Syksy saapuu

Kesä oli kaunis ja myös helteinen, mutta syksy se tulla jolkottaa ja päivät ovat alkaneet lyhentyä ja onhan ylihuomenna jo syyskuu. Tein vähän aikaa sitten (nyt illalla) sienimuhennosta kanttarelleista (keräsin itse toissapäivänä). Hyvää ja vie ajatukset syksyyn. Omenatkin ovat jo alkaneet kypsyä ja osa jo kypsynytkin (tässä lähellä on omenatarha, josta kaupunkilaiset saavat käydä keräämässä vähän omenia itselleen).

Syksy on hienoa aikaa, kun sienet nousevat maasta, lehdet muuttuvat enemmän tai vähemmän värikkäiksi ja pihlajanmarjat punertaa.Luonto sanoo hyvästit kesälle ja pikku hiljaa alkaa toivottaa talvea tervetulleeksi.

Miten olette alkaneet valmistautua syksyyyn ja tulevaan talveen? Onko kesän sadot ja maut säilötty purkkeihin? Onko tehty sieniruokia ja kerätty omenia? Joko syysvaatteet on kaivettu esiin ja joko neulojilla on puikot viuhuneet, kun syysneuleita valmistellaan?

64

635

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      …Kysyy palstan työntekijä. Onko täällä taas liian hiljaista?

    • Tänään oli vielä rannalla populaa aurinkoa ottamassa. Tuleeko alkeräisamerikkalainen kesä?

      • Eiku alkuperäisamerikkalainen. Alkeräis? Hööh.


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Eiku alkuperäisamerikkalainen. Alkeräis? Hööh.

        Voisko inkkareille keksiä jonkun kätevämmän nimen?
        Kuten aborginaalit, inuiitit..


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Eiku alkuperäisamerikkalainen. Alkeräis? Hööh.

        En tiedä tuleeko. Mitä edemmäs syksyä mennään, niin sitä epätodennäköisempää. Mutta ei sitä tiedä näinä ilmastonmuutoksen aikoina mitä tapahtuu säärintamalla.


      • Ihmisiä kulki vielä eilen ja tänään kesävaatteissa, tosin joillain oli sitten takki päällä, joillain jopa toppatakki.


      • Norppa83 kirjoitti:

        Ihmisiä kulki vielä eilen ja tänään kesävaatteissa, tosin joillain oli sitten takki päällä, joillain jopa toppatakki.

        Sama havointo.


    • Pihakalusteet pesty ja viety pois pihoilta, yksi tuoli on kuistilla vielä. Kesäjutut ylipäänsä pois ja talviteloille. Vaatteet on lapsilla vallankin vaihtuneet mekoista pitkähihaisiin ja punttisiin, pipot ja sormikkaat päivitetty, kumpparit katsottu valmiiksi sadepäiviin, samoin sadetakit ja sateenvarjot.

      Kynttilälyhdyt kaivettu pöydille, kynttilöitä ostettu, sisustusvaloja katseltu säilöstä ja suunniteltu mihin asetella.

      Pihalle hommaan valoja ja ison lyhdyn mihin saa kynttilöitä. Semmosta. :)

      🍂🍁🍂🍃🍂🍁

      • Ainiin ja ikkunat pesty ulkoa, sisältä ja väleistä vielä. Sitten puhtaat verhot joka ikkunaan ja avot, puhtaat matot viileneviin iltoihin lattioille.


      • Säähän olet jo hyvin varustautunut =) Mun pitäis siivota parveke (kesän aikana sinne on taas kertyny kaikenlaista roskaa, tuntuu että menee monesti ihan hukkaan se, kun keväällä tai alkukesällä siivoaa parvekkeen kesäkuntoon, kun kuitenkin sitten kesän mittaan sinne kertyy kaikenlaista roskaa) ja ostaa kalusteiden päälle kalustesuoja. Pitäis myös joku päivä ottaa esille syksy-ja talvivaatteita ja tarkistaa ne ja katsoa mitä tartee lisää.

        Mulla roikkuuu olohuoneen ikkualla vakituisesti ympäri sydämenmuotoinen valolamppu ja viime joulun jälkeen jäi toinenkin valolamppu roikkumaan, kun en ottanut pois. Myöhemmin syksyllä ripustan ehkä vielä jonkun valonauhan roikkumaan ikkunalle jos siihen mahtuu tai jotain ja marraskuun lopulla laitan mun tekokuusen ja koristelen sen.


      • MCMLXXVI kirjoitti:

        Ainiin ja ikkunat pesty ulkoa, sisältä ja väleistä vielä. Sitten puhtaat verhot joka ikkunaan ja avot, puhtaat matot viileneviin iltoihin lattioille.

