Hyviä ja huonoja puolia Suomesta

Hyviä puolia Suomessa esim:
a) Luonto. On metsiä, järviä, merta, tuntureita. Jokaisena vuodenaikana on jotain kaunista.
b) Puhdas ilma ja aika puhdas vesi(hanavesikin on niin puhdasta, että sitä voi juoda eikä tartte jatkuvasti raahata pullotettua vettä kaupasta)
c) Puhdas ruoka tai ainaikin melko puhdas
d) Hyvä julkinen liikenne
e) Koulutus
f) Sosiaalijärjestelmä
g)Terveydenhuolto
h) Poliisiin voi luottaa. Täällä poliisit ja poliisilaitos eivät ole niin korruptoituneita kuin vaikka tuolla itänaapurissamme. Toki joskus löytyy sellaisia kuin esim. Aarnio, mutta yleensäottaen suomalaista poliisia ja poliisilaitosta ei tartte pelätä.
i) Suomalaisten rehellisyys. Suomalaiset eivät yleisesti ottaen varasta(no, heitäkin löytyy jotka niin tekevät, tämäkin riippuu yksilöstä) ja yleensä sanovat mitä tarkoittavat.

Sitten huonoja puolia esim:
a)Syödään aivain kuin olisi aina kova hoppu jonnekin. Yleinen lause on "syöppä nopeasti vielä kun ruoka on lämmintä" ja toinen "älä puhu niin paljon, vaan syö". Ihan kuin ruuasta ei saisi nauttia. Itse syön hitaammin ja joskus jotkut ovat ihmetelleet sitä.
b) Ruuan tuputtaminen. "Otapa lisää, otapa", vaikka toinen sanoisi, ettei jaksa. Tai jos vaikka pannulla on vielä puolikas tai pieni kokonainen jauhelihapihvi tai kananpala, niin saatetaan sanoa, että syöpä tuo pois, ettei minun tartvitse laittaa sitä jääkaappiin, en haluaisi tuon vertaista enää sinne pistää. Jos sitten sanoo, ettei jaksa, niin toinen voi luulla, ettei toinen tykännyt ruuasta tai sanoa, että annan sen sitten sinulle kotiin, voit syödä sen illalla vaikka leivän päällä.
c)Hampaat irvessä työskennellään eikä siitä valiteta. Mennään sisulla eteenpäin, vaikka läpi harmaan kiven, vaikka sydänkohtauskin kolkuttelisi ovella. On sanonta "ensin työ ja sitten hupi", mutta yleensä ei tiedä milloin se hupi alkaa ja työ lakkaa, kun vaikka mökilläkin hakataan halkoja ja aina pitää olla tekemässä jotain. "Vie mennessäs, tuo tullessas". Jos haluaa hetkeksi istahtaa alas ja huilata ja juoda vaikka vettä, niin heti jo seuraavana hetkenä patistetaan taas työn touhuun.
d)Se, että vaikka sanotaan, ettei asioista saa valittaa, varsinkin pienistä kuten siitä, että kengässä on reikä tai lempivaate meni pilalle, niin kuitenkin valitetaan esim.televisio-ohjelmista, säästä, poliitikoista, sairauksista ja muista vaivoista, milloin mistäkin. Suomalaiset ovat mestareita valittamaan asioista kuin asioista, esim. netissä tai tutulle puhelimessa tai kahvipöydässä, mutta ulkomaailmassa pidetään esillä kuvaa, että asioista ei valiteta ja mennään sitkeästi eteenpäin sisulla.

37

214

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Aika pitkälle samaa mieltä noista listaamistasi. Luonnosta kyllä sanoisin, että vaikka sitä on paljon ja puhdasta, niin kyllä on vähän pliisua ja tasalaatuista laajoilla aloilla. Esim. Norjan ja Turkin rannikot on aivan kuin eri planeetalta. Muutamassa kilometrissä maisema muuttuu hiekkarannasta jylhäksi vuoristoksi. Missään ei Suomessa ole sellaista, eikä täällä edes ole kunnon vuoria. Merikin vähän tuollainen lätäkkö.

      Mutta yksi huono puoli suomalaisissa on kyllä se, että ollaan niin lupaa kyseleviä ja mietitään että mitähän tuokin minusta miettii. Esim. oluen nauttimiseenkin joku voi kysellä puolison mielipidettä.

