Tasa-arvo ei kelpaa todisteeksi

Ihminen on evoluution kehityksen tuloksena syntynyt kaikkiruokainen peto, jonka laumaa alfa-urokset ja yleensä urokset ovat johtaneet ennen kuin ihmisestä tuli moderni feministi homoseksuaalisuutta tukeva luonnon oikku.

Miehen ja naisen tasa-arvon vaatimukset eivät täten kelpaa todisteeksi teismiä vastaan, mutta voivat osaltaan olla osoitus ihmisen edelleen jatkuvasta evoluutiosta.

13

50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Väität, vaikka et tiedä:

      ".., jonka laumaa alfa-urokset ja yleensä urokset ovat johtaneet.."

      Näin on ollut jonkin aikaa monissa laumoissa, mutta miten asia on ollut sitä ennen ja muualla, ei ole tiedossa.

    • Anonyymi

      "ennen kuin ihmisestä tuli moderni feministi homoseksuaalisuutta tukeva luonnon oikku."
      Koetko asemasi laumassa uhatuksi?

    • Metsästäjä-keräilijä-yhteisöt ovat yleensä hyvin tasa-arvoisia ja usein heidän ryhmää ei "johtanut" varsinaisesti kukaan. Metsästysretkellä saattoi olla johtaja, mutta hän oli työelämätermein enemmän "projektipäällikkö" kuin linjaorganisaation johtaja. Samoin esimerkiksi tasankointiaanien "sotapäälliköt" olivat nimen omaan (yksittäisten) sota/ryöstöretkin johtajia eikä koko yhteisön pysyviä päälliköitä.

      Naisten ja miesten rooli oli näissä yhteisöissä keskenään erilainen, mutta eri tehtävien arvotaminen on vaikeaa ja turhaa. Naiset yleensä keräilivät (juuria, hedelmiä, pähkinöitä, simpukoita, yms) ja miehet metsästivät ja tämä työjako näytti olevan voimassa ihan riippumatta siitä miten suuri osa ryhmän ravinnosta tuli keräilyllä ja miten suuri osa metsästämällä. Alkeellinen metsästys oli aina epävarmaa ja saaliit vaihtelivat suuresti. Keräilyn tuotto oli tyypillisesti vakaampaa.

      • Anonyymi

        Voisitko esittää puolen tusinaa tieteellistä paperia väitteidesi tueksi? Ai et voi, no sitähän minäkin. :)

        Kyllä ne metsästäjä-keräilijät ovat samalla tavalla hierarkkisesti rakentuneet kuin esimerkiksi simpanssilaumat ja naiset sekä lapset ovat vähemmän arvostetussa asemassa, niin että heillä on vähemmän valtaa ja huonommat oikeudet. Väkevät miehet ottavat aina parhaat päältä pois ja antavat rippeet naisilleen ja lapsilleen. Naapuriheimon ja -kylän miehet oli tapana surmata ryöstöretkillä, joilla saaliiksi saatiin käyttöesineitä, aseita, vähän ruokaa ja mikä tärkeintä: naisia, jotka raiskattiin ja otettiin seksiorjiksi (sekä lapsia synnyttämään).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voisitko esittää puolen tusinaa tieteellistä paperia väitteidesi tueksi? Ai et voi, no sitähän minäkin. :)

        Kyllä ne metsästäjä-keräilijät ovat samalla tavalla hierarkkisesti rakentuneet kuin esimerkiksi simpanssilaumat ja naiset sekä lapset ovat vähemmän arvostetussa asemassa, niin että heillä on vähemmän valtaa ja huonommat oikeudet. Väkevät miehet ottavat aina parhaat päältä pois ja antavat rippeet naisilleen ja lapsilleen. Naapuriheimon ja -kylän miehet oli tapana surmata ryöstöretkillä, joilla saaliiksi saatiin käyttöesineitä, aseita, vähän ruokaa ja mikä tärkeintä: naisia, jotka raiskattiin ja otettiin seksiorjiksi (sekä lapsia synnyttämään).

