Milloin käytetyn tesla model 3:n saa 5000eurolla?

Anonyymi

Veikkauksia millon saa ostettua tesla model 3 käytettynä omistajalta 5000eurolla? Ja mikä on auton kunto, sähköajon matka tuolloin.


Kun katsoo model s jota tehty aiemmin niin

7-8 vuotiaita 200000-300000 ajettuja kaupataan 30 000eur onhan nekin sulattanut n 70 000eur noissa vuosissa eli ei halpoja km.

Itselle olisi aivan mahdoton hyväksyä noin ison summan laittamisen paljon ajettuun.

51

1900

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Toiminta säde range varmaan 58 km

      • Anonyymi

        Todennäköisesti kantama tässä vaiheessa n. 70% alkuperäisestä, minkä tahansa mallin sitten alkuperäinen ostaja itselleen valitsikin.


    • Anonyymi

      Paalikamaa jo tuossa vaiheessa, joten jätä väliin vaan!

    • Anonyymi

      Sen saa nykyisellä arvonalennuksella., tuolla 5000 euron hinnalla, vuonna 2050.

      • Anonyymi

        HA! HA! Johan vitsin murjaisit! 😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        HA! HA! Johan vitsin murjaisit! 😂

        Ei se ollut vitsi vaan ihan laskettu tulos.

        Kun nyt näyttää sille että arvonalennus on noin 5% vuodessa niin tuosta saadaan vuosi 2050, että hinta on 5000 euroa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se ollut vitsi vaan ihan laskettu tulos.

        Kun nyt näyttää sille että arvonalennus on noin 5% vuodessa niin tuosta saadaan vuosi 2050, että hinta on 5000 euroa.

        Voimme nähdä sen että hinnat jää ylös pysyvästi pitkiksi aikoihin mutta sitten kerralla ns romahtaa jos isompi vika tulee. Tai osien vaihto alkaa maksamaan paljon, alusta, sähkömoottorit. Miten piirit sähköosat kestää

        Korikaan ei pysy ryhdissä tai ruosteettomana, maali kirkkaana ja lasit kunnossa.

        Ajatellaan jos model kolmosella on vielä 10-15v hintaa 15 000-20 000 ostaako joku?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voimme nähdä sen että hinnat jää ylös pysyvästi pitkiksi aikoihin mutta sitten kerralla ns romahtaa jos isompi vika tulee. Tai osien vaihto alkaa maksamaan paljon, alusta, sähkömoottorit. Miten piirit sähköosat kestää

        Korikaan ei pysy ryhdissä tai ruosteettomana, maali kirkkaana ja lasit kunnossa.

        Ajatellaan jos model kolmosella on vielä 10-15v hintaa 15 000-20 000 ostaako joku?

        "Ajatellaan jos model kolmosella on vielä 10-15v hintaa 15 000-20 000 ostaako joku?"

        Riippuu missä kunnossa se on. Ei tuota voi noin yksinkertaisesti sanoa minkään muunkaan autojen kohdalla, koska kunto riippuu käyttömäärästä ja käyttäjästä. Jos 10-15v vanha auto on vähän ajettu ja siitä on pidetty hyvää huolta niin voi se noin paljon maksaa. Kun noita noin 10v autoja tulee niin osa voi olla alle 100 000 km ajettuja. Nyt monilla 7-8 v vanhoilla Model S:llä on ajettu alle 100 000 km. Kaikki vain eivät aja paljon (itsekin ajan reilusti alle 10 000 km vuodessa).

        Ja ongelmia on tuon ikäisissä polttiksissakin, tuon ikäisissä polttiksissa moottori on usein jo lähes tuhon partaalla. 10-15v polttisautojen moottoria korjaillaan lähes vuosittain. Sähkömoottori on paljon yksinkertaisempi ja niissä on yleensä vain 1 liikkuva osa, joten niiden pitäisi kestää paljon kauemmin kuin polttomoottori. Ongelma olisi akku, mutta nekin näyttävät kestävän kauemmin, kuin jotkut ovat pelotelleet.

