Taajama-merkki

Anonyymi

Muistattehan autoilijat, ettei se taajama-merkki (E22) välttämättä tarkoita sitä, että ajonopeus muuttuisi 50km/h:ssa merkin kohdalla?

85

1675

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kyllä se tarkoittaa. Paitsi, jos liikennemerkillä toisin määrätään.

      Voimassa olevan tieliikennelaki 10.8.2018/729 mukaan "Merkkien E22 ja E23 rajoittamalla alueella on noudatettava taajamassa voimassa olevia liikennesääntöjä."

      Saman lain 9§ mukaan taas "Taajamassa ajoneuvon ja raitiovaunun suurin sallittu nopeus on 50 kilometriä tunnissa, jos liikennemerkillä ei ole osoitettu noudatettavaksi muuta nopeusrajoitusta."

      • Anonyymi

        Eli ei aina tarkoita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli ei aina tarkoita.

        No hehheh, olitpas vitsikäs!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No hehheh, olitpas vitsikäs!

        "Kyllä se tarkoittaa. Paitsi, jos liikennemerkillä toisin määrätään."

        Kyllä ja ei eli vitsikästä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kyllä se tarkoittaa. Paitsi, jos liikennemerkillä toisin määrätään."

        Kyllä ja ei eli vitsikästä?

        Lain mukaan liikennemerkki E22 tarkoittaa nimenomaan sitä, että on noudatettava taajamassa voimassa olevaa 50km/h nopeusrajoitusta.

        Ihan yksiselitteisesti.

        Tilanne muuttuu vasta sitten, jos/kun tielle asetetaan jokin toinen liikennemerkki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lain mukaan liikennemerkki E22 tarkoittaa nimenomaan sitä, että on noudatettava taajamassa voimassa olevaa 50km/h nopeusrajoitusta.

        Ihan yksiselitteisesti.

        Tilanne muuttuu vasta sitten, jos/kun tielle asetetaan jokin toinen liikennemerkki.

        Tarkennan yksiselittelyäsi:

        Nopeusrajoitusmerkin (C32) vaikutusalueesta kerrotaan tieliikennelain liitteessä 3.3 seuraavaa:

        ”Merkki on voimassa kyseisellä tiellä seuraavaan merkkiin C32–C34, E23, E24 tai E26 saakka. Merkin voimassaolo päättyy myös merkkiin E22 (taajama), jollei välittömästi merkin E22 jälkeen ole liikennemerkillä osoitettu uutta nopeusrajoitusta.”

        Eli taajamamerkki ei aina tarkoita sitä, että ajonopeus olisi 50 km/h:ssa, jos välittömästi ko. merkin jälkeen osoitetaan jokin uusi nopeusrajoitus. Tästä hyvä esimerkki Hukanhaudantiellä, jossa Ilomantsista päin tullessa Käkisalmenkadun kieppeillä on ensin 60km/h:ssa merkki, sitten taajama-merkki ja välittömästi sen jälkeen taas 60 km/h:ssa-merkki. Ei liene tarkoitus, että tuon muutaman kymmenen metrin takia jarruteltaisiin ajonopeutta pienemmäksi ja sitten taas kiihdyteltäisiin. Vai luuletko, että sakotettaisiin heti tuon taajama-merkin jälkeen, jos nopeutta olisikin esim. 59 km/h:ssa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkennan yksiselittelyäsi:

        Nopeusrajoitusmerkin (C32) vaikutusalueesta kerrotaan tieliikennelain liitteessä 3.3 seuraavaa:

        ”Merkki on voimassa kyseisellä tiellä seuraavaan merkkiin C32–C34, E23, E24 tai E26 saakka. Merkin voimassaolo päättyy myös merkkiin E22 (taajama), jollei välittömästi merkin E22 jälkeen ole liikennemerkillä osoitettu uutta nopeusrajoitusta.”

        Eli taajamamerkki ei aina tarkoita sitä, että ajonopeus olisi 50 km/h:ssa, jos välittömästi ko. merkin jälkeen osoitetaan jokin uusi nopeusrajoitus. Tästä hyvä esimerkki Hukanhaudantiellä, jossa Ilomantsista päin tullessa Käkisalmenkadun kieppeillä on ensin 60km/h:ssa merkki, sitten taajama-merkki ja välittömästi sen jälkeen taas 60 km/h:ssa-merkki. Ei liene tarkoitus, että tuon muutaman kymmenen metrin takia jarruteltaisiin ajonopeutta pienemmäksi ja sitten taas kiihdyteltäisiin. Vai luuletko, että sakotettaisiin heti tuon taajama-merkin jälkeen, jos nopeutta olisikin esim. 59 km/h:ssa?

        Sinä sekoitat nyt kaksi eri asiaa keskenään.

        Liikennemerkin E22 merkityksen ja muut nopeusrajoitusmerkit.

        Taajamamerkki tarkoittaa, että merkin jälkeen ovat voimassa taajamaa koskevat säännöt.

        Taajamassa on voimassa 50km/h rajoitus, ELLEI LIIKENNEMERKILLÄ TOISIN MÄÄRÄTÄ.

        Jos määrätään toisin muulla liikennemerkillä, se on eri asia.

        Taajamerkki tarkoittaa 50km/h rajoitusta, mutta rajoitusta voidaan muuttaa toisella liikennemerkillä.

        Niin se vaan menee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä sekoitat nyt kaksi eri asiaa keskenään.

        Liikennemerkin E22 merkityksen ja muut nopeusrajoitusmerkit.

        Taajamamerkki tarkoittaa, että merkin jälkeen ovat voimassa taajamaa koskevat säännöt.

        Taajamassa on voimassa 50km/h rajoitus, ELLEI LIIKENNEMERKILLÄ TOISIN MÄÄRÄTÄ.

        Jos määrätään toisin muulla liikennemerkillä, se on eri asia.

        Taajamerkki tarkoittaa 50km/h rajoitusta, mutta rajoitusta voidaan muuttaa toisella liikennemerkillä.

        Niin se vaan menee.

        Mitenkäs tuo alkuperäinen viesti olisi sitten muuttunut epätodeksi koska taajama-merkki, joka tarkoittaa taajaman alkamista ja kertoo ajonopeudeksi 50 km/h:ssa muutetaan välittömästi (mikä lienee välittömästi?) taajama-merkin jälkeen 60 km/h:ssa?

