Haluatko Oppia Tuntemaan Raamatun?

Rauhan tervehdys.

Raamattu on maailman printatuin, käännetyin, tutkituin ja luetuin kirja. Se on myös yhtä aikaa maailman vihatuin kirja, josta voi seurata määrätyissä maissa kuoleman tuomio, kun se taas toisille on rakastetuin kirja, joka on jopa vuosiluvussa ja siniristilipussa. Kuitenkaan, hyvin harva on lukenut Raamattu Suomessa ja tämä on paradoksaalista.

"Sillä Jumalan sana on elävä ja voimallinen ja terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka ja tunkee lävitse, kunnes se erottaa sielun ja hengen, nivelet sekä ytimet, ja on sydämen ajatusten ja aivoitusten tuomitsija." - Heprealaiskirje 4:12

Raamatun kaksiteräisyys on se, että se tuomitsee jokaisen ihmisen syntiseksi ja kadotuksi, mutta yhtä aikaa se lupaa jokaiselle pelastuksen Kristuksen Jeesuksen uhrin kautta sille, joka uskoo ja luottaa Häneen.

Jos haluat oppia tuntemaan Raamattua, uida vastavirtaan ja oppia tuntemaan Pyhää Jumalaa, niin tässä on lyhyt opetussarjani, joka antaa hyvät eväät Raamatun lukemiselle:

OSA 1: https://www.youtube.com/watch?v=W-t6EgQpFf8
OSA 2: https://www.youtube.com/watch?v=m2rhroOt65g
OSA 3: https://www.youtube.com/watch?v=Dy-zwsAADzM

Siunauksin, MM.

19

171

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Enpä erityisesti. Paljon parempiakin kansansatuja maailmalta on vielä lukematta.
      Sekava ja brutaali opus.

    • Anonyymi

      Suosittelen Raamatun lukuun Francois Du Toitin Mirror Biblea. Du Toit taustoittaa Raamattu-hankettaan seuraavasti:

      Kun vietimme Lydian kanssa häämatkaamme tammikuussa 1979 Blyde River Canyonissa Etelä-Afrikassa, tapasimme luonnonsuojeluviranomaisen, joka kertoi meille kiehtovasta episodista: he olivat päästäneet edellisellä viikolla vapaaksi mustakotkan, joka oli ollut Pretorian eläintarhassa kymmenen vuoden ajan. Nainen kertoi meille, kuinka jännittävältä heistä oli tuntunut, kun lintu oli lopulta tuotu paikalle puulaatikossa. Kyseessä oli päivä, jolloin lintu pääsisi vihdoin vapaaksi ja saisi palata elämään, johon se oli tarkoitettu. Heidän intonsa vaihtui kuitenkin pian pettymykseksi, kun laatikon avauduttua lintu kieltäytyi lentämästä! Kymmenen vuotta häkkielämää tuntui vanginneen linnun mielen ikään kuin näkymättömän aitauksen sisään. Kuinka he voisivat saada kotkan tajuamaan, että se oli vapaa? Mitkään maanittelut ja tönimiset eivät tuntuneet auttavan. Mutta kun muutama tunti oli kulunut, lintu katsoi yhtäkkiä ylös, kun se kuuli kaukaa toisen kotkan huudon – jolloin koitti todellinen vapautuksen hetki! Eläintarhakotka säntäsi välittömästi lentoon! Minkäänlaisia lento-oppitunteja ei tarvita, kun totuus valkenee!
      Dramaattinen kertomus painui syvälle mieleeni. Tiesin, että Paavalin saaman ilosanomaa koskevan ilmestyksen valossa meillä on vain yksi kiireellinen tehtävä: julistaa kansakunnille rohkeasti ja luottavaisesti totuutta heidän alkuperäisestä identiteetistään ja heijastaa peilin tavoin heidän lunastetun viattomuutensa todellisuutta.
      Tämä selkeyttää ja syventää sitä tosiseikkaa, että Jeesus ei tullut maaplaneetalle pistämään juutalaisuudesta ja muista uskonnoista paremmaksi perustamalla täysin uuden uskonnon nimeltä kristinusko. Hän tuli sen sijaan olemaan lihaksi tullut ääni, joka julisti Jumalan kuvaa ja kaltaisuutta ihmishahmossa! Hän tuli vapauttamaan ja lunastamaan Jumalan kuvan meissä! Hänen tehtävänsä oli heijastaa alkuperäistä suunnitelmaamme, ei esimerkkinämme vaan esimerkkinä meistä! (Kol. 1:15; 2:9,19).
      Jumalan usko sisällytti ihmiskunnan Kristukseen ennen maailman luomista. Jeesus kuoli ihmiskunnan kuoleman, ja kun kivi vieritettiin haudalta, meidät herätettiin kuolleista hänen kanssaan! Jokainen ihmiselämä on täydellisesti edustettuna Kristuksessa! (Hoos. 6:2).
      Jollei evankeliumi kiiri vapaana elävän kotkan äänellä, se ei ole evankeliumia.

