Miten sujuu 750 kiloisen vaunun veto 1.8 litraisella 130 hv tehoisellaa tilaautolla? Paljonko kulutus nousee vedettäessä? Poksi 126 NT tai vastaava. Onko tullaisella yhdistelmällä matkaaminen sujuvaa?
Olemme aiemmin vuokranneet asuntoautoa ja reissaaminen on ollut kivaa. Asuntoautolla ajo on oma elämyksensä ja vanhalla Fiatilla pysytteli mieluummin isoilla teillä.
Tekisi mieli kokeilla reissaamista vaunun kanssa,
Pikkuvaunun veto 1.8 Litran bensakoneella.
20
830
Vastaukset
- Anonyymi
Miksi ei sujuisi, ei tehoa tietysti liikaa ole ,mutta ei se vaunukaan paljoa paina.
- Anonyymi
Ei ole mitään ongelmia painojen kansssa, asuntovaunun korkeus ja ilmasvastus vaikuttaa enemmän jos sitä vedät? Kierroksilla pitää vetää niin ei rasita voimansiirtoa turhaan.
onhan sinulla jo se jarrullisen max painokin paljon enemmän. Oli kärryssä jarrut tai ei, ne ei vaikuta siihen vetokykyyn. Kumpikin vaatii yhtä paljon vetäjältä.
Vedän kevyehköllä 2000 luvun alun farmarilla 1500-2000kg kuormia vaivattomasti renkaiden päällä 100hp etuvetoisella ja manuaalilla. Joka päivä tulee vähintään 1000kg puuta jarruttomalla pihaan vajaan 10km päästä. Kyllä ilmastoidussa autossa ajelee miellään ja matkataittuu mukavasti verrattuna jos traktorilla lähtisi.
Polttoainetta kuluu autolla vähemmän. Hyvin rullaa kärryn kanssa. Ajan ihan tietoisesti isommilla kuormilla mitä papereissa on. Ne on liian matalat tälläiseen käyttöön ja teille. - Anonyymi
Minulla oli joitain vuosia sitten 1400 kg Toyota Corollan perässä. Totta kai se vaikuttaa menoon. Ei siinä mitään ongelmia kuitenkaan ollut. Mennään samaa vauhtia kuin rekat. Pienellä tiellä pitää tietenkin ajella varovaisesti että saa tarvittaessa rauhallisesti pysäytettyä jos mutkan takaa paljastuukin joku yllätys.
- Anonyymi
Kyllä pitäisi kulkea melko hyvin ja koska on tila-auto niin ilmanvastuskaan ei ole aivan mahdoton. Voi olla että tiellä matkavauhdissa joutuu ajamaan yhtä pykälää pienemmällä vaihteella kuin pelkällä autolla, mutta kulkeepahan mukavammin.
Aloittelevan yhdistelmäkuskin kannattaa ainakin alkuun pysytellä edes vähän isommilla teillä kunnes tulee enemmän kokemusta miten se vaunu tulee perässä. Aluksi kannattaa mennä jonnekin isolle kentälle harjoittelemaan miten yhdistelmä kääntyy ja ennen kaikkea miten sillä peruutetaan ettei joudu pulaan hätätilanteessa. - Anonyymi
Matka sujuu ihan mukavasti rekkavauhtia edeten niin pysyy kulutuskin kurissa.
Tuo 130 hv riittää hyvin noin kevyelle vaunulle ja vauhtia voi vähän kasvattaa jo kun isompi mäki on näkyvissä, niin menee kepeämmin yli eikä tarvitse kepittää.
Kulutus nousee nykyaikaisella autolla arviolta 4-5 l/100 km, kun minun vanhoilla yhdistelmillä se nousi bensalla 5-6 litraa ja dieselilläkin 5 litraa. - Anonyymi
Ei niinkään kannata tuijottaa niitä hevosvoimia, vaan vetäessä tarvitaan sitä vääntöä ja erityisesti matalilla kierroksilla kun nopeuskin on vain 80 km/h.
Tonnin vaunuja vetäessä tuntuu, että 150 Nm on liian vähän, mutta 200 Nm:llä jo pärjää ihan mukavasti kun vain löytää vetämiseen sen oikean vaihteen.
Kun dieselissä on jo yli 300 Nm, niin vetohomma sujuu oikein helposti.
