Hengellisyys vähiten tärkeä onnellisuuden osatekijä

EVA kysyi mm. mitkä asiat ovat onnellisuuden edellytyksiä. Listan viimeisenä on "Hengellisyys, suhde Jumalaan". Kaikkiaan 64 % mielestä se ei ole kovin tärkeä tai ei lainkaan tärkeä. 16 vuotta aiemmin osuus on ollut 48 %, laskua siis sattumalta tasan prosenttiyksikkö vuodessa.

Toiselta puolen jos katsotaan vain "erittäin tärkeä"-valintaa, nousee hengellisyys viimeisestä neljänneksi viimeiseksi. Tämäkin osuus on laskenut, mutta on silti edelleen 9 %. Jonkin verran olen kai kuplautunut, kun osuus tuntuu korkealta.

48

204

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tärkeä lisätieto, vaikka on linjassa monien muiden maallistumisen indikaattorien kanssa.

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esimerkiksi "Pyhyyden ytimessä" kertoi, että suomalaiset pitävät pyhänä rauhaa ja rakkautta mutta vain harvat uskontoa: https://helda.helsinki.fi/handle/10138/298305

        Hei, tämä olikin uutta! Erittäin mielenkiintoinen tulos.


      • Joo, on. Sori linkin puutetta, eihän se kopioitunut kun FB:stä nappasin oman tekstini.


    • Anonyymi

      Kommunistien Rauhanpuolustajien vapariliittolaisten ... maailmankylä-lehti Voima
      josta katsoin tänä vuonna ensimmäisä numeroa 6/2021 heinäelokuu

      mainostaa kannessaan onnellisuutta iskulauseella

      Oikeus omaan sukupuoleen

      ja taustalla on kaksi sukupuolta joiden ulkonäöstä on vaikea päättää sukupuolta eikä nimetkään auta kauheasti, koska ne ovat piki ja panda en tiedä ovatko ne lempinimiä

      Mäntysalo, miksi/miten olette tällaisen porukkaan ajautuneet, oliko se Ykosken ja heikäläisten kommunistien idea ja ajatus siitä, että tämä on ajattelun valtavirta tulevaisuudessa?

    • Anonyymi

      Kysymyksessä on siis 14 erilaista ehdotettua/kysyttyä onnellisuuden osatekijää, kaikkia sai valita, ja noista kaikista viimeiselle, vähiten tärkeälle sijalla jäi "Hengellisyys, suhde Jumalaan".

      • Anonyymi

        Kuvioliitteen mukaan näyttää siltä, että esim. VAS-liittoa äänestäviä ei jumalattomuus tee onnelliseksi, koska heissä on keskimääräistä vähemmän itsensä onnelliseksi kokevia. Kun taas kristillisdemokraatteja äänestävissä on keskimääräistä enemmän elämänsä hyvin onnelliseksi kokevia. Tasan ei käy onnen lahjat vai lieneekö kysymys asenteesta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kuvioliitteen mukaan näyttää siltä, että esim. VAS-liittoa äänestäviä ei jumalattomuus tee onnelliseksi, koska heissä on keskimääräistä vähemmän itsensä onnelliseksi kokevia. Kun taas kristillisdemokraatteja äänestävissä on keskimääräistä enemmän elämänsä hyvin onnelliseksi kokevia. Tasan ei käy onnen lahjat vai lieneekö kysymys asenteesta.

        Saattaa kylläkin olla, että isompi selittäjä on pienet tulot. Se kun näyttää vaan raha tuovan onnea tämän tutkimuksen mukaan. Toisaalta tiedetään pienitulosempien äänestävän enemmän vasemmistoa.

        KD on mielenkiintoinen. PS:n jälkeen suurin osa heitä, joiden mukaan asiat Suomessa eivät ole paremmin viiden vuoden kuluttua. Samaan aikaan eniten hyvin onnellisia, mutta yhteensä hyvin ja melko onnellisia onkin mediaanissa.