    • Anonyymi

      Du Toit jatkaa:

      Evankeliumin elinvoimaisuus perustuu ilmestykseen Jumalan uskosta ainoana kelvollisena perustana meidän uskollemme (uskosta uskoon). Paavali siteeraa Habakukia, joka ennusti uuden aikakauden tulon tajutessaan, että vanhurskaus perustuisi Jumalan uskoon eikä ihmisen kömpelöihin yrityksiin toteuttaa lakia.
      Tästä lähtien Jumalan uskon kautta ilmaantuva vanhurskaus määrittelee elämän! (Hab. 2:4, Room 1:17, 3:27).
      Sen sijaan, että luettelisi kansalleen kirouksia onnettomuuden koittaessa, Habakuk tajuaa, että Lupaus syrjäyttää kaikenlaiset suoritukset ihmisen syyttömäksi julistamisen perustana! Viidennen Mooseksen kirjan 28. luku ei enää toimisi kannustimena eikä oikean ja väärän mittana! ”Vielä ei viikunapuu ole kukassa, viiniköynnöksissä ei ole rypäleitä, vielä ei oliivipuu kann hedelmää eikä pelloilla kypsy vilja, vielä ei aitauksessa ole lampaita eikä karjaa tarhassa. Mutta jo nyt minä riemuitsen Herrasta, iloitsen Jumalastani, joka pelastaa. Herra, minun Jumalani, on voimani. Hän tekee jalkani nopeiksi kuin kauriin jalat ja ohjaa kulkuni kukkuloille.” (Hab. 3:17–19).
      Roomalaiskirjeessä Paavali esittelee kohdassa 1:18–3:20 yksityiskohtaisen kuvauksen ihmisen vääristyneestä käyttäytymisestä. Juutalaisuus ja Lain tunteminen ei tarjoa mitään todellista etua muihin kansoihin nähden, koska se ei voi peittää syntiä eikä suojella siltä. Kyse on samasta rumuudesta, joka ansaitsee saman tuomion. Tämä tosiasia on taustalla, kun Paavali kirjoittaa voitonriemuisen sanomansa jakeissa 1:16–17 ja pönkittää sitä entisestään kohdassa 3:21–24. Hyvä sanoma julistaa sitä, kuinka samainen tuomittu ihmiskunta Aadamissa on nyt julistettu rajoituksetta ja esteettömästi syyttömäksi Jumalan armosta sen lunastuksen kautta, joka on tullut ilmi Jeesuksessa Kristuksessa.
      Paavali osoittaa seitsemännen luvun huipentumassa lopullisesti lain voimattomuuden saada ihmistä muuttamaan käyttäytymistään. Hän ilmoittaa luvun ensimmäisessä jakeessa kirjoittavansa niille, jotka tuntevat lain. Niin ollen heillä on ensi käden tietoa siitä, ettei käskysana kykene jatkuvasti hallitsemaan ihmisen käyttäytymistä.
      Laki kykeni korkeintaan opettamaan ja saamaan ihmisissä aikaan hyviä aikomuksia; mutta voimakkaampi laki, synnin laki, joka oli tullut ihmiskunnan osaksi yhden ihmisen rikkomuksen seurauksena, täytyy haastaa jollakin voimakkaammalla kuin ihmisen tahdonvoimalla.
