Sairasajan moraalisäännöt?

millavanilja

Sairasajan moraalista...

Kävin juuri esimieheni kanssa tiukkaa keskustelua siitä mikä on oikein ja väärin.
Onneton tapaus alkaa siitä, että olen aamulla käynyt lääkärissä lapseni kanssa ja hän on todennut, ettei lapseni ole riittävässä kunnossa mennäkseen tarhaan. Olin myös itse ollut edellisen päivän kovassa kuumeessa ja aamulla 37.7, mutta en katsonut tarpeelliseksi ottaa sairaspoissaoloa omalle nimelleni.
Äitini ystävällisesti ehdotti, että koska on myös asioilla kaupungille niin hän voisi viedä meidät syömään, koska olimme jo olleet kaksi päivää entuudestaan sairaslomalla olin kiitollinen tarjouksesta ja ajattelin pääseväni helpommalla lounastamalla ulkona, kuin se että olisin lähtenyt kauppaan asioille ja tehnyt lapsilleni ruokaa. Kyllä minua silti nolotti kun koko firman johtoryhmä astelee samaan ruokapaikkaan...

Menetin tämän vuoksi päivän palkan.

Aloin itsekseni pohtimaan, että jos käytäntö on siis tämä, että olet sitten mistä syystä hyvänsä sairaslomalla sinun pitää viettää tuo 24 tuntia vuorokaudesta neljän seinän sisällä.
Eli jos sinut nähdään matkalla lääkäriin, ota ihmeessä todistus myös kellonajasta koska kävit, sillä minä jouduin sen todistamaan. Unohda apteekissa käynti ellet voi sitä todistaa - kellontarkasti.
Pohdin tässä, että kuinka jatkossa hoidan ruokakaupassa käynnin... pitääkö jokaisella yksinhuoltajalla /perheellä olla kaapissaan viikon ruokatarvikkeet tällaisia tapauksia varten...
Mitä jos on myös itsekin kipeänä ja tuntuisi helpommalta hakea pitsa tai hampurilaiset. Usein kuumeisena päivät on pitkiä ja haluaisi hakea filmin vuokraamosta - mutta onko se sopivaa, keksiä kipeille lapsille ajanvietettä? Toki lautapelit on keksitty, mutta äitinä - mielestäni kipeänä on oikeus päästä helpolla ja sairastavaa hemmotella.

Mikä mielestäni olisi moraalitonta....

Se, että olisin ollut ruokailemassa yksin - ilman lapsia joiden takia kotona kerroin olevani...
Se että minut olisi tavattu vaatekaupassa tai alkon kassajonossa. Tai se, että minut olisi nähty illalla ravintolassa yms.
mutta siinä en näe mitään moraalitonta, että yrittää kipeänä helpottaa omaa ja lastensa elämää.

Tiedän juridiset seikat tästä asiasta,mutta haluan herättää keskustelua moraalista mitä mielestänne saa sairaslomalla tehdä ja mitä ei. Mielestäni rangaistukseni ei ollut aiheellinen - vaikka työnantaja voi jättää sairausajan palkan maksamatta moraalisisistakin syistä ... mitä mieltä olette?

30

9162

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mie

Mm. tällaisia kommentteja löytyy työtuomioistuimen päätöksistä:
      "Sairausloman tarkoituksena on työntekijän työkyvyn palauttaminen. Työntekijä ei saa vaarantaa toipumistaan sairausloman aikaisella käyttäytymisellään, eikä hän siten saa myöskään laiminlyödä hoito-ohjeita. Työntekijän edellytetään käyttävän sairausloma-aikansa ennemmin lepäämiseen kuin työn tekemiseen. Työtuomioistuin on kanteessa mainitussa tuomiossa nro 1982-10 katsonut, että toisen työn ottamiseen verrattavia tapauksia lukuun ottamatta työntekijä sai pitää lääkärin määräämän sairauslomansa loppuun sen estämättä, että jälkeenpäin voitaisiin osoittaa hänen parantuneen työkykyiseksi jo aikaisemmin."