        Ja alusta, kori jne ovat samanlaisia kuin polttisautoissa. Ja muuten, Model S:n kohdalla ruostuminen ei ole suuri ongelma, koska se on pitkälti alumiinia ja alumiini ei ruostu. Model 3:n voi toki ruostua enemmän, mutta ruostumisen voi estää huolehtimalla autostaan. Kuten joka ainoan auton kohdalla. Ruostuminen on kaikkien autojen merkki siitä, että auton omistaja ei ole huolehtinut autostaan.

        Ja muuten, monia polttisautoja myydään 10-15v vanhoina 15-20 000 eurolla ja ostajia silti löytyy. Joten miksei Model 3:ssakin?

        "Korikaan ei pysy ryhdissä tai ruosteettomana, maali kirkkaana ja lasit kunnossa."

        Kori pysyy ryhdissä ja ruosteettomana, maali kirkkaana ja lasit kunnossa, jos ei ole idiootti ja ei huolehdi autostaan. Tietenkin auton maali heikkenee, jos autoa ei koskaan pese ja vahaa. Ja lasinkin voi pitää kunnossa. Tietenkin, jos esimerkiksi tuulilasi on rikki niin sen voi aina vaihtaa, monetkin ovat vaihtaneet tuulilasin autostaan. Monissa käytettynä myytävissä autoissa on uusi tuulilasi.


    • Anonyymi

      Ja mistä saa uudehkon Ferrarin 5000 eurolla? Tuo tekstisi osoittaa ainoastaan miten kateellinen älykääpiö olet.

      Ja jos puhutaan Model S:n hinnoista... Jos on ostanut vaikka vastaavan ikäisen alun perin 100 tonnin BMW:n niin niitäkin saa noin 30 tonnilla tai jopa alle. Käytännössä lähes kaikkien uusien polttisautojen arvo romahtaa 70% tuossa ajassa.

      Jos halpoja kilometrejä ajattelee niin missään uudessa autossa kilometrit ei ole halpoja. Ja kuvitteletko jonkun rikkaan, jolla on varaa ostaa 100 tonnin auto piittaavan paljoakaan halvoista kilometreistä? Syyt noin kalliin auton ostamiselle on aivan jotkin muut kuin halvat ajokilometrit, vaikka sähkön hinnallahan verrattuna bensaan voidaan kehuskella.

      Ja kukaan ei piittaa paskaakaan siitä, mitä sinä rahoillasi teet tai et tee. Jos et voi maksaa noin paljon autosta niin ihan sama. Eihän monilla ole varaa ostaa kartanoakaan, mutta kartanon omistajalle tuo on ihan sama. Ne maksavat joilla on varaa ja ne joilla ei ole varaa.

      Myydäänhän maailmassa noin 200 miljoonaa uutta iPhonea vuodessa, vaikka monet rääkyvät niiden olevan älyttömän kalliita. Kukaan iPhonen ostaja ei kuitenkaan noista idiooteista piittaa. Vaikka iPhonet maksavat yleensä tonnin paikkeilla niin niiden myynnit ovat vain kasvaneet vaikka samaan aikaan Apple on jopa nostanut iPhonen hintaa. Sillä ei ole paskankaan väliä, että jotkut köyhät ei sitä pysty ostamaan.

      • Anonyymi

        Mahutko vielä oviaukosta kulkemaan, ego on nii paisunut suureksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mahutko vielä oviaukosta kulkemaan, ego on nii paisunut suureksi.

        Kalahtiko totuus sinuun liian kovin kun pitää ryhtyä muiden egoja haukkumaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kalahtiko totuus sinuun liian kovin kun pitää ryhtyä muiden egoja haukkumaan?

        Eikai se haukkumista ole jos sanoo ääneen sen, mikä on kaikkien nähtävissä.


    • Anonyymi

      Jotkut ne vaan tulevat toimeen ilman kartanoakin, vaikka niillä olisi sellaiseen varaa vaikka monacossa. Ei se maallisen materiaalin määrä vaan ketään onnnelliseksi tee, vaikka sinä itse niin luuletkin.

    • Anonyymi

      Akku kunnossa oleva Tesla tuskin koskaan laskee alle 15 000€.n koska pelkkä akku on tuon arvoinen esim. omakotitalon aurinkovoiman sähkövarastoksi.
      Eli pa.t eivät tule koskaan ajelemaan Teslalla.

