Taas on mennyt melkoisen paljon puutarhan hoidossa; syyslannoitus oli tehtävä nyt!

Anonyymi

Mulla noita kasveja piisaa, hedelmäpuita, marjapensaita, juurikasmaata, koristepensaita ja monivuotisia kukkasia. Rodopensaat ja raparperi tarvitsevat myös hapanta maata, joten männynkaarnaa silpurista läpi ajettuna, on mennyt niille lannoituksen yhteydessä erinäinenkin erä. Helppoa kuin heinän teko, tosin aikaa vievää puuhaa, mutt mulle lähinnä terapiaa.

Nyt illalla olen tehnyt kurkkurelissiä, avomaan kurkusta, tillistä sipulista ja sinapinsiemenistä, ns Välimerenrelissiä hieman mukaellen, koska ihan kaikkia aineksia ei multakaan puutarhasta tai kaapista ihan yleiseti löydy.
Kaupasta ostettua kylmäpuristettua oliiviöljyä ja mustapippuri sekä chilipippuria, hedelmäsokeria koska se hyytelöi jonkin verran pikkelsiä ja suolaa.

Mä ostin sellaisia käyriä vinkuroita kasvihuonekurkkuja muutaman kilon, ovat paljon halvempia kuin luotisuorat pakatut kurkut, vaikka ei nekään enää hinnoissaan ole.
Mutt nämä ainakin ovat suoraan kasvihuoneelta ostettuja, aitoja kotimaisia. Kaupat kun ei enää ota myyntiinsä kuin pakattuja kurkkuja, suunilleen standardi kokoisia ja näköisiä. Vinkurat&vänkyrät menee lastentarhoihin, kouluihin ja vanhustenkoteihin; keittiöissä ne siivutetaan lähinnä tuorekäyttöön! Mandoliinilla helppo homma!

Tämän päivän muonituksen hoitivat Faija pesemällä perunat ja systeri lämmittämällä gulassikastikeen pakasteesta. Kastikkeeksi sopiva, koska siinä ei ole lihan, juuresten ja paprikan lisäksi yhtään ainoaa perunaa mukana.
Mä puolestani imetin Mimmin, aina kun hänellä oli nälkä, muu perheeni hoiti lähinnä sen pikkuihmisen muut terpeet; kuten vaipanvaihdot ja seurustelut.
Kohta on jälleen Mimmin syöttöaika käsillä, ja sitten mennään yhdessä nukkumaan.
trollikka

5

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Avomaan kurkut kyllä hyviä pureskella ne.

Tosi hassua juttua kyllä huvittaa itseäkin jos näen jotain oikean elämän tuttuja tyttöjä unessakin.

• Anonyymi

Avomaankurkkua on aika helppo itsekkin kasvattaa, vaikka ihan ämpärissä lämpimällä seinustalla. Sitä pitää vaan muistaa lannoittaa typpipitoisella, ja mielellään ennen kuin lehdet alkaa vaaleneen. Näin niinku kokemuksen rintaäänellä. Tomaattikin on aika helppo, perunan sukulainen kun on. Jos vaan lämpöä riittää tänä kesänähän sitä on ollut. Taimet pitäisi kasvattaa kyllä sisällä aika isoiksi, että ehtivät tomaatit sitten kypsyä. Toki vihreät voi kypsyttää sisällä, mutta eivät ne auringossa kypsyneiden veroisia ole. Kaupan tomaatitki puoliraakoina poimitaan, siksihän ne niin mauttomia ovat. Tomaatteja voi lannoittaa nokkosvedellä. Niitä pitää liottaa viikko ämpärissä, nokkosia siis. Haju on aika pistävä sen jälkeen, oikeastaan ihan lehmänpaskan haju siinä vihertävässä liemessä, sitä pitää sitten laimennettuna kasteluvedessä antaa, ja tuhkaa lisäksi. Toi kastelu kannattaa hoitaa vaikka bikineissä, jos ei halua vaatteita pestä sen jälkeen tai haista ihan navetalta. Uskomatonta miten se lemu tarttuu laimennetusta nokkosvedestä vaatteisiin. Ei siis tarvitse kaupan lannoitetta ollenkaan, noin niinku periaattessa. Vielä yksi kikka on maalla käytössä, laittavat siihen tomaatin kasvatusämpäriin pohjalle pari roskakalaa, siihen sitten multa päälle. Lannoitus tapahtuu sitten pikkuhiljaa, kun nuo kalat sinne multaan hajoavat. Kesäkurpitsa sitten se kaikkein helpoin kasvatettava, se ei tarvitse kuin lämpöä. Vähän mauton kylläkin, jotain paistosta siitä kannattaa tehdä. Jotku chilitkin tietenki hyviä, ja niiden kasvatus pitäis sitten jo aloittaa joskus helmikuussa sisällä.