        Metsästäjä-keräilijä-yhteisöjen tasa-arvoisuudemmuudesta verrattuna myöhempiin kulttuureihin on monia todisteita. Otat esimerkiksesi simpanssit vain omien luulojesi vahvistamiseksi. Esimerkiksi bonoboilla, jotka muistuttavat monessa suhteessa vielä enemmän ihmistä, tilanne on toinen.
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Bonobo


      • Anonyymi kirjoitti:

        Voisitko esittää puolen tusinaa tieteellistä paperia väitteidesi tueksi? Ai et voi, no sitähän minäkin. :)

        Kyllä ne metsästäjä-keräilijät ovat samalla tavalla hierarkkisesti rakentuneet kuin esimerkiksi simpanssilaumat ja naiset sekä lapset ovat vähemmän arvostetussa asemassa, niin että heillä on vähemmän valtaa ja huonommat oikeudet. Väkevät miehet ottavat aina parhaat päältä pois ja antavat rippeet naisilleen ja lapsilleen. Naapuriheimon ja -kylän miehet oli tapana surmata ryöstöretkillä, joilla saaliiksi saatiin käyttöesineitä, aseita, vähän ruokaa ja mikä tärkeintä: naisia, jotka raiskattiin ja otettiin seksiorjiksi (sekä lapsia synnyttämään).

        Tässä wikipedian summaus keräilijämetsästäyhteisöjen sosiaalisesta rakenteesta:
        "Hunter-gatherers tend to have an egalitarian social ethos,[19] although settled hunter-gatherers (for example, those inhabiting the Northwest Coast of North America) are an exception to this rule.[20][21] Nearly all African hunter-gatherers are egalitarian, with women roughly as influential and powerful as men.[22][23][24] For example, the San people or "Bushmen" of southern Africa have social customs that strongly discourage hoarding and displays of authority, and encourage economic equality via sharing of food and material goods.[25]

        https://en.wikipedia.org/wiki/Hunter-gatherer#Social_and_economic_structure

        Ja tuohon artikkeliin liittyvät pyytämäsi tieteelliset lähteet:
        "[19] Widlok, Thomas; Tadesse, Wolde Gossa (2006). Property and Equality. Berghahn Books. pp. ix–x. ISBN 978-1845452131. Retrieved 6 July 2019.
        [20] Lourandos, Harry (1997). Continent of Hunter-Gatherers: New Perspectives in Australian Prehistory. Cambridge University Press. p. 24. ISBN 978-0521359467. Retrieved 6 July 2019.
        [21}Fitzhugh, Ben (2003). The Evolution of Complex Hunter-Gatherers: Archaeological Evidence from the North Pacific. Springer Science & Business Media. pp. 4–5. ISBN 978-0306478536.
        [22] Karen Endicott 1999. "Gender relations in hunter-gatherer societies". In R.B. Lee and R. Daly (eds), The Cambridge Encyclopedia of Hunters and Gatherers. Cambridge: Cambridge University Press, pp. 411–418.
        [23] Newitz, Annalee (January 1, 2021). "What New Science Techniques Tells Us About Ancient Women Warriors - Recent studies show that man was not always the hunter". The New York Times. Retrieved January 2, 2021.
        [24} Haas, Randall; et al. (4 November 2020). "Female hunters of the early Americas". Science Advances. 6 (45): eabd0310. Bibcode:2020SciA....6..310H. doi:10.1126/sciadv.abd0310. PMC 7673694. PMID 33148651.
        [25} Cashdan, Elizabeth A. (1980). "Egalitarianism among Hunters and Gatherers". American Anthropologist. 82 (1): 116–120. doi:10.1525/aa.1980.82.1.02a00100. ISSN 0002-7294. JSTOR 676134.
        Scott, John; Marshall, Gordo

        Sukupuolten välistä työnjakoa keräilijä-metsästäjäyhteisöissä on käsitelty laajasti ansiokkaasti suomennetussa kirjassa "Tulella kypsennetty" (kirjoittaja Richard Waugham, suomentaja Kimmo Pietilä). Kirjassa on toistakymmentä sivua pitkä lähdeluettelo, joten sieltä löytyy kaikki kaipaamasi.


