Polttokennoautojen läpimurto on jo lähellä.
https://www.hyundai.fi/vety/
Hyundai ja vety
41
776
Vastaukset
- Anonyymi
Hyundai ja Toyota ovat edelläkävijöitä.
- Anonyymi
Nimenomaan...
- Anonyymi
Vuonna 2023 Hyundai tuo markkinoille päivitetyn Nexo-vetyauton sekä vielä nimeämättömän vetykäyttöisen monikäyttöajoneuvon.
Lisäksi Hyundai aikoo myös tuoda vuoden 2025 jälkeen markkinoille ison polttokennolla toimivan katumaasturin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vuonna 2023 Hyundai tuo markkinoille päivitetyn Nexo-vetyauton sekä vielä nimeämättömän vetykäyttöisen monikäyttöajoneuvon.
Lisäksi Hyundai aikoo myös tuoda vuoden 2025 jälkeen markkinoille ison polttokennolla toimivan katumaasturin.Tuo päivitys siirtyi parilla vuodella eteenpäin.
- Anonyymi
Aika mainiota luettavaa
- Anonyymi
No on kyllä
- Anonyymi
No niin on
- Anonyymi
Myös Land Rover kehittää polttokennoteknologiaa.
https://www.motortrend.com/news/land-rover-hydrogen-fuel-cell-defender-prototype/ - Anonyymi
Hieno suoritus!
- Anonyymi
Onneksi olkoon. Ennen ostohousujen pukemista kiinnostaisi tietää, että mitä polttokennoauton pitäminen maksaa. Lähinnä ne pakolliset huollot, että mitä pitää vaihtaa ja millä kilsoilla?
Kaasusäiliöiden käyttöikä ja mitä niiden vaihto maksaa?
Itse polttokennon vaihtoikä ja mitä se maksaa? Ei meinaan selviä sitten kirveelläkään, yhtään mistään ei edes ulkomaisilta sivustoilta tai sitten en osaa vain etsiä sopivilla hakusanoilla.
Jossain tuota pitää voida tankata, onneksi range on aika kovaa tasoa, kuten ikävä kyllä varmaan hintakin ollee vähintään halvimman Teslan tasoa. - Anonyymi
Ihan huikaisevan mahtavaa
- Anonyymi
Veit sanat suustani
- Anonyymi
Minäkin aloitan aamuni huikealla vetypuurolla, kyllä lähtee!
- Anonyymi
Pieniä ongelmia on vielä edessä, ettei vaan olisi liian suuria?
https://www.is.fi/autot/art-2000008219276.html- Anonyymi
Kyllä vetypommiautolla pääsee sitten kun maahamme on rakennettu 1000 tankkauasemaa hintaan 4,5 miljoonaa euroa kappale. Vrt miten Saksassa on käytetty satoja miljoonia EU rahaa 90 tankkausaseman rakentamiseen. Ja tästä huolimatta vetypommiautoja ei sielä mene kaupaksi - myyntimäärät jotain satoja/vuosi.... maassa, jonka autokanta yli 60 miljoonaa autoa.
Etelä-Koreaan on rakennettu 2 M€ hintaisia halpisasemia, joiden kapasiteetti on vain 100 autoa vuorokaudessa... vaikka näillä asemilla on 2 tankkauspistettä. Näillä asemilla pitäisi odotella puolisen tuntia edellisen tankkaajan jäljiltä, jotta asema kerkiää pumputella paineet ylös - muutoin saa autoon vajaan tankillisen. Siis kovin vähän, kun vetypommiautoissa tankkiin mahtuu parhaimmillaankin 5 kg ja kulutus oli teknavin testin mukaan 1,2-1,5 kg/100 km taajamapyörityksessä. 330-400 km toimintasäde. Ihan samaa tasoa kuin puolet halvemmilla täyssähkäautoilla tai kaasuautoilla, joita saa 3 yhden vetypommiauton hinnalla.
1000 km matkalle riittää 3 tankkausta. Sitten kun niitä tankkausasemia on tarpeeksi ja ne sattuvat toimimaan. Teknavin testissä vetypommiautolla päästiin kahdella tankkauksella 800 km ja loppumatka kätevästi hinausautokyydillä, kun eteen sattui rikkinäinen tankkausasema. Näin Ruotsissa.
https://teknavi.fi/ilmio/tuhat-kilometria-tanskasta-suomeen-vetyautolla-tatako-on-tulevaisuus/
Suomessa, kuten muuallakin maaimassa, oil kova vetykiima jo vuosituhannen alussa. Tämän nykyiset vetykiimailijat haluavat unohtaa, koska mahalaskuun sekin kiima päättyi. Vetybusseja hankittiin muutamaan kaupunkiin, mutta ne kokeilut hiipuivat ja nyt kiimailijat intoilevat suuresti vedyn maailmanvalloitusta, kun jo toistamiseen tuhlataan verovaroja uusiin kokeiluihin.
Suomeenkin rakennettiin 2 vedyn tankkausasemaa ja täällä pyöri 2 esittelyautoa. 0 henkilöautoa ja 0 vetybussia saatiin kaupaksi. Tankkausasemat on poistettu käytöstä.