"Työnantaja ei ollut hyväksynyt työntekijän esittämää lääkärintodistusta mutta ei ollut kuitenkaan osoittanut työntekijää toisen lääkärin tutkittavaksi. Työnantaja ei ollut väittänyt työntekijän pyrkineet väärinkäyttämään oikeuttaan «sairausajan» palkkaan eikä myöskään näyttänyt, että kyseinen lääkärintodistus olisi sisällöltään virheellinen. Työnantajalla ei siten ollut ollut perusteita olla hyväksymättä työntekijän esittämää selvitystä työkyvyttömyyden aiheuttaneesta sairaudesta. Työnantaja oli velvollinen maksamaan työntekijälle «sairausajan» palkan lääkärintodistuksen mukaiselta työkyvyttömyysajalta.

Työnantajaliitto oli tukiessaan työnantajan menettelyä laiminlyönyt työehtosopimuslain mukaisen valvontavelvollisuutensa. "

http://www.finlex.fi/fi/oikeus/tt/2003/20030043?search[type]=pika&search[pika]=sairausajan

http://www.finlex.fi/fi/oikeus/tt/2001/20010037?search[type]=pika&search[pika]=sairausajan

http://www.finlex.fi/fi/oikeus/tt/2001/20010036?search[type]=pika&search[pika]=sairausajan

http://www.finlex.fi/fi/oikeus/tt/1999/19990018?search[type]=pika&search[pika]=sairausajan

http://www.finlex.fi/fi/oikeus/tt/1998/19980074?search[type]=pika&search[pika]=sairausajan

http://www.finlex.fi/fi/oikeus/tt/1998/19980054?search[type]=pika&search[pika]=lapsen sairausajan

Niin että esim. selkäsairauden aikana voi työskennellä omakotitalotyömaalla keveissä hommissa jne.
      Kun kysyt moraalisääntöjä, niin minun mielipiteeni on että on ihna ok jos käy ulkona syömässä lapsen kanssa, mutta esim. tuollainen ulkomaan harjoittelumatka urheilijalla joka on selkäsairauden takia sairaslomalla on mielestäni moraalitonta, joskaan ei laitonta...

• sairas vai terve

Mielestäni et ole tehnyt väärin, ja on ollut kohtuutonta, että menetit päivän palkkasi!

Itselleni kävi niin, että romahdin/uuvuin työssäni henkisesti vaikean ihmissuhdeongelman vuoksi. En pystynyt jatkamaan töitäni, mutta häpesin pyytää sairaslomaa, ja epätoivoissani halusin irtisanoutua. Loppujen lopuksi olin kuitenkin sairaslomalla lääkärini ehdotuksesta työsuhteeni loppuun saakka ( n. 1 kk).

Kuinka esim. tällaisessa tapauksessa voidaan määritellä, mitä sairaslomalla voi tehdä? Fyysisestihän olin täysin terve. Käytännössä olin neljän seinän sisällä uupumukseni vuoksi, koska en jaksanut lähteä mihinkään. Pakolliset asiat oli tosin hoidettava, mutta paljon vain lepäsin ja itkin. En tullut edes ajatelleeksi, mitä voisin hyvällä omallatunnolla tehdä, sillä lähinnä halusin vaipua näkymättömyyteen.

• mie
        sairas vai terve kirjoitti:

Mielestäni et ole tehnyt väärin, ja on ollut kohtuutonta, että menetit päivän palkkasi!

Itselleni kävi niin, että romahdin/uuvuin työssäni henkisesti vaikean ihmissuhdeongelman vuoksi. En pystynyt jatkamaan töitäni, mutta häpesin pyytää sairaslomaa, ja epätoivoissani halusin irtisanoutua. Loppujen lopuksi olin kuitenkin sairaslomalla lääkärini ehdotuksesta työsuhteeni loppuun saakka ( n. 1 kk).

Kuinka esim. tällaisessa tapauksessa voidaan määritellä, mitä sairaslomalla voi tehdä? Fyysisestihän olin täysin terve. Käytännössä olin neljän seinän sisällä uupumukseni vuoksi, koska en jaksanut lähteä mihinkään. Pakolliset asiat oli tosin hoidettava, mutta paljon vain lepäsin ja itkin. En tullut edes ajatelleeksi, mitä voisin hyvällä omallatunnolla tehdä, sillä lähinnä halusin vaipua näkymättömyyteen.

