Tampereen ratikka

Anonyymi

näyttää varsin villiltä. Osaavatko kaupunkilaiset nyt varmasti väistää tätä? Uskaltaudunko enää auton rattiin? Miten olette selvinneet kaupungissa eli Helsingissä jossa ehkä ratikka on ollut jo aiemmin?

73

166

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Väistetäänkö ratikkaa oikealta vai vasemmalta?

      • Ihan jo terve järki sanoo, että ratikkaa väistetään, tuli se mistä tahansa.

        Ainakin Stadissa joka risteyksessä joissa ratikka kulkee, on myös liikennevalot. Liikennevalojen mukaan siis mennään.


      • JustJust kirjoitti:

        Ihan jo terve järki sanoo, että ratikkaa väistetään, tuli se mistä tahansa.

        Ainakin Stadissa joka risteyksessä joissa ratikka kulkee, on myös liikennevalot. Liikennevalojen mukaan siis mennään.

        Ai mut nyt täytyy kyllä tunnustaa, etten ole yhtään varma osaavatko tamperelaiset liikennevaloja.


      • Anonyymi
        JustJust kirjoitti:

        Ai mut nyt täytyy kyllä tunnustaa, etten ole yhtään varma osaavatko tamperelaiset liikennevaloja.

        Ei osaa, eikä liikennevalvontakaan suju välttämättä asiallisesti.


      • JustJust kirjoitti:

        Ai mut nyt täytyy kyllä tunnustaa, etten ole yhtään varma osaavatko tamperelaiset liikennevaloja.

        Tavattoman vitsikästä! Että joku voi osatakin! Ettet vain saanut sivusta huumoriapua.


      • ånyo kirjoitti:

        Tavattoman vitsikästä! Että joku voi osatakin! Ettet vain saanut sivusta huumoriapua.

        Juu, tosta entisen kotikaupunkini naapurista Turusta.

        Tosin Turussa vasta autoilijat ovatkin pihalla. Siksi ne varmaan lopettikin aikoinaan kaupungista ratikkaliikenteen.


      • JustJust kirjoitti:

        Juu, tosta entisen kotikaupunkini naapurista Turusta.

        Tosin Turussa vasta autoilijat ovatkin pihalla. Siksi ne varmaan lopettikin aikoinaan kaupungista ratikkaliikenteen.

        Siihen aikaan, siis 70-luvulla, uskottiin koko maailmassa, että tulevaisuus on bensiini- tai dieselmoottorilla. Suurin osa Usankin ratikkaliikenteestä lopetettiin. Bussifirmat ja bussien valmistajat ostivat ratikkafirmoja vain lopettaakseen ne ja saadakseen omille tuotteilleen menekkiä.

        Tuossa huumassa lopetetiin myös Turussa ja Tukholmassa. Kuten kummassakin kaupungissa on nähty, uudelleen aloittaminen ei ole helppoa, vaikka halua on. Siitä huolimatta maailmassa on nyt voimakas ratikkabuumi. Ratikan suosiminen päättäjien keskuudessa nähdään nykyisin ilmastoystävälliseksi.


      • ånyo kirjoitti:

        Siihen aikaan, siis 70-luvulla, uskottiin koko maailmassa, että tulevaisuus on bensiini- tai dieselmoottorilla. Suurin osa Usankin ratikkaliikenteestä lopetettiin. Bussifirmat ja bussien valmistajat ostivat ratikkafirmoja vain lopettaakseen ne ja saadakseen omille tuotteilleen menekkiä.

        Tuossa huumassa lopetetiin myös Turussa ja Tukholmassa. Kuten kummassakin kaupungissa on nähty, uudelleen aloittaminen ei ole helppoa, vaikka halua on. Siitä huolimatta maailmassa on nyt voimakas ratikkabuumi. Ratikan suosiminen päättäjien keskuudessa nähdään nykyisin ilmastoystävälliseksi.

        Vissiin jokainen kaupunki joka on ratikkaliikenteen aikoinaan lopettanut, katuu sitä syvästi.

