On tää metkaa

Anonyymi

Vaimo, vaimoke, rouva, puoliso, avovaimo, avopuoliso, kihlattu, neiti, seurustelukumppani ja sit arkisempaa muija, emäntä, eukko, jopa akka. Mitä hiivattia kun naisella on noita parisuhde statusta enemmän kuin laki sallii. Mies, aviomies, avomies, kihlattu, mieskumppani. Luoja paratkoon, onko kaikille tarkoitus tai käyttöä. Minä esittelen naisen elämänkumppanina ja syystä, nainen on käytännössä ollut mun kanssa koko aikuisikänsä. Nainen taas esittelee minut avopuolisona.

12

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ilmeisesti aloittaja on syntynyt ennen vuotta 1940.

      Meillä puhutaan toisistamme ja esitellään toisemme muille ihmisille ns. ristimänimellä. Jos täysin tuntemattomille esittäydytään, kerrotaan sekä etu- että sukunimi.
      Eipä ole kukaan kysellyt esittäytymisen jälkeen enää minkälaisessa liitossa ollaan.

      • Anonyymi

        Väärin, olen syntynyt 60 luvun lopulla.


    • Anonyymi

      Kaksi nimikettä käytössä. On joko Vaimo tai Frouva kun muille puhun. Kulta kun Frouvaa puhuttelen.

    • Anonyymi

      JOkainen tyylillään ja toivottavasti se tyyli sopii sitten kummallekin osapuolelle. Mitäpä se meille muille kuuluu. JOku sanoo puolisoaa muijaksi, joku jopa "meidän äidiksi", sitten on niitä mielestäni kivempia sanontoja kuin muru, kulta tai kuten minun mieheni kutsuu minua, rakas. Minun mieheni on minulle kulta.

      • Anonyymi

        Eipä tuo sana muija naista alenna, olen kutsunut pitkäaikaista avopuolisoa muijaksi eikä se naista haittaa, nainen sanoo että emäntää tai akkaa ei halua kuulla ikinä mutta muuten kutsumis tapa vapaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä tuo sana muija naista alenna, olen kutsunut pitkäaikaista avopuolisoa muijaksi eikä se naista haittaa, nainen sanoo että emäntää tai akkaa ei halua kuulla ikinä mutta muuten kutsumis tapa vapaa.

        Niin, eli jos molemmat on tyytyväisiä, kuten aiemmin tuolla todettiin, mikäpä siinä


    • Anonyymi

      Pari kertaa kuullut sivukorvalla kun mies puhuu kavereitten kanssa puhelimessa ja nimittää mua "vaimokkeeksi". Pidän sitä varsin söpönä, sillä kun tietää mun kuulevan niin silloin käyttää ihan vaan etunimeä - toki kaikki tuttavat tietävät mikä parisuhdestatuksemme on, niin ei tarvitse erikseen painottaa että "rouva" tmv. Mies ei ole suuri hellittelynimien ystävä muutenkaan, joten kavereille ns. salaa "vaimokkeesta" puhuminen on suloista :)

      • Anonyymi

        Ikääntyvä sukupolvi on käyttänyt sanaa vaimoke parista joka kihloissa. Minä kuulin sen ekaa kertaa kun olin kihlautunut naisystäväni kanssa, yks nainen sanoi ai sulla on vaimoke.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ikääntyvä sukupolvi on käyttänyt sanaa vaimoke parista joka kihloissa. Minä kuulin sen ekaa kertaa kun olin kihlautunut naisystäväni kanssa, yks nainen sanoi ai sulla on vaimoke.

        Me ollaan nainen ja mies, siis minun naiseni ja minun mieheni, tai sitten puoliso, tai kumppani.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ikääntyvä sukupolvi on käyttänyt sanaa vaimoke parista joka kihloissa. Minä kuulin sen ekaa kertaa kun olin kihlautunut naisystäväni kanssa, yks nainen sanoi ai sulla on vaimoke.

        Aijaa, itse olen kuullut eniten oman ikäluokan ( 30) käyttämänä tuota "vaimoketta" - taisi inttiaikoihin ilmestyä kielenkäyttöön kun pojat puhui kotona odottavista "inttileskistään" vaimokkeina tai avovaimokkeina.
        Tuli silloin vähän yllätyksenäkin miten hellästi inttipojat puhuivat tyttöystävistään, toki ehkä minun kuullen ei ihan niitä ronskeimpia juttuja kertoiltu :D

        En muista itseasiassa ikinä kuulleeni vanhempieni tai isovanhempieni ikäluokan käyttäneen kyseistä termiä, mutta ehkä se on aluekohtaista tai piireistä kiinni?


    • Anonyymi

      Niin ja mikä veetuttaa.. hän tekee niinkuin sinut näkee ja sinä kuin hänet näet. Mikä mättää? Ole ja anna olla.elä ja anna elää. Jos tökkii niin eroa.

    • Anonyymi

      Onhan noita, parempi/vahvempi/toinen puolisko, heila, meidän herra täydellinen, Isäntä, ukko, avokki, meidän etunimi, jätkä, kämppis miekkonen, kotimies, hani pöö, mursu, kanssa-apina, kanssakärsijä, toi toinen, se yks, tämä eräs, hömppä, nykyinen, hän, se, karhu, peto....
      Toi toinen, se yks, tämä eräs, hän ja se kuulostavat omaan korvaan hyviltä
      Nirvi, tunnetabut 1952, tietyistä syistä tapahtunut tunteen ilmaisun karttelu tai jonkinlainen pateettisuuden ilmaisun tahallinen karttelu
      Viralliset ja epäviralliset tilanteet erikseen
      Lähde oman kullan monet nimet/Hassinen/suomen kielen kandi/JY/2015

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6063
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3836
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      249
      2188
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1860
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1303
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1276
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1067
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1010
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      949
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      888
    Aihe