Tämä ei ole mikään laki-, tai uskovan arvoasteikko-kysymys, vaan ihan vaan keskustelunaihe, esim. kuinka säännöllisesti tulee luettua Jumalan omaa sanaa, kuunneltua Hänen omaa puhettaan.
Itse en ole aikoihin ollut mitenkään lukutoukka, mutta ajattelin, että tässäkin on taas ryhdistäydyttävä, ihan oman hengellisyyden kohentamiseksi.
Päätin alkaa lukea (jos mahdollista) esim. yhden luvun joka päivä sekä UT:sta että VT:sta.
VT:n puolella aloitin Sananlaskut. "Viisaus" on tässä sananlaskussa erisnimi, Jumala Itse (Isä, Poika ja Pyhä Henki). Kyseessä on nk. hengellinen herätyspuhe. Kuningas Salomo kirjoittaa profeetallisessa hengessä. Kyseessä päällekkäin sekä Salomonin oma että Jumalan Pyhän Hengen puhe:
Snl 1: 20-32
20 Viisaus huutaa kadulla, antaa äänensä kuulua toreilla;
21 meluisten katujen kulmissa se kutsuu, porttien ovilta kaupungissa sanansa sanoo:
22 Kuinka kauan te, yksinkertaiset, rakastatte yksinkertaisuutta, kuinka kauan pilkkaajilla on halu pilkkaan ja tyhmät vihaavat tietoa?
23 Kääntykää minun nuhdeltavikseni. Katso, minä vuodatan teille henkeäni, saatan sanani tiedoksenne.
24 Kun minä kutsuin ja te estelitte, kun ojensin kättäni eikä kenkään kuunnellut,
25 vaan te vieroksuitte kaikkia minun neuvojani, ette suostuneet minun nuhteisiini,
26 niin minäkin nauran teidän hädällenne, pilkkaan, kun tulee se, mitä te kauhistutte;
27 kun myrskynä tulee se, mitä te kauhistutte, kun hätänne saapuu tuulispäänä, kun päällenne tulee vaiva ja ahdistus.
28 Silloin he minua kutsuvat, mutta minä en vastaa, etsivät minua, mutta eivät löydä.
29 Koska he vihasivat tietoa, eivät valinneet osaksensa Herran pelkoa
30 eivätkä suostuneet minun neuvooni, vaan katsoivat kaiken minun nuhteluni halvaksi,
31 saavat he syödä oman vaelluksensa hedelmiä ja saavat kyllänsä omista hankkeistaan.
32 Sillä yksinkertaiset tappaa heidän oma luopumuksensa, ja tyhmät tuhoaa heidän oma suruttomuutensa.
Kannattaa muistaa ylläpitää suhdettaan Taivaan Isään myös nk. rukouselämän kautta. No, ihan lyhyt, säännöllinen iltarukouskin on jo paljon! Siinä vaan juttelee asiansa ja jos mahd, myös kuuntelee. Ja voi vielä vaikka hyräillä hengellisen laulun tai virrensäkeenkin siihen perään...
🔥
Luetko Raamattua?
50
745
Vastaukset
- Anonyymi
Mitä tähän sanoisi? Yp pitää huolen, että jumalanpilkkaketjut ovat heti näkyvillä, mutta Jumalan oma sana, missään tapauksessa, ei.
- Anonyymi
Toteen näytä yksikin "jumalan" sana koskaan. Ja älä tuota valhe opusta käytä. Todista, todistaja. Tyhjyyden sanomasi.
Toihan on tosi uhkaava raamatunkohta, Miksi valitsit sen?onko sulla kenties jotain vihaa ihmisiä kohtaan?
- Anonyymi
No, tuo kohta tuli Sananlaskuissa, heti ekassa luvussa.
Sehän on Jumalan omaa, tiukkaa parannuksenpuhetta ihmisille.
Jumala on sellainen kuin On. Ei Häntä pidä kuvitella muunlaiseksi. Kyllä Hän puhuu lempeästikin, asiat asioina, mutta ei Hän mitenkään löperö ole.
Kun ajatellaan, että esim. ikuisuutemme me vietämme joko Taivaassa tai Helvetissä.
Niin hvä, että sentään on varoittanut ennalta. Anonyymi kirjoitti:
No, tuo kohta tuli Sananlaskuissa, heti ekassa luvussa.
Sehän on Jumalan omaa, tiukkaa parannuksenpuhetta ihmisille.
Jumala on sellainen kuin On. Ei Häntä pidä kuvitella muunlaiseksi. Kyllä Hän puhuu lempeästikin, asiat asioina, mutta ei Hän mitenkään löperö ole.
Kun ajatellaan, että esim. ikuisuutemme me vietämme joko Taivaassa tai Helvetissä.
Niin hvä, että sentään on varoittanut ennalta.Mä oon toista päivää tupakkalakossa. Tuntui hetken että eikö Jumalalle mikään riitä. Esiinnyt kuin tuntisit Hänet paremmin..ehkä tein lakon liian myöhään? Todella tympeä fiilis raamatunkohtavalinnastasi..
- Anonyymi
auroraboreallis kirjoitti:
Mä oon toista päivää tupakkalakossa. Tuntui hetken että eikö Jumalalle mikään riitä. Esiinnyt kuin tuntisit Hänet paremmin..ehkä tein lakon liian myöhään? Todella tympeä fiilis raamatunkohtavalinnastasi..
Laita sinä jotain mikä ei sinusta ole tympeä. Onkohan syysi jossain syvemmällä - sittenkin.
- Anonyymi
auroraboreallis kirjoitti:
Mä oon toista päivää tupakkalakossa. Tuntui hetken että eikö Jumalalle mikään riitä. Esiinnyt kuin tuntisit Hänet paremmin..ehkä tein lakon liian myöhään? Todella tympeä fiilis raamatunkohtavalinnastasi..
Voi herttinen. Sanankohta siis puhutteli sinua? 🙂
Joo, Jumala taatusti ilahtuu tupakkalakostasi, mutta etenkin siitä, että synnintunnolla reagoit tekstiin. Sehän on hyvä, eikä paha asia! Noin kuuluu ollakin. Joka hetki.
Sinulla on hengellinen omatunto!
Huono asia olisi, jos väittäisit olevasi synnitön.
Sph - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi herttinen. Sanankohta siis puhutteli sinua? 🙂
Joo, Jumala taatusti ilahtuu tupakkalakostasi, mutta etenkin siitä, että synnintunnolla reagoit tekstiin. Sehän on hyvä, eikä paha asia! Noin kuuluu ollakin. Joka hetki.
Sinulla on hengellinen omatunto!
Huono asia olisi, jos väittäisit olevasi synnitön.
SphIhminen on mitä on. Mutta aivan takuuvarmasti synnitön. Syntiä ei ole. Niinkuin ei "jumalaasi" ole. Voi kuinka iso ja ihana on se vapaus jossa kristinuskon, ja myös kaikkien muiden uskontojen merkitys loppuu. Ei ole. Olet vain sinä. Eikä tarvitse mitään pahaa kenellekään tehdä.
- Anonyymi
Äsken luin Luukaksen 2. luvun, sisältäen alussa (1-20) tuon nk. Jouluevankeliumiksi kutsutun osan. Kokeeksi luin alkua KR92:n kautta, mutta jo kohta vaihdoin KR33/38:aan, on tunnelmaltaan jotenkin toinen. Olihan kaunista, runollista, suomenkielistä tekstiasua 1930-luvulla luomassa tuolloin mm. kirjailijat Otto Manninen ja Juhani Aho!
https://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Luuk. 2:1&rnd=1626429054590
Siinä sitä on historian kerrontaa. Voi vain eläytyä noihin tapahtumiin, nähdä Jeesus-vauvan Marian sylissä, hurskaan Simeonin Häntä ihastelemassa ja naisprofeetta Hannan, pitkät hameenhelmat liehuen, juoksentelemassa pitkin temppelin pihaa, kertoen Jeesuksesta.
