Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Purenta pielessä paikkauksen jäljiltä

Anonyymi

Minulla korjattiin kolmea muovipaikkaa yksityisellä hammaslääkärillä. Toimenpide tehtiin kiireellä (vastaanottoaika oli reippaasti myöhässä), ja hammaslääkäri hyvin ylimalkaisesti ja täysin riittämättömästi kokeili kolme paikkausta tehtyään purennan sopivuutta. Puudutuksen vuoksi minun oli lisäksi vaikea sanoa hampaiden kontaktista tuossa vaiheessa mitään tarkkaa.

Toimenpiteen jälkeen yksi hampaista korotti, ja jo seuraavana päivänä menin hiotuttamaan hampaita. Paikalla oli eri hammaslääkäri. Tämän jälkeen purenta tuntui edelleen vieraalta. Hampaat ottivat kyllä yhteen, mutta purenta oli muuttunut ja keskimmäisissä poskihampaissa hampaiden kontakti tuntui kovalta ja liialliselta. Menin taas hiotuttamaan hampaita. Ja taas oli paikalla eri hammaslääkäri.

Tämänkään jälkeen kontaktit eivät tuntuneet normaaleilta. Etenkin alaleukaa särki ja yöllinen hampaiden yhteenpureminen pahentui todella paljon. Menin seuraavaksi julkiselle puolelle. Siellä ongelmaani suhtauduttiin vakavammin ja perusteellisemmin. Sain jonkin verran enemmän apua siellä tehdystä hionnasta.

Purenta on kuitenkin edelleen ongelma. Kivut ovat jatkuvia ja yöllinen purenta kovaa (minulla on purentakisko käytössä). Olen ajatellut seuraavaksi mennä purentafysiologille. En halua, että hampaitani vain hiotaan ja hiotaan, ennen kuin tiedän tarkemmin, missä ongelma on. Onko kenelläkään kokemusta purentafysiologista vastaavassa tilanteessa? Millaista apua sait, vai saitko ollenkaan? Osaisiko joku suositella hyvää purentafysiologia pääkaupunkiseudulla? Onko joku saman kokenut ehkä päässyt ajan kanssa eroon kivuista ja purenta on hioutunut itsestään normaaliksi ilman, että mitään korjaavia toimenpiteitä on jouduttu tekemään?

17

1734

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kuin noin muuten voi se katti?

    • Anonyymi

      Mulla kävi pari vuotta sitten vähän samalla tavalla, oli vaikeeta saada purentaa kohdilleen. En kylläkään käynyt pureta fysiologilla joten en osaa tässä neuvoa. Mutta purentakisko piti hankkia kun yöpurenta oli kovaa.

    • Anonyymi

      Kiitos että kirjoititte kokemuksista. Menin Vitadentiin teettämään yhtä implanttia. Hammaslääkärin mukaan missään nimessä vain yhtä implanttia ei tehdä vaan koko purenta korjataan. Implantti ei muuten tule kestämään. Hiotaan ja korotetaan ja laitetaan implantteja. Hinnaksi olisi tullut 22 000 euroa.
      Laitatin hätäpäissäni yhden hampaan tekarin toisella hammaslääkärillä. (Hän ei laita implantteja.) Se on ihan hyvä, mutta onhan se hieman vaivaalloinen irroittelemisineen ja puhdistamisineen. Toki kaikkeen tottuu.
      Nyt menisin kuitenkin laittamaan implantin, mutta en uskalla mennä mihinkään. Kestääkö se yksi implantti vai pitääkö todella noin kattava purentakorjaus tehdä. Mennyt luottamus koko hammaslääkärikuntaan. (Koin Oralissa vuosia sitten rahastusta, mutta se on ihan eri juttu.)
      Kun tietäisi mikä on oikea toimenpide. Mitää kipuja ei ole ja olen syönyt ihan normaalisti huomaamatta lainkaan Vitandentin mukaan "täysin virheellistä" purentaa.

      • Anonyymi

        "Nyt menisin kuitenkin laittamaan implantin, mutta en uskalla mennä mihinkään. Kestääkö se yksi implantti vai pitääkö todella noin kattava purentakorjaus tehdä. Mennyt luottamus koko hammaslääkärikuntaan."