      • Anonyymi

        Mitä tatkoitat tuolla pa. T?

        Monilla on rahaa paljonkin ja rahana tileillä, satoja tonneja metsissä mutta ostetaan edullinen käytetty kun se antaa saman kuin kalliimpi tai puhumattakaan uudesta.


    • Anonyymi

      Ei siihen kulu montaakaan vuotta. Samassa suhteessa arvo alenee kuin jollain kalliimmalla mersulla ja audilla. 15 vuotiaana hinnasta on pudonnut 95 %. Romutuskamaa tuolloin tai ongelmajätettä.

      • Anonyymi

        Aivan aivan. Ja sinäkin olet romutuskamaa 15 vuodessa, sen verran on järjenjuoksu on alz tasoa.


      • Anonyymi

        Menepäs nyt sinne kadunvarteen, katsele hetki, minkäikäisiä autoja ohitsesi ajaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Menepäs nyt sinne kadunvarteen, katsele hetki, minkäikäisiä autoja ohitsesi ajaa.

        tuo riippuu niin siitä, että missäpäin Suomea katselee

        jos katselet kainuun kyläraitilla niin ohi menee 1995 corollaa, westendissä menee ohi 2019 mallista porschea


    • Anonyymi

      Sitten kun sen akku on poistettu

      • Anonyymi

        Kunnes yleinen akkuteknologia halventuu niin paljpn ettei romuautojen akuista saa lisäarvoa oiekein mihinkään. Nyt 78kwh aurinkoakku viidellä tonnilla olisi sikahalpa vaikka varauskykyä olisi puolet jäljellä.


    • Anonyymi

      Voiko kysyä tyhmempää asiaa?

      • Anonyymi

        Näköjään niitä on tyhmempiäkin kysymyksiä kuin aloittajalla, hyvin pistit paremmaksi.


    • Anonyymi

      Vyvä kyssäri.

      Sittenkun akku on poitettu jakorvattiåubensa turbolla

      • Anonyymi

        Saiskos tuon saman suomeksi?...


    • Anonyymi

      Varmaankin kun huomataan muutamviåodenkuluttua että vetyautot onkin parhaita ja bensan tolale y ulee jikin kemiallinen seos jonka pottamine on kivemopaa..

    • Anonyymi

      Ihänmodel s o le edees nytkään sen arvoinen jotkutmakssa selaine kirppu.

      Ei se ole t yhmä joka pyytä ö vaan se k ika maksaa

    • Anonyymi

      2019 Tesla Model 3 näyttäisi maksavan nyt noin 45 000 eur, jos arvonalenema on fossiiliauton luokkaa sen saisi käytettynä 5000 eurolla joskus parin kymmenen vuoden jälkeen vuonna 2040 ehkä. Tosin sähköautojen sanotaan säilyttävän arvonsa paremmin kuin fossiiliautot ja yksinkertainen rakenne enteilee pitkää käyttöikää, mutta näistä asioistahan ei ole vielä mitään näyttöä.

      • Anonyymi

        Ei polttomoottoriauto ole 20 vuoden iässä 10% ostohinnasta. Tuo 10% arvo saavutetaan jo 12 vuoden iässä.


      • Anonyymi

        Eli persaukinen tonnin-parin corollalla ajeleva tavisduunari ei ajele sähköautolla koskaan. Sähköautojen hinta ei laske noin alas koskaan, ja jos laskee, sen akut on loppu, ja niiden uusimisen jälkeen hinta on taas proletaarin ulottumattomissa. Sähköauto on kansan kahtiajaon väline.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei polttomoottoriauto ole 20 vuoden iässä 10% ostohinnasta. Tuo 10% arvo saavutetaan jo 12 vuoden iässä.

        Siitä vaan sitten ostamaan hyvää perheautoa 3000 eurolla :-)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siitä vaan sitten ostamaan hyvää perheautoa 3000 eurolla :-)

        "Siitä vaan sitten ostamaan hyvää perheautoa 3000 eurolla :-)"

        En aivan ymmärtänyt mitä tarkoitit.