        "Taajamassa on voimassa 50km/h rajoitus, ELLEI LIIKENNEMERKILLÄ TOISIN MÄÄRÄTÄ.", kuten niin painokkaasti toteat. Alkuperäisessä viestissä väitin, ettei taajama-merkki aina tarkoita 50 km/h:ssa.

        Onko siis tämä esimerkkini Käkisalmenkadun kohdan n. 40 metrin matkalla taajama-merkistä siihen seuraavaan 60 km/h:ssa merkkiin asti voimassa 50 km/h:ssa vai 60 km/h:ssa nopeusrajoitus?
        Jos 50 km/h:ssa, niin olin toki väärässä. Jos 60 km/h:ssa, niin taajama-merkki ei siis tuolloin tarkoita, että ajonopeus pitäisi aina ko. merkin kohdalla tarkoita 50 km/h:ssa, kuten (virheelllisesti?) väitin.

        Puhutaankohan me kuitenkin samasta asiasta, mutta olen jostain syystä väärässä? Olemmeko itä-Suomen riitojen lähteillä, josta ne erimielisyydet syntyvät?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitenkäs tuo alkuperäinen viesti olisi sitten muuttunut epätodeksi koska taajama-merkki, joka tarkoittaa taajaman alkamista ja kertoo ajonopeudeksi 50 km/h:ssa muutetaan välittömästi (mikä lienee välittömästi?) taajama-merkin jälkeen 60 km/h:ssa?

        "Taajamassa on voimassa 50km/h rajoitus, ELLEI LIIKENNEMERKILLÄ TOISIN MÄÄRÄTÄ.", kuten niin painokkaasti toteat. Alkuperäisessä viestissä väitin, ettei taajama-merkki aina tarkoita 50 km/h:ssa.

        Onko siis tämä esimerkkini Käkisalmenkadun kohdan n. 40 metrin matkalla taajama-merkistä siihen seuraavaan 60 km/h:ssa merkkiin asti voimassa 50 km/h:ssa vai 60 km/h:ssa nopeusrajoitus?
        Jos 50 km/h:ssa, niin olin toki väärässä. Jos 60 km/h:ssa, niin taajama-merkki ei siis tuolloin tarkoita, että ajonopeus pitäisi aina ko. merkin kohdalla tarkoita 50 km/h:ssa, kuten (virheelllisesti?) väitin.

        Puhutaankohan me kuitenkin samasta asiasta, mutta olen jostain syystä väärässä? Olemmeko itä-Suomen riitojen lähteillä, josta ne erimielisyydet syntyvät?

        Taidat olla harvinaisen tyhmä saivartelija.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taidat olla harvinaisen tyhmä saivartelija.

        Harvinaisen tyhmä kommentti. Oikein verbaalisuuden huipentuma. Samalla tasolla teidän jäkäti jäk ja nissan-pöteröripuli-selittelijän kanssa.
        Suoraan kysymykseen vastaaminen lienee teidän savolaisten takatunkiolla kituvien vaikein asia. Ei muuta kun 1 1=ööö öö ööö, eiköstä vaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Harvinaisen tyhmä kommentti. Oikein verbaalisuuden huipentuma. Samalla tasolla teidän jäkäti jäk ja nissan-pöteröripuli-selittelijän kanssa.
        Suoraan kysymykseen vastaaminen lienee teidän savolaisten takatunkiolla kituvien vaikein asia. Ei muuta kun 1 1=ööö öö ööö, eiköstä vaan?

        Taisi osua ja upota :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Harvinaisen tyhmä kommentti. Oikein verbaalisuuden huipentuma. Samalla tasolla teidän jäkäti jäk ja nissan-pöteröripuli-selittelijän kanssa.
        Suoraan kysymykseen vastaaminen lienee teidän savolaisten takatunkiolla kituvien vaikein asia. Ei muuta kun 1 1=ööö öö ööö, eiköstä vaan?

        "Oikein verbaalisuuden huipentuma." Kannattaa ottaa selvää käyttämistään sivistyssanoista, ettei munaa itseään täysin. Tosin teit sen jo muutenkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitenkäs tuo alkuperäinen viesti olisi sitten muuttunut epätodeksi koska taajama-merkki, joka tarkoittaa taajaman alkamista ja kertoo ajonopeudeksi 50 km/h:ssa muutetaan välittömästi (mikä lienee välittömästi?) taajama-merkin jälkeen 60 km/h:ssa?

        "Taajamassa on voimassa 50km/h rajoitus, ELLEI LIIKENNEMERKILLÄ TOISIN MÄÄRÄTÄ.", kuten niin painokkaasti toteat. Alkuperäisessä viestissä väitin, ettei taajama-merkki aina tarkoita 50 km/h:ssa.

        Onko siis tämä esimerkkini Käkisalmenkadun kohdan n. 40 metrin matkalla taajama-merkistä siihen seuraavaan 60 km/h:ssa merkkiin asti voimassa 50 km/h:ssa vai 60 km/h:ssa nopeusrajoitus?
        Jos 50 km/h:ssa, niin olin toki väärässä. Jos 60 km/h:ssa, niin taajama-merkki ei siis tuolloin tarkoita, että ajonopeus pitäisi aina ko. merkin kohdalla tarkoita 50 km/h:ssa, kuten (virheelllisesti?) väitin.

        Puhutaankohan me kuitenkin samasta asiasta, mutta olen jostain syystä väärässä? Olemmeko itä-Suomen riitojen lähteillä, josta ne erimielisyydet syntyvät?

        Aattelepa nyt ihan ite! Melkein yhtä laillahan sinä olisit voinut väittää, että 100km/h liikennemerkki ei aina tarkoita, että rajoitus olisi 100km/h.

        Ihan vastaavasti, kun 100km/h rajoitusta voidaan muuttaa toisella liikennemerkillä, voidaan myös taajamamerkin 50km/h rajoitusta muuttaa toisella liikennemerkillä.

        Myös Käkisalmenkadulla.