        Ne jotka eivät ole lopettaneet, laajentavat sitä nyt kovalla tohinalla. Helsinki esim.
        Onhan se laajantaminenkin työlästä, mutta helpompaa kuin tyhjästä aloitus.

        Kyllä mä luulen että kun 20 vuoden päästä tamperelaisilta kysyttäisiin pitäiskö ratikasta luopua, niin ei taitaisi tulla montaa ääntä luopumisen puolesta. Huomaavat kyseisen liikennevälineen erinomaisuuden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei osaa, eikä liikennevalvontakaan suju välttämättä asiallisesti.

        Mutta tälle löytyy varmasti joku pätevä selitys tai jos ei löydy, niin käytetään yhteiskunnan varoja surutta putsaamaan ryvettyneet kasvot❤️


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Siellä on kuulemma ihan koulutetut ammattikuljettajat, jotka niitä ratikoita käyttävät. Muiden ihmisten ei tarvitse kuin istua kyydissä.

      • Anonyymi

        Onko ohjaamossa jarrut ja ratti myös?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Onko ohjaamossa jarrut ja ratti myös?

        Tampereen ratikasta en tiedä, mutta Stadissa ratikoissa on tietty jarrut ja kaasu, mutta ratin sijasta on sellainen kahva vain. Katsos kun ei spåraa tarvi silleen ohjata ku autoa. Riittää että viisaa vaihdekohdassa että mille raiteelle mennään.


      • Anonyymi
        JustJust kirjoitti:

        Tampereen ratikasta en tiedä, mutta Stadissa ratikoissa on tietty jarrut ja kaasu, mutta ratin sijasta on sellainen kahva vain. Katsos kun ei spåraa tarvi silleen ohjata ku autoa. Riittää että viisaa vaihdekohdassa että mille raiteelle mennään.

        Ehkä huojentuisin jos saisin käydä ohjaamossa katsomassa jarrupedaalin.


    • Anonyymi

      Tämän kanssa ollaan vielä pulassa.

      • Anonyymi

        Auts töks töks


    • Anonyymi

      Vai ihanko itsenne kanssa?

    • Anonyymi

      Viekää ratikka pois. Tätä ei pyydetty. Kuka tämän toi? Isomman oikeudella se voi mennä yli.

      • Anonyymi

        Ei kannata äänestää sellaisten hankkeiden puolesta joiden takana ei seiso loppuun asti vaan täytyy tulla tänne makkaberilla tavalla poraamaan kuin paraskin uhri ja edelleen samalla ylemmyyden otteella, että joo kukaan muu ei ymmärrä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kannata äänestää sellaisten hankkeiden puolesta joiden takana ei seiso loppuun asti vaan täytyy tulla tänne makkaberilla tavalla poraamaan kuin paraskin uhri ja edelleen samalla ylemmyyden otteella, että joo kukaan muu ei ymmärrä

        Vastustin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vastustin.

        Musta raideliikenne on kyllä järkevin joukkoliikennemuoto kaupungissa(kin). Ainoa ongelma on sen järkyttävän kalliit perustamiskustannukset. Tietysti raideliikennettä täydentämään tarvitaan myös kumipyöräliikennettä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vastustin.

        Samoin, vastustin. Täysin turha vekotin, kun sähköbussit on keksitty. Ne rahat olisi ja laajennusrahat voitaisiin käyttää vanhusten olojen parantamiseen laitoksissa, ettei tarvitsisi morfiinilla tappaa turhia ihmisiä pois yhteiskunnan varoja kuluttamasta tai leipäjonojen poistamiseen.
        Tai sitten olisi tehty tulevaisuuden yksiraiteinen ilmaan, joka olisi ollut nopea, eikä häirinnyt maan päällä. Ratikka on käsittääkseni hitaampi kuin bussi, jopa.