        Suomalaiset ajaa nimeomaan keskimäärin kalustolla jolla on ikää 12 vuotta ja hintaa 3000 euroa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli persaukinen tonnin-parin corollalla ajeleva tavisduunari ei ajele sähköautolla koskaan. Sähköautojen hinta ei laske noin alas koskaan, ja jos laskee, sen akut on loppu, ja niiden uusimisen jälkeen hinta on taas proletaarin ulottumattomissa. Sähköauto on kansan kahtiajaon väline.

        "Eli persaukinen tonnin-parin corollalla ajeleva tavisduunari ei ajele sähköautolla koskaan. Sähköautojen hinta ei laske noin alas koskaan,"

        Jos ja kun natrium akku saadaan toimimaan, sähköauton akku maksaa 2000 euroa.

        Tuollainen sähköauto käytettynä, voi hyvinkin olla sellaisessa hintaluokassa että tavan duunari sen pystyy ostamaan.


    • Anonyymi

      Kyllä ne sieltä putoaa nopeasti, kun alkaa akuston latauksen balancerit rikkoutumaan. Eivät korjaa, vaan haluavat vaihtaa koko akuston. 16000 taalaa Jenkeissä, mitähän meillä? Samoin tyyppiviaksi on osoittautunut akuston jäähdytyksen muovinippa, Se sijaitsee siinä etuakseliston edessä muovikilven takana. Kun ajat johonkin sopivan korkuiseen terävään esineeseen, niin muovikilpi antaa periksi ja hyvällä onnella nippa vääntyy ja murtuu juurestaan. Huollossa sanovat, että koko akusto on vaihdettava. Siihen on kyllä olemassa korjaus, mutta eivät ne sitä kerro tai hyväksy, kun eivät ole putkimiehiä. Noi balancerit ovat ongelmallisia, varsinkin kun tekniikka menee eteenpäin ja mistään tuotantolinjalta ei enää löydy koneita, joilla valmistaa ne.

      • Anonyymi

        Evtv motor verks myy Teslan akustoihin sopivia bmssiä aurinkorakentelijoille. Aika kalliita muttei tarvitse itse kolvata. Tesla "hakkeri" Jason Hughesilla oli joskus diy bms paneeliakustoissa, tuosta en ole varma onko julkaissut. TeslaFlyn openbms voisi olla myös vaihtoehto.


    • Anonyymi

      Uskokaa nyt jo ettei 10 vuotta vanhalla sähköautolla tee enää mitään.
      Sama tilanne kuin halvalla rikkaimurilla.
      Akku hiipuu nopeasti ja akun vaihto ei kannata.
      Pitää ostaa kokonaan uusi.

      • Anonyymi

        Kyllä minä rikkaimuriin akun vaihdoin, ei ollut edes kummoinen homma.

        Kolme ruuvia auki, akusta liittimet irti ja uusi paikalleen. Aikaa meni kaikkine ihmettelyineen ehkä 7 minuuttia.


    • Anonyymi

      Saako sillä kuitenkin vetää aurotraileria. Eihän ne akut kuitenkaan sillee väsy. Rahaa tosin autoon näillä edellytyksillä laittaa 1500 euroa.

    • Anonyymi

      Rikkaimuriin vielä itse vaihtamalla saa akut uusittua mutta kodinkonehuoltoon ei kannata viedä. Tulee kalliimmaksi kuin uus imuri.
      Sähköauton akku ja elektroniikka on aika paljon eri sarjassa. Vanhaan vikaantuneeseen sähköautoon ei kannata korjauttaa korjaamolla enää mitään. Tulee se tilanne että korjaus maksaa enemmän kuin mitä auton arvo on.
      Uusisitko vaikkapa 3000 euron käytettyyn golfiiin tehdasuuden moottorin 10 tuhannella eurolla. ? 3000 eurolla saa katsastetun ja ehjämoottorisen golffin. Vanhoista sähköautoista taitaa tulla romua hyvin aikaisin.

      • Anonyymi

        2021 valmistettuja sähköautoja on vielä paljon käytössä vuonna 2050.


      • Anonyymi

        "Uusisitko vaikkapa 3000 euron käytettyyn golfiiin tehdasuuden moottorin 10 tuhannella eurolla. ? "

        No en tietenkään.