      Koska synti ryösti ihmiseltä hänen todellisen identiteettinsä ja herätti hänessä kaikenlaista eläimellistä käyttäytymistä, mikään sääntökokoelma ei voinut syntiä haastaa. Jumalan vanhurskaudesta kertovan ilmestyksen on oltava paljon tehokkaampi ja voimakkaampi kuin synnin ihmisessä aiheuttaman orjuuden.
      On selvää, että turmeltuneen käyttäytymisen seurauksena ihmiskunta ansaitsee tuomion. Ja kuitenkin juuri tähän todellisuuteen Jumalan armo ja laupeus ilmestyy – ei siten, että Jumala katsoo läpi sormien, vaan siten, että Jumala menestyksellisesti vapauttaa Kristuksessa ihmisen syyllisyydestä ja rikkoo synnin lumouksen ja hallinnan ihmiseen nähden.
      Jotta pelastuksella voisi olla minkäänlaista vaikutusta ja sisältöä, sen tulee kyetä tarjoamaan ihmiskunnalle viitekehys, josta käsin usko syntyy. Sen on kyettävä tarjoamaan ihmiselle johtopäätös, joka pitää sisällään paljon enemmän kuin se pattitilanne, jossa ihminen havaitsee olevansa lain alaisuudessa.
      ”Vaikka sisäinen ihmiseni myöntääkin, että laki on hyvä, ja haluaa totella sen esittämiä vaatimuksia, parhaatkin aikomukseni jättävät minut voimattomaksi ruumiissani esiintyvien synnin vaatimusten edessä! Voi minua kurjaa ihmistä!”
      Osamme olisi surkea, jollei meille olisi suotu ilmestystä Jumalan vanhurskaasta väliintulosta! Ihminen Jeesus Kristus on ihmiskunnan välimies. Ihmisen ansaitsema tuomio kohdistui oikeudenmukaisesti ihmiseen; hänet, joka ei synnistä tiennyt, tehtiin synniksi. ”Hänet on alttiiksi annettu rikostemme tähden ja kuolleista herätetty vanhurskauttamisemme tähden.” (Rooom. 4:25).
      Paavali on vakuuttunut siitä, että mitä hyvänsä ihmiskunnalle Aadamin lankeemuksen myötä tapahtuikin, sen syrjäyttää suvereenisti joka suhteessa ilmestys siitä, kuinka ihmiskunta sisällytettiin Jeesuksen Kristuksen elämään, kuolemaan ja ylösnousemukseen. Hän asettaa Aadamin lankeemuksen ja kaikki sen myötä ilmaantuneet rikkomukset Jumalan Kristuksessa suorittamaa vanhurskauden tekoa vasten todisteeksi siitä, että ihmiskunta on julistettu syyttömäksi.
      Ilmestys uskon kautta ilmestyvästä vanhurskaudesta tuo julki, kuinka Jumala Kristuksessa edusti ihmiskuntaa ja lunasti ihmiskunnan. Vanhurskaus-sanan juuri diké pitää sisällään ajatuksen siitä, että kaksi osapuolta havaitsee toisissaan samankaltaisuutta ilman, että tilanteeseen liittyy minkäänlaista syytöstä, syyllisyyttä tai huonommuutta.