      -keinovaginamies-

      • Honoja puolia on vielä se, että jotkut ovat niin uteliaita, että alkavat kysellä ihan tuntemattomaltakin missä asuu ja missä on töissä, onko naimisissa jne (suomalaisten syvällisyyttä tai luultua syvällisyyttä, kun ei small talkia oikein osata, mutta tämäkin johtuu yksilöstä ja esim. itseeni tuo ei päde sikäli, että en heti ensimmäisenä ala kyselemään ihmiseltä, jota en kunnolla tunne missä päin asuu, missä työskentelee, missä on opiskellut jne.) ja joskus joutuu moneen kertaan selittämään jotkut asiat, ihan kuin pitäisi juurikin kysyä lupaa toiselta saako tehdä niin kuin tekee.


      • Jep, täällä voi olla luonto aika tasaista välillä, kun metsässä saattaa olla niin pitkälle kuin silmä kantaa samanlaista maastoa, esim. mäntyjä ja koivuja ja mustikanvarpuja koko metsä täynnä eikä paljon muuta. No, pihlajoitakin on monessa metsässä ja Suomalaiseen maisemaan kuuluu monesti metsissä ja rannoilla sellaiset jättisuuret kivenmurikat, niinsanotut hiidenkivet, joita tuossa mun lähimetsässäkin on useampi kapple.


    • Huonot puolet, hyttyset, paarmat ja mäkäräiset. Pitkä pimeä talvi.

      • Talven pimeyteen oon jo tottunu ja siihen, että kesällä tulee hämärää myöhemmin illalla tai vasta jopa keskiyöllä. Hienoa on, kun loppukesällä ja alkusyksyllä illat alkaa härtyä ja yöperhoset lentää hämärtyvässä illassa ja se, kun loppukesällä ja alkusyksyllä alkaa näkyä syksyn merkkejä, kun pihlajanmarjat punertaa ja marjat kypsyy ja sieniä näkyy metsissä ja teiden pientareilla ja sitten kun lopulta lehdet alkaa muuttua värikkäiksi. Joka vuodenajassa on ne omat hyvät ja huonot puolensa.

        Hyttyset on kyllä ärsyttäviä ja paarmat. Yhtenä iltana kaks vai kolme hyttystä inisi makuuhuoneessa ja ihmettelin, että mistä se ininä oikein kuuluu. Tuntu, että se tulee ihan läheltä ja huidoin käsilläni ilmaa. Sitten huomasin, että hyttyset olivat kaikki huoneen toisessa päässä, vaatekaapin kohalla. Kyllä yhestäkin hyttysestä lähtee kova ääni.


      • Norppa83 kirjoitti:

        Talven pimeyteen oon jo tottunu ja siihen, että kesällä tulee hämärää myöhemmin illalla tai vasta jopa keskiyöllä. Hienoa on, kun loppukesällä ja alkusyksyllä illat alkaa härtyä ja yöperhoset lentää hämärtyvässä illassa ja se, kun loppukesällä ja alkusyksyllä alkaa näkyä syksyn merkkejä, kun pihlajanmarjat punertaa ja marjat kypsyy ja sieniä näkyy metsissä ja teiden pientareilla ja sitten kun lopulta lehdet alkaa muuttua värikkäiksi. Joka vuodenajassa on ne omat hyvät ja huonot puolensa.

        Hyttyset on kyllä ärsyttäviä ja paarmat. Yhtenä iltana kaks vai kolme hyttystä inisi makuuhuoneessa ja ihmettelin, että mistä se ininä oikein kuuluu. Tuntu, että se tulee ihan läheltä ja huidoin käsilläni ilmaa. Sitten huomasin, että hyttyset olivat kaikki huoneen toisessa päässä, vaatekaapin kohalla. Kyllä yhestäkin hyttysestä lähtee kova ääni.

        Juu, syksy on ihan hienoa väriloistoa ja hetken pimeyttäkin jaksaa. Itselläni vaan talventulo tietää pahenevia kipuja ja synkemmäksi käydessään vielä kaamosväsymystä.

        En ole koskaan tykännyt talvesta juuri noista syistä. Räydyn tuskissani ja olen ihan uupunut ja aikaansaamaton.

        Tänä kesänä tuli allergiset reaktiot puremista, järjettömiä kipeitä kutteja. Jänisrutto kävi jo mielessä, muttei tullut muita oireita kun julmetut iho-oireet.


