Vietin eilen 2½ tuntia metsässä koiran kanssa ja keräsin sieniä.Tatteja on ihan mielettömästi, joita keräsin suuremmaksi osaksi. Muutaman viinihaperon 3kpl ja
kanttarelleja löysin metsäojan reunasta pajupensaikon vierestä pari suurempaa rypästä; yhteensä kuitenkin alle litran, perattuina.
Joutuivat suoraan paistinpannulle ja sienikastikkeen perustamiseen. Keitetyt perunat ja kukkakaalia, mummon hölsky kurkkuja. Siinä se illallinen yksinkertaisuudessaan, tänään olikin.
Viinihaperot annoin naapurin emännälle, jonka näin metsästä pois tullessani.
Hänellä on tasapaino vaikeuksia kuulemma kulkiessaan metsässä, kompuroi risuihin ja puiden juurakkoihin. Loukannut itsensä muutaman kerran jo metsässä; joten nykyisin ei enää käy marjastamassa tai sienestämässä. Teini-ikäiset muksunsa isänsä kanssa marjastavat, perheen marjat.
Kaikki sienistä pitävät, käykääpä hakemassa metsästä ilmaista ruokaa, nyt sienet ovat tuoreita ja niitä tosiaan löytyy... ainakin tatteja! Rouskun-rouskua en nähnyt koko kierroksellani. Eikä mustikatkaan ole kovin houkuttelevia maultaan, vaikka ovat lihoneet nyt sateiden ansiosta hieman. Joten pakasteesta osto mustikoilla mennään!
Tatti sipuli minitomaatti pitsaa teen iltapalaksi... pitkästä aikaa italialaistapitsaa, rapealla pohjalla. Emolle lämmintä juustoleipää, uunin jälkilämmössä tehtyä.
trollikka
Sieniä on syntynyt metsiin nyt näillä sateilla; joten hakekaapa ilmaista ruokaa metäst!
27
195
Vastaukset
- Anonyymi
Etelä-Savossa rouskuja löytyy. Keräsin viikonloppuna 20 litraa suolattua sientä.
On haettu, tattia on vaikka sioille syöttää. Hyvä sienivuosi tulossa ainakin niillä reunoin Pirkanmaata missä itse lorvehdin. Lisääkin haetaan jahka kerkiää.
- Anonyymi
Tatit on vaan niin haluttuja, että siellä metässä näkee lähinnä perkuujätteitä. Viime viikolla mustikanpoiminnan yhteydessä löyty muutama, jotka kuitenkin perkatessa osoittautu täysin toukan syömiksi. Kyllä kai ne italialaiset pistelee nämäki, itellä ei nyt vaan ollu niin kova herkkutatin nälkä nyt. Muutama punikkitatti ja voitatti löyty kans, niissä ei ollu toukkia. Tai ite asiassa noita punikkitatteja olis saanu niin paljon kun ois jaksanu kerätä, ne ei enää oikein näytä kelpaavan, kun kaikki halajaa noita herkkutatteja vaan. Kyllähän nekin paistettuna leivän päällä menee. Punikkitatti tahtoo vaan mustua paistettaessa ja se pitää muistaa paistaa kunnolla ettei siitä saa vatsanväänteitä. Voitatti jää valkoiseksi paistettaessakin. Noista on tapana leikata se itiöosa pois, se on sellaista höttöä joka vähän vie suutuntuman. Eilen näin muutaman karvarouskun, ehkä pitää käydä kattoon olisko niitä enempi. Niiden ryöppäys sitte oma vaivansa. Mutta sienisalaatti on ihan hyvää just noista vahvemmista rouskuista, kermaa tai smetanaa, sipulia...Ja piparkakkurouskua on metät täynnä, kangasrouskua siis. Toi menee vissiin vähän niin, että itä-Suomessa on aina käytetty rouskuja ja nuo tatit sitte olleet enemmän läntisen Suomen ruokaa, Ruottin tavan mukaista. Puolukat oli viime viikolla vielä puoliraakoja, niitä tuli pari kiloa poimittua, pitää survoo vaan ne, säilyvvät jääkaapissa. Poimia sitten kypsempiä pakastimeen.
Saa sienet kasvaa ihsn rauhassa. En kykene syömään. 🤢
Mutta mutsi taas kerää kanttarellit kiireellä pois tiedetyiltä psikoilta. Ja kai sillä on niitä joks tuutti täynnä jo edellisiltäkin vuosilta. Vähän liiankin innokas, kun taitaa olla ainoa, joka niitä syö...
