Tuossa oli taas liikalyöntejä ja nitrosuihke helpotti, kuitenkin tuntuu jatkuvasti ahdistusta rintakehällä ja sydän on kuin oikeasti kipeä. Voi kai olla jotain rintalihaskipujakin.
Kysyttiin kuitenkin onko tapahtunut jotain järkyttävää viime aikoina mikä voisi aiheuttaa takotsubo oireita? Onhan mulla aika tunnemyräkkä päällä ollut pitkään, mutta tiedä sitten tekeekö se kipeeksi. Nyt vähän googlettelin, niin sehän vaikuttaa sairaudelta toi takotsubo.
Onko jollain kokemusta tuosta?
Kokemuksia takotsubosta
109
1901
Vastaukset
Ikinä kuullutkaan.. Kuulostaa joltain japanilaiselta taistelulajilta.
https://sydan.fi/fakta/sarkyneen-sydamen-mysteeri/Niin kuulostaa, sillä mäkin sitä tuumailin. Täti vaan kysyi mun oireet kuultuan, että olisko takotsubo mahdollista, joku valtava järkytys tai tunnelataus. No joo, onhan mulla kaikenlaisia sisälläni. Ja olen kovin voimakas tunteinen, joten kai tässä saa itsensä hengiltäkin vielä kun aikansa vatvoo. :P
MCMLXXVI kirjoitti:
Niin kuulostaa, sillä mäkin sitä tuumailin. Täti vaan kysyi mun oireet kuultuan, että olisko takotsubo mahdollista, joku valtava järkytys tai tunnelataus. No joo, onhan mulla kaikenlaisia sisälläni. Ja olen kovin voimakas tunteinen, joten kai tässä saa itsensä hengiltäkin vielä kun aikansa vatvoo. :P
MCMLXXVI: "olisko takotsubo mahdollista, joku valtava järkytys tai tunnelataus"
Mulla oli vuosia sitten sydäri, jossa töpeksin Worms-tietokonepelissä. Kävi sydämen päälle. Heti seuraavaksi isosiskon poika pelissä käveli madolla veteen. Se oli liikaa. Olin 2 1/2 -tuntia kanveesissa ja minulla mitattiin epäsäännöllinen pulssi. Sukulaiset oli lähettää sairaalaan ja soittaa ambulanssin paikalle, mutta minä vastustin, sillä oli 23.12. ja en halunnut viettää jouluani sairaalassa tarkailussa. En tiedä oliko takotsubo vai mikä rytmihäiriö. Onneksi ei ole vuosiin ole ollut sydänongelmia.Usko.Toivo.Rakkaus kirjoitti:
MCMLXXVI: "olisko takotsubo mahdollista, joku valtava järkytys tai tunnelataus"
Mulla oli vuosia sitten sydäri, jossa töpeksin Worms-tietokonepelissä. Kävi sydämen päälle. Heti seuraavaksi isosiskon poika pelissä käveli madolla veteen. Se oli liikaa. Olin 2 1/2 -tuntia kanveesissa ja minulla mitattiin epäsäännöllinen pulssi. Sukulaiset oli lähettää sairaalaan ja soittaa ambulanssin paikalle, mutta minä vastustin, sillä oli 23.12. ja en halunnut viettää jouluani sairaalassa tarkailussa. En tiedä oliko takotsubo vai mikä rytmihäiriö. Onneksi ei ole vuosiin ole ollut sydänongelmia.Joku voimakas tunneryöppy voi kuulemma laukaista tuollasen. Milläpä sitä oppis hillitsemään tunteitaan niin, ettei henki lähde? :)
MCMLXXVI kirjoitti:
Joku voimakas tunneryöppy voi kuulemma laukaista tuollasen. Milläpä sitä oppis hillitsemään tunteitaan niin, ettei henki lähde? :)
Mummo vainaa sanoi aina, että kiihkeät ihmiset ne sydänoireista kärsii ja itse kuoli paskahuusin, kun pumppu hirtti kiinni. Ironista.
Ponnistelu lienee pahasta.- Anonyymi
MCMLXXVI kirjoitti:
Niin kuulostaa, sillä mäkin sitä tuumailin. Täti vaan kysyi mun oireet kuultuan, että olisko takotsubo mahdollista, joku valtava järkytys tai tunnelataus. No joo, onhan mulla kaikenlaisia sisälläni. Ja olen kovin voimakas tunteinen, joten kai tässä saa itsensä hengiltäkin vielä kun aikansa vatvoo. :P
Hullu. Vedät vaan perseet olalle viikonloppuna ja unohdat märehtimiset. Noinhan kuolee.
-keinovaginamies- Anonyymi kirjoitti:
Hullu. Vedät vaan perseet olalle viikonloppuna ja unohdat märehtimiset. Noinhan kuolee.
-keinovaginamies-Heh, minä jos kännään kuolen ihan varmasti. Ei sovi mulle. Musta tulee muutenkin ihan typerä humalassa.
Joko kauhea säheltäjä tai flegmaattinen nukkuja.MCMLXXVI kirjoitti:
Heh, minä jos kännään kuolen ihan varmasti. Ei sovi mulle. Musta tulee muutenkin ihan typerä humalassa.
