"Se ei ollut hyvä kuolema". Puolison pitkä ja tuskainen kuolema

Anonyymi

30

2891

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vesa Kallionpää on kirjoittanut kirjan "Lähtösi jälkeen".
      Iltalehdessä hän kertoo:

      Maarit lausui ääneen toiveensa: jos avustettu kuolinapu olisi sallittu, hän haluaisi sen nyt, Kallionpää kertoo.

      Maaritin lääkäri tuli katsomaan tilannetta ja suositteli saattohoito-osastolle siirtymistä.

      – Maarit tutki Jorvin sairaalan yhteydessä olevan palliatiivisen ja saattohoidon osaston Villa Glimsin nettisivuja. Hän halusi sinne.

      Kallionpää kertoo, että Feldt-Ranta kieltäytyi hoitotestamentissaan nesteytyksestä, koska hän ei halunnut pitkittää kuolemaansa.

      – Heti saattohoitoon mennessämme hän pyysi minua googlettamaan, miten nopeasti ihminen kuolee janoon. Silloin vasta aloin aavistaa, millaista on kuolla maharungon syöpään, Kallionpää kertoo.

      ”Ei ollut hyvä kuolema”
      Kallionpää kertoo, miten Maaritin elämän loppu oli aivan turhan pitkä ja tuskainen. Puolison viimeisten viikkojen ja päivien muisteleminen on hänelle yhä hyvin vaikeaa.

      Kaikkein vaikeinta Kallionpäälle oli nähdä, miten niin valoisa, iloinen ja elämänmyönteinen ihminen joutui kuolemaan kitumalla.

      – Siksi Maaritin kuolemaa leimasi minun silmissäni voimakas epäoikeudenmukaisuuden tunne siitä huolimatta, että ammattilaiset tekivät parhaansa. Se ei ollut oikea tai reilu tapa – se ei ollut hyvä kuolema. Potilas ja omaiset olisivat halunneet toisin.

      Lähtiessään puolisonsa kuolinvuoteen ääreltä Kallionpää kertoo sanoneensa lääkärille, että tämän kokemuksen jälkeen hänestä tuli eutanasian kannattaja.

      • Anonyymi

        Vesa Kallionpää on antanut haastattelun kirjan kirjoittajalle, ei kirjoittanut kirjaa.
        Kirjassa on monien ihmisten kertomia tapauksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vesa Kallionpää on antanut haastattelun kirjan kirjoittajalle, ei kirjoittanut kirjaa.
        Kirjassa on monien ihmisten kertomia tapauksia.

        Okei. Olen tilannut kirjan kirjastosta. Pystynköhän sen lukemaan, mietin.
        Tuskallisista asioista on vaikea lukea ahdistumatta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Okei. Olen tilannut kirjan kirjastosta. Pystynköhän sen lukemaan, mietin.
        Tuskallisista asioista on vaikea lukea ahdistumatta.

        Ostin kirjan itselleni, saa ajan kanssa ja rauhassa lukea ihmisten kertomia kokemuksiaan.
        Kirjassa on hyvin monipuolisesti erilaisia tapauksia, Aasian tsunamissa perheensä menettäneistä, lapsensa kuolemasta kertovia, Imatran ampujan uhrin sisaren tuntemuksia jne.
        Kirja ei ole nopeasti läpi luettu romaani, vaan oikeiden ihmisten surun kuvauksia.


      • Anonyymi

        Ihmisiä on ylimalkaan liikaa , aina kun joku haluaa kuolla, valtiovallan pitää sitä tukea, syyllä ei merkitystä


    • Anonyymi

      Suututtaa ja ahdistaa oikein , kun höpötetään aina vaan palleatiivisesta hoidosta, kun tulee kysymys eutanasiasta . 60000 ihmistä allekirjoitti nimensä vetoomukseen , jossa toivottiin toimenpiteitä Eduskunnalta. Miksi ihmisen pitää kitua, kun eläimetkin saavat nopean lopun.

