Ilmastoinnin jäähdytyksen riittävyys

Anonyymi

Kuinka jäähdytyksen tulisi puhaltaa kylmää 30 asteen lämpötilassa?

Autossamme oli tänään tukalan kuuma kun tuntui että ei tarpeeksi viileetä työnnä.

Kuitenkin jonkun tuntisen tauon jälkeen lähtiessä varjosta laite työnsi oikein kiitettävästi kylmää.

Merkkiä en laita koska epäasiallisia viestejä tulisi sitten ainakin. Ja näsä tietäjille. Laite huollettu asianmukaisesti.

Kiitos hyvistä vastauksista!

33

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei se dacian laite vaan ole niin tehokas että se ihmeisiin pystyisi.

      Jos halvalla tehdään niin tulos ei aina ole priimaa.

      • Anonyymi

        Saksalaiset ei pysty kalliillakaan tekemään sitä priimaa .
        Töissä oli lukuisia Transportereita ja golfeja sekä samoihin tekniikoihin perustuvia Octavioita.
        Talvella ei tullut riittävästi lämmintä vaan onnettomia haaleita henkäyksiä.
        Kesällä ei huollettukaan ilmastointi kyennyt tuottamaan riittävästi kylmää, jonkinlaista surkeaa viileyttä sentään. Mutta kaikkiaan tulos on ala-arvoinen .
        Kokemus perustuu useiden eri vuosimallien autoihin, joita talossa oli sentää 10-12 kpl.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saksalaiset ei pysty kalliillakaan tekemään sitä priimaa .
        Töissä oli lukuisia Transportereita ja golfeja sekä samoihin tekniikoihin perustuvia Octavioita.
        Talvella ei tullut riittävästi lämmintä vaan onnettomia haaleita henkäyksiä.
        Kesällä ei huollettukaan ilmastointi kyennyt tuottamaan riittävästi kylmää, jonkinlaista surkeaa viileyttä sentään. Mutta kaikkiaan tulos on ala-arvoinen .
        Kokemus perustuu useiden eri vuosimallien autoihin, joita talossa oli sentää 10-12 kpl.

        Toyotan omapoika lähti taas valheen tiele, surkeaa toimintaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toyotan omapoika lähti taas valheen tiele, surkeaa toimintaa.

        Onkohan volkkari huijannut ilmastoinnissakin :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toyotan omapoika lähti taas valheen tiele, surkeaa toimintaa.

        Näyttää siltä, että volkkarifanit ei edelleenkään kestä karvasta totuutta.


    • Anonyymi

      Hyvinhän tuo lykkää viileää. Ei edes viitsi laittaa viilenystä päälle etukäteen, kun se alkaa kuitenkin käynnistyksen jälkeen jo alle minuutissa puskee todella kylmää kabiiniin, eikä kauaa kestä, kun on sopivan viileää. Näin helteellä säätö on 22°, jottei vilustu. Talvella tulee useammin pistettyä lämmityksen päälle jo 10 minuutttia aikasemmin, jotta auto on lämmin, kun olen lähdössä. Lämpöä kyllä riittää ajossakin. Niin, ja auto on siis BMW. 225xe. Eipä silti, samoja hyviä kokemuksia on Sitikoista, Xantiasta ja parista C5:sta, en kai muuten olisi noilla ajanutkaan. Tietysti, jos tyytyy halvimpiin karvalakkimalleihin, ei kannata valittaa pienistä.

      • Anonyymi

        sitikassa talviominaisuuksia?

        juu, ovet ei aukene ja sitten kun ne aukenee, niitä ei saa kiinni
        moottori oksentaa öljyt ulos ja alusta on kuin pulkkamäessä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        sitikassa talviominaisuuksia?

        juu, ovet ei aukene ja sitten kun ne aukenee, niitä ei saa kiinni
        moottori oksentaa öljyt ulos ja alusta on kuin pulkkamäessä

        Noinko siellä Essolla puhutaan? Kannattaisi joskus kokeilla itse, jottei jää kuulopuheiden varaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noinko siellä Essolla puhutaan? Kannattaisi joskus kokeilla itse, jottei jää kuulopuheiden varaan.

        Ajelen kyllä sisarmerkillä peugeotilla eikä noi niin kovin paljon eroa toisistaan


    • Anonyymi

      Jos ilmastointikompuran kytkimen välys on liian suuri, kytkin ei vedä moottorin lämmettyä. Tämän voi tarkistaa vilkaisemalla, pyöriikö kompura.

