Luterilaisuus ja kalvinismi

Anonyymi

Luterilaisuudessa olen ymmärtänyt että jokaisella on mahdollisuus pelastua. Nyt nuorsita kavereista pari on kääntynyt reformoituun baptismiin eli kalvinismiin mikä tuntuu oudolta: on ennalta määrätty kuka pelastuu. Reban muutkin opit outoja mm. nainenei saa olla töissä ja pitää äänestää samaa kuin mies.

34

1105

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Riippuu paljonko sillä voi tehdä rahaa.

    • Anonyymi

      Onko heillä oikeasti tollaset säännöt? Että nainen ei saa käydä töissä? Outoa ja ahdistavaa.

      • Ei heillä kaikilla ole. Ehkä niillä, jotka ovat uuskonservatiiveja.


      • Anonyymi
        mummomuori kirjoitti:

        Ei heillä kaikilla ole. Ehkä niillä, jotka ovat uuskonservatiiveja.

        Mitä tai ketä nämä uuskonservatiivit sitten ovat? Näitä kotikirkkolaisia ja rebalaisia vai ketä?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mitä tai ketä nämä uuskonservatiivit sitten ovat? Näitä kotikirkkolaisia ja rebalaisia vai ketä?

        ”Mitä tai ketä nämä uuskonservatiivit sitten ovat?”

        Uuskonservatiiveilla tarkoitan kristinuskon yhteydessä näitä ”uuspuhdasoppisia”, jotka kutsuvat näkemystään joskus klassiseksi kristinuskoksi.

        Siinä missä perinteinen konservatiivinen teologia hyväksyy tutkitun historian, ”klassinen kristinusko” hylkää sen ja kirjoittaa ihan omaa historiaansa. Konservatiivinen Raamatun tulkinta lähtee myös Raamatun kirjaimellisesta tulkinnasta, mutta tunnustaa sen historiallisen puolen. Fundamentalismi ei näin tee. Siksi ”klassinen kristinusko” tai fundamentalismi käy jatkuvaa sotaa vanhojen konservatiivisten kirkkokuntien kanssa.
        Uuspuhdasoppisuutteen kuuluu että se vailla historiaa, koska se on jyrkästi protestanttista ja kriittinen ortodoksista ja katolista kirkkoa kohtaan

        Suomessa sen edustajia ovat Luther-säätiö, Kansanlähetys ja Päivi Räsänen sekä selkeästi Patmos yrittää luoda samaa mielikuvaa Ahvion kirjoitusten kautta.

        Uuspuhdasoppisille Raamattu niin lakikirja, kuin historian kirja sekä sieltä etsitään ratkaisuja yhteiskunnallisiin ongelmiin ja poliittisiin ratkaisuihin.


      • Anonyymi
        mummomuori kirjoitti:

        ”Mitä tai ketä nämä uuskonservatiivit sitten ovat?”

        Uuskonservatiiveilla tarkoitan kristinuskon yhteydessä näitä ”uuspuhdasoppisia”, jotka kutsuvat näkemystään joskus klassiseksi kristinuskoksi.

        Siinä missä perinteinen konservatiivinen teologia hyväksyy tutkitun historian, ”klassinen kristinusko” hylkää sen ja kirjoittaa ihan omaa historiaansa. Konservatiivinen Raamatun tulkinta lähtee myös Raamatun kirjaimellisesta tulkinnasta, mutta tunnustaa sen historiallisen puolen. Fundamentalismi ei näin tee. Siksi ”klassinen kristinusko” tai fundamentalismi käy jatkuvaa sotaa vanhojen konservatiivisten kirkkokuntien kanssa.
        Uuspuhdasoppisuutteen kuuluu että se vailla historiaa, koska se on jyrkästi protestanttista ja kriittinen ortodoksista ja katolista kirkkoa kohtaan

        Suomessa sen edustajia ovat Luther-säätiö, Kansanlähetys ja Päivi Räsänen sekä selkeästi Patmos yrittää luoda samaa mielikuvaa Ahvion kirjoitusten kautta.

        Uuspuhdasoppisille Raamattu niin lakikirja, kuin historian kirja sekä sieltä etsitään ratkaisuja yhteiskunnallisiin ongelmiin ja poliittisiin ratkaisuihin.

        Eli suomeksi sanottuna, nämä mummonmuorin edustamat teologit voidaan määritellä Raamatun mukaan ja se on ennustanut heistä: "Heissä on jumalisuuden ulkokuori, mutta he kieltävät sen voiman."