- Anonyymi
interlocutrice kirjoitti:
Mutta mutsi taas kerää kanttarellit kiireellä pois tiedetyiltä psikoilta. Ja kai sillä on niitä joks tuutti täynnä jo edellisiltäkin vuosilta. Vähän liiankin innokas, kun taitaa olla ainoa, joka niitä syö...
Mä kyllä pystyn piilottamaan sieniä jauhelihan sekaan, niin ettei sieniä inhoava niitä edes havaitse. Mustaa torvisientä minäkään en pysty piilottamaan, mä käytänkin sitä lähinnä korostamaan rouskujen tai sekasienien makua voimakkaammin.
Tiedän toki ett joku henkilö saattaa olla allerginen sienille, (sienisokeri-intoleranssi) joten en taatusti tarjoile allergikoille sieniä missään muodossa. Joten jos joku sanoo tulevansa sairaaksi sienistä, niin jotain muuta löytyy luultavasti sienien tilalle.
Vaikkapa nakkeja tai ahvenia, kuhaa; niitä on aina pahanpäivän varalle pakasteena.
Meillä onneksi kaikki rakastavat sieniruokia, kastikkeita, keittoa, sienisalaattia, sieniburgereita ja murekkeita lihapullia sienillä maustettuna, jne.
Jk.
Kiitokset kaikille vastanneille, suurin osa näköjään onkin sienien käyttäjiä.
Jos huomenna ei vielä sada kaatamalla, niin teen taas ryöstöretken metsään hiukan pidemmän matkan päähän. Niitä rouskujahan mä lähden metsästämään, jotta saadaan kunnon sienisalaattiakin talvella. Suolasientä, sipulia, ripaus pippuria ja smetanaa.
trollikka
Kauniita unia kaikille, vielä kukkujille!
Lauantaina keräsin kanttarelleja, kun olin mun tätien ja ukin kanssa mummin ja ukin vanhalla mökillä retkellä (mökin pihapiiristä keräsin kanttarelleja) ja tänään tein niistä sienimuhennosta ja söin keitettyjen perunoitten kanssa.
Yhen kerran myös keräsin ruokakaupasta irtoherkkusieniä.
- Anonyymi
Nyt on paras herkkutattivuosi aikoihin. Monenmoista ruokaa niistä on tullut laitettua. Tää tattirisotto oli kyllä huippuhyvää:
https://www.uusimuusa.fi/blog/2019/9/7/maailman-paras-tattirisotto - Anonyymi
Sienet on tajuttoman hyviä, varsinkin suolasienet perunoiden ja jonkin kastikkeen kanssa. Herkkua. Ja terveellistä.
Täytyy käväistä äitylin kanssa sienestämässä. Hän kyseli jo milloin mennään. - Anonyymi
En syö sieniä en vaikka muuta ei maailmasta löytyisi.
En vain pysty.
Muistan yhden kerran kun olimme ystäväpariskunnan luona ja tarjolla oli pizzaa josta en tiennyt että sisältää myös sientä. Niinpä sitten pahaa aavistamatta söin, ja kamalan noloa ja hävettää vieläkin mutta oksennus tuli siinä ruokapöydässä!
Oksensin lautaselleni ja syliini sen sienisotkun, se tuli voimalla ylös kun maistoin mitä syön.
Jos ostan valmista wokkisekoitusta nypin aina huolellisesti sienet pois. Pyrinkin aina ostamaan sellaista jossa ei sieniä ole mutta aina ei onnstu löytämään.
En kerta kaikkiaan voi ymmärtää että sellaista syödään! Se ilmainen on kovin suhteellinen käsite. Ainahan kaikella on ns. vaihtoehtoiskustannus, eli sienestykseen käytetyn ajan ja vaivan voi käyttää johonkin muuhun. Sienten keräilyn ja perkaamisen ohella aikaa kuluu sitten hirvikärpästen nitistelyyn ja punkkitarkastuksiin. Saalista:
- herkkutatit (nuori kuusikko, jossa niukkaa aluskasvillisuutta, oli todella paljon)
- voitatit (polkujen/metsäteiden varret)
- kantarellit (hyväksi havaittu vakiopaikka, saniaisten seassa)
Kangasrouskuja oli myös noussut vkl jonkin verran. Lisää varmasti tulossa.
Jos joku pitää kärpässienistä, niin niitäkin on erityiseen runsaasti.Jos tunnistaisin syötävät sienet, niin mikä jottei.
