TM: Sähköautojen akkujen käyttöikä on tutkitusti yli 20 vuotta

Anonyymi

"Akkujen kestoikä näyttää olevan paljon pidempi kuin autovalmistajatkaan ovat uskoneet. Eniten dataa on kertynyt Nissanin ja Teslan akuista, ja näyttää, että normaalin auton elinkaaren jälkeen akun energiasisällöstä on yleensä jäljellä yli 80 prosenttia. Nissanin tutkimuksien mukaan sen akut kestävät käyttökelpoisina keskimäärin 22 vuotta. Tämä on selvästi pidempään kuin valmistajat haluavat millään autoilla ajettavan."

https://tekniikanmaailma.fi/sahkoauton-akun-vaihtaminen/

Jos jollakulla erilaista tutkimusdataa niin jakoon.
Ps. "kyllähän sen kaikki esson paarissa tietää" ei ole tutkimusdataa vaikka sitä toistelisi kuinka usein.

77

359

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Voi olla lähempänä 30-40 vuotta nykyisten akkujen kesto. Lähitulevaisuuden akut 50-70 vuotta.

    • Anonyymi

      Jutut on juttuja , ja valmistajan tutkimukset ovat puolueellisia , mitään negatiivista ei julisteta. Eli suomeksi kun tehdään sutta ja sekundaa niin sitä ei myönnetä . Jos ja kun on jotain ongelmia ilmennyt niin poikkeuksetta , väärin käytettyjä eli käyttäjän vika.
      Tilanteen ollessa tämä niin myöskään autovalmistajien takuut ovat vähän niin ja näin. Huolimatta siitä että julistetaan ajoakut kestävät auton käyttöiän. Kysymys herää onko tuo suunniteltu käyttöikä 8 vuotta mikä on ajoakun takuuaika mikäli kilometrit eivät tule sitä ennen täyteen.
      https://www.taloustaito.fi/vapaalla/tiesitko-taman-sahkoauton-akulla-vain-100-000-kilometrin-takuu/#828a1837

      • Anonyymi

        Kiitos linkistäsi. Siellä todetaan selkeästi:
        "”Tartossa taksikäytössä olevilla Nissan Leaf -täyssähköautoilla on kaikilla ajettu yli 200 000 kilometriä, ja siellä on yli 300 000 kilometriäkin ajettu Leaf, joka kulkee edelleen alkuperäisellä akulla. Leafit ovat joka päivä ajossa ja niitä ladataan pikalatureilla”, Särkelä kertoo Virosta saaduista kokemuksista."

        Eli edelleen kaikki näyttö puhuu todella kestävästä tekniikasta ja hyvästä laadusta. jopa näiden dissaajien lähettämät linkit puhuvat sen puolesta. Joillakin on vaan valtava tarve höpöttää omasta päästä revittyjä uskomuksia vaikka heillä näyttää oikeasti olevan parempaakin tietoa asiasta. Jospa lukisitte nuo artikkelinne huolella niin olisitte paljon fiksumpia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos linkistäsi. Siellä todetaan selkeästi:
        "”Tartossa taksikäytössä olevilla Nissan Leaf -täyssähköautoilla on kaikilla ajettu yli 200 000 kilometriä, ja siellä on yli 300 000 kilometriäkin ajettu Leaf, joka kulkee edelleen alkuperäisellä akulla. Leafit ovat joka päivä ajossa ja niitä ladataan pikalatureilla”, Särkelä kertoo Virosta saaduista kokemuksista."

        Eli edelleen kaikki näyttö puhuu todella kestävästä tekniikasta ja hyvästä laadusta. jopa näiden dissaajien lähettämät linkit puhuvat sen puolesta. Joillakin on vaan valtava tarve höpöttää omasta päästä revittyjä uskomuksia vaikka heillä näyttää oikeasti olevan parempaakin tietoa asiasta. Jospa lukisitte nuo artikkelinne huolella niin olisitte paljon fiksumpia.

        Sekoile hieman vähemmän eivät ajoakut kestä kahtakymmentä vuotta. Kun myöskin aika vaikuttaa käyttöikään.
        ”10–15 vuodessa, kun iso määrä akkuja saavuttaa käyttöikänsä lopun, on tärkeää, että meillä on toimiva kierrätysjärjestelmä.”’
        Ja koko artikkeli.
        https://tekniikanmaailma.fi/mita-tapahtuu-miljoonien-sahkoautojen-kaytetyille-akuille-alan-kasvuvauhti-on-pelottavaa-asiantuntijat-varoittavat/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sekoile hieman vähemmän eivät ajoakut kestä kahtakymmentä vuotta. Kun myöskin aika vaikuttaa käyttöikään.
        ”10–15 vuodessa, kun iso määrä akkuja saavuttaa käyttöikänsä lopun, on tärkeää, että meillä on toimiva kierrätysjärjestelmä.”’
        Ja koko artikkeli.
        https://tekniikanmaailma.fi/mita-tapahtuu-miljoonien-sahkoautojen-kaytetyille-akuille-alan-kasvuvauhti-on-pelottavaa-asiantuntijat-varoittavat/

        Tuo tarkoittaa sitä että 10-15 vuoden päästä eli 2030 luvulla sähköautoja alkaa tulemaan 20-25 vuoden ikään eli romutukseen. Niinkuin sen ikäisille tapahtuu. Siihen pitää olla valmis koska määrät nousevat rajusti niinkuin sähköautojen myynti on viimevuosina näyttänyt. Sama nousu näkyy romutuksissa 20-25 vuoden viiveellä.
        Pelkkää maalaisjärkeä vain tarvitaan ymmärtämään näitä perusasioita.

        Ei nyt taas mennyt sumutusyritys oikein putkeen. Kova poika sinä olet yrittämään vaikkei taitoa löydykään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos linkistäsi. Siellä todetaan selkeästi:
        "”Tartossa taksikäytössä olevilla Nissan Leaf -täyssähköautoilla on kaikilla ajettu yli 200 000 kilometriä, ja siellä on yli 300 000 kilometriäkin ajettu Leaf, joka kulkee edelleen alkuperäisellä akulla. Leafit ovat joka päivä ajossa ja niitä ladataan pikalatureilla”, Särkelä kertoo Virosta saaduista kokemuksista."

        Eli edelleen kaikki näyttö puhuu todella kestävästä tekniikasta ja hyvästä laadusta. jopa näiden dissaajien lähettämät linkit puhuvat sen puolesta. Joillakin on vaan valtava tarve höpöttää omasta päästä revittyjä uskomuksia vaikka heillä näyttää oikeasti olevan parempaakin tietoa asiasta. Jospa lukisitte nuo artikkelinne huolella niin olisitte paljon fiksumpia.

        Mutta MINKÄ IKÄISIÄ nuo autot ovat? Litiumakun kuntoon vaikuttaa paljon sen ikä lataustavan ohella. Auton ajokilometrit eivät vaikuta mitään, taksilla ajetaan lyhyessä ajassa paljon kilometrejä.

        Oikeastaan sähköauton akuston tuleekin kestää vähintään 15-20 vuotta jotta kun se on loppu niin autokin on mekaanisesti loppuun ajettu ja voidaan romuttaa. 15-20 vuoden kuluttua nykyinen akkutekniikka on auttamatta vanhentunutta, eikä vanhaan sähköautoon kannata rakentaa uutta senaikaista sähkötekniikkaa. Nykyisten autojen akkutakuut on laskettu että ainakin sen ajan akusto kestää ilman suuria takuunalaisia korjaustoimenpiteitä. Voi olla että nyt uutena ostettavan auton akkutakuun loppuvuosina akkuvika aiheuttaa auton lunastuksen joko valmistajan tai sopivan vakuutuksen turvin, varaosien puutteen vuoksi.


    • Anonyymi

      "Akkuja kannattaa korjata kokonaisen vaihdon sijasta. Renaultilla on suunnitelmia akkujen ”toiseen elämään”, mutta käytännössä haasteena on ollut, ettei akkuja oikein palaudu autokäytöstä. Akkujen ”kuluminen” ei tunnu olevan ongelma, joka johtaisi niiden vaihtamiseen”, Bassadonen tiedotus- ja markkinointipäällikkö Riitta Leskinen kertoo."

      Aika vahvaa näyttöä tämäkin akkujen pitkästä käyttöiästä. Ei ole päässyt kokeilemaan akkujen korjaamista kun ei ole tullut yhtään tapausta vastaan. LOL.

      • Anonyymi

        Kilometrit yksinään eivät ole yksinään rajottava myöskin aika pudottaa ajoakkujen käyttöikää.
        Mielenkiintoista tekstiä mutta ei tietenkää sähköauto fanaatikot kiihkossaan usko .
        "Tahti, jolla kasvatamme tätä teollisuusalaa, on yksinkertaisesti pelottava… Tätä ei ole aiemmin tehty: näin nopeaa uuden tuotteen määrän kasvua”, sanoo BBC:lle Birminghamin yliopiston Paul Anderson."

        ”10–15 vuodessa, kun iso määrä akkuja saavuttaa käyttöikänsä lopun, on tärkeää, että meillä on toimiva kierrätysjärjestelmä.”’

        "TÄLLÄ HETKELLÄ ARVIOT maailman litiumioniakkujen kierrätysprosentista liikkuvat 5 prosentin tienoilla. Vastuuta akkujen kierrätyksestä sysätään viranomaisten toimesta autovalmistajien niskoille."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kilometrit yksinään eivät ole yksinään rajottava myöskin aika pudottaa ajoakkujen käyttöikää.
        Mielenkiintoista tekstiä mutta ei tietenkää sähköauto fanaatikot kiihkossaan usko .
        "Tahti, jolla kasvatamme tätä teollisuusalaa, on yksinkertaisesti pelottava… Tätä ei ole aiemmin tehty: näin nopeaa uuden tuotteen määrän kasvua”, sanoo BBC:lle Birminghamin yliopiston Paul Anderson."

        ”10–15 vuodessa, kun iso määrä akkuja saavuttaa käyttöikänsä lopun, on tärkeää, että meillä on toimiva kierrätysjärjestelmä.”’