Teknavin koeajosta paljastui, ettei tollolootan vetypommiautoa saatu kunnolla tankattua Suomessakaan, vaikka tuohon aikaan ainakin toinen tankkausasema oli vielä toimintakuntoinen. Kas kun se tankkausasema oli tarkoitettu raskaalle kalustolle eli siitä sai vetyä 350 bar paineella. Henkilöautoissa käytetään 700 bar painetta. Taas yksi pikkuseikka, jonka vetyhönöt sivuuttavat. Useamman miljoonan euroa kpl maksavia tankkausasemia pitää olla kahta eri lajia - raskas kalusto ja henkilöautot erikseen.
Onneksi Suomessa on päätetty maksaa oppirahat vain kertaalleen. Vetyyn ei enää lähdetä rahaa tuhlaamaan eikä vety liikennepolttoaineena sisälly vuoteen 2045 ulottuvaan "liikenteen tiekartta" suunnitelmaan.
BTW ei mene huihaillakaan hyvin. Etelä-Koreassa, kuten kaikkialla muuallakin, vedyn kanssa pelleily on raskaasti tappiollista eli täysin valtion tukien varassa. Lisäksi paikalliset asukkaat ovat alkaneet vastustamaan vetypommiasemien rakentamista lähistölle räjähdysvaaran vuoksi.
https://www.reuters.com/article/us-autos-hydrogen-southkorea-insight-idUSKBN1W936A
Huoli ei ole turha, onhan muutaman viime vuoden aikana Norjassa räjähtänyt tankkausasema ja USA:ssa 2 vedyn tuotantolaitosta. USA:ssa on näiden räjähdysten vuoksi ollut pulaa polttoaineesta ja joillain alueella autot sen vuoksi kuukausia seisonnassa. Näkyy nyt hintojen romahduksena - 3 vuotiata autoja myydään käytettyinä -70 % hintaan. Arvo on laskenut näissä 30 % vuodessa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä vetypommiautolla pääsee sitten kun maahamme on rakennettu 1000 tankkauasemaa hintaan 4,5 miljoonaa euroa kappale. Vrt miten Saksassa on käytetty satoja miljoonia EU rahaa 90 tankkausaseman rakentamiseen. Ja tästä huolimatta vetypommiautoja ei sielä mene kaupaksi - myyntimäärät jotain satoja/vuosi.... maassa, jonka autokanta yli 60 miljoonaa autoa.
Etelä-Koreaan on rakennettu 2 M€ hintaisia halpisasemia, joiden kapasiteetti on vain 100 autoa vuorokaudessa... vaikka näillä asemilla on 2 tankkauspistettä. Näillä asemilla pitäisi odotella puolisen tuntia edellisen tankkaajan jäljiltä, jotta asema kerkiää pumputella paineet ylös - muutoin saa autoon vajaan tankillisen. Siis kovin vähän, kun vetypommiautoissa tankkiin mahtuu parhaimmillaankin 5 kg ja kulutus oli teknavin testin mukaan 1,2-1,5 kg/100 km taajamapyörityksessä. 330-400 km toimintasäde. Ihan samaa tasoa kuin puolet halvemmilla täyssähkäautoilla tai kaasuautoilla, joita saa 3 yhden vetypommiauton hinnalla.
1000 km matkalle riittää 3 tankkausta. Sitten kun niitä tankkausasemia on tarpeeksi ja ne sattuvat toimimaan. Teknavin testissä vetypommiautolla päästiin kahdella tankkauksella 800 km ja loppumatka kätevästi hinausautokyydillä, kun eteen sattui rikkinäinen tankkausasema. Näin Ruotsissa.
https://teknavi.fi/ilmio/tuhat-kilometria-tanskasta-suomeen-vetyautolla-tatako-on-tulevaisuus/
Suomessa, kuten muuallakin maaimassa, oil kova vetykiima jo vuosituhannen alussa. Tämän nykyiset vetykiimailijat haluavat unohtaa, koska mahalaskuun sekin kiima päättyi. Vetybusseja hankittiin muutamaan kaupunkiin, mutta ne kokeilut hiipuivat ja nyt kiimailijat intoilevat suuresti vedyn maailmanvalloitusta, kun jo toistamiseen tuhlataan verovaroja uusiin kokeiluihin.
Suomeenkin rakennettiin 2 vedyn tankkausasemaa ja täällä pyöri 2 esittelyautoa. 0 henkilöautoa ja 0 vetybussia saatiin kaupaksi. Tankkausasemat on poistettu käytöstä.
Teknavin koeajosta paljastui, ettei tollolootan vetypommiautoa saatu kunnolla tankattua Suomessakaan, vaikka tuohon aikaan ainakin toinen tankkausasema oli vielä toimintakuntoinen. Kas kun se tankkausasema oli tarkoitettu raskaalle kalustolle eli siitä sai vetyä 350 bar paineella. Henkilöautoissa käytetään 700 bar painetta. Taas yksi pikkuseikka, jonka vetyhönöt sivuuttavat. Useamman miljoonan euroa kpl maksavia tankkausasemia pitää olla kahta eri lajia - raskas kalusto ja henkilöautot erikseen.
