Olisikohan nyt kuitenkin niin että tämä äskettäin julkaistu ilmastoraportti
https://yle.fi/uutiset/3-12052047?fbclid=IwAR1VrCSOuwG9M-z0VBRLq6UKtb-foJUs4Bu_ln5b30kB5KRbeM4GgbdRM3Q
(ylellä kohtuullisen kattava yhteenveto)
olisi se hätähuuto joka herättäisi viimeisetkin kyynikot, epäilijät ja omaan napaan tuijottajat viimeinkin todellisuuden edessä.
Polynesiassa ovat haavoittuvainen ja kaikkein vähiten miljöökatastrofiin syylliset asukkaat joutuneet jo rakentamaan korkeammalle maaperälle, mutta kun ne saaret ovat niin matalia, niin ennakoitavassa tulevaisuudessa kotisaaret ovat meren alla ja asukkaat pakolaisina esim Australiassa, Uudessa Seelannissa, Amerikassa ja Aasiassa. Meren pinta nousee.
Tämä ilmaston lämpeneminen on asia jonka tiedemiehet ovat ennakoineet jo vuosikymmeniä, mutta jota tietyt tahot (poliitikot, teollisuuden ja kaupan magnaatit) ovat joko kieltäneet tai vähätelleet koska sen korjaaminen on ekonomisesti raskas takaisku markkinataloudelle ja tulee koskettamaan meitä kaikkia jossain muodossa, kun emme voi enää valita halpoja polttoaine-ja energiavaihtoehtoja vaan joudumme (vapaaehtoisesti tai pakotettuina) siirtymään miljööystävällisempään energiankulutukseen.
Vavahduttavat maastopaloreportaasit mediassa ovat kirvoittaneet monenlaista kommenttia, kuten esimerkiksi että metsäpalot ovat normaali ja tarpeellinen sykli luonnon kiertokulussa ja että niitä on aina ollut aikaisemminkin. Totta, mutta onko tällaista tapahtunut näin suuressa mittakaavassa, vai onko syy kuitenkin ihmisen joka on rakentanut aina vain suurempia kaupunkeja löähemmäs ja lähemmäs helposti syttyviä metsiä? Se ei varmastikaan ole niiden ihmisten omaa syytä jotka nyt pakenevat kodeistaan roihun alta.
Ilmaston lämpeneminen koskettaa kaikkein pahimmin juuri meidän pohjoisia maittamme: ennuste on lumisten talvien katoaminen, tulvia, myrskyjä, rankkasateita, miljöötuhoja ja luonnonkatastrofeja. Näin aluksi.
Olemme melkoisen matkan alussa. Toivottavasti selviydymme ja joko sopeudumme (kehitämme kidukset?)tai onnistumme pysähdyttämään päästöt ja lämpenemisen
Loppukaneettina vielä tämä, jota monet sanovat että nämä Suomen päästöt ovat niin pienet ja se mitä me voidaan tehdä ei vaikuta mihinkään kuitenkaan. Maapallo on vain yksi ja se on meidän kaikkien yhteinen asia. Käsittääkseni Suomi ja Ruotsikin ovat kärkimaita tietoisuudessa ja voimme vaikuttaa paitsi arkipäivänmiljööteoillamme myös esimerkillä ja etenkin osallistumalla aktiivisesti miljööystävälliseen politiikkaan ja yhteiseen EU_strategiaan miljööpäästöjen vähentämiseksi.
(Tiedän että täällä on jo aiheesta ketju, mutta en oikein löytänyt siitä mitään asiallisia kannanottoja tähän erittäin tärkeään ja ajankohtaiseen ongelmaan.)
Antaa palaa?
69
676
Vastaukset
Tässä kommenttini edellisessä ilmasto-jankutuksessa.
-
"Vuosia sitten kirjoitin että oma arvioni on 4°C lämmön-nousu.
Ja että estää ei voi.
Ainoastaan valmistautua.
Taidanpa ollakin "tiede"-mies.
Noh.
Näköjään.
En ainakaan lapsellinen.
Enkä minä kirjoittelua ole kieltämässä.
Olen ohjaamassa asenteita."
H.Et sinä varmastikaan väärässä ole arviosi suhteen.
Olen eri mieltä siitä etteikö sitä voi estää, kysymys on tahdosta ja valmiudesta hyväksymään sen että on luovuttava tietyistä asioista jotka ovat rakkaita itselle, vaikka tekisi kipeää. Vaikeaa se tosin on, koska ekonomiset intressit olla tekemättä näitä muutoksia elintavoissamme plus menneisyyteen jämähtäneet mielipiteet ovat esteenä.
- Anonyymi
Hesarissa tänään poliitikko ohjeisti. Maatalousyrittäjien pitää vaihtaa pienipäästöisempiin koneistuksiin. No mistä saada vähäpäästöinen traktori, leikkuupuimuri, jne. Ei kai niitä ole tarjolla monen sorttisia kuten autoja on.