        Ihmeellisesti Raamattu toteutui taas tässä kohtaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eli suomeksi sanottuna, nämä mummonmuorin edustamat teologit voidaan määritellä Raamatun mukaan ja se on ennustanut heistä: "Heissä on jumalisuuden ulkokuori, mutta he kieltävät sen voiman."

        Ihmeellisesti Raamattu toteutui taas tässä kohtaa.

        Tai sitten asia on juuri päinvastoin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli suomeksi sanottuna, nämä mummonmuorin edustamat teologit voidaan määritellä Raamatun mukaan ja se on ennustanut heistä: "Heissä on jumalisuuden ulkokuori, mutta he kieltävät sen voiman."

        Ihmeellisesti Raamattu toteutui taas tässä kohtaa.

        "Eli suomeksi sanottuna, nämä mummonmuorin edustamat teologit voidaan määritellä Raamatun mukaan ja se on ennustanut heistä: "Heissä on jumalisuuden ulkokuori, mutta he kieltävät sen voiman.""

        Kuvastelee suorastaan loistavasti mummomuorien liturgista "uskoa".


    • Anonyymi

      Kun ei yksinkertainen evankeliumi kelpaa niin pitää kehitellä näitä kaikenlaisia sääntöjä ja oppeja, mutta ne ovat ihmistekoa.

      • Tuota, silloin myös protestantismi on sitä. Yllättävän moni täälläkin omii näitä evankelikaalien oppeja, jotka pohjautuvat kalvinismiin.


      • Anonyymi
        mummomuori kirjoitti:

        Tuota, silloin myös protestantismi on sitä. Yllättävän moni täälläkin omii näitä evankelikaalien oppeja, jotka pohjautuvat kalvinismiin.

        Mutta yllättävän moni omaksuu nykyisen niin suosiossa olevan teologian, jossa mitätöidään kaikki yliluonnolliset Pyhän hengen vaikutukset ja keskitytään vain järjellä ymmärrettävään oppiin. Tuollainen ihmiskeskeinen teologia ei usko edes siihen, että Raamattu on Jumalan sanaa. Kaiken keskiössä on ihmisen ymmärrys ja ihmisen omat halut ja toiveet.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mutta yllättävän moni omaksuu nykyisen niin suosiossa olevan teologian, jossa mitätöidään kaikki yliluonnolliset Pyhän hengen vaikutukset ja keskitytään vain järjellä ymmärrettävään oppiin. Tuollainen ihmiskeskeinen teologia ei usko edes siihen, että Raamattu on Jumalan sanaa. Kaiken keskiössä on ihmisen ymmärrys ja ihmisen omat halut ja toiveet.

        Enpä usko että PH:n vaikutuksia mitätöidään. Niitä vain ei nähdä ihan jokapaikassa ja tavoilla, mikä kertoo enemmän ihmisen omasta toiminnasta.


    • Anonyymi

      Ja onko niin, että vieläpä arvioida muita sen mukaan, pystyvätkö samaan pyhyyteen? Aika surullista, jos pitää kehitellä tuollaisia sääntöjä evankeliumin päälle.

    • ”…kavereista pari on kääntynyt reformoituun baptismiin eli kalvinismiin mikä tuntuu oudolta: on ennalta määrätty kuka pelastuu.”

      Kalvinismi on aika tuntematonta suomessa, vaikka se vaikuttaakin joissakin suuntauksissa.

      ”Kalvinismia on aina esiintynyt eri kristillisten suuntausten sisällä, kuten anglikaanisuudessa ja baptismissa, ja nyt Suomen helluntailaisten parissa on huomattu olevan kalvinistista liikehdintää.”
      ”Internet ja sen myötä amerikkalainen evankelikaalisuus näyttelivät tässä kysymyksessä yhtä osaa.”
      Uusitie.fi ”Mikä kalvinismissa kiehtoo?” 2.3.2018

      Uskonpuhdistus eli reformaatiossa tuli oppi ”… että pelastus ei ole palkkio ihmisen yhteistyöstä Jumalan kanssa, vaan puhdasta Jumalan armoa.”

      Tästä erosi kaksi linjaa, arminiolaisuus ja kalvinisitit.
      Arminiolaisuus katsoo, että ”…Kristuksen sovituskuolema koskee myös niitä, jotka eivät usko. Heidän kohdallaan tämä sovitustyö vain menee hukkaan, sillä he eivät ota vastaan Jumalan armoa, vaan torjuvat pelastuksen.”
      Kalvinistit puolestaan niin, että ”Jumala on ennalta määrännyt, että se, joka uskoo Jeesukseen, pelastuu. Mutta Jumala ei ole määrännyt, ketkä ovat niitä, jotka uskovat.”