        Toinen asia on sitten se, miten herkästi poliisi puuttuu 10km/h tai pienempiin ylinopeuksiin tuolla 40m matkalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Oikein verbaalisuuden huipentuma." Kannattaa ottaa selvää käyttämistään sivistyssanoista, ettei munaa itseään täysin. Tosin teit sen jo muutenkin.

        Onko tuo tapasi kertoa, että olin oikeassa vai suuntaatko huomion liikenneympyröissä kakkimiseen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kyllä se tarkoittaa. Paitsi, jos liikennemerkillä toisin määrätään."

        Kyllä ja ei eli vitsikästä?

        Itseasiassa, taajamamerkin, ja toisen rajoitusta osoittavan merkin välinen matka, pitäisi ajaa MAX 50km/h, siis jos tarkkoja ollaan, rajoitushan alkaa aina merkiltä, ei jonkin matkaa sen jälkeen.


    • Anonyymi

      No on teillä kiistelyn aiheet ja itsesään selvästä asiasta.

      Jos nopeusrajoitusmerkki on vaikka 100 m ennen taajamamerkkiä niin merkin määräämä rajoitus on voimassa vain taajamamerkkiin asti, jolloin alkaa 50 rajoitus.

      Jos taas nopeusrajoitusmerkki on taajamamerkin jälkeen niin periaatteessa taajamamerkiltä nopeusrajoitusmerkille asti on voimassa taajamamerkin määräämä 50 rajoitus.

      Oma soppansa on jos vastaan tulee pihakadun alkamisen osoittava merkki, jolloin rajoitus onkin 20 kmh.

      Taisi mennä jo liian monimutkaiseksi joensuun nissanisteille ja pylpyräsontijoille...

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Merkki 571, taajama.

      "Taajamamerkein merkittävällä alueella tulee olla taaja tienvarsiasutus tai muita taajaan sijaitsevia, liikennettä synnyttäviä toimintoja sekä voimassa oleva korkeintaan 60 km/h suuruinen nopeusrajoitus."

      "Merkki tulee sijoittaa tienkohtaan, jossa on tai jonka jälkeen välittömästi alkaa korkeintaan 60 km/h suuruinen nopeusrajoitus. Merkin yhteyteen ei saa sijoittaa kielto- tai rajoitusmerkkiä. Taajaman alkamiskohdassa osoitetaan taajaman yleisestä nopeusrajoituksesta poikkeava rajoitus sijoittamalla nopeusrajoitusmerkki 20 - 60 metrin etäisyydelle merkin 571 jälkeen siten, että molemmat merkit ovat samanaikaisesti havaittavissa."

      https://julkaisut.vayla.fi/thohje/pdf/2100063-v-09-nopeusrajotukset.pdf

      Turvallista matkaa!

      • Anonyymi

        Pari pikku juttua:

        1) Linkittämäsi asiakirja on lähes 12 vuotta vanha tiehallinnon yleisohje nopeusrajoituksista.
        2) Merkkiä 571 ei enää ole olemassa, vaan voimassa olevan tieliikennelaki 10.8.2018/729 mukaan kyseessä on merkki E22.

        E22 on lain 80§ tarkoittama sääntömerkki, jolla annetaan tienkäyttäjille sääntö tai osoitetaan tienkohta, jossa merkkiin liittyvää liikennesääntöä sovelletaan. "Merkkien E22 ja E23 rajoittamalla alueella on noudatettava taajamassa voimassa olevia liikennesääntöjä."

        Saman lain 9§ mukaan taas "Taajamassa ajoneuvon ja raitiovaunun suurin sallittu nopeus on 50 kilometriä tunnissa, jos liikennemerkillä ei ole osoitettu noudatettavaksi muuta nopeusrajoitusta."

        Linkki lakiin tässä: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pari pikku juttua:

        1) Linkittämäsi asiakirja on lähes 12 vuotta vanha tiehallinnon yleisohje nopeusrajoituksista.
        2) Merkkiä 571 ei enää ole olemassa, vaan voimassa olevan tieliikennelaki 10.8.2018/729 mukaan kyseessä on merkki E22.

        E22 on lain 80§ tarkoittama sääntömerkki, jolla annetaan tienkäyttäjille sääntö tai osoitetaan tienkohta, jossa merkkiin liittyvää liikennesääntöä sovelletaan. "Merkkien E22 ja E23 rajoittamalla alueella on noudatettava taajamassa voimassa olevia liikennesääntöjä."

        Saman lain 9§ mukaan taas "Taajamassa ajoneuvon ja raitiovaunun suurin sallittu nopeus on 50 kilometriä tunnissa, jos liikennemerkillä ei ole osoitettu noudatettavaksi muuta nopeusrajoitusta."

        Linkki lakiin tässä: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729

        Onkohan kyseisessä kohdassa sitten osoitettu noudatettavaksi muuta nopeusrajoitusta?


    • Anonyymi

      saapiko nissanilla ajella ylpyrään kakille jos on taamaja merkki tien varresa. onko erkinpellitys taamaja ja saapiko eksät ajella taamajassa jos ovat ehtimässä entistä akkaansa. saapiko. häh. sanopas

      • Anonyymi

        poika. sinä alat oppia


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        poika. sinä alat oppia

        Oppia? Unohdin kirjoitustaidon, käytöstavat ja paljon muutakin ja sinusta alan oppia? Miltähän tasolta itse aloit saada itsellesi tuota "oppia"?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oppia? Unohdin kirjoitustaidon, käytöstavat ja paljon muutakin ja sinusta alan oppia? Miltähän tasolta itse aloit saada itsellesi tuota "oppia"?

        joisuussa kaikissa asuu pieni nissanisti ja ylpyräkakkija. myös sinussa. ja etenkin sinussa


    • Anonyymi

      25 vastausta, mutta ei... vastausta melko suoraan kysymykseen. Ihan, kuin kaikki ex-vaimoni olisivat täällä kiertelemässä totuutta.
      Mites se on: Ilomantsista päin tultaessa milloin alkaa 50 nopeusrajoitus huomioiden että okei; taajamamerkki on ja sen määrittelemän ajonopeiden "kumoava" 60 nopeusrajoitus heti perässä.

      • Anonyymi

        Kuule ei me tiedetä, mutta sitähän me ei voida paljastaa. Parempi vain puhua 'joensuuta' ja heittää ripulia ja tasausympyröitä sekaan.
        Auttoiko tää selitelmä? Joko nyt tiedät?