Onneksi Suomessa on päätetty maksaa oppirahat vain kertaalleen. Vetyyn ei enää lähdetä rahaa tuhlaamaan eikä vety liikennepolttoaineena sisälly vuoteen 2045 ulottuvaan "liikenteen tiekartta" suunnitelmaan.
BTW ei mene huihaillakaan hyvin. Etelä-Koreassa, kuten kaikkialla muuallakin, vedyn kanssa pelleily on raskaasti tappiollista eli täysin valtion tukien varassa. Lisäksi paikalliset asukkaat ovat alkaneet vastustamaan vetypommiasemien rakentamista lähistölle räjähdysvaaran vuoksi.
https://www.reuters.com/article/us-autos-hydrogen-southkorea-insight-idUSKBN1W936A
Huoli ei ole turha, onhan muutaman viime vuoden aikana Norjassa räjähtänyt tankkausasema ja USA:ssa 2 vedyn tuotantolaitosta. USA:ssa on näiden räjähdysten vuoksi ollut pulaa polttoaineesta ja joillain alueella autot sen vuoksi kuukausia seisonnassa. Näkyy nyt hintojen romahduksena - 3 vuotiata autoja myydään käytettyinä -70 % hintaan. Arvo on laskenut näissä 30 % vuodessa."Etelä-Koreassa, kuten kaikkialla muuallakin, vedyn kanssa pelleily on raskaasti tappiollista eli täysin valtion tukien varassa. "
Täysin normaalia teollisen toiminnan syklisyyttä, jossa osassa uusia suuria hankkeita budjetoidaan hankkeen alkusyklin tappiovuodet, kunnes toiminnasta tulee pidemmällä aikajänteellä taloudellisesti kannattavaa ja voitollista.
Näin oli hyvin pitkään mm. hybridien suhteen joita valmistettiin ja myytiin kauan tappiolla.
Ensimmäiset hybridit tulivat markkinoille noin parisen kymmentä vuotta sitten ja vasta nyt ne ovat alkaneet lyödä läpi ja tämäkin poliittisen jyräyksen auttamana.
- Anonyymi
Mainiota todellakin. Vetyauto on ehdottomasti järkevin.
- Anonyymi
Mainiota Hyundai
- Anonyymi
Aivan upeanmahtavaa
- Anonyymi
Ihan mahtava juttu
- Anonyymi
Minullakin on kotona tyhjiä viinapulloja, pitäisi vain jostain saada niihin viinaa, mutta kun en saa. Mutta onneksi on niitä pulloja.
- Anonyymi
Kyllä se näin on että vetyauto on paras.
- Anonyymi
Sanoisin että suorastaan upeaa
- Anonyymi
No onpa Hyundailla hienoja vetyautoja
- Anonyymi
No niin tosiaan on.
- Anonyymi
Varsin hyvä artikkeli
- Anonyymi
onpa otto hukannu moottorin
- Anonyymi
Kuulostaa todella hyvältä
- Anonyymi
Huikeista huikeinta.
- Anonyymi
Hyvä uutinen jälleen
- Anonyymi
Hyvä juttu
- Anonyymi
Minulla oli joskus Hyundai Pony 1.5 automaatti
- Anonyymi
Kerrassaan mainiota
- Anonyymi
Kerrassaan mainiota että Hyundai myös heittää pyyhkeen kehään ja Toyota myös sen tunnustaa:
On huomautettu, että vetyyn liittyvä teknologia ei ole vielä tarpeeksi kypsä puhumaan vetytaloudesta ja vihreästä vedystä, ei vain Hyundai Motorin teknologisesta ongelmasta. On huomautettu, että erittäin puhdasta vetyä on hankittava edullisesti, jotta vetyinfrastruktuuria ja markkinoitavuutta voidaan laajentaa, mutta se ei ole mahdollista nykytekniikalla. Lee Hang-gu, Korean autotutkimusinstituutin tutkija, sanoi: "Jopa Toyota, joka on turvannut vetyautoteknologian, ennustaa vetyautomarkkinoiden olevan noin 3 % maailmanlaajuisista automarkkinoista vuoteen 2030 mennessä".
https://thekoreancarblog-com.translate.goog/2021/12/28/genesis-hydrogen-car-development-halted/?fbclid=IwAR20sM5e3ULdQeXvq-pUGq-L5qQ6PtDZCSPKZw_bL0Jh3WwILKibWrtlU-Y&_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi - Anonyymi
Kyllä vain
- Anonyymi
Huikeaa
- Anonyymi
Mainiota kertakaikkiaan
- Anonyymi
Hyvä homma
- Anonyymi
Huihai on havainnut, että vety on kuollut hevonen eikä siitä piiskaamalla muuksi muutu.
https://www.motor1.com/news/557586/hyundai-hydrogen-development-halted/
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1384108- 892019
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap151941Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi581557Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541452Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1331405VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu1001328- 741226
- 981131
- 691063