Joko kauhea säheltäjä tai flegmaattinen nukkuja.Eikä sitäkään vähä estoja siinä mitä suustani ulos päästelen. Ei hyvä.
- Anonyymi
MCMLXXVI kirjoitti:
Eikä sitäkään vähä estoja siinä mitä suustani ulos päästelen. Ei hyvä.
Kestävyysnylkky on toinen hyvä.
Aloitat 10 kilometristä ja tähtäät maratonille.
-keinovaginamies-
Vittu mulla vituttaa kirjoittaa tuota nimimerkkiä kun se on niin pitkä. Anonyymi kirjoitti:
-keinovaginamies-
Vittu mulla vituttaa kirjoittaa tuota nimimerkkiä kun se on niin pitkä.Huh huh. ':)
Käytä - kv-Anonyymi kirjoitti:
-keinovaginamies-
Vittu mulla vituttaa kirjoittaa tuota nimimerkkiä kun se on niin pitkä.Keinovituttaa?
Ei paljon auta rahat, eikä kuntoilu, kun aika koittaa..
https://yle.fi/uutiset/3-12051260MCMLXXVI kirjoitti:
Joku voimakas tunneryöppy voi kuulemma laukaista tuollasen. Milläpä sitä oppis hillitsemään tunteitaan niin, ettei henki lähde? :)
Hyvää yötä ja onnea elämässä sekä sydämen kanssa! :)
Usko.Toivo.Rakkaus kirjoitti:
Hyvää yötä ja onnea elämässä sekä sydämen kanssa! :)
Kiitos. :)
Hyvää yötä U. T. R. :)- Anonyymi
Wwuwuw kirjoitti:
Keinovituttaa?
Ei paljon auta rahat, eikä kuntoilu, kun aika koittaa..
https://yle.fi/uutiset/3-12051260Tuollahan on helpottanut lopullisesti. Tässä puhuttiin pään tyhjentämisestä eli nollaamisesta.
-kvm-
Mikä se sellainen takotsubo on? Kuulostaa joltain japanilaiselta kamppailulajilta tai ylipäätään joltain japanilaiselta. Luulin ensin myös, että se on jotain lääkettä.
MCMLXXVI kirjoitti:
Näkyy olevan sydänhalvaus. Onkohan se sama kuin paskahalvaus? :D
Paskahalvaus koskee sitten 90% miehiä?
- Anonyymi
Wwuwuw kirjoitti:
Paskahalvaus koskee sitten 90% miehiä?
No tämä! Miehenä onneksi kyllä tunnistan paskahalvauksen oireet.
- Anonyymi
Särkynyt sydän oireilee fyysisesti: rintaan sattuu, ahdistaa, kurkkua kuristaa ja olotila on epätodellinen ja hyvin levoton. Kyseessä on ”hyökkää tai pakene” -reaktiota vastaava tila. Silloin adrenaliinia virtaa runsaasti, sydän lyö tiheästi, verenpaine on korkea ja hengitystahti nopea.
- Anonyymi
Mitä särkyneen sydämen syndrooma tarkoittaa?
Jos kärsit jostakin takaiskusta tai pettymyksestä – jos esimerkiksi menetät rakkaan ihmisen, tai jos yksinkertaisesti koet päivittäisen elämäsi tuloksena stressiä, joka sitten kasaantuu – saattaa tuloksena olla jotakin, joka vie sinut lähelle sydänkohtauksen kaltaista tilaa. Ensiksi tulisi kuitenkin muistaa, että vaikka tämä onkin eräänlainen sydämen toiminnan häiriötila, ei kyseessä ole sydänkohtauksen kaltainen erittäin vakava asia.
Takotsubo-kardiomyopatia on sairaus, josta ei vielä toistaiseksi ole kovin paljon tietoa saatavilla. Se havaittiin lääketieteellisessä mielessä ensimmäisen kerran Japanissa 1990-luvulla. Se saa nimensä siitä, että tällainen kardiomyopatia aiheuttaa sydänlihaksen epämuodostumista siten, että lihaksen muoto alkaa muistuttaa erästä työkalua, jolla japanilaiset kalastajat pyydystävät mustekalaa. Mielenkiintoinen ja hyvin eriskummallinen kuvaus, eikö vain!
Kielteiset tunteet, kuten suru, kärsimys tai krooninen stressi, saattavat saada sydämen vasemman kammion epämuodostumaan hiukan, ja tämä aiheuttaa sepelvaltimoiden kaventumista. Siihen kuuluu kipua, joka muistuttaa tukehtumisen tunnetta, mutta tämän ongelman aiheuttama kuolleisuus on kuitenkin melko alhainen – vain 5 % tapauksista. Tämä on kuitenkin vakava sydämen terveysongelma, josta kannattaa ehdottomasti olla tietoinen.
Asiantuntijoiden mukaan 90 % tämän ilmiön kärsijöistä ovat naisia, joilla on ollut korkean stressin jaksoja elämässään. Muistat ehkä aiemmista artikkeleistamme, että stressi aiheuttaa aineenvaihduntaan liittyviä muutoksia kehossa. Suuret määrät katekoliamiinia vapautuvat elimistössä, ja kun ne pääsevät hyvin korkealle tasolle, ovat ne myrkyllisiä sydänlihakselle.