        Pitääks ne ikkunat ny pestä keväällä vai syksyllä. Kun mä en tiedä. Keväällä mä oon pessy tai joskus ostanu pesun. Mulla on viis ikkunaa ja se on yhelle ihmiselle aika paljon.


      • Kohta varmaan alan polttamaan tuikkuja lyhdyssä ja myös mun pattereilla toimivaa lyhtytakkaa alan pitää päällä.

        Tykkään syksystä, kun voi alkaa käyttämään villahuiveja- ja villapäähineitä, saa pukeutua lämpimästi ja kerroksittain eikä ole enää hiostavan kuuma. Kessästäkin tykkään, mutta syksyssä on myös se oma viehätyksensä, kun illat pimenee jouluun ja tähtiä alkaa näkymään taivaalla, voi rauhassa käpertyä sohvan nurkkaan lukemaan lehteä ja juomaan jotain kuumaa juotavaa tai kuuntelemaan musiikkia. Syksyllä myös on hienoa tehdä täytettyä keltaista kurpitsaa uunissa, erilaisia sosekeittoja, pataruokia, suolaisia piirakoita ja sieniruokia. Ja alkaa pikku hiljaa miettiä joulun lahjaostoksia ja viimeistellä jo tehtyjä joulukortteja ja askarrella uusia. Ja pikku hiljaa marraskuun kuluessa alkaa kuunnella myös joulumusiikkia.



      • Wwuwuw kirjoitti:

        Oletko kokeillu aurinkokennoilla toimivia pihavaloja? Toimii yllättävän hyvin.
        Mulla on pihalla roikkumassa tommosia..
        https://www.rusta.com/fi/fi/aurinkokennovalo-color-bulb-p913502410104.aspx

        En oo koskaan kokeillu, en oo laittanu ees parvekkellee (oikesstaan terassi enemmän kun asun katutasossa) ulkovaloja, vaikka sinne sais, kun parvekkeella on pistorasia. Ulko-oveen jos hommaisin jossain vaiheessa jonkun syksyisen kranssin tai sellaisen mikä vois olla siihen asti kunnes vaihtaa joulukranssin oveen tai sitten laitan vaan marraskuun lopussa sen joulukranssin oven ulkopuolelle roikkumaan.


      • JeroP kirjoitti:

        Pitääks ne ikkunat ny pestä keväällä vai syksyllä. Kun mä en tiedä. Keväällä mä oon pessy tai joskus ostanu pesun. Mulla on viis ikkunaa ja se on yhelle ihmiselle aika paljon.

        Ite en oo pessy ikkunoita koko sinä aikana, kun oon asunu tässä nykyisessä asunnossa eli viis vuotta, mutta ei ne ole niin likaiset ettei niistä näe ulos. Vähän olen joskus tosin pientä puhdistusta tehnyt ikkunoille, mutta en mitään isoa pesu-urakkaa.


      • MCMLXXVI kirjoitti:

        Ainiin ja ikkunat pesty ulkoa, sisältä ja väleistä vielä. Sitten puhtaat verhot joka ikkunaan ja avot, puhtaat matot viileneviin iltoihin lattioille.

        Itse vaihdan verhot, jos jaksan. Tosin tässä kämpässä olis kyllä viisasta vaihtaa syksyllä paksummat verhot tai muuten on liian kylmä ja laittaa ehkä vielä jotain lisämattoja lattialle (mattoja mulla on, mutta yks tai kaks mattoa mun olohuone-keittiössä ei olis ehkä pahitteeks, saa nyt nähä). Makuuhuoneeseen ainakin varmaan joutuu vaihtaa paksummat verhot, kun siellä nyt aika ohuet kesäverhot. Tosin se olis sit verhojen osto eessä, kun mulla ei ole paksumpia verhoja.

        Säähän oot ollu oikein perusteellinen =)


      • MCMLXXVI kirjoitti:

        Ainiin ja ikkunat pesty ulkoa, sisältä ja väleistä vielä. Sitten puhtaat verhot joka ikkunaan ja avot, puhtaat matot viileneviin iltoihin lattioille.

        Paksumpi täkki pitäis ainakin ostaa, niin voisin pestä sen mikä mulla nyt on ollu pussilakanoiden sisällä, se kun on melko ohut.