        "TÄLLÄ HETKELLÄ ARVIOT maailman litiumioniakkujen kierrätysprosentista liikkuvat 5 prosentin tienoilla. Vastuuta akkujen kierrätyksestä sysätään viranomaisten toimesta autovalmistajien niskoille."

        Tuossakin vain vahvistetaan sitä että käyttöiäksi lasketaan reilusti yli 20 vuotta kun ensimmäisiä sähköautoja odotetaan romutettavaksi vasta joskus 2030 luvulla. Niitä on jo myyty 10 vuotta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossakin vain vahvistetaan sitä että käyttöiäksi lasketaan reilusti yli 20 vuotta kun ensimmäisiä sähköautoja odotetaan romutettavaksi vasta joskus 2030 luvulla. Niitä on jo myyty 10 vuotta.

        Väärä tulkinta , pitää lukea ja ymmärtää mitä kirjoitetaan .
        "Lataus-purkaussyklit syövät akun kuntoa, ja mitä täydempään akku ladataan ja syvemmin se puretaan, sitä enemmän se rasittaa akkua. Lisäksi litiumakun kapasiteetti hiipuu vuosien saatossa vaikkei autolla ajaisi metriäkään. Molempia vaikutuksia on tutkittu laboratoriossa, mutta näiden vaikutusten käytännön lopputulos oikeassa autossa selviää vasta, kun nykyaikaiset sähköautot selviävät 10-20 vuoden ikään."

        "Tällä hetkellä saatavilla olevan parhaan tiedon mukaan jos yrittää arvioida, akku kestää noin 10-15 vuotta ja 200-300 tuhatta kilometriä ajoa, ennen kuin sen kapasiteetti on pudonnut 70-80 prosenttiin alkuperäisestä kuljettajan käytössä olleesta. Tämä edellyttää sitä, että auton akustonhallintajärjestelmä toimii oikein ja akuissa on kunnollinen lämmönhallintajärjestelmä."

        "Nähtäväksi jää myös se, miten jälkimarkkinat toimivat tämänikäisten autojen kanssa: muutaman tonnin hintaiseen autoon ei kannata vaihtaa usean tonnin hintaista akkua,"
        Siis 10-15 vuotta tai 200-300tuhattakilometriä. Eikä väittämäsi mukaan reilusti yli 20 -vuotta
        https://www.autotaloampeeri.fi/blogi/kun-sahkoauton-akku-potkaisee-tyhjaa-auto-paaliin-vai-akku-vaihtoon/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kilometrit yksinään eivät ole yksinään rajottava myöskin aika pudottaa ajoakkujen käyttöikää.
        Mielenkiintoista tekstiä mutta ei tietenkää sähköauto fanaatikot kiihkossaan usko .
        "Tahti, jolla kasvatamme tätä teollisuusalaa, on yksinkertaisesti pelottava… Tätä ei ole aiemmin tehty: näin nopeaa uuden tuotteen määrän kasvua”, sanoo BBC:lle Birminghamin yliopiston Paul Anderson."

        ”10–15 vuodessa, kun iso määrä akkuja saavuttaa käyttöikänsä lopun, on tärkeää, että meillä on toimiva kierrätysjärjestelmä.”’

        "TÄLLÄ HETKELLÄ ARVIOT maailman litiumioniakkujen kierrätysprosentista liikkuvat 5 prosentin tienoilla. Vastuuta akkujen kierrätyksestä sysätään viranomaisten toimesta autovalmistajien niskoille."

        Tahti, jolla poltamme fosiilista öljyä ja aiheutamme tuhoa luonnolle, on yksinkertaisesti pelottava.


    • Anonyymi

      Yleensä asiat menee niin, että ensin tehdään parempaa ja pikkuhiljaa tuotantoa halvennetaan ja jos kehitys ei mene toivottuun tahtiin, niin tuote heikkenee. Toivottavasti akut sentään kestää aikaa tulevaisuudessakin.

      • Anonyymi

        "Yleensä asiat menee niin, että ensin tehdään parempaa ja pikkuhiljaa tuotantoa halvennetaan ja jos kehitys ei mene toivottuun tahtiin, niin tuote heikkenee."

        Sen perusteella mitä olen elektroniikan valmistuksesta lukenut niin tuo menee päinvastoin. Tuotantoprosessin hallintaa saadaan iteroinnin avulla jatkuvasti parannettua ja valmistuksen virheprosentti laskee valmistusajan myötä.
        Valmistajat ovat jo pitkään keränneet valtavia tietomääriä valmistusprosesseistaan ja nykyinen laskentakapasiteetti tarjoaa työkaluja hioa tuotantovirheet pois. Jokainen virheellinen tuote on iso kuluerä ja tuotannon "halvennus" haetaan virheiden karsimisella.


      • Anonyymi

        Varmasti kestävät , siitä ihan autonvalmistajat antavat takuun ajoakulle jopa 8 vuotta tai 160000 km kumpi nyt ensin tulee täyteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varmasti kestävät , siitä ihan autonvalmistajat antavat takuun ajoakulle jopa 8 vuotta tai 160000 km kumpi nyt ensin tulee täyteen.

        Polttiksen voimalinjalla on 2-7 vuoden takuu mutta niillä ajetaan yli 20 vuotta.
        Samalla logiikalla akut ovat melkein ikuisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Yleensä asiat menee niin, että ensin tehdään parempaa ja pikkuhiljaa tuotantoa halvennetaan ja jos kehitys ei mene toivottuun tahtiin, niin tuote heikkenee."

        Sen perusteella mitä olen elektroniikan valmistuksesta lukenut niin tuo menee päinvastoin. Tuotantoprosessin hallintaa saadaan iteroinnin avulla jatkuvasti parannettua ja valmistuksen virheprosentti laskee valmistusajan myötä.
        Valmistajat ovat jo pitkään keränneet valtavia tietomääriä valmistusprosesseistaan ja nykyinen laskentakapasiteetti tarjoaa työkaluja hioa tuotantovirheet pois. Jokainen virheellinen tuote on iso kuluerä ja tuotannon "halvennus" haetaan virheiden karsimisella.

        Mutta kun käytäntö on toisenlainen elotroniikassa , esimerkiksi jääkaapit, pesukoneet televisiot toimivat 4-6 vuotta , onko tämä sitä paranemista , no myynnin lisäämistä ja taloudellisesti kannattavaa tehdä laitteita jotka eivät kestä isältä pojalle.. Kauppa käy ja raha ja tavara vaihtaa omistajaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta kun käytäntö on toisenlainen elotroniikassa , esimerkiksi jääkaapit, pesukoneet televisiot toimivat 4-6 vuotta , onko tämä sitä paranemista , no myynnin lisäämistä ja taloudellisesti kannattavaa tehdä laitteita jotka eivät kestä isältä pojalle.. Kauppa käy ja raha ja tavara vaihtaa omistajaa.

        Jos jääkaapista joku menee niin se kompura. Ei elektroniikka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Polttiksen voimalinjalla on 2-7 vuoden takuu mutta niillä ajetaan yli 20 vuotta.
        Samalla logiikalla akut ovat melkein ikuisia.

        No . kun ei löydy käytettyä akkuautoa mistään,kymmenen vuotiasta jossa akku ei olisi menettänyt toimintakyvystään vähintään 20% . Jos löytyisi niin kyllä niistä kauppa kävisi hyvin . No tietenkään ei ole olemassa 10tuhannen käytettyä autoa missä on 30tuhannen ajoakku. Mutta saahan niistä haaveilla 20-30 vuoden ajoakun käytöstä , no miksi ei samantein haaveile 30-50 tuhannen vuodenakusta .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos jääkaapista joku menee niin se kompura. Ei elektroniikka.

        Aivan sama mikä menee , harmittaa kovasti, muuten hyvä, mutta jääkaappi ei ole kylmä sisältä . Korjaus maksaa samanverran kun uuden hankkiminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos jääkaapista joku menee niin se kompura. Ei elektroniikka.

        Taitaa sittenkin se termostaatti....


    • Anonyymi

      Ei pidä paikkaansa.

      Ja nyt uusissa on liian pieni akku koska virtaa ei riitä kuin lyhyeen matkaan.

    • Anonyymi

      Ja vielä akkujen vikaantuminen, kennot hajoaa joka romuttaa akun toimivuuden. Tälläisiä tulee kohdalle. Kaikissa akuissa.

      Panasonicin 18650 kennoinen kannettavan akku ottaa 60% varauksen sisään ja kyykkää nopeammin kuormituksessa. Käytettävyys huono

      Purin akun ja mittasin kennojen jännitteet muutamia joissa 1voltttia eikä lataudu.

      Muut kennot erittäin hyviä ja menee talteen muovilaatikkoon ja on led valoihin ja joihinkin ikuisesti kennoja tallessa.

      • Anonyymi

        Olisi idioottimaista valmistaa kännyköihin, läppäreihin tai vastaaviin akkuja jotka kestäisivät yli 20 vuotta. Porukat vaihtaa niitä 2-4 vuoden välein vaikkei niissä olisi mitään vikaakaan. Mullakin on yksi lipaston laatikollinen täynnä täysin toimivia pelejä.

        Auton akut tehdään eri idealla joten ei kannata verrata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisi idioottimaista valmistaa kännyköihin, läppäreihin tai vastaaviin akkuja jotka kestäisivät yli 20 vuotta. Porukat vaihtaa niitä 2-4 vuoden välein vaikkei niissä olisi mitään vikaakaan. Mullakin on yksi lipaston laatikollinen täynnä täysin toimivia pelejä.

        Auton akut tehdään eri idealla joten ei kannata verrata.

