Kahvit lämpiää ulkona nuotiolla. Ainoat äänet on linnunlaulua ja tuulen huminaa lehtimetsässä. Ihana on olla ja kaikenlaista tekemistä riittää. Kun ympäristö miellyttää on hyvä olla ja olen lueskellut kirjaakin tänään lähes sata sivua.
Ainakin elokuun loppuun saakka asun teltassa täällä järven rannalla. Puhelin latautuu aurinkokenno laturissa, ja ruuat valmistuu nuotiolla. Minulla on riippumatto teltan ulkopuolella jossa nyt makoilen ja ihailen luontoa.
Mistään hinnasta en menisi kerrostalolähiöön nyt riehumista ja juopottelua kuuntelemaan kun täällä luonnossa saan olla rauhassa ja nauttia kesästä.
Virallisesti olen asunnoton ja säästänkin nyt rahaa että pystyn syyskuussa maksamaan takuuvuokran kun taas talveksi tarvitsen asunnon. Vuokran hintakin jäi nyt säästöön tilille kun ei ole asuntoa mistä vuokraa tarvitsisi maksaa. :)
Talveksi ehkä kämppä lapista vaikka sodankylästä tai inarista luonnonläheltä. Koskaan en tule eteläsuomen mamu ja huumehelveteissä enää jalallani astumaan sinne. Olen onnellinen asunnoton luonnossa, ja leirini sijainti on miellyttävä. Järvi on lähellä ja niityllä lentelee kauniita perhosia.
Skootteri on noin 5km päässä leiristäni jolla käyn kaupassa noin kerran viikossa ostoksilla. Muuten tykkään vaeltaa ja vain olla täällä luonnossa.
Muutin telttaan asumaan kesän ajaksi
25
779
Vastaukset
- Anonyymi
En itse aivan heti ala vuokra asuntoa irtisanoon.
- Anonyymi
Mikset? Tavarat saa edullisesti varastoon ja itse voi nauttia vapaa-ajasta luonnossa ja majoittua siellä missä tuntuu kivalta majoittua. Heinäkuussa ruotsin rajakin aukeaa niin leirin voi siirtää välillä vaikka pohjoisruotsin kauniille erämaa alueille. Marjastusaikaan teltasta käsin on helppo tehdä bisnestä ja tienata tuhansia euroja marjastuksella. Se kaikki siis liiton työttömyyskorvauksen päälle lisätuloa :)
- Anonyymi
Tenojoella vois kalastaa kunnon medaljongit pannulle ja pierasta riulla?
- Anonyymi
Minulle viimeinen kokemus kerrostaloasumisesta oli kun olin vessassa p-skalla ja luin sanomalehteä. Joku yläkerrassa veti wc-pöntön pääni yläpuolella ja mietin mitä ainetta pääni yläpuolella silloin liikkui. Irtisanoin asunnon välittömästi ja muutin rivitaloon.
- Anonyymi
Teltassa asuva on virallisesti asunnoton joka ei saa toimeentulotukea kuin muutaman satasen kuussa ruokaan koska lasketaan että asunnon siivous, ym kotikuluja ei ole.
Jos on oikeus kiinteään päivärahaan niin asunnottomuus voi ehkä kannattaa. - Anonyymi
Miten sitten, kun on avotulen teko kielletty palovaaran vuoksi? Heti et välttämättä jää kiinni, kun oleskelet jossain metsän keskellä. Mutta jos satut itse joutua vaaraan metsäpalon uhatessa? Voi olla vitsit vähissä siinä tilanteessa. Kulkupelikin voi jäädä tulen saaliiksi.
Sateellakaan ei aina niin kivaa ole teltassa. - Anonyymi
Älä huoli, KELA perii kyllä vuokrarahat takaisin korkojen kanssa jos niille ei ollutkaan tarvetta.
- Anonyymi
Sopii toivoa, että saat asunnon sitten syyskuussa. Se on kylmä rinki jonkun läven ympärillä, jos et saakaan.
Tällä myrskyllä on kyllä kiva pitää kiinni teltastaan varmaan.
Mitä rahaa, siis tuloja, olet aiemmin saanut, jos pystyt säästämään kaikki vuokrarahat? Jos esim. olet saanut asumistukea, ethän ole asunnottomana siihen oikeutettu.