    • Anonyymi

      Päivi Räsänen tuskin hyväksyy kun ei hyäksy aborttia.

      Jyrki Kasvi oli joutumassa saattohoitoon ja myönettiin myös pääsy ennenaikaiselle eläkkeelle samaan aikaan...miksi eläkkeelle kun lääkäri antoi elinaikaa muutaman kuukauden mutta toisin kävi....

      https://www.hs.fi/sunnuntai/art-2000008200986.html

      • Anonyymi

        Jos ihminen ei pysty töihin palkka lakkaa juoksemasta. jostain hänen on saatava elanto.
        Palkan jatkoksi ihminen saa eläkettä. Jos joutuu sairauden takia eläkkeelle,
        saa yleensä työkyvyttömyyseläkettä.


      • Anonyymi

        Ihan sama mitä tekopyhä Räsänen hyväksyy.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Kyllä Pia. N Kuolee , eikä yllätä ketään


    • Anonyymi

      Käsittämätöntä että jotkut äänestävät Päivi Räsästä.

    • Anonyymi

      En haluaisi olla ilkeä, mutta toivon eutanasian vastustajille mahdollisimman tuskaista kuolemaa.

      • Kiitos toivotuksestasi, muistan kun kärvistelen tuskissani sitten kun sen aika on.

        Hyvä, että tuntemattomat suuruudet huolehtivat kuolinhetkestäni noin kauniisti,
        ja sydämeni on suuresti liikuttunut noin lämpimästä osanottosi.

        Toivottavasti sinun kuolemasi on lämmin ja kaunis hetki elämäsi päätökseksi,
        ympärillä vain hyviä ja huolehtivia lähimmäisiä.


    • Anonyymi

      Mielestäni on törkeyden huippu,
      hitaasti kipuun ja nälkään syöpäpotilaitten tappaminen suomessa ,
      jos ja kun syöpä on jo niin pitkällä ettei mitään toivoa ole enään paranemisesta, ja ihminen on koko ajan suurissa kivuissa,
      MIKSI tämmönen ihminen pitää antaa kuolla hitaasti viikkoja tai jopa kuukausia virua sängyssään ja kuolla lopulta nälkään kun ei ole voinu enään syödä,,
      kaiken järjen mukaan nukutus pilleri olisi paikallaan,
      armollinen kuolema, eikä sen pitäisi aiheuttaa kenellekkää huonoa omaatuntoa eikä syyllisyytä,

      • Anonyymi

        Valitsisin syömättömyyden. Se on kivuttomin ja nopein tie kuolemaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valitsisin syömättömyyden. Se on kivuttomin ja nopein tie kuolemaan.

        Jos on hirvittävän kipeä ja kuolema lähellä
        miksi pitkittäisi kärsimyksiään syömällä ?
        Itse asiassa ihminen on siinä tilassa letkuruokinnassa.
        Ei pysty enää itse syömään,
        mutta saattaa voida tehdä päätöksen,
        ettei halua ruokintaa enää.
        Se on kivuttomampi tapa ja lyhentää kärsimystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valitsisin syömättömyyden. Se on kivuttomin ja nopein tie kuolemaan.

        hah hah vai nopein ,,, salli mun nauraa, murheellista naurua,
        vastikään eräs sukulaisten sukulainen kuoli just tuolla tavoin,
        kesti monta kuukautta
        siis useamman kuukauden, ei ollenkaan nopea kuolema,
        helvetti oli irti ja kauhee tuska ja kivut,
        ja kuolema erittäin hidas,

        vituutaa tommonen luulo
        että nälkään tappaminen olisi helpoin ja nopein kuolema,
        se on kaikkea muuta kuin helppo ja nopea,
        se on suuri RIKOS syöpä potilasta kohtaan,
        tommosessa tapauksessa ARMO MURHA
        olisi TUHAT KERTAA parempi,
        kuinka sivistyny ihmiskunta kehtaa antaa ihmisen kuolla hitaasti piiiiitkäää käsimällä ja kitumalla
        eihän eläimiäkää saa kiduttaa,
        on se kumma kun ihmistä saa kiduttaa,