- Anonyymi
Mjoo
Mun piti lähteä maille jo eilen, mutta huomisen vuoksi lähden vasta ylihuomenna.
Erotan mainiosti oranssin värin vihreästä.
(hihitystä)- Anonyymi
Ei niin kummallisia asioita ja ilmiöitä
Esimerkiksi nämä laajat keltavahverolinjat, joita esiintyy tarkkaan rajatuilla alueilla rantakoivikossa, ovat jokavuotisia, eivätkä ne tunnu muuttavan paikkaansa minnekään. Tämä on eräällä tavalla kummallista, sillä olen jonkinlaisessa 'käsityksessä' siitä että vain rantakivikot ovat näennäisesti muuttumattomia, ja että luonnon omat lait pakottaisivat kaiken siirtymään ja laajentumaan - ja taas toisaalla katoamaan.
Näin ei näiden neitien kanssa kuitenkaan käy. Siinä ne yhdessä pällistelevät, että missä nyt taas oltiinkaan, ennen kuin veitseni käy.
(hihitystä) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei niin kummallisia asioita ja ilmiöitä
Esimerkiksi nämä laajat keltavahverolinjat, joita esiintyy tarkkaan rajatuilla alueilla rantakoivikossa, ovat jokavuotisia, eivätkä ne tunnu muuttavan paikkaansa minnekään. Tämä on eräällä tavalla kummallista, sillä olen jonkinlaisessa 'käsityksessä' siitä että vain rantakivikot ovat näennäisesti muuttumattomia, ja että luonnon omat lait pakottaisivat kaiken siirtymään ja laajentumaan - ja taas toisaalla katoamaan.
Näin ei näiden neitien kanssa kuitenkaan käy. Siinä ne yhdessä pällistelevät, että missä nyt taas oltiinkaan, ennen kuin veitseni käy.
(hihitystä)Cuul
Sä sait tohon tollasta vipinää ja äksöniä kättä heilauttamalla. Tuli mieleen ihan intiaanihommelit.
(hihitystä)
Itse tunnen lähinnä tatit, kanttarellit ja suppilovahverot. Mutta meillä mies sienestää suurimman osan, kun muutenkin liki päivittäin metsässä rymyää. Hän sitten tunnistaa ne loputkin syötävät sienet.
Kanttarelleista teen yleensä kastikkeen, suppilovahveroista keiton ja tatteja ja muita tulee sitten ihan vaan suolattua ja paistettua voissa sipulin kera ja syötyä sellaisenaan, lisukkeena.
Lapsista toinen tykkää sienistä himona, toinen lähinnä sietää muun ruuan seassa. Itse kyllä tykkään, kunhan ei tule liikaa syötyä. Niistä kun tulee helposti mahanpuruja.- Anonyymi
Sienet ovat toisille vaikeasti sulavaa ruokaa, mutt muuten terveellisiä, jollei ole allerginen.
Löysin tänään ensimmäiset suppilovahverot... niitä on vielä vähän, mutt jos ei kovia pakkasia tule ja kosteutta riittää niin Itsenäisyyspäivän tienoille asti suppilovahverot voivat kasvaa, kuten kosteikkovahverotkin. Löysin muutamia kangasrouskujakin, niistä tattien kanssa teen sienisalaattia.
Sen verran paljon sieniä keräsin, ett osan vein suosiolla ulkovarastoon yöksi, ja huomenna jatkan tattien kuivaamista. Tuntuu ett siitä tulee iso savotta, saada suurin tateista kuivattua.
Nytkin marjakuivuri hurisee ja uunissa on jälkilämmöllä (50 astetta) kaks uunipellillistä esikuivattuja tatin viipaleita.
Mimmi pitää syöttää...
Mun päiväni loppuu nyt tähän; joten hyvää yötä jokaiselle!
trollikka
- Anonyymi
Sienet on homoille
- Anonyymi
Jos mä olen "homo", niin aika hieno homma... astun julkisuuteen yhtenä kummallisuutena; olen pienen lapsen äiti. Uskoisin hyvinkin tienaavani elantoni, vaikka viihdealalla, sehän oikein keräämällä kerää erilaisia sukupuolisuuden vaihtajia.
Mua tuskin kukaan pystyisi lyömään laudalta.
Kyllä homoillakin lapsia on, mutt kukaan heistä ei ole synnyttänyt lastaan itse.
Ja toisia lapsen saaneita " homoihin verrattavia" naisia... taas kutsutaan lesboiksi.
