhyys estää vielä hänellä sähköauton ostamisen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vetymies on karvainen persu. Katkeruus kumpuaa sähköautojen erinomaisuudesta ja oman sosioekonomisen köyhyyden vuoksi.
Köyhyys estää vielä hänellä sähköauton ostamisen.Hän ei osta koskaan uutta autoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vetymies on karvainen persu. Katkeruus kumpuaa sähköautojen erinomaisuudesta ja oman sosioekonomisen köyhyyden vuoksi.
Köyhyys estää vielä hänellä sähköauton ostamisen.miksi ostaa latausauto kun parempaa tulossa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
miksi ostaa latausauto kun parempaa tulossa?
Mitä "parempaa"? Vetyautossa ei ole mitään parempaa kuin sähköautossa siinä vaiheessa, kun/jos ne ylipäätään tulevat Suomeen.
Latausajat ovat jo tippuneet sähköautoissa ja osaa voidaan ladata parhaimmillaan alle 20 minuutissa lähes täyteen (latausaika ei ole kotona ongelma, koska auto voidaan ladata nukkuessa). Julkisten latausasemien määrä tulee moninkertaistumaan seuraavina vuosina ja taloyhtiöihinkin rakennetaan nopeaan tahtiin latauspaikkoja. Ja jopa ongelma toimintamatkan suhteen on katoamassa, nyt sähköautoilla pääsee parhaimmillaan yli 600 km (hyvällä kelillä tietenkin) ja parin vuoden sisällä tulee malleja joilla pääsee noin 800 km. Tuo päihittää jo monet pienet bensa-autot.
Joka tapauksessa saat odottaa todella kauan. Mitään infraa vetyautoille ei ole eikä tule olemaankaan merkittävässä määrin yli 10 vuoteen. Joten autoja ei kannata ostaa vielä pitkään aikaan.
Monesti ihmiset odottavat kymmeniä vuosia asiaa, jota ei koskaan tule. Vähän kuten lentäviä autoja, joita yritettiin tehdä jo 1930-luvulla.
- Anonyymi
eikös ne VW pomot istu moni vankilassa?
Laitappa googleen haku= VW vankila - Anonyymi
Tuo on kyllä niin hyvä
- Anonyymi
https://autotoday.fi/daimler-ja-shell-investoivat-yhdessa-vetykaytavaan/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=daimler-ja-shell-investoivat-yhdessa-vetykaytavaan
näin se leviää ja latausjohdot jää pois...- Anonyymi
Harvat kulkee normaalina arkena rekalla. Raskaassa liikenteessä vety voi toimia, mutta henkilöautoihin ei monikaan enää panosta. Ei edes Mersu, joka julkaisee nykyisin tiuhaan tahtiin erilaisia lataussähköautoja, mutta ei ollenkaan vetykäyttöisiä henkilöautoja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Harvat kulkee normaalina arkena rekalla. Raskaassa liikenteessä vety voi toimia, mutta henkilöautoihin ei monikaan enää panosta. Ei edes Mersu, joka julkaisee nykyisin tiuhaan tahtiin erilaisia lataussähköautoja, mutta ei ollenkaan vetykäyttöisiä henkilöautoja.
Totta !
Myös platinan ja palladiumin korvaaminen polttokennossa ei toimi. Uutisankka.
"markkinat"
- Anonyymi
kohta on miraita maa täynnä
Norjasta taas tulee kehitysmaa...- Anonyymi
Miten niin? Norjalaiset kulkevat nytkin pääosin muilla kuin Tesloilla. Esimerkiksi toukokuun ylivoimaisesti myydyin auto Norjassa oli Ford Mustang Mach-e. Eli norjalaisten suosituin auto oli sähköauto, mutta ei Tesla. Itse asiassa Tesla oli kaukana kärjestä.
- Anonyymi
Täällä on hyvä meininki
- Anonyymi
diess höpö ukko
- Anonyymi
Moni autonvalmistaja on lähtenyt mukaan vetybuumiin
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mielessäni vieläkin T
Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän371575Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa
Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k61331Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?
Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.11275- 81267
Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita
Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p411248Persut petti kannattajansa, totaalisesti !
Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,41243Sinäkö se olit...
Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis01224Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat
Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin11200Hyvää yötä ja kauniita unia!
Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä21170Lepakot ja lepakkopönttö
Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta11146