Tilannekohtainen stressi, ahdistuneisuus tai tunne-elämän shokki voi myös aiheuttaa elimistössä sellaisen adrenaliiniryöpyn, joka voi aiheuttaa tämän kohtauksen.
Tällöin tuntuu siltä, että ilmaa ei ole tarpeeksi – ikään kuin joku yrittäisi hukuttaa sinua. Tämä on kongestiivinen sydämen toimintahäiriö, joka pystytään näkemään täysin selvästi sydänfilmillä. Se näyttää hyvin samanlaiselta kuin akuutti sydänkohtaus, mutta sen seuraukset eivät ole yhtä vakavat.
https://askelterveyteen.com/sarkyneen-sydamen-syndrooma-eli-kardiomyopatia/ - Anonyymi
Jos pyytää anteeksi tekemiään pahoja tekoja se varmaan tuommoiseen vaivaan helpottaa kun omatunto lakkaa soimaamasta.
-harmiseikirj-- Anonyymi
Ole sinä hiljaa!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ole sinä hiljaa!
Ei se sanonta "keventää sydäntään" varmaan ihan tyhjästä tule vai mitä olet mieltä? ei ainakaan yhtään haittaa keventää. Meditointikkin varmaan auttaa.
-harmiseikirj- - Anonyymi
MCMLXXVI kirjoitti:
Anteeksi, että olen olemassa. Noin.
Helpottiko?
- Anonyymi
Rakkaushuolia
- Anonyymi
No eikös tommoisia rytmihäiriöitä voi aiheuttaa melkein mikä tahansa. Stressi, oletko syönyt hyvin, nukkunut liian vähän...
- Anonyymi
Eihän ihminen nappia painamalla saa oloaan paremmaksi vaan meneehän siihen aikaa toipua kokemastaan. Ei kai tuohon oikein muuta apua ole kuin lepo, yrittää saada stressitasoa alas, tehdä jotain itselleen mieluista, joka vie ajatuksia muualle ja rentouttaa olotilaa. Käydä vaikka ulkona haukkaamassa happea, varoa liikarasitusta.
Nytkin vetäsin 2h päikkärit, ne voin nukkua kahteen kertaan ja pitkät yöunet päälle, silti vaan uuvuttaa.
- Anonyymi
Menes nyt heti päivystykseen eli lääkäriin ja joko sanot kumppanillesi ja hän vie sinut tai soitatte ambulanssin
Ambulanssiväki katsoi pumpun toimivan ok. Liikalyöntejä vaan. Kipu kyllä hämmentää, tuntuu niskassa, kaulassakin välillä. Vähän kun närästäis helvetisti.
Käyn lääkärissä huomenna.MCMLXXVI kirjoitti:
Ambulanssiväki katsoi pumpun toimivan ok. Liikalyöntejä vaan. Kipu kyllä hämmentää, tuntuu niskassa, kaulassakin välillä. Vähän kun närästäis helvetisti.
Käyn lääkärissä huomenna.Ja jos nyt olo pahenee, niin toki sitten päivystykseen asap.
- Anonyymi
MCMLXXVI kirjoitti:
Ja jos nyt olo pahenee, niin toki sitten päivystykseen asap.
Ei kun heti vaan päivystykseen nyt ei leikin asia
Anonyymi kirjoitti:
Ei kun heti vaan päivystykseen nyt ei leikin asia
En mä nyt mihkään mene. Ilta istua jossain akuutissa tumput suorina. Äh.
- Anonyymi
MCMLXXVI kirjoitti:
En mä nyt mihkään mene. Ilta istua jossain akuutissa tumput suorina. Äh.
Joko ambulanssilla ja kumppanisi tuo termarilla kahvia tai jos vie niin teette termariin kahvit ja herkkusämpylöitä mukaan no teidän ilta menee siellä eli oikeasti mene sinne on kiva kirjoitella kanssasi eli ettei ensi yönä sydän pompi viimeisen kerran eli et huomenna enään kirjoittele eli oikeasti mene lekuriin huolestunut palsta ystäväsi toivoo niin
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joko ambulanssilla ja kumppanisi tuo termarilla kahvia tai jos vie niin teette termariin kahvit ja herkkusämpylöitä mukaan no teidän ilta menee siellä eli oikeasti mene sinne on kiva kirjoitella kanssasi eli ettei ensi yönä sydän pompi viimeisen kerran eli et huomenna enään kirjoittele eli oikeasti mene lekuriin huolestunut palsta ystäväsi toivoo niin
Ja lapsesikin tarvii äitiänsä vielä ja ovat huolissaan ja pelkää menettääkö äitinsä ja toivovat menis äiti lääkäriin
Anonyymi kirjoitti:
Ää, ei tuo edes kuullu kun sanoin et sattuu tarttisko soittaa lekuriin. Kuulokkeet päässä, aha.
Se on tämmöstä yksinpuhelua väliin.