      • Norppa83 kirjoitti:

        Säähän olet jo hyvin varustautunut =) Mun pitäis siivota parveke (kesän aikana sinne on taas kertyny kaikenlaista roskaa, tuntuu että menee monesti ihan hukkaan se, kun keväällä tai alkukesällä siivoaa parvekkeen kesäkuntoon, kun kuitenkin sitten kesän mittaan sinne kertyy kaikenlaista roskaa) ja ostaa kalusteiden päälle kalustesuoja. Pitäis myös joku päivä ottaa esille syksy-ja talvivaatteita ja tarkistaa ne ja katsoa mitä tartee lisää.

        Mulla roikkuuu olohuoneen ikkualla vakituisesti ympäri sydämenmuotoinen valolamppu ja viime joulun jälkeen jäi toinenkin valolamppu roikkumaan, kun en ottanut pois. Myöhemmin syksyllä ripustan ehkä vielä jonkun valonauhan roikkumaan ikkunalle jos siihen mahtuu tai jotain ja marraskuun lopulla laitan mun tekokuusen ja koristelen sen.

        Joo, on tuota luppoaikaa nyt mitä käyttää puunaamiseen. :)

        Hiljaa hyvä tulee.


      • JeroP kirjoitti:

        Pitääks ne ikkunat ny pestä keväällä vai syksyllä. Kun mä en tiedä. Keväällä mä oon pessy tai joskus ostanu pesun. Mulla on viis ikkunaa ja se on yhelle ihmiselle aika paljon.

        Mä pesen syksyllä, kun siitepölyaika on mennyt. Nyt just on täydellinen aika ikkunoiden pesuun. :)


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Oletko kokeillu aurinkokennoilla toimivia pihavaloja? Toimii yllättävän hyvin.
        Mulla on pihalla roikkumassa tommosia..
        https://www.rusta.com/fi/fi/aurinkokennovalo-color-bulb-p913502410104.aspx

        Olen. Just heitin roskiin 10 vuotta vanhat, kun hiipui. Pitää ostaa muutama uusi. On mulla kivi aurinkokennovalo ja meinasin ostaa noita maahan tyrkättäviä sarjan. :)


      • Norppa83 kirjoitti:

        Kohta varmaan alan polttamaan tuikkuja lyhdyssä ja myös mun pattereilla toimivaa lyhtytakkaa alan pitää päällä.

        Tykkään syksystä, kun voi alkaa käyttämään villahuiveja- ja villapäähineitä, saa pukeutua lämpimästi ja kerroksittain eikä ole enää hiostavan kuuma. Kessästäkin tykkään, mutta syksyssä on myös se oma viehätyksensä, kun illat pimenee jouluun ja tähtiä alkaa näkymään taivaalla, voi rauhassa käpertyä sohvan nurkkaan lukemaan lehteä ja juomaan jotain kuumaa juotavaa tai kuuntelemaan musiikkia. Syksyllä myös on hienoa tehdä täytettyä keltaista kurpitsaa uunissa, erilaisia sosekeittoja, pataruokia, suolaisia piirakoita ja sieniruokia. Ja alkaa pikku hiljaa miettiä joulun lahjaostoksia ja viimeistellä jo tehtyjä joulukortteja ja askarrella uusia. Ja pikku hiljaa marraskuun kuluessa alkaa kuunnella myös joulumusiikkia.

        Minusta tulee syksystä vaisu. Pimeää kohti mennää, niin hiipu energia kun saunalyhdystä ja talvikauden voisin nukkua horroksessa.

        Himatuikut vähän piristää. :)

        Jouluihminen?


      • Norppa83 kirjoitti:

        Itse vaihdan verhot, jos jaksan. Tosin tässä kämpässä olis kyllä viisasta vaihtaa syksyllä paksummat verhot tai muuten on liian kylmä ja laittaa ehkä vielä jotain lisämattoja lattialle (mattoja mulla on, mutta yks tai kaks mattoa mun olohuone-keittiössä ei olis ehkä pahitteeks, saa nyt nähä). Makuuhuoneeseen ainakin varmaan joutuu vaihtaa paksummat verhot, kun siellä nyt aika ohuet kesäverhot. Tosin se olis sit verhojen osto eessä, kun mulla ei ole paksumpia verhoja.

        Säähän oot ollu oikein perusteellinen =)

        Mä tykkään laittaa vähän sivuverhoja talvea kohti. Kesällä käytän vallan kappoja, kun joka ikkunassa on sälekaihtimet. Mutta jotenkin tykkään kun koti vaihtaa ilmettä.

        Vähän on taipumusta kotini on linnani toimintaan. :)

        Puhdas, siisti, viihtyisä koti on kiva.