      • Anonyymi

        Onko sinun ihan oikeasti noin vaikea ymmärtää selviä asioita?

        Taajamamerkin jälkeen on rajoitus 50km/h ja 60km/h merkin jälkeen rajoitus on 60km/h.

        Yksinkertaista, eikö vain?

        Jossain niiden merkkien väli voi olla vähän pidempi ja jossain vähän lyhyempi, mutta em. sääntö pätee silti.

        P.S. Eipä taida olla isokaan ihme, että sinulla on runsaasti ex-vaimoja...


      • Anonyymi

        No ei ihme että akat ovat lähteneet litomaan moisen inttäjän völjystä, eihän sinua kuuntelisi erkkikään...


    • Anonyymi

      tietääkös kukaan, milloin pysäkiltä lähtevää linja-autoa on väistettävä?
      Ennen uusia lakeja se oli alle 60 rajoituksilla, mutta miten lie sitten nykysin.
      Olen tätä kysynyt jo monta kertaa, mutta kukkaa ei tiijä.

      • Anonyymi

        No tuota, kyllä minä henkilöautollani väistän aina pysäkiltä lähtevää rivitalon kokoista bussia olipa rajoitus mikä tahansa, on meinaan vielä itsesuojeluvaisto tallella. Ei se ruumishuoneella paljon lämmitä vaikka olisi ollut lain mukaan oikeassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No tuota, kyllä minä henkilöautollani väistän aina pysäkiltä lähtevää rivitalon kokoista bussia olipa rajoitus mikä tahansa, on meinaan vielä itsesuojeluvaisto tallella. Ei se ruumishuoneella paljon lämmitä vaikka olisi ollut lain mukaan oikeassa.

        Väistätkö pysäkiltä lähteviä saman kokoisia henkilöautoja? Entä pienempiä autoja tai kaksipyöräisiä? Jalankulkijat suojateillä nyt ainakin ovat autoasi paljon pienempiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väistätkö pysäkiltä lähteviä saman kokoisia henkilöautoja? Entä pienempiä autoja tai kaksipyöräisiä? Jalankulkijat suojateillä nyt ainakin ovat autoasi paljon pienempiä.

        Hohhoijaa... No mitäpäs luulisit, inttäjä...?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hohhoijaa... No mitäpäs luulisit, inttäjä...?

        Käytänpä minäkin erästä typerää sanontaa: osui ja upposi?
        Et sitten voinut vastata kaverin kysymykseen, vaan aloitit TAAS itä-suomalaiseen tapaan kiertelemään vastausta joko tietämättömyyttäsi tai muuten vaan kieroillaksesi ja puhumaan ihan jostakin muusta. Melkoinen inttäjä olet siis itsekin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käytänpä minäkin erästä typerää sanontaa: osui ja upposi?
        Et sitten voinut vastata kaverin kysymykseen, vaan aloitit TAAS itä-suomalaiseen tapaan kiertelemään vastausta joko tietämättömyyttäsi tai muuten vaan kieroillaksesi ja puhumaan ihan jostakin muusta. Melkoinen inttäjä olet siis itsekin.

        Huoh... No, yritetäänpä tarkentaa vastausta vaikka sanamuotoa ja pilkunpaikkaa muuttamalla, jospa se menisi paremmin savolaisgeenisen pohjois-karjalaisen inttäjän tajuntaan:

        No tuota, kyllä minä henkilöautollani väistän aina MYÖS pysäkiltä lähtevää rivitalon kokoista bussia, muusta liikenteestä puhumattakaan, ennemmin kuin annan kolarin tapahtua, olipa rajoitus mikä tahansa. On meinaan vielä itsesuojeluvaisto tallella, eikä se ruumishuoneella paljon lämmitä vaikka olisi ollut lain mukaan oikeassa.

        Toivottavasti nyt ymmärsit, en jaksa enää kuulattomien kanssa väitellä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huoh... No, yritetäänpä tarkentaa vastausta vaikka sanamuotoa ja pilkunpaikkaa muuttamalla, jospa se menisi paremmin savolaisgeenisen pohjois-karjalaisen inttäjän tajuntaan:

        No tuota, kyllä minä henkilöautollani väistän aina MYÖS pysäkiltä lähtevää rivitalon kokoista bussia, muusta liikenteestä puhumattakaan, ennemmin kuin annan kolarin tapahtua, olipa rajoitus mikä tahansa. On meinaan vielä itsesuojeluvaisto tallella, eikä se ruumishuoneella paljon lämmitä vaikka olisi ollut lain mukaan oikeassa.

        Toivottavasti nyt ymmärsit, en jaksa enää kuulattomien kanssa väitellä...

        Kommentissasi käytit sanaa "itsesuojeluvaisto", joten päättelin siitä ettet pienemmissä tapauksissa tuota vaistoa tarvitse....
        Kiitos täsmennyksestäsi. Nyt kun vauhtiin päästiin, niin löytyiskö tuohon ihan ensimmäiseen taajamamerkki-kysymykseenkin vastausta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kommentissasi käytit sanaa "itsesuojeluvaisto", joten päättelin siitä ettet pienemmissä tapauksissa tuota vaistoa tarvitse....
        Kiitos täsmennyksestäsi. Nyt kun vauhtiin päästiin, niin löytyiskö tuohon ihan ensimmäiseen taajamamerkki-kysymykseenkin vastausta?

        V**unko väliä kelleen on ajatko siinä 50 m matkalla 50 vai 60 vai 40, ei siinä kukaan kuitenkaan tutkaa pidä. Jos saivartelusta puhutaan niin aloitus on juuri sitä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        V**unko väliä kelleen on ajatko siinä 50 m matkalla 50 vai 60 vai 40, ei siinä kukaan kuitenkaan tutkaa pidä. Jos saivartelusta puhutaan niin aloitus on juuri sitä!

        Sitähän minäkin, et tiedä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitähän minäkin, et tiedä...