    • Anonyymi

      Toyotassa on tunnetusti heikko ilmastointi.

      • Anonyymi

      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Corollan ilmastoinnin teho ei riitä 30 asteen lämpötiloissa - halpuutus.

    • Anonyymi

      Kyllä kolmessa kympissä vielä pitäisi viilentyä jos toimii kunnolla. Vai onko jossain autossa niin heikkotehoinen ettei enää jaksa viilentää ehjänäkään? Varjosta lähtö on toki aina helpompi, silloinhan pärjää ilmastoimattomallakin jonkin aikaa ennen kuin alkaa kuumenemaan auringon paisteessa.

      • Anonyymi

        viilenisiköhän auton kori ajaessa, jos katolla olisi semmoiset jäähdytysritilät, kuin ilmajäähdytteisissä moottoreissa tai vanhempien tietokoneiden prosessorien jäähdytyssiileissä :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        viilenisiköhän auton kori ajaessa, jos katolla olisi semmoiset jäähdytysritilät, kuin ilmajäähdytteisissä moottoreissa tai vanhempien tietokoneiden prosessorien jäähdytyssiileissä :D

        Rakenna akkukäyttöisestä jääkaapista tai pakastimesta jos sellaisia on. Autohallissa on viileää, mutta kaupanpihasta lähtiessä saisi olla ilmastointi, onneksi ei ole pitkä matka kotiin ettei jäätelöt sula ja voisihan ostoksille olla kylmälaukkukin, itse kyllä pärjää pelkällä tuuletuksellakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rakenna akkukäyttöisestä jääkaapista tai pakastimesta jos sellaisia on. Autohallissa on viileää, mutta kaupanpihasta lähtiessä saisi olla ilmastointi, onneksi ei ole pitkä matka kotiin ettei jäätelöt sula ja voisihan ostoksille olla kylmälaukkukin, itse kyllä pärjää pelkällä tuuletuksellakin.

        12V kompressori kylmälaukku on ollut autossa kokoajan käytössä. Mukava ottaa vesipullo 3c asteisesta laukusta.

        Kaupasta voi laittaa voin, lihat, makkarat, kalat, maidot, muut suoraan sinne. Ei tarvitse lähteä kotiin.

        Varmaan auton paras lisävaruste


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        12V kompressori kylmälaukku on ollut autossa kokoajan käytössä. Mukava ottaa vesipullo 3c asteisesta laukusta.

        Kaupasta voi laittaa voin, lihat, makkarat, kalat, maidot, muut suoraan sinne. Ei tarvitse lähteä kotiin.

        Varmaan auton paras lisävaruste

        Oma peltillier ei ehtisi edes jäähtyä eikä voi koko aikaa päällä pitää ettei akku tyhjene. Onneksi on lyhyt matka kaupoille ja lähimpiin pääsisi kävellenkin. Pitäisi olla myös niin iso että voisi heittää koko kassin suoraan. Sähköautoissa voisi olla jäähdytetty takakontti, olisi vaivatonta.

        Ajeleehan ihmiset avoautoillakin helteellä eikä niissä ilmastoinnista ole juurikaan apua, yksi kertoi juuri saaneensa lämpöhalvauksen. Etenkin ruuhkassa tukalaa, ajoviimassa taas ei huomaa ja voi olla vaarallista.


    • Anonyymi

      Mersu pukkaa tarvittaessa niin kylmää, että palelee vaikka ulkona yli 30 C. Alle 22 C ei voi lämpötilaa asettaa.

    • Jos auto on seisonut auringossa, niin liikkeelle lähtiessä pitää avata ikkunat ja panna tuuletuspuhallin täysille, että tulikuuma auton sisäilma poistuisi mahdollisimman nopeasti.

      Hetken kuluttua ajossa ikkunat taas kiinni ja puhallin pienemmälle tai automatiikalle, jos on.

      30 ℃ ei ole auton ilmastoinnille mikään rasite: autot on suunniteltu siten, että viileää tulee niin Malesiassa kuin Saudi-Arabiassakin, missä naureskellaan meidän kitinästä 30 asteen "helteissä". ; )

      • Anonyymi

        Eri maissa on erilaisia ilmastointeja, jopa jääkaapit tehdään erilaisia, siksi omakin tehoton, talvella 6-7, nyt 10 astetta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eri maissa on erilaisia ilmastointeja, jopa jääkaapit tehdään erilaisia, siksi omakin tehoton, talvella 6-7, nyt 10 astetta.