        Olen välillä ollut huomaavinani vähän tuollaista suhtautumista tietyn lajin kristityissä. "Maailma menee aina vaan huonommaksi, mutta minulla menee hyvin ja taivasta kohti." Samaan aikaan ateistina ehkä hyvin tietää, että itse joka tapauksessa vanhenee ja voi joutua onnettomuuteen tms, mutta ajattelee maailman yleisesti muuttuvan paremmaksi. Minusta kun perusteltu optimismi on ateistille sopiva näkemys.


      • Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Saattaa kylläkin olla, että isompi selittäjä on pienet tulot. Se kun näyttää vaan raha tuovan onnea tämän tutkimuksen mukaan. Toisaalta tiedetään pienitulosempien äänestävän enemmän vasemmistoa.

        KD on mielenkiintoinen. PS:n jälkeen suurin osa heitä, joiden mukaan asiat Suomessa eivät ole paremmin viiden vuoden kuluttua. Samaan aikaan eniten hyvin onnellisia, mutta yhteensä hyvin ja melko onnellisia onkin mediaanissa.

        Olen välillä ollut huomaavinani vähän tuollaista suhtautumista tietyn lajin kristityissä. "Maailma menee aina vaan huonommaksi, mutta minulla menee hyvin ja taivasta kohti." Samaan aikaan ateistina ehkä hyvin tietää, että itse joka tapauksessa vanhenee ja voi joutua onnettomuuteen tms, mutta ajattelee maailman yleisesti muuttuvan paremmaksi. Minusta kun perusteltu optimismi on ateistille sopiva näkemys.

        Kyllä, monia mielenkiintoisia kohtia. Vaikkakaan ei kovin yllättäviä. Suuret tulot ja arvostuskaan eivät ole onnellisuuden edellytys, mutta pienet tulot jokapäiväisenä harmina syövät onnellisuutta.

        Yksi mielenkiintoinen oli näkemys yksilön menestyksen määräytymisestä. Siinä minusta puolueittain tarkastelu oli hieman yllättävä.
        Ja myös tuo ettei yhteiskunnallinen osallistuminen ja vaikuttaminen saa paljonkaan sijaa onnellisuudessa. Ehkä se kertoo, että "lähellä" olevat konkreettiset asiat (oma napa on lähimpänä) ovat merkittävimpiä. Ja myös siitä, että kaikenkaikkiaan yhteiskunta koetaan suht hyvänä ja siihen luotetaan.

        Mutta enpä tiedä tuosta perustellusta optimismista. En oikein huomannut sitä perustelua. Maailman muuttuminen yleisesti paremmaksi/huonommaksi on mielestäni väite, ei perusteltu näkemys. Itse vastaisin, että vaikea sanoa.
        Vai tarkoititko että ateistin vanhetessa ja joutuessa onnettomuuteen, MAAILMA muuttuu yleisesti paremmaksi :D


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä, monia mielenkiintoisia kohtia. Vaikkakaan ei kovin yllättäviä. Suuret tulot ja arvostuskaan eivät ole onnellisuuden edellytys, mutta pienet tulot jokapäiväisenä harmina syövät onnellisuutta.

        Yksi mielenkiintoinen oli näkemys yksilön menestyksen määräytymisestä. Siinä minusta puolueittain tarkastelu oli hieman yllättävä.
        Ja myös tuo ettei yhteiskunnallinen osallistuminen ja vaikuttaminen saa paljonkaan sijaa onnellisuudessa. Ehkä se kertoo, että "lähellä" olevat konkreettiset asiat (oma napa on lähimpänä) ovat merkittävimpiä. Ja myös siitä, että kaikenkaikkiaan yhteiskunta koetaan suht hyvänä ja siihen luotetaan.

