EU tiedotti juuri että vetytankkausasemia pitää olla koko Euroopassa 150 km välein ja sähköautojen latauspisteitä 60 km välein.
Vetytankkausasemia oltava 150 km välein
47
779
Vastaukset
- Anonyymi
Yhdellä vedyn tankkauspisteellä tankkaa jopa 45 autoa vuorokaudessa (valmistajan speksi). Mutta silloin pitäisi autoja olla asemalle jonossa kellon ympäri...
Jos ei ihan näin sosiaalisiksi halua tojohomot ryhtyä, niin parempi mitoittaa tankkauspisteet vain 10 autolle/vuorokausi. On siinäkin silloin yht. 5 tuntia/päivä auto letkun jatkona.
Jos vetypommiauto tarvitsee letkuruokintaa 10 päivän välein, niin 1 tankkauspiste pystyy palvelemaan 100 autoa ja järeä (2 M€ hintainen) 4 tankkauspisteen asema 400 autoa.
Jos vetypommiautojan halutaan maahamme miljoona (kolmannes koko ajoneuvokannasta), pitäisi 4 tankkauspisteen tankkausasemia rakentaa 2500. Kustannus 5 miljardia.
Vaihtoehto B: lyödään jokaiselle autonomistajalle 1500 € kouraan saatesanoin "rakenna 11 kW latausasema kotipihaasi". Kustannus 4 miljardia. Jäljellejäävällä miljardilla voisi rakentaa
- 100 biokaasun tankkauasemaa lisää (500 000 €/kpl)
- 10 000 kpl 50 kWh pikalatausasemaa (30 000 €/kpl)
- 1 000 kpl 100 kWh suurteholaturia (100 000 €/kpl)
Ja vielä jäisi vappusatanen jaettavaksi kaikille suomalaisille.
Jep jep, kyllähän A kuulostaa paljon fiksummalta. Pääse tojohomot jonottamaan puolen tunnin tankkaukseen.- Anonyymi
Yksi generation 3 vetytankkauspiste tankkaa 460 autoa vuorokaudessa ilman välipaineistusta ja yhdellä tankkausasemalla on yleensä 1-4 itsenäisesti toimivaa tankkauspistettä.
Eli yksi tankkausasema voi tankata yhteen menoon 460-1840 autoa ilman välipaineistusta.
Jos välipaineistuksen joutuu tekemään menee siihen aikaa noin 15-20 minuuttia. - Anonyymi
Miksi akkuautoille pitää rakentaa latausasemia kun ne kuitenkin ovat vain välivaihe?
Verovarojen tuhlausta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi akkuautoille pitää rakentaa latausasemia kun ne kuitenkin ovat vain välivaihe?
Verovarojen tuhlausta.Koska sähköautot ovat paljon halvempia ostaa (hinnat 40-50 k€ vs. 70-80 k€) ja käyttää (vety kustantaa liki 10 €/100 km, biokaasukin 30 % halvempaa).
Vedyllä päästöt 3-4 kertaiset täyssähköautoon verrattuna. Suomen sähköntuonto on aika vähäpäästöistä, mutta esim. USAssa, Japanissa ja Saksassa vety on tavan polttomoottoriautoakin huonompi vaihtoehto - pelkää anekauppaa ja viherpesua. Kallista sellaista, jos tankkausasematkin maksavat monta miljoonaa kappale.
Saksaan rakennettiin 187 M€ projektin tuloksena 45 uutta tankkausasemaa.
Vedyn tankkaukseen pitää rakentaa 3 rinnakkaista verkostoa... ja asemat tosiaan miljoonia /kpl. Vrt biokaasun tankkausasemat 0,5 M€/kpl. 50 kW pikalatausasema 30 tonnia/kpl ja 11 kW kotilatausasema tonnin tai 2.