      • MCMLXXVI kirjoitti:

        Juu, syksy on ihan hienoa väriloistoa ja hetken pimeyttäkin jaksaa. Itselläni vaan talventulo tietää pahenevia kipuja ja synkemmäksi käydessään vielä kaamosväsymystä.

        En ole koskaan tykännyt talvesta juuri noista syistä. Räydyn tuskissani ja olen ihan uupunut ja aikaansaamaton.

        Tänä kesänä tuli allergiset reaktiot puremista, järjettömiä kipeitä kutteja. Jänisrutto kävi jo mielessä, muttei tullut muita oireita kun julmetut iho-oireet.

        MCMLXXVI: "En ole koskaan tykännyt talvesta juuri noista syistä. Räydyn tuskissani ja olen ihan uupunut ja aikaansaamaton."

        Ehkä sinun pitäisi mennä lomailemaan pariksi viikoksi paratiisisaarelle, kuten Hawaiin Oahu tai Kanarian Teneriffa. Siellä on aina kesä ja pitkä päivä. Siskon mies on käynyt Oahulla kolme kertaa ja minä Kanarialla kerran. Sitten rahaa löytyy niin se kaksi viikkoa lämpimässä auringonpaisteessa voi pelastaa koko talven?


      • Usko.Toivo.Rakkaus kirjoitti:

        MCMLXXVI: "En ole koskaan tykännyt talvesta juuri noista syistä. Räydyn tuskissani ja olen ihan uupunut ja aikaansaamaton."

        Ehkä sinun pitäisi mennä lomailemaan pariksi viikoksi paratiisisaarelle, kuten Hawaiin Oahu tai Kanarian Teneriffa. Siellä on aina kesä ja pitkä päivä. Siskon mies on käynyt Oahulla kolme kertaa ja minä Kanarialla kerran. Sitten rahaa löytyy niin se kaksi viikkoa lämpimässä auringonpaisteessa voi pelastaa koko talven?

        Puolison serkku asuu Hawaijilla, kyläilemään sukulaisiin. Joo, siksi mä olen vuosia haaveillut talvista etelässä, että säästyisin noilta vaivoilta. Itseasiassa lääkäri suositteli jo 1996, kun fibromyalgia ekan kerran todettiin, muuttoa etelään. Lämpöiseen.

        Toisen kerran sitten 2006 Reumalla suositeltiin samaa.

        Rahaa nyt löytyisi lähteä vaikka heti muutamaksi kuukaudeksikin, mutta ei muut olosuhteet suosi. Työt ja koulut.


      • MCMLXXVI kirjoitti:

        Puolison serkku asuu Hawaijilla, kyläilemään sukulaisiin. Joo, siksi mä olen vuosia haaveillut talvista etelässä, että säästyisin noilta vaivoilta. Itseasiassa lääkäri suositteli jo 1996, kun fibromyalgia ekan kerran todettiin, muuttoa etelään. Lämpöiseen.

        Toisen kerran sitten 2006 Reumalla suositeltiin samaa.

        Rahaa nyt löytyisi lähteä vaikka heti muutamaksi kuukaudeksikin, mutta ei muut olosuhteet suosi. Työt ja koulut.

        MCMLXXVI: "Rahaa nyt löytyisi lähteä vaikka heti muutamaksi kuukaudeksikin, mutta ei muut olosuhteet suosi. Työt ja koulut."

        Onneksi olkoon siitä, että on raha-asiat kunnossa. Lähde sitten kun lapset eivät ole enää koulussa. Säästä lisää vuosien aikana. Itselläni oli 800 euroa säästöä, mutta ne meni kaksitehosilmälaseihin. Nyt alan säästämään kaverin 50-vuotislahjaa, jonka meinaan lunastaa kymmenen vuoden päästä. Loppuvuodesta 2031 menemme hänen kanssaan viikoksi Kanarian saarille Teneriffan Puerto de la Cruziin. Minulle riittää viikko etelän auringossa marraskuun puolessa välissä.


      • Usko.Toivo.Rakkaus kirjoitti:

        MCMLXXVI: "Rahaa nyt löytyisi lähteä vaikka heti muutamaksi kuukaudeksikin, mutta ei muut olosuhteet suosi. Työt ja koulut."