      • Anonyymi

        Niinpä niin.
        Eli uskonne perusta on hyvin epävarma ja epämääräinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä niin.
        Eli uskonne perusta on hyvin epävarma ja epämääräinen.

        Säilytetään kommenttien taso samana, jooko: äitis oli epävarma ja ja epämääräinen.


    • Anonyymi

      Ja edelleen:

      Hepreankielinen sana, joka tarkoittaa vanhurskautta, on tzadok, ja se viittaa punnusvaa'an kannatinpuuhun. Kun Aadam menetti Jumalan kirkkauden (heprean kielen kabod, paino, tietoisuus Jumalan kuvasta ja kaltaisuudesta), laki osoitti, ettei mikään määrä hyviä tekoja saisi punnuksia enää tasaan. Armo paljastaa, kuinka Jumala lunasti oman kuvansa ja kaltaisuutensa ihmisessä; nyt punnukset ovat täydellisessä tasapainossa! Ei ihme, että Jeesus huusi ristillä: ”Se on täytetty!”
      Tämä on se sanoma, josta Paavali sanoo, että hän on sen maailmalle velkaa!
      ”Julistan Jeesusta Kristusta sen ilmestyksen perusteella, jonka sain koskien mysteeriä, joka oli kätkettynä hiljaisuuteen aikakausien ajan mutta joka nyt on tehty kaikkien tiettäväksi ja jota profeettojen kirjoitukset heijastavat.” (”Mutta totisesti, meidän sairautemme hän kantoi, meidän kipumme hän sälytti päällensä. Me pidimme häntä rangaistuna, Jumalan lyömänä ja vaivaamana, mutta hän on haavoitettu meidän pahain tekojemme tähden. Rangaistus oli hänen päällänsä, että meillä rauha olisi, ja hänen haavainsa kautta me olemme paratut. [Jes. 53:4,5]). Ja nyt ikiaikojen Jumala on antanut tehtäväksi paljastaa mysteeri ihmisille siten, että kaikille maan päällä oleville kansoille valkenee se elämäntyyli, jonka uskossa kuuleminen saa aikaan.” (Room. 16:25,26). Paavali antaa uuden määritelmän kuuliaisuudelle kutsuessaan sitä ”uskon kuuliaisuudeksi” roomalaiskirjeen kohdassa 1:5.
      ”Johtopäätös on ilmeinen: tarvittiin vain yksi rikkomus ihmiskunnan tuomitsemiseksi – yksi vanhurskas teko julistaa saman ihmiskunnan viattomaksi. Yhden ihmisen tottelemattomuus tuo ihmiskunnan esiin syntisenä, yhden ihmisen kuuliaisuus tuo ihmiskunnan esiin vanhurskaana.” Room. 5:18,19.
      Aivan samoin kuin kaikki ihmiset tulivat äärimmäisen syntisiksi yhden ihmisen tottelemattomuuden kautta, mutta eivät tienneet sitä ennen kuin laki paljasti sen, kaikki ihmiset tulivat äärimmäisen vanhurskaiksi yhden ihmisen vanhurskauden teon kautta, mutta eivät tiedä sitä, ennen kuin evankeliumi sen heille paljastaa. Uskon periaate on nähdä se, minkä Jumala näkee. Jumala kutsuu esiin asioita, jotka eivät vaikuta olevan olemassa, ikään kuin ne olisivat. (Room. 4:17).
      Me emme katsele asioita, jotka ovat aistein havaittavissa, vaan me katselemme näkymätöntä ilmestystä sellaisena kuin se paljastuu ymmärryksellemme Kristuksen evankeliumin ilmestyksen peilistä. Kts. 2 Kor. 3:18; 2 Kor. 4:18.
      Roomalaiskirjeen kohdan 4:17 asiayhteys tulee ilmi jakeissa 1:17 ja 10:17: ”On niin ollen selvää, että uskon lähde löytyy kuullun sanoman sisällöstä, ja tuo sanoma on Kristus.” (”Me olemme Jumalan yleisö; Jeesus on Jumalan käyttämä kieli!”)
      Jeesuksen lihaksi tuleminen on vapaan kotkan puhetta.

    • Epäillään, että varhaiskristityt olivat enemmän gnostilaisia.
      Aurinkokuninkaan kuolema oli symbolinen ja jokaisen oli valaistuttava itse.

    • Anonyymi

      Voi Mauno sinua.

      Tässä Herralta Sanaa juuri sinulle:

      1. Kor. 8:2 Jos joku luulee jotakin tietävänsä, ei hän vielä tiedä, niinkuin tietää tulee

      Siis sinäkin yhä luulet paljonkin tietäväsi, mutta "tietosi" on pitkälti samaa, kuin kirjanoppineiden ja fariseuksien.

      Kirjanoppineisuus ei auta, kuten se ei auttanut noita kirjanoppineita ja fariseuksiakaan.

      Kaikkein tärkeintä on kaikessa tässä se, että jokaisen uskovan tulee tulla Jumalan opettamaksi, eli saada Pyhän Hengen avaamaa Sanaa, vain se hydyttää uskovaa.

      Eli on turhaa vain lukea Raamattua, jos Henki ei sitä avaa.

      Moni on lukenut varmaan satoja kertoja läpi Raamatun, hyötymättä siitä oikeastaan yhtään mitään.

      Siis ei määrä, vaan laatu, vain Pyhän Hengen avaamaa Sana oikeasti hyödyttää ihmistä/uskovaa.

      Niin ja todellisen opettajan TÄRKEIN opetustehtävä on johdattaa nuoret uskovat saamaan sitä Pyhän Hengen henk koht opetusta.

      Mutta tätäkään sinä Mauno et vieläkään itse ymmärrä, ja silti sinä esiinnyt SUURENA OPETTAJANA.

      Voi voi voi...

    • Anonyymi

      Kun luet ja tukit Raamattua, niin Raamattu tutkiikin sinua, se on niin elävää Jumalan sanaa. Sen palaset yhdistyy ja yhteydet alkaa elään aivan uudella tavalla, se on koherenttia kokonaisuutta, ja uskosta tulee elävää elämää.
      Hyvä sanoma on hyvä vain sille joka ottaa sen vastaa, muille on se arvoton.