    • Joskus oon tampereella asunu. Ja tätä ratilkka asiaa on pedattu tosi pitkään. Tampereen joukkoliikenne perustu ennen haitaribusseihin. Ja yht äkkiä sanottiin että ne haitaribussit on huonoja ja niistä pitää äkkiä päästa eroon. 2014 haitari bussit katos yllättäen. Ja yks kaveri oli nähny niitä mallorcalla. Eli bussit oli vielä tätsin toimivia, mutta niistä piti päästä eroon että saadaan joukkoliikenne kaaokseen ja sitten ratikalla sen vois pelastaa. Ratikan rakennus sitten alko, mutta joukkoliikenne oli kaaoksessa ja hätäpäissään ostivat pari arlandan vanhaa haitaribussia ja ne liikennöi viime kevääseen asti. En mä ratikka mitenkä vastusta, mutta ois tän voinu toisinkin hoitaa ja haitaribussi on sentäs tampereen kulttuuria.

      • Anonyymi

        Ratikka ei käy Tampereelle. Mursi jonkin vanhan idyllin. Ei oo kaupunki enää entisensä…


    • Ja on noi ratikat arvaamattomia. Joskus 90 luvulla kävelin kaikessa rauhassa mannerheimintiellä. Kun yht äkkiä alko kuuluun pirinää. Ja katoin niin sellanen vanha vihree yks lamppunen ratikka tuli suoraan kohti. Äkkiä hyppäsin eteenpäin ja selvisin alta pois. Niin seuraavaksi alko kiliseen toisesta suunnasta ja sieltä tuli se neliskanrtinen ratikka, sillon niissä ei vielä ollu sitä väliosaa ja ne oli oransseja, niin suoraan kohti. Ja tästä selvisin vielä täpärämmin.

      • Maalaisten on parempi pysyä vaan siellä peltojen keskellä :D


      • Anonyymi
        JustJust kirjoitti:

        Maalaisten on parempi pysyä vaan siellä peltojen keskellä :D

        Mielellään!!!


    • Anonyymi

      Turku sentään oli joskus fiksu ja purki ratikan. Tampere tuhosi koko keskustan ja samalla ajoi kaikki yritykset laitakapungille, että vihervasemmistolaiset pääsisi kätevästi hervannasta lattekahvilaansa.

      • Anonyymi

        Yrittikö Turussakin olla ratikka???
        No joo fiksua oli!


      • Anonyymi

        Pilataan mikä vaan ehditään. :(




      • Anonyymi

      • Anonyymi
        JustJust kirjoitti:

        Suomessa oli kolmaskin kaupunki jossa oli ratikka. En ole varma onko siellä enää.

        Ja se oli?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ja se oli?

        Viipuri tietysti.



      • Anonyymi
        JustJust kirjoitti:

        Viipuri tietysti.

        Siis omg kui vanhaa jengii tääl hengaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis omg kui vanhaa jengii tääl hengaa?

        Porukka on saanut täällä 1. rokotteen tammikuussa 2021. Siitä voit laskea. Verrokkina, että 4-kymppiset alkoivat saamaan sitä vasta heinäkuussa 2021.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Siis omg kui vanhaa jengii tääl hengaa?

        Et kai sä nyt kuvittele et mä henkilökohtaisesti muistaisin Viipurin ratikat?
        Mut kyllähän kaikkien nyt pitää historiasta tuon verran silti tietää. Mä tiedän paljon vanhempiakin historiallisia asioita.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Porukka on saanut täällä 1. rokotteen tammikuussa 2021. Siitä voit laskea. Verrokkina, että 4-kymppiset alkoivat saamaan sitä vasta heinäkuussa 2021.

        Mä sain ekan piikin vasta huhtikuun lopussa. Kakkosen heinäkuun lopussa.

        Meillä alko 40-kymppiset saamaan piikin toukokuun alussa. Et noi sun päivämäärät ei nyt välttämättä joka paikkakunnalla ole ihan samat.


      • Anonyymi
        JustJust kirjoitti:

        Et kai sä nyt kuvittele et mä henkilökohtaisesti muistaisin Viipurin ratikat?
        Mut kyllähän kaikkien nyt pitää historiasta tuon verran silti tietää. Mä tiedän paljon vanhempiakin historiallisia asioita.

        Viipurissa olet asunut


      • Anonyymi
        JustJust kirjoitti:

        Mä sain ekan piikin vasta huhtikuun lopussa. Kakkosen heinäkuun lopussa.

