Auton painikkeet

Anonyymi

Mitä auton lämmitysjärjestelmän painikkeet dual, fast soft tarkoittaa? Ja miten A/C painike eroaa auto painikkeesta?

12

4481

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Katso ohjekirjasta tai etsi netistä ihan itse.

    • Anonyymi

      Varmasti riippuu automerkistä, mutta ehhkä näin,
      Dualilla saa kaksialue toiminnon päälle-pois, kuski ja ei-kuski, oikea-vasen
      Fast ja soft ilmeisesti viittaa tapaan millä lämpöä tai kylmää tarjotaan
      A/C painikkeella saa jäähdytyksen kompressorin pois päältä
      Auto asennossa puhaltimen nopeus säätyy automaattisesti kun lämpötilaa säädetään asetuksen mukaiseksi

      • Anonyymi

        Selittäisitkö vähän tarkemmin ja selkeemmin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Selittäisitkö vähän tarkemmin ja selkeemmin?

        kertoisitko ensin itse tarkemmin mikä auto, merkki, malli ja vuosimalli!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Selittäisitkö vähän tarkemmin ja selkeemmin?

        Etkö oikeasti voi katsoa ohjekirjasta? Maahantuojan sivuilta voit löytää sähköisen ohjekirjan.


    • Anonyymi

      Vaikka sinua aloittajaa halutaan hämmästyttävän ystävällisesti tässä neuvoa, niin odotatko todella, että kaikissa auton nappuloissa tulisi olla suomenkielinen teksti?!
      Kyllä se on mahdollista, mutta autot olisivat silloin meillä paljon kalliimpia.
      Suomi on kuitenkin aika pieni kielialue, 5,5 M / 7MRD.

    • Anonyymi

      Omassa autossani ei ole mitään noin merkittyjä nappuloita.

      • Anonyymi

        Se onkin prolemalli ilman ilmastointia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se onkin prolemalli ilman ilmastointia.

        Ei ollut edellisessäkään vaikka siinä oli ilmastointi. Minulla on ollut kaksi autoa ilmastoinnilla ja ainoa melkein sama nappula autoissa oli AC.


      • Anonyymi

        Omastakin autosta löytyy noista napeista vain tuo A/C.

        Käytin auton ilmastointilaitehuollossa, kun olin lukenut nettilehdestä artikkelin, jossa varoitettiin siitä, että liian vähäinen kylmäaineen määrä voi johtaa kompressorivaurioon.

        Huollossa sanoivat, että ennen huoltoa kylmäaineen määrä oli niin vähäinen, ettei ilmastointi ole voinut toimia. Tästä huolimatta ennen huoltoa kokeilin (loppukeväällä aurinkoisella säällä) ilmastoinnin toimintaa, ja A/C -nappiin syttyi vihreä merkkivalo ilmastoinnin päälläolon merkiksi.

        JOS autossa on automatiikka, joka estää ilmastoinnin aktivoinnin, jos kylmäainetta on liian vähän, eikö silloin auton pitäisi vilkuttaa A/C -napissa punaista merkkivaloa vian merkiksi sen sijaan, että siihen syttyy vihreä valo ilmastoinnin päälläolon merkiksi, kuten tapahtuu, jos mitään vikaa ei ole ?

        Vai harrastavatko autovalmistajat samanlaista sikailua autonostajia kohtaan kuin puhelinvalmistajat puhelimen ostajia kohtaan, että säästetään ehkä 0,10 € valmistuskustannuksissa laittamalla yksivärinen vihreä LED siihen nappiin kaksivärilLEDin sijaan, joka osaisi näyttää vilkkuvaa punaista vikatilanteessa ?

        Olettaisin autoissa olevan jonkinlainen suoja-automatiikka jos kylmäainetta on liian vähän, joka estää kompressorin käynnistymisen tässä tilanteessa. Tai JOS ei ole, niin eikö ole ihme, ettei se kompressori ole jo vaurioitunut? Ilmastointi on tuon ilmastointilaitehuollon jälkeen toiminut ihan hyvin.