        Juu , aivan eri käyttöikä turha verrata .sähköautossa kestää jopa 10-15 vuotta.
        "Näin käytettynä sähköauton akun voidaan odottaa kestävän 10–15 vuotta. Senkin jälkeen akku toimii, mutta yhdellä latauksella saatava ajomatka on lyhentynyt noin kolmanneksella."
        Miksi annetaan väärää tietoa kun avaajan mukaa yli 20vuoden jälkeen on kapasiteetista 80% jäljellä.
        https://www.kauppalehti.fi/uutiset/sahkoauton-ostaja-ottaa-harkitun-markkinariskin-sahkoautobloggari-opastaa-miten-akun-kestoikaa-voi-pidentaa/1a03ad2a-1b51-45be-a5c6-d8411c8965b5


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisi idioottimaista valmistaa kännyköihin, läppäreihin tai vastaaviin akkuja jotka kestäisivät yli 20 vuotta. Porukat vaihtaa niitä 2-4 vuoden välein vaikkei niissä olisi mitään vikaakaan. Mullakin on yksi lipaston laatikollinen täynnä täysin toimivia pelejä.

        Auton akut tehdään eri idealla joten ei kannata verrata.

        Juu, mutta ei yli 20vuotta .
        "Luoma-ahon mukaan pelkästään kustannuksia vertaamalla sähköauton hankkiminen on järkevää, jos ajokilometrejä kertyy vuodessa noin 30 000 tai enemmän. Kauppakassiksi hankittu uusi sähköauto on järkevä moraalis-eettisin perustein, mutta ei taloudellisesti"
        "Tällaisilla kilometrimäärillä sähköauton korkeampi ostohinta verrattuna vastaavaan polttomoottoriautoon tulee kuitattua noin viidessä vuodessa. Sen jälkeen menee noin yhtä pitkä aika ennen kuin edessä on mahdollisesti kallis uuden akun hankinta."
        Taitaa nuo olla tuollaisia esson baarin tietäjien juttuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, mutta ei yli 20vuotta .
        "Luoma-ahon mukaan pelkästään kustannuksia vertaamalla sähköauton hankkiminen on järkevää, jos ajokilometrejä kertyy vuodessa noin 30 000 tai enemmän. Kauppakassiksi hankittu uusi sähköauto on järkevä moraalis-eettisin perustein, mutta ei taloudellisesti"
        "Tällaisilla kilometrimäärillä sähköauton korkeampi ostohinta verrattuna vastaavaan polttomoottoriautoon tulee kuitattua noin viidessä vuodessa. Sen jälkeen menee noin yhtä pitkä aika ennen kuin edessä on mahdollisesti kallis uuden akun hankinta."
        Taitaa nuo olla tuollaisia esson baarin tietäjien juttuja.

        Ihme kun ei tuo sähköautomies anna ajoakuille kuin 10 vuotta elinaikaa .
        ilmeisesti ei ymmärrä sähkötekniikasta mitään .
        "Tällaisilla kilometrimäärillä sähköauton korkeampi ostohinta verrattuna vastaavaan polttomoottoriautoon tulee kuitattua noin viidessä vuodessa. Sen jälkeen menee noin yhtä pitkä aika ennen kuin edessä on mahdollisesti kallis uuden akun hankinta."
        https://satl.fi/ajankohtaista/ajan-vaikuttaja-henkilokuva-vesa-linja-aho/


    • Anonyymi

      Usein kuulee sanottavan, että sähköautoja ei juurikaan tarvitse huoltaa, koska niiden moottorissa ei ole juurikaan liikkuvia osia, eikä huoltamiselle ole samanlaista tarvetta kuin polttomoottoriautoissa.

      Tämä toki pitää osittain myös paikkansa, mutta sähköautoissa on lisäksi paljon ihan samanlaisia osia kuin muissakin autoissa, vaikkakaan ei moottorissa tai voimansiirrossa. Kuten monissa muissakin nykyautoissa, myös sähköautoissa on paljon elektroniikkaa, joka voi vikaantua.

      Whatcar? lehden selvityksessä kävikin ilmi, että sähköautot eivät olleet aivan niin vähävikaisia kuin monesti puhutaan, sillä joka viides eli 20 prosenttia vuosimallin 2016–2020 autolla ajavista sähköautoilijoista oli joutunut viemään autonsa korjaamolle. Vastaavaa ikäluokkaa olevista bensa-autoista pajalla oli käynyt 17 prosenttia.

      • Anonyymi

        "Tämä toki pitää osittain myös paikkansa, mutta sähköautoissa on lisäksi paljon ihan samanlaisia osia kuin muissakin autoissa, vaikkakaan ei moottorissa tai voimansiirrossa. Kuten monissa muissakin nykyautoissa, myös sähköautoissa on paljon elektroniikkaa, joka voi vikaantua."

        Aika outoa kiemurtelua. Sähköautossa on siis samat peruskomponentit voimalinjaa lukuunottamatta kuin polttiksessa eli siltä osin tasapeli. Polttiksen voimalinja on juurikin niinkuin sanoit se kallis huoltokohde joka sähkiksestä puuttuu kokonaan. Ja myös tuo polttiksen voimalinja on rikkoutuessaan se todella kallis murheenkryyni. Kytkin, vaihdelaatikko, yli tuhat liikkuvaa osaa. Kaiikki tuo puuttuu sähkiksestä. Mietipä mitä sähköautosta voisi huoltaa? Ilmastointi. Jarrutkin on vain minimaalisessa käytössä KERSin ansiosta.

        Ja pitkäikäisyyden ässänä on esim VW;ssä ja Teslassa alumiininen runkorakenne. Ei tarvitse hitsivehkeiden kanssa pelata ennen katsastukseen menoa kun autolle tulee rippikouluikä mittariin. Ruoste on tuntematon käsite.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tämä toki pitää osittain myös paikkansa, mutta sähköautoissa on lisäksi paljon ihan samanlaisia osia kuin muissakin autoissa, vaikkakaan ei moottorissa tai voimansiirrossa. Kuten monissa muissakin nykyautoissa, myös sähköautoissa on paljon elektroniikkaa, joka voi vikaantua."

        Aika outoa kiemurtelua. Sähköautossa on siis samat peruskomponentit voimalinjaa lukuunottamatta kuin polttiksessa eli siltä osin tasapeli. Polttiksen voimalinja on juurikin niinkuin sanoit se kallis huoltokohde joka sähkiksestä puuttuu kokonaan. Ja myös tuo polttiksen voimalinja on rikkoutuessaan se todella kallis murheenkryyni. Kytkin, vaihdelaatikko, yli tuhat liikkuvaa osaa. Kaiikki tuo puuttuu sähkiksestä. Mietipä mitä sähköautosta voisi huoltaa? Ilmastointi. Jarrutkin on vain minimaalisessa käytössä KERSin ansiosta.

        Ja pitkäikäisyyden ässänä on esim VW;ssä ja Teslassa alumiininen runkorakenne. Ei tarvitse hitsivehkeiden kanssa pelata ennen katsastukseen menoa kun autolle tulee rippikouluikä mittariin. Ruoste on tuntematon käsite.

        Ei tarvitse eikä edes saa korjata teslan korirakennetta.
        https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tekniikan-maailman-koeajo-teslaan-tuli-kolhu-mita-valmistaja-yritti-salailla-korjaamolla/7995620


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tämä toki pitää osittain myös paikkansa, mutta sähköautoissa on lisäksi paljon ihan samanlaisia osia kuin muissakin autoissa, vaikkakaan ei moottorissa tai voimansiirrossa. Kuten monissa muissakin nykyautoissa, myös sähköautoissa on paljon elektroniikkaa, joka voi vikaantua."

        Aika outoa kiemurtelua. Sähköautossa on siis samat peruskomponentit voimalinjaa lukuunottamatta kuin polttiksessa eli siltä osin tasapeli. Polttiksen voimalinja on juurikin niinkuin sanoit se kallis huoltokohde joka sähkiksestä puuttuu kokonaan. Ja myös tuo polttiksen voimalinja on rikkoutuessaan se todella kallis murheenkryyni. Kytkin, vaihdelaatikko, yli tuhat liikkuvaa osaa. Kaiikki tuo puuttuu sähkiksestä. Mietipä mitä sähköautosta voisi huoltaa? Ilmastointi. Jarrutkin on vain minimaalisessa käytössä KERSin ansiosta.

        Ja pitkäikäisyyden ässänä on esim VW;ssä ja Teslassa alumiininen runkorakenne. Ei tarvitse hitsivehkeiden kanssa pelata ennen katsastukseen menoa kun autolle tulee rippikouluikä mittariin. Ruoste on tuntematon käsite.

        Kyllä ja täsmälleen näin kori kyllä kestää mutta ajoakkujen kanssa tulee ongelmia ennen rippikoulu ikää . Tähän kyllä on kehitetty monenlaisia ongelman korjaus toimenpiteitä .
        https://tekniikanmaailma.fi/vaihdettava-akku-sahkoautoon-kiinalainen-nio-yrittaa-sellaista-missa-muut-ovat-epaonnistuneet/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tämä toki pitää osittain myös paikkansa, mutta sähköautoissa on lisäksi paljon ihan samanlaisia osia kuin muissakin autoissa, vaikkakaan ei moottorissa tai voimansiirrossa. Kuten monissa muissakin nykyautoissa, myös sähköautoissa on paljon elektroniikkaa, joka voi vikaantua."

        Aika outoa kiemurtelua. Sähköautossa on siis samat peruskomponentit voimalinjaa lukuunottamatta kuin polttiksessa eli siltä osin tasapeli. Polttiksen voimalinja on juurikin niinkuin sanoit se kallis huoltokohde joka sähkiksestä puuttuu kokonaan. Ja myös tuo polttiksen voimalinja on rikkoutuessaan se todella kallis murheenkryyni. Kytkin, vaihdelaatikko, yli tuhat liikkuvaa osaa. Kaiikki tuo puuttuu sähkiksestä. Mietipä mitä sähköautosta voisi huoltaa? Ilmastointi. Jarrutkin on vain minimaalisessa käytössä KERSin ansiosta.

        Ja pitkäikäisyyden ässänä on esim VW;ssä ja Teslassa alumiininen runkorakenne. Ei tarvitse hitsivehkeiden kanssa pelata ennen katsastukseen menoa kun autolle tulee rippikouluikä mittariin. Ruoste on tuntematon käsite.