      Molemmissa on käytössä ns. uskonratkaisu.
      ”Kalvinistit katsovat Jumalan laittaneen ihmisen tekemään ratkaisun ja näin toteuttaneen ehdottoman armonvalintansa tämän kohdalla.”
      ”Arminiolaiset taas katsovat Jumalan edellä käyvän armon kohdanneen ihmistä sananjulistuksessa, jonka jälkeen ihminen käytti Jumalan hänelle antamaa tahdonvapautta uskonratkaisun tehdessään.”
      Uusitie.fi ”Mitä on reformoitu teologia?” 13.6.2014

      Suomessa esim. Patmos on tällainen kalvinistinen perustaltaan:
      Ristin Voiton, tpäätoimittaja Petri Mäkilä:
      ”Patmos Lähetyssäätiön kustannusyhtiö Kuva ja Sana on julkaissut viime vuosina muun muassa kalvinistisen teologin Wayne Grudemin kirjoja, ja Patmoksen tutkimusjohtaja Juha Ahvio on näkyvästi puhunut kalvinismin puolesta.”
      Uusitie.fi ”Mikä kalvinismissa kiehtoo?” 2.3.2018

      Kalvinismiakin on monenlaista, on vapaamielisempiä ja tiukallisesti opillisia, mutta se voidaan yhdistää eri suuntauksiin. Näin mm. lapsikaste on joillakin hyväksytty ja joillakin ei.

    • Anonyymi

      noudata lakia niin et joudu vankilaan .

      • Anonyymi

        yhteiskunnassa tarvitaan lakeja ja käskyjä, eihän mikään yhteiskunta toimisi jos ei olisi "käskyt ja lait", ne on siis tätä elämää varten.


    • Anonyymi

      "Luterilaisuudessa olen ymmärtänyt että jokaisella on mahdollisuus pelastua."

      Luterilaisuus ei määritä pelastusta, vaan siihen tarvitaan elävää Jumalan sanaa.

      • :D JOkaisessa kristinuskossa on omat teologiansa tämänkin suhteen. Eli tässä vaikka siitä, kenellä on mahdollisuus pelastua.

        Mutta mitä oikeastaan tarkoitat tuolla elävällä Jumalan sanalla? Ihanko vain pelkkää toisen puheen kuuntelmista?


    • Anonyymi

      Suomessa olevat kalvinistit tuntuvat olevan tiukkaa linjaa. Kuuntelen Jyväskylän Rebaa, Tampereen Armon srk aa, Espoon kotikirkkoa (baptisteja) ja Lahden presbyteeerejä. Nämä edustavat linjaa, että Jumala vaitsi 6000 v sitten jotkut omaksi kunniakseen siis Jumalan kunniaksi taivaaseen ja muut helvettiin.
      Kysyn:
      Jos Jumala on valinnut jotkut helvettiin eikä nuo voi asiaan vaikuttaa, niin mika antaa motivaatiota elää maallisen elämän? Jos joka tapauksessa joudun helvettiin, on aivan sama hoidanko perheeni työni jne hyvin. Voin yhtä hyvin nauttia, ryypätä, varastaa tai tappaa, jos joka tapauksessa Jla tuomitsee.

      Miksi on viimeinen tuomio jos jo etukäteen on selvää että osa menee taivaaseen ja osa ei?

      Miten neokalvinistien ediustajat tietävät että juuri he ovat pelastettuja ja Jeesus kuoli heidän puolestaan? Olen lukenut mm Ida Boisin blogia ja kuunnellut Joonas Laajasta. He ovat Jumalan kutsumia. Miten itse pääsee, luulen että olen helvettijonossa.

      Eri ryhmien välillä on keskustelua asista. Joonas Laajanen sanoo saarnassaan Youtubessa että on Jumalan suurta kunniaa että hän pelastaa jotkut. mm hänet. Nämä pelastetut voi kyllä surra kun katsovat helvettituttujaan ja hän pitää hiljaisen minuutin näille ja joku pelastettu vuodattaa ehkä kyynelen kun katselevat kadotusihmisiä.

      Laajanen lainaa amer saarnaajia enkuksi joista joku sanoo että mitä me olemme arvostelemaan ketkä Jla valitsi 6000v sitten. Me olemme hitlereitä emmekä osaa arvioida kuka on ok kuka ei. Pitää tyytyä.

      En ymmärrä miten Jumalan valtasuuruutta osoittaa se että hänen enneltavalitsemansa pelastuu ja muilla ei ole mitään toivoa. Pliis, ei ilkeiitä kommentteja.