Muutenkin kun kuuntelee politikkojen lausumia. Ihan yhtä tyhjän kanssa. Kunnille enemmän velvoitteita tai yrityksille. Mitä se tarkoittaa konkretiassa.
Sen moni osaa sanoa: yritysten päästömaksuja on lisättävä. Miten se tehdään jos tuotanto ei pyöri puhaltamalla.Eiköhän maatalouskoneistustenkin suhteen päde kysynnän ja tarjonnan laki. Elikkä jos yrittäjät alkavat shoppailemaan vähäpäästöisempiä koneita, niin tuote kehitetään. Siskon mies on luomuviljelijä voisin kysyä joskus ottaako hän huomioon nämä asiat kun hankkii koneistusta maatilalleen.
Muutos tulee olemaan hidas, mutta vääjäämätön. Kuten Antonio Guterrez sanoi tämä ilmastoraportti merkitsee kuolemantuomiota kivihiiltä ja öljyä käyttävälle tai hyödyntävälle teollisuudella."Anonyymi"
Lupaan ja takaan sinulle että tämän päivän unelmat tästä aiheesta tulevat sortumaan.
Jos joillain meistä hyvin käy, saamme vielä nähdä/kokea sen romahduksen.
Ja sitten vaipua hautaamme, ivallisen vahingon-iloisesti naureskellen.
Toivon että silloin ei Paloma enää mulkoile minua vihaisin silmin. :)
H.huruksz kirjoitti:
"Anonyymi"
Lupaan ja takaan sinulle että tämän päivän unelmat tästä aiheesta tulevat sortumaan.
Jos joillain meistä hyvin käy, saamme vielä nähdä/kokea sen romahduksen.
Ja sitten vaipua hautaamme, ivallisen vahingon-iloisesti naureskellen.
Toivon että silloin ei Paloma enää mulkoile minua vihaisin silmin. :)
H.Todennäköisesti silmäni ovat jo silloin kiinni.
En kuitenkaan ole kovin optimistinen että pystymme patoamaan tämän tulvan. Ihmiskunta ahneudessaan tuohoaa oman kotinsa ja lopuksi itsensä. Mutta sitä emme ole sinä ja minä näkemässä. Ilman mulkoilemisia.Paloma01 kirjoitti:
Todennäköisesti silmäni ovat jo silloin kiinni.
En kuitenkaan ole kovin optimistinen että pystymme patoamaan tämän tulvan. Ihmiskunta ahneudessaan tuohoaa oman kotinsa ja lopuksi itsensä. Mutta sitä emme ole sinä ja minä näkemässä. Ilman mulkoilemisia."Paloma01"
Määrittelehä sie lutunen tuo ihmisen ahneus.
Tarkoittaako se että toinen ei anna toiselle?
Vai että toinen ottaa toiselta?
Selitä myös mitä vammoja se elämälle tuottaa.
Luonnon minä ymmärrän.
Sillä on aika selkeä velvoite.
H.- Anonyymi
Paloma01 kirjoitti:
Eiköhän maatalouskoneistustenkin suhteen päde kysynnän ja tarjonnan laki. Elikkä jos yrittäjät alkavat shoppailemaan vähäpäästöisempiä koneita, niin tuote kehitetään. Siskon mies on luomuviljelijä voisin kysyä joskus ottaako hän huomioon nämä asiat kun hankkii koneistusta maatilalleen.
Muutos tulee olemaan hidas, mutta vääjäämätön. Kuten Antonio Guterrez sanoi tämä ilmastoraportti merkitsee kuolemantuomiota kivihiiltä ja öljyä käyttävälle tai hyödyntävälle teollisuudella.Sinun kannattaisi pyrkiä Vihreitten puolueenjohtajaksi.
Kommenttisi ovat kuin suoraan Vihreitten utopioista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinun kannattaisi pyrkiä Vihreitten puolueenjohtajaksi.
Kommenttisi ovat kuin suoraan Vihreitten utopioista.Niinpä ovat. Vihreittenkin voisi kuvitella sanovan "lähdetään shoppailemaan puimureita".
Vihreitten eliitti kun ei ole maaseutua nähnytkään. Anonyymi kirjoitti:
Niinpä ovat. Vihreittenkin voisi kuvitella sanovan "lähdetään shoppailemaan puimureita".
Vihreitten eliitti kun ei ole maaseutua nähnytkään.Luomuviljelijä ja maaseudun asukas selkäydintä myöten, jonka tunnen hyvin, todellakin shoppailee tabletillaan etsien vähäpäästöisempiä puimureita jne. maatalouskoneita. Tärkeä kriteeri uutta hankittaessa. En tiedä enkä aio kysyä mitä puoluetta äänestää.
- Anonyymi
Paloma01 kirjoitti:
Luomuviljelijä ja maaseudun asukas selkäydintä myöten, jonka tunnen hyvin, todellakin shoppailee tabletillaan etsien vähäpäästöisempiä puimureita jne. maatalouskoneita. Tärkeä kriteeri uutta hankittaessa. En tiedä enkä aio kysyä mitä puoluetta äänestää.