Itselläni vastaavassa tapauksessa (en irtisanoutunut silloin) kerroin työnantajalleni olevani uupunut ja myös sen että lääkäri oli ohjeistanut minua tekemään sosiaalisesti aktiivista toimintaa. Joten lepäilin, kiertelin kaupoissa, keskustelin kavereiden kanssa, jne, jne.

Esim. omassa tapauksessani liikuin miten mieli teki missä mieli teki. Nimenomaan tämä oli ohje kuntoutumiselleni (mikä lopulta tapahtui nopesti: viikossa ruokahalu palasi, kuukautiset alkoivat puolen vuoden tauon jälkeen ja mieli oli aurinkoinen).

On kumma että on hyväksyttävää mennä kipeänä, "pikkuflunssassa", töihin tartuttamaan muutkin työntekijät, ja jos taas jää saikulle pitäisi reporankana maata sängynpohjalla...

Ymmärrän tietysti sikäli, työnantaja kun nykyisellään olen, että pienen flunnsan ja sairauden ero on vaikea määritellä. Niitäkin kun on jotka hakevat saikkua jos pikkurilliäkin vähän kirveltää. Tällaisissa tapauksissa olen tietysti ilmoittanut epäilykseni terveydenhoitajalle, joka sitten seuraa potilasta tarkemmin (ettei aiheettomia sairaslomia kirjoitettaisi).

• Ellu

Onpa sulla kiva äiti,kun ajatteli tuota ruokapuolta! Onpa sulla ajattelematon työnantaja, kun ei ymmärrä elämän realiteetteja eli että ruokaa on saatava - sama se sitten on, että syötkö kotona vai lääkärireissulla käydesssäsi ravintolassa.

Itselläni kävi taannoin selän kanssa ikävä juttu, kun en sairaanhoitajan työhöni viikonloppuna kivulta kyennyt (pyhisin minimimiehitys ja osasto sillä hetkellä täynnä toinen toistaan raskaampia hoidettavia eli paljon nostelua ja kaikkea muuta kuin mukavia työasentoja tiedossa, terveen sijaisen kanssa työskentely on helpompaa kuin sairaan, joka valikoi tekemisiään). Olin päivällä sitten sauvakävelyllä mieheni kanssa (ukkokulta on kotona vain viikonloppuisin) niin jo töihin palatessani sain kuulla, että siellä me niin reippaasti kävelimme naureskellen lauantaina, että ei oikein kipeältä se selkä näyttänyt.

Hoh hoijaa... olisko pitnyt maata sängyssä suupielet alaspäin itkua tuhertaen? Kävely ja rentouttava liikkuminen tekee kropalle hyvää ja nauru piristää mieltä. Taisi työkavereiden epäluulot lintsauksesta herätä, kun tietävät mieheni reissutyöstä ja kortilla olevasta yhteisestä ajastamme.

Kipeänä tai työkyvyttömänä en jatkossakaan töihin mene - ja ruokaile sinäkin ravintolassa!

• Kokenut

Ihan liitosta tarkistettua tietoa,että työnantajalle ei kuulu mitä teet sairaslomallasi.Eli jos esim aamulla soitat olevasi sairaana ja sinulla on lääkärin todistus niin voit sitten työaikasi ulkopuolella hyppiä vaikka päälläsi kaupungilla ja se ei työnantajalle kuulu.
      Minulle koitti työnantaja antaa varoitusta työtehtävien laiminlyönnistä kun olin aamulla kipeänä ja töitä olisi ollut klo 14 asti,lähdin kauppaan ja pakollisille asiolle klo 15 aikaan ja joku kivoista työkavereistani oli nähnyt minut ja mennyt juoruamaan asiasta niin pomo otti puhutteluun seuraavan kerran kun nähtiin ja antoi varoituksen.Otin asiasta liitton yhteyttä ja kuten jo edellä kirjoitin niin sillä perusteella pomon oli peruttava varoitus.

• 230milj. euroa sairasajan p...