        Ihan samat fiilikset on minulla tämän purentaongelman suhteen. Eli kyse ei ole vain siitä, että jotakin on pielessä ja ongelma pitäisi korjata, vaan on tunne, että ei tiedä mitä pitää tehdä ja kenen puoleen kääntyä - ja mitä siitä sitten seuraa, jos jotakin tekee? Ja kummallista, miten voi aika nopeasti tulla tällainen epäluottamus hammaslääkäreitä kohtaan.

        Kerran aiemminkin olen ollut tilanteessa, jossa hammaslääkäri tekee paikan, josta seuraa ongelmia. Kerran minulta pinnoitettiin terve hammas. Hammaslääkäri vain keksi, että kun mitään erityistä ongelmaa ei ole, niin laitetaanpa "varmuuden vuoksi" pinnoite yhteen hampaaseen. Sitä sitten korjattiin usean hammaslääkärin toimesta jälkikäteen (ja samalla kauhisteltiin). Mutta silloin ongelma kuitenkin poistui hionnan myötä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Nyt menisin kuitenkin laittamaan implantin, mutta en uskalla mennä mihinkään. Kestääkö se yksi implantti vai pitääkö todella noin kattava purentakorjaus tehdä. Mennyt luottamus koko hammaslääkärikuntaan."

        Ihan samat fiilikset on minulla tämän purentaongelman suhteen. Eli kyse ei ole vain siitä, että jotakin on pielessä ja ongelma pitäisi korjata, vaan on tunne, että ei tiedä mitä pitää tehdä ja kenen puoleen kääntyä - ja mitä siitä sitten seuraa, jos jotakin tekee? Ja kummallista, miten voi aika nopeasti tulla tällainen epäluottamus hammaslääkäreitä kohtaan.

        Kerran aiemminkin olen ollut tilanteessa, jossa hammaslääkäri tekee paikan, josta seuraa ongelmia. Kerran minulta pinnoitettiin terve hammas. Hammaslääkäri vain keksi, että kun mitään erityistä ongelmaa ei ole, niin laitetaanpa "varmuuden vuoksi" pinnoite yhteen hampaaseen. Sitä sitten korjattiin usean hammaslääkärin toimesta jälkikäteen (ja samalla kauhisteltiin). Mutta silloin ongelma kuitenkin poistui hionnan myötä.

        Yllättävän vähän näistä asioista puhutaan, luulisi olevan asia, johon pitäisi laittaa enemmän paukkuja hammaslääkärien taholta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Nyt menisin kuitenkin laittamaan implantin, mutta en uskalla mennä mihinkään. Kestääkö se yksi implantti vai pitääkö todella noin kattava purentakorjaus tehdä. Mennyt luottamus koko hammaslääkärikuntaan."

        Ihan samat fiilikset on minulla tämän purentaongelman suhteen. Eli kyse ei ole vain siitä, että jotakin on pielessä ja ongelma pitäisi korjata, vaan on tunne, että ei tiedä mitä pitää tehdä ja kenen puoleen kääntyä - ja mitä siitä sitten seuraa, jos jotakin tekee? Ja kummallista, miten voi aika nopeasti tulla tällainen epäluottamus hammaslääkäreitä kohtaan.

        Kerran aiemminkin olen ollut tilanteessa, jossa hammaslääkäri tekee paikan, josta seuraa ongelmia. Kerran minulta pinnoitettiin terve hammas. Hammaslääkäri vain keksi, että kun mitään erityistä ongelmaa ei ole, niin laitetaanpa "varmuuden vuoksi" pinnoite yhteen hampaaseen. Sitä sitten korjattiin usean hammaslääkärin toimesta jälkikäteen (ja samalla kauhisteltiin). Mutta silloin ongelma kuitenkin poistui hionnan myötä.

        "Ja kummallista, miten voi aika nopeasti tulla tällainen epäluottamus hammaslääkäreitä kohtaan."