    • Anonyymi

      Mulla ei oo mitään ledejä ollut napeissa ollenkaan, vaan näytöllä vain symboli, joka sekin on eri autoissa toiminut eri tavalla. Esim. Audissa toimi niin, että jos kompura ei mennyt päälle esim. liian kylmän ilman takia, niin symboli vain vilahti näytössä, mutta ei jäänyt palamaan, kun napista koitti laittaa AC (tai A/C, sama asia) päälle. Pösössä AC symboli jää aina napista päälle näyttöön, mutta ei siinäkään kuulosta kompura lähtevän pyörimään pakkasella. En tuosta aineen vähäisyydestä osaa sanoa, pysäyttääkö se kompuran myös, luultavasti erilaisia toteutuksia on siltäkin osin olemassa. Näihin havaintoihin vielä sellainen maininta, että molemmat autot olivat vanhoja, vuosituhannen vaihteen ajoilta, joten uudemmissa saattaa toimia eri tavallakin.

    • Anonyymi

      Nuo alkuperäisen kysymyksen nappulat bongasin sattumalta jonkun Renaultin myynti-ilmoituksessa olevista kuvista, eli Rellussa ilmeisesti ainakin sellaiset on. Onhan nuo jo oikeastaa tuolla ylempänä jo selitettykin, mutta jos nyt minäkin koitan jotain sepustaa.

      Auto laittaa päälle automatiikan, joka pyrkii säätämään lämpötilan asetettuihin arvoihin. Automatiikka voi lämmittää tai jäähdyttää, ja kytkeä myös kompressorin päälle tai pois tarpeen mukaan. Tähän liittyy siis myös lisäksi ne lämpötilan säätönapit, joita voi olla erikseen eri puolille, molemmin puolin eteen ja taakse, tai sitten vain yksi yhteinen lämpötilan säätö koko auton sisätiloille.

      Dual liittyy noiden edellä mainittujen lämpötilasäätöjen toimintaan. Dual-tilassa lämmöt voi säätää erikseen kuskin ja matkustajan puolille. Se on hyvä jos he tykkäävät erilaisesta lämmöstä, tai jos vaikka auringonpaiste kuumentaa toista puolta, eikä automatiikka onnistu sitä kompensoimaan. Dual-tilan voi laittaa pois päältä, jos ei ole tarvetta säätää erikseen, Se on siinä mielessä kiva vaihtoehto, että sitten ei tarvitse myöskään tarvitse säätää erikseen molempien puolien lämpöjä samaksi vaan riittää että näpyttelee yhtä säätöä.

      Fast/soft liittynee myöskin tuohon automatiikan toimintatapaan. Halutaanko että se pyrkii säätämään lämpötilaa nopeasti (fast) vai pehmeästi (soft). Esimerkiksi kuumalla autolla liikkeelle lähtiessä, halutaanko että ilmastointi pukkaa niin kylmää ilmaa kuin mahdollista kovalla puhaltimen teholla, vai käytetäänkö vähän maltillisempaa jäähdytystä, ettei esim. tulisi kurkku kipeäksi matkustajilla. Itselläni ainakin on joskus tuota vaivaa, kun tykkään nautiskella tehokkaasta viilennyksestä, tosin ihan vaan lämpöä ja/tai puhallinta säätelemällä, kun minulla ei ole fast-nappia.

      A/C painike laittaa vain kompressorin päälle tai pois. Eroaa auto-painikkeesta niin, että se ei vaikuta automatiikkaan, joka pyrkii säätämään auton lämpötilaa. Paitsi että jos kompuran panee pois päältä, niin automatiikalta lähtee pois mahdollisuus jäähdyttää ilmaa, eli se ei sitten pysty puhaltamaan kylmempää kuin ulkoa saatava ilma. Se on ihan ok silloin, jos tarvitaan lämmitystä, mutta helteellä ei jäähdytys oikein onnistu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Alle 15 oli

      Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      89
      2618
    2. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

      Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      203
      1658
    3. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

      Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      116
      1590
    4. Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!

      Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois
      Suomalaiset julkkikset
      41
      1461
    5. Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla

      Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v
      Ikävä
      64
      1212
    6. Juhannusterveiset kaivatulle

      Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻
      Ikävä
      75
      995
    7. Kaupunki osti Absin

      Nyt vaan yrittäjiä kaivataan
      Haapavesi
      56
      969
    8. Sä oot kyllä

      Aika erikoinen nainen
      Ikävä
      45
      857
    9. Rakastan sinua

      Kohta sanon tämän livenä, älä pelästy.
      Ikävä
      63
      849
    10. Millaistakohan

      Sun kanssa suhde olisi?
      Ikävä
      61
      835
    Aihe