Sinuna en tuulettaisi ihan noin varmasti. Työnantajalle ei sinänsä kuulu, mitä sairaslomalla tehdään, mutta sairasloma on tarkoitettu toipumiseen eikä yleiseksi vapaa-ajaksi. Löytyy nimittäin paljon tapauksia, joissa tennari on vilahtanut, kun työntekijä on tavattu sairaslomalla pilkkikisoista, urheilemasta tai muusta "toipumista" hidastavasta suoritteesta. No, liiton mielestä on ihan ok, että kaveri on kipeän ranteen takia pois töistä, mutta ajaa sairaslomalla motocrossia kilpaa.

• tuttua

Itse liikuin jalka miltei paketissa kuukauden verran. Kipilääkitys oli voimakas, joten töihin ei ollut asiaa. Etenkin kun seisomatyötä.

Oli joku työ"kaveri" sitten nähnyt minut koiran kanssa kuulemma ilman keppejä lenkillä ja pomo sen uskoi. Juu, ilman keppejä en kertaakaan koiraa ulkona käyttänyt. Pomo siihen, että kai se olisi voinut siinä juoksunarussakin olla. Juupa juu. Pakkohan sen elukan on asioilleen päästä vaikka minulla olisi toinen jalka haudassa ja pihaanhan tuo ei tarpeitaan tee.

• toinen mie

missä syöt! Järkyttävää että työnantajat kyttäävät työntekijöitä ja mitä he tekevät sairaslomalla, riittää että on lääkärintodistus! Sinuna sanoisin suoraan pomollesi mitä mieltä olet asiasta ja kerro koko totuus rehellisesti. Minulle ei aikaisemmin maksettu palkkaa sairaslomapäivältä, vaikka oli todistus...jälkeenpäin harmitti kun en pitänyt puoliani.

• Ahkerana aina

Jos olet sairas, niin ei silloin mennä ulos syömään!!!
      Kyllä pitäis moinen tajuta!
      Kaupassa voi käydä JOS pystyy.
      Mulla ei olisi pokkaa mennä sairaslomalla ulos syömään, saati sairaan lapsen kanssa.
      Äly hoi, älä jätä!

Mielestäni Sait siis ansiosi mukaan!

• ahkera myös :)

Jos olisit yh...
        jääkaappisi ammottaisi tyhjyyttä ja lapsille pitää tehdä ruokaa.

Olet itse kuumeessa jonka vuoksi myös väsynyt, koska
        hoidat samalla kahta kipeätä lasta YKSIN.

kumman valitset - lähdet kauppaan ja alat tekemään lapsillesi ruokaa vai... istutat autoon, käytte syömässä ja palaatte kotiin lepäämään?

Ilmeisesti valitset super ihmisenä ensimmäisen kohdan,mutta koska olen myös kipeänäja väsyneenä kiukkuinen - niin säästän myös koko perheen hermoja menemällä siitä mistä aita on matalin.

• ahkera
        ahkera myös :) kirjoitti:

Jos olisit yh...

kumman valitset - lähdet kauppaan ja alat tekemään lapsillesi ruokaa vai... istutat autoon, käytte syömässä ja palaatte kotiin lepäämään?

Ilmeisesti valitset super ihmisenä ensimmäisen kohdan,mutta koska olen myös kipeänäja väsyneenä kiukkuinen - niin säästän myös koko perheen hermoja menemällä siitä mistä aita on matalin.

Tässä oli siis kyse kuumeisesta lapsesta ja hänen äidistään..
        Jos lapsonen sairastaa, niin eikö hänelle paras paikka olisi kotona eikä ravintolassa??
        Minulla ei ole lapsia, enkä ole superihminen.
        En vain ymmärrä kuinka sairaana jaksaa istua ravintolassa? Siis jos on oikeasti sairas..
        Nyt puhun siis kuumeesta, en selkäsäryistä yms.

Ymmärrän se, että käydään hakemassa syömistä kun ollaan kipeinä, mutta en sitä, että jaksetaan istua ravintolassa syömässä jos kerran ollaan niin sairaita ettei töihin pystytä.

Työmoraali on ihmisillä nykyään kovin heikko. Uskokaa pois "pikkusaikkulomailijat" lama on tulossa. Vain vahvimmat selviävät!

• palveluja
        ahkera myös :) kirjoitti:

Jos olisit yh...

Mä tilaisin pitsat himaan.