        Meillä alko 40-kymppiset saamaan piikin toukokuun alussa. Et noi sun päivämäärät ei nyt välttämättä joka paikkakunnalla ole ihan samat.

        Siis sä oot saletist vanha gubbe omg


      • Anonyymi kirjoitti:

        Viipurissa olet asunut

        En oo edes käyny siellä.


      • Anonyymi
        JustJust kirjoitti:

        En oo edes käyny siellä.

        Liian varmasti tuli tuo ratikka


      • Anonyymi kirjoitti:

        Liian varmasti tuli tuo ratikka

        Olenhan mä nyt dokumenttaja katellut telkkarista. Mm. historiadokkareita, Suomen historiaakin, ja siinä Viipuri oli myös aika merkittävässä osassa 1900 alkupuoliskolla.

        Hehe, mä luulen että siellä taas huutelee jonne, joka ei tiennyt Viipurin olleen joskus suomalainen kaupunki.


      • Anonyymi
        JustJust kirjoitti:

        Olenhan mä nyt dokumenttaja katellut telkkarista. Mm. historiadokkareita, Suomen historiaakin, ja siinä Viipuri oli myös aika merkittävässä osassa 1900 alkupuoliskolla.

        Hehe, mä luulen että siellä taas huutelee jonne, joka ei tiennyt Viipurin olleen joskus suomalainen kaupunki.

        Kyl mä tiedän. Ukki oli rintamalla kovissa taisteluissa. Mä luulin, et ootte sit samaa ikäluokkaa


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyl mä tiedän. Ukki oli rintamalla kovissa taisteluissa. Mä luulin, et ootte sit samaa ikäluokkaa

        Mun tyttäreni ei ole vielä edes täysi-ikäinen.
        No juu tiiän jotkut miehet saa lapsia vielä kasikymppisenä, mutta kerrotaan nyt ettei mun lapseni äiti ole musta ku pari vuotta nuorempi.

        Siit voit vähäån päätellä ikäluokkaa.


    • Anonyymi

      Kuka on onnellinen ratikasta, ilmoittautukoon.

      • En tunnustaudu tamperelaiseksi.

        Helsingissä asuessani käytin kyllä kaikkein mieluiten ratikkaa tai metroa. Kaikkein mukavimmat matkustusvälineet.


    • Anonyymi

      Ratikat on naisille, lapsille ja homoille. Heteromies ajaa toki omalla autolla.

      • Anonyymi

        Autosta ei luovuta!


    • Anonyymi

      Mjoo

      Kaikki stadilaiset pitää teille peukkuja.

      😁

      • Anonyymi

        Ei tässä tiedä yhtään miten käy.


    • Anonyymi

      No oikeat kaupunkilaiset (eli keskustalaiset) varmaan pärjää.

      Mutta entäs me maalaiset tässä kaupungin kyljessä? Kohta enää osaa autolla kaupunkiin mennä pistäytymään, kun on niin vaikeaksi tehty autoilu. Ei ne halua sinne maalaisia autoineen.

      Samoin lähiöiden bussiasiakkaat kiroaa, kun järkevät suorat linjat keskustaan on lakkautettu. Jos et asu ratikkalinjan varrella, niin vaihtele siinä sitten bussista ratikkaan. Matkat ja matka-ajat piteni monilla. Takaisin päin onkin kiva tulla kolmen täyden ostoskassin kanssa ja vaihdella kulkupelistä toiseen. Ennen pääsi suoraan bussilla.

      Kyllä Tamperelaisten olisi kannattanut huomioida, että on maalaiskaupunki keskellä maaseutua.

      Ja jos nykyaikaista imagoa halutaan, niin joku ilmassa oleva monorail sitten. Halvemmalla olisivat saaneet imagon kunnon sähköbusseilla ja järkevät reititkin olisi voitu säilyttää. Lisäksi ei lyö kaupungin rakennetta lukkoon jatkokehityksen kannalta.