        Onneksi olkoon siitä, että on raha-asiat kunnossa. Lähde sitten kun lapset eivät ole enää koulussa. Säästä lisää vuosien aikana. Itselläni oli 800 euroa säästöä, mutta ne meni kaksitehosilmälaseihin. Nyt alan säästämään kaverin 50-vuotislahjaa, jonka meinaan lunastaa kymmenen vuoden päästä. Loppuvuodesta 2031 menemme hänen kanssaan viikoksi Kanarian saarille Teneriffan Puerto de la Cruziin. Minulle riittää viikko etelän auringossa marraskuun puolessa välissä.

        No kun ei törsää ja on älynnyt pistää jemmaankin, niin pärjää.

        Katsotaan nyt tämä korona hässäkkä ensin. Mikä hullunmylly tämä vielä tulee olemaan. Lomilla voi käydä muksujenkin kanssa. Niillekin elämänkokemuksena kivaa ja ehkä avartaa vähän käsityksiä muustakin maailmasta.

        Juu, johan on pitkälle suunnitelmat. :)

        Mulla on 50:set 5 v päästä.


      • MCMLXXVI kirjoitti:

        No kun ei törsää ja on älynnyt pistää jemmaankin, niin pärjää.

        Katsotaan nyt tämä korona hässäkkä ensin. Mikä hullunmylly tämä vielä tulee olemaan. Lomilla voi käydä muksujenkin kanssa. Niillekin elämänkokemuksena kivaa ja ehkä avartaa vähän käsityksiä muustakin maailmasta.

        Juu, johan on pitkälle suunnitelmat. :)

        Mulla on 50:set 5 v päästä.

        "Mulla on 50:set 5 v päästä."

        Onneksi olkoon syntäreistä näin etukäteen. Kaverilla on muistaakseni 9.5.2031 synttärit, mutta lähdemme sinne etelän lämpöön vasta marraskuussa. Keksin maksaa hänet Teneriffalle pitkällä aikavälillä, jotta saan säästettyä rahat yli kymmenen vuoden päähän. Vuosina 2029-2031 meinaan suurimman osan matkarahoista saada kasaan. Ehkä ennen sitä noin 1000 euroa on hätäkassana/matkakassa pohjalla.

        Hyvää yötä! :)


      • Usko.Toivo.Rakkaus kirjoitti:

        "Mulla on 50:set 5 v päästä."

        Onneksi olkoon syntäreistä näin etukäteen. Kaverilla on muistaakseni 9.5.2031 synttärit, mutta lähdemme sinne etelän lämpöön vasta marraskuussa. Keksin maksaa hänet Teneriffalle pitkällä aikavälillä, jotta saan säästettyä rahat yli kymmenen vuoden päähän. Vuosina 2029-2031 meinaan suurimman osan matkarahoista saada kasaan. Ehkä ennen sitä noin 1000 euroa on hätäkassana/matkakassa pohjalla.

        Hyvää yötä! :)

        Heh, selvä. :D

        Öitä.


    • Vuodenaikojen vaihtelu on ihan kiva asia. Suomen luonto on todella kaunis, varsinkin saaristossa. Myös Lapin luonto on hieno.
      Huonoja puolia: Jotkut ihmiset ovat ruikuttajia, siis ruikuttavat melkein joka asiasta.
      Sitten on sellaisia, jotka ihmettelevät asioita, joissa ei oikeasti ole mitään ihmettelemistä. Sitten matkailujutuissa haittaa, kun joillakin paikkakunnilla ei meinaa löytyä vessaa.

    • Anonyymi

      Suomi on maantieteellisesti järjetön paikka asua, ja olemme vielä levittäytyneet laajalle. Käytämmme 3,8 maapallon edestä luonnonvaroja
      Suomessa asuminen ja eläminen on kalliimpaa kuin otollisemmassa ilmastossa. Asuntojen oltava tiiviitä, vaatteita tarvitaan neljään vuodenaikaan, etelämpänä pystyy kasvattamaan ruokaansa itsekukin helpommin ja satoisammin
      Suomalaisille tyypillistä välttelevä kiintymyssuhdemalli, etäinen suhde lapsien ja vanhempien välillä
      Suomalaiset eivät osaa small talkkia, se ei juurikaan tarkoita henkilöön menevää utelua vaan polveilevaa niitä näitä juttelua. Ehkä olemme liian tyhmiä ja sivistymättömiä siihen.
      Eriytyneet työmarkkinat tuottavat työpahoinvointia, kun ihmisiä ohjataan heille sopimattomiin töihin.
      Uusliberalismi, alin sosiaaliluokka ei juurikaan tee enää lapsia, se heille liian kallista vrt Iso-Britannia.
      Keskiluokkainen ydinperhe, jonka pillin mukaan muut joutuvat tanssimaan
      Sosiaalinen liikkuvuus vähentynyt, perhetausta määrää kuinka pitkälle opiskellaan