        Ei todellakaan kannata korjata rippikoulu ikäistä teslaa kun niiden arvo on ihan olematon .
        https://www.salkunrakentaja.fi/2019/04/tesla-autosijoitus/


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Ei myöskään mitään viitteitä siitä että niiden käyttöikä oisi alle uotta. Se mitä kaveri sanoo että tarkasta akun kunto kun ostat. Aivan kun sanoisi että tarkasta polttiksen voimalinjan kunto.

        Se mitä kaveri sanoo on:"Tero Rintakallion perheessä sähköautoilu tulee halvaksi. Lataaminen maksaa noin euron vuorokaudessa. Säästö nestemäisiin polttoaineisiin verrattuna on noin 1 000 euroa ajettua 10 000 kilometriä kohti.

        –Latauskustannus sataa ajokilometriä kohti on 1,6–2,4 euroa. "

        Eli 30.000 kilsaa ajava säästää 3.000 vuodessa ja 30.000 kymmenessä vuodessa.

        Ja se "todistustaakka" kerrottiin jo avauksessa
        "Akkujen kestoikä näyttää olevan paljon pidempi kuin autovalmistajatkaan ovat uskoneet. Eniten dataa on kertynyt Nissanin ja Teslan akuista, ja näyttää, että normaalin auton elinkaaren jälkeen akun energiasisällöstä on yleensä jäljellä yli 80 prosenttia. Nissanin tutkimuksien mukaan sen akut kestävät käyttökelpoisina keskimäärin 22 vuotta. Tämä on selvästi pidempään kuin valmistajat haluavat millään autoilla ajettavan."

        Tutkimukset kertovat hyvin selkeästi että auton akun oletettu kestoikä on auton ikä. Ei tässäkään ole esitetty mitään tutkimusta mikä kumoaisi mitään. Pelkkiä mutujuttuja ja kännyköiden akuista höpöttämistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei myöskään mitään viitteitä siitä että niiden käyttöikä oisi alle uotta. Se mitä kaveri sanoo että tarkasta akun kunto kun ostat. Aivan kun sanoisi että tarkasta polttiksen voimalinjan kunto.

        Se mitä kaveri sanoo on:"Tero Rintakallion perheessä sähköautoilu tulee halvaksi. Lataaminen maksaa noin euron vuorokaudessa. Säästö nestemäisiin polttoaineisiin verrattuna on noin 1 000 euroa ajettua 10 000 kilometriä kohti.

        –Latauskustannus sataa ajokilometriä kohti on 1,6–2,4 euroa. "

        Eli 30.000 kilsaa ajava säästää 3.000 vuodessa ja 30.000 kymmenessä vuodessa.

        Ja se "todistustaakka" kerrottiin jo avauksessa
        "Akkujen kestoikä näyttää olevan paljon pidempi kuin autovalmistajatkaan ovat uskoneet. Eniten dataa on kertynyt Nissanin ja Teslan akuista, ja näyttää, että normaalin auton elinkaaren jälkeen akun energiasisällöstä on yleensä jäljellä yli 80 prosenttia. Nissanin tutkimuksien mukaan sen akut kestävät käyttökelpoisina keskimäärin 22 vuotta. Tämä on selvästi pidempään kuin valmistajat haluavat millään autoilla ajettavan."

        Tutkimukset kertovat hyvin selkeästi että auton akun oletettu kestoikä on auton ikä. Ei tässäkään ole esitetty mitään tutkimusta mikä kumoaisi mitään. Pelkkiä mutujuttuja ja kännyköiden akuista höpöttämistä.

        No niin mitään todisteita ei ole siitä että ajoakku kestäisi yli kaksikymmentä vuotta käyttökelpoisena. Mitä tuohon laskelmaan on lisättävää siis säästö 1000 euroa ajettua 10 000 km kilometriä kohti . Kyllä siitä suunnan saa . Mutta kun jokapaikassa ei sähkön kwh
        hinta ei ole 0,10 euroa jo pelkkä siirtomaksu on 0,15 kwh +sähkön hinta. Eli pyöresti voidaan laskea sähköauton kilometrihinta on melkein kaksin kertainen. Eli lataus kustannus ajettua sataa kilometriä kohden verrattuna tähän laskelmaan 1,6-2,4 Toisenlaisella sähkön KWh hinnalla 3-4,3 . Laskelma uusiksi tämä on tilanne minulla autoni yaris hybrid polttoaine kustannus 100 km 6,5 euroa ja kilometrejä vuodessa noin 7000 km. Jos ajaisin sähköautolla vuodessa sähkön hinta (lataus kustannus) noin 250 euroa vuodessa hybridin kulutus . polttiksen kulutus vuodessa noin 450 euroa. Säästö kymmenessä vuodessa Ei 30000 euroa polttoainekustannuksissa . 200euroa x10 =2000 euroa 10vuodessa . Muut kustannukset huolto suurinpiirtein sama hinta , vakuutukset sähkiksellä hieman arvokkaammat vuosittainen autovero sähköautolla ja hybridillä sama hieman alle 100 euroa vuodessa . ainoa missä on huomattava ero on rengaskustannuksissa jotka ovat sähkiksellä noin kasinkertaiset verrattuna polttikseen. Ritakallion kirjoituksesta kyllä hyvin sai selvän siitä mikä on sähköauton hinta käytettynä 6000 km ajettu sähkis ja hinta puolet siitä mitä tämän auton hinta on uutena. Eli jälleenmyynti hinta on melko onneton , eli arvon aleneminen on huimaa 2-3 vuotta hinnasta putoaa jopa 50%
        Sähkön siirtohintaan en pysty vaikuttamaan joka 0.15 KWh + sähkön hinta joka on kovempi rivitalossa verrattuna omakotiasujaan. Kyllä sähkö auto on hyvä ja edullinen lyheen ajoon lähiseudulle , varsinkin kun käytössä on toinen auto pidempiin ajoihin , kuten hyvin monella sähköauton omistajalla on.
        https://www.veronmaksajat.fi/Asunto-ja-auto/Ajoneuvovero/#f88fd4c2


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No niin mitään todisteita ei ole siitä että ajoakku kestäisi yli kaksikymmentä vuotta käyttökelpoisena. Mitä tuohon laskelmaan on lisättävää siis säästö 1000 euroa ajettua 10 000 km kilometriä kohti . Kyllä siitä suunnan saa . Mutta kun jokapaikassa ei sähkön kwh
        hinta ei ole 0,10 euroa jo pelkkä siirtomaksu on 0,15 kwh +sähkön hinta. Eli pyöresti voidaan laskea sähköauton kilometrihinta on melkein kaksin kertainen. Eli lataus kustannus ajettua sataa kilometriä kohden verrattuna tähän laskelmaan 1,6-2,4 Toisenlaisella sähkön KWh hinnalla 3-4,3 . Laskelma uusiksi tämä on tilanne minulla autoni yaris hybrid polttoaine kustannus 100 km 6,5 euroa ja kilometrejä vuodessa noin 7000 km. Jos ajaisin sähköautolla vuodessa sähkön hinta (lataus kustannus) noin 250 euroa vuodessa hybridin kulutus . polttiksen kulutus vuodessa noin 450 euroa. Säästö kymmenessä vuodessa Ei 30000 euroa polttoainekustannuksissa . 200euroa x10 =2000 euroa 10vuodessa . Muut kustannukset huolto suurinpiirtein sama hinta , vakuutukset sähkiksellä hieman arvokkaammat vuosittainen autovero sähköautolla ja hybridillä sama hieman alle 100 euroa vuodessa . ainoa missä on huomattava ero on rengaskustannuksissa jotka ovat sähkiksellä noin kasinkertaiset verrattuna polttikseen. Ritakallion kirjoituksesta kyllä hyvin sai selvän siitä mikä on sähköauton hinta käytettynä 6000 km ajettu sähkis ja hinta puolet siitä mitä tämän auton hinta on uutena. Eli jälleenmyynti hinta on melko onneton , eli arvon aleneminen on huimaa 2-3 vuotta hinnasta putoaa jopa 50%
        Sähkön siirtohintaan en pysty vaikuttamaan joka 0.15 KWh + sähkön hinta joka on kovempi rivitalossa verrattuna omakotiasujaan. Kyllä sähkö auto on hyvä ja edullinen lyheen ajoon lähiseudulle , varsinkin kun käytössä on toinen auto pidempiin ajoihin , kuten hyvin monella sähköauton omistajalla on.
        https://www.veronmaksajat.fi/Asunto-ja-auto/Ajoneuvovero/#f88fd4c2

        "Toisenlaisella sähkön KWh hinnalla 3-4,3 . "

        Nyt joutuu kyllä tojosetämies hakemaan laskemiansa hyvin sivupoluilta jotta saisi latauskelvottomaan näyttämään edes siedettävältä. Leafin kokoisen auton sähkölaskua ei 90% suomalaisista saa kyllä mitenkään lähellekään tuollaista hintaa. En usko että sähkö olisi jossain reilusti yli tuplat kalliimpaa siitä mitä täällä Uudellamaalla. Ehkä sellaisia paikkoja on mutta pitää olla varsin erikoinen mesta.

        Ja kannattaa muistaa että ilmainen lataus töissä tulee lisääntymään nyt kun se on verovapaa etu. Se on niin hyvä diili sekä työnantajalle että työntekijälle että olen hämmästynyt jos ei yrityksissä herätä sitä käyttämään laajasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Toisenlaisella sähkön KWh hinnalla 3-4,3 . "

        Nyt joutuu kyllä tojosetämies hakemaan laskemiansa hyvin sivupoluilta jotta saisi latauskelvottomaan näyttämään edes siedettävältä. Leafin kokoisen auton sähkölaskua ei 90% suomalaisista saa kyllä mitenkään lähellekään tuollaista hintaa. En usko että sähkö olisi jossain reilusti yli tuplat kalliimpaa siitä mitä täällä Uudellamaalla. Ehkä sellaisia paikkoja on mutta pitää olla varsin erikoinen mesta.

        Ja kannattaa muistaa että ilmainen lataus töissä tulee lisääntymään nyt kun se on verovapaa etu. Se on niin hyvä diili sekä työnantajalle että työntekijälle että olen hämmästynyt jos ei yrityksissä herätä sitä käyttämään laajasti.