• duunarilla oikeuksia

aina löytyy pomon pikku poliiseja tai muita kyttääjiä..
        monta kertaa joku pikku kyttäri on minunkin sairasloman aikana tullut vastaan,tai nähnyt jossain missä ei muka sairaslomalla saisi olla.
        lääkärin antaman todistuksen kanssa teen ihan mitä haluan ja mitä sen hetkinen sairaus antaa periksi tehdä ja jos siitä pidätetään palkka tai aletaan narisemaan,niin otan lisää sairaslomaa.
        ei duunarin tarvitse itseään myydä.
        muutenkin nykyään työntekijää heitellään miten haluataan.

• mie
        ahkera kirjoitti:

Tässä oli siis kyse kuumeisesta lapsesta ja hänen äidistään..
        Jos lapsonen sairastaa, niin eikö hänelle paras paikka olisi kotona eikä ravintolassa??
        Minulla ei ole lapsia, enkä ole superihminen.
        En vain ymmärrä kuinka sairaana jaksaa istua ravintolassa? Siis jos on oikeasti sairas..
        Nyt puhun siis kuumeesta, en selkäsäryistä yms.

Ymmärrän se, että käydään hakemassa syömistä kun ollaan kipeinä, mutta en sitä, että jaksetaan istua ravintolassa syömässä jos kerran ollaan niin sairaita ettei töihin pystytä.

Työmoraali on ihmisillä nykyään kovin heikko. Uskokaa pois "pikkusaikkulomailijat" lama on tulossa. Vain vahvimmat selviävät!

JOS ON SAANUT SAIRASLOMAA, NIIN SEN PITÄISI RIITTÄÄ, MIKSI TYÖNTEKIJÄN TARVITSISI SELITELLÄ TEKEMISIÄÄN SAIRASLOMALLA??Moraalilla ei ole väliä - siis miten sairaslomansa käyttää, vain sillä on väliä että on kykenemätön työhönsä; esim. jos on ollu 39 asteen kuumeessa, pitäisi levätä myös yksi kuumeeton päivä kokonaan, jotta ei tule jälkitauteja...tarkoituksenahan on levätä ja ravintolassa istuminen lounaalla ei tod. ole rankkaa...KUMMA JUTTU, MUTTA JOS JOKU ON TÖISSÄ VAIKKA PITÄISI OLLA SAIRASLOMALLA, NIIN ONHAN SEKIN LAIMINLYÖNTIÄ!! SIITÄ EI VAAN KUKAAN POMO VALITA!

• ahkera
        duunarilla oikeuksia kirjoitti:

aina löytyy pomon pikku poliiseja tai muita kyttääjiä..
        monta kertaa joku pikku kyttäri on minunkin sairasloman aikana tullut vastaan,tai nähnyt jossain missä ei muka sairaslomalla saisi olla.
        lääkärin antaman todistuksen kanssa teen ihan mitä haluan ja mitä sen hetkinen sairaus antaa periksi tehdä ja jos siitä pidätetään palkka tai aletaan narisemaan,niin otan lisää sairaslomaa.
        ei duunarin tarvitse itseään myydä.
        muutenkin nykyään työntekijää heitellään miten haluataan.

TE ETTE ANSAITSE TYÖPAIKKOJANNE!!!!

Suomessa on monta työtöntä jotka ilomielin tekisivät työnne jotta saisitte olla kotona ja tehdä mitä huvittaa!

Irtisanoutukaa jos ette töitä jaksa tehdä.
        Jos kuumeen takia on saikulla, niin silloin ollaan kotona!! Eikä mennä ravintolaan!

Potkut ansaitsisitte kaikki, työmoraalittomat laiskurit!
        Laiskat puollustelevat poissaolojaan, kun toiset joutuvat tekemään kaksin verroin enemmän töitä.

• jorma74

sairaana voi tehdä mitä haluaa.itse kävin kuntosalilla kun en työ aikana ehtinyt käydä kaupassa

• asiaa
        ahkera kirjoitti:

Suomessa on monta työtöntä jotka ilomielin tekisivät työnne jotta saisitte olla kotona ja tehdä mitä huvittaa!

Jos kuumeen takia on saikulla, niin silloin ollaan kotona!! Eikä mennä ravintolaan!

