Miten tunnistaa läheisriippuvainen?

Anonyymi

miten tunnistaa surkea läheisriippuvainen? Käsittääkseni l-riippuvaiset usein myös jonkin sortin yhteisöpellejä.

7

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

No esim siitä jos joku roikkuu suhteessa jossa ei ole mitään hyvää mutta on siinä silti. Vaikka parisuhde alkoholistiin tai jnt muuta sellaista

• Alkoholistit ovat pääsääntoisesti kilttejä sekä ymmärtäväisiä.

• Anonyymi

"Läheisriippuvuus on ilmiö, jossa ihminen on pakonomaisen riippuvainen toisesta ihmisestä – usein puolisosta, lähimmäisestä tai asiakkaasta. Läheisriippuvuus on tärkeää erottaa terveestä riippuvuudesta, jota ovat mm. yhteenkuuluvuuden tunne ja sitoutuminen.

Läheisriippuvuuteen liittyvät piirteet ovat yksilöllisiä ja vaihtelevat suuresti äärilaidasta toiseen. Läheisriippuvainen voi olla toisaalta hyvin epävarma, epäitsenäinen, pelokas ja takertuva. Tällainen ihminen miellyttää toisia ja häntä ohjaavat toisten ihmisten tarpeet. Hän myös vähättelee itseään. Usein hän kysyy, mitä mieltä muut ovat hänestä. Hän muuttaa mielipiteitään ja arvojaan toisten mukaan ja hakee näin hyväksyntää ja turvaa.

Toinen ääripää läheisriippuvuuden ilmenemismuodoissa on vahvuuteen sairastuminen, jolloin ihminen on kontrolloiva, vakava, hallitseva ja aina järkevä. Hän vaatii itseltään täydellisyyttä. Hän huolehtii ja auttaa pakonomaisesti, kantaa vastuuta toisista ihmisistä, mutta ei omasta hyvinvoinnistaan. Hän uhraa elämänsä toisille.

Läheisriippuvuuden taustalla ovat usein heikko käsitys omasta itsestä ja huono itsetunto. Pelätessään hylätyksi tulemista läheisriippuvainen ei pysty sanomaan toisille ei. Siksi häntä voidaan käyttää hyväksi joko ihmissuhteissa tai työssä. Hänen on vaikea olla tasavertaisessa suhteessa toisiin ihmisiin, eikä hän kestä yksin jäämistä. Toisaalta hän voi eristäytyä läheisyyden pelossa. Tärkeimpänä tekijänä ovat emotionaaliset ongelmat. Läheisriippuvuudesta kärsivän on vaikea tiedostaa omia tunteitaan ja tarpeitaan. Siksi hän usein masentuu, stressaantuu tai menettää elämänhalunsa.

Läheisriippuvuuden kehittymisen taustalla voi olla lapsuudenaikaisia kokemuksia hylätyksi tulemisesta, turvattomuudesta, tuen ja rohkaisun puutteesta, vanhempien liiallisista vaatimuksista tai sitomisesta tai toisaalta liiallisesta sallimisesta. Läheisriippuvainen voi olla päihdeongelmaisen lapsi tai puoliso."

Ja näitähän löytyy, useimmiten varmaan tuota ykköstyyppiä.

• Olipa pitkä lausunto. Mutta itsehän olen kakkostyypin riskiryhmäläinen. Ykköstyypit eivät voi sille mitään. Se on jo syntymässä.

• Anonyymi

Itsellä on taipumusta läheisriippuvaisuuteen, ehkä siksi eristäydyn muista, ei ole halua joutua kokemaan hylkäämisiä enempää, olen tottunut saamaan huonoa kohtelua osakseni, en osaa enää odottaa saavani hyvää kohtelua, eikä se ole tervettä käytöstä itseäni ajatellen. Mieluummin pysyttelen yksinäni kuin kerjään hyväksyntää jota en tule ikinä saamaan. Kun en kelpaa niin en kelpaa ja se siitä.

• Mulle on joskus ventovieraat netissä sanoneet että olisin läheisriippuvainen, vaikken ole. Pärjään hyvin yksin, en kaipaa välttämättä ketään elinpiiriini ja erotkaan ei minua suista raiteiltaan. Hetken voin murehtia, mutta yleensä siinä kohtaa kun olen päättänyt erota en edes enää murehdi.

Mulla vaan on tapana katsoa kortit loppuun asti eikä lopettaa kesken pelin niin sanotusti. Mikä liittyy pitkälti juuri normaaliin kiintymykseen ja välittämiseen toisesta, ei mihinkään läheisriippuvuuteen.

Mua ei tippaakaan huoleta jäädä yksin, ei kotiin eimihinkään, ei yksin parisuhteen loputtua, tiedän että pärjään ja osaan huolehtia itsestäni paremmin kun kukaan muu minusta ja asioistani. Olenkin joskus miettinyt, että leimaako joku siksi toisen läheisriippuvaiseksi, ettei itse pysty sitoutumaan ja kärsivällisesti jaksa katsoa suhteen vaikeiden aikojen yli, vaan heti nostaa kytkintä. Ja näin ollen helposti leimaa toisen sitten läheisriippuvaiseksi hatarin perustein nostattaakseen omaa egoaan ylemmäs?

• Anonyymi

Ai kuten sinä 🤪😏😂

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      84
      1646
    2. Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa

Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.
      Maailman menoa
      269
      1551
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      271
      1288
    4. Martina lähdössä Ibizalle

Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      1262
    5. Avustikset peruttu.

Aettokosken ampuraan rahat otettu poekkeen valtiolle.
      Suomussalmi
      56
      877
    6. 66
      854
    7. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      65
      843
    8. Miksi mies tuntee näin?

Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui
      Ikävä
      40
      831
    9. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      40
      817
    10. Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg

parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤
      Ikävä
      44
      791
    Aihe