        En voi mitään caruna oy siirtohinnan laskutus määrälle mitään se on kaikille lounais suomessa sama
        https://yle.fi/uutiset/3-11593358
        https://www.caruna.fi/palvelut/sahkonjakelu/sahkojakelutuotteet


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Toisenlaisella sähkön KWh hinnalla 3-4,3 . "

        Nyt joutuu kyllä tojosetämies hakemaan laskemiansa hyvin sivupoluilta jotta saisi latauskelvottomaan näyttämään edes siedettävältä. Leafin kokoisen auton sähkölaskua ei 90% suomalaisista saa kyllä mitenkään lähellekään tuollaista hintaa. En usko että sähkö olisi jossain reilusti yli tuplat kalliimpaa siitä mitä täällä Uudellamaalla. Ehkä sellaisia paikkoja on mutta pitää olla varsin erikoinen mesta.

        Ja kannattaa muistaa että ilmainen lataus töissä tulee lisääntymään nyt kun se on verovapaa etu. Se on niin hyvä diili sekä työnantajalle että työntekijälle että olen hämmästynyt jos ei yrityksissä herätä sitä käyttämään laajasti.

        No ei pitäisi olla vaikeaa selvittää mikä on sähkön siirtohinta. Tähän ei voi kuluttaja vaikuttaa eikä se ole mikään uskon asia pelkkää realismia.
        https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/fb4e0f5e-b7c6-459e-b922-a5a4f19eb001


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei pitäisi olla vaikeaa selvittää mikä on sähkön siirtohinta. Tähän ei voi kuluttaja vaikuttaa eikä se ole mikään uskon asia pelkkää realismia.
        https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/fb4e0f5e-b7c6-459e-b922-a5a4f19eb001

        Lisään vielä , ettei jää. mitään epäselvyyksiä. Tämän siitohinnan päälle tulee vielä perus maksu kuukaudessa jota nyt maksan 2,73 euroa/kk lisäksi energia eli sähkö 5,59 centtiä / kwh. Tietenkin tämän hinnan voi kilpailuttaa . Mutta ei kyllä sillä kilpailutuksella saavuteta kovinkaan suuria säästöjä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisään vielä , ettei jää. mitään epäselvyyksiä. Tämän siitohinnan päälle tulee vielä perus maksu kuukaudessa jota nyt maksan 2,73 euroa/kk lisäksi energia eli sähkö 5,59 centtiä / kwh. Tietenkin tämän hinnan voi kilpailuttaa . Mutta ei kyllä sillä kilpailutuksella saavuteta kovinkaan suuria säästöjä.

        "Tämän siitohinnan päälle tulee vielä perus maksu kuukaudessa jota nyt maksan 2,73 euroa/kk"

        Kk-maksu ei kasva jos hankit sähköauton.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei pitäisi olla vaikeaa selvittää mikä on sähkön siirtohinta. Tähän ei voi kuluttaja vaikuttaa eikä se ole mikään uskon asia pelkkää realismia.
        https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/fb4e0f5e-b7c6-459e-b922-a5a4f19eb001

        No nämä on just niitä poikkeuksen poikkeuksia jollekin syrjäkylän peräkorvessa.

        Voin tollo alkaa laskemaan esimerkkinä tällaisen kautta.
        Tietysti sille yksilölle kiertämätön paikka ja kallista sähköä, mutta tällaiset vertailuhinnat pitää laskea massojen mukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tämän siitohinnan päälle tulee vielä perus maksu kuukaudessa jota nyt maksan 2,73 euroa/kk"

        Kk-maksu ei kasva jos hankit sähköauton.

        Väärä tieto . kyllä nousee hieman 25A liitäntä ei riitä kuitenkaan kyse ei ole kuin noin 1 eurosta/kk. Ja sähkölasku nousee huomattavasti sähköauton hankinnan jälkeen . Tietenkin lisänä tulee vielä latausaseman hankkiminen autokatokseen ja lämpötolpan uusimisen kustannus + kaapeliveto katokseen ja taloyhtiön sähkökeskuksen uusiminen . No näistä ei ole edes suunnitelmaa olemassa. Lähiaikoina luovutaan kyllä kaukolämmöstä ja siirrytään käyttämään maalämpöä . Siitä kyllä tulee kustannuksia ihan riittävästi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No nämä on just niitä poikkeuksen poikkeuksia jollekin syrjäkylän peräkorvessa.

        Voin tollo alkaa laskemaan esimerkkinä tällaisen kautta.
        Tietysti sille yksilölle kiertämätön paikka ja kallista sähköä, mutta tällaiset vertailuhinnat pitää laskea massojen mukaan.

        Mitä onko koko varsinais-suomi peräkylää , tai sipoo missä on sähkön siirto jokseenkin saman hintaista. No keskihinta sähkö+siirtomaksu on varmasti luokkaa 0,15 euroa Kwh
        Vaihteluväli halvin ja kallein 0,10- 0,24 euroa KWh . Tie tienkin sähköauto intoilijat ottavat tämän alimman mahdollisen hinnan valikoiden , Sähköautoista otetaan suurin mahdollinen toimintamatka , sähköauton hinnasta halvin mahdollinen sähköauto pienellä akulla ja vaatimattomilla varusteilla. Ajo akun kestosta suurin mahdollinen arvio .
        No on minulla rahaa säästössä teslan verran mutta en käytä niitä teslan hankintaan on sen verran arvokasta . Sama kun heittäisi 60000 rahaa ikkunasta ulos . Varakkaiden harrastus , ei sovi pienellä eläkkeellä kituuttavalle ja lisäksi osaan jonkinverran laskea kustannuksia.
        Jos en osaisi ei minulla olisi maksettua asuntoa uutta pientä autoa . Ja rahaa säästössä ja sijoituksia muutamalla 10 tuhannella . Olen koittanut elää tulojeni mukaan. No tollo mikä tollo , aivan sama miksi nimittelet, jokainen kyllä vetää johtopäätöksensä nimittelijästä ja tämän keskustelutaidosta.


    • Anonyymi

      Ydinvoimalla kulkee kaikki venäläiset sukellusvenheet ja kohta myös Volga!!

    • Anonyymi

      Mutta unohdat akun väsymisen , miksi

      • Anonyymi

        Ei ole Teslan ja Nissanin tutkimuksissa unohdettu akkujen väsymistä. Akkujen kapasiteetista on mitattu katoavan noin 20% reilussa 20 vuodessa. Sen verran ne väsyy mutta ovat täysin käytökunnossa edelleen.

        Esim. näillä tusinalla autoja joille mitattiin Norjassa arkiliikenteessä +500km range pääsee vuonna 2041 noin 400km. Ei tuota pahaksi väsähtämiseksi voi sanoa. Täysin soivia pelejä vielä silloinkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole Teslan ja Nissanin tutkimuksissa unohdettu akkujen väsymistä. Akkujen kapasiteetista on mitattu katoavan noin 20% reilussa 20 vuodessa. Sen verran ne väsyy mutta ovat täysin käytökunnossa edelleen.

        Esim. näillä tusinalla autoja joille mitattiin Norjassa arkiliikenteessä +500km range pääsee vuonna 2041 noin 400km. Ei tuota pahaksi väsähtämiseksi voi sanoa. Täysin soivia pelejä vielä silloinkin.

        Riippuu tosin siitä puhutaanko uusista tai vanhoista sähköautoista. Vanhoissa Leafeissa (esim. vuosimallit 2013-2015) kapasiteetti on kadonnut nopeammin, mutta uusissa akut menettävät virtaansa hitaammin. Luultavasti nämä tutkimuksetkin ovat uudemmista sähköautoista, joissa akkujen hallinta on parempaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole Teslan ja Nissanin tutkimuksissa unohdettu akkujen väsymistä. Akkujen kapasiteetista on mitattu katoavan noin 20% reilussa 20 vuodessa. Sen verran ne väsyy mutta ovat täysin käytökunnossa edelleen.

        Esim. näillä tusinalla autoja joille mitattiin Norjassa arkiliikenteessä +500km range pääsee vuonna 2041 noin 400km. Ei tuota pahaksi väsähtämiseksi voi sanoa. Täysin soivia pelejä vielä silloinkin.

        Kuinka nyt pääsee mittaamaan akkuja ja niiden kapasiteettia vuonna 2041 ?
        Laskelmia on monenlaisia siltä voi poimia aina agendaan sopivat laskelmat.
        "Energiaa keskikokoinen täyssähköauto kuluttaa noin 15–25 kWh/100 km, eli voisimme käyttää Suomen kylmissä oloissa vaikkapa keskiarvona tuota 20 kWh/100 km. Minimiarvolla energiankulutukseksi tulee 300 000 km*20 kWh/100 km=60 000 kWh. Akkujen osalta hinnaksi tulisi siis korkeintaan 35 000 €/60 000 kWh=0,58 €/kWh."

        "Jos kestoksi oletetaan 600 000 km, eli yhtä hyväksi kuin aiemmin mainitulla taksi-Teslalla, kustannus putoaa puoleen eli 0,29 €/kWh. 1 800 000 km kohdalla akun osuus olisi enää 0,10 €/kWh."

        "Kun kustannuksiin lasketaan sähkönkin hinta mukaan, esim. 0,15 € / kWh, päästään yhteensä 0,25–0,73 €/kWh hintaan. Tämä vuorostaan tarkoittaisi 20 kWh kulutuksella noin 5,4–15 €/100 km. Bensiininä se vastaisi 1,5 euron litrahinnalla noin 3,6–10 litran kulutusta. Vastaavan mallin bensa-autolla koeajokulutus näytti olleen 8–10 litraa/ 100 km."
        Tulevaisuus näyttää mikä on ajoakkujen ikä vuosissa , arvioita kyllä löyttyy ja laskelmia moneltakin ja tietenkin on hienoa heittää arvionsa ajoakun käyttöiästä. Ainoa mikä tiedetään varmasti , sähkäautojen arvon säilyminen . Mikä ei ole kovinkaan kummoinen . Syystä kun ostajat pelkäävät kalliiden ajoakkujen uusimista . Ei riitä vakuuttelu yli 20vuotta ja kapasiteetistä putoaa 20 % . Kun näyttö puuttuu tästä 20vuoden kestosta .
        Monikin ostaja jää odottelemaan tekniikan kehittymistä ja hintojen lähestymistä lähelle polttiksen hintoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole Teslan ja Nissanin tutkimuksissa unohdettu akkujen väsymistä. Akkujen kapasiteetista on mitattu katoavan noin 20% reilussa 20 vuodessa. Sen verran ne väsyy mutta ovat täysin käytökunnossa edelleen.