      • Itse mielestäni osaan tuota kevyttä niitä näitä juttelua tai ainakin ihan jees. Sitähän on esim. vaikka säästä puhuminen, televisio-ohjelmista, vaikka ympäristöstä jossa on jne. Siirrytään nopeammin asiasta toiseen kuin jos juttelisi syvällisemmin. Tosin pidän myös syvällisemmästä juttelusta.


      • Utelusta en pidä, että kysellään juurtajaksain missä toinen tysökentelee vai onko sillä hetkellä töissä, missä on opiskellut (joskus jopa ihan alakoulusta tai ainakin lukiosta, jos sellaisen on käynyt lähtien), asuuko yksin jne. Olen joitain kertoa kokenut tällaista utelua ja voin sanoa, että en tykännyt. Rupesi hieman ahdistamaan. Ja kyselijöinä ihan aikuiset ihmiset (sekä miehiä että naisia).


      • Anonyymi

        "Suomalaiset eivät osaa small talkkia, se ei juurikaan tarkoita henkilöön menevää utelua vaan polveilevaa niitä näitä juttelua. Ehkä olemme liian tyhmiä ja sivistymättömiä siihen."

        Turhanpäiväinen höpöttely ei kyllä kerro kenenkään älystä.


    • Joskus myös tuntuu, että suomalainen huumori on hieman liian vakavaa. Vaikka huumorimme lähentyykin brittiläistä eli englantilaista huumoria, niin silti siinä on ainakin joskus joku vakavampi pohjasävy mukana, liekö tuon itänaapurimme vaikutusta kuten mollivoittoinen sävelkulku musiikissa. Itse pidän paljon tuosta brittiläisestä huumorista ja muutenkin sellaisesta hyväntahtoisesta ja kevyestä huumorista. Keksitään jotain kevyttä huumoria vaikka omasta itsestä tai vaikka siitä, jos sattuu kaatumaan jollain hassulla tavalla (tosin olettaen, ettei ole sairaalareissu kysymyksessä). Tosin sitten jatkuva huumorin heitto voi olla pitemmän päälle puuduttavaa ja tuntua myös lopulta väkinäiseltä, mutta ainakin silloin tällöin kevyt ja hyväntahtoinen huumori on paikallaan.

    • Anonyymi

      Se että on kylmää ja pimeää monta kuukautta vuodesta. Hirveää olisi ikuinen kesä. Tämä on hyvä Suomessa.

    • Anonyymi

      Suomen luonto on kyllä aika yliarvostettu.. siis maisemien puolesta. Ei ole jylhiä vuoria eikä kunnon syviä kanjoneita. Ja muutenkin pelkkää havupuuta.

      • Pelkkiä havupuita? Kyllä lehtipuita on. Käy joskus Turun Ruissalossa tai Rymättylän Aaslassa.


      • Anonyymi
        Jälkkäri-istuja kirjoitti:

        Pelkkiä havupuita? Kyllä lehtipuita on. Käy joskus Turun Ruissalossa tai Rymättylän Aaslassa.

        Havupuu on vallitseva puulaji. Jos katsot korkeuksista suomea niin näyttää havupuupaikalta.


    • Anonyymi

      Miinusta on myös ihmisten negatiivisuus.

