Mulla oli kylän toiseksi nopein mopo!

Anonyymi

Helkama Raisu 52-piikkisellä takarattaalla. Yhellä jätkällä oli Tunturi Sport ja se ajeli aina meikästä ohi. Kyllä otti meinaan pattiin.

39

1795

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Mulla oli vain pappa-tunturi, hidas kun mikä. Ajoin sillä puuhun ja jalka meni poikki, otti sekin pattiin.

• Anonyymi

Meillä oli pentuna tapana kiipeillä puihin. Mopolla ei tullut sellaista kokeiltua.

• Anonyymi

Mulla oli kloppina eka mopo PappaTuna vm. 64, 2 vaihteinen. Se kulki loivaan alamäkeen lähes 60 km/h ihan vakiona. Sitten vähän avarrettiin kanavia ja ratastettiin uudestaan niin johan alko loikkia. 60 km/h alueella ei kun suhahtamalla ohi autoista. Varmaan kulki reippaat 70. Mopo oli hienossa kunnossa ja pikku fiksillä olis saanut lähes uuden veroiseksi mutta myin toisen mopon tieltä 150 mk pois, ja harmittaa.

• Anonyymi

Tunturiin sai paljon paremmin viritysosia ja super sportti oli paljon suositumpi kuin raisu.

• Anonyymi

Super Sportin virittäminen oli tuskaa. Ei mahtunut kuin 13-piikkinen eturatas, ja kovakromipyttyä ei saanut porattua.

Raisun virittäminen oli helppoa. Moposportista ja Nakkilasta sai monenlaisia virityspaketteja.

• Anonyymi

Raisun Minarelliin sai 75cc pytyn ja liudan erikokoisia Dellortokaasuttimia suuttimineen sekä rattaita mielinmäärin.
        Ja voittihan Raisu Trialin SM-mestaruudet suvereenisti supersportin jäädessä kömpelönä tekeleenä ensimmäiselle kivelle.
        Raisun ylivoimaisuudesta kertoo myös sekin ettei varkaille kelvannut muu kuin Raisu kuuden mopon ryppäästä jossa olivat Pv, Supersportti ja Sm.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Raisun Minarelliin sai 75cc pytyn ja liudan erikokoisia Dellortokaasuttimia suuttimineen sekä rattaita mielinmäärin.
        Ja voittihan Raisu Trialin SM-mestaruudet suvereenisti supersportin jäädessä kömpelönä tekeleenä ensimmäiselle kivelle.
        Raisun ylivoimaisuudesta kertoo myös sekin ettei varkaille kelvannut muu kuin Raisu kuuden mopon ryppäästä jossa olivat Pv, Supersportti ja Sm.

Tunturin valikoimista olisin valinnut trialin ajoon punaisen Trialin. Sama mottihan siinä oli kuin Super Sportissakin, mutta oli metsässä pelleilyyn sopivamman näköinen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

tuohon aikaan sai myös minadellin kilpakoneen noin 13hv raisun runkoon,

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

mulla ainakaan ei Raisun alakerta kestänyt 75cc pyttyä.
        Tosin otein vähän kanavistakin pois. En tiedä oliko sillä vaikutusta

• Anonyymi

Aijai se "ihana" nuoruus, kun ei aina tiennyt, mitä musiikkia piti kuunnella, ettei olisi saanut turpaansa.

Nyt ei ne nuoret... ja onneksi eivät.

• Anonyymi

Minulla on vanha Solifer, ajettu 273174km,eikä hajoa millään, kyllä ottaa pattiin.

• Anonyymi

Onko Tomoksen koneella? Sehän oli aika heikko tekele, mutta helppo viritettävä. Vitosvaihteen asentamalla sai helposti lisää vauhtia.

• Anonyymi

Muistan, kun keskikoulussa 70-luvulla eräs ilmajokelainen nimitteli Soliferia SUOLIVIETERIKSI!
        Oli itte Tuntskan mies.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Muistan, kun keskikoulussa 70-luvulla eräs ilmajokelainen nimitteli Soliferia SUOLIVIETERIKSI!
        Oli itte Tuntskan mies.

Ei se solifieteri ollut yhtään huonompi kuin muutkaan itse asiassa painojakauma ja rungon suunnittelu oli paljon parempi kuin sen aikaisessa tuntsassa

• Anonyymi

Mulla oli taasen eka mopo polettava sirkusmopo Legnano, joka hyytyi aina ylämäkeen. Seuraava oli keltamusta Tunturi Supersport, se oli jo vähän parempi ja vielä viimeisin oli sitten jo vesijäähdytetty Tunturi Aqua, en muuten viritellyt kuin vaihdoin pienemmän takarissan.

• Anonyymi

Muistivirhe paholainen, siis keltamusta Tunturi Tiger ja valkomusta Tunturi Tiger Aqua

• Anonyymi

Aquan painojakuama oli typerä. Siinä istuttiin miltei sarvien päällä. Takarenkaalla oli siinä mopossa lähinnä statistin rooli.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Muistivirhe paholainen, siis keltamusta Tunturi Tiger ja valkomusta Tunturi Tiger Aqua

Keltaisessa oli sama itävaltalainen Puchin kone mikä Supersportissakin. Aquassa oli joku italialainen moottori. Merkkiä en enää muista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Aquan painojakuama oli typerä. Siinä istuttiin miltei sarvien päällä. Takarenkaalla oli siinä mopossa lähinnä statistin rooli.

No varmasti sen takia, että hiekkateilla pystyi hyvin jamittelemaan

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Keltaisessa oli sama itävaltalainen Puchin kone mikä Supersportissakin. Aquassa oli joku italialainen moottori. Merkkiä en enää muista.