        Suun alue on niin herkkä ja sen kanssa eletään 24h/7, niin siinä korostuu ongelma. Sen tuntee koko ajan. Jos ongelma on vaikka jalassa, voi olla, että sitä ei tunne istuessa tai nukkuessa. Ja aina kun suuhun kajotaan, tilanne muuttuu jotenkin. Eli on pelko, että seuraava hammaslääkäri tekee jotain vielä enemmän pieleen.


    • Anonyymi

      Olen ottanut eri kahviporukoissa puheeksi hampaat koska itselläni on purenta pielessä. Se on myös monella muulla, eivätkä tee mitään, koska ovat kuulleet tuttavilta huonoja kokemuksia. Purennan korjauksen osaa tehdä ilmeisesti vain harva hammaslääkäri hyvin ja pahimpia korjauksia ovat ne kun hiotaan omaa hammasta, suuri vaara että lipsahtaa liikaa.
      Minulle hammaslääkäri sanoi että toiselle alapuolelle pitäisi laittaa korotusta omiin hampaisiin. Mitähän siitäkin tulisi ja pysyisivätkö lisäyksen (lienevät paikkoja) purtaessa. En tiedä mutta en mene.
      Ilmeisesti hampaiden täydelliseen osaamiseen ei riitä kuuden vuoden koulutus, pitää olla myös vahva käytännön osaaminen päälle.

      • Anonyymi

        Mäkin tiedän monia joilla on aika traumaattisia kokemuksia hammashoidosta ja pitkään jatkuneita juttuja


    • Anonyymi

      Paljon onnea suulle.

    • Anonyymi

      Ei sitä koko suuta tarvitse kerralla korjata. Minullekin sanottiin alkuun, että tuohon implantti ja sitten kruunut noihin ja lisäksi purentakisko, koska narskutat yöllä.

      Noh se implantti laitettiin ja se on kestänyt nyt yli kymmenen vuotta. Purentakiskoa en ole käyttänyt, koska se ei ole miellyttävä. Posliinikruunuja on kaksi ja ne ovat ok.

      Kaiken kaikkiaan olen tyytyväinen.

      • Anonyymi

        Siinäpä se kun olisi laittanut ensin sen implantin vaan hammaslääkäri sanoi jyrkästi että yhtä implanttia ei ala laittamaan jos en suostu koko kaluston korjaukseen 22 000 euroa väliaikainen osaproteesi 1200 euroa, kun ilmeisesti olisi aloittanut sillä että olisi riuhtaissut irti aikaisemmin laitetun sillan. Niinpä kävelin siitä kotiin toipumaan kauhistuksesta. Kirjoitti 31.07.2021 22:05


      • Anonyymi

        Siinäpä se ongelma juuri onkin, että kun menet yksityiselle, niin et välttämättä itse tiedä, mitä pitää ehdottomasti tehdä ja mitä voi jättää myöhempään. Harvapa suutaan niin hyvin tuntee. Hammaslääkäri voi ehdottaa melkein mitä vain ja potilas vain hyväksyy ehdotuksen tajuamatta, että se ei välttämättä ole paras vaihtoehto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinäpä se ongelma juuri onkin, että kun menet yksityiselle, niin et välttämättä itse tiedä, mitä pitää ehdottomasti tehdä ja mitä voi jättää myöhempään. Harvapa suutaan niin hyvin tuntee. Hammaslääkäri voi ehdottaa melkein mitä vain ja potilas vain hyväksyy ehdotuksen tajuamatta, että se ei välttämättä ole paras vaihtoehto.

        Osuit naulan kantaan. Hammaslääkäri närkästyi kovasti kun kysyin perusteluita niin isolle remontille. Kysyin myös onnistuuko remontti varmasti. Hän oli kirjoittanut Omakantaani "Potilas kyselee paljon".


    • Anonyymi

      Kyseinen on se keissi, jossa asiakas valittaa, että purenta ei ole kohdallaan, ja vaikka hiotaan ja taas hiotaan, asiakas sanoo, että purenta ei ole kohdillaan. Erikoista Ap:n tapauksessa on kuitenkin, ettei hionta siihen korottamiseen auttanut (tasapainotus pielessä? Muuta ongelmaa tullut tai ollut taustalla?), ja vielä tuli yöpuremisia ja kipuja siten. Tollaisen purennan kuntoon laittaminen voi vaatia laitteistoa, johon on ainakin kaksi erilaista laitetta ja alla linkki ylipäätään aiheeseen.