Evankelista Luukas oli kreikkalainen, kristitty lääkäri, myös ensimmäinen ikonimaalari. Hän maalasi alkuperäiset ikonit, joita kristityt myös sitten jatkossa kopioivat. Siksi nimenomaan ortodoksisissa ikoneissa pyhien kasvot ovat kuvatut aidoimmillaan: antiikin ajan pyhien kasvonpiirteet, hiuskampaukset, vaatetukset...
Aika hurjaa, että nykyisetkin, noihin vanhoihin ikoneihin perustuvat uudemmat ikoni-kopiot ovat eräällätavoin, ikäänkuin tuon ajan tarkkoja kuvia, "valokuvia", varhaisista pyhistä, myös Jeesuksesta. Onhan Kirkon ikoneissa myös myöhemminkin luotuja, mutta kuitenkin näiden tyyliin perustuvia, muitakin kuvia- Anonyymi
"Poikani. Tyttäreni": 🕊️
Sananlaskut 2: 1-22
1 Poikani, jos sinä otat minun sanani varteen ja kätket mieleesi minun käskyni,
2 niin että herkistät korvasi viisaudelle ja taivutat sydämesi taitoon-
3 niin, jos kutsut ymmärrystä ja ääneesi huudat taitoa,
4 jos haet sitä kuin hopeata ja etsit sitä kuin aarretta,
5 silloin pääset ymmärtämään Herran pelon ja löydät Jumalan tuntemisen.
6 Sillä Herra antaa viisautta, hänen suustansa lähtee tieto ja taito.
7 Oikeamielisille hänellä on tallella pelastus, kilpi nuhteettomasti vaeltaville,
8 niin että hän suojaa oikeuden polut ja varjelee hurskaittensa tien.
9 Silloin ymmärrät vanhurskauden ja oikeuden ja vilpittömyyden-hyvyyden tien kaiken;
10 sillä viisaus tulee sydämeesi, ja tieto tulee sielullesi suloiseksi,
11 taidollisuus on sinua varjeleva ja ymmärrys suojeleva sinut.
12 Se pelastaa sinut pahojen tiestä, miehestä, joka kavalasti puhuu;
13 niistä, jotka ovat hyljänneet oikeat polut vaeltaaksensa pimeyden teitä;
14 niistä, jotka iloitsevat pahanteosta, riemuitsevat häijystä kavaluudesta,
15 joiden polut ovat mutkaiset ja jotka joutuvat väärään teillänsä. -
16 Se pelastaa sinut irstaasta naisesta, vieraasta vaimosta, joka sanoillansa liehakoitsee,
17 joka on hyljännyt nuoruutensa ystävän ja unhottanut Jumalansa liiton.
18 Sillä hänen huoneensa kallistuu kohti kuolemaa, hänen tiensä haamuja kohden.
19 Ei palaja kenkään, joka hänen luoksensa menee, eikä saavu elämän poluille.
20 Niin sinä vaellat hyvien tietä ja noudatat vanhurskasten polkuja.
21 Sillä oikeamieliset saavat asua maassa, ja nuhteettomat jäävät siihen jäljelle;
22 mutta jumalattomat hävitetään maasta, ja uskottomat siitä reväistään pois.
Jakeet 1-8. Muinaisessa juutalaisuudessa, nk. Vanhan liiton ajassa, kuningas Salomo kuvasi näin sitä Jumalan Hengen työtä, jota Uuden liiton kristinuskossa kuvaamme sanoilla Jeesuksen sovitustyö, lahjavanhurskautus, Pyhän Hengen työ ja armolahjat... Sanat "viisaus, taito, ymmärrys" profeetallisesti kuvaavat Jumalan olemusta, Häntä henkilönä. Nämä Viisaus, Taito, Ymmärrys ovat siis myös henkilöä tarkoittavia erisnimiä. Näiden / Tämän puoleen me "huudamme", Häntä rukoilemme.
Jakeet 9-11: Kristuksen sisäinen tunteminen, Pyhän Hengen täyteys.
Jakeet 12-15. Yleinen jumalattomuus koko laaja-alaisuudessaan.
Jakeet 16-19. "Nainen". Nainen on myös seurakunnan vertauskuva, Kristuksen Morsian. "Irstas nainen" voi kuvata myös yleensäkin nk. langennutta naista, mutta salaisena vertauskuvana myös Kristuksesta, puhtaasta uskosta ja opista langennutta uskovien joukkoa, seurakuntaa, kirkkoa.
Jakeet 16-22 voi ymmärtää myös esim. varoituksena harhaoppisuuksiin siirtyneistä seurakunnista / kirkoista / yksilöiden tai suuremman joukon tuttavuudesta: mihin se johtaa. Jakeet samalla rohkaisevat uskovaa puhtaaseen uskonelämään, kulkemaan Jeesus Tietä - joka on Ristintie - mieluummin vaikka yksin, kuin lähteä yhdessä, suuremmassa joukossa Väärien teille.
🔥
- Anonyymi
Ps.14:2-4 Herra katsoo taivaasta ihmislapsiin nähdäksensä, onko ketään ymmärtäväistä, ketään, joka etsii Jumalaa. Mutta kaikki ovat poikenneet pois, kaikki tyyni kelvottomiksi käyneet; ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvää on, ei yhden yhtäkään. Eivätkö he mitään käsitä, kaikki nuo väärintekijät, jotka saavat leipänsä syömällä minun kanssani eivätkä avuksensa huuda Herraa? Ps.53:3-5 Jumala katsoo taivaasta ihmislapsiin nähdäksensä, onko ketään ymmärtäväistä, ketään, joka etsii Jumalaa. Mutta kaikki he ovat poikenneet pois, kaikki tyynni kelvottomiksi käyneet; ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvää on, ei yhden yhtäkään. Eivätkö he mitään käsitä, nuo väärintekijät, jotka saavat leipänsä syömällä minun kanssani, eivätkä avuksensa huuda Jumalaa? Room.3:10-18 niinkuin kirjoitettu on: Ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan, ei ole ketään ymmärtäväistä, ei ketään, joka etsii Jumalaa; kaikki ovat poikenneet pois, kaikki tyynni kelvottomaksi käyneet; ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvä on, ei yhden yhtäkään. Heidän kurkkunsa on avoin hauta, kielellänsä he pettävät kyykäärmeen myrkkyä on heidän huultensa alla; heidän suunsa on täynnä kirousta ja katkeruutta. Heidän jalkansa ovat nopeat vuodattamaan verta, hävitys ja kurjuus on heidän teillänsä, ja rauhan teitä he eivät tunne. Ei ole Jumalan pelko heidän silmäinsä edessä.
Raamattua lukemalla ei tulla paremmaksi ihmiseksi.
- Anonyymi
Tuo ei liene Raamatun varsinainen tarkoituskaan.
Raamattu, Jumalan Hengen puhe, tähtää huomattavasti korkeampiin sfääreihin.
Raamattua lukemalla huomaa rehellinen ihminen... olevansa mitä suurimmassa määrin, ei oman paremmuutensa kuin Jumalan armotyön varassa. Menee pois suuret luulot ihmisen omasta erinomaisuudesta.
Sivumennen kysyen, oletteko todella tajunneet mikä, ihmisten taholta, todella Pahan vallassa oleva, hirviöiden temmellyskenttä tämä maapallomme todella on? Täähän on täysi helvetti ja pahenee vaan. Ja... Minä Itse, kuten Sinäkin... olemme osa tätä painajaista.
Tähän ei auta sosialidemokratiakaan, vaan huomaamme: päinvastoin!
Ainoa valonpilkahdus täällä on Jeesus Kristus ja ehkä meistä Kristusta seurata haluavista mönkiäisistä jokunen saattaisi levittää myös jotain hyvää lähimmäisillemme, ihmisille, eläimille, luonnolle.
On niin suhteellista kuka on "hyvä", tai "paha" ihminen. Kukin ihmisjärjellään mittaa tätä tavallaan. Mutta Jumalan mittari on se ainoa oikea.