Eikö siinä Aquassa ollut se sama Minarelli moottori kuin Raisussakin

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eikö siinä Aquassa ollut se sama Minarelli moottori kuin Raisussakin

Helkamissa (Raisu ja AX) oli Minarelli, valkoisissa Tigereissä Morini.

• Anonyymi

Minä tein mopon osista, Helkama Ax runko ja etupää, suzuki moottori, Tunturi Tiger tankki ja penkki, kova peli oli. Renkaat muistaakseni Tiger.

• Anonyymi

Mobylette tuo paappojen ranskalainen kiilahihnamopo oli minulla metsäteillä eka mopo nuorena...käynnistys jännä kahvasta. Sai yleensä liikaa bensaa.
      Valtava takaratas olisko ollut yli40-piikkinen. Ei kytkintä.

• Anonyymi

mobylette oli mahtava mopo pudota sillalta jokeen juovuksissa

• Anonyymi

Mulla oli Vesta. Aina piikki tulpassa.

• Anonyymi

Harlikankin saa nykyään sähkötoimisena. Ei öljyynny enää lahkeet, eikä tarvitsee viilata piikkejä tulpista.

• Anonyymi

Jupiter 220 lienee ollut nopein vakio, Tuska 61 lienee jäänyt alamäessä myös Helkama Jopon rungollekin.

• Anonyymi

Kyl itä-saksalainen Simson oli nopein vakiona 65 km/h oliko erikoiskohtelua kun oli itäpyörä

• Anonyymi

Mulla oli Tunturi Break. Se oli isompi kuin Manki, muttei yhtä iso kuin Solifer. Sopi hyvin tämmöselle 155 senttiselle pygmille. Tosin silloin olin vähän lyhyempi.

• Anonyymi

52 piikkinen takaratashan on liian suuri jos meinaa lujaa ajaa, joku 30 ja risat olisi parempi.
      Zundapp mopo 70 cc oli minulla 70 luvulla, jota virittelin 90kmh/h kulki.No poliisit sitten kerran pysäytti ja naureskelivat että tais poika ajaa lujaa!?
      Sanoin että vissiin joku häirio koneessa.
      Ilman kyparää ajeltiin aina (ei ollut silloin kellään eikä pakollinen)
      eikä korttia (sitäkään ei tarvinnut)
      Vakuutuskilvet väärennettiin yleensä , kuten tässäkin tapauksessa (poliisit huomasivat sen mutta ei sanoneet mitään)

Puristivat etujarrukahvasta kokeillen vain jarrun ja sanoivat että "Usvaa putkeen!"

• Anonyymi

Kun Risuun vaihtoi 46 piikkisen takarattaan niin oli paljon miellyttävämpi maantiellä, mutta oli edelleen täysin ajettavissa trial-tyyliin kalliohyllyille ja töyräille. Moni pilasi Risun maastokelpoisuuden vaihtamalla liian pienen takarattaan. Siinä mopossa oli myös iskareissa varaa ajaa kuten enduropyörällä jos löysi hyppyriä ja sai mopon koneella riittävästi vauhtia. Ja voi saakeli sitäå mille toppatakki haisi. Ei ole ikävä käryävää kaksitahtia.

• Anonyymi

Nykyiset sähköfillaritkin kulkevat kovempaa kuin entisajan mopot, kun ottaa vaan rajoittimen pois käytöstä.

• Anonyymi

Ei vaan ole ihan helppo poistaa. Esimerkiksi omassa fillarissa säädöt tehdään läppärillä merkkikorjaamossa. Ehkä jostain netin syövereistä saisi softan ladattua itsellekin.

• Anonyymi

honda manki oli vähiten saastuttavin nelitahtimoottorinsa ansiosta

• Anonyymi

Mankissa alkoi etuhaarukka väpättämään 160 vauhdissa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mankissa alkoi etuhaarukka väpättämään 160 vauhdissa.

Tyyppivika Mankissa.
        Mutta mikähän oli se juttu Raisussa kun yritimme kaveriporukalla vaihtaa muistaakseni 14 piikkistä eturatasta, mutta ei saatu orginaalia irti ollenkaan. Näytti mutterin irroituksen jälkeen siltä, että eturatas lähes tippuu käteen, mutta ei hievahtanutkaan. Sitten tyydyttiin vaihtamaan takaratas, mutta siinä tuo ulkonäkö oli tietty heti kyttien silmissä.

• Anonyymi

Soliferissä oli Sachsin kone.

• Anonyymi

sukisukin lyhytiskuinen moottori oli lussu ilmestys,soratiellä joka oli märkä niin ei 3 isompaa pystunyt laitttamaan kun ei jaksanut vetää,sama se oli vaikka 80 pyttyä oli ei se vetänyt sitkaasti,semmonen on off moottorisahantyylinen veto ja pv:n koko lähes 2 metriselle 120 kiloiselle ei ollut nautinto.
      ennemmin ajelin raisulla tai puchilla jossa oli vetoja ylämäkeenkin.

• Anonyymi

Mopolla on hauska ajella hame päällä, koska ajoviima nostaa hameen korville.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alle 15 oli

Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      89
      2648
    2. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      204
      1682
    3. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      116
      1610
    4. Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!

Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois
      Suomalaiset julkkikset
      41
      1471
    5. Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla

Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v
      Ikävä
      64
      1232
    6. Juhannusterveiset kaivatulle

Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻
      Ikävä
      76
      1015
    7. Kaupunki osti Absin

Nyt vaan yrittäjiä kaivataan
      Haapavesi
      56
      979
    8. Rakastan sinua

Kohta sanon tämän livenä, älä pelästy.
      Ikävä
      67