Laiskat puollustelevat poissaolojaan, kun toiset joutuvat tekemään kaksin verroin enemmän töitä.

luuserisakkia kaikki saikkulaiset, joutasivat pois töistä kokonaan, taitaa olla näyttelijänlahjoja monella saikkulalaisella mikseivät hae teatteriin töihin, pitäisi tehdä yleinen laki, kaikki saikulla olijat palkanmaksu niiltä päiviltä pois niin jopa olisi suomalainen työelämä tervettä

• noviisi
        asiaa kirjoitti:

luuserisakkia kaikki saikkulaiset, joutasivat pois töistä kokonaan, taitaa olla näyttelijänlahjoja monella saikkulalaisella mikseivät hae teatteriin töihin, pitäisi tehdä yleinen laki, kaikki saikulla olijat palkanmaksu niiltä päiviltä pois niin jopa olisi suomalainen työelämä tervettä

voi kun osaiskin näytellä ja saada saikkua,mutta on niin huonot lahjat,että pitää vaan koittaa muulla tavalla lusmuta työpäivät netissä.
        meillä on muutama tuollaisia työlleen eläviä jotka pätevät vain työssään ja kiukuttelevat kun joku on saikulla.
        samat ihmiset on nuolemalla ja toisia selkäänpuukottamalla saaneet muutaman sentin lisää palkkaa.
        pitää muistaa,että samalla lailla kuin työntekijää kohdellaan,samalla lailla motivaatio ja sairaslomat kehittyvät.

• eros

minä en ainakaan tee mitään sairaslomalla,
        lapset on kyllä välillä itkeneet,kun eivät ole saaneet ruokaa,ei ole ollut rahaa tilata kotiin.
        lääkkeitä en hae apteekista,jollen ole samalla lääkäri reissulla niitä hakenut.
        välillä on ollut vaikeaa kieltäytyä,kun lapsi on itkien soittanut kaupungilta,että hae minut kotiin,mutta en minä voi niin tehdä,se olisi väärin.

• asiaa
        noviisi kirjoitti:

voi kun osaiskin näytellä ja saada saikkua,mutta on niin huonot lahjat,että pitää vaan koittaa muulla tavalla lusmuta työpäivät netissä.
        meillä on muutama tuollaisia työlleen eläviä jotka pätevät vain työssään ja kiukuttelevat kun joku on saikulla.
        samat ihmiset on nuolemalla ja toisia selkäänpuukottamalla saaneet muutaman sentin lisää palkkaa.
        pitää muistaa,että samalla lailla kuin työntekijää kohdellaan,samalla lailla motivaatio ja sairaslomat kehittyvät.

no eipä ole tarvinnu nuoleskella tai puukottaa kun olen ainut tt koko lafkassa, olen vain keskimääräistä terveempi ja rehellisempi on hyvä palkka ym edut työajoissa joustoa ei tarvitse elää työlleen elämää löytyy työn ulkopuoleltakin

• ASCII
        asiaa kirjoitti:

no eipä ole tarvinnu nuoleskella tai puukottaa kun olen ainut tt koko lafkassa, olen vain keskimääräistä terveempi ja rehellisempi on hyvä palkka ym edut työajoissa joustoa ei tarvitse elää työlleen elämää löytyy työn ulkopuoleltakin

...meni ja varasti näppiksestä välimerkit?!?

• Super ahkera
        ahkera kirjoitti:

Ei v... Tän vietin on pakko olla huonoa sarkasmia... vaikka kyllä kait jotkut puhuu tollasia ihan tosissaan.
        Itse en ole kyllä hirveemmin ollut sairaslomilla, mutta teen hommia omaan rauhalliseen tahtiin.
        Tälle "ahkeralle" olisi oikea paikka vaikka jossain Taiwanissa hihnan vieressä. Tiedättehän sellaisen missä on valotaulu linjan yläpuolella kertomassa tehtyjä tuotantokappaleita ja viereisellä linjalla samlainen ja siinä sitten kilpailtaisiin mikä porukka niitä hommia oikeesti tekee...ai että olis kyllä hienoa päästä paukuttelemaan oikeen kunnolla henkseleitä... voi vitsi!