Onko luomuviljelijä ihka oikea, elantonsa siitä saava, vai sivutoiminen harrastelijaviljelijä?
Anonyymi kirjoitti:
Onko luomuviljelijä ihka oikea, elantonsa siitä saava, vai sivutoiminen harrastelijaviljelijä?
Viljellyt koko aikuisikänsä päätyön ohessa (kirurgi), nyt eläkkeellä ja kesäisin lähes asuu pelloillaan. On käynyt luomuviljelyn kurssit.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luomuviljelijät saa parhaat tuet. Voi "shoppailla" maatalouskoneita.
Paloma01 kirjoitti:
Eiköhän maatalouskoneistustenkin suhteen päde kysynnän ja tarjonnan laki. Elikkä jos yrittäjät alkavat shoppailemaan vähäpäästöisempiä koneita, niin tuote kehitetään. Siskon mies on luomuviljelijä voisin kysyä joskus ottaako hän huomioon nämä asiat kun hankkii koneistusta maatilalleen.
Muutos tulee olemaan hidas, mutta vääjäämätön. Kuten Antonio Guterrez sanoi tämä ilmastoraportti merkitsee kuolemantuomiota kivihiiltä ja öljyä käyttävälle tai hyödyntävälle teollisuudella."""Siskon mies on luomuviljelijä voisin kysyä joskus ottaako hän huomioon nämä asiat kun hankkii koneistusta maatilalleen."""
Etpä kysellyt nyt, kun olitte huviajelulla sielläpäin muutenkin. Onkos teillä sähköauto vai bensaako poltitte lomareissullanne?- Anonyymi
Paloma01 kirjoitti:
Viljellyt koko aikuisikänsä päätyön ohessa (kirurgi), nyt eläkkeellä ja kesäisin lähes asuu pelloillaan. On käynyt luomuviljelyn kurssit.
Varoitus! Maailma on pieni, Suomi vielä pienempi ja ….,,,,
- Anonyymi
Paloma01 kirjoitti:
Muutos tulee olemaan hidas, mutta vääjäämätön. Kuten Antonio Guterrez sanoi tämä ilmastoraportti merkitsee kuolemantuomiota kivihiiltä ja öljyä käyttävälle tai hyödyntävälle teollisuudella.Me myytiin maatilat jo ajat sitten. Rahoilla maksetaan jälkeläisten laskua ja loput on osakkeissa. Ei ole enää helppoa myydä maatilaa, mutta ehkä olisi viisasta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Varoitus! Maailma on pieni, Suomi vielä pienempi ja ….,,,,
Mites se kirjailija sanailikaan; elämä lyhyt, Rytkönen pitkä. Saattoi olla Arto Paasilinna.
Tämän päivän toinen Iltalehdistä ennakoi tänään aikaista talventuloa. Se ei kyllä ilmastonmuutoksesta johtune.
Viikon sisällä brittitutkijat ovat mittailleet Golf-virran virtauksen merkittävästi vähenneen.
Sen on sanottu viilentävän pohjoisen alueen lämpötiloi.
- Anonyymi
Vaatiiko nyt joku turvaamaan kaikki sellaiset alaville rakennetut asumukset kaikin keinoin, vaikka rakentaja on varmasti ollut tietoinen, että vesi voi joskus nousta asumukseen. Eihän Suomessakaan saa rakentaa enää siten, että on vaarassa jäädä tulvan alle.
Eipä ne etelämeren saarille ja atolleille majansa rakentaneet polynesialaiset olleet varmasti edes ajatelleet sellaista mahdollisuutta.
Taifuunit ja sykloonit, hurrikaanit ja monsuunit aina välillä puhaltaneet ja huuhtoneet majat nurin, mutta uuden on aina voinut rakentaa samalle paikalle. Nyt on maa katoamassa jalkojen alta.
Mutta mitäs me heistä, muutamat alkuasukkaat jos huuhtoutuvat mereen. Sitten vasta kun itämeri nousee kauppatorille ja esplanadi lainehtii niin alkaa nousta huoli.
Kyllä maailmassa näkyy olevan yhteinen tahto, se tahto ollaanko valmiita luopumaan jostain makeasta elämästä, rikkaat syyllisiä Suomikin mutta meillä varmasti löytyy tahtoa, vielä ratkaisematta monta päästö kohdetta kuten esim. ruuantuotanto. Fossiiliset niistä ollaan yksimielisiä.
https://yle.fi/uutiset/3-12053044Määrittelehä sie Pertikki-porukka tuo ihmisen ahneus.
Jot tarkoittaakse että toinen ei anna toiselle?
Vai jot toinen ottaa toiselta?
Selitä myös mitä vammoja se elämälle tuottaa.
Luonnon minä ymmärrän.
Sillä on aika selkeä velvoite.