- 350 bar busseille
- 700 bar henkilöautoille
- nesteytetty vety pitkänmatkan rahtiliikenteeseen
Vrt. metaanin kanssa sama 200 bar tankkausasema juottaa niin henkilöautot, bussit kuin jakelukuorma-autotkin ja vain pitkänmatkan rahtiliikenteelle tarvitaan tämän päälle nesteytetty tavara. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Koska sähköautot ovat paljon halvempia ostaa (hinnat 40-50 k€ vs. 70-80 k€) ja käyttää (vety kustantaa liki 10 €/100 km, biokaasukin 30 % halvempaa).
Vedyllä päästöt 3-4 kertaiset täyssähköautoon verrattuna. Suomen sähköntuonto on aika vähäpäästöistä, mutta esim. USAssa, Japanissa ja Saksassa vety on tavan polttomoottoriautoakin huonompi vaihtoehto - pelkää anekauppaa ja viherpesua. Kallista sellaista, jos tankkausasematkin maksavat monta miljoonaa kappale.
Saksaan rakennettiin 187 M€ projektin tuloksena 45 uutta tankkausasemaa.
Vedyn tankkaukseen pitää rakentaa 3 rinnakkaista verkostoa... ja asemat tosiaan miljoonia /kpl. Vrt biokaasun tankkausasemat 0,5 M€/kpl. 50 kW pikalatausasema 30 tonnia/kpl ja 11 kW kotilatausasema tonnin tai 2.
- 350 bar busseille
- 700 bar henkilöautoille
- nesteytetty vety pitkänmatkan rahtiliikenteeseen
Vrt. metaanin kanssa sama 200 bar tankkausasema juottaa niin henkilöautot, bussit kuin jakelukuorma-autotkin ja vain pitkänmatkan rahtiliikenteelle tarvitaan tämän päälle nesteytetty tavara.Vetyauto on ekogisempi kuin lataussähköauto.
Jopa bensa-autoon verrattuna lataussähköauto on epäegologinen 53 000 kilometriin asti jolloin ne ovat tasoissa.
Akkuauton akkujen valmistus tuottaa huomattavasti CO2 päästöjä kun taas polttomoottoriauton valmistus on paljon saasteettomampaa.
Vetyauton tuotannon aikaiset päästöt ovat huomattavasti pienemmät.
Vihreällä ja sinisellä vedyllä ajettuna vetyauto on kaikkein egologisin koko elikaarensa ajan.
Harmaalla vedyllä (epätodennäköistä) ajettuna sähköauto saavuttaisi vetyauton ekologisuudessa elinkaaren puolen välin jälkeen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vetyauto on ekogisempi kuin lataussähköauto.
Jopa bensa-autoon verrattuna lataussähköauto on epäegologinen 53 000 kilometriin asti jolloin ne ovat tasoissa.
Akkuauton akkujen valmistus tuottaa huomattavasti CO2 päästöjä kun taas polttomoottoriauton valmistus on paljon saasteettomampaa.
Vetyauton tuotannon aikaiset päästöt ovat huomattavasti pienemmät.
Vihreällä ja sinisellä vedyllä ajettuna vetyauto on kaikkein egologisin koko elikaarensa ajan.
Harmaalla vedyllä (epätodennäköistä) ajettuna sähköauto saavuttaisi vetyauton ekologisuudessa elinkaaren puolen välin jälkeen.Vetypommiauto aiheuttaa Japanissa, USAssa yms. noin 200 g/km CO2 päästön. Taloudellinen bensakäyttöinen auto (alle 7 l/100 km kulutuksella) on vähäpäästöisempi.
Maakaasukäyttöinen auto on vähäpäästöisempi. Lataushybridi on vähäpäästöisempi. Täyssähköauto on huimasti parempi.
Vedyn tuotanto vaatii noin 50 kWh per 100 km ajomatka vetypommiautolla. 70 kWh, jos vety pitää kuljetusta tai varastointia varten nesteyttää. Täyssähköauton kulutus noin 18 kWh/100 km, joten se kulkee 50-70 kWh energiamäärällä 280-500 km. Vetypommiauto vain 100 km.
Vetypommiauton hinnalla saa 1½ täyssähköautoa tai 2 maakaasu/biokaasukäyttöistä autoa.