• Anonyymi

Niin no, kurkkusalaattia mä kylläkin tein ostamistani kasvihuonekurkuista. Avomaan kurkkujani ollaan syöty ihan tuoreina, ja osan kurkkusadosta teen maustekurkuiksi ja venäläistä suolakurkkua ainakin 5litran lasipurkin täyteen, ehkä enemmänkin jos satoa siihen riittää.

Mitään parveke istutuksia en ole tehnyt, mulla on omakotitalo ja todella suurella tontilla. Tarkoituksenani alun perin olikin perustaa puutarhatila. Puutalo-osakkeni myytyäni huomasin ett mulla oli varaa rakennuttaa valmis omakotitalo elementeistä, pakettihintaan. Tosin rakennusluvan saannissa oli hiukan hankaluuksia, koska maaperä täällä oli uuden asemakaavoituksen alla....

Nyt pitäisi vielä hakea n. 50m² lisä rakennuslupa, tuohon toiseen päähän taloa. Väliin jäisi vain katoksella varustettu kuisti. Vanhemmilleni oma asunto, jossa heillä olisi omarauhansa. Sen rakennus luvan pitää kuulemma minun hakea, jotta se myönnettäisiin. Aluksihan multa vaadittiin paritaloa, näin suurelle tontille, koska viereen nousee rivitaloja... hiukan kauemmas vielä pieniä 2-3 kerroksisia taloja.

No rahoituksesta ei ole puutetta, Emo maksaa viulut heidän omasta sopestaan ja mä saan lunastaa sen lisärakennuksen kohtuuhintaan, sitt joskus kun he eivät enää tarvitse. (maa-aluehan on jo kokonaan mun nimissäni, sekä nykyinen asunto.)
      Kuitenkin niin kauan kun minä pystyn heistä huolehtimaan, haluavat asua tässä ihan vieressäni. Suunnitteilla on, mutt vasta tulevaisuus näyttää, järjestyykö asiat meidän kaavailemilla tavalla.

• Anonyymi

Hieno homma mutta on se kumma, kun kaikkeen rakentamiseen tarvitaan aina lupa,,,:/

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hieno homma mutta on se kumma, kun kaikkeen rakentamiseen tarvitaan aina lupa,,,:/

Rakennusluvan hakemisen nyt vielä jotenkin ymmärtää, tarpeellisena.
        Ostin sähköliikkeestä ilmalämpöpumpun ja tilasin sille myös asennuksen samasta liikkeestä; heidän valtuuttamansa ammatitaitoisen yksityisyrittäjän.
        Mies tuli ja asensi kapistuksen saunan pukuhuoneeseen, mitään muutoksia ei tarvinnut tehdä. Kirjoitti vielä laskunkin kahdenviikon maksuajalla, jonka kuittasi samantien koska maksoin suoraan seteleillä.

Kaikki hyvin tähän aamuun asti, kunnes portille ilmestyi auto, jonka päästin pihaan.
        Mies rakennusvirastosta tuli tarkastuskäynnille, sen saunan pukuhuoneen ilmalämpöpumpun vuoksi. Sanoin ettei sitä tarvitse tarkastaa, sen asensi sähköliikkeen suosittelema ammattitaitoinen asentaja ja se toimii loistavasti!

Kyse olikin sen saunarakennuksessa tapahtuneen ilmastoinnin, lämmityksen ja viilennyksen suhteen; tapahtuneista olosuhteiden muutoksesta ja paloturvallisuudesta!
        Siinä kohtaa mun viileän kohtelias käytös muuttui, tuli kuumaksi kiukuisi!
        Sanoin etten mä maksa hänelle senttiäkään, sillä kaikki saunalla oli ihan OK.
        Hän ilmoitti ett tarkastuskäynnistä mua kuitenkin laskutetaan ja lasku tulee postissa.

Pirulauta, palokunnan tarkastajan olisin vielä voinut jotenkin ymmärtää, tai ett nuohooja tarkastaisi samalla, kun nuohoo hormitkin niin talossa kuin saunassa. Pirulauta ett menee hankalaksi. Saunalla on sähköt ja vesijohto, halvemmaksi olisi tullut 2 sähköpatteria ja kattotuuletin pukuhuoneeseen. Se puilla lämpiävä sauna on rakennusluvalla hankittu ja tarkastettu. Mutt kaikesta pitää yrittää nyhtää omakotiasujalta lisää hintaa!
        trollikka

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      206
      3210
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1620
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1472
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1389
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1334
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      157
      1257
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1188
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1019
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      932
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe