Harjavaltaan rakennetaan vihreän vedyn tuotantolaitos

Anonyymi

19

118

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      No nyt on todella hyviä uutisia

    • Anonyymi

      Yhteiskunnan varoilla rakennetaan, jos saavat myönteisen tukipäätöksen.

      Pähkähulluhan pitäisi olla, jotta vedyn tuotantolaitoksen omilla rahoillaan rakentaisi.

      • Anonyymi

        Se tukiraha tulee takaisin moninkertaisesti yrityksen maksamina veroina ja työllistävää vaikutusta ei voi myöskään väheksyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se tukiraha tulee takaisin moninkertaisesti yrityksen maksamina veroina ja työllistävää vaikutusta ei voi myöskään väheksyä.

        Tuulivoimaloiden rakentamista ei enää tarvitse tukea. Suomessa maksettiin tuulisähköstä "takuuhintaa" (syöttötariffijärjestelmä, joka takasi tulot sähkön pörssihinnasta riippumatta) vain 2011-2017 eli 6 vuoden ajan. Tavoite saavutettiin - tuulivoima seisoo jo omilla jaloillaan eli rakentaminen on kaupallisesti kannattavaa ilman tukia. JA SE VARSINAINEN POINTTI: EI NÄITÄ TUKIA TARKOITUS OLE IKUISESTI MAKSAA!

        Vety/polttokennokiima alkoi jo vuosituhannen alussa. Muutamia kaupunkibusseja käyttöön ym. On vaan nämä projektit jo ajettu alas ja unohdettu, joten 10-15 vuotta myöhemmin voi taas aloittaa puhtaalta pöydältä. 15 vuotta on jo tukirahaa poltettu eikä kannattavuudesta tietoakaan.

        Elektrolyysillä tuotettu vety maksaa (ns. pumppuhinta) noin kympin per kilo, mikä tekee siitä selvästi maa- ja biokaasua kalliimman polttoaineen. Hinnan *toivotaan* laskevan kilpailukykyiseksi 2030 mennessä.

        Tankkausaseman rakentaminen maksaa 2 miljoonasta ylöspäin eikä aseman kuluja saa katettua polttoaineen myynnillä edes silloin, kun valtio maksoi koko lystin (tämä havainto Etelä-Koreasta).

        USA:ssa poltettiin julkista tukirahaa miljoona dollaria per asema. Saatiin 50 asemaa, joiden ylläpitoon on pitänyt kaataa lisää rahaa. Tähän mennessä rahaa on palanut 125 miljoonaa.

        Ja nyt on hyvä huomata, että paikasta riippuen vedyn kanssa on askarreltu jo 5-15 vuotta.... ja taloudellinen kannattavuus siintele e edelleen jossain yli 10 vuoden päässä tulevaisuudessa.

        Vedyn kanssa horisontti siirtyy koko ajan kauemmas. 20-30 vuotta sitten sen tulemista luvattiin 30 vuoden päähän. Nyt puhutaan, että vedyn aika alkaa 2050-2070 haarukassa eli noin 40 vuoden päästä. Ja tosiaan se taloudellinen kannattavuuskin kaukana tulevaisuudessa eli käsi olisi syvällä veronmaksajien taskussa seuraavat 20 vuotta!


    • Anonyymi

      ja toinen oli minne?

      • Anonyymi

        Porin Tahkoluoto melko varmasti...


    • Anonyymi

      Kymmenen vuotta sitten juuri kukaan ei pitänyt tuulivoimaa kannattavana energiamuotona Suomessa. Nyt tuulivoima on kasvamassa Suomessa toiseksi tärkeimmäksi sähköntuotantotavaksi ydinvoiman rinnalle. Suomen rannikolle valmistellaan paraikaa merituulivoimaloita noin 2 700 megawatin edestä. Tämä vastaa ison ydinvoimalan tehoa.

      Tuulivoiman ohella pitäisi panostaa vetyteknologian kehittämiseen. Tuulisähköllä voi tehdä vedestä elektrolyysillä vihreää vetyä, jota voi käyttää energiavarastona ja käyttää autojen polttoaineena.

      • Anonyymi

        Vedyn varastointi ja vaikeaa eikä sille ola jakeluverkkoja eikä käyttökohteita.

        Tämä idea on 20 vuoden takaa ja fiksummat ovat jo älynneet, ettei homma toimi. Toki kuolleen hevosen piiskaajia riittää ja vedyn kanssa pelleilyyn haaskataan satoja miljoonia.... esim. USAssa julkista rahaa poltettu 125 miljoonaa, millä saatu vaivaiset 50 epäluotettavasti toimivaa tankkausasemaa koko maahan. Saksassa käynnissä 450 M€ projekti, jolla saatu 90 tankkausasemaa palvelemaa reilua tuhatta autoa. Niitä autoja pitäisi jo olla melkein 50 000, mutku ei kuluttajia ole kiinnostanut maksaa 80 000 € hintaa... samalla rahalla kun saa jo melkein 2 täyssähköautoa.

        Nyt puhaltaa uudet tuulet. Tätä vetytalous oikeasti tarkoittaa
        https://www.st1.fi/lut-wartsila-ja-st1-power-to-x-ratkaisut-tulee-nostaa-suomen-energia-ja-ilmastoratkaisujen-ytimeen

        https://www.lut.fi/uutiset/-/asset_publisher/h33vOeufOQWn/content/power-to-x-p2x-–-mita-se-tarkoittaa-ja-miten-se-mullistaa-energian-ja-ruoantuotannon-

        Vantaan Energialla parhaillaan harkinnassa synteettisen metaanin tuottamiseen perustuvan energiavaraston rakentaminen. Kas kun metaanin on vetyä turvallisempi ja helpommin käsiteltävä polttoaine ja sille on jo käyttökohteet ja jakeluverkot (maakaasuputkist, voimalaitokset, 14000 metaanikäyttöistä ajoneuvoa) olemassa.

        https://www.vantaanenergia.fi/suomen-suurin-power-to-gas-laitos-wartsila-ja-vantaan-energia-ovat-sopineet-suunnittelun-jatkamisesta-kohti-investointipaatosta/

        Harjavallankin projektissa häärää P2X niminen yritys, joten kyseessä on selkeästi jokin power-to-x sovellus. Eli tehdään joko raaka-ainetta teollisuudelle tai metaania polttoaineeksi tai nestemäisten ns. E-polttoaineiden raaka-aineeksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vedyn varastointi ja vaikeaa eikä sille ola jakeluverkkoja eikä käyttökohteita.

        Tämä idea on 20 vuoden takaa ja fiksummat ovat jo älynneet, ettei homma toimi. Toki kuolleen hevosen piiskaajia riittää ja vedyn kanssa pelleilyyn haaskataan satoja miljoonia.... esim. USAssa julkista rahaa poltettu 125 miljoonaa, millä saatu vaivaiset 50 epäluotettavasti toimivaa tankkausasemaa koko maahan. Saksassa käynnissä 450 M€ projekti, jolla saatu 90 tankkausasemaa palvelemaa reilua tuhatta autoa. Niitä autoja pitäisi jo olla melkein 50 000, mutku ei kuluttajia ole kiinnostanut maksaa 80 000 € hintaa... samalla rahalla kun saa jo melkein 2 täyssähköautoa.

        Nyt puhaltaa uudet tuulet. Tätä vetytalous oikeasti tarkoittaa
        https://www.st1.fi/lut-wartsila-ja-st1-power-to-x-ratkaisut-tulee-nostaa-suomen-energia-ja-ilmastoratkaisujen-ytimeen

        https://www.lut.fi/uutiset/-/asset_publisher/h33vOeufOQWn/content/power-to-x-p2x-–-mita-se-tarkoittaa-ja-miten-se-mullistaa-energian-ja-ruoantuotannon-

        Vantaan Energialla parhaillaan harkinnassa synteettisen metaanin tuottamiseen perustuvan energiavaraston rakentaminen. Kas kun metaanin on vetyä turvallisempi ja helpommin käsiteltävä polttoaine ja sille on jo käyttökohteet ja jakeluverkot (maakaasuputkist, voimalaitokset, 14000 metaanikäyttöistä ajoneuvoa) olemassa.

        https://www.vantaanenergia.fi/suomen-suurin-power-to-gas-laitos-wartsila-ja-vantaan-energia-ovat-sopineet-suunnittelun-jatkamisesta-kohti-investointipaatosta/

        Harjavallankin projektissa häärää P2X niminen yritys, joten kyseessä on selkeästi jokin power-to-x sovellus. Eli tehdään joko raaka-ainetta teollisuudelle tai metaania polttoaineeksi tai nestemäisten ns. E-polttoaineiden raaka-aineeksi.

        Eli lyhyesti: vedyn tulemista on rummutettu jo 40 vuotta. Laihoin tuloksin.

        Vuosituhannen alussa uusi villitys - polttokennot. Muualla maailmassa käyttöön muutamia polttokennobusseja ja yritettiin Suomeenkin kalustoa tuoda. Tänne rakennettiin jopa 2 tankkausasemaa. Pari henkilöautoakin roudattiin esittelyyn, mutta kaupaksi saatiin 0 bussia ja 0 henkilöautoa. Kiima meni ohi ja tankkausasemat on ajettu alas käytön puutteessa.

        Enempää rahaa ei tähän haihatteluun ole tarkoitus kaataa - vety liikennepolttoaineena EI sisälly vuoteen 2045 ulottuvaan liikenteen tiekartta -suunnnitelmaan. Tavoitteena on siirtyä mahd pitkälti sähköautoihin, mutta tätä lajiahan ei rahtiliikenteeseen ole vielä lainkaan tarjolla, joten välivaiheena myös metaani. Siis makaasu, biokaasu ja pian myös synteettisesti tuotettava metaani. Kas kun tälle on jo jakeluverkot ja käyttökohteet (mm. 14000 metaanikäyttöistä ajoneuvoa) ja tähän panostetaan. Alkuvuodesta myönnettiin tukea 18 uuden tankkausaseman rakentamiseen.


    • Anonyymi

      Todella hyvä homma

    • Anonyymi

      ja toinen muualle

    • Anonyymi

      No wautsi

    • Anonyymi

      Onneksi olkoon Harjavalta

    • Anonyymi

      Mainiota todellakin

    • Anonyymi

      Vihreä vety on parasta

    • Anonyymi

      kattaako koko suomen tarpeen miljoona miraita ja yarista?

    • Anonyymi

      asemat tulloo

    • Anonyymi

      työtä ja hyvää puhdasta autoilua

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      127
      1964
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      100
      1700
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      56
      1336
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      73
      1285
    5. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      31
      1028
    6. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      926
    7. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      51
      923
    8. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      44
      882
    9. Tavoitteeni onkin ärsyttää

      Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      108
      840
    10. Olet myös vähän ärsyttävä

      Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      830
    Aihe