Mikä tahansa on parempi vaihtoehto kuin kallis ja saastuttava vetypommiauto. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi akkuautoille pitää rakentaa latausasemia kun ne kuitenkin ovat vain välivaihe?
Verovarojen tuhlausta.Näin juuri!!!
- Anonyymi
Tankkausasema vain 150km välein tarkoittaa, että vain tankkausasemien lähellä asuvat tulevat ostamaan vetyautoja. Asemia on vain pääteiden varsilla, joten sivummalla asuville tankkausmatka voi olla edestakaisin jopa 200 km.
- Anonyymi
Se 150 km välein vetyasema on minimi.
- Anonyymi
No ei riitä 150 km välimatkat, jos vetyä halutaan ottaa merkittävässä määrin käyttöön eli pitäisi ruokkaa vaikkapa kolmasosaa autokannasta = miljoonaa autoa.
Nuo kehut 1840 auton tankkauksesta / vuorokausi 4 tankkauspisteen asemalla ei voi olla mitään muuta kuin valetta. 19 autoa/tunti per jokainen tankkauspiste. Kellon ympäri. Tankkauksen kesto muutamaa sekuntia päälle 3 min ja tähän sisältyy auton ajo tankkauspisteelle, ulostautuminen, letkun kiinnitys yms. Eli varsinaisen tankkauksen pitäisi sujua tyyliin yhdessä minuutissa ja muukin toiminta sotilallisella tehokkuudella.
Uutisia on tullut mm. Etelä-Koreasta, että tankkaus on aika hidas ja sen vuoksi vuorokaudessa tankkaavien autojen määrä jää pieneksi. Jopa niin, ettei ole paljoa eroa sähköautojen pikalatausasemaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se 150 km välein vetyasema on minimi.
Kuka rakentaa, jos autoja on kourallinen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuka rakentaa, jos autoja on kourallinen.
Jos tuo oli kysymys niin kysymysmerkki puuttuu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos tuo oli kysymys niin kysymysmerkki puuttuu.
Tuosta puuttui pilkku.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuosta puuttui pilkku.
No voi saatana...
- Anonyymi
Mainio uutinen
- Anonyymi
Kehitys kehittyy. Bensa-asemia on täytynyt olla ainakin 30km:n välein.
- Anonyymi
EU-komission ehdotuksessa vetytankkausasemat vaaditaan 150km välein EU:n määrittelemän TEN-T ydinverkon varrelle. Väyläviraston mukaan tuohon ydinverkkoon Suomessa teiden osalta kuuluvat E18 Naantalista Helsingin kautta Vaalimaalle ja E75:n osuus Helsingistä Kemiin asti ja siitä Tornioon. Eikä muuta. Eli alle kymmenellä vetytankkausasemalla selvitään ja ne tulevat raskaan liikenteen pääväylille. Joensuusta voi olla jatkossakin vähän matkaa käydä Miraita tankkaamassa.
- Anonyymi
Höpöhöpö
- Anonyymi
EU:ko maksaa näiden asemien rakentamisen? Suomessa ei ole ylimääräistä energiaa vihreän vedyn tuottamiseen ja maakaasusta valmistamalla se on kaukana vihreästä.
- Anonyymi
Vetyauto on ehdottomasti se tulevaisuuden ratkaisu uudistaa autokantaa.
Suomessa on tällä hetkellä yhteensä noin 1800 polttoaineen jakeluasemaa.
Vuoteen 2030 mennessä vetyankkausasemia rakennetaan Suomeen noin 200 kpl.
Vetyautokannan kasvaessa ja akkuautokannan vähentyessä vetyasemien lukumäärä kasvaa.- Anonyymi
Miksi kukaan vaihtaisi sähköautosta, jonka saa kotona ladattua, vetyautoon joka pitää tankata jossain hevon kuusessa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi kukaan vaihtaisi sähköautosta, jonka saa kotona ladattua, vetyautoon joka pitää tankata jossain hevon kuusessa?
