Sähköautointoilijat väittävät, että E-autojen akut kestävät auton koko käyttöiän. Sanonta on vähän epäselvä, jos sitä ajatellaan käytännön kannalta.
Sanomattakin on selvää, että E-auton käyttöikä loppuu täsmälleen samalla hetkellä, kun auton akku menee rikki. Tuskin kukaan ryhtyy E-autoon akkua vaihtamaan, sillä se maksaa 20000 - 35000 €. E-autoa ei voi myydä käytettynä eteenpäin, jos akku on rikki, joten se on romutettava jo muutaman vuoden käytön jälkeen. Tämän vuoksi pitäisikin oikeammin todeta, että E-auto kestää akkujen koko käyttöiän.
E-auto kestää akkujen koko käyttöiän?
19
86
Vastaukset
- Anonyymi
Tähän voi todeta ihan Juicen laulun sanoin että maksakin kestäää koko elämän.:-DD
- Anonyymi
Jos ostaa 50 tuhannen euron sähköauton jossa akun hinta on 35000 niin itse kiesille jää 15 tonnia. Kelpaa ajella viidentoista tuhannen euron koppimopolla!
- Anonyymi
Ensinnäkin, tuo sinun antamasi akkujen vaihdon hinta on hatusta keksimäsi vale. Ja tietenkin akkujen hinta koko ajan laskee.
Toiseksi, on jo jonkin verran Tesloja, joiden akku on kestänyt yli 700 000 km taksikäytössä. Ja uudemmat akut ovat tuotakin kestävämpiä. Ja uusimpien arvioiden mukaan akut kestävät reilusti yli 20 vuotta.
Ja annetaanhan kaikissa sähköautoissa akulle 8 vuoden takuu, joissakin autoissa jopa ilman kilometrirajoitusta. Jos akku hajoaisi järjestään jo muutaman vuoden jälkeen niin tuollaista tuskin annettaisiin. Jos akku sattumalta hajoaisi 5 vuoden jälkeen, ei sähköauton omistajan tarvitse maksaa euroakaan, koska vaihto menee takuuseen.
Ja tietenkään et huomioi yhtään sitä, että polttomoottoriautojen moottoreista alkaa poksahdella osia jo muutaman vuoden käytön jälkeen. Jo alle 10 vuotta vanhassa autossakin on yleensä käytetty jo tuhansia euroja moottorin korjaamiseen. Ja jossain 500 000 km autossa on moottori käytännössä jo tiensä päässä täysin riippumatta ajovuosista.
Puhut kovasta sähköauton akun vaihtoon menevästä rahasta, kun polttiksissa samaan aikaan käytetään vähintään sama määrä rahaa moottorin korjaamiseen. Kulu ei vain tapahdu kerralla, vaan hitaasti ajan myötä. Mutta sillä tapahtuuko tuo nopeasti tai hitaasti ei ole mitään merkitystä.- Anonyymi
Patteripetterillä valahti löysät housuun ja perinteiseen tapaan valhemylly lähti pyörimään. Tavoitteena Petterillä lähinnä parantaa omaa oloaan. Kun tarpeeksi näitä valheita toistleee, niihin voi melkein alkaa uskomaan.
- Anonyymi
Kerro ihmeessä missä autossa on noin huono polttomoottori? Jos Audia, Volkkaria ja Toyotan 2.2 dieseliä ei lasketa.
- Anonyymi
Tuolla videolla kerrotaan vanhan sähköauton akun vaihtamisesta. eipä kovin kalliilta vaikuta. Toisaalta, akku saattaa mennä rikki vaikka kapasiteettiä on uuden veroisesti. Tällöin akku tehdaskorjataan ja palautetaan käyttöön vaihtoakkuna, tästä on kaikissa esim. Teslan akkuvikaisissa ollut kysymys.
Tulevaisuudessa akkuja korjataan siinä kuin nyt polttomoottoreita, ei se mitään avaruusteknologiaa ole kuten moni olettaa ja luulee.
https://www.youtube.com/watch?v=dBcg0BxKg0o - Anonyymi
Akkujen valmistajat takaavat akkujensa kestävän saman, kuin auton korinkin, eli noin viisi vuotta, eli sen jälkeen ovat sitten paalauskelpoisia.