        Tuhlaa sinä energiaasi turhan tiedon hankkimiseen, älykkäille tuollaisella tiedolla ei ole mitään merkitystä. Jos asia oikeasti kiinnostaa niin mitä täällä intät, kysy lainoppineilta tai liikenneasiantuntijoilta, esim. Trafista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuhlaa sinä energiaasi turhan tiedon hankkimiseen, älykkäille tuollaisella tiedolla ei ole mitään merkitystä. Jos asia oikeasti kiinnostaa niin mitä täällä intät, kysy lainoppineilta tai liikenneasiantuntijoilta, esim. Trafista.

        Sinua viisaampia on hyvin helppo löytää. Mitä muuten täällä pyörit, jos et osaa vastata. Tunnelmoi jossain muualla. On kait teille jotkut omat sivunne. Esim. Ennen aamukusella käyntiä siitettyjen sivut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinua viisaampia on hyvin helppo löytää. Mitä muuten täällä pyörit, jos et osaa vastata. Tunnelmoi jossain muualla. On kait teille jotkut omat sivunne. Esim. Ennen aamukusella käyntiä siitettyjen sivut.

        Valitan todella jos et osaa etsiä vastausta itseäsi kiinnostavaan? kysymykseen edes näin nettiaikana, jolloin tietoa saa jos haluaa. Ihmettelen jopa ettet itse jo tiedä vastausta, kun tunnut olevan niin mahottoman etevä ja viisas... Mutta näkeehän jokainen jolla silmät on että ei päätarkoituksesi olekaan tiedonhakeminen, vaan pelkästään harrastusluontoinen inttäminen ja saivartelu. Käy nyt hyvä ihminen tutkimassa ne Trafin sivut ennenkuin enempää nolaat itseäsi. Tai mitäpä se minua haittaa, senkun nolaat...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitähän minäkin, et tiedä...

        Ethän itekään tiedä kun täällä mouruat, autenttisen tiedon alkulähteillä... Melko surkeaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ethän itekään tiedä kun täällä mouruat, autenttisen tiedon alkulähteillä... Melko surkeaa.

        En tiedä, en. Ja arvaatko mitä: siksi kysyinkin asiasta, mutta samahan tuo taitaa olla jos kysyn vaikka vasemman jalan saappaaltani. Painitte samassa sarjassa mitä tietoon tulee. (Sori, saapas...)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tiedä, en. Ja arvaatko mitä: siksi kysyinkin asiasta, mutta samahan tuo taitaa olla jos kysyn vaikka vasemman jalan saappaaltani. Painitte samassa sarjassa mitä tietoon tulee. (Sori, saapas...)

        Samalla tunnustat ettet osaa käyttää internettiä suomi24:ää pidemmälle. Mutta jospa vieä oppisit niin ei tarvitsisi tyhmiltä kyselä...


      • Anonyymi

        Tämä oli järkevin kommentti tässä ketjussa. Kiitos.


    • Anonyymi

      Täähän on hyvä ja selkeä keskustelu koskien liikennesääntöjä. Antaa hyvän ja luotettavan kuvan Joensuulaisten yhteistyöstä ja taidoista tuolla liikenteestä.

      Olisi mulla oma minua askarruttanut liikennekysymys. Jos kaista alkaa siten, että kaistaa edeltää bussipysäkki, niin olen huomannut monen ajavan tämän bussipysäkin kautta alkavalle kaistalle. Onko tämä joku Joensuulainen tyyli vai jatkanko omia perinteitäni ja vaihdan kaistalle vasta ajoratamerkintöjen jälkeen?

      • Anonyymi

        Bussipysäkin kautta ryhmittyminen alkavalle kaistalle on täysin luvallista jos pysäkin kohdalla on katkoviiva, kuten esimerkiksi kaupungista päin prismaan käännyttäessä on.


      • Anonyymi

        Joensuussa on ihan selvät liikennesäännöt ja liikenne muutenkin harvinaisen selväpiirteistä. Täällä nyt vaan on pieni joukko puupäitä jotka soveltavat liikennesääntöjä ja muitakin lakeja ja määräyksiä itselleen sopivaksi ja oman vähäisen aivokapasiteetin mukaiseksi.
        Muiden ei auta kuin koettaa autella näitä säilymään hengissä liikenteessä ja väistellä, vaikka ei siihen velvollisuutta olisikaan. Viisampi antaa periksi ja väistää ja antaa tilaa jos toinen ei itse ymmärrä omaa parastaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joensuussa on ihan selvät liikennesäännöt ja liikenne muutenkin harvinaisen selväpiirteistä. Täällä nyt vaan on pieni joukko puupäitä jotka soveltavat liikennesääntöjä ja muitakin lakeja ja määräyksiä itselleen sopivaksi ja oman vähäisen aivokapasiteetin mukaiseksi.
        Muiden ei auta kuin koettaa autella näitä säilymään hengissä liikenteessä ja väistellä, vaikka ei siihen velvollisuutta olisikaan. Viisampi antaa periksi ja väistää ja antaa tilaa jos toinen ei itse ymmärrä omaa parastaan.

        Upea vuodatus ja tuosta voi joku kirjailla jopa huoneentaulun. Tuohon ihan alkuperäiseen ei vain tunnu saavan vastausta, kun rupes itseänikin kiinnostamaan. Liekö tämä sitä ns. hiljaista tietoa, josta siis ollaan hiljaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Upea vuodatus ja tuosta voi joku kirjailla jopa huoneentaulun. Tuohon ihan alkuperäiseen ei vain tunnu saavan vastausta, kun rupes itseänikin kiinnostamaan. Liekö tämä sitä ns. hiljaista tietoa, josta siis ollaan hiljaa?

        Sitähän minäkin, että tunnelman vuoksi täällä vaan selitellään, mutta suoriin kysymyksiin ei saa vastausta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitähän minäkin, että tunnelman vuoksi täällä vaan selitellään, mutta suoriin kysymyksiin ei saa vastausta.

        Tunnut olevankin viherpunikkien koulutuskeskuksen, itä-suolen yliopiston hömppämaisterikasvatteja. Kun et muualle pääse pätemään, niin aina voi viisauttaan tulla näyttämään suomi24 sivuille, vaikka eihän se onnistu sielläkään.


    • Anonyymi

      Luin jostain, että vilkun käyttö on eräänlaista liikenteessä keskustelemista. Moni on tainnut vaan vilkun käytön sijaan vaihtaa keskustelunsa kännykkään korvallisellaan.