No, koskaan ei tiedä milloin potkasee viimosen kerran. Toivottavasti lähtee edes äkkiä, ettei kituen.Anonyymi kirjoitti:
Ja lapsesikin tarvii äitiänsä vielä ja ovat huolissaan ja pelkää menettääkö äitinsä ja toivovat menis äiti lääkäriin
Huomenna menen joo.
- Anonyymi
MCMLXXVI kirjoitti:
Käyn lääkärissä huomenna.Sepelvaltimot kiireesti seulaan.
- Anonyymi
MCMLXXVI kirjoitti:
Huomenna menen joo.
Eikun oikeasti älä odota.
Anonyymi kirjoitti:
Eikun oikeasti älä odota.
Ajattelin odottaa. Yhtään ei huvita mennä yöksi möllöttämään johku Päksin akuuttiin, missä makaat yön odottaen et joku ehtii edes morjestamaan. 5 tunnin jälkeen voi joku huomata, että kas tässäkin on joku potilas, mitäs tälle tehdään.
- Anonyymi
MCMLXXVI kirjoitti:
Ajattelin odottaa. Yhtään ei huvita mennä yöksi möllöttämään johku Päksin akuuttiin, missä makaat yön odottaen et joku ehtii edes morjestamaan. 5 tunnin jälkeen voi joku huomata, että kas tässäkin on joku potilas, mitäs tälle tehdään.
En haluaisi pelotella mutta yksi minun sukulainen oli valitellut huonoa ja outoa oloa, oli työhommissa vaikkakin jo eläkeikäinen, siitä sitten oliko 1 vai 2 vrk oli tullut sitten yöllä sydäri eikä mitään tehtävissä että siltä pohjalta jos aattelee voisi ehkä kannattaa mennä, tai vähintäänkin sitten aamulla ainakin.
-harmiseikirj- Anonyymi kirjoitti:
En haluaisi pelotella mutta yksi minun sukulainen oli valitellut huonoa ja outoa oloa, oli työhommissa vaikkakin jo eläkeikäinen, siitä sitten oliko 1 vai 2 vrk oli tullut sitten yöllä sydäri eikä mitään tehtävissä että siltä pohjalta jos aattelee voisi ehkä kannattaa mennä, tai vähintäänkin sitten aamulla ainakin.
-harmiseikirj-Aamulla meen, 8.15. :)
- Anonyymi
MCMLXXVI kirjoitti:
Puutuuko sinulla kädet öisin tai levossa? Tunnottomuutta sormissa, onko pistelyä?
- Anonyymi
MCMLXXVI kirjoitti:
Aamulla meen, 8.15. :)
Hyvä…
Äläkä kursaile siellä vaan sano niinku oikeasti on. Anonyymi kirjoitti:
Puutuuko sinulla kädet öisin tai levossa? Tunnottomuutta sormissa, onko pistelyä?
Ei, puutuu käytössä.
- Anonyymi
MCMLXXVI kirjoitti:
Ei, puutuu käytössä.
Mutta ei yöllä? Hyvä 👍
Anonyymi kirjoitti:
Mutta ei yöllä? Hyvä 👍
Ei yöllä. En ole ainakaan huomannut, toisaalta nukun niin sikeesti etten tietäs vaikka pommi räjähtäis.
- Anonyymi
MCMLXXVI kirjoitti:
Ei yöllä. En ole ainakaan huomannut, toisaalta nukun niin sikeesti etten tietäs vaikka pommi räjähtäis.
Kyllä sen aamulla tuntee. Ja tunnet ettet tunne käsiä ollenkaan. Sen erottaisi.
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä sen aamulla tuntee. Ja tunnet ettet tunne käsiä ollenkaan. Sen erottaisi.
Varmasti joo.
- Anonyymi
MCMLXXVI kirjoitti:
Käyn lääkärissä huomenna.Oikeasti nuo oireet kuulostaa jo pahoilta, sun pitäis käydä otattamassa sydänfilmi ettei olisi jostain vakavammasta jo kyse.
En tiedä, että olenko tuota kokenut? Mutta kerran silloinen naisystäväni ei vastannut viestiini. Normaalisti hän oli aina puhelimen päässä, että ei yli tunnin välejä viestin lukemisessa tullut. Itse olin ollut radalla edellisenä päivänä ja laitoin hälle, että selvisimpäs siitä menosta...hän ei vastannut ja minulle iski jonkin käsittämätön tila...
Minusta tuntui, että ottaa pumpusta. Minulla muutenkin sydän lyö harvaan ja se tuntui tulevan ulos rinnasta. Muistan, kun otin jopa videonpätkän, missä sydän muljusi rintalastan alla ja näkyi videolla. Olin tietenkin huolissaan, että miksi nainen ei vastaa, mutta järjellä selitin tilanteen itselle, että hän on vaan jossain ja vaikka jättänyt puhelimen lataukseen kotiin. Mutta ilmeisesti se ei riittänyt minun sydämmelle, vaan itse näin jälkikäteen olen sitä mieltä, että koin jonkinlaisen paniikkihäiriön. Ja löysin syynkin....menettämisenpelko. En vaan käsittänyt sitä silloin. Se ruokki tietysti itse itseään ja olo oli karsea...
