Hyundai ja vety

Anonyymi

41

767

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hyundai ja Toyota ovat edelläkävijöitä.

      • Anonyymi

        Nimenomaan...


      • Anonyymi

        Vuonna 2023 Hyundai tuo markkinoille päivitetyn Nexo-vetyauton sekä vielä nimeämättömän vetykäyttöisen monikäyttöajoneuvon.

        Lisäksi Hyundai aikoo myös tuoda vuoden 2025 jälkeen markkinoille ison polttokennolla toimivan katumaasturin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vuonna 2023 Hyundai tuo markkinoille päivitetyn Nexo-vetyauton sekä vielä nimeämättömän vetykäyttöisen monikäyttöajoneuvon.

        Lisäksi Hyundai aikoo myös tuoda vuoden 2025 jälkeen markkinoille ison polttokennolla toimivan katumaasturin.

        Tuo päivitys siirtyi parilla vuodella eteenpäin.


    • Anonyymi

      Aika mainiota luettavaa

      • Anonyymi

        No on kyllä


      • Anonyymi

        No niin on


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Hieno suoritus!


    • Anonyymi

      Onneksi olkoon. Ennen ostohousujen pukemista kiinnostaisi tietää, että mitä polttokennoauton pitäminen maksaa. Lähinnä ne pakolliset huollot, että mitä pitää vaihtaa ja millä kilsoilla?
      Kaasusäiliöiden käyttöikä ja mitä niiden vaihto maksaa?
      Itse polttokennon vaihtoikä ja mitä se maksaa? Ei meinaan selviä sitten kirveelläkään, yhtään mistään ei edes ulkomaisilta sivustoilta tai sitten en osaa vain etsiä sopivilla hakusanoilla.

      Jossain tuota pitää voida tankata, onneksi range on aika kovaa tasoa, kuten ikävä kyllä varmaan hintakin ollee vähintään halvimman Teslan tasoa.

    • Anonyymi

      Ihan huikaisevan mahtavaa

      • Anonyymi

        Veit sanat suustani


    • Anonyymi

      Minäkin aloitan aamuni huikealla vetypuurolla, kyllä lähtee!

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Kyllä vetypommiautolla pääsee sitten kun maahamme on rakennettu 1000 tankkauasemaa hintaan 4,5 miljoonaa euroa kappale. Vrt miten Saksassa on käytetty satoja miljoonia EU rahaa 90 tankkausaseman rakentamiseen. Ja tästä huolimatta vetypommiautoja ei sielä mene kaupaksi - myyntimäärät jotain satoja/vuosi.... maassa, jonka autokanta yli 60 miljoonaa autoa.

        Etelä-Koreaan on rakennettu 2 M€ hintaisia halpisasemia, joiden kapasiteetti on vain 100 autoa vuorokaudessa... vaikka näillä asemilla on 2 tankkauspistettä. Näillä asemilla pitäisi odotella puolisen tuntia edellisen tankkaajan jäljiltä, jotta asema kerkiää pumputella paineet ylös - muutoin saa autoon vajaan tankillisen. Siis kovin vähän, kun vetypommiautoissa tankkiin mahtuu parhaimmillaankin 5 kg ja kulutus oli teknavin testin mukaan 1,2-1,5 kg/100 km taajamapyörityksessä. 330-400 km toimintasäde. Ihan samaa tasoa kuin puolet halvemmilla täyssähkäautoilla tai kaasuautoilla, joita saa 3 yhden vetypommiauton hinnalla.

        1000 km matkalle riittää 3 tankkausta. Sitten kun niitä tankkausasemia on tarpeeksi ja ne sattuvat toimimaan. Teknavin testissä vetypommiautolla päästiin kahdella tankkauksella 800 km ja loppumatka kätevästi hinausautokyydillä, kun eteen sattui rikkinäinen tankkausasema. Näin Ruotsissa.

        https://teknavi.fi/ilmio/tuhat-kilometria-tanskasta-suomeen-vetyautolla-tatako-on-tulevaisuus/

        Suomessa, kuten muuallakin maaimassa, oil kova vetykiima jo vuosituhannen alussa. Tämän nykyiset vetykiimailijat haluavat unohtaa, koska mahalaskuun sekin kiima päättyi. Vetybusseja hankittiin muutamaan kaupunkiin, mutta ne kokeilut hiipuivat ja nyt kiimailijat intoilevat suuresti vedyn maailmanvalloitusta, kun jo toistamiseen tuhlataan verovaroja uusiin kokeiluihin.

        Suomeenkin rakennettiin 2 vedyn tankkausasemaa ja täällä pyöri 2 esittelyautoa. 0 henkilöautoa ja 0 vetybussia saatiin kaupaksi. Tankkausasemat on poistettu käytöstä.