Jos perässä on iso vaunu eli 2 tonnin proomu, niin pitää veturinkin olla järeä.- Anonyymi
Ei onnistu noilla väneuvoilla, pitää olla vähintäänkin 6.5litrainen Cummingsin diesel.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei onnistu noilla väneuvoilla, pitää olla vähintäänkin 6.5litrainen Cummingsin diesel.
Tällä lavajenkkiporukalla ei kyllä onnistu, uskon sen. Jostain syystä meillä normi karavaanareilla isokin vaunu tulee pari litraisen diesel auton perässä kivasti
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei onnistu noilla väneuvoilla, pitää olla vähintäänkin 6.5litrainen Cummingsin diesel.
kylläse 5.9 Cummins riittää...eli se 12- tai 24-venttiilinen turboahdettu rivi6. Huomaa litrakoko sekä miten merkki kirjoitetaan. Uudemmissa sitten 6.7. Chevroleteissa on 6.5 vapaahengitteinen sekä turbahdettu vaihtoehto, V8:ja....Detroit Dieselin. Fordeista sitten löytyy 6.9 ja 7.3 litraiset vapaahengitteiset, 7.3, 6.0, 6.4 ja 6.7. Fordilta löytyy myös hyvin vetokäyttöön sopiva 6.8litrainen V10 bensa...jos lompakossa painetta :)
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
kylläse 5.9 Cummins riittää...eli se 12- tai 24-venttiilinen turboahdettu rivi6. Huomaa litrakoko sekä miten merkki kirjoitetaan. Uudemmissa sitten 6.7. Chevroleteissa on 6.5 vapaahengitteinen sekä turbahdettu vaihtoehto, V8:ja....Detroit Dieselin. Fordeista sitten löytyy 6.9 ja 7.3 litraiset vapaahengitteiset, 7.3, 6.0, 6.4 ja 6.7. Fordilta löytyy myös hyvin vetokäyttöön sopiva 6.8litrainen V10 bensa...jos lompakossa painetta :)
Ai tuollainen jenkki pitää olla Poksin vetoon.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ai tuollainen jenkki pitää olla Poksin vetoon.
Kyllä. Ei edes huomaa kärryä perässä eikä tartte olla tien tukkona.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei onnistu noilla väneuvoilla, pitää olla vähintäänkin 6.5litrainen Cummingsin diesel.
Niin , on sellaisia ihmisiä joille voi antaa vain tasan metrin pituisen ratakiskon pätkän.
Jos se on lyhyempi, niin ne hukkaa sen ja jos se on pitempi, ne taivuttaa sen mutkalle. - Anonyymi
Poksia saa vetää 100 km/t nopeudella, koska maks. paino 750 kg. Ei pidä jakaa väärää eli vanhentunutta tietoa. Avensiksella tuli taas vedeltyä 1300 kg vaunua ja hyvin liikkui 1,8-koneella.
- Anonyymi
1.8 litraisella vapaahengitteisellä 125hv: lla jo 500kg koppikärryn 400kg tavaraa kyydissä on melko rauhallista menoa ja hyytyy aikalailla. Lisäksi etuveto niin onpa joissakin tilanteissa melko surkeaa. 1.8 litrainen 150 hv turboahdettu nelikko vetää taas tosi hyvin joka tilanteessa.
- Anonyymi
No jo on osaamattomuus huipussaan. Eikö niitä auton vaihteita osata käyttää lainkaan.
Tuo 1,8 vapari eli 90 hv ei jaksa vetää 5 vaihteella harvan välityksen vuoksi, mutta nelosella vetää jo ihan hyvin ja ennen pitkää ylämäkeä voi survaista kolmoselle ja pedaali pohjaan.
Lukuisten vuosien kokemus on eikä ole ongelmia laatikon eikä kytkimen kanssa.
Seuraavat autoni eli 130 ja 140 hv vetävät ihan mukavasti ja tukevasti varsinkin kun veturin omaa painoa on 300-400 kiloa enemmän. Antaa koneen vaan laulaa.