Se kyllä helpotti heti, kun nainen soitti. Enkä tosiaan silloin edes käsittänyt sitä....kiemurtelin vaan ja ramppasin mpitkin kämppää. Verenpaineet nousi, mutta pulssi oli matala...joku 70 vaan, vaikka liikuin kokoajan, kun en osannut olla paikallaankaan.
Jotenkin mulle tuli joskus tässä palstalla dejavuu, kun wuppis oli huolissaan kumppanistaan....tuli mieleen tarkkana tapaus, kuten nyt...Mulla oli pulssi 63 ja paineet 142/95. Ihan kahjo olo. Kuulostaa, että sait sätkyn. Joku tunnekuorma mullakin varmaan päällä. Alkaa kroppa rasittumaan jo.
Nytkin on pala kurkussa, mutta meinaan veistää mansikkamaan istutuslaatikoihin kulmatapit, niihin saa sitten suojaverkon päälle. Ettei linnut popsi satoa. Pitää aika pitkät olla, piisaisko 40-45cm? Kun upotan maahan osan ja päällekin pitäs pituutta jäädä, puskan verran.
Eilen tuli trampoliinia purkaessa vöhän öklö olo ja siivosin leikkimökin, kasvihuoneen yms. Taisin touhuta äkkiä liikaa. Koittaa rauhallisempaan tahtiin. Mäkin olen ripeä liikkeissäni.MCMLXXVI kirjoitti:
Mulla oli pulssi 63 ja paineet 142/95. Ihan kahjo olo. Kuulostaa, että sait sätkyn. Joku tunnekuorma mullakin varmaan päällä. Alkaa kroppa rasittumaan jo.
Nytkin on pala kurkussa, mutta meinaan veistää mansikkamaan istutuslaatikoihin kulmatapit, niihin saa sitten suojaverkon päälle. Ettei linnut popsi satoa. Pitää aika pitkät olla, piisaisko 40-45cm? Kun upotan maahan osan ja päällekin pitäs pituutta jäädä, puskan verran.
Eilen tuli trampoliinia purkaessa vöhän öklö olo ja siivosin leikkimökin, kasvihuoneen yms. Taisin touhuta äkkiä liikaa. Koittaa rauhallisempaan tahtiin. Mäkin olen ripeä liikkeissäni.No ikäväkyllä itse tilanteessa ei aina osaa tunnistaa, että mikä se tunnekuorma on. Ja sitä pähkiessä, se voi aikaansaada vaan lisää sitä. :o/
Mä jos oon oikein stressaantunut tms. meen omaan sänkyyn ja laitan vaikka jonkun asmr-videon pyörimään ja kuuntelen sitä ääntä. Tai vastaavaa.... Silloin rauhoitun fyysisesti ja kiinnitän huomiota vain ääneen...en sisältöön, enkä edes omiin ajatuksiin...
Mutta en tiedä, että osaisinko tuossa tilanteessa niin toimia...ei oo sattunut sen koommin....interlocutrice kirjoitti:
No ikäväkyllä itse tilanteessa ei aina osaa tunnistaa, että mikä se tunnekuorma on. Ja sitä pähkiessä, se voi aikaansaada vaan lisää sitä. :o/
Mä jos oon oikein stressaantunut tms. meen omaan sänkyyn ja laitan vaikka jonkun asmr-videon pyörimään ja kuuntelen sitä ääntä. Tai vastaavaa.... Silloin rauhoitun fyysisesti ja kiinnitän huomiota vain ääneen...en sisältöön, enkä edes omiin ajatuksiin...
Mutta en tiedä, että osaisinko tuossa tilanteessa niin toimia...ei oo sattunut sen koommin....Juu, oon vähän odotellutkin et koska alkaa joku kohta kiroomaan, kun kuulassa kiertää kehää.
On vielä sukurasitteetkin vahvasti vaikuttamassa. Isä oli 47 kun sai aivoveritulpan. Sen työt loppui siihen joiksikin vuosiksi, kunnes perusti pienen yrityksen toiminimellä, että sai laskut maksettua ja ruokaa suuhun.
Mä olen nyt 45, toki sukupuoli on eri. Mutta kertoo kyllä sitä, että riskejä on.
Kun ei tässä nuorene...
Vatsassa on jatkuvasti sellanen jomotus, ylävatsassa. Happolääkkeitäkin olen koittanut muttei auta. Välillä on pakko mennä kaksinkerroin kun oikeen kouristaa ja tuntuu kurkussa asti.
Josko huomenna selviäis.
Mulla kyllä musiikki mieltä helpottaa, muttei näihin muihin oireisiin vaikuta mitään.MCMLXXVI kirjoitti:
Juu, oon vähän odotellutkin et koska alkaa joku kohta kiroomaan, kun kuulassa kiertää kehää.
On vielä sukurasitteetkin vahvasti vaikuttamassa. Isä oli 47 kun sai aivoveritulpan. Sen työt loppui siihen joiksikin vuosiksi, kunnes perusti pienen yrityksen toiminimellä, että sai laskut maksettua ja ruokaa suuhun.
Mä olen nyt 45, toki sukupuoli on eri. Mutta kertoo kyllä sitä, että riskejä on.
Kun ei tässä nuorene...