Itse en ikinä luopuisi kodista.- Anonyymi
Työmarkkinatukea saan ja veroprosentti on 5% koska olin alkuvuodesta töissä se pienentää veroprosenttia. Tällä veroprosentilla saan rahaa noin 640€ 4-viikon välein. Asumistukea en tietenkään saa kun ei ole asuntoa. Syksyllä voi olla että lähden eteläeurooppaan kun olen lapissa kesän ensin matkaillut. Jos vain koronarajoitukset poistetaan että pääsen lähtemään.
- Anonyymi
Lapissa on ns. "kylmiä kämppiä" tienvarret täynnä. Homeessakin jo varmaan, mutta saapa ainakin tukevampaa kattoa päänsä päälle, ellei sekin ole jo läpimätä...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lapissa on ns. "kylmiä kämppiä" tienvarret täynnä. Homeessakin jo varmaan, mutta saapa ainakin tukevampaa kattoa päänsä päälle, ellei sekin ole jo läpimätä...
Ennemmin teltassa järven rannalla kuin homeisessa mökissä jossakin maantien varressa.
- Anonyymi
Ehkä olisi syytä katsella talveksi vakituista asuinpaikkaa jostain pohjoisemman Suomen kunnista. Vähän "niitä toisia" ja vuokrataso alhainen. Jotain hanttihommia aina löytää. Jos ei muuta niin vaikka kunnossapitoa elikkäs siivousta ja sen sellaista.
Vaikka sekään ei enään ole itsestäänselvyys, kun eivät kaikkialle edes ota siivoojaa, ellei sillä ole erinäiset työhön liittyvät kortit suoritettuna. Asioista tehdään Suomessa vaikeita koska jo työssäkäyvät halutaan pitää töissä ja työelämän ulkopuolella olevat ulkona.
Teltta-asukkina vähääkään pidempään niin alkaa "nopeutettu vanheneminen" olosuhteiden ollessa kuluttavat. Remppaa ilmaantuu kehoon kuin itsestään. Oli miten hyvässä kunnossa tahansa. Söi miten terveellisesti tahansa.
Pahin mitä pitää varoa on se "tapahtumahorisontti", jonka jälkeen on jo niin rahaton ja huonossa kunnossa, että ei enään kykene pyristelemään "tapahtumahorisontin" valoisammalle puolelle. Sitten jää sinne metsään loppuelämäkseen. Joka ei ole pitkä.- Anonyymi
Kyllä ketut senkin ongelman eli haaskan hoitaa. Ohikulkijat vaan ihmettelee, että onko nuokin luut Lapin sodan aikaisia vai mahdollisesti tuoreempia.
- Anonyymi
Aika utopistinen juttu sinulla nyt, ei oikein natsaa juttusi mitenkään. Provotrollia koko kirjoitus ja pelkkää unelmointia!
En viitsi alkaa edes yksilöimään kirjoituksessasi olevia mahdottomuuksia, jotka ei vaan toimi, kuten väität.
Toki voit pohjoiseen muuttaa edulliseen asuntoon sitten talveksi ja pohjoisesta löytyy mahdollisesti töitäkin, jos koronarajoituksia puretaan. Vaan tuo teltassa asuminen on utopiaa siinä muodossaan, mitä olet kertonut!- Anonyymi
Ei siinä ole mitään utopiaa. Laitan tänne valokuvia leiristäni jahka ehdin illemmalla.
- Anonyymi
Tässä nyt yksi kuva leiristäni, ja pystytin teltan järven rannalle että pääsee helposti teltasta suoraan aamu-uinnille.
https://imgur.com/a/7pbHtq9 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässä nyt yksi kuva leiristäni, ja pystytin teltan järven rannalle että pääsee helposti teltasta suoraan aamu-uinnille.
https://imgur.com/a/7pbHtq9Onko tuossa mitään järkeä? Voihan sitä asua paljon mukavammin, eikä siitä tule juurikaan kustannuksia. Teltassa asumisessa kaikki aika lailla hankalaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko tuossa mitään järkeä? Voihan sitä asua paljon mukavammin, eikä siitä tule juurikaan kustannuksia. Teltassa asumisessa kaikki aika lailla hankalaa.
Käsite "mukava asuminen" ei selvästikkään merkitse kaikille samaa asiaa kuin sinulle. Jos sinä haluat asua kunnan vuokrayksiössä juoppojen keskellä niin siitä vaan. Jollekkin toiselle luonto on se juttu.