        Tuon hintaiseen autoon etsitään toimiva käytetty moottori, parilla sadalla eurolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Uusisitko vaikkapa 3000 euron käytettyyn golfiiin tehdasuuden moottorin 10 tuhannella eurolla. ? "

        No en tietenkään.

        Tuon hintaiseen autoon etsitään toimiva käytetty moottori, parilla sadalla eurolla.

        Just niin mutta löydätkö toimivan akun siihen vanhaan sähköautoon parilla sadalla eurolla ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Just niin mutta löydätkö toimivan akun siihen vanhaan sähköautoon parilla sadalla eurolla ?

        Ei sitä koko akkupakettia tarvitse vaihtaa. Rikkinäisten kennojen vaihtaminen riittää.

        Plussapään kennot hajoaa ensimmäisenä joten ne on suht helppo paikallistaa.

        Teslassa taitaa olla seitsemän sarjakytkettyä kennostoa, joten periaatteessa, enintään seitsemän kennon vaihtamisella pitäisi selvitä.

        18850 kenno maksaa noin kympin kappale.

        Tee-se-itse mies pistää tuon kuntoon siis alle satasella.


    • Anonyymi

      TEsla hieman vaarallinen vaihtoehto toistaiseksi kun varaosien saatavuus muualta kuin valmistajalta on aika pientä.

      Elektroniikkaa paljon ja se maksaa. Ohjelmoitavia ecuja ja ne maksaa, ei mene heittämällä vaan pitää koodata autoon sopivaksi (näin jo uudemmissa polttomottoriautoissa) .

      SIKSI ajan vanhemmilla autoilla. Itse tai pikkupaja laittaa kuntoon kädenkäänteessa pienin kuluin ja autoon sijoitettu summa satasista muutamaan tonniin.

      • Anonyymi

        "Ohjelmoitavia ecuja"

        Teslassa näitä taitaa olla vähiten verrattuna mihinkään muuhun nykyautoon. Auton päätietokone pystyy myös päivittämään ("koodaamaan") nämä kaikki OTA-päivityksen kautta.

        Teslassa on toki hyvin spesifisiä osia, koska vain Tesla itse niitä osaa valmistaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ohjelmoitavia ecuja"

        Teslassa näitä taitaa olla vähiten verrattuna mihinkään muuhun nykyautoon. Auton päätietokone pystyy myös päivittämään ("koodaamaan") nämä kaikki OTA-päivityksen kautta.

        Teslassa on toki hyvin spesifisiä osia, koska vain Tesla itse niitä osaa valmistaa.

        Jenkkiläiset Teslan omistajat ovat ehkä hieman eri mieltä. Yksi valtuutettu korjaamo pahimmassa tapauksessa per osavaltio. Yksittäisiä osia ei myydä, vaan suuria, kalliita kokonaisuuksia. Akusto on niistä pahin. Eivät myy niitä akuston erillisiä kennostoblokkeja yksityisille. Onneksi netistä löytyy pirraatteja. Ja kun akusto vaihdetaan, et saa vanhaa itsellesi, paitsi Oregonissa, jossa ainoana osavaltiona laki määrää, että vaihdetut osat ovat asiakkaan omaisuutta, joka pitää palauttaa. Vähän samaa suojelua, kuin Aplella ja Sitikalla Euroopassa. Auto sinällään on hyvin haluttu, mutta maassa, jossa autojen keski-ikä on 12,5 vuotta en välttämättä haluaisi sijoittaa rahojani mokomaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jenkkiläiset Teslan omistajat ovat ehkä hieman eri mieltä. Yksi valtuutettu korjaamo pahimmassa tapauksessa per osavaltio. Yksittäisiä osia ei myydä, vaan suuria, kalliita kokonaisuuksia. Akusto on niistä pahin. Eivät myy niitä akuston erillisiä kennostoblokkeja yksityisille. Onneksi netistä löytyy pirraatteja. Ja kun akusto vaihdetaan, et saa vanhaa itsellesi, paitsi Oregonissa, jossa ainoana osavaltiona laki määrää, että vaihdetut osat ovat asiakkaan omaisuutta, joka pitää palauttaa. Vähän samaa suojelua, kuin Aplella ja Sitikalla Euroopassa. Auto sinällään on hyvin haluttu, mutta maassa, jossa autojen keski-ikä on 12,5 vuotta en välttämättä haluaisi sijoittaa rahojani mokomaan.