• asiaa
        ASCII kirjoitti:

...meni ja varasti näppiksestä välimerkit?!?

no siellähän mahtaa oikea nörtti olla, olekko töitä nähnykään vai "saikkulomallako" tollasia kirjoittelet, taidatkin olla oikea pilkunn**sija ammatiksesi...........

• tosiaan

Ihan oikein työnantajasi teki. Jos lapsi on kuumeilun tai vastaavan takia, ei silloin lähdetä ulos "lounastamaan" jo pelkästään "tartuntavaaran" vuoksi. Silloin pysytään kotona, toki kaupassa voi käydä tai apteekissa. Sairauden hoitoon ei kuului tuskin tapauksessasi lounastaminen ulkona, tai ainoastaan, että äiti pääsee helpommalla.
      Kummaa "mustavalkoisuutta" laidasta laitaan. Kukin toki käy hankkimassa elintarvikkeita/lääkkeitä/hoitoa vointinsa ja tarpeidensa mukaan. Eri asia jos tervehtymisvaiheessa määrätään liikuntaa tsm. aktiviteetteja, silloin työnantajallakin olisi ymmärtämystä.

Järjenkäyttöä ei ole tietääkseni kielletty, mutta niiden rajojen kanssa kannattaa olla tarkka, ettei tapahtuisi kuvatunlaisia lapsuksia ja ylilyöntejä. Kysele toki työpaikkasi luottamusmieheltä mielipidettä tai kantaa asiaan, tai kysyle liitostasi suoraan, tuskipa ovat samoilla linjoilla kanssasi, tai kysele ihmeessä työkavereilasi mitä mieltä ovat asiasta, mutta älä ihmettele "viistoja" katseita. Riitauta toki palkkasi pidättäminen, jos kerta mielestäsi ovat tehneet väärin.

• hoidan työni ja taidan sitten kai olla työkavereideni keskuudessa pidetty sillä joka ikinen on ollut tukenani :)

kannattaa varmaan tutustua työlainsäädäntöön sairaslomien suhteen - liitto oli tukenani ja olisi lähtenyt ajamaan asiaani ellei kyse olisi ollut niin pienestä summasta...

ja toisaalta vaikka minä olisinkin mennyt kuumeisena töihin (en ole koskaan ollut oman sairauteni takia pois) niin mihin olisi laittanut kuumeettomat poikani (olivat kyllä edellisillan kuumeessa..) koska lääkäri ei tarhaan suositellut vietäväksi... tosin *heh* kuume ei tartu :) mutta olisi voinut nousta päivän mittaa ja viileä ilma laskee kuumetta joten ulkoilu on ihan hyvästä ilman riehumista :)

• ärsyynyt

Mitenkään ottamatta kantaa aloittajan tilanteeseen, mua ärsyttää suunnattomasti lusmuilijat, jotka leveilevät sillä miten helposti saa sairaslomaa..ja jos yksi lääkäri ei anna, maailma on täynnä lekureita ja terveydenhoitajia, joilta sitä tippuu.

Omalla duunipaikallani on yksi tälläinen ilmaiseksi elätettävä, joka on kuukaudessa ainakin viikon sairaslomalla mitä ihmeellisimmistä syistä...tälläkin hetkellä. Työt ei muutenkaan oikein kiinnosta, ja saahan sen palkan helpommalla kun on saikulla....perkele että olisi kirveellä töitä. Miten päästä eroon moisesta laiskurista??? Ihminen saa olla pois kun on sairas, mutta tässä tapauksessa on varmaa, että sairauden tila ei ole kovin vakava, mutta riittävä siihen, että joku selkärangaton ääliö antaa sairaslomaa...

• yks vaan

Työnantaja voi määrätä kyseisen henkilön työpaikan omalle työterveyshoitajalle tai -lääkärille, jolloin kenenkään muun kirjoittamat todistukset eivät kelpaa. Kyseisestä käytösestä voi myös huomauttaa hoitajalle/lääkärille, joten turhia sairaslomia ei juurikaan sitten enää tipu.

Mielestäni tuollaiselle voisi antaa potkut.