      • MCMLXXVI kirjoitti:

        Olen. Just heitin roskiin 10 vuotta vanhat, kun hiipui. Pitää ostaa muutama uusi. On mulla kivi aurinkokennovalo ja meinasin ostaa noita maahan tyrkättäviä sarjan. :)

        Mä yllätyin kun luulin että ovat ihan pilipalia, tai että ehkä vähän aikaa vain vilkkuvat tjms.. Eikä tosiaan ole hinnalla pilattu. 💪


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Mä yllätyin kun luulin että ovat ihan pilipalia, tai että ehkä vähän aikaa vain vilkkuvat tjms.. Eikä tosiaan ole hinnalla pilattu. 💪

        Ne on ainakin osa pitkäikäisiäkin. Muistaa vaan viedä pakkasilta turvaan.


      • MCMLXXVI kirjoitti:

        Minusta tulee syksystä vaisu. Pimeää kohti mennää, niin hiipu energia kun saunalyhdystä ja talvikauden voisin nukkua horroksessa.

        Himatuikut vähän piristää. :)

        Jouluihminen?

        Juu, tykkään joulusta, mutta se menee musta aina niin äkkiä. Tosin mulla joulu alkaa jo marraskuussa, kun alan silloin miettiä joululahjoja ja tehdä joulukortteja (nyt olen tehnyt jo pitkin vuotta, mutta vielä jonkun verran lisää teen ja entisiä vielä viimeistelen), kuunnella joulumusiikkia, juoda glögiä (jos tekee mieli ostaa glögiä kotiin) ja laitan joulukuusen. Joulualustaika on musta oikeestaan parasta aikaa joulussa, kun itse aatto ja joulun pyhät menee aina niin nopeesti.

        Itseeni pimeys vaikuttaa vain niin, että välillä väsyttää jo päivällä, kun marras-tammikuussa tulee pimeää jo kolmen, neljän aikaan. Muuten ei kauheesti vaikuta, ei ole esim. kaamosmasennusta.


      • Norppa83 kirjoitti:

        Juu, tykkään joulusta, mutta se menee musta aina niin äkkiä. Tosin mulla joulu alkaa jo marraskuussa, kun alan silloin miettiä joululahjoja ja tehdä joulukortteja (nyt olen tehnyt jo pitkin vuotta, mutta vielä jonkun verran lisää teen ja entisiä vielä viimeistelen), kuunnella joulumusiikkia, juoda glögiä (jos tekee mieli ostaa glögiä kotiin) ja laitan joulukuusen. Joulualustaika on musta oikeestaan parasta aikaa joulussa, kun itse aatto ja joulun pyhät menee aina niin nopeesti.

        Itseeni pimeys vaikuttaa vain niin, että välillä väsyttää jo päivällä, kun marras-tammikuussa tulee pimeää jo kolmen, neljän aikaan. Muuten ei kauheesti vaikuta, ei ole esim. kaamosmasennusta.

        Mistähän tuollaisen joulumielen löytäisi? Mulla on tainnut olla toistakymmentä vuotta sitten joulumieli. Jotenkin se vaan katosi ja joulusta tuli kuiva perinne? :(

        Kiva silti, että teitä jouluhengettäriäkin on. :)


      • MCMLXXVI kirjoitti:

        Mistähän tuollaisen joulumielen löytäisi? Mulla on tainnut olla toistakymmentä vuotta sitten joulumieli. Jotenkin se vaan katosi ja joulusta tuli kuiva perinne? :(

        Kiva silti, että teitä jouluhengettäriäkin on. :)

        Kyllä se joulukin voi stressata. Samaan aikaan, vaikka tykkään joulusta, niin mua on joskus stressannu, kun oon miettiny, että jos ostan mun siskon perheelle lahjoja, niin täytyy ostaa isällekin ja sit sietysti mummolle ja täytyy vaikka jotain pientä lähettää mun toiselle tädille ja hänen miehelleen. Enkä aina jaksais raahautua kaikkien pussien ja muiden kamppeiden kanssa mummon luo (no, onneks hän asuu samalla paikkakunnalla) enkä raahata kaupasta ruokaa jääkaappiin.

        Eikä jouluaatto jännitä mua enää niin kuin joskus nuorempana. Vielä vähän yli kakskymppisenä en aina saannu kunnolla nukuttua, kun ootin jouluaattoa. Nyt ei jännitä kauheesti. En tiiä onko hyvä vai huono. Oon kai tullu vanhaks =D


      • MCMLXXVI kirjoitti:

        Mistähän tuollaisen joulumielen löytäisi? Mulla on tainnut olla toistakymmentä vuotta sitten joulumieli. Jotenkin se vaan katosi ja joulusta tuli kuiva perinne? :(

        Kiva silti, että teitä jouluhengettäriäkin on. :)

        Vaikka tykkään joulumusiikista, niin viime vuonna en kauheesti ees kuunnellu sitä. Muutaman kappaleen ja sit sävelet vaihtu toisiin.