Sinä voit pitää sen vaivalloisen latausautosi. Se sinulle suotakoon. Me muut ajetaan vetyautoilla.
- Anonyymi
Kyllä tulee tiuhaan, enempi kun yleisiä vessoja kaupunkissa?🐫🐫🐫
- Anonyymi
No nuo sähköautojen latauspisteet on siinä mielessä rahan tuhlausta koska akkuautot ovat vain välivaihe siirryttäessä vedyllä toimiviin polttokennoautoihin.
- Anonyymi
Jees! Nyt laittaa EU töpinää töppösiin vedyn osalta!
- Anonyymi
Ei ihan käy yksiin VTT:n tutkijan luulojen kanssa.
- Anonyymi
Vetyenergian liikennesovellutuksissa kansainvälinen standardi on, että autojen
polttoaineeksi tankataan kaasumaista vetyä 700 bar paineeseen. Vetytankkaus-
aseman bufferiastioissa paine on sitäkin suurempi. Vedyn maantiekuljetukset
tapahtuvat yleensä 200–300 bar paineistetuissa pulloissa ja kuljetusastioissa,
joskus myös nesteytettynä. Kaikissa näissä sovellutuksissa uhkana on vetyhauras-
tuminen tai siihen rinnastettava materiaaliominaisuuksien muutos. Atomaariseksi
dissosioitunut vety kykenee tunkeutumaan metalleihin ja liikkumaan metallihilan
välisijoissa matalassakin lämpötilassa. Tämän selittää vetyatomin pieni koko.
Tarkkaan ottaen vetyatomiin kuuluva elektronikin liittyy osin metallissa olevien
”yhteisten elektronien” joukkoon ja jäljelle jää vain protoni, joka voi helposti
siirtyä välisijasta toiseen. Tällöin vaarana on vedyn diffuusio ja kerääntyminen
ylittäen vaaralliseksi katsottavan pitoisuuden paikallisesti. Tällaisia kohtia ovat
materiaalin epäjatkuvuuskohdat, sulkeumat, huokoset ja erityisesti säröt. Lujassa
teräksessä olevan särön kasvunopeus voi kasvaa vedyn johdosta jopa 3–4
dekadilla, eli esimerkiksi paineastian vaurioon johtavien painesyklien lukumäärä
ja turvallinen käyttöikä voi supistua 1/1000 osaan. Tällaiselle ilmiölle altista
materiaalia ei voida hyväksyä vetyastioihin.- Anonyymi
Ja lehmät lentää 🤣
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja lehmät lentää 🤣
Ehkä teilläpäin.
- Anonyymi
Pitääkö paikkaansa, että auton vetysäiliöt pitää vaihtaa muutaman vuoden välein?
- Anonyymi
Ei pidä.
- Anonyymi
Amispojat ovat suuria vetytekniikan asiantuntijoita. Päät väärinpäin lippalakeissaan vouhkaavat vedystä josta eivät mitään tiedä.
- Anonyymi
Vetyasemat luokitellaan räjähdysvaarallisiksi tiloiksi, miksiköhän?
- Anonyymi
Sähkökeskus luokitellaan hengenvaarallisiksi tilaksi... Miksiköhän?
- Anonyymi
Hieno uutinen
- Anonyymi
Varsin mainio päätös
- Anonyymi
Juu, saasteetonta vetyä tulee hanasta vain kääntämällä. Vedetään letkut vain joka talon nurkkaan, sillä vetyhän ei ole hankalasti käsiteltävä aine. No problems. Minullakin
on vetylähde takapihalla, tulkaa tankkaamaan. Tun idiootit!- Anonyymi
Vallan mainiota 😃
- Anonyymi
Miksi jokaisen talon nurkkaan pitäisi muka vetää vetyletkut? Eihän niihin ole vedetty bensa, tai diesel letkujakaan. fidun idiootti!
- Anonyymi
Sähköauton latauspisteitä pitää olla pääväylien varrella 60 km välein eli 30 latauspisteellä selvitään.
