https://yle.fi/uutiset/3-11967364
Planetaarinen ruokavaliomalli vaikuttaa tuleviin ravitsemussuosituksiin myös Suomessa
Nyt punaista lihaa kulutetaan liikaa, mutta kokojyväviljojen ja kasvisten määrän suosituksista jäädään jälkeen.
Valitse avomaan kasviksia ja villiä kalaa"
Villiä kalaa on tonnikala, joka on kasvanut villinä ja vapaana valtamerissä.
Lisäksi maistuu paremmalta, kuin joku hauki tai lahna.
Pöh, kuka kuvittelee, että ostaisin suomalaista villikala säilykettä ja kalasäilykkeitä on lahnaa, haukea, särkeä, silakkaa, kun villikala säilyke, jossa kalaa on 120g maksaa 3,09€ ja tonnikala säilyke, jossa tonnikalaa on 150g maksaa 1,79€ eli lähes puolet halvempaa.
Tai savumuikkuja öljyssä säilyke, jossa kalaa 180g ja maksaa 10,50€
Tai savuahventa öljyssä 200g maksaa 5,69€
Tai särkisäilykettä 180g ja maksaa 5,59€
Kuvitteleeko nämä tosiaan, että joku ostaa suomalaista roskalakaa eli särkeä tuohon hintaan. Kyllä pitää hinnan reilusti tippua suomalaisen villikalan osalta, ennekuin sitä aletaan tonnikalan sijaan ostamaan.
"– Lihapuolella punainen liha, eli naudan- ja sianliha, ja lihavalmisteet - erityisesti niissä ylitetään suositukset. Proteiinia saadaan silti aika paljon nykyäänkin viljoista. Ei meillä proteiinin puutetta ole, siitä on varaa tulla alaspäinkin.
Luonnonvarakeskuksen erikoistutkija Merja Saarinen."
No varmaan riittää proteiinit Saariselle, joka tuskin treenaa lihaksia, mutta ei kasviksista tarpeeksi proteiineja saa, mahan täytettä ovat ja sellaisia määriä ei kasviksia pysty syömään, että riittävä määrä proteiinia saisi.
1g/kg tarvii treenaamaton ihminen päivässä ja 2-3g/kg tarvii, jos treenaa.
Planetaarinen ruokavalio
4
94
Vastaukset
Aina tota samaa soopaa..
https://www.aamulehti.fi/ulkomaat/art-2000007364272.html- Anonyymi
Näin ne latuskäpäitten uskonnot vaihtelee tuulien mukaan.
Kaikenlaisia nimiä sitä keksitään erilaisille ruokavalioille. Itse olen muutenkin syönyt aika vähän punaista lihaa jo useita vuosia ja ruokavalioni ollu muutenkin aina enemmän tai vähemmän kasvispainotteinen (no, kanaa syön ja joskus kalaa ja joskus saatan ostaa jotain tavallista jauhelihaa kuten sikajauheliha ja joskus syksyllä saatan ostaa hirvenlihaa, yleensä jauhettuna). Onko mulla nyt stten tuo planetaarinen ruokavalio? En ole koskaan noudattanut mitään tiettyä ruokavaliota, vaan menny sen mukaan mitä itse tykkään syödä ja jos joku ruoka-aine ei jollain hetkellä sovi, niin jätän vähäks aikaa pois tai vähennän sen käyttöä. Ei ole mulla koskaan ollu mitään ihmeellisiä diettejä. Syömiseen tarvittaisiin hieman arkijärkeä, tosin sen kyllä myönnän, että runsas lihansyönti ei ole oikein hyväksi suolistolle, varsinkaan sen paljon parjatun punaisen lihan eli nautadan,-sian,-ja lampaanliha. Kannatan keveympää ruokavaliota kuitenkin, jossa paljon kasviksia ja edes joskus kalaa ja jos lihaa haluaa, niin useimmin jotain kevyempää lihaa kuten esim. kanaa tai kalkkunaa. Mutta jokainen tyylillään ja niin pois päin.
- Anonyymi
Yksi suomalainen tubettaja syö lihaa raakana.
Raakaa naudanlihaa tarjotaan ravintolassakin Tartar pihvinä, mutten ole koskaan syönyt, enkä varmaan koskaan söisi.
Mutta että joku syö raa'an naudanlihan lisäksi raakaa sianlihaa, kanaa, hevosenlihaa raakana, niin se ei ole kyllä terveellistä.
Raaka liha pitää kypsentää, varsinkin kana ja sianliha, joista voi saada jonkun bakteerin, kuten salmonella tai jonkun muun basillin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht2474639Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii773086- 472473
- 281813
Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua451777- 811470
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘851295PS uusimman gallupin rakettimainen nousija
https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden143965- 69958
Sellainen tunne sydämessä
Että nainen olet kaivannut minua. Tai sanonko että oikeastaan koet sitä samaa nostalgiaa, kaipuuta ja mukavia muistoja,86894