• En pidä itseäni laiskana tai lusmuna, kun poikani sairastui - keräsin työpaikaltani kaikki mahdolliset työni jotka voisin tehdä kotona ja teinkin. Hankin itselleni kotiin tietokoneen siksi koska töitä riittää yö myöhään asti. Toimin firmani "vapaaehtois" toiminnassa järjestämässä firman henkilökunta ja asiakas tilaisuuksia. Hoidin firman toimitusjohtajan 50 vuotis kahvituksen tietäen että teen taas töitä illan kotona - pakkasin henkilökunnan ja asiakkaidemme joululahja

• niin... pakkasin firman henkilökunta ja joululahjat n. 300 pakettia viikonloppuna omalla ajallani ym. yms., mutta vain siksi että tykkään työstäni kuin hullu puurosta eikä ylitöistä makseta eides palkkaa...

Päätin kyllä tämän episodin jälkeen, että paskat enää piittaa tästä työpaikastani teen ainoastaan työni työajallani kaikki ylimääräinen jää varmasti ei kiinnosta enää.

kuumeesta - ainoastaan minä olin kuumeinen ja burana helpottaa kyllä nopeasti oloa, taisin myös mainita että lääkäri oli todennut ettei lapseni ole vielä tarhakelpoinen koska oli edellisenä iltana ollut kuumeinen. Tiedoksi niille jotka eivät viellä tienneet, että nykypäivänä suositellaan viileässä oloa kuumeiselle ja ulkona olokaan ei ole kielletty kunhan ei riehu saati rieku- tosin ei flunssainen lapsi saati aikuinen semmoista jaksa.

kyllä - olen edelleenkin nolo törmättyäni firman johtoryhmään, mutten olisi jos olisin tavannut vaikka vain yhden :)Työnantajalla on oikeus tällaisissa tapauksissa passittaa työntekijä uuteen lääkärintarkastukseen - oma esimieheni jätti tilaisuuden käyttämättä. Tosin herjaamisen hän muisti joten tein hänestä kirjallisen valituksen johtoryhmälle. Liittoni oli asiasta sitä mieltä, että koska kyse on niin pienestä summasta niin siitä ei kannata alkaa tappelemaan - muuten esimies ei voi kiistää sairasloma todistustani varsinkaan kun ei käyttänyt tätä lääkäri tilaisuuttaan.

Täytyy myös mainita että firman toimitusjohtaja on sitä mieltä että esimieheni toimi väärin ja otti hänet puhutteluun.. voi olla, että minulla alkaa vittumaiset ajat töissä... mutta uskon että kyllä töitä tekeville piisaa ja eikä kaikkea tarvi aina niellä :)

ystävällisin terveisin
        Milla

• jalkavamma

Mietinpä tässä itsekin, että mitä tehdä, kun olen tällä hetkellä sairaslomalla jalkani vuoksi. Loukkasin sen juostessa ja koska työni sisältää hyvin paljon seisomista ja liikkumista, niin lääkäri kirjoitti minulle sairaslomaa. Olen kuitenkin käynyt kaupassa ja ystävän kanssa kahvilla tänä aikana. Pakko päästä välillä ulos, kun tuntuu, että muuten tulee hulluksi. En kuitenkaan mielestäni ole vaarantanut parantumistani, sillä nuo ulkonakäynnit eivät ole sisältäneet paljoa liikkumista. Siltikin jotenkin syyllinen olo on tullut itselleni, kai sitä on niin tunnollinen työntekijä. Tänään minua on houkuteltu lähtemään konserttiin illalla, mutta tiedä nyt sitten onko se oikein suotavaa. Mitä olette mieltä?

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nyt tajusin mitä haet takaa

En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä
      Ikävä
      40
      3057
    2. Kaksi tyttöä putosi

Minkä takia ne tytöt katolle oli kiivenny?
      Helsinki
      80
      2801
    3. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      184
      2428
    4. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      36
      2155
    5. Kiitos kun sanoit ikävästi minulle, herkälle

Sait kesälomani pilattua😔
      Ikävä
      18
      1476
    6. Naiselle mieheltä

Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?
      Ikävä
      23
      1403
    7. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1396
    8. Kaipaan niin....

Aaawww mikä kaipuun tunne iski ja lujaa🥺😭❤️
      Ikävä
      10
      1274
    9. Eiii...

Etkä! 😘
      Ikävä
      13