Jatkossakin on aivan toivotonta akkuautolla reissaaminen. Mitään ajoa ei voi edes ajatella sähköautolla pääväylien ulkopuolelle.- Anonyymi
Vetyauto on entistä enemmän houkuttelevampi vaihtoehto.
- Anonyymi
Siinä latauspisteellä kun odottelet latausvuoroasi ja jokainen lataa vähintään sen tunnin niin Helsingistä Lappiin ajaa helposti viikossa.
Vetyauton kun hommaa niin sen tankkaa 3-4 minuutissa ja sillä ajaa noin 700 km.
- Anonyymi
Mainiota kertakaikkiaan
- Anonyymi
Diesel henkilöauto on aivan mahtavan mielenkiintoinen. 3-4min tankkauksella sillä pääsee 700-1000km autosta riippuen. Diesel tankkausasemia ympäri suomea on noin 1700 kun vetyasemia 0. Diesel auto maksaa huomattavasti vähemmän uutena kuin käytettynäkin vetyautoon verrattuna. Polttoainekulutkin yleensä pienemmät kuin vetyauton per 100km eli halvempaa ajamista vuositasolla. Helppoa lähteä lomamatkalle (halki suomen) kun aina löytyy diesel asema matkan varrelta eikä tarvitse koukkia sivuun... toisin kuin vetyautolla. Jälleenmyyntikin on paljon helpompaa kuin vetyautolla, koska diesel autoille on paljon enemmän kysyntää, jolloin se pitää myös arvonsa paremmin. Dieseleitä löytyy nyt jo käytettynä jopa alle 1000e, mutta vetyautoja ei jolloin liian kallis hankkia monelle. Diesel korjaamoja löytyy ympäri suomea, mutta vetyautoille tulevaisuudessa vähän. Vetyauton varaosia joutuu tilaamaan ja odottamaan toisin kuin diesel hakemalla vaikkapa motonetistä. Diesel asemat eivät katoa jos vetyautot floppaa koska diesel autoja on jo paljon liikenteessä ja dieselille kysyntää, joten asemia kannattaa ylläpitää... iso riski vedyllä että tankkausasemat katoaa jolloin vetyauto myytävä ulkomaille. Ei vaaraa että moni vetyauto tankannut ensin ja joutuu odottamaan paineistusta, jolloin tankkaus voi kestää jopa 30min kun diesel auto aina se 3-4min tankkaus vaikka olisi 100 diesel autoa jonossa ensin tankannut ruuhka-aikaan (esim. juhannus). Diesel auton moottoritekniikka on paljon halvempaa korjata "täystuhon" tapahtuessa kuin vetyauton polttokennoa. Netistä löytyy paljon tietoa diesel tekniikasta joten periaatteessa pystyy itse myös korjaamaan jos ahkerasti opiskelee, mutta polttokennon kanssa se on jo paljon hankalempaa saada edes luotettavaa tietoa luvista ja erikoislaitteista puhumattakaan (vedyn räjähdysvaara).
Romuttamoilta löytyy tarvittaessa kokonaisia vaihtomoottoreita, mutta ei polttokennoja. Kokonainen käytetty diesel moottori maksaa apulaitteineen paljon vähemmän kuin kokonainen polttokenno.
Diesel on todella hyvä auto ja tämä on jo testattu monta kymmentä vuotta suomessa. Vetyautoa ei, joten tekninen kestävyys suomen oloissa kysymysmerkki.
Ja hei, se maaginen 3-4min tankkaus! Aivan parasta! - Anonyymi
Hirvee hypetys moisesta sadusta kuin vetyauto. Vetyä ei esiinny maapallolla, eikä sen valmistus saasteettomasti ole helppoa. Vetyautoja voidaan kyllä valmistaa, mutta vedyn valmistus on asia erikseen.
- Anonyymi
No tiedotteita julkaisemallahan asia tuleekin kuntoon. Minä olen tässä odottanut kovasti että joku älynäsi tiedottaa että covid-19 ohi.
- Anonyymi
Hieno homma
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2246979Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421259Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271052- 75891
Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61847Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal48845Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93804Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38791Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733