        onko sittenkin ihminen ala-arvoisempi olento maanpäällä kuin eläimet,
        siitäkö johtuu että ihmistä saa kiduttaa vuosia tai kuukausi tolkulla ennekuin henki lähtee,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        hah hah vai nopein ,,, salli mun nauraa, murheellista naurua,
        vastikään eräs sukulaisten sukulainen kuoli just tuolla tavoin,
        kesti monta kuukautta
        siis useamman kuukauden, ei ollenkaan nopea kuolema,
        helvetti oli irti ja kauhee tuska ja kivut,
        ja kuolema erittäin hidas,

        vituutaa tommonen luulo
        että nälkään tappaminen olisi helpoin ja nopein kuolema,
        se on kaikkea muuta kuin helppo ja nopea,
        se on suuri RIKOS syöpä potilasta kohtaan,
        tommosessa tapauksessa ARMO MURHA
        olisi TUHAT KERTAA parempi,
        kuinka sivistyny ihmiskunta kehtaa antaa ihmisen kuolla hitaasti piiiiitkäää käsimällä ja kitumalla
        eihän eläimiäkää saa kiduttaa,
        on se kumma kun ihmistä saa kiduttaa,

        onko sittenkin ihminen ala-arvoisempi olento maanpäällä kuin eläimet,
        siitäkö johtuu että ihmistä saa kiduttaa vuosia tai kuukausi tolkulla ennekuin henki lähtee,

        "useamman kuukauden, ei ollenkaan nopea kuolema",
        Jos olisi annettu letkuruokaa olisi kärsinyt useamman vuoden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        hah hah vai nopein ,,, salli mun nauraa, murheellista naurua,
        vastikään eräs sukulaisten sukulainen kuoli just tuolla tavoin,
        kesti monta kuukautta
        siis useamman kuukauden, ei ollenkaan nopea kuolema,
        helvetti oli irti ja kauhee tuska ja kivut,
        ja kuolema erittäin hidas,

        vituutaa tommonen luulo
        että nälkään tappaminen olisi helpoin ja nopein kuolema,
        se on kaikkea muuta kuin helppo ja nopea,
        se on suuri RIKOS syöpä potilasta kohtaan,
        tommosessa tapauksessa ARMO MURHA
        olisi TUHAT KERTAA parempi,
        kuinka sivistyny ihmiskunta kehtaa antaa ihmisen kuolla hitaasti piiiiitkäää käsimällä ja kitumalla
        eihän eläimiäkää saa kiduttaa,
        on se kumma kun ihmistä saa kiduttaa,

        onko sittenkin ihminen ala-arvoisempi olento maanpäällä kuin eläimet,
        siitäkö johtuu että ihmistä saa kiduttaa vuosia tai kuukausi tolkulla ennekuin henki lähtee,

        Ihminen on vastuussa itsestään, kun haluaa kuolla itsemurha on ainoa tapa Tässä oikeusvaltio ssä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihminen on vastuussa itsestään, kun haluaa kuolla itsemurha on ainoa tapa Tässä oikeusvaltio ssä

        Ja täytyy olla sen verran nopea ettei joudu makoilee sängynpohjalle


    • Anonyymi
      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samainen saattohoidon erikoislääkäri kirjoittaa myös
        https://www.terve.fi/artikkelit/75073-laakari-ihmisella-pitaisi-olla-tarvittaessa-oikeus-saada-kuolinapua

        Aiemmin Hänninen vastusti eutanasiaa, mutta tuli toisiin ajatuksiin.
        - Olen nähnyt paljon kärsimystä ja kohdannut ihmisiä, jotka ovat halunneet kuolla. Sen pohjalta olen pohtinut sitä, onko minun tai jonkun muun ideologinen näkemys tärkeämpi kuin kärsivän ihmisen näkemys.
        - Jos ihminen kärsii ja haluaa kuolla, miksi meidän pitäisi kaikin keinoin yrittää pitää häntä elossa? Silloinhan se lähtee jonkun muun ihmisen tarpeista.