Eikä teltta huono majoite ole. Viidakoissa elää vielä nykyäänkin alkuperäiskansoja jotka eivät poistu metsästä edes kaupassa käymään vaan hankkivat ravintonsa viidakosta. Tosin eivät käytä myöskään kännykkää siellä viidakossa että voisivat tänne kirjoitella. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Käsite "mukava asuminen" ei selvästikkään merkitse kaikille samaa asiaa kuin sinulle. Jos sinä haluat asua kunnan vuokrayksiössä juoppojen keskellä niin siitä vaan. Jollekkin toiselle luonto on se juttu.
Eikä teltta huono majoite ole. Viidakoissa elää vielä nykyäänkin alkuperäiskansoja jotka eivät poistu metsästä edes kaupassa käymään vaan hankkivat ravintonsa viidakosta. Tosin eivät käytä myöskään kännykkää siellä viidakossa että voisivat tänne kirjoitella.Minä EN asu missään vuokrayksiössä, vaan vuokraan yksiötä toisille ja siinäkään talossa ei ole juoppoja missä yksiöni on. Asun itse vanhassa rintamamiestalossa, joka maksoi 8500€ isolla tontilla, asumiskustannukset tässä talossa minimaaliset ja ei ole juoppoja räyhäämässä, kun naapurit kaukana, eikä hekään ole juoppoja. Luonto on lähellä, nytkin katselin harmaahaikaroita läheisellä niittypellolla ja karhut olivat tuossa naapurin pihalla.
Siis näitä kunnollisia asumuksia on Suomi kupaisillaan, missä voi asustella pienellä rahalla ja on asialliset pesumahdollisuudet ym. Ei tarvitse teltassa kärvistellä! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
https://imgur.com/a/7pbHtq9Onko sulla ruohonleikkurikin siellä? 😂
- Anonyymi
Tässä vielä kovempi temppu, Mika aikoo asua 3-kuukautta teltassa ja kävellä samalla noin 5km päivässä Kilpisjärveltä Keravalle. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/b9ca0494-fd3c-44c6-b422-40631ab74997?utm_medium=Social&utm_source=Facebook&fbclid=IwAR0NIPXB9MUAkQQWCc22d4RRG_5LJKx_s37_Y3eLmC8Sbjw2-nEjstaF03Q#Echobox=1623569849
- Anonyymi
Jos suomessa ei olisi talvia niin varmaan irtolaisuus lisääntyisi ja porukkaa alkais muuttaa metsiin ja teltta slummeihin kaupunkien lähistöille asumaan.
Myös kulkureita ois paljon niinkuin tuo kilpisjärveltä keravalle kävelijäkin esimerkiksi. En sitten tiedä miten nämä luontoihmiset saa talvella aikansa kulumaan?
- Anonyymi
Olen asunut pakettiautossa ja toimistossa joskus 3 vuoden ajan. Säästin rahat uuteen autoon joka on minulla vieläkin. Tein töitä ja säästin rahaa.
Joitakin huomioita nyt noin kuukauden teltassa asumisen jälkeen.
Ötökkämyrkkyä pitää olla tosi paljon. Ötököitä on todella paljon varsinkin telttani läheisyydessä.
Kaikki vaatteet ja itsensä voi pestä mäntysuovalla, kaada astiaan tai järveen mäntysuopaa ja huuhtele siinä vaatteesi puhtaaksi.
-Etuna voin mainita sen, että täällä lapissa verkkokaupasta kiinasta voi tilata ostokset poste restanteen norjan puolelle (retkitarvikkeet, ym) ja siten lähetyksiä ei tarvitse tullata eikä veroja EUlle maksaa.
Jos lähetys tullataan jostain syystä, maksat tullimaksut itsenäisen norjan valtion kassaan, et niinkuin suomen puolella EUn kassaan brysseliin.
Kyselin jo asuntoa norjan puolelta ostosreissullani, ja siirrän myös telttani norjan puolelle heti kun rajavartioviranomaiset antavat siihen luvan. (turvapaikkahakemus)- Anonyymi
Kyllä ne Suomeen maksetut tullimaksut menee Suomen valtion kassaan. Ja itsenäinen valtio on Suomikin. Norja on myös sitoutunut erilaisilla kauppasopimuksilla ja on EFTA:n jäsen, siten myös sidoksissa EU:n kanssa. Joten bula bula juttujesi kanssa...
Tullia pitää maksaa Norjassakin, jos tilaa Kiinasta tavaraa.
https://www.toll.no/no/netthandel/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1095804Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453803Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503275Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4632670Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2681700- 871386
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321363Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151336- 771258
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1541245