    • Anonyymi

      Timo Eskolan kommentaari selittää hyvin Roomalaiskirjettä sivuilla 141-146.

      https://sti.fi/wp-content/uploads/2022/12/Eskola-Roomalaiskirje-PDF.pdf
      Jakson 8:28-30 analyysi osoittaa, että jakeet eivät anna tukea perinteisen kaksinkertaisen predestinaation opetukselle. Kalvinistisen tulkinnan mukaan nimittäin Jumalan sanotaan jo aikojen alussa jakaneen ihmiskunnan kahtia ja määränneen toiset ihmiset pelastukseen ja toiset kadotukseen. Eräät selittäjät väittävät, että Kristus on kuollut vain pelastuvien puolesta, ei kaikkien ihmisten puolesta. Paavali ei kuitenkaan vielä pohtinut myöhempinä vuosisatoina suosituksi tullutta kysymystä siitä, tunsiko Jumala edeltä myös ne yksilöt, jotka tulisivat ottamaan pelastuksen evankeliumin vastaan. Tätä problematiikkaa hän ei käsittele edes Israelin kansan paatumusta arvioidessaan (Room. 9-11). Myös Israelin kansan paatumus samastuu sen syntiin. Sydämen kovuus oli Israelin ongelma kaikkina vuosisatoina ennen Messiaan tuloa ja ymmärrettävä syy Messiaan hylkäämiseen. Edes heiltä Paavali ei sulkenut mahdollisuutta kääntyä Jumalan puoleen. Kristus on kuollut kaikkien syntisten puolesta

    • Anonyymi

      Norvanto vääntää rautalangasta asiaa myös
      https://rll.fi/2020/08/ennaltamaaraamisoppi/
      Ajatus sellaisesta kaksinkertaisesta ennalta määräämisestä, että toiset ihmiset olisi valittu kadotukseen ja toiset pelastukseen on Raamatulle vieras. Jumala on valmistanut pelastuksen, jonka hän tahtoisi kaikkien ihmisten ottavan vastaan. Näin oli toimittava, koska ihminen ei voi pelastaa itse itseään. Siihen tarvittiin Jumalan teko. Tähän kokonaisuuteen liittyy myös se, ettei Jumala pakota ketään vastaanottamaan valmistamaansa pelastusta. Hän kyllä kaikin tavoin vetää ja kutsuu meitä luokseen, mutta hän kunnioittaa myös meidän kieltävää vastaustamme.

    • Anonyymi

      Kristinuskossa pelastutaan palvelemaan lihalla synnin lakia, kun Jeesus on omien pahojen tekojen puolesta teuradtettu tosi Jumala (löytyy Paavalin Roomalaiskirje, luku7). Muuta pelastusta ei kristinuskossa ole.

      • Anonyymi

        Ja vaikka vääntäisitte mitä lajia ta uskonlahkoa tahansa, se on aina sama asia. Jeesuksen sanoin, se on se nielty kameli, kun siivilöitte hyttysiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja vaikka vääntäisitte mitä lajia ta uskonlahkoa tahansa, se on aina sama asia. Jeesuksen sanoin, se on se nielty kameli, kun siivilöitte hyttysiä.

        Ja kuten Luther sanoo, se on sitten yksin armosta, jos se teurastettuna uhrilampaana käyttämäsi tosi Jumala tulee pelastamaan Paavalin lupaamaata helvetistä (1.Kor.3:11-13. Lutherin mukaan se on häviävän pieni mahdollisuus, minä en anna edes sitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja kuten Luther sanoo, se on sitten yksin armosta, jos se teurastettuna uhrilampaana käyttämäsi tosi Jumala tulee pelastamaan Paavalin lupaamaata helvetistä (1.Kor.3:11-13. Lutherin mukaan se on häviävän pieni mahdollisuus, minä en anna edes sitä.

        En tarkoita Lutheria, mutta kyllä täytyy olla pissaa päässä, jos Jeesuksen nimeen käyttää Jumalaa teurastettuna uhrilampaana Jeesuksen surmaaja käskystä, ja kuvittelee pelastuvansa taivaaseen tai on jopa 'Jeesuksen oma'. Edes Raamatussa ei ole mitään tällaista, ei myöskään oppinormistossa.


    • Anonyymi

      Tässä myös hyvin sanottu kejtun aiheen asia
      http://hm.svk.fi/Images/pvk14.pdf
      -Suomen luterilaiset lienevät jossakin välimaastossa, sanoo Matti Korhonen.
      -Rajoitettu sovitus ei kuulu luterilaiseen opetukseen eikä myöskään vapaakirkolliseen opetukseen.
      -Suomessa ei kukaan liioin korosta Jumalan suvereenisuutta kalvinistisella tavalla.
      -Luterilaisuudessa tyypillisesti korostetaan että Kristus kuoli koko maailman puolesta. Ja ihminen voi vastustaa armoa ja pelastettukin voi luopua uskosta (Korhonen).