    • Anonyymi

      Arvostan saattohoitolääkärin mielipidettä avustetusta kuolemasta:

      "Olen nähnyt paljon kärsimystä ja kohdannut ihmisiä, jotka ovat halunneet kuolla.
      Sen pohjalta olen pohtinut sitä, onko minun tai jonkun muun ideologinen näkemys tärkeämpi kuin kärsivän ihmisen näkemys.
      Jos ihminen kärsii ja haluaa kuolla, miksi meidän pitäisi kaikin keinoin yrittää pitää häntä elossa? Silloinhan se lähtee jonkun muun ihmisen tarpeista."

    • Anonyymi

      Toimittajat ruikuttavat toimittajien elinkertomuksia ja roikottavat niitä jilkisuudessa ikään kuin meidän pitäisi lukea näiden siloteltuja satu ja kuitenkin Feldtranta oli pakkoruotsittaja joka oli saanut kaiken sosdempuolueelta

      • Anonyymi

        Jos sulle on epäselvää, että ennen kaikkea ko. henkilö(kin) oli ihminen ja kaikki muu tuli / tulee vasta kaukana perässä, niiin kantsiiko sun ottaa upseerien murheita, kun et selvästi ole saanut heidän lahjojaankaan. - Nm. Ei junalauta


      • Anonyymi

        Olet törkeä. Persu. ano 5:18.


      • Anonyymi

        Persu 05:18 anna kuolleitten levätä rauhassa.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mun treffi-ilmoitus

      Hei, Ajattelin laittaa tänne oman treffi-ilmoituksen, koska tinder ja muut deittiapit ja palstat eivät ole omalta osalt
      Sinkut
      43
      2155
    2. Kuka mielessäsi pyörii?

      Ja miksi? Onko teillä vielä mahdollisuutta?
      Ikävä
      133
      1716
    3. Miten paljon

      Haluat häntä????
      Ikävä
      82
      1591
    4. Tappo Kajaanissa

      Ketkä ulkomaanvahvistukset tässä kyseessä? https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010752697.html
      Kajaani
      26
      1242
    5. Laskutehtävä

      Laske kaivattusi ja itsesi iät yhteen. Tulosta ei oo pakko kertoo.
      Ikävä
      89
      1207
    6. KUNNIA MENI - MAINE KASVOI tuomio tuli, ravakat sakot ja korvauksia!

      Nyt se sitten paukahti. Kajaanin johtava poliitikko Pasi Kilpeläinen ps. sai Kainuun Käräjäoikeuden tuomion! Sakkoa tu
      Kajaani
      111
      1168
    7. Nyt kaikki joukolla....

      ...tukkeen Folkkeja, nyt siihen on hyvä tilaisuus. Jos jokkainen kynnelle kykenevä nakkaa kassaan muutaman euron ja rikk
      Haapavesi
      16
      1134
    8. Kuvittele että olen hän

      Mitä kaipaat eniten?
      Ikävä
      64
      937
    9. Putinistipersut vauhdissa, oppikirjoja pitäisi sensuroida

      Putinistipersut halunnevat seuraavaksi muuttaa historiankirjoitustakin kuten heidän isäntänsä Bunkkeripappa. Eli Suomen
      Maailman menoa
      158
      903
    10. Kela häätää tuhansia muuttamaan halvempaan asuntoon

      https://yle.fi/uutiset/lyhyesti/74-20115291 Kulut voivat nousta tuhansiin euroihin per häädetty. Tuosta on vaikea enää
      Maailman menoa
      240
      898
    Aihe