Pösön diesel sinunkin keulallasi?

Anonyymi

Yllätyin kertakaikkiaan, kun etsin tietoa vaimon diesel-auton moottorista. Samaa Peugeotin valmistamaa 2-litrasta on seuraavissa autoissa:

Peugeot
206, 306, 406, 307, 308, 407, 607, 508, Partner, Expert, 807

Citroen
Xsara, Xsara Picasso, Xantia, Berlingo, Jumpy, C4, C4 Picasso, C5, C6, C8, DS4, DS5

Fiat Scudo

Ford
Focus, C-Max, Galaxy, S-Max, Kuga

Suzuki
Vitara, Grand Vitara

Volvo
C30, S40, V50, C70, S80, V70

Tämä tarkoittaa siis sitä peruskonetta, eri valmistajilla on lisäksi muunneltuja versioita, Ford on tehnyt joitain muutoksia polttoaineruiskutukseen ja kaikki ovat tehneet omia sovelluksia AdBlue-lisäaineen osalta.

2.2 -litrasena pösön konetta löytyy seuraavista autoista:

Peugeot
406, 406 Coupé, 607, 407, 4007, 807

Citroen
C5, C8, C-Crosser, C6

Fiat Ulysse

Ford
Mondeo, S-Max, Galaxy

Jaguar
XF, X-Type

Land Rover
Freelander 2, Discovery Sport, Range Rover Evoque

Mitsubishi Outlander

Aikamoinen kattaus, tai eihän näitä nykydieseleiden valmistajia oikeasti montaa ole, jotka täyttävät saastepäästövaatimukset, mersu, volkkari, pösö, GM ja sitten japsit.

12

784

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Listastasi puuttuu kokonaan Toyotan pakettiautot!

    • Anonyymi

      Kyllä se on PSA diesel.

    • Anonyymi

      ja öljynsyönti VW TDI koneet kuinka monessa merkissä?

      kts. moottorihiomo-antaa viitteitä

      • Anonyymi

        Eihän niitä vag-koneita ole kuin folkkareissa.

        Itselläni jo 4.s pösön kaxlitranen. Polttoaineen syöttö on ongelmakohta, joissain suihkupää osuu mäntään, joissain ei muuten pysy paineet.

        Pösön koneet ei ihmeemmin syö öljyä, ellei ole kantta poltettu. Öljynvaihto ajallaan on tärkeää, kummasti alkaa kalkattamaan kone jos ylittää vaihtovälin kymppitonnilla. Öljyn lisäilyä ei ole tarvinnut harrastaa vaihtojen välillä.


    • Anonyymi

      Kumma kun pösö on tehnyt loistavan 2-litrasen koneen, mutta tuo 1.6-litranen on TÄYSI SUSI.

      Älkää ostako 1.6-litrasta dieseliä, siinä on paha suunnitteluvirhe ja kone sakkaa yleensä ennen kuin 300.000km on täynnä, joskus jo 150.000km kohdalla. Onnetonta suunnittelua ranskalaisilta...

      Ei kun hetkinen, eikös tämä pikkudiesel ole alunperin BMW:n suunnittelema?

      • Anonyymi

        "tuo 1.6-litranen on TÄYSI SUSI."

        Ei ole.

        "siinä on paha suunnitteluvirhe ja kone sakkaa yleensä ennen kuin 300.000km on täynnä, joskus jo 150.000km kohdalla."

        Ja mikä tämä suunnitteluvirhe on? Ja missä versiossa, moottorista on jo kuudes versio menossa.

        "Ei kun hetkinen, eikös tämä pikkudiesel ole alunperin BMW:n suunnittelema?"

        No ei ollut.


      • Anonyymi

        Muutama oikaisu koskien 1.6 HDI -konetta. Tai tässä linkki jossa Lontoon kielellä kerrotaan ongelmista 1.6- dieseleissä:
        https://pmmonline.co.uk/technical/tackling-turbo-trouble-psa-1-6-hdi-engine/

        Ja BMW:llä ei ole mitään tekemistä ton koneen kanssa, tai on kun se istutettiin Minin keulalle ja ilmeisesti sitä suunniteltiin myös 1-, 2- ja 3- sarjojen diesel-vaihtoehdoksi.

        Tämä 1.6-litranen on aivan alkujaan Fordin suunnittelema, e-driven myötä volvokin osallistui. Peugeot toi mukanaan suunnitteluun polttoaineen syöttöön liittyvän common rail-yhteispaineen. Mitsubishi toi turbotuksen ja se on osa ongelmaa, tietty garrett- ahdin ei kestä. Tämä näin lyhyesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muutama oikaisu koskien 1.6 HDI -konetta. Tai tässä linkki jossa Lontoon kielellä kerrotaan ongelmista 1.6- dieseleissä:
        https://pmmonline.co.uk/technical/tackling-turbo-trouble-psa-1-6-hdi-engine/

        Ja BMW:llä ei ole mitään tekemistä ton koneen kanssa, tai on kun se istutettiin Minin keulalle ja ilmeisesti sitä suunniteltiin myös 1-, 2- ja 3- sarjojen diesel-vaihtoehdoksi.

