Hei.
Olen tehnyt vuosien varrella omia kappaleita ja haluaisin saada niitä muidenkin kuultaviksi. Ongelmana vaan on, että ei ole mitään paikkaa missä voisi äänittää. Keksin, että josko alkaisin tekemään raaka-demoversioita kappaleistani puhtaasti tietokoneella. Tässä tulee se vaikeus vastaan, että minulla ei ole kokemusta muusta kuin kitaran ja pianonsoitosta. Ns. konemusiikkia en ole tehnyt ikinä. Eikä tarkoitus nytkään olisi tehdä varsinaista konemusiikkia, vaan simuloida ''puoliakustista'' musiikkia. Kappaleeni ovat siis tyyliltään enimmäkseen ''kitararokkia''. Haluaisin vaan yrittää tehdä sitä ilman sottimia, koska kerrostalossa on muutenkin pidettävä pientä ääntä ja kätevää olisi myös sen vuoksi, ettei tarvitsisi pelata mikrofonien ja vahvistimien kanssa, koska tilat ovat ahtaat. Tarkoitus ei olisi saada varsinaista julkaisukelpoista materiaalia aikaiseksi, vaan ainoastaan versioita, joita voisin mahdollisille tuleville bändikavereilleni soittaa havainnollistaakseni minkälaisia kappaleita olisi tarkoitus soittaa oikeilla soittimilla.
Käsittääkseni alkuun tarvitaan joku softa. Fruity Loops on nimeltä tuttu. MIDI-kiippareita en ole ikinä soittanut, mutta niiden toimintaperiaate on jokseenkin tuttu. Ilmeisesti niillä soitetaan ja äänitetään joku riffi, ja se ''sämplätään''. Olen katsellut Akain 25 koskettimista soitinta:
https://www.verkkokauppa.com/fi/pro … gq6aNFDmyZCaXyiwk2c5BY1g5jkPkqRQB5e
En usko tarvitsevani enempää koskettimia. Olen kyllä soittanut myös pianoa, mutta tällaisessa tarkoituksessahan ei ole paljoakaan yhteistä sen kanssa.
Jos olisi jotain neuvoja tai kokemuksia joista voisi olla täysin aloittelevalle ''tietokonenikkarille'' apua, niin ottaisin sellaista mielelläni vastaan.
Demojen tekeminen tietokoneella ilman ''oikeita'' soittimia
4
893
Vastaukset
- Anonyymi
Tarviit ulkoisen äänikortin johon voi kytkeä mikin kitaran tai koskettimet. Varsin nä'ppärä
Ja jonkun kevyen softan, kuten Studio One,,jonka saa ilmaiseksi upittua netistä.
Toimii.
Toki vaatii softan käyttö hieman opiskelua,,- Anonyymi
On mulla interface. Mutta ajattelin hommata sellaisen USB-midi-koskettimen, jonka saa kiinni suoraan USB-liitäntään.
t. Original Oolofi Mahe (ketjun aloittaja) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On mulla interface. Mutta ajattelin hommata sellaisen USB-midi-koskettimen, jonka saa kiinni suoraan USB-liitäntään.
t. Original Oolofi Mahe (ketjun aloittaja)Joo, toimii niinkin. Itsellä kosketinsoitin kytkettynä kuulokkeiden pistokkeesta interfaceen
Toimii, mutta jos haluaa hyödyntää ohjelman kaikkia kosketinsoitin versioita silloin midi.
Mullakin yksi midi kosketimisto mutta eipä ole kaksinen "tuntuma" eikä liioin äänenvoimakkuuden vaihtelu-mahdollisuutta kuten esim. pianossa.
- Anonyymi
Ableton on vissiin ihan hyvä tommoseen. Itsellä on Ableton Standard metallimusiikin tekemiseen, kaiken tosin äänitän mikeillä. Eli ei ole konemusasta tietoa, mutta sieltä saa hyviä efektejä, soundeja jne. Ja muistaakseni 90 päivän ilmainen kokeilu.
En ole ammattilainen eli jos muut ovat eri mieltä niin heitä kannattaa kuunnella.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3026907Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill652079- 1751807
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä151297- 1121257
Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181691190Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie71166RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j541076Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411041Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.288982