      • Anonyymi

        Mutta YDIN tuossa kaikessa on tämä:

        Joh. 14:26 Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut.

        1. Joh. 2:27 Mutta te-teissä pysyy se voitelu, jonka olette häneltä saaneet, ja te ette ole kenenkään opetuksen tarpeessa; vaan niinkuin hänen voitelunsa opettaa teitä kaikessa, niin se opetus on myös totta eikä ole valhetta; ja niinkuin se on opettanut teitä, niin pysykää hänessä

        Vain noin tullaan siis Jumalan opettamiksi

        Joh. 6:45 Profeetoissa on kirjoitettuna: 'Ja he tulevat kaikki Jumalan opettamiksi'.

        Mutta kirjanoppineisuus ei sis hyödytä, vaan pikemmin eksyttää siis, sillä ihmisviisaudella ei Sana avaudu, eikä Totuus löydy, eli siis Hengellinen ravinto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta YDIN tuossa kaikessa on tämä:

        Joh. 14:26 Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut.

        1. Joh. 2:27 Mutta te-teissä pysyy se voitelu, jonka olette häneltä saaneet, ja te ette ole kenenkään opetuksen tarpeessa; vaan niinkuin hänen voitelunsa opettaa teitä kaikessa, niin se opetus on myös totta eikä ole valhetta; ja niinkuin se on opettanut teitä, niin pysykää hänessä

        Vain noin tullaan siis Jumalan opettamiksi

        Joh. 6:45 Profeetoissa on kirjoitettuna: 'Ja he tulevat kaikki Jumalan opettamiksi'.

        Mutta kirjanoppineisuus ei sis hyödytä, vaan pikemmin eksyttää siis, sillä ihmisviisaudella ei Sana avaudu, eikä Totuus löydy, eli siis Hengellinen ravinto.

        Ootko sie gootti?
        Tuo on siis niiiiin pimeetä tekstiä että ei missään.


    • Anonyymi

      Maallinen hallintavalta ei ole Jumalan hallinnassa, samoin henkinen kirkon hallintavalta ei ole sekään Jumalan hallinnassa, vaan valta on markkinoiden, rahan ja ihmisrakkauden vallan ja homojen hallinnassa. Mikä on iljetys Raamatun mukaan Jumalan silmissä.

      Pitää opettaa mitä Jumala on tehnyt, ei mitä ihminen.
      Ihmisen historia opettaa ettei siitä ole opittu mitään, mutta Jeesus Kristus teki kaiken ristillä puolestamme ja täydellisesti. Sitä ihminen ei voi parannella.
      Se on täytetty. Amen!

    • Anonyymi

      En osallistu uskovaisten kiusaamiseen
      Olen ateisti
      Äänestän Huhtasaarta joka on aidosti uskovainen ei kuulu kirkkoon

      Koska aloittaja on insinööri
      kysyn kuitenkin

      Kun käännetään jotain vaikka kirjaa, tarkkaa käännöstä ei ole olemassa,
      koska maaiman epätäydellisin kirja on sanakirja

      Tämä ei ole niin vaarallista, kun käännetään faktaa, esimerkiksi lämpökoneiden entalpia - entropia piiroksista

      Vaikka käännös ei ole tarkka, osaa ammattimies kääntää tarkasti, koska kaikki ovat yhtä mieltä faktoista

      Mutta kun käännetään mystiikkaa, joka ei ole totta, tullaan ongelmaan

      Kun alkuperäinen on epätarkkaa jutustelua muinaisilta ajoilta
      ja
      sitä käännetään toisille kielille
      se voidaan tehdä
      mutta saadaan uutta epätarkkaa jutustelua
      joka eri kielillä on erilaista epätarkkaa ja lopulta eri maiden raamatunlukijoilla
      on eri käsitys mistä epätarkassa mystiikassa on kyse

      Insinööri, mitä sanot tästä?

    • Anonyymi

      Jumalan sana on kaikilla kielillä sama substanssi, se on kaiken aikaa olemassa kuin luonnon lait, ne voidaan löytää jos tahdotaan,
      Luonnon lait, vakiot pysyy samana vaikka maailma muuttuu joka hetki. Tämä on tosiasia, tieteen käsitys muuttuu tutkimuksen mukaan, mutta oletus lakien pysyvyydestä ei muutu.