      • Anonyymi
        Kilgore.Trout kirjoitti:

        Tässä wikipedian summaus keräilijämetsästäyhteisöjen sosiaalisesta rakenteesta:
        "Hunter-gatherers tend to have an egalitarian social ethos,[19] although settled hunter-gatherers (for example, those inhabiting the Northwest Coast of North America) are an exception to this rule.[20][21] Nearly all African hunter-gatherers are egalitarian, with women roughly as influential and powerful as men.[22][23][24] For example, the San people or "Bushmen" of southern Africa have social customs that strongly discourage hoarding and displays of authority, and encourage economic equality via sharing of food and material goods.[25]

        https://en.wikipedia.org/wiki/Hunter-gatherer#Social_and_economic_structure

        Ja tuohon artikkeliin liittyvät pyytämäsi tieteelliset lähteet:
        "[19] Widlok, Thomas; Tadesse, Wolde Gossa (2006). Property and Equality. Berghahn Books. pp. ix–x. ISBN 978-1845452131. Retrieved 6 July 2019.
        [20] Lourandos, Harry (1997). Continent of Hunter-Gatherers: New Perspectives in Australian Prehistory. Cambridge University Press. p. 24. ISBN 978-0521359467. Retrieved 6 July 2019.
        [21}Fitzhugh, Ben (2003). The Evolution of Complex Hunter-Gatherers: Archaeological Evidence from the North Pacific. Springer Science & Business Media. pp. 4–5. ISBN 978-0306478536.
        [22] Karen Endicott 1999. "Gender relations in hunter-gatherer societies". In R.B. Lee and R. Daly (eds), The Cambridge Encyclopedia of Hunters and Gatherers. Cambridge: Cambridge University Press, pp. 411–418.
        [23] Newitz, Annalee (January 1, 2021). "What New Science Techniques Tells Us About Ancient Women Warriors - Recent studies show that man was not always the hunter". The New York Times. Retrieved January 2, 2021.
        [24} Haas, Randall; et al. (4 November 2020). "Female hunters of the early Americas". Science Advances. 6 (45): eabd0310. Bibcode:2020SciA....6..310H. doi:10.1126/sciadv.abd0310. PMC 7673694. PMID 33148651.
        [25} Cashdan, Elizabeth A. (1980). "Egalitarianism among Hunters and Gatherers". American Anthropologist. 82 (1): 116–120. doi:10.1525/aa.1980.82.1.02a00100. ISSN 0002-7294. JSTOR 676134.
        Scott, John; Marshall, Gordo

        Sukupuolten välistä työnjakoa keräilijä-metsästäjäyhteisöissä on käsitelty laajasti ansiokkaasti suomennetussa kirjassa "Tulella kypsennetty" (kirjoittaja Richard Waugham, suomentaja Kimmo Pietilä). Kirjassa on toistakymmentä sivua pitkä lähdeluettelo, joten sieltä löytyy kaikki kaipaamasi.

        Kiitos laadukkaasta vastauksesta. Lyttäsit tuon inkuttajan ihan tyylikkäästi.

        TH


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos laadukkaasta vastauksesta. Lyttäsit tuon inkuttajan ihan tyylikkäästi.

        TH

        Kuten toinen kommentoija (sinä?) totesi niin metsästäjä-keräilijä kulttuurien tasa-arvoisuus on yleisesti tiedossa eikä mikään uusi havainto.

        Tuolle "inkuttajalle" suosittelisin pintapuolisesti tutustumaan aiheisiin, joista esittää varmoja mielipiteitä. Internetissä kun ollaan, niin se on hyvin helppoa.


      • Anonyymi
        Kilgore.Trout kirjoitti:

        Tässä wikipedian summaus keräilijämetsästäyhteisöjen sosiaalisesta rakenteesta:
        "Hunter-gatherers tend to have an egalitarian social ethos,[19] although settled hunter-gatherers (for example, those inhabiting the Northwest Coast of North America) are an exception to this rule.[20][21] Nearly all African hunter-gatherers are egalitarian, with women roughly as influential and powerful as men.[22][23][24] For example, the San people or "Bushmen" of southern Africa have social customs that strongly discourage hoarding and displays of authority, and encourage economic equality via sharing of food and material goods.[25]