        Teknavin koeajosta paljastui, ettei tollolootan vetypommiautoa saatu kunnolla tankattua Suomessakaan, vaikka tuohon aikaan ainakin toinen tankkausasema oli vielä toimintakuntoinen. Kas kun se tankkausasema oli tarkoitettu raskaalle kalustolle eli siitä sai vetyä 350 bar paineella. Henkilöautoissa käytetään 700 bar painetta. Taas yksi pikkuseikka, jonka vetyhönöt sivuuttavat. Useamman miljoonan euroa kpl maksavia tankkausasemia pitää olla kahta eri lajia - raskas kalusto ja henkilöautot erikseen.

        Onneksi Suomessa on päätetty maksaa oppirahat vain kertaalleen. Vetyyn ei enää lähdetä rahaa tuhlaamaan eikä vety liikennepolttoaineena sisälly vuoteen 2045 ulottuvaan "liikenteen tiekartta" suunnitelmaan.

        BTW ei mene huihaillakaan hyvin. Etelä-Koreassa, kuten kaikkialla muuallakin, vedyn kanssa pelleily on raskaasti tappiollista eli täysin valtion tukien varassa. Lisäksi paikalliset asukkaat ovat alkaneet vastustamaan vetypommiasemien rakentamista lähistölle räjähdysvaaran vuoksi.

        https://www.reuters.com/article/us-autos-hydrogen-southkorea-insight-idUSKBN1W936A

        Huoli ei ole turha, onhan muutaman viime vuoden aikana Norjassa räjähtänyt tankkausasema ja USA:ssa 2 vedyn tuotantolaitosta. USA:ssa on näiden räjähdysten vuoksi ollut pulaa polttoaineesta ja joillain alueella autot sen vuoksi kuukausia seisonnassa. Näkyy nyt hintojen romahduksena - 3 vuotiata autoja myydään käytettyinä -70 % hintaan. Arvo on laskenut näissä 30 % vuodessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä vetypommiautolla pääsee sitten kun maahamme on rakennettu 1000 tankkauasemaa hintaan 4,5 miljoonaa euroa kappale. Vrt miten Saksassa on käytetty satoja miljoonia EU rahaa 90 tankkausaseman rakentamiseen. Ja tästä huolimatta vetypommiautoja ei sielä mene kaupaksi - myyntimäärät jotain satoja/vuosi.... maassa, jonka autokanta yli 60 miljoonaa autoa.

        Etelä-Koreaan on rakennettu 2 M€ hintaisia halpisasemia, joiden kapasiteetti on vain 100 autoa vuorokaudessa... vaikka näillä asemilla on 2 tankkauspistettä. Näillä asemilla pitäisi odotella puolisen tuntia edellisen tankkaajan jäljiltä, jotta asema kerkiää pumputella paineet ylös - muutoin saa autoon vajaan tankillisen. Siis kovin vähän, kun vetypommiautoissa tankkiin mahtuu parhaimmillaankin 5 kg ja kulutus oli teknavin testin mukaan 1,2-1,5 kg/100 km taajamapyörityksessä. 330-400 km toimintasäde. Ihan samaa tasoa kuin puolet halvemmilla täyssähkäautoilla tai kaasuautoilla, joita saa 3 yhden vetypommiauton hinnalla.

        1000 km matkalle riittää 3 tankkausta. Sitten kun niitä tankkausasemia on tarpeeksi ja ne sattuvat toimimaan. Teknavin testissä vetypommiautolla päästiin kahdella tankkauksella 800 km ja loppumatka kätevästi hinausautokyydillä, kun eteen sattui rikkinäinen tankkausasema. Näin Ruotsissa.

        https://teknavi.fi/ilmio/tuhat-kilometria-tanskasta-suomeen-vetyautolla-tatako-on-tulevaisuus/

        Suomessa, kuten muuallakin maaimassa, oil kova vetykiima jo vuosituhannen alussa. Tämän nykyiset vetykiimailijat haluavat unohtaa, koska mahalaskuun sekin kiima päättyi. Vetybusseja hankittiin muutamaan kaupunkiin, mutta ne kokeilut hiipuivat ja nyt kiimailijat intoilevat suuresti vedyn maailmanvalloitusta, kun jo toistamiseen tuhlataan verovaroja uusiin kokeiluihin.

        Suomeenkin rakennettiin 2 vedyn tankkausasemaa ja täällä pyöri 2 esittelyautoa. 0 henkilöautoa ja 0 vetybussia saatiin kaupaksi. Tankkausasemat on poistettu käytöstä.

        Teknavin koeajosta paljastui, ettei tollolootan vetypommiautoa saatu kunnolla tankattua Suomessakaan, vaikka tuohon aikaan ainakin toinen tankkausasema oli vielä toimintakuntoinen. Kas kun se tankkausasema oli tarkoitettu raskaalle kalustolle eli siitä sai vetyä 350 bar paineella. Henkilöautoissa käytetään 700 bar painetta. Taas yksi pikkuseikka, jonka vetyhönöt sivuuttavat. Useamman miljoonan euroa kpl maksavia tankkausasemia pitää olla kahta eri lajia - raskas kalusto ja henkilöautot erikseen.