        Oiskohan tuossa haluttu välttää turvallisuusonkelmia jos myytäisiin kennostoja. Hankala kuvitella että Tojota myisi Mirain vetyauton painepuolen varaosia yksityisille. Valtuutettuihin huoltoihin toki jos niitä sattuisi olemaan. Aika nihkeästi suhtautuvat myös lunastuksesta kolarikorjattujen autojen supercharger lataukseen. Rich rebuilds jne.


    • Anonyymi

      Analyysi: Pitääkö sähköautolla päästä 600 kilometriä yhdellä latauksella? Jos pitää, sähköauton ympäristöystävällisyyden voi unohtaa
      Kun tarvitaan 2 600 kiloa painava auto kuljettamaan satakiloista ihmistä, tulee tunne, että eihän siinä ole mitään järkeä, kirjoittaa toimittaja Marcus Ziemann.

      e.GO liikkuu
      Sarjavalmisteisen e.GO Life -sähköauton valmistus alkoi maaliskuussa Saksassa. 16 000 euron kaupunkiauto perustuu tutkimustietoon, että Saksassa henkilöautolla ajetaan keskimäärin 39 kilometriä vuorokaudessa. Kuva: e.GO Mobile AG
      MARCUS ZIEMANN
      8.7.2019

      Päivitetty 8.7.2019 16:16

      Fossiilisista polttoaineista haluttaisiin eroon, mutta akkukäyttöisillä sähköautoilla ei ehkä pelastetakaan ympäristöä. Sähköautolla Euroopan kaupunkien ilmanlaatu paranee muun ympäristön kustannuksella.

      Ihmiset ostavat tunnetusti mitä haluavat. Tällä hetkellä he haluavat autolta yhtä pitkää toimintamatkaa yhdellä latauksella kuin mitä pääsisi yhdellä tankkauksella. Se on ongelmallista.

      Jotta sähköautolla pääsisi pitkälle, pitää auton akun olla kapasiteetiltaan riittävän suuri. Pitkän toimintamatkan mahdollistava akku voi painaa satoja kiloja. Akku on sähköauton suurin yksittäinen osa.

      Koska iso akku on myös kooltaan suuri, tarvitaan akkua varten riittävän suuri auto. Akkukennot sijaitsevat yleensä auton pohjassa, joten pinta-alaa on pohjalevyssä oltava paljon.

      Käytännössä siis pitkän toimintamatkan sähköauton on oltava kooltaan katumaasturiluokkaa. Valmistajille se sopii, sillä SUV:t ovat olleet viime vuodet erityisen muodikkaita.

      Sähköauto isolla akulla on painava. Esimerkiksi Audin e-tron -sähkökatumaasturi painaa perusvarustein yli 2 600 kiloa. Sillä pitäisi maailmanlaajuisen WLTP-mittaustavan mukaan päästä 417 kilometriä yhdellä latauksella.

      Sähköautot ovat painavia, vaikka auton rakenteet pyritään valmistamaan tavallista kevyemmistä materiaaleista. Paino aiheuttaa ikävän kierteen. Mitä isompi akku autossa on, ja mitä pitemmälle autolla pääsee yhdellä latauksella, sitä enemmän energiaa auto tarvitsee jokaista ajokilometriä kohden.

      Voima ei tunnetusti synny tyhjästä.

      Teslan akkua varten haihdutetaan 80 000 litraa aavikon pohjavettä
      Sähköautojen valmistusmäärien kriittinen piste on akuissa.

      Akkutehtaita perustetaan tällä hetkellä kilpaa eri puolille. Amerikkalaisilla on Nevadassa Gigafactory-hanke, joka valmistaa Teslaan akkuja. Melkein kaikki sähköauton akkukennot ovat tähän saakka tulleet Kiinasta ja Etelä-Koreasta.

      Vuoteen 2025 mennessä esimerkiksi BMW lupaa sähkömallin kaikkiin autoluokkiinsa ja joka viidennen myydyn auton olevan sähköinen. Yli 600 kilometrin kantaman auto on jo luvattu. Volkswagen taas ilmoittaa valmistavansa 80 eri sähkömallia vuonna 2025.