        Mutta enpä tiedä tuosta perustellusta optimismista. En oikein huomannut sitä perustelua. Maailman muuttuminen yleisesti paremmaksi/huonommaksi on mielestäni väite, ei perusteltu näkemys. Itse vastaisin, että vaikea sanoa.
        Vai tarkoititko että ateistin vanhetessa ja joutuessa onnettomuuteen, MAAILMA muuttuu yleisesti paremmaksi :D

        Maailman muuttuminen paremmaksi on mielestäni aivan selvä asia. Esimerkiksi polio ollaan hävittämässä kokonaan, Vuonna 1990 kuoli 12,5 miljoonaa alle 5-vuotiasta, vuonna 2019 edelleen yli 5 miljoonaa mutta silti siis huomattavasti vähemmän. Sodissa ja konflikteissa kuolleiden määrä on vähentynyt. Jne, jne.

        Toki esim. ISIS, Jemenin sota, viimeisimpänä korona jne. tekevät mutkia kehitykseen. Suunta on silti säilynyt, enkä oikein näe miksi se nyt kääntyisi.

        Minusta ei ole kovin yllättävää, että Kokoomuksen kannattajan mielestä menestys on itsestä kiinni, kun taas Vasemmistoliiton kannattaja olettaa suuremman roolin ympäröivälle yhteiskunnalle. Kysymys on toki vaikea, koska kumpaakaan ääripäätä tuskin voi kannattaa kukaan ja on vaikea sanoa numeroin mitä mieltä asiasta on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuvioliitteen mukaan näyttää siltä, että esim. VAS-liittoa äänestäviä ei jumalattomuus tee onnelliseksi, koska heissä on keskimääräistä vähemmän itsensä onnelliseksi kokevia. Kun taas kristillisdemokraatteja äänestävissä on keskimääräistä enemmän elämänsä hyvin onnelliseksi kokevia. Tasan ei käy onnen lahjat vai lieneekö kysymys asenteesta.

        Vasemmistolaisuuteen voi liittyä kriittinen asenne olosuhteita kohtaan. Myös toiminta voi tuottaa onnellisuutta.


    • Anonyymi
      • Housuja käyttävänä miehenä enemmän miehiseksi mielletyllä it-alalla työskentelevänä olen ihan tyytyväinen siitä, että voisin käyttää ja hametta jos haluaisin ja minulla olisi halutessani ollut mahdollisuus hakea opiskelemaan vaikka lastenhoitajaksi. Entä sinä?


    • Anonyymi

      Minulla nimenomaan uskoontulo poisti tyhjyydentunteen elämästäni. Nuorena, alle 17-vuotiaana elämässäni oli asiat hyvin: oli terveyttä, rahaa riittävästi, olin koulun parhaita oppilaita, tyttöystäväkin. Silti tämä kaikki hyvä ei tyydyttänyt minua, sisimmässäni koin tyhjyyttä, elämästäni puuttui jotain. Uskovainen koulukaveri ojensi minulle hengellisen traktaatin: "Jumala rakastaa sinua" (alla linkki), ja siitä minulle selvisi, kuka Jeesus on. Seuraavan vuoden lopulla tulin uskoon.

      Nyt 66-vuotiaana voin sanoa, että EI MIKÄÄN MUU kuin
      [Isä Jumalan, Jeesuksen Kristuksen ja Pyhän Hengen] läsnäolo elämässäni tyydytä hengellisen elämäni syvimpiä kaipauksia ja tarpeita.

      Nyt minulla on vielä enemmän ulkonaista hyvyyttä kuin silloin alle 20-vuotiaana, josta hyvyydestä olen tietenkin kiitollinen Jumalalle.
      On vaimo, lapsia ja lapsenlapsia. Kohtuullisen hyvä toimeentulo, asunto, auto, mopo, kesämökki, perintönä saatu metsäpalsta, rahaakin säästössä. Ikään nähden terveyskin melko hyvä. Mutta tästäkin kaikesta hyvästä huolimatta elämässäni olisi tietty tyhjyys ja tyytymättömyys ellen olisi uskossa Herraan Jeesukseen Kristukseen.
      Tätä kuvaa erään hengellisen laulun sanat:
      (Kappaleen esitti Pro Fide yhtye 1970-luvulla, 2 ensimmäistä säkeistöä).