      • Anonyymi

        Vilkku pitää laittaa päälle niin hyvissä ajoin että itseäkin hävettää. (Ensio Itkonen)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vilkku pitää laittaa päälle niin hyvissä ajoin että itseäkin hävettää. (Ensio Itkonen)

        Joitakin ujoja tuntuu tuo "turha" itsensä esille tuominen (vilkun käyttäminen) hävettävän siinä määrin, että he jättävät sen kokonaan tekemättä.


    • Anonyymi

      eikö kukkaa tiijä, pitääkö linja-autoa väistää ku se lähtee pysäkiltä 60 rajotuksella?

      Kaveri on bussikuski, mutta ei sekkää tienny. Nää lait kun muuttuu alvariinsa.

    • Anonyymi

      Ajakaa joinsuun pöteröt siinä taajamamerkillä vaikka kahtakymppiä tai vaikka satasta, se on ihan yksi ja sama teille ja muille. V**un tyhjänvinkujat, kelaelätit nettosaajat, muuta tekemistä ei ole kuin piipittää jonninjoutavasta.

      • Anonyymi

        Ai et tiedä...?


      • Anonyymi

        Mukavaa että sinäkin osaat edes yhden sivistyssanan. :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mukavaa että sinäkin osaat edes yhden sivistyssanan. :D

        Ja samalla sinutkin tunnetaan samalla sanalla. Kätevää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja samalla sinutkin tunnetaan samalla sanalla. Kätevää.

        Nisukka vaihtanut tyyliä. Se vanha sumuvalopylpyrätyyli oli parempi...


    • Anonyymi

      Alkuperäinen kommentoija 10.07.2021 klo 14:48 oli aivan oikeassa. Taajama-merkki ei tarkoita aina 50km/h:ssa ajonopeutta.

      https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1987/19870025
      "Merkki tulee sijoittaa tienkohtaan, jossa on tai jonka jälkeen välittömästi alkaa korkeintaan 60 km/h suuruinen nopeusrajoitus. Merkin yhteyteen ei saa sijoittaa kielto- tai rajoitusmerkkiä. Taajaman alkamiskohdassa osoitetaan taajaman yleisestä nopeusrajoituksesta poikkeava rajoitus sijoittamalla nopeusrajoitusta osoittava liikennemerkki 20-60 metrin etäisyydelle merkin 571 jälkeen siten, että molemmat merkit ovat samanaikaisesti havaittavissa."

      Ja tuollaisia taajama-merkkejä ja niitä välittömästi seuraavia muita, kuin 50km/h:ssa nopeusrajoituksia on siellä teidänkin maakunnassannekin hyvin monessa paikkaa.

      • Anonyymi

        Ei minusta.

        Jos/kun tiellä on taajamamerkki ja sen jälkeen jokin nopeusrajoitusmerkki, niin kyse on tilanteesta, jossa "LIIKENNEMERKILLÄ ON TOISIN MÄÄRÄTTY".

        Mikäli aloittaja olisi oikeassa, pitäisi löytyä sellainen poikkeustilanne, jossa ilman toista liikennemerkkiä nopeusrajoitus olisi jotakin muuta kuin 50km/h.

        P. S. Linkittämäsi lainkohta on vanhentunut, liikennemerkkiä 571 ei enää ole olemassa. Nykyään taajamamerkki on liikennemerkki E22.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei minusta.

        Jos/kun tiellä on taajamamerkki ja sen jälkeen jokin nopeusrajoitusmerkki, niin kyse on tilanteesta, jossa "LIIKENNEMERKILLÄ ON TOISIN MÄÄRÄTTY".

        Mikäli aloittaja olisi oikeassa, pitäisi löytyä sellainen poikkeustilanne, jossa ilman toista liikennemerkkiä nopeusrajoitus olisi jotakin muuta kuin 50km/h.

        P. S. Linkittämäsi lainkohta on vanhentunut, liikennemerkkiä 571 ei enää ole olemassa. Nykyään taajamamerkki on liikennemerkki E22.

        Muistattehan autoilijat, että taajama-merkki (E22) tarkoittaa sitä, että ajonopeus muuttuu 50km/h:ssa merkin kohdalla. Näinkö?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muistattehan autoilijat, että taajama-merkki (E22) tarkoittaa sitä, että ajonopeus muuttuu 50km/h:ssa merkin kohdalla. Näinkö?

        Näinpäti näin. Eikö se ole ihan selvää?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näinpäti näin. Eikö se ole ihan selvää?

        ...mutta kuuttakymppiä saa merkin kohdalla ajaa, koska siellä hiukan kauempanahan se nakottaa 60-merkki?
        Suosittelet siis jarruttelemaan tuon pikkupätkän ajaksi nopeutta? Oletko sujuvaa liikennettä vastaan? Laskeudutko pian merkin kohdalle kadulle istumaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ...mutta kuuttakymppiä saa merkin kohdalla ajaa, koska siellä hiukan kauempanahan se nakottaa 60-merkki?
        Suosittelet siis jarruttelemaan tuon pikkupätkän ajaksi nopeutta? Oletko sujuvaa liikennettä vastaan? Laskeudutko pian merkin kohdalle kadulle istumaan?

        Ei kyse ole minun mielipiteestäni. Merkin vaikutus alkaa aina merkin kohdalta ja päättyy kun toisella merkillä muuta määrätään. Näin aina liikennemerkin kohdalla.
        En istu tiellä vaan noudatan liikennemerkkejä. Noudata sinäkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muistattehan autoilijat, että taajama-merkki (E22) tarkoittaa sitä, että ajonopeus muuttuu 50km/h:ssa merkin kohdalla. Näinkö?

        Kyllä.

        ELLEI LIIKENNEMERKILLÄ TOISIN MÄÄRÄTÄ.

        Ja silloin, kun on jokin nopeusrajoitusmerkki taajamamerkin jälkeen, niin kysehän on nimenomaan siitä, että LIIKENNEMERKILLÄ TOISIN MÄÄRÄTÄÄN.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä.

        ELLEI LIIKENNEMERKILLÄ TOISIN MÄÄRÄTÄ.

        Ja silloin, kun on jokin nopeusrajoitusmerkki taajamamerkin jälkeen, niin kysehän on nimenomaan siitä, että LIIKENNEMERKILLÄ TOISIN MÄÄRÄTÄÄN.