      • MCMLXXVI kirjoitti:

        Minusta tulee syksystä vaisu. Pimeää kohti mennää, niin hiipu energia kun saunalyhdystä ja talvikauden voisin nukkua horroksessa.

        Himatuikut vähän piristää. :)

        Jouluihminen?

        Nyt öitä.


      • Norppa83 kirjoitti:

        Kyllä se joulukin voi stressata. Samaan aikaan, vaikka tykkään joulusta, niin mua on joskus stressannu, kun oon miettiny, että jos ostan mun siskon perheelle lahjoja, niin täytyy ostaa isällekin ja sit sietysti mummolle ja täytyy vaikka jotain pientä lähettää mun toiselle tädille ja hänen miehelleen. Enkä aina jaksais raahautua kaikkien pussien ja muiden kamppeiden kanssa mummon luo (no, onneks hän asuu samalla paikkakunnalla) enkä raahata kaupasta ruokaa jääkaappiin.

        Eikä jouluaatto jännitä mua enää niin kuin joskus nuorempana. Vielä vähän yli kakskymppisenä en aina saannu kunnolla nukuttua, kun ootin jouluaattoa. Nyt ei jännitä kauheesti. En tiiä onko hyvä vai huono. Oon kai tullu vanhaks =D

        Se voi olla, että joulu menettää aikuisena sen lapsenomaisen hohdokkuuteensa. Tai ehkei kaikilla. :)

        En muista milloin viimeksi olisin ollut aattona innoissani tai jännittänyt. Pikkusen lasten innosta kyllä innostun itsekin, kun heillä on into olemassa. Ne on ne lahjat mitkä lapsia tietysti innostaa. :)

        Nautin kyllä joulussa siitä yhdessä olemisesta ja ettei ole kiirus minnekkään, kellään. Ja lasten ilo tuntuu mukavalle. Kuulemma tänä vuonna lapset haluavat ostaa mullekin joululahjan. Omilla rahoillaan, näin ilmoittivat. Nyt muakin hiukan alkaa jännittää mitä sieltä paketista sitten löytyy. :)

        Yleensä en saa lahjoja jouluna enkä synttäreinä, paitsi mun vanhemmilta. Ne ei vaan malta olla ostamatta jotain, vaikka kuinka olen sanonut ettei tarvitse.


      • MCMLXXVI kirjoitti:

        Se voi olla, että joulu menettää aikuisena sen lapsenomaisen hohdokkuuteensa. Tai ehkei kaikilla. :)

        En muista milloin viimeksi olisin ollut aattona innoissani tai jännittänyt. Pikkusen lasten innosta kyllä innostun itsekin, kun heillä on into olemassa. Ne on ne lahjat mitkä lapsia tietysti innostaa. :)

        Nautin kyllä joulussa siitä yhdessä olemisesta ja ettei ole kiirus minnekkään, kellään. Ja lasten ilo tuntuu mukavalle. Kuulemma tänä vuonna lapset haluavat ostaa mullekin joululahjan. Omilla rahoillaan, näin ilmoittivat. Nyt muakin hiukan alkaa jännittää mitä sieltä paketista sitten löytyy. :)

        Yleensä en saa lahjoja jouluna enkä synttäreinä, paitsi mun vanhemmilta. Ne ei vaan malta olla ostamatta jotain, vaikka kuinka olen sanonut ettei tarvitse.

        Niin siis meillä ei ole lapsille koskaan opetettu joulupukki tuo lahjat. :)

        Joulupukki on alusta asti tiedetty satuhahmoksi ja kerrottu, että sukulaiset ne lahjat ostaa.


      • Teillähän syksyyn siirtyminen on tapahtunut tai tapahtumassa. Tänään Joensuussa tuntuu vielä vähän kesäiseltä auringonpaisteessa, mutta huomisesta lähtien kylmenee huomattavasti - syksy on tosissaan tulossa. Onneksi vähän lämpenee pohjoisvirtauksen jälkeen.

        Nyt tuli juuri se aikaisemmin mainitsemani kirje pankilta. Pitää lähteä heti viemään Kelalle!


      • Usko.Toivo.Rakkaus kirjoitti:

        Teillähän syksyyn siirtyminen on tapahtunut tai tapahtumassa. Tänään Joensuussa tuntuu vielä vähän kesäiseltä auringonpaisteessa, mutta huomisesta lähtien kylmenee huomattavasti - syksy on tosissaan tulossa. Onneksi vähän lämpenee pohjoisvirtauksen jälkeen.