- Anonyymi
Koska E-autojen ikä on yhtäsuuri kuin akkujen ikä, niin sehän tarjoaa mahdollisuuden sähköautoilun halventamiseen. Tehdään sähköautot niin halvasti, että ne kestävät vain 5 vuotta ja jätetään niistä kaikki turhat hienoudet pois, niin silloinhan köyhemmätkin ihmiset saattaisivat pystyä ostamaan sähköauton. Tällainen temppuilu kyllä johtaisi kokonaispäästöjen lisääntymiseen, mutta pitäähän jokaisen pyrkiä ajamaan vihreällä sähköautolla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Koska E-autojen ikä on yhtäsuuri kuin akkujen ikä, niin sehän tarjoaa mahdollisuuden sähköautoilun halventamiseen. Tehdään sähköautot niin halvasti, että ne kestävät vain 5 vuotta ja jätetään niistä kaikki turhat hienoudet pois, niin silloinhan köyhemmätkin ihmiset saattaisivat pystyä ostamaan sähköauton. Tällainen temppuilu kyllä johtaisi kokonaispäästöjen lisääntymiseen, mutta pitäähän jokaisen pyrkiä ajamaan vihreällä sähköautolla.
Kaikki hienoudet pois.... Sekä Tesla että VW lukivat ajatuksesi jo ennalta ja toivat markkinoille autot, josta on mm. karsittu mittaristo (model 3) ja lähes kaikki fyysiset kytkimet pois, jättäen jäljelle pelkän kojelautaan liimatun tabletin lääppimisen. ;-D
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikki hienoudet pois.... Sekä Tesla että VW lukivat ajatuksesi jo ennalta ja toivat markkinoille autot, josta on mm. karsittu mittaristo (model 3) ja lähes kaikki fyysiset kytkimet pois, jättäen jäljelle pelkän kojelautaan liimatun tabletin lääppimisen. ;-D
Eipä ole koskaan Teslaa ajaessa tarvinnut mittareita tai lääppimistä. Puheohjaus toimii mainiosti.
Nopeusmittarin muuten näkee ihan hyvin siitä reunasta. Mutta kun vakkarilla ajaa, eipä sitä juuri tarvitse myöskään.
- Anonyymi
Bensa/diesel auto kestää 50 vuottakin.
Ei ole vanhenevia osia. 20 vuotias auto voi olla, uutta vastaava.
Hybridit ei tule todennäköisesti olemaan, liikenteessä kun joku kallis osa vioittuu. Sama juttu akkuautoissa. - Anonyymi
Aloittaja on täysin oikeassa.
Ensimmäiset Tesla Model S -mallit alkavat olla 8 vuoden ikäisiä, eli niiden takuu on päättynyt tai päättymässä. Nettiautosta löytyy yhdeksän tällaisia 2013 -mallin autoja. Ilmoitusten mukaan kolmeen niistä on takuuvaihdettu uusi akku. Kahteen on vaihdettu myös mooottori. Kilometrejä näissä kolmessa autoissa on vain 160, 189 ja 312 tkm.
Otoksen mukaan joka kolmanteen vm 2013 Tesla Model S:ään on pitänyt vaihtaa akku ja/tai moottori. Otos on pieni, mutta siitä saa kuitenkin jotain hajua miten helposti Teslan voimalinja pettää. Omistajilla on ollut tuuria, että ovat saaneet uudet osat takuuseen.
Nämä kolme yksilöä ovat suhteellisen turvallisa valintoja, mutta pitää muistaa että vaihto-osa ei pidennä auton takuuta. Varaosa-akulla voi olla vuoden-kahden takuu, mutta mikäli se on jo mennyt, niin koko voimalinjan takuu päättyy tasan 8 vuotta auton käyttöönoton jälkeen, vaikka kaikki osat olisivat uusia.