      • Anonyymi

        Tosin tuo Svkn artikkeli oli kirjoitettu vuonna 2014 ja kirjoittajalla ei ollut varmaa tietoa Tom Ruhkalan perustamasta Tampereen perinteisestä baptistiseurakunnasta joka siis nykyään on se Miskan Armon baptisti seurakunta eikä kirjoittajalla ollut ehkä tietoa Sivosen perustamasta Espoon kotikirkosta.


    • Anonyymi

      Suomessa kalvinismi ei ole ongelma ainakaan lutreilasten keskuudessa. Todennäköisesti Juha Ahvio ja Leo Meller ovat menneet mukaan kalvinismiin, koska heille amerikkalainen herätyskristillisyys on sydämen asia ja Mellerille se on tuonut myös mammonaa. Suomessa on myös konservatiivista luterilaista raamatun tulkintaa joten senkään vuoksi ei kalvinismille ole täällä jalansijaa.

      Jos taas joku vapaiden suuntien uskovainen siirtyy kalvinismiin niin vapaat suunnat voivat vaan katsoa peiliin ja syyttää itseään koska ovat sallineet karismaattisen sekoilun omissa seurakunnissaan.

      • "Todennäköisesti Juha Ahvio ja Leo Meller ovat menneet mukaan kalvinismiin, koska heille amerikkalainen herätyskristillisyys on sydämen asia ja Mellerille se on tuonut myös mammonaa."

        Totta, heillä on paljon samoja näkemyksiä.


    • Anonyymi

      Kalvinistin ovat erimielisiä. Muutama ihminen ja jo eri joukkoja. Presbyteereja ja babtisteja.

      Babtistejakin jotka siis kaikki ei ole kalvinisteja on eri ryhmia.
      Jotkut sallii naispastorit. Osa ei.

      • Anonyymi

        <Kalvinistin ovat erimielisiä<

        Niin on luterilaisetkin. Kaikissa kirkoissa on eri puolueita ja kun on tarpeeksi ihmisiä niin perustetaan joku herätysliike, yhdistys tai säätiö. Luthersäätiö on tästä hyvä esimerkki.


    • Anonyymi

      Mitä pitkä parta parikymppiseltä on? Malli tullut USAsta.

    • Anonyymi

      Neokalvinisti"pastorien" saarnojen naisrajoitukset ja naisten tukahduttaminen ei etene meillä. Jos näitä on muutama sata voivat komennella vain omia naisia ei muita suomalaisia. Luulisi että Iran ja talibanit jo näyttävät ettei tämä tie onnistu.

    • Anonyymi

      Miska ja Joonas ovat vasta 20...30v?yllä se siitä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

      Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      47
      3558
    2. Niin voimakkaat tunteet

      Että ajattelin hänen olevan se elämän rakkaus. Silmien edessä vikitteli toista ja hyvästelemättä hylkäs niin tyhjyys jäi
      Ikävä
      16
      2665
    3. Nainen, sinä viisas ja ymmärtäväinen

      sekä hyvällä huumorintajulla varustettu. Kun kaikki muut ovat kaikonneet, vain sinä olet jäljellä. Ellet kestä kirjoituk
      Ikävä
      24
      2614
    4. Puhe on halpaa

      Katso mitä hän tekee.Teot kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.Uskokaa punaisia lippuja.Hyvää yötä.
      Ikävä
      44
      1836
    5. Halaisin sua mies

      Jos voisin 💗
      Ikävä
      25
      1596
    6. Oletko harrastanut

      seksiä kaivattusi kanssa? 🤔
      Ikävä
      121
      1361
    7. Nainen, se on vain karu totuus, että

      sinut on luotu synnyttämään ja mies siittämään. Niin on luomakunnassa säädetty ja niin se on. Sinut luotiin heikoksi ja
      Ikävä
      279
      1308
    8. Onkohan meillä kummallakin joku pakkomielle toisiimme

      Vähän luulen että on..
      Ikävä
      126
      1275
    9. Joko aiheuttamani pettymys

      on lieventynyt? Toivottavasti. Uskallan heittää lentosuukon näin etäältä ja nimettömänä 😘.
      Ikävä
      90
      1269
    10. Kosulan Keisari karviossa

      Non ni. Kosulan keisari karviossa käväsemässä,kamera pyöri ja tubetulot lopsahti tilille,myös VEROVÄHENNYLSIIN ajo
      Tuusniemi
      24
      1186
    Aihe