      Virallisesti kyseessä on ns. Phantom Bite, joka Marbach:n hypoteesin (1976, 1996) mukaan on psykiatrinen somaattinen harhaluuloisuushäiriö (ei onnistuttu todistamaan - vain päinvastaisesta on todisteita, ettei siis ole), joka on virallinen linja, kuten muidenkin ongelmien suhteen, joiden aiheuttajasta ei ole havaintoa. Sen perustuen 80-luvulla Suomessa otettuun yleiseen linjaukseen.

      Jotkut hammaslääkärit jenkeissä on vetänyt herneen nenään, kun asiakkaat valittaneet heistä julkisestikin, ja osin itsepuolustuksena tehneet/teettäneet www-sivut, jossa epätieteellisesti ja rikollisesti julistavat asiakkaat hulluiksi.

      Asiantuntijat ovat usein Marbach:n (hän nähtävästi omaa psykiatrisen ongelman, koska ei muuta todisteista huolimatta mieltään vähääkään) aivopesemiä, joka on tukkinut kaikki tiet asian käsittelyyn logiikalla - hän sanoo mm. mitkä asenteet asiakkaita kohtaan on otettava, esim. ei saa väitellä, koska asiakkaiden harha on niin vahva, ettei se ole logiikalla muutettavissa, ja vain indikoida, ettei kyseessä ole fyysinen ongelma.

      On jopa järjestetty lääkärien ja psykologien yhteistoimia, jossa mm. rentoudutaan. Ei tuu kellekään mieleen, ettei asiakkailla ole diagnoosia harhastaan, vaan vain kiistetään asiakkaan oma havainto, kun lääkäri ei sitä itse (enää) osaa nähdä.

      Ongelmaa siis mutkistaa muukin kuin lääkärin havaintojen vaikeus (ja ongelmien erilaisuuden tuntemus on heikko tai olematon) monessa tapauksessa. Ongelma on kuitenkin pääsääntöisesti (en tiedä kaikkia tapauksia) täysin fyysistä perää ja asiakkaat ovat jopa kaikki oikeassa, kun taas lääkärit ja yleinen linja asiasta väärässä.

      Joskus ne tulee väärin tai oikeinkin tehdyn kiskon käytöstä, josta purenta menee vääräksi ja aiheuttaa sen vuoksi kipua, ja jos se on todettavissa, niin se oiotaan takaisin. Paransi ongelman täysin, josta oli lehdessä juttukin.

      Muita on mm. väännöstä tullut sivuttaisvääristymä (ei siis korotusongelma), johon ei tule käyttää hiontaa, vaikka tosin ongelman aiheuttajaa ei tiedetä (hermot, lihaksisto), ja hiontamahdollisuus voi joskus myöhemmin tulla harkintaan, mutta pääsääntöisesti se puretaan paremmaksi itse (nykyisellä purennalla erityisesti, että saa jopa max takaisin) ja vuosien myöten jotain parantumistakin voi tapahtua. Kisko ei siihen auta (toimii tarkoitustaan päinvastaisesti tässä tapauksessa), ellei erikoiskisko, jossa jänniteen suunta ja sijainti vastaa takaisinpuremista. Ongelman synty voi avustavasti liittyä vieressä olevaan bakteerin aiheuttamaan tuhoalueeseen, josta hermotkin ovat kuolleet.

      Joskus voi olla välilevyssä häikkää, vaikka tutkimus sitten sitä ei tukisikaan, kun se tuppaa menemään irti/löysäksi suu auki jopa, kuten haukotellessa, hammaslääkärissä paikoiltaan jotenkin, ja siihen on joitain kiskoja joita käytetään öinä, kun tarvetta ja osa niistä auttaa ja osa ei, ja se mahdollisesti riippuu siitä, estääkö ne leuan liikeitä vai ei. Voidaan magnettikuvat varjoainella, mutta tähystys on tarkempi, mutta odotettavissa ei ole apua, ellei ole tutkitusti välilevyn ongelma. Tosin asiaa ehkä ei ole tutkittu, kun nämä kaikki ovat herkästi virallisesti psykiatrisia ongelmia, johon on oma linjansa.