Koska meistä itsestämme ei ole mihinkään, siksi Jeesuksen sovitustyön ja lahjavanhurskautuksen, uskon kautta saamme kokea valonpilkahduksia synkässä sisimmässämme. Ikäänkuin pimeässä, meidän spitaalisten keskellä kulkisi myös Kristus... ✨
Tämähän on Hänen toimenkuvansa: pelastaa syntiset. Sisäisen hengenmaailmamme kautta luoda ja ylläpitää valoa✨🕯️✨pimeydessämme.
Sph Anonyymi kirjoitti:
Raamattua lukemalla huomaa rehellinen ihminen... olevansa mitä suurimmassa määrin, ei oman paremmuutensa kuin Jumalan armotyön varassa. Menee pois suuret luulot ihmisen omasta erinomaisuudesta.
Sivumennen kysyen, oletteko todella tajunneet mikä, ihmisten taholta, todella Pahan vallassa oleva, hirviöiden temmellyskenttä tämä maapallomme todella on? Täähän on täysi helvetti ja pahenee vaan. Ja... Minä Itse, kuten Sinäkin... olemme osa tätä painajaista.
Ainoa valonpilkahdus täällä on Jeesus Kristus ja ehkä meistä Kristusta seurata haluavista mönkiäisistä jokunen saattaisi levittää myös jotain hyvää lähimmäisillemme, ihmisille, eläimille, luonnolle.
On niin suhteellista kuka on "hyvä", tai "paha" ihminen. Kukin ihmisjärjellään mittaa tätä tavallaan. Mutta Jumalan mittari on se ainoa oikea.
Koska meistä itsestämme ei ole mihinkään, siksi Jeesuksen sovitustyön ja lahjavanhurskautuksen, uskon kautta saamme kokea valonpilkahduksia synkässä sisimmässämme. Ikäänkuin pimeässä, meidän spitaalisten keskellä kulkisi myös Kristus... ✨
Tämähän on Hänen toimenkuvansa: pelastaa syntiset. Sisäisen hengenmaailmamme kautta luoda ja ylläpitää valoa✨🕯️✨pimeydessämme.
Sph>>> Koska meistä itsestämme ei ole mihinkään... Ainoa valonpilkahdus täällä on Jeesus Kristus...
Ei kannata synkistellä kauniina päivänä. Jokaisesta ihmisestä on johonkin, sillä joka ikinen ihminen on ainutlaatuinen yksilö ja sillä on paljon merkitystä. Tietysti, jos joku haluaa harrastaa hengellistä masokismia, niin sitä ei voi kieltää, mutta näin yleisesti puhuen toiminta ei vaikuta kovin terveelliseltä.- Anonyymi
Henki kirjoitti:
>>> Koska meistä itsestämme ei ole mihinkään... Ainoa valonpilkahdus täällä on Jeesus Kristus...
Ei kannata synkistellä kauniina päivänä. Jokaisesta ihmisestä on johonkin, sillä joka ikinen ihminen on ainutlaatuinen yksilö ja sillä on paljon merkitystä. Tietysti, jos joku haluaa harrastaa hengellistä masokismia, niin sitä ei voi kieltää, mutta näin yleisesti puhuen toiminta ei vaikuta kovin terveelliseltä.Hengellinen masokismi?
Sanoisin ennemminkn: realismi.
Tämä on kristinusko, ollut näin, jo alusta asti. Anonyymi kirjoitti:
Hengellinen masokismi?
Sanoisin ennemminkn: realismi.
Tämä on kristinusko, ollut näin, jo alusta asti.Kyllä vain - hengellinen masokismi kokoistaa hengellisissä piireissä. Seurataan ja alistutaan, pidetään itseään ja muita pahoina. Realisimista puheen ollen. Meissä jokaisessa taistelee jatkuvasti kaksi voimaa - hyvä ja paha. Se puoli voittaa, jota ruokimme päivittäin.
- Anonyymi
Henki kirjoitti:
Kyllä vain - hengellinen masokismi kokoistaa hengellisissä piireissä. Seurataan ja alistutaan, pidetään itseään ja muita pahoina. Realisimista puheen ollen. Meissä jokaisessa taistelee jatkuvasti kaksi voimaa - hyvä ja paha. Se puoli voittaa, jota ruokimme päivittäin.
Tuo on psykologiaa (Liha), ei teologiaa (Henki).
Hengellisesti asiat eivät ole kuten lihalliset.
Lihan puolesta ihmiselle voi opettaa tietynlaista vapaata valintaa, mutta hengellisesti se ei onnistu.
Jos vapaalla ruokinnalla, eli omilla valinnoillamme ja teoillamme voisimme pelastaa sielumme, olisi Kristus turhaan kuollut.
Pelagiolaisesta vapaanratkaisuvallan opistasi puuttuu täysin Jeesus.
Missä kohtaa Hän astuu mukaan kuvaan? Jakaa palkinnot hyvistä teoista ja "ymmärtää", eikä niin tuomitse, jos tuli tehtyä hiukan pahojakin? Tämähän on ainakin helluntailainen oppi. Anonyymi kirjoitti:
Tuo on psykologiaa (Liha), ei teologiaa (Henki).
Hengellisesti asiat eivät ole kuten lihalliset.
Lihan puolesta ihmiselle voi opettaa tietynlaista vapaata valintaa, mutta hengellisesti se ei onnistu.
Jos vapaalla ruokinnalla, eli omilla valinnoillamme ja teoillamme voisimme pelastaa sielumme, olisi Kristus turhaan kuollut.
Pelagiolaisesta vapaanratkaisuvallan opistasi puuttuu täysin Jeesus.
Missä kohtaa Hän astuu mukaan kuvaan? Jakaa palkinnot hyvistä teoista ja "ymmärtää", eikä niin tuomitse, jos tuli tehtyä hiukan pahojakin? Tämähän on ainakin helluntailainen oppi.Edustat selvästi hellareiden "yksin armosta"-koulukuntaa, jonka opin mukaan ihmiset voivat tehdä tai olla tekemättä (myös hengellisesti) mitä vaan - Jeesus lopulta pelastaa. Valheellisen opin mukaan ihminen on paha ja mitätön. Tuo jos mikään on harhaoppia.
>>> Jos vapaalla ruokinnalla, eli omilla valinnoillamme ja teoillamme voisimme pelastaa sielumme, olisi Kristus turhaan kuollut.
Tuo on täysin väärä väite. Jotta ymmärtäisit miksi, voit pohtia seuraavaa kysymystä: miksi ihminen tarvitsee pelastusta?- Anonyymi
Henki kirjoitti:
Edustat selvästi hellareiden "yksin armosta"-koulukuntaa, jonka opin mukaan ihmiset voivat tehdä tai olla tekemättä (myös hengellisesti) mitä vaan - Jeesus lopulta pelastaa. Valheellisen opin mukaan ihminen on paha ja mitätön. Tuo jos mikään on harhaoppia.
>>> Jos vapaalla ruokinnalla, eli omilla valinnoillamme ja teoillamme voisimme pelastaa sielumme, olisi Kristus turhaan kuollut.
Tuo on täysin väärä väite. Jotta ymmärtäisit miksi, voit pohtia seuraavaa kysymystä: miksi ihminen tarvitsee pelastusta?En edusta opillisesti juuri paljonkaan / minkäänlaista helluntailaisuutta, vaan käsittääkseni lutherilaisuuden vanhinta "koulukuntaa", Lutherin omia saarnoja.
>>Edustat selvästi hellareiden "yksin armosta"-koulukuntaa, jonka opin mukaan ihmiset voivat tehdä tai olla tekemättä (myös hengellisesti) mitä vaan - Jeesus lopulta pelastaa.<<
Noin ei Luther eikä aidosti lutherilaisuudessa pysyvä kirkko opeta.
Helluntailaisten mahd. "yksin armosta" on selvästi väännös lutherilaisesta opista "Yksin uskosta. Yksin armosta. Yksin Kristuksen teon kautta." Helluntailaisten opetukset "kuulostavat" kristillisiltä, mahd. myös osin "luterilaisilta", mutta kun heitä kuuntelee tarkasti, huomaa, että kaikki kristinoppi opetetaan heillä "hiukan toisin". He eivät sano mitään samoin. Aikoinaan kun pelastuin pois helluntailaisuudesta ja kävin joskus heitä vielä kuuntelemassa, uusin korvin, en kyennyt enää laulamaan heidän kirjastakaan, tajusin niiden jumalattomat, vain helluntailaisuskovaista korottavat sanat. Jeesus on niissä lauluissa yleensä sivuhenkilö.
