8/16 pätkäpaasto

Anonyymi

Ajattelin kokeilla, mutta täydellisen hyödyn saadakseen tulisi syödä aamuvoittoisesti näin ainakin väitetään.
Itselläni on tilanne, että ensimmäisen kerran syön aikasintaan klo. 11.30, mieluummin klo. 12, joten viimeisen kerran saisin syödä varsin myöhään.
Kannattaako edes aloittaa jos haluan terveysvaikutukset kuin myös laihtua?
Onko kenelläkään tästä mielipidettä tai yleensä kokemusta em. pätkäpaastosta?

4

987

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Jos syöt aamiaisen puolenpäivän aikaan, niin tuolla rytmillä viimeinen ateria olisi iltakahdeksalta, eli ei kovin myöhään ja jos syöt illalla kuuden maissa, niin taukoa tulee kuitenkin 14 tuntia.

"Kun yön yli paastoaa 12–14 tuntia, keho siirtyy tilaan, jota kutsutaan autofagosytoosiksi.
      – Se on eräänlainen elimistön yleishuoltotoimenpide, jossa soluja korjataan ja vanhoja soluja siivotaan pois ja jossa sydämen, aivojen, maksan, suoliston ja ihon kaltaiset elimet uudistuvat." https://www.is.fi/laihdutus/art-2000008158050.html

• Anonyymi

"täydellisen hyödyn saadakseen" ???

Kun laihduttaa, on energiarajoitetulla ruokavaliolla. Silloin sellainen ateriarytmi jota on helpointa noudattaa, mutta joka silti on terveellinen siten ettei mistään suojaravintoaineesta tule puutosta, tarjoaa parhaan mahdollisen hyödyn/edun.

"joten viimeisen kerran saisin syödä varsin myöhään"

Tuo on huono ajatusmalli laihduttajalle, järkevä ajatusmalli on: Miten parhaiten saisin syödä mahdollisimman vähän energiaa vuorokaudessa, mutta silti terveellisesti siten ettei mistään suojaravintoaineesta tule puutosta.

Yön aikana, kun ei ruokaile, ruuansulatuksessa ja aineenvaihdunnassa oleva energia on kulutettu ja elimistö on siirtynyt kuluttamaan läskiä. Laihduttaessa tätä tilannetta tietenkin kannattaa ylläpitää niin pitkään kuin sietokyky joustaa. Siis, kannattaa siirtää aamiainen mahdollisimman myöhäiseksi iltapäivään.

Siirtämistä auttaa kun hissukseen nauttii kylmää raikasta vettä, pieni kulaus kerrallaan aina silloin kun nälän tuntemukset koettelee kovasti. Ja siten kun vesi ei enää maistu niin teetä tai kahvia ilman mitään mausteita. Minulle tästä oli suuri apu laihduttelussa.

• Anonyymi

Kiitos vastauksistanne.

Kiinnostuin pätkäpaastosta nimenomaan terveyshyödyn vuoksi, sillä minulla on ruuansulatus- ja suolisto-ongelmia. Ajattelin, että ehkä 16 tunnin syömättömyys asiaan auttaisi, ja kieltämättä muutama kilo voisi pudotakin.

Olen nyt muutaman päivän aikana huomannut, että minulle ei tee vaikeaa pitää 16 tunnin paastoa ja joskus jopa pidempäänkin. Yritän syödä mahdollisimman terveellisesti ja välttää turhia välipaloja, mutta järkevän ateriarytmin löytäminen on vielä hakusessa. Olisi opeteltava syömään 3 ateriaa kuten suositellaan.

Luin, että paastotunteina ei saisi juoda muita kuin kalorittomia juomia, esim. maitokin on kahvissa kiellettyä. Onko se todellakin noin tarkkaa? Joisin mielelläni esim. rasvatonta piimää joka vatsalleni hyväksi, ja kahvi tai tee ei nyt vaan ilman rasvatonta maitoa uppoa millään, onneksi en tarvitse makeutusaineita. Onko tosiaan pidättäydyttävä vain täysin kalorittomissa juomissa? Mitään kaloripommijuomia en kuitenkaan harrasta esim. mehuja tai limsoja.

• Anonyymi

Lainataan teksti: "Miten parhaiten saisin syödä mahdollisimman vähän energiaa vuorokaudessa, mutta silti terveellisesti siten ettei mistään suojaravintoaineesta tule puutosta."

Mistä suojaravintoaineesta avauksen tapauksessa tulee puutosta?

Millä aikataululla suojaravintoainepuutos iskee aluksi pikkuruisesti ja lopulta täydellä voimallaan, kuten anemia, keripukki tai osteoporoosi?

Avaaja haluaisi myös laihtua. Voisiko yrittää syödä sillä tavoin monipuolisesti - suojaravintoainepuutoksista mitään välittämättä - että vuorokautinen kylläisyyden tunne olisi mahdollisimman suuri?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle

Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.
      5
      2452
    2. Pilasit mun

Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      116
      1617
    3. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      36
      1356
    4. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      156
      1181
    5. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1095
    6. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      113
      1082
    7. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      105
      1044
    8. Syntymäpäivä

Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      57
      1041
    9. Olet tärkeä

mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      46
      919
    10. Vaikutat mukavalta ja

hyväsydämiseltä ihmiseltä. Oltais oltu hyvät kaverit. ❤️
      Ikävä
      60
      882
    Aihe