      "Jos joskus sydämessäs oot tuntenut tyhjyyden
      niin varmaan miettinyt oot silloin syytä sen
      Mä voisin kertoa syyn tuohon tyhjyyteen
      sä ehkä uskot ehkä naurat sanoillein

      Sä väität onnen saapuvan kanssa rikkauden
      ja uskot nautintojen poistavan tyhjyyden
      Mut silti sydämessäs ääni tuo entinen
      ei usko valheisiin vaan tahtoo totuuden"

      Vihkisormuksiimme on kaiverrettu "Ps. 73:28"
      Psalmin jae kuuluu näin:
      "Mutta minun onneni on olla Jumalaa lähellä, minä panen turvani Herraan, Herraan, kertoakseni kaikkia sinun tekojasi."

      Neljä tosiasiaa:
      https://docplayer.fi/6227163-Jumala-rakastaa-sinua-nelja-tosiasiaa.html

      • Anonyymi

        Meillä on erilaisia kokemuksia ja näkemyksiä. Olisi varmaan hyvä, että valtiovalta ei ota yhtä toisten yläpuolelle.


    • Anonyymi

      Antivaparille kuitenkin ilmiselvästi Ylen tärkeä.

    • Anonyymi

      Seksuaaliset oikeudet ovat sekularismin satoa.. tulleet maallistumisen myötä.

    • Anonyymi

      Henkisyyden ja hengellisyyden erottaminen on tärkeää. Hengellisyys on uskonnon pilaamaa henkisyyttä.

      • Anonyymi

        Kuinka tärkeä onnellisuuden osatekijä henkisyys oli tutkimuksessa? Tai tarkennettuna ateismi?


    • Anonyymi

      Tämä on jatkoa sarjaa.me muunnelmia samasta teemasta, joka on maallistuminen.

    • Anonyymi

      Hengellisyys ja henkisyys ovat eri asioita, ja henkisyys voi olla tärkeä ulottuvuus vapaa-ajattlijoilla, joilla voi olla syvähenkistä elämää (Kaila).

    • Anonyymi

      Braian adamskista ei tiedetä enempi. Ja munanin briefistä.

    • Anonyymi

      On sillä kirkolla kestämistä ja haastetta koittaa pitää etuoikeutetun asemansa

    • Anonyymi

      Asiallista tietoa, joka sopii hyvin monen muun tutkimuksen antamaan kokonaiskuvaan.

    • Anonyymi

      Tästä pitäisi vielä ottaa askel kirkosta eroamiseen. Samoin perheen lasten erottamiseen kirkosta ja ET-opetukseen siirtämiseen.

    • Anonyymi

      Hyvin kysytty. Tulos noteerattava. Ei pidä unohtaa.

    • Anonyymi

      Hengellisyys ja henkisyys ovat todellakin eri asioita. Henkisyyden voi kokea kahdella eri tavalla. https://katsomukset.fi/2022/09/28/millainen-on-uskonnottomien-helsinkilaismillenniaalien-uskontosuhde/

      Haastatteluissa uskonnottomat ymmärsivät henkisyyden kahdella toisistaan poikkeavalla tavalla. Yksille siitä tuli mieleen esimerkiksi meditaatio sekä usko jonkinlaiseen tarkoitukseen tai johdatukseen, johon ei kuitenkaan kuulunut jumalauskoa. Tällaiset tarkemmin määrittelemättömät yliluonnolliset uskomukset olivat uskonnottomillekin mahdollisia.

      Toisille henkisyyteen ei liittynyt mitään yliluonnollista. Tätä kantaa edustaville uskonnottomille henkisyys on lukemista ja sivistystä, ”henkistä pääomaa”, ihmisyyden ja maailman pohtimista sekä sitä että korvien välissä ”tapahtuu”. Kun haastattelija otti joogan ja meditaation puheeksi, osa uskonnottomista näki ne henkisyydestä, hengellisyydestä ja uskonnosta erillisinä. Aiheiden esiintymistä uskontoon liittyvässä tutkimuksessa jopa ihmeteltiin. Eräs uskonnoton helsinkiläismillenniaali katsoi, että jooga on ”lainaus jonkun uskontokunnan toiminnoista”. Hänen mukaansa joogaa on kuitenkin mahdollista harjoittaa niin, ettei ”ota sitä uskontoa”.