        Nyt tuli juuri se aikaisemmin mainitsemani kirje pankilta. Pitää lähteä heti viemään Kelalle!

        Hyvä, sulle tuli kirje pankilta ja mulle labrasta. Kumpikin sai odottamansa postit. :)

        Sinä saat toivottavasti asuntotuen. Minä sain hyviä uutisia.


      • MCMLXXVI kirjoitti:

        Hyvä, sulle tuli kirje pankilta ja mulle labrasta. Kumpikin sai odottamansa postit. :)

        Sinä saat toivottavasti asuntotuen. Minä sain hyviä uutisia.

        MCMLXXVI: "Minä sain hyviä uutisia."

        Saako udella - mitä hyviä uutisia? Oliko jonkun testin tuloksia?


      • Usko.Toivo.Rakkaus kirjoitti:

        MCMLXXVI: "Minä sain hyviä uutisia."

        Saako udella - mitä hyviä uutisia? Oliko jonkun testin tuloksia?

        Juu, seulonta vastaus oli puhdas. Ei ole havaittu kohdunkaulan syövän esiasteiden kehittymiseen liittyvää korkean riskin HPV-viruksen DNA:ta.

        Hyvä niin.


      • MCMLXXVI kirjoitti:

        Juu, seulonta vastaus oli puhdas. Ei ole havaittu kohdunkaulan syövän esiasteiden kehittymiseen liittyvää korkean riskin HPV-viruksen DNA:ta.

        Hyvä niin.

        Onneksi olkoon hyvistä uutisista! Onnellista syksyä nyt? :)


      • Usko.Toivo.Rakkaus kirjoitti:

        Onneksi olkoon hyvistä uutisista! Onnellista syksyä nyt? :)

        On se aina kivempi saada hyviä, kun huonoja tuloksia. :)


      • MCMLXXVI kirjoitti:

        Se voi olla, että joulu menettää aikuisena sen lapsenomaisen hohdokkuuteensa. Tai ehkei kaikilla. :)

        En muista milloin viimeksi olisin ollut aattona innoissani tai jännittänyt. Pikkusen lasten innosta kyllä innostun itsekin, kun heillä on into olemassa. Ne on ne lahjat mitkä lapsia tietysti innostaa. :)

        Nautin kyllä joulussa siitä yhdessä olemisesta ja ettei ole kiirus minnekkään, kellään. Ja lasten ilo tuntuu mukavalle. Kuulemma tänä vuonna lapset haluavat ostaa mullekin joululahjan. Omilla rahoillaan, näin ilmoittivat. Nyt muakin hiukan alkaa jännittää mitä sieltä paketista sitten löytyy. :)

        Yleensä en saa lahjoja jouluna enkä synttäreinä, paitsi mun vanhemmilta. Ne ei vaan malta olla ostamatta jotain, vaikka kuinka olen sanonut ettei tarvitse.

        Itse en ees oota jouluna lahjoja, mutta aina saan sukulaisilta jotain, erityisesti mummolta.


      • Norppa83 kirjoitti:

        Itse en ees oota jouluna lahjoja, mutta aina saan sukulaisilta jotain, erityisesti mummolta.

        Vanhemmat pitää kiinni visusti perinteistä.


    • Mä en yhtään tykkää kun viilenee. Eilenkin ajoin parisataa kilsaa länsi rannikolle, kun sielä oli pari astetta lämpimämpää. Ja oli sen arvosta. Täytyy nauttia viimesistä päivänsäteistä. Toisaalta, kun kesällä oon jatkuvasti menossa, niin syksy on rauhottumisen aikaa. Että kesällä kertyy univelkaa ja ei varmaan terveyskän kestäs jatkuvaa menoo. Ja talvella oon käytännössä horroksessa, etten tee työn lisäks mitään muuta.

    • No korjasin maalta vanhan lantalan katon ennen talvea. Se nitkahti viime talven lumikuorman alla. Polttopuita en ole vielä ajanut liiteriin, mutta ajan. Lumilinkoon teen huollonja loppusyksystä vien kesäkamat vanhaan leikkimökkiin ja sutotallin vinttiin.

      Elämä muuten on nyt niin kädestä suuhun menoa, ettei tuu muuta mieleen.

      Tjaa, kunhan jätkät tilaa taas vuoden pelletit, vien ne kahdella kuormalla maalle, ettei sitten tartte talvella kysellä milloin sitä saisi... nyt on sopiva kalusto ja tila siihen. 😁👌

    • Eipä vielä hirveästi ole valmistauduttu, joskin satoa on keräilty talteen ja puita pilkottu. Nyt on sienikausi, niin muut valmistautumiset saa kotvan odottaa toisella sijalla.