Muuan Hgin Saalemin vanhemmistomies aikoinaan pilkkasi kristittyjä saarnatuolista, räkä pärskyi kun äijä nauroi. "Ja mehän emme täällä mitään Saatanan (= kristillisen kirkon) virsiä veisaa, vaan me laulamme ilolauluja herralle!" Saalem-srk:n ilolaulut on kyllä nähty. Hengeltään silkkaa huoruutta, ylistyssessioitaan myöten, joita johtavat jopa talousrikoksista tuomitut, mutta niitä sovittamasta luikahtaneet kriminaalit. (Rahoja jaettu myös kavereille = varastetun tavaran kätkentä.)
Esim. helluntailaisten nk. kolminaisuus-oppi ei ole sama kuin kristityillä. He eivät ole k'äsittäneet kolminaisuudesta alkeitakaan, mutta huijareita kun ovat, ovat kyhänneet jonkun "vähän sinne päin" olevan opin. Helluntailaisen Lasse Heikkilän, ei niin kovin apostolista uskontunnustusta kunnioittava, "hassu", "Pohojalaane uskontunnustus" on siis toinen kuin itse apostolinen uskontunnustus, vaikka asiaa tuntematon ei sitä välttämättä huomaa. "Isää, Poikaa ja Pyhyhää Henenkii, nee kolomee yhytä ovaat". Noin ei kristinusko opeta.
Kristinusko opetta: Jumala On Yksi Pyhä Kolminaisuus: Isä, Poika ja Pyhä Henki. Ei ole kolmea Jumalaa, "jotka pitäisivät yhtä" vaan Yksi, joka On kolminaisuus. 1 = 1 1 1 persoonissa.
Helluntailaisuus opettaa: "On kolme, Isä, Poika ja Pyhä Henki jotka hengeltään ja mielipiteiltään pitävät yhtä" (sillä eihän nyt yksi voi mitenkään olla kolme!). Eli: 1 1 1 (3) eri jumaluutta, näitä yhdessä kutsutaan "Jumalaksi". Tämäkin on heillä epävarma oppi (koska todellisuudessa he eivät usko samaan Jumalaan kuin kristityt), sillä esim. Pyhän Hengen he selittävät (heidän) "jumalastaan" lähteväksi voimavaikutukseksi, ei persoonaksi, kuten esim. Jeesus On.
Pyhä Henki on heille fiilisten ja kaiken kivan ilmapiiri, humalatila, jonka vaikutuksessa saa esim. nauraa ja kaatuilla. Heillä on jotkut erilliset (ei kristilliset) ylistyssessiot, jossa he hokevat mantroja ja joista Jeesus Itse ilmoitti, ettei Jumala halua niitä kuulla.
Isä Meidän rukousta en ole KOSKAAN elämäni aikana (vauvasta tähän päivään asti) kuullut helluntailaisten ääneen lausuvan.
Matteus 6: 5-13
5 Ja kun rukoilette, älkää olko niinkuin ulkokullatut; sillä he mielellään seisovat ja rukoilevat synagoogissa ja katujen kulmissa, että ihmiset heidät näkisivät. Totisesti minä sanon teille: he ovat saaneet palkkansa.
6 Vaan sinä, kun rukoilet, mene kammioosi ja sulje ovesi ja rukoile Isääsi, joka on salassa; ja sinun Isäsi, joka salassa näkee, maksaa sinulle.
7 Ja kun rukoilette, niin älkää tyhjiä hokeko niinkuin pakanat, jotka luulevat, että heitä heidän monisanaisuutensa tähden kuullaan.
8 Älkää siis olko heidän kaltaisiaan; sillä teidän Isänne kyllä tietää, mitä te tarvitsette, ennenkuin häneltä anottekaan.
9 Rukoilkaa siis te näin: Isä meidän, joka olet taivaissa! Pyhitetty olkoon sinun nimesi;
10 tulkoon sinun valtakuntasi; tapahtukoon sinun tahtosi myös maan päällä niinkuin taivaassa;
11 anna meille tänä päivänä meidän jokapäiväinen leipämme;
12 ja anna meille meidän velkamme anteeksi, niinkuin mekin annamme anteeksi meidän velallisillemme;
13 Äläkä saata meitä kiusaukseen; vaan päästä meidät pahasta, sillä sinun on valtakunta ja voima ja kunnia iankaikkisesti. Amen.
✨ - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En edusta opillisesti juuri paljonkaan / minkäänlaista helluntailaisuutta, vaan käsittääkseni lutherilaisuuden vanhinta "koulukuntaa", Lutherin omia saarnoja.
>>Edustat selvästi hellareiden "yksin armosta"-koulukuntaa, jonka opin mukaan ihmiset voivat tehdä tai olla tekemättä (myös hengellisesti) mitä vaan - Jeesus lopulta pelastaa.<<
Noin ei Luther eikä aidosti lutherilaisuudessa pysyvä kirkko opeta.
Helluntailaisten mahd. "yksin armosta" on selvästi väännös lutherilaisesta opista "Yksin uskosta. Yksin armosta. Yksin Kristuksen teon kautta." Helluntailaisten opetukset "kuulostavat" kristillisiltä, mahd. myös osin "luterilaisilta", mutta kun heitä kuuntelee tarkasti, huomaa, että kaikki kristinoppi opetetaan heillä "hiukan toisin". He eivät sano mitään samoin. Aikoinaan kun pelastuin pois helluntailaisuudesta ja kävin joskus heitä vielä kuuntelemassa, uusin korvin, en kyennyt enää laulamaan heidän kirjastakaan, tajusin niiden jumalattomat, vain helluntailaisuskovaista korottavat sanat. Jeesus on niissä lauluissa yleensä sivuhenkilö.
Muuan Hgin Saalemin vanhemmistomies aikoinaan pilkkasi kristittyjä saarnatuolista, räkä pärskyi kun äijä nauroi. "Ja mehän emme täällä mitään Saatanan (= kristillisen kirkon) virsiä veisaa, vaan me laulamme ilolauluja herralle!" Saalem-srk:n ilolaulut on kyllä nähty. Hengeltään silkkaa huoruutta, ylistyssessioitaan myöten, joita johtavat jopa talousrikoksista tuomitut, mutta niitä sovittamasta luikahtaneet kriminaalit. (Rahoja jaettu myös kavereille = varastetun tavaran kätkentä.)
Esim. helluntailaisten nk. kolminaisuus-oppi ei ole sama kuin kristityillä. He eivät ole k'äsittäneet kolminaisuudesta alkeitakaan, mutta huijareita kun ovat, ovat kyhänneet jonkun "vähän sinne päin" olevan opin. Helluntailaisen Lasse Heikkilän, ei niin kovin apostolista uskontunnustusta kunnioittava, "hassu", "Pohojalaane uskontunnustus" on siis toinen kuin itse apostolinen uskontunnustus, vaikka asiaa tuntematon ei sitä välttämättä huomaa. "Isää, Poikaa ja Pyhyhää Henenkii, nee kolomee yhytä ovaat". Noin ei kristinusko opeta.
Kristinusko opetta: Jumala On Yksi Pyhä Kolminaisuus: Isä, Poika ja Pyhä Henki. Ei ole kolmea Jumalaa, "jotka pitäisivät yhtä" vaan Yksi, joka On kolminaisuus. 1 = 1 1 1 persoonissa.
Helluntailaisuus opettaa: "On kolme, Isä, Poika ja Pyhä Henki jotka hengeltään ja mielipiteiltään pitävät yhtä" (sillä eihän nyt yksi voi mitenkään olla kolme!). Eli: 1 1 1 (3) eri jumaluutta, näitä yhdessä kutsutaan "Jumalaksi". Tämäkin on heillä epävarma oppi (koska todellisuudessa he eivät usko samaan Jumalaan kuin kristityt), sillä esim. Pyhän Hengen he selittävät (heidän) "jumalastaan" lähteväksi voimavaikutukseksi, ei persoonaksi, kuten esim. Jeesus On.