        https://en.wikipedia.org/wiki/Hunter-gatherer#Social_and_economic_structure

        Ja tuohon artikkeliin liittyvät pyytämäsi tieteelliset lähteet:
        "[19] Widlok, Thomas; Tadesse, Wolde Gossa (2006). Property and Equality. Berghahn Books. pp. ix–x. ISBN 978-1845452131. Retrieved 6 July 2019.
        [20] Lourandos, Harry (1997). Continent of Hunter-Gatherers: New Perspectives in Australian Prehistory. Cambridge University Press. p. 24. ISBN 978-0521359467. Retrieved 6 July 2019.
        [21}Fitzhugh, Ben (2003). The Evolution of Complex Hunter-Gatherers: Archaeological Evidence from the North Pacific. Springer Science & Business Media. pp. 4–5. ISBN 978-0306478536.
        [22] Karen Endicott 1999. "Gender relations in hunter-gatherer societies". In R.B. Lee and R. Daly (eds), The Cambridge Encyclopedia of Hunters and Gatherers. Cambridge: Cambridge University Press, pp. 411–418.
        [23] Newitz, Annalee (January 1, 2021). "What New Science Techniques Tells Us About Ancient Women Warriors - Recent studies show that man was not always the hunter". The New York Times. Retrieved January 2, 2021.
        [24} Haas, Randall; et al. (4 November 2020). "Female hunters of the early Americas". Science Advances. 6 (45): eabd0310. Bibcode:2020SciA....6..310H. doi:10.1126/sciadv.abd0310. PMC 7673694. PMID 33148651.
        [25} Cashdan, Elizabeth A. (1980). "Egalitarianism among Hunters and Gatherers". American Anthropologist. 82 (1): 116–120. doi:10.1525/aa.1980.82.1.02a00100. ISSN 0002-7294. JSTOR 676134.
        Scott, John; Marshall, Gordo

        Sukupuolten välistä työnjakoa keräilijä-metsästäjäyhteisöissä on käsitelty laajasti ansiokkaasti suomennetussa kirjassa "Tulella kypsennetty" (kirjoittaja Richard Waugham, suomentaja Kimmo Pietilä). Kirjassa on toistakymmentä sivua pitkä lähdeluettelo, joten sieltä löytyy kaikki kaipaamasi.

        Hyvähän se on englanniksi todistella mitä tahansa, mutta kyllä me suomalaiset tiedämme ihan tasan tarkkaan, mikä sen akan paikka on aina ollut ja tulee olemaankin. Yksi simpanssilaji voi olla poikkeus, mutta me karjut pidämme akkamme ja kakaratkin kurissa, toisin kuin te vihervasemmistolaiset homopiipertäjät teette, ja häpäisette ateismin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voisitko esittää puolen tusinaa tieteellistä paperia väitteidesi tueksi? Ai et voi, no sitähän minäkin. :)

        Kyllä ne metsästäjä-keräilijät ovat samalla tavalla hierarkkisesti rakentuneet kuin esimerkiksi simpanssilaumat ja naiset sekä lapset ovat vähemmän arvostetussa asemassa, niin että heillä on vähemmän valtaa ja huonommat oikeudet. Väkevät miehet ottavat aina parhaat päältä pois ja antavat rippeet naisilleen ja lapsilleen. Naapuriheimon ja -kylän miehet oli tapana surmata ryöstöretkillä, joilla saaliiksi saatiin käyttöesineitä, aseita, vähän ruokaa ja mikä tärkeintä: naisia, jotka raiskattiin ja otettiin seksiorjiksi (sekä lapsia synnyttämään).

        Voisitko itsekin esittää puolen tusinaa tieteellistä paperia väitteidesi tueksi? Ai et voi, no sitähän minäkin. :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvähän se on englanniksi todistella mitä tahansa, mutta kyllä me suomalaiset tiedämme ihan tasan tarkkaan, mikä sen akan paikka on aina ollut ja tulee olemaankin. Yksi simpanssilaji voi olla poikkeus, mutta me karjut pidämme akkamme ja kakaratkin kurissa, toisin kuin te vihervasemmistolaiset homopiipertäjät teette, ja häpäisette ateismin!

        Siis tiedetään, mitä sinä ja kaverikarjusi olette mieltä. "Me suomalaiset" tiedämme paremmin.


    • Anonyymi

      En ymmärrä tätä keskustelua tasa-arvosta sillä silloin kuin ihmiset ovat ystäviä, ei ole kysymys tasa-arvosta . Vaan kyetään ymmärtämään toisen ihmisen vaikeudet, olivatpa ne minkälaisia hyvänsä.

      • Anonyymi

        Ehkä aloittaja luulee tasa-arvon merkitsevän samanlaisuutta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      81
      3698
    2. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

      Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      32
      2489
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      93
      2093
    4. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      20
      1617
    5. Mitä, kuka, hä .....

      Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      26
      1448
    6. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1441
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      7
      1394
    8. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

      miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      67
      1357
    9. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1247
    10. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

      Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      19
      1168
    Aihe