H.
- Anonyymi
Ensin on vietävä koronan vastainen taistelu tyydyttävään lopputulokseen.
Ilmasto lämpenee ja toimenpiteitä tehdään, mutta Suomen ei pidä lähteä missään ykkösketjussa keulimaan. Maailman olisi pitätänyt saada uusiutuva teknologia käyttöön kymmeniä vuosia aiemmin niin ei olisi tullut hoppu.
Nyt kun tuli hoppu niin toimeen on ryhdytty, teknologia kyllä kehittyy ja toiveita on joka tapauksessa jälkikasvu joutuu elämään huonnoimmissa olosuhteissa.
https://www.hs.fi/talous/art-2000008182604.html"Pertikki-Ryhmä"
Katsos kun Vihreät eivät aikanaan haluneet Sähköistä Ydin-voimaa.
Laittelivat Patoja Forssassakin.
Vieläkin vihaavat sähköä, koska Taimenet ja Lohet eivät voi elää vapaasti.
Viime-uutisista saa kyllä omituisen vaikutelman.
Ydin-Voima olisi kuitenkin se kiltein.
Vaippaisin puhtain pyllyin.
Ovathan Taimenet ja Lohet kuitenkin jotenkin Kasviksia.
Vaikka eläimiä syövätkin elääkseen.
Siehä hyvin tiijät, jot Vihreät out meän lapsosisia?
Me siis, olemme syyllisiä menneisyyteen ja tulevaisuuteen.
H.huruksz kirjoitti:
"Pertikki-Ryhmä"
Katsos kun Vihreät eivät aikanaan haluneet Sähköistä Ydin-voimaa.
Laittelivat Patoja Forssassakin.
Vieläkin vihaavat sähköä, koska Taimenet ja Lohet eivät voi elää vapaasti.
Viime-uutisista saa kyllä omituisen vaikutelman.
Ydin-Voima olisi kuitenkin se kiltein.
Vaippaisin puhtain pyllyin.
Ovathan Taimenet ja Lohet kuitenkin jotenkin Kasviksia.
Vaikka eläimiä syövätkin elääkseen.
Siehä hyvin tiijät, jot Vihreät out meän lapsosisia?
Me siis, olemme syyllisiä menneisyyteen ja tulevaisuuteen.
H.Tuohon taimen-ja lohiasiaan vain sen verran:
minä kannatan sähköä ja ydinvoimaa ja asun erittäin lohirikkaan joen varrella. Joessa on myös alueellamme parikin voimalaa patoineen. Olen seissyt monta kertaa Älvkarlebyn Vattenfallin lohirapun ääressä ja melkein itkenyt kun katselen miten lohet yrittävät epätoivoisesti hypätä ylös rapusta onnistumatta siinä. Padon vieressä on pieni, kivikkoinen purontapainen mukamas lohien pääsyyn ylävirtaan. Sinne ne ei löydä kuin satunnaisesti. Suurin osa lohista päätyy Fiskecampingin kalastusalueelle, josta lohta voi kalastaa 400 kr päivä ja saa ottaa päivässä korkeintaan viisi kappaletta ylös. Sesonkikortti maksaa 3800 kr.
Älvkarlebyn padon kohdalle ja alempana Lanforssenin patoon tarvitaan kunnollinen lohirappu että lohet pääsevät kutemaan ylävirtaan ilman suurempaa rasitusta.
https://alvkarlebysportfiske.nu/fisket/fiskekortPaloma01 kirjoitti:
Tuohon taimen-ja lohiasiaan vain sen verran:
minä kannatan sähköä ja ydinvoimaa ja asun erittäin lohirikkaan joen varrella. Joessa on myös alueellamme parikin voimalaa patoineen. Olen seissyt monta kertaa Älvkarlebyn Vattenfallin lohirapun ääressä ja melkein itkenyt kun katselen miten lohet yrittävät epätoivoisesti hypätä ylös rapusta onnistumatta siinä. Padon vieressä on pieni, kivikkoinen purontapainen mukamas lohien pääsyyn ylävirtaan. Sinne ne ei löydä kuin satunnaisesti. Suurin osa lohista päätyy Fiskecampingin kalastusalueelle, josta lohta voi kalastaa 400 kr päivä ja saa ottaa päivässä korkeintaan viisi kappaletta ylös. Sesonkikortti maksaa 3800 kr.
Älvkarlebyn padon kohdalle ja alempana Lanforssenin patoon tarvitaan kunnollinen lohirappu että lohet pääsevät kutemaan ylävirtaan ilman suurempaa rasitusta.
https://alvkarlebysportfiske.nu/fisket/fiskekort"Paloma01"
Taitaa olla aika sinun aloittaa puhaltaminen ja puhkuminen.
Niin se Susikin aikoinaan luuli pärjäävänsä.
Possu-Setä vaan oli paljon fiksumpi.
Hengitys haisee usein Luonnollakin.