    • Anonyymi

      Raamatun opeilla me ilmastomuutos selätetään.
      Kirjassa kehoitetaan ihmisiä täyttämään maa ja olemaan hedelmällinen. Se on toteutunut.
      Auringon ja kuun pysäyttäminen on käännetty sadoille kielille, samoin muurin murtaminen pässinsarvilla Jerikossa. Todella tarpeellinen satu?
      Jumala tappaa ja tuhoaa, kun sille päälle sattuu. Ja usein sattuu. Taivaisessa tarukokoelmassa ei montaa naista esiinny, pilvien päällä on ukkvalta. Kuka siivonnee ja pesnee astiat ja pyykit?

    • Anonyymi

      Mauno Mattila ei ole vanhurskas raamatunopettaja vaan hyvin kiero eksyttäjä ja väärä profeetta. Hänen videoitaan ei ole turvallista katsoa. Kehotan kaikkia hylkäämään Mauno Mattilan.

    • Anonyymi

      Jeesus meni vapaaehtoisesti ristille ja kärsimällä sovitti kaikki maailman synnit minunkin puolesta.
      Kun me uskomme, niin meillä ei ole enää halua tehdä syntiä. Se on Jumalan voima. Tämä uudistaa elämän ja sisältää Mooseksen lain ja luo uudeksi sydämen.

      Ristillä synti sovitettiin Jumala lepytettiin ja ihminen lunastettiin. Kaikki on Jumalan tekoa ja lahjaa.

      jotka olivat saaneet voiton pedosta ja sen kuvasta ja sen nimen luvusta, seisovan sillä lasisella merellä, ja heillä oli Jumalan kanteleet. 15:3 Ja he veisasivat Mooseksen, Jumalan palvelijan, virttä ja Karitsan virttä, sanoen: "Suuret ja ihmeelliset ovat sinun tekosi, Herra Jumala, Kaikkivaltias; vanhurskaat ja totiset ovat sinun tiesi, sinä kansojen kuningas.

      "Suuret ja ihmeelliset ovat sinun tekosi, Herra Jumala, Kaikkivaltias; vanhurskaat ja totiset ovat sinun tiesi, sinä kansojen kuningas.

    • Anonyymi

      Onx tää Jan C. sun puljustas? Siellä tää kaheli julistaa seiskatelkussa, että rukous HAHA! torjuu syövän. Vieressä joku muija huitoo auton kumimattoa uskonkilpenä.

    • Anonyymi

      Kiitos tästä aloituksesta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oulun mellakoitsijat matuja? Kaasuakin tarvittiin

      Kantaväestö harvoin parveilee seurueittain. https://yle.fi/uutiset/3-12042173 "Poliisi: Väkijoukko vastusti aggressiivisesti miehen kiinniottoa Oulu
      Maailman menoa
      131
      3458
    2. Sofia ja Stefu onnellisesti festareilla.

      En halua juoruta enemmän kun on pakko mutta ihana oli nähdä kaunis Sofia ja komea Stefu festareilla Karjaalla.Ihan eri meno kun Martinan kanssa.Stefu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      208
      2476
    3. Ässillä on taas vauhti päällä

      Somehiljaisuus ostosten kuvaamisen jälkeen ja viime yönä on taas Stefun instassa kerrottu totuuksia https://aijaa.com/DvaDp0
      Kotimaiset julkkisjuorut
      60
      1732
    4. Mikä on jäänyt parhaiten mieleen kaivatustasi?

      Laita vielä loppuun onko mies vai nainen. Älkää laittako negatiivisia juttuja.
      Ikävä
      60
      1156
    5. En vain pidä Martinasta.

      En tiedä mikä siinä on..en tiedä mitä on totta, mitä valetta enkä tunne Martinaa ollenkaan ihmisenä. Silti hän vain vaikuttaa kaikin tavoin niin kylm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      261
      1038
    6. 83
      1008
    7. Miksi et enää halunnut kohdata mua?

      Miksi välttelet mua?
      Ikävä
      125
      967
    8. YLEkin ihmettelee Päivin paniikkia

      Ylen haastattelemat oikeusoppineet ihmettelevät Päivin aktiivista rikossyytteistään kirjoittelua ennen oikeudenkäyntejä. Pyrkiikö heikentämään oikeud
      Luterilaisuus
      427
      906
    9. Mä tiiän, et oon ilkee

      Mutta, rakastan sinua! ❤️.. Niin kuin oikeasti! se on vähän niin kuin kielletty rakkaus ja sitähän se on, yrität taistella tunnetta vastaan, mutta taa
      Ikävä
      91
      858
    Aihe