Vatsassa on jatkuvasti sellanen jomotus, ylävatsassa. Happolääkkeitäkin olen koittanut muttei auta. Välillä on pakko mennä kaksinkerroin kun oikeen kouristaa ja tuntuu kurkussa asti.
Josko huomenna selviäis.
Mulla kyllä musiikki mieltä helpottaa, muttei näihin muihin oireisiin vaikuta mitään.No sen minkä muistan tuosta hetkestä oli se, ettei millään järkiperäisellä ajattelulla ollut vaikutusta. Laukaiseva tekijä oli se, että sain tietää, ettei hätää ole...
Toi on varmaan vaikeaa laukaista, kun ei tiedä mikä sen aiheuttaa...
Mutta joku itsesuggestio vois tuohon auttaakin....
Mä huomaan lapsistakin, että he välillä kärsivät vastaavanlaisesta välillä... Heitä olen neuvonut miettimään jotain mukavaa ja rauhoittua. Pötkölleen ja kuvitteellinen heinä suuhun ja haaveilemaan mitä kivaa voisi tehdä vaikka talvella.... :o)
Jokaisella pitäisi olla joku keino päästä tuollaisesta pois.... Joskus lasten äitin kanssa eroaikaan mä aloin lukee Harry Potter kirjoja...ne tempais mut hetkeksi kaikesta ahdistavasta huispauksen ja tylypahkan maisemiin. :oD- Anonyymi
MCMLXXVI kirjoitti:
Mulla oli pulssi 63 ja paineet 142/95. Ihan kahjo olo. Kuulostaa, että sait sätkyn. Joku tunnekuorma mullakin varmaan päällä. Alkaa kroppa rasittumaan jo.
Eilen tuli trampoliinia purkaessa vöhän öklö olo ja siivosin leikkimökin, kasvihuoneen yms. Taisin touhuta äkkiä liikaa. Koittaa rauhallisempaan tahtiin. Mäkin olen ripeä liikkeissäni.Jätän tämän vain tähän, päättelepä itse:
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008174463.html
-harmiseikirj- - Anonyymi
Krapulaa se vain oli :D
Jätän tämän vain tähän, päättelepä itse:
-harmiseikirj-Mjoo. Ei nyt ole flunssainen olo. Koronarokotekko olis aiheuttanut tulehduksen?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jätän tämän vain tähän, päättelepä itse:
-harmiseikirj-Eikö sydänlihastulehdus näy ekg:ssä? Käsitin jos ambulanssiväki kävi, että ekg:n ottivat?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikö sydänlihastulehdus näy ekg:ssä? Käsitin jos ambulanssiväki kävi, että ekg:n ottivat?
Korjaus: ei näy välttämättä.
interlocutrice kirjoitti:
No sen minkä muistan tuosta hetkestä oli se, ettei millään järkiperäisellä ajattelulla ollut vaikutusta. Laukaiseva tekijä oli se, että sain tietää, ettei hätää ole...
Toi on varmaan vaikeaa laukaista, kun ei tiedä mikä sen aiheuttaa...
Mutta joku itsesuggestio vois tuohon auttaakin....
Mä huomaan lapsistakin, että he välillä kärsivät vastaavanlaisesta välillä... Heitä olen neuvonut miettimään jotain mukavaa ja rauhoittua. Pötkölleen ja kuvitteellinen heinä suuhun ja haaveilemaan mitä kivaa voisi tehdä vaikka talvella.... :o)
Jokaisella pitäisi olla joku keino päästä tuollaisesta pois.... Joskus lasten äitin kanssa eroaikaan mä aloin lukee Harry Potter kirjoja...ne tempais mut hetkeksi kaikesta ahdistavasta huispauksen ja tylypahkan maisemiin. :oDOnhan kaikki stressi pahasta. Ja usein stressi onkin monen asian summa, niin kun mullakin.
Pitäis osata sammuttaa ja uudelleen käynnistää itsensä. Resetoida. :)Anonyymi kirjoitti:
Eikö sydänlihastulehdus näy ekg:ssä? Käsitin jos ambulanssiväki kävi, että ekg:n ottivat?
En tiedä näkyykö? Otti, mutta pitää mennä vielä uuteen ja lekurille.
Anonyymi kirjoitti:
Krapulaa se vain oli :D
-harmiseikirj-Itsekin ajattelin sitä syyksi, mutta edes korjaavat pari olutta ei vaikuttaneet, kuten yleensä kunnon kummajaiskrapulaan.
En sentään mikään amatööri ole. 😄MCMLXXVI kirjoitti:
Onhan kaikki stressi pahasta. Ja usein stressi onkin monen asian summa, niin kun mullakin.
Pitäis osata sammuttaa ja uudelleen käynnistää itsensä. Resetoida. :)No se on salakavalaa ja sille ei silloin kun se on päällä, osaa antaa sille kuuluvaa vakavaa kuvaa, vaan sitä vähättelee.
Mutta sitä varten on kaikki tykytykset ja jyskytykset kropassa itsessään, että ne pistäis hidastamaan... Tieto vaan lisää tuskaa, aikoinaan ois vaan heitetty koivet seinälle ja huhhailtu... Nyt netistä löytyy 256 erilaista diagnoosia kaikkeen ja lisää päänvaivaa.... :o/- Anonyymi
Itsekin ajattelin sitä syyksi, mutta edes korjaavat pari olutta ei vaikuttaneet, kuten yleensä kunnon kummajaiskrapulaan.