Se kun joutuu Tuli-Vuoriakin kestämään.
Niissä sitä Rikkiä Dioksiineiin vasta onkin.
-
Tappakaamme myös Kotkat koviin koitoksiin.
Sekä Sotkat, jotka Lavoista pitävät niin.
-
Miten on?
Taimenelle Häkki vai Pöytään Kivinen Polku?
Sekä Ydin-Jätteelle Kivinen...?
H.
Bensa-autoa en aio vaihtaa, siinä on vasta vähän kilometrejä takana.
Ajan vain tarpeelliset ajot, mökille ja joskus isompaan lähikaupunkiin jo tulee asiaa.
Jos olen kylillä niin en juuri autoa tarvitse, ajelen sähköpyörällä, talvella potkukelkalla.
Olen lukenut että sähköautojen akut ovat aika ongelmallisia ilmaston suhteen, kai kehittelevät parempia systeemejä autoiluun.
Tyttären pojalla on kaasulla toimiva auto, sitä ei pysty tankkaamaan kuin isommissa kaupungeissa, meidänkään paikkakunnalla ei sellaista mahdollisuutta ole.
Kyllä suomi ja muut phjoismaat ovat esierkillisiä ilmasto asioissa, suuri ilmastoteko olisi saada suuret saastuttajat muuttamaan tyyliään.
Oman osansa voi joakinen tehdä, paljon muuhun ei yksittäinen ihminen pysty.- Anonyymi
Harmi. Minä en tehnyt ympäristö tekoa, koska tankkasin vanhan autoni tuolla98 "tuliliemellä", joka tosin riittää minulle vuodeksi.
Nyt ajellen tankin tyhjäksi ja luovun autostani, mikäli seuraava katsastuskin menisi läpi? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Harmi. Minä en tehnyt ympäristö tekoa, koska tankkasin vanhan autoni tuolla98 "tuliliemellä", joka tosin riittää minulle vuodeksi.
Nyt ajellen tankin tyhjäksi ja luovun autostani, mikäli seuraava katsastuskin menisi läpi?"Harmi. Minä en tehnyt ympäristö tekoa, koska tankkasin vanhan autoni tuolla98 "tuliliemellä", joka tosin riittää minulle vuodeksi."
Olisithan sinä voinut 'tehdä ympäristöteon' ennen kuin tankkasit autosi tai sen jälkeen, miksi se piti jättää tekemättä koska tankkasit?
Ota ajan- ja järjenkäyttö haltuun niin ympäristöteotkin hoituvat tuosta vain.
Ysikasia minäkin tankkaan ja ymmärtääkseni se voi jo sinänsä olla pieni 'ympäristötekokin' jos ja kun joka tapauksessa olisi tankattava ja ysivitonenkin kävisi?
Hyvin harvoin lähden vain tankkaamaan, lähes poikkeuksetta hoidan samalla reissulla ainakin kaksi asiaa: (kartonki)kierrätyksen ja ruokaostokset.
Bessie - Anonyymi
Auton valmistukseen kuluu valtavasti raaka-aineita ja se kuormittaa luontoa, oli sitten sähköauto tai polttomoottorilla varustettu versio. On ekoteko jo itsestään tyytyä vanhaan eikä ostaa uutta.
Sähköauton osalta saasteet on vain siirretty auton pakoputkesta muualle ketjua. Nykyakkujen valmistus on todettu aiheuttavan päästöjä ja niihin tarvitaan paljon harvinaisia metalleja. Eivät ole todellakaan niin ympäristöystävällisiä kuin annetaan ymmärtää.
En todellakaan ole sähköautoja vastaan mutta ei kaikkeen "viherpesuun" pidä sokeasti luottaa ja purematta niellä. Asioihin pitää suhtautua kriittisesti ja järjellä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt ajellen tankin tyhjäksi ja luovun autostani, mikäli seuraava katsastuskin menisi läpi?Meillä tankataan uudetkin autot 98, sitä kuluu taatusti vähemmän kuin 95.
- Anonyymi
No niin, ilmastonmuutokset palautettiin otsikoihin, kun loma-ajot ajeltu mökeille, päristelty vesillä, kierrelty sukulaispaikoilta toiseen entiseen tapaan. Välillä tyhjennetty ylimääräistä tavaraa metsiin, tyhjille tonteille tai ihan vaan viety naapurin roskakatokseen. Ollaan lomauupuneita, ajettava 50 metrin matka suurella maasturilla kauppaan, emäntä omalla autollaan toiseen kauppaan, illalla kuunnellaan ikäviä uutisia ja tehdään uusia hankintoja nettikaupasta, kun sisustamista olisi uusittava niin mökillä että kaupunkiasunnossa. Ai mikä ? Mitä? Aijjaa.
- Anonyymi
ja ostetaan 15 vuotiaalle kakaralle mopo.
Anonyymi kirjoitti:
Niinnpä niin.