      Jokunen ohuempi runko täytyy vielä kaataa talveksi kuivumaan, vaikkakaan polttopuuta ei niistä tarvitse tehdä, sitä on riittävästi. Muutoin jäljellä on lähinnä istustusten ja muiden asioiden suojaamista, ehkä myös ulkoikkunoiden pesu jos sattuu huvittamaan.

    • Anonyymi

      Syksy saapuu ja nostalginen tuoksu koulun alkamisesta taas nousee nenään... kesälöman loputtua.

      Oikeasti itse kun erään kaverin kanssa, hänellä oli suunnitelmana lähteä pois kaupungissa, mutta sitten päätimme viettää koko kesälomankin sitten kaupungissa ja hauskaa oli :D

    • Valmistautunut talveen D vitamiinin syönti alkaa. :D
      Jaksaa talven taas.

      • Pitäis ostaa jossain vaiheessa syksyllä D-vitamiinia.


      • Norppa83 kirjoitti:

        Pitäis ostaa jossain vaiheessa syksyllä D-vitamiinia.

        Kyllä kannattaa :)
        Itelläni on noita missä on 150kpl hyvin kestää koko talvenki melkein.


      • Löffi kirjoitti:

        Kyllä kannattaa :)
        Itelläni on noita missä on 150kpl hyvin kestää koko talvenki melkein.

        Mulla ollu yleensä sellanen purkki missä 200 kpl tablettia.


    • Anonyymi

      Marjoja on pakkasessa, jääkaapissa hilloja ja kellarissa mehua. Eipä sen ihmeempiä. Kokemuksella aion selvitä "arktisen talven kuristusotteesta", kuten Huovinen kirjoitti.

    • Anonyymi

      Syksy saa, minä en.

    • Anonyymi

      Kohta on Syyskuun 17. Mansikkakakkua ja kahvia tarjolla.

      >Timppa<

      • Synttärit. :)


      • Sullahan on oikein herkkua tarjolla, kun on mansikkakakkua. Onko synttärit?


    • Anonyymi

      Syksy saapuu ja yön pimeydessä piileskelevät kummitukset lisääåntyvät.

    • Anonyymi

      Syyskuu on vielä satokautta, joten se tulee laskettua kesäkuukausiin. Tosin yöt jo vähän liian kylmiä. Mustikoita tullu jonku verran poimittua. Omeniakin olis, pitää yrittää syödä joka päivä muutama. Ja jos sais muutaman kerran omenapiirakan tehtyä. Tomaatit kasvihuoneessa vielä pääosin vihreitä, joten tulee sitten taas sisällä kypsytettyjä, kypsyyhän ne niinkin mutta eivät niin makeita ku auringonkypsyttämät. Kesäkurpitsaa olis, pitää ehkä raastaa pakastimeen, jos saa mahtumaan. Kurkkuja olis tullu enemmänkin, mutta unohtu kesän alussa typpilannoitus, joten ovat vielä aivan pieniä minikurkkuja. Suomen kasvukausi on aika lyhyt kuitenkin, kesäkuun puoliväliin se hallanvaarakin. Puolukoita varmaan pitää vielä käydä poimimassa, tarpeeksi myöhään poimitut säilyis ihan ulkona survottuina, se vanha tapa käyttöön ehkä kun pakastin tupaten täynnä. Ei kai sen ihmeempää muuta, siinähän se talvi taas menee sitten ihan laittamatta.

    • Anonyymi

      Mitä arvokkaampi auto henkilöllä on, sitä luuserimpi hän on seksissä, tämä on faktaa.

    • Anonyymi

      Ei voi enää neuloa mitään kun on pipoja, lapasia ja villasukkia enemmän kuin tarpeeksi. Neuleitakin pilvin pimein, ei tosin itse neulottuja. Jos neuloisi itse takin, mallista pitäisi valita aivan järjettömän suuritöinen, että riittäisi pitkäksi aikaa väkertämistä. Sellainen kun kestää eliniän, jos ei sitten pura sitä ja neulo uusiksi niitä lankoja aika ajoin.
      Nyt on kirppiksillä muuten jo paljon näitä islantilaiskirjoneuleita, joissa se siksakaarroke siinä yläosassa, kun ihmiset purkaneet koronastressiään niihin, eivätkä kuitenkaan tarpeeseen ole niitä tehneet. Se on takin alle vähän liian paksu sellainen kunnon lopilangasta neulottu ja ilman takkia taas tuuli menee vähän läpi, ellei ole tosi tiiviistä neulosta, jolloin se taas ikäänkuin seisoo päällä ku joku peltipaita. Onhan näissä islantilangoissa se lanoliinikin vielä jäljellä, hylkii likaakin. Villa kivemman tuntusta päällä kyllä kuin fleece eli muovi.