    • Anonyymi

      Näitä on paljon. Pitäis koota.

    • Anonyymi

      Kirkolle mikä tahansa hengellisyys koitetaan asettaa vastakkain uskonnottomuuden kanssa.

      • Anonyymi

        Voisitko hieman perustella väitettäsi?


    • Anonyymi

      Antivapriko muna hengellinen.

    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Hyvä tietää tämäkin.

    • Anonyymi

      Nuorilla vielä enemmän.

    • Anonyymi

      Kaikenlaisia kyselijöitä..

    • Anonyymi

      Yksi monista kyselyistä: trendi.

    • Anonyymi

      Tulos ei ole kovin yllättävä, kun saa anonyyminä vastata. Sosiaalinen paine saa kuintekln käyttäytymään esim. lasten koulun suuntaan toisin.

    • Anonyymi

      Sotilaspappien rooli armeijassa on liian suuri.

    • Anonyymi

      Pienet liikahdukset mikroanalyysiin?

    • Anonyymi

      Mäntysalo on vähitellen taipunut levittämään sossupropagandaa vähän Hesarin tapaan eli kerro asiaa vaan vieriasiaaa

      EVAN SELVITYKSESTÄ NÄKEE ETTÄ ET
      KOMMARIKÄSISSÄ PASSIVOISI KOULULAISET KELA-TUEN HAKIJOIKSI

      Evan selvityksessä suurin ero on siinä että toimeentulotuella elävä vasemistolorvijaporukka on passiivista hörhöä joita ei mikään kiinnosta
      ei kulttuuri ei mikään eivätkä ne osaa mitään kun ei ole omaa TAHTOA
      vaan marinurpilainen määrää kaiken

      SIKSI ET olisi todella vaarallinen indoktrinoija kommariporukan käsissä

      Evan selvityksestä suoraa puhetta


      Suurimmat erot paikantuvat kuitenkin puolueiden kannattajaryhmiin, joissa vasemmiston ja muiden välille piirtyy selkeä maailmankatsomuksellinen jakolinja. Vahvimmin yksilön oman tah-don ja toiminnan merkitystä painottavat kokoomusta äänestävät (82 %), mutta myös suurin osa perussuomalaisten (69 %) ja kristillisdemokraattien (67 %), Liike Nytin (64 %), keskustan (63 %) ja RKP:n (51 %) kannattajista ajattelee samoin.

      Vasemmalla ajatellaan yksilön menestyksen edellytyksistä toisin. Valtaenemmistö vasemmistoliittoa (75 %) ja vihreitä (60 %) äänestävistä pitää yksilön menestyksen määrittäjänä pikemmin yhteiskuntaa ja olosuhteita ja myös SDP:n äänestäjistä puolet (49 %) kallistuu tälle kannalle.

    • Anonyymi

      Kyllä näillä on merkitystä realistisen tilannekuvan muodostamiseen.

    • Anonyymi

      Hengellisen yhtyeen, maksetut viulut mies puolinen solisti, on sekaantunut alaikäiseen tyttöön. Tyttö kertoi tarinaansa redditissä, ja antoi ymmärtää että mies on toiminut aiemminkin näin.

    • Anonyymi

      Suomalaiset pitävät itseään onnellisina, mutta enimmäkseen hyvistä syistä.

    • Anonyymi

      Ei haitannut onnellisuuskyselyssä.

    • Anonyymi
      UUSI

      Kyselyjä piisaa. Samaa trendiä.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      697
      6139
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      521
      3719
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      186
      3560
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      172
      2774
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2489
    6. 284
      2194
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      24
      1583
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      108
      1480
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1429
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1210
    Aihe