      • Juu, sillon kun mä asuin tampereella, niin mä asuin just haitaribussireitin varrella, niin haitaribussilla pääs tosi hyvin kaikkialle. Että siitä tuli ongelmia kun haitaribussit poistettiin. Että se siinä on se päällimmäinen syy eikä niin kään se ratikka. Samahan kävi siellä länsimetrossa, esim. matinkylä hyöty, mutta moni muu paikka ei. Matinkylässäkin kävi haitari bussi joskus 90-luvun alussa, mutta sitä ei varmaan 30 vuoteen oo näkyny. Muistatte Trans bussi sellanen valkonen.


      • Anonyymi

        Mjaa

        Eikös kaikissa kaupungeissa suuret marketit ole sijoittuneet kaupungin liepeille kaupungin ja maaseudun väimaastoon?

        Käsittääkseni ytimissä on vain tylsiä lattepaikkoja ja nuorille naisille segmentoituneita erikoisliikkeitä, kuten Tampereen Stockmann.

        (naurua)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mjaa

        Eikös kaikissa kaupungeissa suuret marketit ole sijoittuneet kaupungin liepeille kaupungin ja maaseudun väimaastoon?

        Käsittääkseni ytimissä on vain tylsiä lattepaikkoja ja nuorille naisille segmentoituneita erikoisliikkeitä, kuten Tampereen Stockmann.

        (naurua)

        Otan esimerkin.

        Jos tarvitsen jotain spessua, niin osoite ei ole Helsingin keskusta, vaan Vantaa.

        (hirn)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Otan esimerkin.

        Jos tarvitsen jotain spessua, niin osoite ei ole Helsingin keskusta, vaan Vantaa.

        (hirn)

        Eli siis.

        Sporan päästä ei löydy vielä mitään.

        😂


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eli siis.

        Sporan päästä ei löydy vielä mitään.

        😂

        Niin siis Stadissahan ratikka on keskustan kulkuväline. Tampereella sen pääfunktio taitaa olla vähän toinen, vaikka kyllähän se sielläkin keskustassa näyttää pari pätkää ajavan.

        Kyllä spora musta hyvin siinäkin toimii, että pääsee kätevästi lähiöistä keskustaan ja päinvastoin.

        Mut mitä teillä sanotaan ku spåra tulee? Nythän ei voi huutaa "nysse tulee", vaan on keksittävä jotain muuta. (Mikäli Tampereella koskaan on nyssessä tosissaan edes puhuttu. En tiedä ku en oo siellä ku muutamasti pikasesti kävässyt pyörähtämässä.)


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mjaa

        Eikös kaikissa kaupungeissa suuret marketit ole sijoittuneet kaupungin liepeille kaupungin ja maaseudun väimaastoon?

        Käsittääkseni ytimissä on vain tylsiä lattepaikkoja ja nuorille naisille segmentoituneita erikoisliikkeitä, kuten Tampereen Stockmann.

        (naurua)

        Mutta matinkylään tuli iso-omena ja sinne cittari ja maxi. Ja ennen jo metroo. Että voi suuri marketti olla ihan asutuksen keskellä.


      • JeroP kirjoitti:

        Mutta matinkylään tuli iso-omena ja sinne cittari ja maxi. Ja ennen jo metroo. Että voi suuri marketti olla ihan asutuksen keskellä.

        Niin jos se asutus itsessään on rakennettu jonnekin hevonvittuun, kauas kaupungista.

        Espoohan ei mun mielestäni ole edes kaupunki, se on vain kerrostalokeskittymiä siellä täällä peltojen keskellä.


      • Anonyymi
        JustJust kirjoitti:

        Niin siis Stadissahan ratikka on keskustan kulkuväline. Tampereella sen pääfunktio taitaa olla vähän toinen, vaikka kyllähän se sielläkin keskustassa näyttää pari pätkää ajavan.

        Kyllä spora musta hyvin siinäkin toimii, että pääsee kätevästi lähiöistä keskustaan ja päinvastoin.