Ei eletä niinkuin opetetaan.- Anonyymi
Tellukka kirjoitti:
Niinnpä niin.
Ei eletä niinkuin opetetaan.En voi sille mitään, että mulla on tunne, että suurin osa näistä ilmastonmuutoksesta pauhaavat ihmiset vain puhdistavat omaa omatuntoaan, tekemättä itse mitään asian hyväksi.
Hassua on myös nämä aktivistit (kuten tää Greta), matkustavat maasta toiseen puhumaan asiasta, vaikka sen voisi tehdä ihan kotoa käsin tämän päivän tietotekniikan avustuksella. Anonyymi kirjoitti:
En voi sille mitään, että mulla on tunne, että suurin osa näistä ilmastonmuutoksesta pauhaavat ihmiset vain puhdistavat omaa omatuntoaan, tekemättä itse mitään asian hyväksi.
Hassua on myös nämä aktivistit (kuten tää Greta), matkustavat maasta toiseen puhumaan asiasta, vaikka sen voisi tehdä ihan kotoa käsin tämän päivän tietotekniikan avustuksella.Mutta se matkailu kun "avartaa".
Se on niin halveksittavaa istua vain mökissään ja katsella ikkunastaan suon yli perämetsään (niihin hiilimieluihin), kun toiset osaavat elää ja lennellä ympäri maailman.- Anonyymi
Tellukka kirjoitti:
Mutta se matkailu kun "avartaa".
Se on niin halveksittavaa istua vain mökissään ja katsella ikkunastaan suon yli perämetsään (niihin hiilimieluihin), kun toiset osaavat elää ja lennellä ympäri maailman.Niinpä ja sitten sitä matkailua puolustellaan sillä, että mehän autamme näitä köyhiä maita ja sen asukkaita, jotka elävät matkailusta.
Herää sitten kysymys, että kuinka kauan sitä matkailu kestää, jos ilmastonmuutos tuhoaa kyseisen maan? Tuleeko sitten puolustuspuhe tyyliin: "Minähän en ole sitä enää näkemässä". - Anonyymi
Tellukka kirjoitti:
Mutta se matkailu kun "avartaa".
Se on niin halveksittavaa istua vain mökissään ja katsella ikkunastaan suon yli perämetsään (niihin hiilimieluihin), kun toiset osaavat elää ja lennellä ympäri maailman.Ei voi odottaakaan, että sellainen turvenuija mitään ymmärtäisi ilmastonsuojelun päälle vaikka paljon maailmaa matkannut ja matkaileva kuinka yrittää häntä valistaa ja kertoa juuri tuollaisten globaalisesta maailmasta mitään tietämättömien olevan syyllisiä ilmaston pilaantumiseen.
Tellukka kirjoitti:
Niinnpä niin.
Ei eletä niinkuin opetetaan.Jos tämä oli minulle tarkoitettu letkaus, niin voin vain sanoa että se joka on synnistä vapaa heittäköön ensimmäisen kiven.
Paloma01 kirjoitti:
Jos tämä oli minulle tarkoitettu letkaus, niin voin vain sanoa että se joka on synnistä vapaa heittäköön ensimmäisen kiven.
Noinhan se Jeesus sanoi. Se oli ennen hänen ristinkuolemaansa.
Sitten jotain muuttui.
https://www.youtube.com/watch?v=gtd_eIjWTz0
Ei minulla nyt kiviä, mutta kävisikö viime viikolla keitety peruna. Näkyy unohtuneen jääkaappiin.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Meillä ostettiin aikoinaan 13 ja14 vuotiaille mopo. Yhtään päivää kukaan jälkeläisestämme ei ole ajanut täysi-ikäisenä 15 v mopolla. Ei kaikkia kiinnosta mopot ja yöelämät.
- Anonyymi
Vihreät mesoo kuin heikkopäiset kauhean pakkomielteen vallassa ilmastotavoitteineen, vaikka Suomi on jo ihan kärjessä.
Kiina tuottaa 25% koko maailman päästöistä.
EU:n Vihreät voisivat alkaa painostaa Kiinaa aikaistamaan ilmastotavotteitaan
ja jättää suomalaiset kuristamatta kuoliaaksi tavoitteineen.
Ohisalolla on kova paikka tuleeko uudelleen äänestetyksi puheenjohtajaksi.
Hänen täytyy jatkuvasti uhota vaatimuksillaan että kenttäväki olisi häneen tyytyväinen eikä hän menettäisi pj-paikkaansa.- Anonyymi
Suomi on edellä EU:n yhteisiä ilmastotavoitteita. Ohisalo on paniikissa puheenjohtajuutensa
takia. Voi menettää ministerinpestin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suomi on edellä EU:n yhteisiä ilmastotavoitteita. Ohisalo on paniikissa puheenjohtajuutensa
takia. Voi menettää ministerinpestin.Suomi on keskikastia päästöjen suhteen. Suomella kirimistä kiinankin kanssa.
https://www.globalis.fi/Tilastot/co2-paeaestoet-per-asukas - Anonyymi
''Kiina tuottaa 25% koko maailman päästöistä.''