- Anonyymi
kyllä jaksaa boksia vetää vaikka 1,4litrainen pikku mankeli..
pikku fiatin perässäkin olen nähnyt ja ladan.. joten hyvin kulkee pienelläkin autolla. - Anonyymi
On melkoista reuhaamista se vaunun kiskonta alitehoisella ja kevyellä autolla, itse en edes harkitse muuta veturia kuin rivakka diesel paku tai ns. maasturi, näillä se onnistuu suht koht helposti ja onhan näissä muukin tekniikka järeämpää veto hommiin, ei tykkää pikku auto vaunun vedosta.
- Anonyymi
Mikä on alitehoinen auto ? Mikä taas alikehittynyt kuljettaja ?
Kaveri veteli vaunua 1200 Ladalla ja noitui, kun sai kepitellä koko ajan ja joka mäessä.
Se oli alitehoinen auto ja vielä väärät välitykset vetohommiin.
Itse vetelin vanhalla 1600 Ladalla vaunua eikä minulla ollut ongelmia, kun vetelin suoralla vaihteella eli 4 (suurin vaihde) . Tuossa oli vielä se tiheä vanha peränvälitys eli 4,3 . Myöhemmissä malleissa oli 4,1 ja siinä 2105 ja 2107 mallissa jo harvahko 3,9 , mikä aiheuttaakin sen että mäessä joutuu kepittämään jo melkoisen aikaisin.
Pienillä koneilla täytyy omaksua tekniikka, missä painetaan kaasu pohjaan jo ennen mäkeä ja pidetään pedaali pohjassa koko mäen ajan niin ei vauhti hyydy kovin merkittävästi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä on alitehoinen auto ? Mikä taas alikehittynyt kuljettaja ?
Kaveri veteli vaunua 1200 Ladalla ja noitui, kun sai kepitellä koko ajan ja joka mäessä.
Se oli alitehoinen auto ja vielä väärät välitykset vetohommiin.
Itse vetelin vanhalla 1600 Ladalla vaunua eikä minulla ollut ongelmia, kun vetelin suoralla vaihteella eli 4 (suurin vaihde) . Tuossa oli vielä se tiheä vanha peränvälitys eli 4,3 . Myöhemmissä malleissa oli 4,1 ja siinä 2105 ja 2107 mallissa jo harvahko 3,9 , mikä aiheuttaakin sen että mäessä joutuu kepittämään jo melkoisen aikaisin.
Pienillä koneilla täytyy omaksua tekniikka, missä painetaan kaasu pohjaan jo ennen mäkeä ja pidetään pedaali pohjassa koko mäen ajan niin ei vauhti hyydy kovin merkittävästi.Näkisin asian niin, jos ajaminen on vaihteiden jatkuvaa räpläämistä ja koneen kierrättämistä lähellä maksimitehon kierrosnopeutta, on auto alitehoinen sen painoisen vaunun vetoon. Kyllä se tietysti liikkuu, mutta mitään järkeä tuossa ei ole. Ei ole kysymys kuskin kyvyttömyydestä vaan pikemminkin ajamisen vaivattomuudesta. Kokemusta on 1500 kg massan vedosta vapari 1,6 koneella. Ei siinä muuta jouda tekemään kun tarkailemaan mitä on edessä ja ennakoimaan tilanteita. Silti vauhti putoaa kaikissa ylämäissä. Ostakaa vetoauto vau un mukaan nik ei tule jonoja taakse.
- Anonyymi
Jaa-a 150hv diesel farkku nostaa kulutuksen 6l->9l.
Poksi vaunulla
Ja ajelin aikapaljon 100km/h. Tippus varmaan 80km/h:llä vielä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Elämä valuu ohi ilman merkitystä
Olen 5-kymppinen korkeasti koulutettu hyvässä ja vaativassa työssä oleva mies. Erosin pitkästä parisuhteesta pari vuotta3024956Martina julkaisi romanttisia kuvia kihlajaisista
Ihana pari. Paljon onnea ja rakkautta heille 💞2721480Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin661416eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.1131267Gekkosessa hyvä juttu Sofian Dubai "töistä"
"Vielä tammikuussa Belórf lupaili aloittavansa jälleen verkkovalmennukset, mutta tämä projekti näyttää kuihtuneen kaikes1061258- 861184
En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin1321158Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä591086- 172918
Palsta sekosi lopullisesti?
Taidan mennä päikkäreille. Oliko hän nyt muka oikeasti äsken täällä ja kirjoitti, että täytyy unohtaa? Todistakaa se. Ki15871