    • Anonyymi

      Huonoja puolia on että minä ja muutana muukin ätmi on vielä elossa ja se risoo monia

    • Anonyymi

      Hyvistä puolista jotka ap luettelee kokolailla samaa mieltä.
      Mutta ne huonot sitten!
      -Suomalainen kansanluonne on kateellinen, katkera ja ilkeä.
      -Itsetunto on nolla, ja siksi täytyy saada lyötyä toinen maan rakoon jotta voisi tuntea itsensä edes joksikin.
      -Juoppous. Alkoholiriippuvuus imetään jo äidinmaidossa, ja mikä todella ottaa päähän että kun sanot että et juo, saat vähintään omituisen ja poikkeavan maineen.
      -Se suomalainen suoruus jota niin ylistetään on moukkamaisuutta. Töräytellään mitä sattuu ja mitä sylki suuhun tuo muka hauskoina kommentteina toisen ulkonäöstä, painosta jne suoraan päin naamaa, tai sitten kuten tältä palstalta saa lukea, nimimerkin takaa anonyymina kasvottomana turvallisesti. Liittyy siihen surkeaan itsetuntoon ja tarpeeseen lyödä toinen alas.
      Nämä tulee ensin mieleen.

      Olen suomalainen Suomessa syntynyt mutta 7-vuotiaana vanhempieni mukana ulkomaille muuttanut ja täällä asun pysyvästi. Lapsena ja nuorempana kävin Suomessa kesäisin sukulaisten luona joten tiedän mistä puhun. Varsinkin kun aloin olla sen ikäinen että osasin näihin asioihin huomiota kiinnittää, alkoi Suomeen tulo olla ei ihan niin houkuttelevaa.
      Oli inhottavaa tuo kateellisuus esim. Ja nyt aikuisena minua on nimitelty myös isänmaan petturiksi joka tosin on todella koomista ja naurettavaa. Typerää.
      Suomalaiset eivät arvosta koulutusta eivätkä uuden tiedon hankkimista ja omaksumista. Siitä saa haukkumiset. (Itsetunto taas.)
      En tiedä mitään muuta maata ja kansaa jotka vihaisivat niin paljon koulutusta ja opiskelua kuin suomalaiset. Haluaisin tietää mistä johtuu?
      Puhumattomuus. Hymyttömyys. Sanattomat säännöt kuten älä ota kontaktia vieraaseen, älä istu bussissa viereen. Älä naura ääneen, hymykin tuntuu ärsyttävän.

      Alussa sanoin "suomalainen kansanluonne". Pitää nyt tarkentaa; kasvatus!
      Sillä itse olen suomalainen ja vanhempi veljeni on suomalainen. Vanhempamme ovat suomalaisia, ja kukaan meistä ei sovi suomalaiseen kaavaan ja muottiin. Uskon että se on ympäristö ja kasvatus joka kaiken takana.
      Itse en koe olevani suomalainen siinä merkityksessä, mutta en ole minkään muunkaan maalainen. Olen vain minä. Suomessa syntynyt mutta en sovi joukkoon. Täällä sovin, mutta sukujuureni eivät ole täältä.
      Ja olen siis nainen, vaimo ja kahden hienon elämässä pärjäävän teinin äiti.

      • Anonyymi

        Lisäys.
        Tiedostan että sohaisin muurahaispesää, mutta kun kysyttiin hyviä ja huonoja puolia kerroin miten itse asian koen.
        Jos se osuu kipeästi johonkin kohtaan, ei kritiikkini ole aiheetonta.
        Ja vielä, tunnen monia suomalaisia, myös tänne muuttaneita ja he ovat hienoja ja fiksuja ihmisiä. Kerroin vain siitä mitä olen kokenut Suomen vierailuillani ja mitä havaintoja tehnyt. En aio valehdella. Suomessahan rehellisyyttä arvostetaan.


      • En itsekään ihan kaikilta osin mene tuohon muottiin tyypillinen suomalainen. Syön esim. hitaammin kuin hieman kärjistetysti suomalaiset keskimäärin. En harrasta myöskään fraasia "syöpä reippaasti tai ruoka jäähtyy" enkä myöskään "älä puhu, vaan syö". Tykkään myö silloin tällöin kevyestä ja hyväntahtoisesta huumorista (tosin väkisin en ala mitään vääntämään, jos en keksi mitään huumoria), en juo suomalaisista oluista Karhua, Karjalaa, Lapin kultaa jne, vaan suosin enemmän vaikka englantilaisia, irlantilaisia ja saksalaisia oluita (joitain suomalaisia suosin välillä kyllä), vaikka en ole absolutisti, niin en silti kännää (saatan joskus juoda tölkin/pullon olutta tai lasin tai pari viiniä tai longdrinkin vaikka samalla kun kuuntelen musiikkia tai ruuan kanssa), en vedä herneitä nenään ihan joka saiasta, en juoruile, en ole yleensä töykeä enkä möläyttele asioita päin toisen naamaa (joskus jos suutun, niin saatan olla, mutta kadun sitä melkein heti ja pyydän anteeksi)vaikka joskus saatan suuttuakin, käytän värejä ehkä vähän enemmän kuin suomalaiset keskimäärin.