        Tämä 1.6-litranen on aivan alkujaan Fordin suunnittelema, e-driven myötä volvokin osallistui. Peugeot toi mukanaan suunnitteluun polttoaineen syöttöön liittyvän common rail-yhteispaineen. Mitsubishi toi turbotuksen ja se on osa ongelmaa, tietty garrett- ahdin ei kestä. Tämä näin lyhyesti.

        1.5 dci Nissan, Mersu, Renault, Dacia.
        Vähäpäästöisin , siksi suosituin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muutama oikaisu koskien 1.6 HDI -konetta. Tai tässä linkki jossa Lontoon kielellä kerrotaan ongelmista 1.6- dieseleissä:
        https://pmmonline.co.uk/technical/tackling-turbo-trouble-psa-1-6-hdi-engine/

        Ja BMW:llä ei ole mitään tekemistä ton koneen kanssa, tai on kun se istutettiin Minin keulalle ja ilmeisesti sitä suunniteltiin myös 1-, 2- ja 3- sarjojen diesel-vaihtoehdoksi.

        Tämä 1.6-litranen on aivan alkujaan Fordin suunnittelema, e-driven myötä volvokin osallistui. Peugeot toi mukanaan suunnitteluun polttoaineen syöttöön liittyvän common rail-yhteispaineen. Mitsubishi toi turbotuksen ja se on osa ongelmaa, tietty garrett- ahdin ei kestä. Tämä näin lyhyesti.

        " Tai tässä linkki jossa Lontoon kielellä kerrotaan ongelmista 1.6- dieseleissä:"

        Kommenttisi on hieman epätarkka, tuossa linkissä ei kerrota 1.6 dieselistä vaan tarkalleen ottaen tästä moottorista: PSA 1.6 HDi DV6TED4.

        Tuota moottoria valmistettiin vuoteen 2011 asti ja sen jälkeisissä versioissa noita ongelmia ei ole esiintynyt.

        "Tämä 1.6-litranen on aivan alkujaan Fordin suunnittelema, e-driven myötä volvokin osallistui. "

        Mistä tällainen tieto on löytynyt että tuo olisi fordin suunnittelema?

        "Mitsubishi toi turbotuksen ja se on osa ongelmaa, tietty garrett- ahdin ei kestä. "

        Turbotus ei ole osa ongelmaa. Ongelma johtuu siitä, että kyseisessä moottorissa suuttimien löystyessä, polttoainetta sekoittuu voiteluöljyyn joka palaa kuumassa ahtimessa "kokkareiksi". Voitelu häiriintyy ja turbo ottaa ensimmäisenä itseensä tuosta voitelun heikentymisestä.

        Voihan sitä toki syyttää turbon heikkoutta, mutta ei se ole mitenkään syyllinen tuohon tapahtumaketjuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        1.5 dci Nissan, Mersu, Renault, Dacia.
        Vähäpäästöisin , siksi suosituin.

        1.5 dci ihmediesel, kestävä, väkevä.
        Euro 5 vuodesta 2009 , nykyään Euro 6,,,,,,vähäpäästöisiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        1.5 dci ihmediesel, kestävä, väkevä.
        Euro 5 vuodesta 2009 , nykyään Euro 6,,,,,,vähäpäästöisiä.

        Diesel Vikibedia:
        Päästöluokka Käytössä alkaen Häkä (CO) Hiilivety (HC) Typenoksidit (NOx) HC NOx Hiukkaset (PM)
        EM1 tammikuu 1989 2,72 (3,16) - - 0,97 (1,13) 0,14 (0,18)
        Euro 2, IDI tammikuu 1993 1,0 - - 0,7 0,08
        Euro 2, DI tammikuu 1993 1,0 - - 0,9 0,10
        Euro 3 joulukuu 1997 0,64 - 0,50 0,56 0,05
        Euro 4 tammikuu 2003 0,50 - 0,25 0,30 0,025
        Euro 5 syyskuu 2009 0,50 - 0,18 0,23 0,005
        Euro 6 syyskuu 2014 0,50 - 0,08 0,17 0,005


    • Anonyymi

      Aloittajan listan täytyy olla reilusti yli 10 vuoden takainen, koska siitä puuttuvat tuoreemmat automallit. Mainittu 1,6 -litrainen diesel hyötyy ainakin Suomen oloissa suositeltua tiheämmästä öljynvaihtovälistä. Samaa pätee melkein mihin tahansa nykyaikaiseen polttomoottoriin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

      Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      297
      2696
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

      Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      300
      1409
    3. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      108
      1261
    4. En kadu sitä, että kohtasin hänet

      mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      83
      1251
    5. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1235
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

      ...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      58
      1195
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

      Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      45
      1073
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

      Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      75
      976
    9. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

      Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      23
      911
    10. Oot ihana

      Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      33
      807
    Aihe