      Useimmat tapaukset, oli ne millaisia tahansa, syntyvät hammaslääkärissä, joka virallisesti indikoi vähemmin siihen, että olisi psykiatrinen tapaus. Se ei kuitenkaan muuta yleistä linjaa.

      Terapiana voi olla mielenterveyslääkkeet, stressin vähentäminen, rentoutuminen. Kun stressi kiristää mm. purennan hermoja (osalla keisseistä arvaten jopa syntyjään lähellä väärää oleva purenta ja sitten kun stressaa, purenta ei ole kohdillaan). Ja puolikas burana ja välillä parasetamoli on järkevää, ettei kipuongelmat jää pysyviksi, herkistymisestä johtuen. Kyseinen on kohtalaisesti lääketieteen tuntema ongelma herkistyneistä hermoista (ja aivojen oppimisesta).

      On myös tutkittu, ettei purennan tuntemuksissa ole merkittävää eroa verokkiryhmään verrattuna, että ei siis ole hermostollinen harhatuntemuskaan. Ja paperilla kokeilemisen antamia tuloksia samaten tutkittiin, ja ei antanut uskottavaa kuvaa paperin kyvyistä.

      https://www.researchgate.net/publication/319433631_Phantom_bite_A_real_or_a_phantom_diagnosis_A_case_report (PhantomBite-Sutter.pdf) https://www.researchgate.net/publication/319433631_Phantom_bite_A_real_or_a_phantom_diagnosis_A_case_report

      https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyt.2021.701232/full(Case_Report_Iatrogenic_Dental_Progress_of_Phantom_.pdf)

      Useita muita.

      Wikipediassa jokunen sivu.

      • Anonyymi

        > Kyseinen on se keissi, jossa asiakas valittaa, että purenta ei ole kohdallaan, ja vaikka hiotaan ja taas hiotaan, asiakas sanoo, että purenta ei ole kohdillaan. ....

        Vaikka hiotaan ja hiotaan...
        Sekin vaikuttaa MISTÄ hiotaan! Voisi nkuvitella että sitä Korottavaa kohtaa pitäisi hioa, eikä vain hioa ja hioa sieltä ja täältä.

        > ja vielä tuli yöpuremisia ja kipuja siten. Tollaisen purennan kuntoon laittaminen voi vaatia laitteistoa, johon on ainakin kaksi erilaista laitetta ja alla linkki ylipäätään ....

        Tuskinpa ne yöpuremiset ja kivut yllättäviä ovat, jos hammaskontaktit ja purennan tasapaino ovat poskellaan"?


    • Anonyymi

      Ykstyisellä hammaslääkärillä olen käynnyt 22 vuotta. Maksan sen ihan itse. Helsinki 00940. Saan laadukasta palvelua, ammattitaitoista työtä ja aina sama hammaslääkäri.Heitä on kaksi hammaslääkäriä.Vastaava en kosakaan kokenut ja aina tarkistetaan purenta,jos paikataan.En ole rikas.Tuloni on työeläke. Ei miestä ja miehen raha kukkaroa. Ei sosiaali tukia. On omat valintani mihin rahani käytän.Omat valintani mahdollistaa hyvään yksityisen hammasläkäriin. Monet sanoo ei rahaa,sepä! Mutta on rahaa matkustaa,on rahaa kapakoida, tupakoida mutta ei suun hoitoon.

    • Anonyymi

      Minusta jokin 22000 implantista kuulostaa liialliselta. Itselläni on kaksi implanttia, ensimmäinen maksoi noin 3000 euroa ja toinen 2000 euroa. Mitään ongelmia näiden implantien kohdalla ei ole ollut.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      93
      2474
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2173
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      82
      1818
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1611
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1586
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1555
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1508
    8. 54
      1370
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      89
      1319
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1244
    Aihe