        Aivan samoilta nuo ovat vaikuttaneet, tosin jostain Malesiasta tai Saudeista tuodussa autossa ei välttämättä ole lämmityslaitetta lainkaan, mikä saattaa tuottaa Suomeen palanneelle vierastyöläiselle kylmäävän yllätyksen! :D


      • Anonyymi
        Kollimaattori kirjoitti:

        Aivan samoilta nuo ovat vaikuttaneet, tosin jostain Malesiasta tai Saudeista tuodussa autossa ei välttämättä ole lämmityslaitetta lainkaan, mikä saattaa tuottaa Suomeen palanneelle vierastyöläiselle kylmäävän yllätyksen! :D

        On niissä eri tehoisia jäähdytyssysteemejä ja muistaakseni olen lukenut ilmastoinnistakin, tuskinpa rikkaat saudit mihinkään tehottomaan tyytyy.


    • Anonyymi

      Kompura tekniikka alkaa olemaan museo tavaraa, kun toitsussa on jo tehokkaampi ilmalämpöpumppu!

      • Anonyymi

        Tyhmä, tyhmempi, tojotero!

        M.O.T.

        Ilmalämpöpumppu nimenomaan perustuu kompressoriin. Lömpöä tuotettaessa jäähdytetään ulkoilmaa ja pukataan talteen saatu lämpö sisälle. Jäähdytyksessä päinvastoin.

        Tosin Cowrollan ilmastointi perustuu kosteuden haihtumiseen. Kun lanta kuivuu, pitää auton päälle lisätä tuoretta tavaraa
        https://www.youtube.com/watch?v=pkbxw4DQqpI


      • Anonyymi

        Missä mallissa ilmalämpöpumppu? Olisi vielä auronkokennot katolla niin ei kuluttaisi akkua. Joissakin on jo ja kun hinnat halpenee niin pitäisi tulla kaikkiin.


    • Anonyymi

      Skoda Fabia 2008 1.9TDI

      Joutokäynnillä tulee n 15-20 asteista ilmaa sisään jos tuuletin täysillä. Jos tehdasasennettu vetokoukku, tulos voi olla toisenlainen, koska silloin on myös asennettu toinen tuuletin syyläriin taakse.

      Maantienopeuksilla täysi puhallus päällä tulee noin 12C.
      Jos puhaltimen nopeus laittaa kakkoselle, sisääntuleva asettuu noin 5 asteiseksi.

      Talvella vähän sama ilmiö, tuuletin ei kannata huudattaa täysillä, tulee kylmää.

      • Anonyymi

        Mitö hyötyä, eihän noin kylmää ole tarvetta eikä terveellistä käyttää. Takakonttiin voisi olla erikseen jääkaappilämpötila.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitö hyötyä, eihän noin kylmää ole tarvetta eikä terveellistä käyttää. Takakonttiin voisi olla erikseen jääkaappilämpötila.

        Ei noin kylmää kärsii ihmistä kohti puhaltaa, totta.

        Kun matkustamo on jäähtynyt (noin 20-40km ajon jälkeen), ja pyyntilämpö on 21C, niin auto nostaa kyllä sisääntulevan ilman lämpötila.. Noin 10-13C jos ulkona >30C ja aurinko porottaa ikkunoiden läpi .. noin 17-18C jos pilvistä.


    • Anonyymi

      Kahtena päivänä pidin asunnossa ilmastointia päällä kun nousi 30 asteeseen, mutta nyt taas kun 29 on paljon miellyttävämpi laittaa ilmastointilaitekin pelkästään tuulettamaan. Sama se on autossa, ei voi laittaa kovinkaan kylmää ilmaa puhaltamaan. Olisi saattanut riittää tuuletus koko ajan, parvekkeella tosin nousi 34 asteeseen, se voisi olla liikaa asunnossa.

    • Anonyymi

      Jos aut ilmastointi, niin lyhyillä matkoilla asetus on 21 C , pitkillä 22-23 C .
      Volkkarin pakuissa melkoisen tehoton ilmastointi, Camryssä ylivoimainen .

      • Anonyymi

        Automaattiasennossa kotonakin näköjään paljon miellyttävämpi, vaikkei lämpö edes laske tavoitteeseen, mutta sulkee luukkuja välillä, kylmä asennossa jatkuvasti alkaa ilma tuntua epämiellyttävälle vaikka ei olisi liian kylmää. Kaipa se autossa aina helteen voittaa manuaalisellakin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      69
      6806
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4420
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2833
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2100
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1663
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1457
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1161
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      305
      1135
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1134
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1101
    Aihe