Tätä vähämieliset jaksaa jauhaa. Kun lasketaan päästöt per nenä, me saastutamme enemmän kuin kiinalaiset. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tätä vähämieliset jaksaa jauhaa. Kun lasketaan päästöt per nenä, me saastutamme enemmän kuin kiinalaiset.Missä on laskelmat tai lähde tuolle väitteelle? Olisi kiva päästä katsomaan miten on päädytty tällaiseen lopputulokseen, että suomalaiset saastuttavat enemmän per henkilö.
Toki Suomessa on valtavasti vähemmän porukkaa kuin Kiinassa, joten tämän yhtälön myötä tulee suurempi osuus per henkilö. Riippuu myös siitä, minkälaisia päästöjä otetaan mukaan laskelmiin. Ei ole aina niin mustavalkoista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suomi on keskikastia päästöjen suhteen. Suomella kirimistä kiinankin kanssa.
https://www.globalis.fi/Tilastot/co2-paeaestoet-per-asukas"Suomi on keskikastia päästöjen suhteen."
Sinun linkkisi on todella jo historiaa.
CO2-päästöt per asukas
tonnia CO2 per asukas (2018) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tätä vähämieliset jaksaa jauhaa. Kun lasketaan päästöt per nenä, me saastutamme enemmän kuin kiinalaiset.Kiinassa on valtavasti porukkaa, joten tietenkin saasteita on siellä vähän per nuppi, jos ne per asukas jaetaan. Valtavatkin saastemäärät hukkuvat massaan. Kiinassa on pitkästi yli miljardi ihmistä. Suomessa on siihen verrattuna ainoastaan 5,5 miljoonaa. Luulisi että tyhmempikin tajuaa tuon yhtälön. Suomen pikkuruiset päästöt kun jakaa, niin silti tulee isompi luku per nenä kuin kiinassa.
- Anonyymi
Ploms elää leveää kuluttavaa elämää
jota voidaan tarjota vain eliitille, harvaanasuttu autoiluidylli jossa sukulsispojalle ostetetaan alaikäisenä lahjaksi mopo
vaikka pitäisi ostaa onki ja mato että voi kalastaa ruokansa- Anonyymi
Mopokortin saa 15-vuotiaana, valitettavasti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mopokortin saa 15-vuotiaana, valitettavasti.
Kortti ei estä ajamasta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kortti ei estä ajamasta.
Häh! Kyllä kai jokainen tuon tietää, että jos on mopokortti, niin saa ajaa mopolla. :)
Lapsenlapsi täytti juuri 15. Ei se kauaa ehdi mopolla ajella ennen kuin alkaa harjoittelemaan autolla ajoa. Sitten seuraa pikkuveli parin vuoden päästä. Sähkömopot varmaan korvaavat hyvin pian nämä bensiinillä kulkevat ja kaverit olivat parkanneet sähköiset potkulautansa oven viereen kun kävimme onnittelemassa. Kaikkea aikansa.
Mekin harkitsemme sähköauton tai hybridin hankkimista, vaikka ajelemme yleensä vain kauppareissuja ja pikkuinen automme vie todella vähän polttoainetta.
En menisi missään kohtaan väittämään että "elämme leveää, kuluttavaa elämää."
Toi onki ja mato oli kiva.- Anonyymi
Paloma01 kirjoitti:
Lapsenlapsi täytti juuri 15. Ei se kauaa ehdi mopolla ajella ennen kuin alkaa harjoittelemaan autolla ajoa. Sitten seuraa pikkuveli parin vuoden päästä. Sähkömopot varmaan korvaavat hyvin pian nämä bensiinillä kulkevat ja kaverit olivat parkanneet sähköiset potkulautansa oven viereen kun kävimme onnittelemassa. Kaikkea aikansa.
Mekin harkitsemme sähköauton tai hybridin hankkimista, vaikka ajelemme yleensä vain kauppareissuja ja pikkuinen automme vie todella vähän polttoainetta.
En menisi missään kohtaan väittämään että "elämme leveää, kuluttavaa elämää."
Toi onki ja mato oli kiva.Mikä on kantasi siihen, jos kaikki ruotsalaiset 15 vuotiaat ostaisi nyt mopot?
Anonyymi kirjoitti:
Mikä on kantasi siihen, jos kaikki ruotsalaiset 15 vuotiaat ostaisi nyt mopot?
Ei minun tarvitse ottaa kantaa. Ei kaupunkilaislapset edes halua mopoja. Maalla vielä jonkin verran niillä on käyttöä. Museotavaraa kohta.
- Anonyymi
Paloma01 kirjoitti:
Ei minun tarvitse ottaa kantaa. Ei kaupunkilaislapset edes halua mopoja. Maalla vielä jonkin verran niillä on käyttöä. Museotavaraa kohta.