Pyhä Henki on heille fiilisten ja kaiken kivan ilmapiiri, humalatila, jonka vaikutuksessa saa esim. nauraa ja kaatuilla. Heillä on jotkut erilliset (ei kristilliset) ylistyssessiot, jossa he hokevat mantroja ja joista Jeesus Itse ilmoitti, ettei Jumala halua niitä kuulla.
Isä Meidän rukousta en ole KOSKAAN elämäni aikana (vauvasta tähän päivään asti) kuullut helluntailaisten ääneen lausuvan.
Matteus 6: 5-13
5 Ja kun rukoilette, älkää olko niinkuin ulkokullatut; sillä he mielellään seisovat ja rukoilevat synagoogissa ja katujen kulmissa, että ihmiset heidät näkisivät. Totisesti minä sanon teille: he ovat saaneet palkkansa.
6 Vaan sinä, kun rukoilet, mene kammioosi ja sulje ovesi ja rukoile Isääsi, joka on salassa; ja sinun Isäsi, joka salassa näkee, maksaa sinulle.
7 Ja kun rukoilette, niin älkää tyhjiä hokeko niinkuin pakanat, jotka luulevat, että heitä heidän monisanaisuutensa tähden kuullaan.
8 Älkää siis olko heidän kaltaisiaan; sillä teidän Isänne kyllä tietää, mitä te tarvitsette, ennenkuin häneltä anottekaan.
9 Rukoilkaa siis te näin: Isä meidän, joka olet taivaissa! Pyhitetty olkoon sinun nimesi;
10 tulkoon sinun valtakuntasi; tapahtukoon sinun tahtosi myös maan päällä niinkuin taivaassa;
11 anna meille tänä päivänä meidän jokapäiväinen leipämme;
12 ja anna meille meidän velkamme anteeksi, niinkuin mekin annamme anteeksi meidän velallisillemme;
13 Äläkä saata meitä kiusaukseen; vaan päästä meidät pahasta, sillä sinun on valtakunta ja voima ja kunnia iankaikkisesti. Amen.
✨Kuinka "ystävällistä", että olet 🐍 huolissasi pohdinnoistani.
Luuletko, etten ole nämä jo kauan sitten "pohtinut", eli lukenut sanaa ja ymmärtänyt sanan kautta, miksi tarvitsen pelastusta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuinka "ystävällistä", että olet 🐍 huolissasi pohdinnoistani.
Luuletko, etten ole nämä jo kauan sitten "pohtinut", eli lukenut sanaa ja ymmärtänyt sanan kautta, miksi tarvitsen pelastusta.Johdattelet ihmistekoon, järkeilyyn, kuin Eevaa, pohtimaan: "Onko Jumala todella sanonut ...?"
Ja samoin järkeisuskoiset (tässä kohdin nestoriolaiset) helluntailaiset jatkavat: "... Kyy-yl-lä..., MUTTA ei aivan! Vaan Hän TARKOITTAA..."
Eeva ei osannut vastata, mutta minä vastaan: "Kyllä. Jumala todellakin on sanonut,... että tarvitsen pelastusta." - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
SphVoi herää nyt ja hae jo apua. Sitä saa Suomessa kyllä.
Anonyymi kirjoitti:
Kuinka "ystävällistä", että olet 🐍 huolissasi pohdinnoistani.
Luuletko, etten ole nämä jo kauan sitten "pohtinut", eli lukenut sanaa ja ymmärtänyt sanan kautta, miksi tarvitsen pelastusta.Kirjoitit paljon tekstiä, mutta itse vastaus esitettyyn kysymykseen (miksi ihminen tarvitsee pelastuksen) jäi puuttumaan. Moni uskova sanoo ymmärtäneensä jotain lukemalla sanaa, muttei osaa omin sanoin selittää, mitä on ymmärtänyt. Mikä se sellainen ymmärrys on?! Tyhjää täynnä.
- Anonyymi
Henki kirjoitti:
Kirjoitit paljon tekstiä, mutta itse vastaus esitettyyn kysymykseen (miksi ihminen tarvitsee pelastuksen) jäi puuttumaan. Moni uskova sanoo ymmärtäneensä jotain lukemalla sanaa, muttei osaa omin sanoin selittää, mitä on ymmärtänyt. Mikä se sellainen ymmärrys on?! Tyhjää täynnä.
Kuvittelin ihan tosissani kysymyksesi olleen lähinnä retorinen, sillä oletin sinun tuntevan UT:n kristinopin.
Miksi ihminen tarvitsee pelastuksen?
Koska kaukaisten esivanhempiemme syntiinlankeemuksesta saimme semmosen, jonkinlaisen niinku perisynnin geenin.
Koko ihmiskunta, me jokainen yksilö tässä, olemme nk. kadotettuja, jo valmiiksi tuomitut Kadotukseen / Helvettiin. Tämä oli Jumalan tuomio syntiinlankeemukselle = Jumalan herruuden hylkäämiselle, liittoutumiselle Saatanan kanssa.
Jumala kuitenkin pyrkii pelastamaan meidät tiettyjä, maailmankaikkeudessa vallitsevia, juridisia keinoja käyttäen.
Ensin Hän antoi meille Lain, mutta jota yksikään ihminen ei kyennyt täyttämään. Ja Jumala vaatii kaikessa täydellisyyttä.
Laki osoittaa, että me ihmiset olemme täydellisesti syntisiä. Tämän tunnustava täydellinen syntinen kelpaa nyt Jumalalle, mikäli hän suostuu hengelliseen, nk. "autuaaseen vaihtokauppaan" ihmiseksi syntyneen, mutta synnittömän ja pyhän Jeesuksen Kristuksen kanssa.
Hän päätti Itse uhriuttaa Itsensä ihmiskunnan puolesta.
Näin: "Hän on minun syntini ja minä olen Hänen vanhurskautensa." Suostuessani pelastukseen, voin uskoa Hänen sovittaneen kaikki syntini ja uskon kautta lahjoittavan minulle oman Pyhän Henkensä ja vanhurskautensa = "lahjavanhurskautus". Itsessäni täysin syntinen, mutta uskon kautta Jeesuksen tekoon, olen nyt Jumalan silmissä täysin pyhä. Jeesuksen Henki minussa täyttää myös Lakia.
Olen pelastettu. Kristuksen lahjavanhurskauden "häävaatteessa" "kelpaan" Taivaaseen. Omilla lain-, tai luulopyhitys-teoilla, omilla "hääpuvuilla", ei sinne mennä.
Matteus 22: 1-14
1 Ja Jeesus rupesi taas puhumaan heille vertauksilla ja sanoi:
2 "Taivasten valtakunta on verrattava kuninkaaseen, joka laittoi häät pojallensa.
3 Ja hän lähetti palvelijansa kutsumaan häihin kutsuvieraita, mutta nämä eivät tahtoneet tulla.
4 Vielä hän lähetti toisia palvelijoita lausuen: 'Sanokaa kutsutuille: Katso, minä olen valmistanut ateriani, minun härkäni ja syöttilääni ovat teurastetut, ja kaikki on valmiina; tulkaa häihin'.
5 Mutta he eivät siitä välittäneet, vaan menivät pois, mikä pellolleen, mikä kaupoilleen;
6 ja toiset ottivat kiinni hänen palvelijansa, pitelivät pahoin ja tappoivat.
7 Mutta kuningas vihastui ja lähetti sotajoukkonsa ja tuhosi nuo murhamiehet ja poltti heidän kaupunkinsa.
8 Sitten hän sanoi palvelijoillensa: 'Häät ovat valmistetut, mutta kutsutut eivät olleet arvollisia.
9 Menkää siis teiden risteyksiin ja kutsukaa häihin, keitä tapaatte.'
10 Ja palvelijat menivät ulos teille ja kokosivat kaikki, keitä vain tapasivat, sekä pahat että hyvät, ja häähuone tuli täyteen pöytävieraita.