        Sitten sterotypisen suomalaista mussa on esim. se, että saatan joskus olla työnarkomaani (tosin siitä olen yrittänyt opetella pois), olen sortunut joskus myös näennäiseen kiireellisyyteen, vaikka ei olisikaan mihinkään kiire, joissain asioissa olen ehkä hieman ujo (tosin tämä on enemmän mun luonteeseen kuuluva ominaisuus kuin suomalaisuuteen liittyvä), viihdyn luonnossa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Lisäys.
        Tiedostan että sohaisin muurahaispesää, mutta kun kysyttiin hyviä ja huonoja puolia kerroin miten itse asian koen.
        Jos se osuu kipeästi johonkin kohtaan, ei kritiikkini ole aiheetonta.
        Ja vielä, tunnen monia suomalaisia, myös tänne muuttaneita ja he ovat hienoja ja fiksuja ihmisiä. Kerroin vain siitä mitä olen kokenut Suomen vierailuillani ja mitä havaintoja tehnyt. En aio valehdella. Suomessahan rehellisyyttä arvostetaan.

        Nuo sun listaamat jutut suomalaisuuden huonoista puolista kyllä itsekin tunnistan. Valitettavasti joillekin esim. tuo suoruus tarkoittaa, että voidaan sanoa asiat karkeati päin naamaa, esim. vaikka sanoa, että kylläpäs olet lihonnut tai ettö tuo vaate ei sitten yhtään sovi sinulle (vaikka vaate olisi juuri toisen lempivaate).


      • Anonyymi kirjoitti:

        Lisäys.
        Tiedostan että sohaisin muurahaispesää, mutta kun kysyttiin hyviä ja huonoja puolia kerroin miten itse asian koen.
        Jos se osuu kipeästi johonkin kohtaan, ei kritiikkini ole aiheetonta.
        Ja vielä, tunnen monia suomalaisia, myös tänne muuttaneita ja he ovat hienoja ja fiksuja ihmisiä. Kerroin vain siitä mitä olen kokenut Suomen vierailuillani ja mitä havaintoja tehnyt. En aio valehdella. Suomessahan rehellisyyttä arvostetaan.

        En siis itsessäni, mutta ainakin joissain ihmisissä toteutuu.


      • Epäsuomalaista mussa ehkä myös se, että en vaivaudu small talkista ja luulen osaavani sitä ihan jees. Olennaista siinä on pitää puheenaiheet melko kevyinä ja se ettei juututa samaan puheenaiheeseen kovin pitkäksi aikaa, vaan vaihdetaan asioita aika nopealla tahdilla. Myös kovin henkilökohtaisiin asioihin ei mennä kuten siihen, että onko lapsia tai onko naimisissa ja missä asuu ja missä työskentelee(varsinkin, jos ei entuudestaan tunne ihmistä, stereotyyppisesti suomalaisten mieliaiheita, kun aloitetaan keskustelua säästä, poliitikoista ja julkkiksista puhumisen lisäksi, jotkut suomalaiset luulee olevansa syvällisiä, jos he kysyy missä toinen asuu/työskentelee/opiskelee, onko naimisissa jne). Toki pidän myös syällisistäkin keskusteluista, mutta small talkiin ne ei kuulu.


      • Norppa83 kirjoitti:

        Epäsuomalaista mussa ehkä myös se, että en vaivaudu small talkista ja luulen osaavani sitä ihan jees. Olennaista siinä on pitää puheenaiheet melko kevyinä ja se ettei juututa samaan puheenaiheeseen kovin pitkäksi aikaa, vaan vaihdetaan asioita aika nopealla tahdilla. Myös kovin henkilökohtaisiin asioihin ei mennä kuten siihen, että onko lapsia tai onko naimisissa ja missä asuu ja missä työskentelee(varsinkin, jos ei entuudestaan tunne ihmistä, stereotyyppisesti suomalaisten mieliaiheita, kun aloitetaan keskustelua säästä, poliitikoista ja julkkiksista puhumisen lisäksi, jotkut suomalaiset luulee olevansa syvällisiä, jos he kysyy missä toinen asuu/työskentelee/opiskelee, onko naimisissa jne). Toki pidän myös syällisistäkin keskusteluista, mutta small talkiin ne ei kuulu.