Kysymys olikin JOS, mut antaa olla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kortti ei estä ajamasta.
"Kortti ei estä ajamasta."
ja periaatteessa aivan "laillista ajaa". Liikennevakuutus korvaa vahingot, mitä korvattavissa on. Mopon antaja ei saa rangaistusta jos ei anna alkoholin, huumeiden tai muun vaikutuksessa olevalle.
Saatiin oikein kirjallisena tuon muotoinen vastaus vakuutusyhtiöltä, joitain vuosia takaperin.
"
- Anonyymi
Sähkömopot syrjäyttävät bensiinimopedit.
- Anonyymi
Toi paloma on mies, joka esiintyy naisena heh heh.
- Anonyymi
Jos ei ole itse vielä herännyt, niin ei mielestäni sovi tehdä meitä muita moittivaa aloitusta. Koen tämä aloituksen sinun tekemänä "tekopyhänä tyhjän jauhamisena"
Kirjoituksiasi lukeneena, sinä ja perheesi olette kaukana heräämisestä.
Me ollaan kaikki vain "pieniä ihmisiä", mutta ennen sanottiin, että "pennissä on miljoonan alku" joten tähän päivään muutettuna "pienilläkin teoilla on hitunen merkitystä".Ei tainnut aloitus olla missään kohtaa "meitä muita moittivaa" tai tekopyhää tyhjän jauhamista.
MIksi kääntää aloitus joka koskee ilmastomuutoksia henkilöön kohdistuvaksi hyökkäykseksi?
Minulla ja perheelläni on paljon parantamisen varaa, olen tietoinen siitä, mutta kukin mahdollisuuksiensa mukaan.- Anonyymi
Toki pienetkin teot vaikuttavat, mutta tuntuu järjettömältä paikkailla vesipadon pieniä vuotoja, jos vieressä on muutama iso aukko, joista syöksyy valava määrä vettä. Ensiksi pitäisi tilkitä ne isot reiät. Nyt näin tehdään kun pieniin saastuttajiin puututaan ensiksi, ennen kuin saadaan "supersaastuttajat" kuriin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toki pienetkin teot vaikuttavat, mutta tuntuu järjettömältä paikkailla vesipadon pieniä vuotoja, jos vieressä on muutama iso aukko, joista syöksyy valava määrä vettä. Ensiksi pitäisi tilkitä ne isot reiät. Nyt näin tehdään kun pieniin saastuttajiin puututaan ensiksi, ennen kuin saadaan "supersaastuttajat" kuriin.
Entäs jos niitä pieniä aukkoja paikataan niin mahottoman monta :)?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Entäs jos niitä pieniä aukkoja paikataan niin mahottoman monta :)?
Ei auta mitään jos niiden mahdottoman monien yhteenlaskettu osuus on silti pienempi kuin niiden kahden ison aukon.
On muualla kirjoitettu, että Kiina päästää viidessä tunnissa saasteita sen, mitä Suomi vähentää liikennepäästöjä vuoteen 2030 mennessä. Se mitä suomi "tilkitsee vuotoja" monessa vuodessa, niin Kiina päästää muutamissa tunneissa. Niin isoista eroista puhutaan. Jos muutetaan vähän ja tuo 5 tuntia olisikin 5 päivää, niin valtava on ero edelleen.
Suomi on kolmantena ilmasto teoissa ja ehkä ensi keväänä hopeasijalla. Voittajien on helppo hymyillä.
- Anonyymi
”Supersaastuttajat” ovat pieni ja tuhlaava vähemmistö: Aiheuttavat yli 70 prosenttia maailman sähköntuotannon päästöistä
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/supersaastuttajat-ovat-pieni-ja-tuhlaava-vahemmisto-aiheuttavat-yli-70-prosenttia-maailman-sahkontuotannon-paastoista/8200608#gs.8nby3e
"Tutkijoiden mukaan ilmastonmuutosta vastaan kannattaisi taistella keskittymällä pahimpiin päästäjiin.
Voimalaitosten saastuttavimmat 5 prosenttia tuottavat jopa 73 prosenttia maailman sähköntuotannon hiilidioksidipäästöistä, uudessa tutkimuksessa väitetään. Tulokseen päädyttiin, kun tutkijat Coloradon yliopistosta syynäsivät yli 29 000 voimalaitosta 221 eri maasta ja selvittivät niiden päästöt." - Anonyymi
Antaa palaa. Ploma on alkoi kirjailijaksi ja heti Ruotsin kirjanmyynti
ampaisi ennätyslukuihin
Förra året satte bokförsäljningen i Sverige nytt rekord – och även 2021 ser ut att bli ett rekordår. Försäljningen av böcker fortsätter nämligen att öka, enligt statistik från Svenska Bokhandlareföreningen och Svenska Förläggareföreningen.- Anonyymi
Hän on kaikkien alojen erikoisasiantuntija.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1387745Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde381955Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251920- 911633
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801565Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1061004- 49930
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4889Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34812