11 Mutta kun kuningas meni katsomaan pöytävieraita, näki hän siellä miehen, joka ei ollut puettu häävaatteisiin.
12 Ja hän sanoi hänelle: 'Ystävä, kuinka sinä olet tullut tänne sisälle, vaikka sinulla ei ole häävaatteita?' Mutta hän jäi sanattomaksi.
13 Silloin kuningas sanoi palvelijoille: 'Sitokaa hänen jalkansa ja kätensä ja heittäkää hänet ulos pimeyteen'. Siellä on oleva itku ja hammasten kiristys.
14 Sillä monet ovat kutsutut, mutta harvat valitut." - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuvittelin ihan tosissani kysymyksesi olleen lähinnä retorinen, sillä oletin sinun tuntevan UT:n kristinopin.
Koska kaukaisten esivanhempiemme syntiinlankeemuksesta saimme semmosen, jonkinlaisen niinku perisynnin geenin.
Koko ihmiskunta, me jokainen yksilö tässä, olemme nk. kadotettuja, jo valmiiksi tuomitut Kadotukseen / Helvettiin. Tämä oli Jumalan tuomio syntiinlankeemukselle = Jumalan herruuden hylkäämiselle, liittoutumiselle Saatanan kanssa.
Jumala kuitenkin pyrkii pelastamaan meidät tiettyjä, maailmankaikkeudessa vallitsevia, juridisia keinoja käyttäen.
Ensin Hän antoi meille Lain, mutta jota yksikään ihminen ei kyennyt täyttämään. Ja Jumala vaatii kaikessa täydellisyyttä.
Laki osoittaa, että me ihmiset olemme täydellisesti syntisiä. Tämän tunnustava täydellinen syntinen kelpaa nyt Jumalalle, mikäli hän suostuu hengelliseen, nk. "autuaaseen vaihtokauppaan" ihmiseksi syntyneen, mutta synnittömän ja pyhän Jeesuksen Kristuksen kanssa.
Näin: "Hän on minun syntini ja minä olen Hänen vanhurskautensa." Suostuessani pelastukseen, voin uskoa Hänen sovittaneen kaikki syntini ja uskon kautta lahjoittavan minulle oman Pyhän Henkensä ja vanhurskautensa = "lahjavanhurskautus". Itsessäni täysin syntinen, mutta uskon kautta Jeesuksen tekoon, olen nyt Jumalan silmissä täysin pyhä. Jeesuksen Henki minussa täyttää myös Lakia.
Olen pelastettu. Kristuksen lahjavanhurskauden "häävaatteessa" "kelpaan" Taivaaseen. Omilla lain-, tai luulopyhitys-teoilla, omilla "hääpuvuilla", ei sinne mennä.
2 "Taivasten valtakunta on verrattava kuninkaaseen, joka laittoi häät pojallensa.
3 Ja hän lähetti palvelijansa kutsumaan häihin kutsuvieraita, mutta nämä eivät tahtoneet tulla.
4 Vielä hän lähetti toisia palvelijoita lausuen: 'Sanokaa kutsutuille: Katso, minä olen valmistanut ateriani, minun härkäni ja syöttilääni ovat teurastetut, ja kaikki on valmiina; tulkaa häihin'.
5 Mutta he eivät siitä välittäneet, vaan menivät pois, mikä pellolleen, mikä kaupoilleen;
7 Mutta kuningas vihastui ja lähetti sotajoukkonsa ja tuhosi nuo murhamiehet ja poltti heidän kaupunkinsa.
8 Sitten hän sanoi palvelijoillensa: 'Häät ovat valmistetut, mutta kutsutut eivät olleet arvollisia.
10 Ja palvelijat menivät ulos teille ja kokosivat kaikki, keitä vain tapasivat, sekä pahat että hyvät, ja häähuone tuli täyteen pöytävieraita.
11 Mutta kun kuningas meni katsomaan pöytävieraita, näki hän siellä miehen, joka ei ollut puettu häävaatteisiin.
12 Ja hän sanoi hänelle: 'Ystävä, kuinka sinä olet tullut tänne sisälle, vaikka sinulla ei ole häävaatteita?' Mutta hän jäi sanattomaksi.
13 Silloin kuningas sanoi palvelijoille: 'Sitokaa hänen jalkansa ja kätensä ja heittäkää hänet ulos pimeyteen'. Siellä on oleva itku ja hammasten kiristys.
14 Sillä monet ovat kutsutut, mutta harvat valitut."Ilm. 19: 7-13 ✨🔥✨
7 Iloitkaamme ja riemuitkaamme ja antakaamme kunnia hänelle, sillä Karitsan häät ovat tulleet, ja hänen vaimonsa on itsensä valmistanut.
8 Ja hänen annettiin pukeutua liinavaatteeseen, hohtavaan ja puhtaaseen: se liina on pyhien vanhurskautus."
9 Ja hän sanoi minulle: "Kirjoita: Autuaat ne, jotka ovat kutsutut Karitsan hääaterialle!" Vielä hän sanoi minulle: "Nämä sanat ovat totiset Jumalan sanat".
10 Ja minä lankesin hänen jalkojensa juureen, kumartaen rukoillakseni häntä. Mutta hän sanoi minulle: "Varo, ettet sitä tee; minä olen sinun ja sinun veljiesi kanssapalvelija, niiden, joilla on Jeesuksen todistus; kumarra ja rukoile Jumalaa. Sillä Jeesuksen todistus on profetian henki."
11 Ja minä näin taivaan auenneena. Ja katso: valkoinen hevonen, ja sen selässä istuvan nimi on Uskollinen ja Totinen, ja hän tuomitsee ja sotii vanhurskaudessa.
12 Ja hänen silmänsä olivat niinkuin tulen liekit, ja hänen päässään oli monta kruunua, ja hänellä oli kirjoitettuna nimi, jota ei tiedä kukaan muu kuin hän itse,
13 ja hänellä oli yllään vereen kastettu vaippa, ja nimi, jolla häntä kutsutaan, on Jumalan Sana. 📖
Tällainen on myös pelastetun, Kristukselta saama Häävaate. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ilm. 19: 7-13 ✨🔥✨
7 Iloitkaamme ja riemuitkaamme ja antakaamme kunnia hänelle, sillä Karitsan häät ovat tulleet, ja hänen vaimonsa on itsensä valmistanut.
8 Ja hänen annettiin pukeutua liinavaatteeseen, hohtavaan ja puhtaaseen: se liina on pyhien vanhurskautus."
9 Ja hän sanoi minulle: "Kirjoita: Autuaat ne, jotka ovat kutsutut Karitsan hääaterialle!" Vielä hän sanoi minulle: "Nämä sanat ovat totiset Jumalan sanat".
10 Ja minä lankesin hänen jalkojensa juureen, kumartaen rukoillakseni häntä. Mutta hän sanoi minulle: "Varo, ettet sitä tee; minä olen sinun ja sinun veljiesi kanssapalvelija, niiden, joilla on Jeesuksen todistus; kumarra ja rukoile Jumalaa. Sillä Jeesuksen todistus on profetian henki."
11 Ja minä näin taivaan auenneena. Ja katso: valkoinen hevonen, ja sen selässä istuvan nimi on Uskollinen ja Totinen, ja hän tuomitsee ja sotii vanhurskaudessa.
12 Ja hänen silmänsä olivat niinkuin tulen liekit, ja hänen päässään oli monta kruunua, ja hänellä oli kirjoitettuna nimi, jota ei tiedä kukaan muu kuin hän itse,
13 ja hänellä oli yllään vereen kastettu vaippa, ja nimi, jolla häntä kutsutaan, on Jumalan Sana. 📖
Tällainen on myös pelastetun, Kristukselta saama Häävaate.Virsi 225:
1.
Jeesus, luona armopöydän
sinut löydän,
siinä mulla kyllin on.
Siellä armo, rauha, ilo,
siellä elo,
sieltä löydän ravinnon.