        No mutta, eihän tuo alkuperäisen viestin kirjoittaja ihan hakoteilla ollutkaan. Jätti vain mainitsematta tuon välittömästi taajama-merkin jälkeen luettavissa olevan muun kuin 50km/hssa merkin eli toisin määräävän merkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No mutta, eihän tuo alkuperäisen viestin kirjoittaja ihan hakoteilla ollutkaan. Jätti vain mainitsematta tuon välittömästi taajama-merkin jälkeen luettavissa olevan muun kuin 50km/hssa merkin eli toisin määräävän merkin.

        Aika pitkälti sama asia, kuin jos olisi väittänyt, että 80km/h merkki ei välttämättä tarkoita sitä, että rajoitus on 80km/h.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika pitkälti sama asia, kuin jos olisi väittänyt, että 80km/h merkki ei välttämättä tarkoita sitä, että rajoitus on 80km/h.

        Oiskoon se eka viestintuoja jättänyt vuan piättelemisen aihetta. Ei se piätteleminen kaitennii kaikilta onnistune.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika pitkälti sama asia, kuin jos olisi väittänyt, että 80km/h merkki ei välttämättä tarkoita sitä, että rajoitus on 80km/h.

        Eikös taajamamerkki meinaa et on 50 nopeus ellei siellä kauempana tai siis melko liki oo joku muu nopeusrajoitus. Jos on ni se on sit se muu ja jos ei oo ni sit 50.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oiskoon se eka viestintuoja jättänyt vuan piättelemisen aihetta. Ei se piätteleminen kaitennii kaikilta onnistune.

        Mitä päättelemistä tuossa selvässä asiassa muka on?

        Kuten joku jo tuolla edellä totesikin, liikennemerkin vaikutus alkaa merkin kohdalta ja päättyy, kun toisella merkillä muuta määrätään.

        Aina toki voi saivarrella siitä, mikä tarkasti ottaen on rajoitus niiden muutamien kymmenien metrien matkalla, joka liikennemerkkien välissä on, mutta eikö se ole melko turhaa. Perussäännöllä pärjää mainiosti arkiliikenteessä.

        Aikoinaan tuttavani oli harmissaan, kun oli saanut ylinopeussakon ajettuaan taajama päättyy liikennemerkin jälkeen poliisin nopeusvalvontaan 80km/h.

        Parin viikon päästä tapahtuneesta hän sai poliisilta kirjeen, jossa neuvottiin repimään sakkolappu ja unohtamaan koko asia.

        Tarkemmin perusteita selvitettäessä kävi ilmi, että joku toinen sakon saanut oli perehtynyt olosuhteisiin tarkemmin ja todennut, että alueelle tarkoitettu 60km/h rajoitusmerkki oli muutamia metrejä ennen taajama päättyy merkkiä.

        Niin ollen poliisille ei jäänyt muita vaihtoehtoja, kuin perua aiheettomat sakot.

        Liikennemerkkien paikkoja korjattiin sitten melko pikaisella aikataululla...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös taajamamerkki meinaa et on 50 nopeus ellei siellä kauempana tai siis melko liki oo joku muu nopeusrajoitus. Jos on ni se on sit se muu ja jos ei oo ni sit 50.

        Juu, tai sit se on se taikka jos se ei ookkaan se niin sit se saattaa olla jokin muu, tai sit joku ihan muu, tai jotakin siihen suuntaan... Tai sitten toisinpäin, tai sitten ihan miten vaan.


      • Anonyymi

        Taajamamerkki pitää olla kun taajama alkaa.
        Mutta syystä tahi toisesta taajama alueella voidaan poiketa taajamamerkin määräämästä nopeudesta suuntaan taikka toiseen.
        Kuitenkin yksinkertainen pääsääntö tavalliselle tienkäyttäjälle on noudattaa sitä mitä kulloinkin kohdalla oleva merkki määrää.
        Ihan turhaa on pohtia mitään lakiknoppeja ja yrittää tulkita ja soveltaa sääntöjä oman mielensä mukaan.
        Merkin vaikutus alkaa merkin kohdalta ja kestää sinne asti kunnes toinen merkki sen kumoaa.
        Kaikki muu on pelkkää saivartelua.


    • Anonyymi

      nyhän mulle selvisi tämän keuskustelun itea. taamajan erkki on yks erkinpellityksen eksistä. erkki taamaja asuu erkinpellissä lähellä siinä mihin uutta liikenneylpyrää rakennellaan. on siinä hyvä erkki taamajalla käyvä ohittelemassa ja sunmutusvaloloita polttelemassa jos sillä sattuuu nissani olemaan. osta erkki nissani. kuulitko. häh. taamajan erkki.

      • Anonyymi

        Kiitos mielenkiinnostasi taajama-merkkiä kohtaan, nissan-höperö.


    • Anonyymi

      Voimassa olevan tieliikennelain (729/2018) kyseistä väistämisvelvollisuutta käsittelevä 27 § on muotoiltu seuraavasti:

      ”Jos pysäkillä oleva linja-auto tiellä, jolla suurin sallittu nopeus on enintään 60 kilometriä tunnissa, osoittaa suuntamerkillä aikovansa lähteä liikkeelle, samalla tai viereisellä ajokaistalla pysäkkiä lähestyvällä ajoneuvolla on väistettävä pysäkiltä lähtevää linja-autoa. Kun pysäkin viereinen ajokaista on pyöräkaista, myös pyöräkaistan viereistä ajokaistaa pysäkkiä lähestyvällä ajoneuvolla on väistettävä pysäkiltä lähtevää linja-autoa.”