En sentään mikään amatööri ole. 😄Ehkä vaatii kovemmat tropit, norttia huuleen, nyrkkiä rintaan ja kossua lasiin.
Ehkä vaatii kovemmat tropit, norttia huuleen, nyrkkiä rintaan ja kossua lasiin.
-harmiseikirj-No ei passaa höyrähtää niin paljoa yhteenkään naiseen. Se helpottaa jo kummasti. :oD
No ei passaa höyrähtää niin paljoa yhteenkään naiseen. Se helpottaa jo kummasti. :oD
Ei passaa, hyvä neuvo. :D
Joo. Vähempikin vouhkoilu riittää. 😬👌
Vaarallisia kaikki naiset, niiden takia voi saada slaagin. Miehet taas osaa muuten vaan joskus masentaa.
MCMLXXVI kirjoitti:
Vaarallisia kaikki naiset, niiden takia voi saada slaagin. Miehet taas osaa muuten vaan joskus masentaa.
No kyllä naisetkin voi masentaa.... kokemusta siitäkin...
No kyllä naisetkin voi masentaa.... kokemusta siitäkin...
Voi varmasti. En epäile.
- Anonyymi
Älä ota sitä toista piikkiä vaikka ne vakuuttelee turvalliseksi. Et olis eka etkä vika sydänoireinen.
- Anonyymi
MCMLXXVI kirjoitti:
Kyllä mä sitäkin mietin. Veritulppariskin takia nimenomaan.
Veritulppariski on ainoastaan Astra Zenegalla. Ja sitä ei enää jaella.
Anonyymi kirjoitti:
Onko varmasti vain sillä?
- Anonyymi
MCMLXXVI kirjoitti:
Onko varmasti vain sillä?
Eiköhän näillä rokotusmäärillä olisi jo havaittu, jos muilla olisi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikilla muillakin on esiintynyt tulppia. Janssen pahin. Ja ne sydänoireet...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eiköhän näillä rokotusmäärillä olisi jo havaittu, jos muilla olisi.
On niitä muillakin ks. haittailmorekisterit.
- Anonyymi
Toivottavasti ei koronaa. Yksi rokotehan ei vielä suojaa kuin 50%. Painon tunteella rinnan päällä ja ahdistuksella alkaa usein.
- Anonyymi
Jos se oli se festarireissu? ajallisesti sopisi.
Kuopion festareillakin tartuntoja:
https://yle.fi/uutiset/3-12052469?origin=rss
-harmiseikirj- No ainakaan seurueessa, joka oli hummaamassa festareilla ei ole positiivisia koronatuloksia saatu, itse olen pysynyt visusti pois kaikkialta. Että en ihan äkkiä usko koronaa olevan. Vannomatta paras.
Pikemminkin epäilen joko vaikeita vatsaoireita, refluksia on ollut. Tai sydänperäisiä juttuja. Alan olla jo ikäryhmää joka on riskiryhmää. Ja mun sydänsurut, stressi ei varmasti ainakaan helpota asiaa.
Pitäs antaa hevosen murehtia, sillä on isompi pää. :)
Pitää vaan käsitellä kaikki mieltä painavat asiatkin joskus, eikä silloin välty surultakaan.Anonyymi kirjoitti:
Jos se oli se festarireissu? ajallisesti sopisi.
Kuopion festareillakin tartuntoja:
https://yle.fi/uutiset/3-12052469?origin=rss
-harmiseikirj-Porissa oli yksi koronajehu.
- Anonyymi
Minulla on niin kipeä sydän, että tuskin jaksaa kauaa lyödä. En usko, että pääsen tästä ehjin nahoin. Tänäänkin töissä puristi lujaa. Kaikella on tarkoituksensa. Shokkeja ei vaan kestä.
- Anonyymi
”Raskaimmat taakat ovat niitä, jotka kannetaan niin kevyen näköisesti ettei kukaan muu niitä huomaa.”
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
”Raskaimmat taakat ovat niitä, jotka kannetaan niin kevyen näköisesti ettei kukaan muu niitä huomaa.”
”Joskus tuntuu siltä ettei jaksa edes hengittää. Ja kuitenkin aina tulee uusi hengenveto. Se riittää juuri nyt .”
- Anonyymi
MCMLXXVI kirjoitti:
Hengitellään hissuksiin.
Niinpä…
Aspiriini ja joku silittämään hiuksia sekä tarjoamaan olkapäätä, johon itkeä helpottaa.
