Montako on muutama?

Anonyymi

Ihan hyvä kysymys tuolla:

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/jos-otat-muutaman-oluen-montako-se-on-vastaus-saattaa-yllattaa/8222922#gs.a34hdj

Itse ehkä äkkiä ajttelisin niin että jos joku tuttu kertoo käyneensä "yhden ottamassa", se on sitten se tksi, jos on käynyt "parilla kaljalla", se voi olla sitten 2 tai kättännössä 3 tai neljä, niin sitten "muutaman" täytyy lähteä viidestä, ja sitten jos se sanoo että "kymmenkunta" se voisi olla vaikka jotain kahdeksasta ylöspäin, eli siis muutama onkin yllättäen aika suppea käsite skaalaltaan joka on vain 5-7.

"Yhdellä" = 1
"Pari" = 2-4
"Muutama" = 5-7
"Kymmenkunta" = 8-15

-harmiseikirj-

13

163

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ostin tänään kaupasta yhden ( 1) ison Olvi exportin. On vielä jääkaapissa.

      "Kohtuukäyttö" on sana, joka taas voi tarkoittaa lähes mitä vain eri ihmisillä.

    • Anonyymi

      Yksille=otetaan vähintään seitinohuet tai ainakin pienet kännit, mieluiten keskellä päivää

    • Noin se minulla on :)

    • Anonyymi

      Oisko asia niin ett se muutama oli muistaakseni, hitsin suuri määrä luvalla kaadettuja puita naapurin metsästä? Muistan ainakin lukeneeni joskus kauan sitten palstalta (ehkä) en ole varma asiasta. Naapuri oli pyytänyt metsän omistajalta luvan kaataa muutama puu metsästä; omaan käyttöönsä.

      Muistaakseni kyse oli lopulta lähes sadasta rungosta, juttua puitiin oikein oikeudessa.
      Oikeus taisi päättää ettei mitään rikosta ollut tapahtunut, koska naapuri oli kaatanut muutamia puita luvan saatuaan.

      Opetus tästä on. ett aina pitäisi luetella ne muutamat; kappale määräisesti!
      tr..likka

      • Anonyymi

        Ehkä ainakin jos virallisia asiakirjoja laatii niissä joku "muutama" voisi olla turhan epämääräinen käsite. Itse olisin kyllä tuossakin päättänyt niin että kun ei ollut puheissa "satakunta" niin silloin olisi rikos tapahtunut.

        -harmiseikirj-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä ainakin jos virallisia asiakirjoja laatii niissä joku "muutama" voisi olla turhan epämääräinen käsite. Itse olisin kyllä tuossakin päättänyt niin että kun ei ollut puheissa "satakunta" niin silloin olisi rikos tapahtunut.

        -harmiseikirj-

        Suomenlaki nyt on aika luistava, riippuen miten suuresta rikoksesta/huijauksesta on kyse.
        Kunnon huijauksen tehnyt saa paljousalennusta, kuin tukkukaupan alennusta!
        Kyllä yli tusinan menee minusta jo liikaa yli "muutaman", eli ehdottomasti tusinaan olisi pitänyt vähintäänkin laskurin pysähtyä! Kertomassani esimerkissä huijari ois ylittänyt luvan jo 8 kertaisesti sen tusinan... ja muutama puu tuli vielä kaupan päälle!

        Joku viisas sanoi kerran; ett laki on niin kuin se luetaan, tosin kaikille se ei ole sama aina.
        tr..likka


    • Sanalla "pari" on määräinen ja epämääräinen käyttömuoto sekä lisäksi tolkuttomia muotoja ja merkityksiä.

      Jos olen hakemassa itselleni tanssiparia, en kaipaa kahta tanssitettavaa, vaan yhtä. Yhdessä olisimme sitten tanssipari. ; )

      Paria yleensä sanotaan paristoksi, vaikka olisi vain yksi pari.

      Pari voi siis olla myös yksi.

      M.O.T.

      • Anonyymi

        Kyllä se on ykkkösellä sisään eikä parilla. Ja pari muodostuu aina kahdesta, ja -, mies ja nainen jne, vaikka sitten jossain samassa yksikössä olisivatkin tavallaan.

        -harmiseikirj-


    • Yks on yksi.
      Pari on tarkalleen ottaen kaksi, mutta tuopeista (tai paukuista) puhuttaessa enemmän kuin yksi, yleensä enemmän kuin kaksi.
      Muutama on 3-9, käytännössä paljon. Usein paljon enemmäån kuin kolme tai neljä.

      Riippuu ihan mistä puhutaan.

      Mä tykkään ruotsin sanasta "full", kun tarkoitetaan et on kännissä. Musta se on hyvä: on "täynnä". Vähän liikaa.

    • Anonyymi

      Itelle muutama on kaksi.

    • Anonyymi

      Pari on 2 kpl ja muutama 3-4 kpl ja muutamia on 4-12 kpl

    • ""Kymmenkunta" = 8-15"

      Mielestäni kymmenkunta olisi jotain 20-100 väliltä, vaikka puhuttaisiin olutpulloista.
      "Mitään" en ole ottanut, voi olla mitä vain.

    • Anonyymi

      Yksi mäyräkoira oli 12 pulloa. Onko enää?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tirkistelijä T...

      Tirkistelijä T... ei ole sokeutunut, vaikka näin juorutaan. Asuu nykyään Limingassa ja jatkaa sekopää touhujaan ainakin
      Haapavesi
      3
      1964
    2. Liian kiltti.. ?

      Tässä jo jonnunaikaa olen tuumaillut tätä kiltti ja kunnollinen juttua. Siis miksi oikeasti kiltit eivät muka kelpaa?
      Sinkut
      253
      1663
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      245
      1570
    4. 1982 syntynyt Mahdi Alcheikh tuomittiin törkeästä lapsenraiskauksesta

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mies-raiskasi-15-vuotiaan-uimahallissa-turussa/8964984 Yli 4 vuotta vankeutta Oike
      Oulu
      54
      1534
    5. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      105
      1398
    6. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      17
      1250
    7. Voiko 40 tai yli

      Enää rakastua vai onko se jo game over?!
      Ikävä
      157
      1187
    8. Kansan vihaama elokapina aikoo pysäyttää moottoritien ruuhka-aikana

      Mielenosoitus alkaa perjantaina kello 15 Länsiväylän ja Porkkalankadun risteyksessä. On se kummallista, että tuollainen
      Maailman menoa
      282
      1172
    9. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      66
      1163
    10. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      34
      987
    Aihe