2.
Siitä vuotaa lohdutusta,
virvoitusta,
jota sielu tarvitsee.
Siitä kasvaa usko, tieto,
voima, taito,
joka mielen hallitsee.
3.
Armon pöytä, Jeesus rakas,
olet paras,
elämäni kuolosi.
Haavasi on auki mulle,
vaivatulle,
voimani kun raukeni.
4.
Matkalla on ruokanani,
juomanani
ruumiisi ja veresi.
Hengen nälkä kasvaa yhä,
Herra pyhä,
antimista pöytäsi.
5.
Tätä ruokaa syödessäni,
juodessani
orjan mieli katoaa.
Tämän riemun rikkaudessa,
runsaudessa
oma puku putoaa.
6.
Tässä näyttää tahraiselta,
saastaiselta
kaikki oma hurskaus.
Kristuksesta loistaa vastaan
ainoastaan
Isän suuri rakkaus.
7.
Mieltäni se liikuttakoon,
opettakoon
armon Herraa kiittämään.
Sieluni se sulattakoon,
taivuttakoon
Jeesukseeni tyytymään.
8.
Kirkkaus ja voitto, valta
kaikkialta
olkoon yksin Kristuksen.
Maa ja taivas luotuinensa
Herrallensa
riemuin tuokoon kiitoksen!
~
Jaakko Pitkätky viim. 1815. Uud. Wilhelmi Malmivaara 1901. Virsikirjaan 1938. | Sävelmä: Hollannissa 1647 / Suomessa 1702.
Sama sävelmä: 153 | 612
Luokitus: Pyhä ehtoollinen
Virren tarina - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Virsi 225:
1.
Jeesus, luona armopöydän
sinut löydän,
siinä mulla kyllin on.
Siellä armo, rauha, ilo,
siellä elo,
sieltä löydän ravinnon.
2.
Siitä vuotaa lohdutusta,
virvoitusta,
jota sielu tarvitsee.
Siitä kasvaa usko, tieto,
voima, taito,
joka mielen hallitsee.
3.
Armon pöytä, Jeesus rakas,
olet paras,
elämäni kuolosi.
Haavasi on auki mulle,
vaivatulle,
voimani kun raukeni.
4.
Matkalla on ruokanani,
juomanani
ruumiisi ja veresi.
Hengen nälkä kasvaa yhä,
Herra pyhä,
antimista pöytäsi.
5.
Tätä ruokaa syödessäni,
juodessani
orjan mieli katoaa.
Tämän riemun rikkaudessa,
runsaudessa
oma puku putoaa.
6.
Tässä näyttää tahraiselta,
saastaiselta
kaikki oma hurskaus.
Kristuksesta loistaa vastaan
ainoastaan
Isän suuri rakkaus.
7.
Mieltäni se liikuttakoon,
opettakoon
armon Herraa kiittämään.
Sieluni se sulattakoon,
taivuttakoon
Jeesukseeni tyytymään.
8.
Kirkkaus ja voitto, valta
kaikkialta
olkoon yksin Kristuksen.
Maa ja taivas luotuinensa
Herrallensa
riemuin tuokoon kiitoksen!
~
Jaakko Pitkätky viim. 1815. Uud. Wilhelmi Malmivaara 1901. Virsikirjaan 1938. | Sävelmä: Hollannissa 1647 / Suomessa 1702.
Sama sävelmä: 153 | 612
Luokitus: Pyhä ehtoollinen
Virren tarinaVirsi 307:
1.
Kiitos olkoon Jumalalle,
Karitsalle,
olen armoliitossa!
Minut kalliisti hän osti,
minut nosti
kadotuksen kuopasta.
2.
Armon Henki johdattakoon,
kiiruhtakoon
matkamiestä lähtemään
maailmasta turmeluksen,
ahdistuksen,
kotihinsa pyrkimään.
3.
Purjeisiini tuulta anna,
mua kanna
meren yli mailleni.
Pidä, Jeesus, itse perää,
Herra, herää!
Muuten hukkuu haahteni.
4.
Auta, pakohon kun kerran
yli virran
Baabelista riennämme,
että kotimantereilla
kanteleilla
soivat kiitosvirtemme.
5.
Siellä riemun maassa taivaan
alta vaivan
päästyä sua kiitetään.
Siell’ ei aalto uhkaa laivaa,
synnin vaivaa
siell’ ei itke yksikään.
6.
Siell’ on kirkas lasimeri,
pyhä veri
kiitosvirtenämme on.
Siellä aina Jumalalle,
Karitsalle
ylistys soi loputon.
7.
Sydän hämmästyypi näissä
ilohäissä,
lunastetut riemastuu.
Yljän eteen ihmeissänsä
ystävänsä
kasvoillensa kumartuu.
Elsa Christina Holmsten viim. 1735. Suom. Johan Wacklin 1736. Uud. Wilhelmi Malmivaara 1893. Virsikirjaan 1938. | Sävelmä: Toisinto Savosta / Armas Maasalo 1937.
Sama sävelmä: 146
Luokitus: Usko Jeesukseen
Virren tarina
307 Kiitos olkoon Jumalalle
✨🔥✨ Anonyymi kirjoitti:
14 Sillä monet ovat kutsutut, mutta harvat valitut.">>> Kuvittelin ihan tosissani kysymyksesi olleen lähinnä retorinen, sillä oletin sinun tuntevan UT:n kristinopin.
Kuten odottaa saattoi, sorruit nopeasti esittämään epäpäteviä olettamuksia. Inhimillistä, ymmärrän. En tullut esittämään itsestään selviä totuuksia, vaan keinuttamaan venettä niin, että meriveden suola pesisi silmät puhtaiksi.
>>> Koska kaukaisten esivanhempiemme syntiinlankeemuksesta saimme semmosen, jonkinlaisen niinku perisynnin geenin...
Raamattu ei puhu mistään "geeneistä" (1) tai ihmisen uudelleen muokkaamisesta. Ihminen oli ja on edelleen se sama ihminen, joka luotiin Jumalan kuvaksi.
>>> Koko ihmiskunta, me jokainen yksilö tässä, olemme nk. kadotettuja, jo valmiiksi tuomitut Kadotukseen... liittoutumiselle Saatanan kanssa...
Niinhän ne opettaa, mutta synti oli olemassa jo ennen syntiinlankeemusta (2) Jumala karkotti toki ihmisen paratiisista, mutta ei tuominut ihmistä kadotukseen. Hän teki ihmisestä kuolevaisen (1. Moos 3:22). Jumala ei myöskään karkottanut käärmettä paratiisita, vaan käärme pääsi myöhemmin "Nooan arkkiin" mukaan. Kaikki muu on perimä- eli suomeksi sanottuna kuulopuhetta.
Edelliset kohdat (1 ja 2) osoittavat, että monen uskovan usko on kuulopuheiden varassa vaeltamista. Uskotaan, mitä seurakunnassa opetetaan ja ulkoistetaan oma usko. Toiminta on alistumista eli hengellistä masokismia, josta puhuin aiemmin.
p.s. en mielellään keskustele kopiokoneiden kanssa - turhaa vaivaa ja ajanhukkaa.
- Anonyymi
päivän lehdestä luen päivän sanan
onpa sitten kyllä huoneen taulu, minkä saman tekstin saa lukea joka, tai melkein joka päivä.- Anonyymi
Tuokin on hyvä asia. Ottaa Jumalan sanan leipää vastaan, vaikka murusina. 🙂
- Anonyymi
Luetko väärennetyä Raamattua ja ymmärrätkö, mitä luet?
- Anonyymi
Mikä on väärennetty Raamattu? Uudenmaailman käännös? Raamattu kansalle? KR92?
Muita väärennöksiä en tiedä. En lue.
Luen lähinnä ja ainoastaan KR 33/38:aa.
- Anonyymi
Kiitos kysymästä.
Kyllä. Kyllä luen Raamattua säännollisesti.- Anonyymi
Lue ihminen vanhoja jalluja ja rattoja ja ja rakasta. Niitä saa divarista.. On paljon hyödyllisempää olla mitä on. Kuin kuvitella olevansa jotain mitä ei ole. Eikä tule koskaan olemaan.