Ei vitsi.Aspiriini olis kyllä hyvä lääke olla kaapissa varalta, jos tulee tukko. :)
Päätä ei ole silitelty vuosiin, en edes muista miltä se tuntuu. Muistaakseen kivalta.MCMLXXVI kirjoitti:
Aspiriini olis kyllä hyvä lääke olla kaapissa varalta, jos tulee tukko. :)
Päätä ei ole silitelty vuosiin, en edes muista miltä se tuntuu. Muistaakseen kivalta.Niin, pieni kuuri asetosalisyylihappoa (kauppanimi mm. Aspiriini) on ihan lääkesuosituksena (myös) takotsuboon. Onhan se myös tehokas ennaltaehkäisevä lääke verisuonitukoksia vastaan. Lääkäreiden mukaan auttaisi myös sydämen räytymiseen, eli että ei tuntuisi ainakaan fyysisesti niin pahalta. Sitten ehkä vähitellen lievittää henkinenkin tuska.
- Anonyymi
Kollimaattori kirjoitti:
Niin, pieni kuuri asetosalisyylihappoa (kauppanimi mm. Aspiriini) on ihan lääkesuosituksena (myös) takotsuboon. Onhan se myös tehokas ennaltaehkäisevä lääke verisuonitukoksia vastaan. Lääkäreiden mukaan auttaisi myös sydämen räytymiseen, eli että ei tuntuisi ainakaan fyysisesti niin pahalta. Sitten ehkä vähitellen lievittää henkinenkin tuska.
Tuli mieleen tuosta erään luokkakaverin sanominen yläasteella, ett kun terkkarille menee valittamaan särkynyttä sydäntä, niin terkkari toteaa siihen ett ota pari disperiiniä ja tule uudestaan parin viikon päästä jos pahenee
- Anonyymi
No miten mahtoi käydä aamulla?
Hengissä. Seuraillaan. Ei mitään akuuttia, mutta jonkunlaista stressiä ja henkistä kuormaa on, mikä saattaa siis aiheuttaa psykosomaattisia oireita. Ja refluksiin lääkkeet.
Pitää mennä vielä kontrolliin hoiturille tulevilla viikoilla. Tarkistaa verenpainelääkitys, alapaineet on korkeat lääkitykselläkin. Eli ehkä nostetaan annosta. Tai vaihdetaan lääke. Saa nähdä.- Anonyymi
MCMLXXVI kirjoitti:
Hengissä. Seuraillaan. Ei mitään akuuttia, mutta jonkunlaista stressiä ja henkistä kuormaa on, mikä saattaa siis aiheuttaa psykosomaattisia oireita. Ja refluksiin lääkkeet.
Pitää mennä vielä kontrolliin hoiturille tulevilla viikoilla. Tarkistaa verenpainelääkitys, alapaineet on korkeat lääkitykselläkin. Eli ehkä nostetaan annosta. Tai vaihdetaan lääke. Saa nähdä.Yritä nyt vähän paremmin pysyä hengissä! Sulla välillä niinku yritys loppuu ja se on kyllä suututtavaa. 😡
Anonyymi kirjoitti:
Yritä nyt vähän paremmin pysyä hengissä! Sulla välillä niinku yritys loppuu ja se on kyllä suututtavaa. 😡
Heh, yritellään nyt sitte kerta noin korpee. :)
- Anonyymi
MCMLXXVI kirjoitti:
Heh, yritellään nyt sitte kerta noin korpee. :)
Sä et osaa komentaa ensiavun lääkäreitä etkä päivystyksen arvaajia. Siellä pitää olla niin, että sut muistetaan ilman hetua ja saat kunnon hoitoa ja saat sydärin jos joutuu melskaamaan ensin ennen kuin ottavat tosissaan mutta sillon sitten ottavat viimeistään kun takykardia huudon jälkeen. heidän takiaan olet joutunut kiihtymään. Ei siellä voi sanoa yym, olen nyt vain tässä.
Anonyymi kirjoitti:
Sä et osaa komentaa ensiavun lääkäreitä etkä päivystyksen arvaajia. Siellä pitää olla niin, että sut muistetaan ilman hetua ja saat kunnon hoitoa ja saat sydärin jos joutuu melskaamaan ensin ennen kuin ottavat tosissaan mutta sillon sitten ottavat viimeistään kun takykardia huudon jälkeen. heidän takiaan olet joutunut kiihtymään. Ei siellä voi sanoa yym, olen nyt vain tässä.
Ei paljon auta komentaminen. Huono soomi kertoi jo kättelyssä, että nämä katotaan. Eteen päin jos jotakin huonoa näkyy.
En ole koskaan kuullutkaan 😮
Heti lääkärille ja k- testi kannattaa myös ottaa!
Voisko olla stressiperästä? Mulla oli muutama vuosi ikävää sydämen muljahtelua ja vatsakramppeja, kun sai koko ajan oll sydän syrjällään jomman kumman lapsen takia, heidän sairauksiinsa ym. liittyen. Toinen oli välillä ihan hengenvaarassakin, niin oli sellainen kesto-stressi-valmiustila koko ajan päällä.
Itsestään kannattaa pitää huolta, ei sitä valitettavasti kukaan muukaan tee eikä välttämättä havainnoi, vaikka voisi huonosti. Itsekkyyttä peliin vaan. Itse olen opetellut sitä tässä lähiaikoina, mutta yhä se helposti unohtuu, jos ei asiaa itselleen muistuta!- Anonyymi
Takasuppo laitetaan hanuriin.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1906889
- 594592
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s353923- 673145
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161935Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗271666- 171640
Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹401563- 341429
- 1431197