Joten; älä käytä lyhenteitä, jos ett tiedä niiden merkitystä!
Homo sapiens taas on nykyihminen ja meitä on moneen erikastiin kuuluvia, kaikkia en edes sulle vielä valaissut. Kattos pikkuhiljaa niin opit varmemmin hallitsemaan koko skaalan!
trollikka
- Anonyymi
Kuten eilen jo taisin mainita, olen ollut sienimetsällä tänään, 2 isoa korillista ja yks ämärillinen sieniä noukittuna tuolta saaristo alueelta eli Parainen, Nauvo ja Korppoo, sen pidemmälle en mennyt kun olin autolla liikkeellä, Norrskataan meno ois kyllä kiinnostanut, mutt vienyt tuhottomasti aikaa.
Tein aamulla aamiaisen perheelleni ja itselleni ja alustin lounaan viittävaille valmiiksi, vain hieman keittoaikaa ja ruoka oli valmis heille. Mimmille maidot pulloissa, lämmitys ja syöttö. Lihapadankin panin savipataan valmiiksi ja kehoitin lämmittämään uunin 190°c 1½h lihapata jätetään kuumaan uuniin muhimaan.
Pesevät perunat, kuorivat ja pilkkovat... niistä tehdään perunamuusia.
Ohjeita oli noudatettu ja nyt pikapuoliin potut menee kiehumaan.
Mulla oli jo Mimmin syöttö ja seuraavaks alan perata sienisaalistani, aloittaen tateista... niitä menee niin paljon kun mahtuu kuivuriin, viipaleina. Mikä ei ole paljon mitään tuoreita tatteja. Noille pienemmille keitän suolaliemen, johon säilönpikkuruisia tatteja, käytän lähinnä koristeluun.
(kuten kaupan purkitettuja herkkusieniä) Sitä tässä vaan pulisen ett mulla menee putsaamiseen ja säilöntään aikaa varmaan lähes puoleen yöhön.
Sienet ei parane seisottamalla niitä korissa, vaikka olisivat viileässä ulkoilmassakin;
kuten faija ehdotti ,ett laita osa ulkovarastoon, siellä ei ole lämmitys vielä päällä.
Mä luultavasti vastailen vasta huomenna, vastanneille... paisi yhdelle neropatille!
trollikka - Anonyymi
Ruokaa saa merestä eli kalaa merestä ilmaiseksi.
- Anonyymi
Niinpä, ja sitä mulla on pakasteessa aina, mä kalastan ja perkaan kalat, osan myös fileroin ja pakastan itse. Kalanhoitomaksu ja kalastusluvat kunnossa sekä kesämökin omistajana oikeus kalastusalueeseen tietyllä vesialueella.
Nyt olen ollut yli ½-vuotta veljieni kalastuksen varassa, koska olen äitiyslomalla... Eikä ihan joka paikkaan ehdi, eikä jaksa mennä pätemään. Kohta taas omavarainen joka suhteessa, kunhan saan sienet ja marjatkin säilöttyä.
- Anonyymi
Muuten juu, mutta just nyt on ihan helvatisti hirvikärpäsiä!! 😵
xLiner - Anonyymi
Ei se kyllä ilmaista ole, jos laskee bensakulut mukaan. Mutta voihan sen ottaa kuntoiluna ja harrastuksena samalla. Tietenki jos paikat tietää ja myyntiin poimii, niin voi kai sillä tuhansiakin tienata, kuten marjanpoiminnallakin.
Tiedän yhden mummon, yli 70-vuotias pitkästi, joka näihin aikoihin käy joka päivä marjametässä pyörällä muutaman kilometrin suuntaansa, tulee täyden ämpärin kans takaisin. Täyttää näin kokonaisen pakastimen marjoilla. Elää varmaan satavuotiaaksi tuo. - Anonyymi
Sienissä on B-vitamiineja, seleeniä ja sinkkiä. Myös A- ja D- vitamiinia. Ja betaglukaania joka tasaa verensokeri- ja kolesteroliarvoja. Myös proteiineja, 2-5%. Epäillään tämän aminohappojen ja polysakkaridien yhdistelmän tekevän sienistä antiviraalisia. Japanilaisten tutkimuksessa siitake todettu yhtä tehokkaaksi kuin influenssalääkkeet.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 794274
- 493603
Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?
Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle512521Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta
Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas3442031- 1401779
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161705Ikävöin sua
Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan131511Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s271477Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?
Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?121319- 461253