      Seuraavan vuosikymmenen aikana akkukennoja tarvitaan autoihin kymmenkertainen määrä tämän päivän tarpeeseen verrattuna. Siinä voi käydä vielä huonosti.

      Akkujen tärkein raaka-aine on nimittäin litium. Litiumin hankinta aiheuttaa jo nyt suuria ympäristöongelmia, sillä sitä ei löydy mistään paljaana, vaan se on aina irrotettava jostakin.

      Käytännössä litium pitää irrottaa suolasta. Tuhatta litiumkiloa kohden tarvitaan kaksi miljoonaa litraa vettä. Pelkästään Chilessä pumpataan tällä hetkellä noin 21 miljoonaa litraa pohjavettä vuorokaudessa, joka sitten haihdutetaan taivaan tuuliin. Käytännössä yhtä Tesla S -mallin akkua varten vettä pitää siis haihduttaa 80 000 litraa.

      Litiumin saanti alkaa vesialtaista. 60 prosenttia maailman litiumvarannoista sijaitsee Argentiinassa Jujuyan alueella. Pohjavesi pumpataan maanalaisen suolaveden kanssa sekaisin ja laitetaan haihtumaan jättimäisiin betonialtaisiin puoleksi vuodeksi.

      Aavikoiden kallisarvoista pohjavettä ei sekoittumisen jälkeen pysty käyttämään ihmis- tai eläinravinnoksi. Haihtumisen jälkeen altaisiin jää tiivistynyttä massaa, josta litium saadaan kemikaaleja käyttämällä irti. Kaivostoiminnan jätteet ovat myrkyllisiä.

      ”Valkoiseksi kullaksi” kutsutun pulverin hinta on seitsenkertaistunut viime vuosina. Argentiinasta lähtiessään se maksaa reilusti yli sata euroa kilolta. Ja valkoista kultaa vuollaan juuri niillä seuduilla, joissa makeasta vedestä on jo nyt paikoin pulaa.

      • Anonyymi

        Kerrankin asiaa, uskovaisten liturgian sijaan. Usko voi pelastaa, mutta se ei pelasta ekokatastrofilta.


    • Anonyymi

      Tesla julkaisee enviromental impact raportin vuosittain. Sieltä lukemaan miten akkujen valmistus kuormittaa ympäristöä.

    • Anonyymi

      Polttokennoauto on erittäin hyvä vaihtoehto akkusähköautolle.
      Polttokennoauton tankkaa 3-4 minuutissa ja sillä ajaa noin 700 km.
      Toyota Mirailla on päästy säästeliäästi ajettuna jopa yli 1000 km yhdellä tankkauksella ja Hyundai Nexolla lähes 900 km.
      Vetysähköauton yksi hyvä puoli on myös se ettei sisätilojen lämmitys lyhennä talvella toimintamatkaa.
      Myöskään toimintamatka ei iän myötä lyhene kuten käy akkusähköautoille.
      Vetyauto jopa puhdistaa ilmaa ajon aikana.
      Suomi on tällä hetkellä Euroopan ainut maa jossa ei ole vielä vetytankkausasemia.
      Huikean hieno homma.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Rakastatko?

      Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      71
      3105
    2. Mikä haluat olla kaivatullesi?

      1. Kaveri 2. Ystävä 3. Panokaveri 4.puoliso 5 jokin muu
      Ikävä
      92
      2865
    3. Kosiako meinasit?

      Voi sua rakas ❤️
      Ikävä
      51
      2105
    4. Mietin että

      Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin
      Ikävä
      20
      1565
    5. Oot ilkee paha noita

      Paha babushka Luulitko etten tienny
      Ikävä
      15
      1349
    6. Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon

      Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..
      Vimpeli
      5
      1338
    7. Aaamu on täällä taas!

      Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa
      Ikävä
      13
      1301
    8. Tajusin vaan...

      Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein
      Ikävä
      13
      1273
    9. Sytyttikö hallin lapsi vai joku mielipuoli

      Onko tietoa? Toivon jälkimmäistä
      Vimpeli
      18
      1260
    10. Noin ulkonäkö-jutut ei multa

      Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin
      Ikävä
      24
      1232
    Aihe