      Lainkohdassa käytetään vain yleisnimitystä ”linja-auto”. Tieliikennelain 2 § määrittelee ajoneuvot seuraavasti: ”Tässä laissa tarkoitetaan: … 21) ajoneuvolla ajoneuvolaissa (1090/2002) tarkoitettua maalla kulkevaa laitetta, joka ei kulje kiskoilla;”

      Voimassa olevan ajoneuvolain (1090/2002) 10 § taas määrittelee linja-auton tarkemmin näin: ”M2- ja M3-luokan ajoneuvo (linja-auto) on ensisijaisesti matkustajien ja heidän matkatavaroidensa kuljettamiseen suunniteltu ja rakennettu auto, jossa on kuljettajan istuinpaikan lisäksi enemmän kuin kahdeksan istumapaikkaa; M2-luokan ajoneuvon luokittelumassa on enintään 5 tonnia ja M3-luokan ajoneuvon yli 5 tonnia; M2- ja M3-luokan ajoneuvossa voi olla istumapaikkojen lisäksi seisoville matkustajille varattu tila;”

      Linja-auto voi siis kysymyksessä esitetyn mukaisesti olla hyvin monen kokoinen ja näköinen, eikä välttämättä yksiselitteisesti linja-autoksi tunnistettavissa. Tällöin ainoa tapa pysäkkiä lähestyttäessä on ennakoida tilanne hyvin ja tiedostettava, että pysäkillä oleva ajoneuvo voi olla linja-auto. Nopeutta vähentämällä annetaan itselle mahdollisuus tulkita tilannetta tarkemmin ja tarvittaessa väistää pysäkiltä lähtevää.

      Eli Marjalantiellä 60 rajotuksella on nykysin väistettävä pysäkiltä lähtevää oletettua linja-autoa.

      • Anonyymi

        miksi tämäkin piti mennä muuttamaan uudessa laissa???
        Ei kukaan tiijä, että 60 rajotuksella pitää väistellä, ku ennen se oli alle 60 rajotuksella.

        Ihme vatulointii kaikki lain säätäminen, niinku tääki parkkeeraaminen miten päin hyvänsä. Ihan älytöntä ja nää valkoset keskiviivat, joista ei ota erkkikään selvää mitä ne tarkottaa.


      • Anonyymi

        Saatko suurtakin tyydytystä pilkunnus**misesta ja saivartelusta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        miksi tämäkin piti mennä muuttamaan uudessa laissa???
        Ei kukaan tiijä, että 60 rajotuksella pitää väistellä, ku ennen se oli alle 60 rajotuksella.

        Ihme vatulointii kaikki lain säätäminen, niinku tääki parkkeeraaminen miten päin hyvänsä. Ihan älytöntä ja nää valkoset keskiviivat, joista ei ota erkkikään selvää mitä ne tarkottaa.

        kyllä erkki taamaja ottaa. taamajan erkki näky ajavan valkosella nissanillaan sumutusvalaistus kytkettynä ja vakonopeuspiristintä käyttäen kohti keskikaupunnin liikenneylpyröitä. liekö ollu kakille menossa vaiko kimmel paariin tytsyä rienoomaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kyllä erkki taamaja ottaa. taamajan erkki näky ajavan valkosella nissanillaan sumutusvalaistus kytkettynä ja vakonopeuspiristintä käyttäen kohti keskikaupunnin liikenneylpyröitä. liekö ollu kakille menossa vaiko kimmel paariin tytsyä rienoomaan

        Eikös se kimmel oo remontissa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saatko suurtakin tyydytystä pilkunnus**misesta ja saivartelusta?

        mitä mieltä oot hidasteista eli töyssyistä. Eihän ne kaahareita hidasta pätkääkään. Aiheuttavat vain turhaa jarruttelua ja kiihdytystä lainkuuliaisille kansalaisille.

        Myös ajoneuvojen vilkut pitäisi kieltää kokonaan. Se on yks sadasta, joka ymmärtää käyttää sitä vilkkua niin, että siitä on jotain hyötyä muulle liikenteelle.

        Ylinopeudet voitaisiin poistaa tekniikalla joka jo uusissa autoissa on, eli tunnistavat nopeusrajoitusmerkit. Rajoittimet vaan päälle rajoitusten mukaan. Loppuisi ne typerät poliisin takaa-ajovideotkin juutuupista.

        Miksi muuten rekat ajaa 80 rajotuksella melkein sataa? Jos ajaa rajoituksen mukaan, niin kohta on rekka takapuskurissa kiinni. Eikö rekkakuskille ole mitään älykkyystestiä sen rekkakortin edellytyksenä?

        Miksi poliisi ei enää valvo liikennettä. Siellä ajellaan ihan ku pullopersesiat. Miksi tutka on satasen rajotuksella, miksi ei esim Ruottisenahontiellä jossa 30 rajotus. Siellä kaikki ajaa vähintään tuplanopeutta.

        Miksi liikennesäännöt on hevonvitunpersiistä ja miksi kukaan ei noudata niitä.

        Kyllä vituttaa olla lainkuuliainen kunnollinen kansalainen, kun kaikki muut on täysii kus'päitä!


    • Anonyymi

      En vieläkään tajua miks taajamamerkin kohdalla pitäisi nähdä muutaman kymmenen metrin päässä joku muu kuin taajamamerkin 50-nopeus ellei se kumoa tuota taajamamerkin 50-nopeutta.
      Jos merkkijärjestys on: 60 - taajamamerkki - heti perään 60 niin eiköhän tuossa saa ajaa 60 koko ajan. Jos ei niin miksi 80 merkin kohdalla ei vois ajaa 100sta jos sen satasmerkin näkee siellä kauempana? Haloo.

      • Anonyymi

        Aja vaan, mitäs siitä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aja vaan, mitäs siitä?

        Onko lain pilkuntarkka noudattaminen elämää suurempi asia? Jos et vahingoita ketään niin elä vapaasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko lain pilkuntarkka noudattaminen elämää suurempi asia? Jos et vahingoita ketään niin elä vapaasti.

        Jos olet Alkoon menossa ja ovet suljetaan nenäsi edestä vaikkapa pari minuuttia ennen sulkemisaikaa, olet varmaankin tarkka sovituista aukioloajoista...


    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Moikka rakas

      Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      65
      17303
    2. Mitä tapahtunut

      Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      42
      5122
    3. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

      https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      301
      2823
    4. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

      Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      155
      2169
    5. Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa

      Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki
      Seinäjoki
      33
      1963
    6. Missäpäin,,,

      Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      23
      1717
    7. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

      Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      140
      1678
    8. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

      Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      409
      1606
    9. mahdollista, että olet ollut iltavuorossa

      Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k
      Ikävä
      11
      1487
    10. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

      Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      14
      1379
    Aihe