        Onneksi Suomessa on päätetty maksaa oppirahat vain kertaalleen. Vetyyn ei enää lähdetä rahaa tuhlaamaan eikä vety liikennepolttoaineena sisälly vuoteen 2045 ulottuvaan "liikenteen tiekartta" suunnitelmaan.

        BTW ei mene huihaillakaan hyvin. Etelä-Koreassa, kuten kaikkialla muuallakin, vedyn kanssa pelleily on raskaasti tappiollista eli täysin valtion tukien varassa. Lisäksi paikalliset asukkaat ovat alkaneet vastustamaan vetypommiasemien rakentamista lähistölle räjähdysvaaran vuoksi.

        https://www.reuters.com/article/us-autos-hydrogen-southkorea-insight-idUSKBN1W936A

        Huoli ei ole turha, onhan muutaman viime vuoden aikana Norjassa räjähtänyt tankkausasema ja USA:ssa 2 vedyn tuotantolaitosta. USA:ssa on näiden räjähdysten vuoksi ollut pulaa polttoaineesta ja joillain alueella autot sen vuoksi kuukausia seisonnassa. Näkyy nyt hintojen romahduksena - 3 vuotiata autoja myydään käytettyinä -70 % hintaan. Arvo on laskenut näissä 30 % vuodessa.

        "Etelä-Koreassa, kuten kaikkialla muuallakin, vedyn kanssa pelleily on raskaasti tappiollista eli täysin valtion tukien varassa. "

        Täysin normaalia teollisen toiminnan syklisyyttä, jossa osassa uusia suuria hankkeita budjetoidaan hankkeen alkusyklin tappiovuodet, kunnes toiminnasta tulee pidemmällä aikajänteellä taloudellisesti kannattavaa ja voitollista.

        Näin oli hyvin pitkään mm. hybridien suhteen joita valmistettiin ja myytiin kauan tappiolla.

        Ensimmäiset hybridit tulivat markkinoille noin parisen kymmentä vuotta sitten ja vasta nyt ne ovat alkaneet lyödä läpi ja tämäkin poliittisen jyräyksen auttamana.


    • Anonyymi

      Mainiota todellakin. Vetyauto on ehdottomasti järkevin.

    • Anonyymi

      Mainiota Hyundai

    • Anonyymi

      Aivan upeanmahtavaa

    • Anonyymi

      Ihan mahtava juttu

    • Anonyymi

      Minullakin on kotona tyhjiä viinapulloja, pitäisi vain jostain saada niihin viinaa, mutta kun en saa. Mutta onneksi on niitä pulloja.

    • Anonyymi

      Kyllä se näin on että vetyauto on paras.

    • Anonyymi

      Sanoisin että suorastaan upeaa

    • Anonyymi

      No onpa Hyundailla hienoja vetyautoja

      • Anonyymi

        No niin tosiaan on.


    • Anonyymi

      Varsin hyvä artikkeli

    • Anonyymi

      onpa otto hukannu moottorin

    • Anonyymi

      Kuulostaa todella hyvältä

    • Anonyymi

      Huikeista huikeinta.

    • Anonyymi

      Hyvä uutinen jälleen

    • Anonyymi

      Hyvä juttu

    • Anonyymi

      Minulla oli joskus Hyundai Pony 1.5 automaatti

    • Anonyymi

      Kerrassaan mainiota

    • Anonyymi

      Kerrassaan mainiota että Hyundai myös heittää pyyhkeen kehään ja Toyota myös sen tunnustaa:

      On huomautettu, että vetyyn liittyvä teknologia ei ole vielä tarpeeksi kypsä puhumaan vetytaloudesta ja vihreästä vedystä, ei vain Hyundai Motorin teknologisesta ongelmasta. On huomautettu, että erittäin puhdasta vetyä on hankittava edullisesti, jotta vetyinfrastruktuuria ja markkinoitavuutta voidaan laajentaa, mutta se ei ole mahdollista nykytekniikalla. Lee Hang-gu, Korean autotutkimusinstituutin tutkija, sanoi: "Jopa Toyota, joka on turvannut vetyautoteknologian, ennustaa vetyautomarkkinoiden olevan noin 3 % maailmanlaajuisista automarkkinoista vuoteen 2030 mennessä".

      https://thekoreancarblog-com.translate.goog/2021/12/28/genesis-hydrogen-car-development-halted/?fbclid=IwAR20sM5e3ULdQeXvq-pUGq-L5qQ6PtDZCSPKZw_bL0Jh3WwILKibWrtlU-Y&_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi

    • Anonyymi

      Kyllä vain

    • Anonyymi

      Huikeaa

    • Anonyymi

      Mainiota kertakaikkiaan

    • Anonyymi

      Hyvä homma

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      78
      4055
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      3072
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      26
      3055
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2858
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      24
      2814
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      42
      2543
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      309
      2478
    8. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      227
      2156
    9. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      2007
    10. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      45
      1987
    Aihe