    • Anonyymi

      Kun syksy saapuu, pimeys valtaa valtakunnan, kummitukset saapuvat yönhämärissä äänettömästi ensin seikkaillen, sitten yllättäen möristenl.

      Tämä on syksyn hienoutta kun kummitukset, murtovartkaatkin jo heräävät..

    • Anonyymi

      Ei tule. Katsoin uuden kuukausi ennusteen Pekka-sedältä; kunhan loppuviikosta selvitään, sitten lämpenee.

    • Olin tuossa pari päivää vaeltamassa ja ihan hyvin tarkeni sortseissa ja t-paidassa. Illalla uinnin jälkeen piti kyllä jo pukea lämpimästi kun kosteutta alkoi kertymään.

      Pakastin on täynnä joten nyt aamuisin olen ottanut viinimarjat puuroon suoraan pensaasta, Onpahan tuoreita, Ehkä varmin syksyn merkki on sählykauden aloitus mikäli tautitilanne sallii.

      Syksystä kyllä tykkään; varsinkin vihmovat sateet ja kunnon myrskyt jotenkin saavat sielujeni sympatiat.

    • Anonyymi

      Kesällä pitää pitää valkoisia vaatteita, talvella taas mustia jotta erottuu lumihangestakin, tänään kun oli pyykkipäivä, niin mustasin koneessa mustalla värillä talvitakin pikimustaksi jälleeen, haalistuu aina käytössä, pitää mustata uudelleen välillä.

      • Mustissa vaatteissa hukkuu pimeyteen. Itselläkin on musta talvitakki ja kun siihen yhdistää vielä vaikka mustat ulkoiluhousut ja jos vielä vaikka musta lakki, niin johan häviää talvi-illan pimeään =D Jos ei heisjastinta, niin ei edes autoilijat huomaa.


    • Anonyymi

      Ja sitten... yön pimeydestä, metsien siimeksestä kummitukset hyökkäävät, tekemään kummia ääniä ja muutenkin pelottelemaan, yön pimeydestä, metsien siimeksistä kummitukset tulevat, kaivautuvat luolistaan kummittelemaan.

    • Anonyymi

      Joku musiikkikappale, kun aurinko laskee ja pimeys saapuu, as the sun goes down... kummitukset metsiön pimennosta hyökkäilevät ja hiipivät tekemällä itsellesi jännittäviä säikäytysjuttuja yön pimeydestä, jotta ei tarvitse katsoa kauhuelokuvia.

      Night comes down: https://www.youtube.com/watch?v=OM0Uj5aAju4

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Halkokarilla ammuttu

      Halkokarin uimarannan metsissä/tiellä poliiseja juoksenteli n.13.30.Onko pahvihousut setvimässä sukuriitoja?
      Kokkola
      37
      4052
    2. Yle aamu taas huolissaan laittomasti maassa olevien terveydenhuollosta

      Yle se jaksaa aina nostaa tämän asian esille, vaikka ei pitäisi. Laittomasti maassa olevat pitää säilöä ja karkoittaa, e
      Maailman menoa
      239
      2537
    3. Mitä tehdä kun eräs henkilö seuraa puhelintani

      Ja informoi asioitani ulkopuolisille ja ei kyse ei ole viranomaisista vaan sairaasta yksilöstä joka ei jätä rauhaan vaan
      Ikävä
      247
      2424
    4. Mitä haluat

      Toisesta vai haluatko mitään
      Ikävä
      203
      1914
    5. Tuli yhtäkkiä kova ikävä sinua, J

      Olisitpa täällä, niin voisin halata ja suukottaa sinua juuri nyt... Vaikka tilanne on mikä se on, enkä voi tätä oikeass
      Ikävä
      95
      1721
    6. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      117
      1517
    7. Jengi haluaa että

      Lähden täältä pois. Syystä että? Antaa tulla syitä nyt.... Huomenta sitten viimeisen kerran. 💔🐺🖤
      Ikävä
      198
      1316
    8. Leskenpoltto, kastijärjestelmä ja muut asiat, joiden alkuperää ei tiedetä

      Leskenpoltto, kastijärjestelmä ja muut asiat, joita käytetään koko itää vastaan tietämättä niiden alkuperää. Aina kun o
      Hindulaisuus
      345
      1187
    9. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      199
      1056
    10. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      84
      994
    Aihe