- Anonyymi
Voi teitä sekopäitä jotka huuruisissa unelmissanne juutalaisten jumalista elätte. Voi ja voi.
- Anonyymi
Ootko sää ÄLLÄH ?
- Anonyymi
Oot sä profeetta Muhamed ?
- Anonyymi
Gal.4:12 Tulkaa minun kaltaisikseni, koska minäkin olen tullut teidän kaltaiseksenne, veljet, minä pyydän sitä teiltä. Ette ole minua mitenkään loukanneet. Fil.2:5-7 Olkoon teillä se mieli, joka myös Kristuksella Jeesuksella oli, joka ei, vaikka hänellä olikin Jumalan muoto, katsonut saaliiksensa olla Jumalan kaltainen, vaan tyhjensi itsensä ja otti orjan muodon, tuli ihmisen kaltaiseksi, ja hänet havaittiin olennaltaan sellaiseksi kuin ihminen;
- Anonyymi
Meillä pannaan vasta tiistaina.
- Anonyymi
Onko kellään tallessa Jallua vuodelta 1975, numero 2? Puuttuu nääs kokoelmasta.
- Anonyymi
Hai ! Mitä sie maksat ! ?
- Anonyymi
Room.6:4 Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman. Room.8:17 Mutta jos olemme lapsia, niin olemme myöskin perillisiä, Jumalan perillisiä ja Kristuksen kanssaperillisiä, jos kerran yhdessä hänen kanssaan kärsimme, että me yhdessä myös kirkastuisimme. Fil.3:10-11 tunteakseni hänet ja hänen ylösnousemisensa voiman ja hänen kärsimyksensä osallisuuden, tullessani hänen kaltaisekseen samankaltaisen kuoleman kautta, jos minä ehkä pääsen ylösnousemiseen kuolleista.
- Anonyymi
Raamatunluku menee kausittain. Nyt taas ei ole tullut luettua juuri ollenkaan pitkiin aikoihin. Joku jae harvakseltaan silloin tällöin. Jotenkin väsytnyt että ylejnkin lukeminen vähissä.
Mutta joo, laulamisesta niin sitä taas olen tehnyt eli laulanut yksikseni hengellisiä lauluja.
ST - Anonyymi
Matt.19:28 Niin Jeesus sanoi heille: Totisesti minä sanon teille; siinä uudestisyntymisessä, jolloin Ihmisen Poika istuu kirkkautensa valtaistuimella, saatte tekin, jotka olette minua seuranneet istua kahdellatoista valtaistuimella ja tuomita Israelin kahtatoista sukukuntaa. Luuk.22:28-30 Mutta te olette pysyneet minun kanssani minun kiusauksissani; ja minä säädän teille, niinkuin minun Isäni on säätänyt, kuninkaallisen vallan, niin että te saatte syödä ja juoda minun pöydässäni minun valtakunnassani ja istua valtaistuimilla ja tuomita Israelin kahtatoista sukukuntaa. 1Kor.6:2-3 Vai ettekö tiedä, että pyhät tulevat maailman tuomitsemaan? Ja jos te tuomitsette maailman, niin ettekö kelpaa ratkaisemaan aivan vähäpätöisiä asioita? Ettekö tiedä, että me tulemme tuomitsemaan enkeleitä, emmekö sitten maalisia asioita. Ilm.3:21 Joka voittaa, sen minä annan istua kanssani valtaistuimellani, niinkuin minäkin olen voittanut ja istunut Isäni kanssa hänen valtaistuimellensä
- Anonyymi
Ps.62:13 Ja sinun, Herra, on armo; sinä maksat kullekin hänen tekojensa mukaan. Job.34:11 Vaan hän kostaa ihmiselle hänen tekonsa ja maksaa miehelle hänen vaelluksensa mukaan. Sananl.34:12 Jos sanot: Katso, emme tieneet siitä, niin ymmärtäähän asian sydämen tutkia; sinun sielusi vartioitsija sen tietää, ja hän kostaa ihmiselle hänen tekojensa mukaan. Jer.32:19 suuri neuvossa ja väkevä teoissa, sinä, jonka silmät ovat avoimet tarkkaamaan kaikkia ihmislasten teitä, antaaksesi itsekullekin hänen vaelluksensa ja hänen töittensä hedelmän mukaan; Matt.16:27 Sillä Ihmisen Poika on tuleva Isänsä kirkkaudessa enkeliensä kanssa, ja silloin hän maksaa kullekin hänen tekojensa mukaan. Room.2:6 hänen, joka antaa kullekin hänen tejojensa mukaan. 1Kor.3:8 Mutta istuttaja kastelija ovat yhtä; kuitenkin on kumpikin saava oman palkkansa omen työnsä mukaan. 2Kor.5:10 Sillä kaikkien meidän pitää ilmestyvän Kristuksen tuomioistuimen eteen, että kukin saisi sen mukaan, kuin hän ruumiissa ollessaan on tehnyt, joko hyvää tai pahaa. Ilm.22:12 Katso, minä tulen pian, ja minun palkkani on minun kanssani, antaakseni kullekin hänen tekojensa mukaan.
- Anonyymi
tännehän voi kirjoittaa, vaikka koko raamatun . . .
- Anonyymi
1Kor.4:5 Älkää sentähden lausuko mitään tuomiota, ennenkuin aika on, ennenkuin Herra tulee, joka myös on saattava valoon pimeyden kätköt ja tuova ilmi sydänten aivoitukset; ja silloin kukin saa kiitoksensa Jumalalta. Room.2:14-16
- Anonyymi
2Moos.4:21-23 Ja Herra sanoi Moosekselle: Kun tulet takaisin Egyptiin, niin katso, että teet faraon edessä kaikki ne ihmeet, jotka minä olen pannut sinun käteesi. Mutta minä paadutan hänen sydämensä, niin etä hän ei päästä kansaa. Sano silloin faraolle: Näin sanoo Herra: Israel on minun esikoispoikani; sentähden minä sanon sinulle: Päästä minun poikani palvelemaan minua. Mutta jos kieltäydyt päästämästä häntä, niin katso, minä tapan sinun esikoispoikasi. Hoos.11:1 Kun Israel oli nuori, rakastin minä sitä, ja Egyptistä minä kutsuin poikani. Matt.2:15. Room.9:13-15 niinkuin kirjoitettu on: Jaakobia minä rakastin, mutta Eesauta minä vihasin. Mitä siis sanomme? Ei kaiketi Jumalassa ole vääryyttä? Pois se! Sillä Moosekselle hän sanoo: Minä olen armollinen, kenelle olen armollinen. ja armahdan, ketä armahdan. Room.9:18 Niin hän siis on armollinen, kenelle tahtoo, ja paaduttaa, kenet tahtoo.
- Anonyymi
Jer.2:1-3 Ja minulle tuli tämä Herran sana: Mene ja julista Jerusalemin kuulen ja sano: Näin sanoo Herra: Minä muistan sinun nuoruutesi armauden, morsiusaikasi rakkauden, kuinka sinä seurasit minua erämaassa, maassa, jossa ei kylvöä tehdä. Herralle pyhitetty oli Israel, hänen satonsa esikoinen. Kaikki, jotka sitä söivät, joutuivat syyalaiseksi; onnettomuus kohtasi heitä, sanoo Herra. Hes.16:8 Niin minä kuljin ohitsesi ja näin sinut, ja katso, sinun aikasi oli lemmen aika. Ja minä levitin liepeeni sinun ylitsesi ja peitin häpysi. Ja minä vannoin sinulle ja menin liittoon sinun kanssasi, sanoo Herra, Herra; ja sinä tulit minun omakseni. Jaak.1:18 Tahtonsa mukaan hän synnytti meidät totuuden sanalla, ollaksemme hänen luotujensa esikoiset. Ilm.14:4-5
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 904423
Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?603221Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä1132541Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1212394Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen
"Yleisessä tiedossa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki902198- 402043
Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian281997Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2241753Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni91637- 291618