        Mut mitä teillä sanotaan ku spåra tulee? Nythän ei voi huutaa "nysse tulee", vaan on keksittävä jotain muuta. (Mikäli Tampereella koskaan on nyssessä tosissaan edes puhuttu. En tiedä ku en oo siellä ku muutamasti pikasesti kävässyt pyörähtämässä.)

        Mjoo

        Spora on Rasse.

        (naurua)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mjoo

        Spora on Rasse.

        (naurua)

        Öm...

        Unohtui tuo oleellisin, eli pointti.

        Katsokaas kun mitään ei saa sieltä, missä keskusta on. Kaikki haluavat asua keskustassa, mutta kenelläkään ei ole varaa myydä siellä mitään erikoisempaa, koska vuokrat ovat tähtitieteellisiä (liiketoimintaa ajatellen). Tämän vuoksi käy niin kuin käy kaikkialla maailman suurkaupungeissa: Ne autioituvat.

        (hirn)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mjoo

        Spora on Rasse.

        (naurua)

        Siis onks meillä Tampereella nyt metro vai ratikka täh? Kuis nää sit niinku eroo?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis onks meillä Tampereella nyt metro vai ratikka täh? Kuis nää sit niinku eroo?

        Nopeudessa. Kyllä Tampereelle metronkin jo helposti saisi, kun valmiiksi on kaivettu reikäjuusto Tampereen alle.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Siis onks meillä Tampereella nyt metro vai ratikka täh? Kuis nää sit niinku eroo?

        Metrossa ei ole tasoristeyksiä, vaan se on rakennettu pääsääntöisesti eritasoiseksi maanalaiseksi radaksi tai ilmaradaksi.
        Lisäksi ratikoissa on sähkönsyöttö on yleensä hoidettu yläpuolella olevilla sähköjohdoilla (kuten trollikoissakin).


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Ei viimeinen…


      • Taitaa kyllä tosiaan olla niin ettei maalaiset osaa ajaa muuta kuin traktoria. Harmi kun ne niilläkin tunkee välillä ihmisten käyttämille autoteille.

        Myymäläautot takaisin maaseudulle, ettei naateilla olisi mitään syytä tulla sotkemaan kaupungin liikennettä.


    • Anonyymi

      Onko tuolla vihamielisiä teinityttö-jengejä, jotka hyökkäävät kimppuun jos heille sanoo: olette erittäin kauniita enkä haluaisi teitä häiritä mutta tarvitsisin hieman opastusta tässä kaupungissa kun pitäisi päästä erääseen paikkaan tietäisittekö?

      • Anonyymi

        Ratikkaa pitää varoa. Se tulee lujaa.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Romaanien ammuskelu

      Romaanit vähän ammuskeli härmän häjy,osu sivullisiin,ja nyt nää romanit ihmettelee miksi heitä ei päästetä ravintoloihin
      Seinäjoki
      189
      3638
    2. Onneksi olkoon sait mut vittuuntumaan

      Sapettanu koko helvetin päivän.
      Ikävä
      63
      2892
    3. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      83
      2732
    4. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      40
      2209
    5. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      81
      2017
    6. Mitä sitten ikinä teetkin

      Mun on aika mennä J mies. Olen ollut niin tyhmä. Kaikkea mukavaa elämääsi edelleen toivotan ja ihanaa elämän jatkoa. Mei
      Ikävä
      44
      1657
    7. Saanko selityksen?

      Mikä minus oli vialla? Ulkonäkö, teinkö jotain väärin, sanoinko jotain..? Haluisin vaa tietää :(
      Ikävä
      65
      1615
    8. Mies mistä oikein suutuit?

      Yhtäkkiä vaan häippäsit täältä... 😢
      Ikävä
      24
      1568
    9. Kun istuit

      vierelläni penkillä, olin hetken onnellinen. Se hetki kimaltelee mieleni sopukoissa ja valvottaa öisin. Salainen kaipau
      Ikävä
      58
      1419
    10. Pakotteet purevat

      Asiallinen artikkeli Helsingin Sanomissa miten pakotteet purevat Venäjään. Kulutusjuhlat, ei työttömyyttä, elintason nou
      NATO
      187
      1321
    Aihe