Muut kuusi vm 2013 autoa, joihin ei ole ilmoituksen mukaan vaihdettu aukkua ja moottoria ovatkin sitten todellisia uhkapelaajan valintoja. Takuu on päättymässä vielä tänä vuonna ja kalleimmat osat edelleen vaihtamatta, vaikka niitä on moneen muuhun yksilöön jouduttu vaihtamaan jopa useita kertoja. Hintapyynti on silti yli 30 tuhatta euroa. - Anonyymi
Polttomoottorikin kestää tasan jakohihnan/ketjun eliniän! Tai okeastaan n. sekunnin pitempään.
- Anonyymi
Minua on kovasti näissäjutuissa vaivannut. Syökö latauskerrat vai ikävuodet akuston. Äkkiseltään luulisi, että latauskerrat.
- Anonyymi
Sekä että. Yleensä kuitenkin latauskertojen määrällä on suurempi vaikutus. Puhutaan siitä montako lataussykliä akku kestää. Varaustaso vaikuttaa myös paljon. Täysin tyhjälsi päässyt akku on käyttökelvoton eikä sitä edes saa yrittää ladata. Vastaavasti jatkuva täysin täynnä pitäminen kuluttaa aukkua myös.
Akun hallintapiiri pitää huolen siitä että sähköauto lakkaa liikkumasta ennen kuin akku on täysin tyhjä. Eli siellä on aina muutaman kWh:n kokoinen puskuri, jonka tarkoitus on pitää tyhjentynyt akku hengissä.
- Anonyymi
Taas tätä tuubaa.
Litium akku kestää yli 2000 täyslatauskertaa menettämättä enempää kuin 20% kapasiteetista. jotkus akut ja lataustekniikat pääsevät vielä pienempiin lukuihin.
Jos range on 500km, akulla sis ajaa 500x2000 => 1000 000 km jolloin range on 80%.
Litium akku käytännössä kuluu latauksissa ja puruissa mekaanisesti. Purku ja lataus pikkuhiljaa rikkoo anodin mekaanisesti. On pitkälti sama ajetaanko akku aina sallittuun minimiin ladataan täyteen vai lataillaanko välillä tämän tästä. Akun latauselektroniikka kyllä huolehtii käyttöikä optimoidaan.
Yleensä autot paalataan 300-400tkm ajettuna joten tuolloin sähköauton akku on vielä hyvässä iskussa ja sitä voidaan sellaisenaan käyttää korvaamaan täysin hajonnut akku tai sen moduleja voidaan vaihtaa osittain hajonneisiin akkuihin.
Akku ei hajoa ikinä täysin vaan sieltä menee jokin moduli.
Kuinkas monella on auto millä on ajettu 400tkm eikä siihen ole voimalinjaan vaihdettu mitään osia (moottoriin, vaihteistoon, kytkimeen tai vetopyörästön), mukaan lukien öljyt?- Anonyymi
"Yleensä autot paalataan 300-400tkm ajettuna joten tuolloin sähköauton akku on vielä hyvässä iskussa ja sitä voidaan sellaisenaan käyttää korvaamaan täysin hajonnut akku tai sen moduleja voidaan vaihtaa osittain hajonneisiin akkuihin.
Akku ei hajoa ikinä täysin vaan sieltä menee jokin moduli."
Joo ei hajoa täysin , mutta , missä ja milloin tämä moduulinvaihtaja toimii. kilometrejä varmasti kestää 300-400tkm mutta kun ajallisesti korkeintaan 10-15 vuotta. Lisäksi tekniikka kun kehittyy vuosittain niin tuskin edes rahalla saa ostaa 15 vuotiaan patteriauton akkua.
- Anonyymi
Näiden juttujen perusteella, minun tarvitsee tarkkaan, harkita sähköauton ostoa. ostin uuden, volvoni vuonna -95. Nyt mittarissa rapiat 200 tonaa.
- Anonyymi
Juuri näin. Akku kaputt, auto romutukseen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.4652959Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek152716Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2761734Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?
En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.841304Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia4411245Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?
Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel631098- 1561081
- 56999
Rakennetaanko yhdessä?
Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä41998- 79995