        Esim. näillä tusinalla autoja joille mitattiin Norjassa arkiliikenteessä +500km range pääsee vuonna 2041 noin 400km. Ei tuota pahaksi väsähtämiseksi voi sanoa. Täysin soivia pelejä vielä silloinkin.

        No ikävä kyllä ei se mene noin jos tutkimuksessa akku menettää 1% vuodessa kapasiteetistaan ei kertakaikkiaan toimi tuo laskentamalli 1x20=20
        Täytyy ottaa ajanvaikutus huomioon laskelmissa ja vielä melko ratkaiseva on se onko tullut lataussyklien määrä täyteen , kun tutkimusteen mukaan akkuautojen akku kestää lataus syklejä 1500-5000 kertaa . Riippuen tietenkin akusta ja autosta lämpötiloista ja latauksen käyttötavoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ikävä kyllä ei se mene noin jos tutkimuksessa akku menettää 1% vuodessa kapasiteetistaan ei kertakaikkiaan toimi tuo laskentamalli 1x20=20
        Täytyy ottaa ajanvaikutus huomioon laskelmissa ja vielä melko ratkaiseva on se onko tullut lataussyklien määrä täyteen , kun tutkimusteen mukaan akkuautojen akku kestää lataus syklejä 1500-5000 kertaa . Riippuen tietenkin akusta ja autosta lämpötiloista ja latauksen käyttötavoista.

        "No ikävä kyllä ei se mene noin jos tutkimuksessa akku menettää 1% vuodessa kapasiteetistaan ei kertakaikkiaan toimi tuo laskentamalli 1x20=20"

        Mistä olet saanut päähäsi että Tesla ja Nissan käyttäisivät tuollaista kaavaa?
        Ei tuo arvio ole pelkästään laskennallinen vaan perustuu pitkälti oikean elämän dataan jota on "jatkettu" ennusteella.
        Noilla firmoilla ln fiksuja ihmisiä töissä eikä esson paarin mutumiehiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "No ikävä kyllä ei se mene noin jos tutkimuksessa akku menettää 1% vuodessa kapasiteetistaan ei kertakaikkiaan toimi tuo laskentamalli 1x20=20"

        Mistä olet saanut päähäsi että Tesla ja Nissan käyttäisivät tuollaista kaavaa?
        Ei tuo arvio ole pelkästään laskennallinen vaan perustuu pitkälti oikean elämän dataan jota on "jatkettu" ennusteella.
        Noilla firmoilla ln fiksuja ihmisiä töissä eikä esson paarin mutumiehiä.

        Väitätkö ettei lataussyklien määrällä ole mitään vaikutusta ajoakuun käyttöikään , samoin eikö aika huononna akkua . Tutkimukset taas osoittavat vanheneminen alkaa heti akunvalmistuksen jälkeen käytetään sitä tai ei . Jos kysyisit sieltä Nissanin tai Teslan tietäjiltä.No mitä tulee siihen esson baarin tietäjiin niin tuskimpa monikaan tietää mitä tarkoittaa lataus-sykli. Mutta on monta insinööriä ja tekniikan tohtoria jotka ymmärtävät sähköstä ja akkutekniikasta jotain, näiden teslan ja nissanin tietäjien lisäksi . ei siellä ole kaikki järki ja tietämys akuista. Mutta on ainoastaan hyvä asia kun joka palstalla on joku tietäjä jolta voi kysyä jos ja kun ei ymmärrä. Asiantuntian arviota minäkin kaipaisin , enkä jonkun sähköautokiihkoilijan valikoivia johtopäätöksiä, siis otetaan totena se mikä tuntuu hyvältä ja sopii agendaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole Teslan ja Nissanin tutkimuksissa unohdettu akkujen väsymistä. Akkujen kapasiteetista on mitattu katoavan noin 20% reilussa 20 vuodessa. Sen verran ne väsyy mutta ovat täysin käytökunnossa edelleen.

        Esim. näillä tusinalla autoja joille mitattiin Norjassa arkiliikenteessä +500km range pääsee vuonna 2041 noin 400km. Ei tuota pahaksi väsähtämiseksi voi sanoa. Täysin soivia pelejä vielä silloinkin.

        Lisää tutkimus tuloksia. Tulkitse ihan mielesi mukaan.
        https://tekniikanmaailma.fi/miksi-akut-kuluvat-loppuun-ennennakemattoman-tarkat-kuvat-paljastavat-miten-toistuva-lataaminen-kuluttaa-akkua/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuinka nyt pääsee mittaamaan akkuja ja niiden kapasiteettia vuonna 2041 ?
        Laskelmia on monenlaisia siltä voi poimia aina agendaan sopivat laskelmat.
        "Energiaa keskikokoinen täyssähköauto kuluttaa noin 15–25 kWh/100 km, eli voisimme käyttää Suomen kylmissä oloissa vaikkapa keskiarvona tuota 20 kWh/100 km. Minimiarvolla energiankulutukseksi tulee 300 000 km*20 kWh/100 km=60 000 kWh. Akkujen osalta hinnaksi tulisi siis korkeintaan 35 000 €/60 000 kWh=0,58 €/kWh."

        "Jos kestoksi oletetaan 600 000 km, eli yhtä hyväksi kuin aiemmin mainitulla taksi-Teslalla, kustannus putoaa puoleen eli 0,29 €/kWh. 1 800 000 km kohdalla akun osuus olisi enää 0,10 €/kWh."

        "Kun kustannuksiin lasketaan sähkönkin hinta mukaan, esim. 0,15 € / kWh, päästään yhteensä 0,25–0,73 €/kWh hintaan. Tämä vuorostaan tarkoittaisi 20 kWh kulutuksella noin 5,4–15 €/100 km. Bensiininä se vastaisi 1,5 euron litrahinnalla noin 3,6–10 litran kulutusta. Vastaavan mallin bensa-autolla koeajokulutus näytti olleen 8–10 litraa/ 100 km."
        Tulevaisuus näyttää mikä on ajoakkujen ikä vuosissa , arvioita kyllä löyttyy ja laskelmia moneltakin ja tietenkin on hienoa heittää arvionsa ajoakun käyttöiästä. Ainoa mikä tiedetään varmasti , sähkäautojen arvon säilyminen . Mikä ei ole kovinkaan kummoinen . Syystä kun ostajat pelkäävät kalliiden ajoakkujen uusimista . Ei riitä vakuuttelu yli 20vuotta ja kapasiteetistä putoaa 20 % . Kun näyttö puuttuu tästä 20vuoden kestosta .
        Monikin ostaja jää odottelemaan tekniikan kehittymistä ja hintojen lähestymistä lähelle polttiksen hintoja.

        "Ainoa mikä tiedetään varmasti , sähkäautojen arvon säilyminen . Mikä ei ole kovinkaan kummoinen ."

        No, on se parempi kuin normaaleilla polttiksilla, joiden arvo romahtaa vielä sähköautoja nopeammin. Paljon nopeammin.

        On kummallista, että samat henkilöt, jotka hehkuttaa käytettyjen polttisten halpoja hintoja verrattuna käytettyjen sähköautojen korkeisiin hintoihin, väittävät polttisten pitävän arvonsa paremmin. Vain laskukyvytön idiootti voi väittää noin, koska tuo on teoreettisestikin mahdotonta. Jos pyyntihinnat ovat polttiksissa alhaisia niin niiden arvo on romahtanut ja tämä vain on fakta. Ja koska niiden pyyntihinnat ovat matalampia, polttisten hinnat romahtavat paljon nopeammin.

        Oikeasti polttisten hinnat suorastaan romahtaa ja ovat jo 10 vuoden kohdalla romahtanut murto-osaan alkuperäisestä. Jos väittää muuta niin on joko idiootti tai valehtelija.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väitätkö ettei lataussyklien määrällä ole mitään vaikutusta ajoakuun käyttöikään , samoin eikö aika huononna akkua . Tutkimukset taas osoittavat vanheneminen alkaa heti akunvalmistuksen jälkeen käytetään sitä tai ei . Jos kysyisit sieltä Nissanin tai Teslan tietäjiltä.No mitä tulee siihen esson baarin tietäjiin niin tuskimpa monikaan tietää mitä tarkoittaa lataus-sykli. Mutta on monta insinööriä ja tekniikan tohtoria jotka ymmärtävät sähköstä ja akkutekniikasta jotain, näiden teslan ja nissanin tietäjien lisäksi . ei siellä ole kaikki järki ja tietämys akuista. Mutta on ainoastaan hyvä asia kun joka palstalla on joku tietäjä jolta voi kysyä jos ja kun ei ymmärrä. Asiantuntian arviota minäkin kaipaisin , enkä jonkun sähköautokiihkoilijan valikoivia johtopäätöksiä, siis otetaan totena se mikä tuntuu hyvältä ja sopii agendaan.

        "Asiantuntian arviota minäkin kaipaisin , enkä jonkun sähköautokiihkoilijan valikoivia johtopäätöksiä, siis otetaan totena se mikä tuntuu hyvältä ja sopii agendaan."

        Asiantuntijat eivät kirjoita tänne arvioitaan, He julkaisevat ne muualla ja täällä voidaan korkeintaan julkaista linkit niihin.

        Itse pidän näitä TM:n tietolähteitä tähän saakka uskottavimpina tässä ketjussa julkaistusta. Ne ottavat suoraan kantaa akkujen kestoiästä kertoviin tutkimuksiin.
        Muut ovat olleet aika paljon amatöörien puuhastelua ja veikkailuja asian ympäriltä. Ei itse asiasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisää tutkimus tuloksia. Tulkitse ihan mielesi mukaan.
        https://tekniikanmaailma.fi/miksi-akut-kuluvat-loppuun-ennennakemattoman-tarkat-kuvat-paljastavat-miten-toistuva-lataaminen-kuluttaa-akkua/

        Ei tuossakaan otettu millään tavalla kantaa siihen kuinka kauan akut kestävät. Siinä vain kerrotaan miten akun kulumista tutkitaan.
        Sinä vaan pyörit avuttomana ympyrää asian ulkopuolella pääsemättä mitenkään itse asiaan.

        Kauhea touhotus ilman ymmärrystä asiasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tuossakaan otettu millään tavalla kantaa siihen kuinka kauan akut kestävät. Siinä vain kerrotaan miten akun kulumista tutkitaan.
        Sinä vaan pyörit avuttomana ympyrää asian ulkopuolella pääsemättä mitenkään itse asiaan.

        Kauhea touhotus ilman ymmärrystä asiasta.

        No oleellinen tieto artikkelissa oli.
        "KUN LITIUMIONIAKKUA ladataan, litiumionit siirtyvät katodista eli positiivisesta elektrodista negatiiviseen anodiin. Samalla ionit vuorovaikuttavat elektrodien hiukkasten kanssa. Tämä kuluttaa elektrodeja, ja joidenkin tuhansien lataussyklien jälkeen akku alkaa olla entinen."
        Mikä tässä on vaikea omaksua , siis lataussyklien määrä vaikuttaa akun ikään.
        Toisin sanoen ei ole mitään merkitystä sillä kun annetaan ilmoitus akku kestää yli 20 vuotta käyttökelpoisena. Kertauksena tuhansien lataussyklien jälkeen alkaa akku olla entinen. Sähköautossa akun kesto on 1500-3000 sykliä . Ladattavassa Hybridi autossa noin 5000 sykliä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ainoa mikä tiedetään varmasti , sähkäautojen arvon säilyminen . Mikä ei ole kovinkaan kummoinen ."

        No, on se parempi kuin normaaleilla polttiksilla, joiden arvo romahtaa vielä sähköautoja nopeammin. Paljon nopeammin.

        On kummallista, että samat henkilöt, jotka hehkuttaa käytettyjen polttisten halpoja hintoja verrattuna käytettyjen sähköautojen korkeisiin hintoihin, väittävät polttisten pitävän arvonsa paremmin. Vain laskukyvytön idiootti voi väittää noin, koska tuo on teoreettisestikin mahdotonta. Jos pyyntihinnat ovat polttiksissa alhaisia niin niiden arvo on romahtanut ja tämä vain on fakta. Ja koska niiden pyyntihinnat ovat matalampia, polttisten hinnat romahtavat paljon nopeammin.

        Oikeasti polttisten hinnat suorastaan romahtaa ja ovat jo 10 vuoden kohdalla romahtanut murto-osaan alkuperäisestä. Jos väittää muuta niin on joko idiootti tai valehtelija.

        "Autotyyppien jälleenmyyntiarvon säilymistä mittaavan selvityksen häntäpäässä on sähköauto. Uudet sähköautot ovat todella kalliita ja arvon lasku on kaikentyyppisillä uusilla autoilla yleisestikin vauhdikkainta. Lisäksi kyseessä on uusi teknologia, joka kehittyy jatkuvasti. Tänään ostetun sähköauton akkuteknologia voi viiden vuoden päästä olla jo muinaista, mikä näkyy armottomalla tavalla jälleenmyyntiarvossa. Jyrkkää hinnanlaskua tasaavat kuitenkin sähköauton edulliset käyttökustannukset."
        Lisäksi vielä tämä mitä "idiootit" väittävät .
        https://sortter.fi/blogi/artikkeli/auton-arvon-aleneminen/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No oleellinen tieto artikkelissa oli.
        "KUN LITIUMIONIAKKUA ladataan, litiumionit siirtyvät katodista eli positiivisesta elektrodista negatiiviseen anodiin. Samalla ionit vuorovaikuttavat elektrodien hiukkasten kanssa. Tämä kuluttaa elektrodeja, ja joidenkin tuhansien lataussyklien jälkeen akku alkaa olla entinen."
        Mikä tässä on vaikea omaksua , siis lataussyklien määrä vaikuttaa akun ikään.
        Toisin sanoen ei ole mitään merkitystä sillä kun annetaan ilmoitus akku kestää yli 20 vuotta käyttökelpoisena. Kertauksena tuhansien lataussyklien jälkeen alkaa akku olla entinen. Sähköautossa akun kesto on 1500-3000 sykliä . Ladattavassa Hybridi autossa noin 5000 sykliä.

        "ja joidenkin tuhansien lataussyklien jälkeen akku alkaa olla entinen."

        Mikä on "joidenkin tuhansien" lataussyklien kilometrimäärä?
        1.000 lataussykliä tarkoittaa sähköäutolle noin 300.000km taivalta.
        3.000 lataussykliä tarkoittaa jo melkein miljoonaa kilometriä.

        Osaatko yhtään matematiikkaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "ja joidenkin tuhansien lataussyklien jälkeen akku alkaa olla entinen."

        Mikä on "joidenkin tuhansien" lataussyklien kilometrimäärä?
        1.000 lataussykliä tarkoittaa sähköäutolle noin 300.000km taivalta.
        3.000 lataussykliä tarkoittaa jo melkein miljoonaa kilometriä.

        Osaatko yhtään matematiikkaa?

        Kun polttiksien paalauskilometrit on jotain 200.000km. Liikenteessä on oikeasti vain vähän yli 10% polttiksia joilla on ajettu yli 300.000km.

        https://img.ilcdn.fi/Vmfx4HGWcGvN2_ln9a7paP_cZiQ=/full-fit-in/612x0/img-s3.ilcdn.fi/b4c34fbc9a13eb18ef1899f4d1b3d656e673b216e7a77c489fd8c7570ace1465.jpg

        Tässä nyt taas haavemaailma ottaa nuskalenkintodellisuudesta kun puhutaa siitä kuinka paljon autoilla ajetaan ennen paalausta.

        Esson paarin porukka elää omassa todellisuudessaan. Myyttien ja uskomusten maailmassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun polttiksien paalauskilometrit on jotain 200.000km. Liikenteessä on oikeasti vain vähän yli 10% polttiksia joilla on ajettu yli 300.000km.

        https://img.ilcdn.fi/Vmfx4HGWcGvN2_ln9a7paP_cZiQ=/full-fit-in/612x0/img-s3.ilcdn.fi/b4c34fbc9a13eb18ef1899f4d1b3d656e673b216e7a77c489fd8c7570ace1465.jpg

        Tässä nyt taas haavemaailma ottaa nuskalenkintodellisuudesta kun puhutaa siitä kuinka paljon autoilla ajetaan ennen paalausta.

        Esson paarin porukka elää omassa todellisuudessaan. Myyttien ja uskomusten maailmassa.

        Viimeiset 30 vuotta olen ajanut autolla aina 40000-60000 km vuosissa 3-6 vuotta ja taas uusi auto alle. Tiedän kyllä sen auton pitäminen kauenmin kuin 3-6 vuotta on taloudellisempaa , siis maksaa euroja vähemmän. kokemuksia on kyllä runsaasti näistä vanhoista rimpuloista. Nämä jotka haluvat näiden kanssa ajella suon heille sen ilon. ajaa auto paaliin asti. Tietenkin uudella ajaminen on kalliinpaa , mutta kun kestän tämän rahamenon . Edelleen minulla on vahva epäily siitä yli 20 vuoden sähkiksen ajoakun käyttöiästä. Enkä ole edes ainoa joka epäilee tätä ajoakkujen käyttöikää. Minun puolesta voit jatkaa tätä vakuuttelua ajoakkujen kestävyydestä ja käyttöiästä . Tämä oli tällä kertaa tässä . luen kyllä mutta en osallistu tähän turhanpäiväiseen jähnäilyyn.


    • Anonyymi

      Kuinka vanhoja ovat ensimmäiset sähköautot ,ja onko niihin vaihdettu akut?
      Onko sähköautoja testattu tävdellä kuormalla esim. 4 henkinen perhe
      kaikkinne hekilökohtaisilla tavaroilla laskettelu reissulle lappiin.

      • Anonyymi

        Noin 10vuotiaita niissä on kapasiteetista jäljellä noin 60% akkujen vaihdosta ei ole minulla tietoa koska sitä nyt ei kerrota myynti-ilmoituksissa , syystä tämä kun on huonoa mainosta varsin hintavaan ajoakkuun, ja niiden kestävyyteen.
        Parhaiten sähköautolla pääsee lappiin autojunalla . Syystä kun ei ole pikalatauspisteitä tarpeeksi tiheään . On testattu helsingitä - saariselälle aikaa meni hieman toista vuorokautta
        latauksiin meni aikaa 3,5 tuntia ja välillä piti yöpyä ja latailla akkua varsinainen ajoaika oli sama kuin polttomoottorikäyttöisellä , en nyt jaksa hakea artikkelia matkasta mutta muistini mukaan ajoaika oli 13-14 tuntia. Täydellä akulla lähdettiin testiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noin 10vuotiaita niissä on kapasiteetista jäljellä noin 60% akkujen vaihdosta ei ole minulla tietoa koska sitä nyt ei kerrota myynti-ilmoituksissa , syystä tämä kun on huonoa mainosta varsin hintavaan ajoakkuun, ja niiden kestävyyteen.
        Parhaiten sähköautolla pääsee lappiin autojunalla . Syystä kun ei ole pikalatauspisteitä tarpeeksi tiheään . On testattu helsingitä - saariselälle aikaa meni hieman toista vuorokautta
        latauksiin meni aikaa 3,5 tuntia ja välillä piti yöpyä ja latailla akkua varsinainen ajoaika oli sama kuin polttomoottorikäyttöisellä , en nyt jaksa hakea artikkelia matkasta mutta muistini mukaan ajoaika oli 13-14 tuntia. Täydellä akulla lähdettiin testiin.

        "On testattu helsingitä - saariselälle aikaa meni hieman toista vuorokautta"

        Pari huomiota. Aivan sama kun testaisi kuinka monta ananasta mahtuu Ford Focukseen. Tuollaisia ajomatkoja jokainen yrittää välttää kuin ruttoa. Ja jos on pakko ajaa niin ei kukaan ole niin typerä että haluaisi ajaa koko matkan kerralla. Sama kuin löisi itseään vasarlla sormeen.

        Jos on pakko tehdä tuollaisia siirtymiä niin on vain inhimillistä antaa perheelleen jaloittelutauko parin tunnin välein.

        Oikeesti, kuinka pahasti pitää olla olla piuhat ristissä jon haluaa kisata kuinka nopeasti pääsee autolla Hesasta Saariselälle. Jos arvostaa vähänkin elämänlaatua niin sitä matkaa ei paahda autolla anaali pitkällään. On paljon parempaakin elämää tarjolla.


    • Anonyymi

      akku pitäisi ehdottomasti rakentaa pienistä yksiköistä jolloin vaikkapa yhden kennon vioittuminen ei aiheuttaisi koko akuston uusimista vaan esm noin sadan euron hintainen yksikön uusiminen antaisi lisää ajokilometrejä.

      sama vaiva s eon vaikkapa työkaluakussa, yksi kenno vikaantuessaan lopettaa akkukoneen käytön, eli aina kun töllainen tapaus on esillä, suurin osa kennoista on vielä täysin kunnollisia, eli laatu ei ole tasainen.

      ehkä sähköautossa on isommat tasalaatuvaatimukset, joka hiukan muuttaa asiaa.

      • Anonyymi

        Sitähän tuossa ylempänä Rellun edustaja selitti että he voivat vaihtaa kennon kerrallaan jos on tarvis. Mutta kun ei ole tullut tilaisuutta päästä harjoittelemaan kun kenelläkään ei ole ollut vaihtotarvetta.


      • Anonyymi

        Itse asiassa sähköautoissa akku on jo nyt valmistettu sadoista tai jopa tuhansista pienistä pattereista. Valitettavasti vain niiden vaihto yksittäin on tehty erittäin vaikeaksi useimmissa autoissa (luultavasti tarkoituksella). Mutta periaatteessa tuo kuitenkin on mahdollista.


    • Anonyymi

      Litiumakut kestävät käyttöä pienen ikuisuuden, mutta kyse on kokonaiskapasiteetin heikentymisestä eli miten kauas täydellä akulla pääsee keskimäärin. Tämä heikkenee jokaisella latauskerralla hitusen, mutta satojen latauskertojen jälkeen akussa alkaa olemaan useampi prosentti pois täydestä kapasiteetista. Tähänkin vaikuttaa, miten lataa ja missä lämpötilassa. Litiumakut eivät tykkää 100% asti lataamisesta ja korkea lämpötila on toinen vihollinen eli puhutaan suunnilleen 60 asteesta ylöspäin. Lataaminen lämmittää akkua ja nopea lataaminen lämmittää vielä enemmän. Kolmas vihollinen on tyhjäksi päästäminen. Yleinen sääntö on, että alle 25% päästäminen ei ole hyväksi ja yli 90-95% pitäisi välttää, jos ei tarvitse ihan täyttä. Jos haluaa akun kestävän kohtuullisesti yli 10 vuotta, maksimilataus pitäisi olla korkeintaan 80-85% lähes aina. Jos haluaa ihan hullu olla, niin akuston käyttäminen vain alueella 65%-75% kestää tuhansia latauskertoja ilman merkittävää kapasiteetin tippumista. Silloin puhutaan ehkä muutaman kymmenen kilometrin ajomatkasta ilman latausta. Elämä on valintoja.

      • Anonyymi

        Sähköautot suojelevat akkujaan ja se minkä kuski näkee 100% tai 0% lataustasona ei ole oikeasti nolla tai sata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautot suojelevat akkujaan ja se minkä kuski näkee 100% tai 0% lataustasona ei ole oikeasti nolla tai sata.

        Tuo riippuu täysin mallista, ei voi yleistää. Esimerkiksi Teslan 100% on erittäin lähellä todellista 100%. Suositeltu normaalilataus on 90%. Näin pitääkin olla, kuskilla pitää olla viimeinen sana sen suhteen mitä auto tekee!


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo riippuu täysin mallista, ei voi yleistää. Esimerkiksi Teslan 100% on erittäin lähellä todellista 100%. Suositeltu normaalilataus on 90%. Näin pitääkin olla, kuskilla pitää olla viimeinen sana sen suhteen mitä auto tekee!

        "Näin pitääkin olla, kuskilla pitää olla viimeinen sana sen suhteen mitä auto tekee!"

        Oikeasti tuo menee niin että kuski sanoo viimeisen sanan niissä rajoissa mitä Tesla tai mikä tahansa autonvalmistaja on hänelle antanut. On täysin idiootti jos käyttäjänä kuvittelee oikeasti liikkuvansa root levelillä. Sä näet sen mitä koodata antaa sun nähdä. Ei yhtään enempää.


    • Anonyymi

      "Minun puolesta voit jatkaa tätä vakuuttelua ajoakkujen kestävyydestä ja käyttöiästä . "

      Tutkimustulosten linkkaaminen ei ole vakuuttelua. Se on tiedon jakamista.
      Se että ainoa vasta-argumentti on mutun toistelua on vakuuttelua.

    • Anonyymi

      Kyllä 90-120 vuotta akut kestää ja joka elektroniikan osa eli kyllä nyt on köyhille suomalaisille hyvät ajat koettamassa. Uskoo ken tahtoo. Paljonko sähkö maksaa 10v kuluttua? Nyt noin 0,13€ saa kilowatin kotona. Joko on 3 kertaistunut ? Katsotaan 10 v kuluttua ellei ydinvoimalat ole jo räjähtäneet ja suomessa an vain muutama kymmenentuhatta sairasta asukasta hengissä… odotellaan 16.6.2021 venäjä suomi jalkapallo peli käynnissä nyt.

      • Anonyymi

        Paljonko sähkö maksaa 10v kuluttua? Nyt noin 0,13€ saa kilowatin kotona. Joko on 3 kertaistunut ?

        Tässä taas osoitus miten pihalla nämä sähködissaajat ovat. Suomen sähkönkulutuksesta sähköautot ovat vain yksi hyttysen paska. Vaikka kaikki autot olisivat sähköautoja. Sähkön hintaan autoilla ei ole mitään merkitystä.
        Myös kuluttajalle sähköauton käyttämä sähkön osuus sähkölaskusta on pieni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paljonko sähkö maksaa 10v kuluttua? Nyt noin 0,13€ saa kilowatin kotona. Joko on 3 kertaistunut ?

        Tässä taas osoitus miten pihalla nämä sähködissaajat ovat. Suomen sähkönkulutuksesta sähköautot ovat vain yksi hyttysen paska. Vaikka kaikki autot olisivat sähköautoja. Sähkön hintaan autoilla ei ole mitään merkitystä.
        Myös kuluttajalle sähköauton käyttämä sähkön osuus sähkölaskusta on pieni.

        Sähkön hintaa ei voi mitenkään nostaa sähköautojen takia. Koko Suomen talous kyykkäisi saan tien.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähkön hintaa ei voi mitenkään nostaa sähköautojen takia. Koko Suomen talous kyykkäisi saan tien.

        Sähkön hintaa voi kyllä nostaa . sähkön hinta kun muodostuu sähkön siirto maksuista pääosin johon sisältyy sähkövero . Varsinainen sähkön hinta 0,02 - 0,06 euroa kwh.
        teollisuus maksaa tästä 0,02- 0,06 Kwh hinnasta noin 20-50 prosenttia. Eli käytännössä melko olemattomasti verrattuna kotitalouksiin.


    • Anonyymi

      Datsun Leaf 2013 91000km 10200€
      Akkujen State Of Health (SOH) 81,61

      Ilmoitus löytyy nettiautosta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 95
      2230
    2. Miksi et enää halunnut kohdata mua?

      Miksi välttelet mua?
      Ikävä
      146
      1802
    3. Vihdoin Sofian peffa ikuistettu ilman filttereitä

      Jenner pökät ei taida puristaa peffaa kasaan samalla tavalla kun kalsarit joita yleensä pitää😂 https://aijaa.com/re6HIq
      Kotimaiset julkkisjuorut
      101
      1557
    4. Oho! Tanssii Tähtien kanssa saa oman "realityn" - Tätä tiedossa!

      Tanssii Tähtien Kanssa uusi kausi alkaa elokuussa. Ja ohhoh, luvassa on myös ajan henkeen sopivasti uusi reality-henkinen pläjäys kulissien takaa. Ki
      Viihde ja kulttuuri
      16
      1164
    5. Missä ravintolassa Martina hakkasi Sofian?

      Ollaan lasten kanssa katseltu youtubesta sitä videota missä Martina pidätetään ja heitetään pihalle sen jälkeen kun hän on hakannut Sofian. Mikä tuo r
      Kotimaiset julkkisjuorut
      147
      1095
    6. Tiedän ettei tilanne

      Ollut optimaalinen kun tavattiin. Oikeastaan se oli aika sekava tilanne. Silti teit tosi ison vaikutuksen tunteisiini nainen. Olen pahoillani siitä e
      Ikävä
      39
      869
    7. Viimeinen viesti

      Mitä lukee viimeisimmässä viestissä jonka HÄN on sinulle laittanut? Ap aloittaa: viimeisessä viestissä häneltä on kolme numeroa.
      Ikävä
      47
      809
    8. Taisin menettää kaikki mahdollisuuteni suhun?

      Tämmöisiä ajatuksia ollut tässä viimepäivinä.
      Ihastuminen
      23
      769
    9. Stefan eli vankeudessa, kurituslaitoksessa, 9 v ajan

      Mutta vapautui siitä vuosi sitten keväällä ja elää nyt vapaana kuin taivaan lintu ihanan Sofiansa kanssa, nyt saa taas elää! Kaikkea mukavaa heille tu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      125
      725
    Aihe