        Small talk on vaan liian ahtaasti asuvien ja elävien ihmisten pakkotoiminto niihin hetkiin, kun pitää katsella jotain tyyppiä, joka on siinä vähän turhan lähellä. Kyllä en tiedä mihin sitä kaikkea joutavanpäiväistä puhetta tarvitaan.


      • scrg kirjoitti:

        Small talk on vaan liian ahtaasti asuvien ja elävien ihmisten pakkotoiminto niihin hetkiin, kun pitää katsella jotain tyyppiä, joka on siinä vähän turhan lähellä. Kyllä en tiedä mihin sitä kaikkea joutavanpäiväistä puhetta tarvitaan.

        Pieneen jutusteluun ja myös siihen, jos haluaa välttää liian henkilökohtaisten asioiden puhumisen. Ei kaikkea kannata ihan aina ottaa niin vakavasti.


      • Norppa83 kirjoitti:

        Pieneen jutusteluun ja myös siihen, jos haluaa välttää liian henkilökohtaisten asioiden puhumisen. Ei kaikkea kannata ihan aina ottaa niin vakavasti.

        Pointti oli, että liian henkilökohtaisten puhumisen voi välttää myös olemalla hiljaa silloin kun ei ole mitään asiaa. Mutta kun ahtaassa asuvat ihmiset eivät tunne oloaan turvalliseksi, jos lajitoveri ei ole höpöttämässä jotain ja pakoonkaan niitä ei mihinkään pääse. Paitsi se pääsi aikanaan pakoon, joka joskus päätti muuttaa pohjoiseen ihan yksikseen, että saa olla hölinältä rauhassa ja vaikka kalastella muikkuja.


      • scrg kirjoitti:

        Pointti oli, että liian henkilökohtaisten puhumisen voi välttää myös olemalla hiljaa silloin kun ei ole mitään asiaa. Mutta kun ahtaassa asuvat ihmiset eivät tunne oloaan turvalliseksi, jos lajitoveri ei ole höpöttämässä jotain ja pakoonkaan niitä ei mihinkään pääse. Paitsi se pääsi aikanaan pakoon, joka joskus päätti muuttaa pohjoiseen ihan yksikseen, että saa olla hölinältä rauhassa ja vaikka kalastella muikkuja.

        TYkkään olla myös hiljaisuudessakin tai ainakin, niin ettei ole koko ajan joku höpöttämässä vieressä, mutta osaan tarpeen vaatiassa hieman tuota small talkiakin, mutta myös syvällisten puhuminen taittuu, jos niille urille lähdetään. Tykkään metsän hiljaisuudesta ja lintujen laulusta, mutta joskus tahdon olla myös ihmisten parissa. Jokainen on erilainen.


    • Anonyymi

      Hyvää luonto kokonaisuudessaan. Järkyttävän huonoa historian surkein hallitus ja sosialismin paluu.

    • Anonyymi

      Nopeuskulkuneuvo on ballistinen yhdinohjus, kuten tuossakin videossa: https://www.youtube.com/watch?v=Wl_q9ZCoyOg

      Nazarethin juttu, mutta olin huomaavinani että monetkin artistit laittavat aivan ilmaiseen jakeluun toisille kuunneltavaksi ja katseltavaksi juttuja koska heille se on täysin ilmaista koska työ on tehty ja palkat saatu.

    • Anonyymi

      Naiset on huono puoli suomessa. No onhan muitakin kuten että töitä on vaikea saada ja pitää olla täydellinen komea top 10 mies että saa töitä. Hyviä puolia on turvallisuus, melko puhdas luonto ja saa kalastaa ja vaeltaa. Olen monissa maissa käynyt ja niissä oli hyvä puoli naiset. Esim portugalissa, usassa, englannissa, virossa, italiassa naiset on helposti lähestyttävissä. Haluavat tutustua ja jutella toisin kun suomessa. Muissa maissa on kuitenkin enemmän huonoja puolia kuin suomessa.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2072
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1624
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1481
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      23
      1462
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1387
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1321
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1250
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe