pu- vai butyyli massa??

erico

Vaunun tiivistystä vaativien saumojen uudelleen tiivistykseen kumpaa ainetta kannattaa käyttää?? ns.sikaa vai butyylimassaa.. oisko hienoja mielipiteitä?

42

23340

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokemusta

      ...butyylimassasta ja tyytyväinen olen siihen. Tosin tulee muistaa ettei saa pestä millä pesuaineilla tahansa eikä painepesureilla. Mutta eiköhän jokaisella tiivistemassalla ole omat heikkoudensa.

    • käyttöön

      Butyylimassa on se musta aine, mikä on oikea tiivistykseen. Kestää pakkasta ja aurinkoa ja kestää sitkeänä ja tarttuvana ainakin 10 vuotta.
      Sikaflex liimaa ja tiivistää myös mutta ei ole yhtä hyvää.
      Sen sijaan silikoni on huono vaihtoehto. Joidenkin mielestä vahingollista pellille (ammoniakki tms. ainesosa ?) Aiheutaa mustia valumia eikä kestä auringonvaloa pitkään muuttumatta.

      • nimellä

        Löytyy monta erilaista massaa ei se ole yhtä ja samaa


    • PLa

      vaunuhuollosta, miksi käyttävät butyylimassaa.
      Vastaus tuli heti ja epäröimättä...Sikaflexia ei voi purkaa, butyylimassa on siksi helppo.

      Toki butyylimassa on paljon halvempaa...

      Jos sauman pitää joustaa, niin polyuretaanin pitää olla riittävän paksu, venehommissa katsotaan saumanpaksuudet taulukosta.

      • Musta ?

        Onhan sitä muunkin väristä. On taas niitä mutu juttuja


    • Allu

      Butyylimassaa ikknatiivisteiden,kaattoluukujen ja alumiinilistojen alle mitkä joutuu joskus irroittamaan.Jos laittaa polyuretaanimassaa tai silikonia niin niitä ei saa irti kuin dynamiitilla. Jos joskus joutuu esim merkiksi irroittamaan kattoluukun siitä on karmit rikottava sitä ei saa ehjänä.Butyylimassalla tiivistetty irtoaa vielä suht. helposti. Eikäse silikoni mitään alumiinia syövytä niinkuin jotkut mainostaa mutta yhtä hankala irroittaa kuin pu massa.

    • Make

      Oikeastaan ainoa oikea massa on Bostik 1590 butyylimassa.Se kestää parhaiten UV:ta ja erilaisia sääolosuhteita. Toki uusimista ajoittain sekin vaatii.Vähän hankalaa saada.Kehä-Caravan tukku tietääkseni pitää varastossa Espoossa ja Lahti-Caravan Lahdessa ja myyvät pieniä eriä.
      Silikonimassa ei kestä olosuhteita ja sen sisältämä etikka haihduttaa styroxia.

      • silikoni

        hesonflex -40 180 käyttölämpö alueen silkoni kestää vaunukäytössä erin omaisesti on uv suojattu ei kovetu pakkasessa on kimmoisa päihittää liimatiivistemassat mennen tullen 4min pölykuiva kallista mutta helkutin hyvä aine tiivistyksiin


    • erico

      butyylimassaa myyvät esim vapaa-ajan tarviketalossa, onko sitä joku kokeillut?

    • Allu

      Butyylimassaa myy moni eri merkki.Wurth,Sika,Bostik,Simson ym. Kaikki ne on hyviä. Ainoa Butyylimassa mitä ei kannata ostaa on BILTEMAN massa olen yhden tuubin ostanut kokeeksi mutta sen sai heittää roskiin.Bostikin butyylimassaa myy ainakin tikkurilan HONG KONG ja on ihan täyttä tavaraa.Ja olen purkanut vaunun minkä kaikki saumat on saumattu silikonilla eikä alumiinit ole syöpynyt eikä styroksit sen paremmin KOKEMUKSESTA

      • saumaaaja

        Mikä siinä bilteman massassa on että sitä ei kannata laittaa, ostin just sitä ja meinasin tiivistää saumat sillä. Eikö se tartu vai mikä siinä on vikana. Joutuukohan sen vielä palauttamaan... Ei aikaisempaa kokemusta aineesta.


      • Allu
        saumaaaja kirjoitti:

        Mikä siinä bilteman massassa on että sitä ei kannata laittaa, ostin just sitä ja meinasin tiivistää saumat sillä. Eikö se tartu vai mikä siinä on vikana. Joutuukohan sen vielä palauttamaan... Ei aikaisempaa kokemusta aineesta.

        Mulla oli ainakin semmosta puuroa se massa ei se tarttunut ollenkaan mihinkään. En lähtenyt palauttamaan kun ei ollut asiaa sinnepäin vaan viskasin roskiin. Olen käyttänyt Bostikin ja Wurthin butyylimassoja ne on ainakin toimineet. Jos asut pääkaupunkiseudulla niin tikkurilan Hong Kongista on ainakin saanut Bostikin Butyylimassaa n.8.50€ putkilo. Onneksi en ostanut kuin yhden tuubin kokeeksi.


      • juu
        Allu kirjoitti:

        Mulla oli ainakin semmosta puuroa se massa ei se tarttunut ollenkaan mihinkään. En lähtenyt palauttamaan kun ei ollut asiaa sinnepäin vaan viskasin roskiin. Olen käyttänyt Bostikin ja Wurthin butyylimassoja ne on ainakin toimineet. Jos asut pääkaupunkiseudulla niin tikkurilan Hong Kongista on ainakin saanut Bostikin Butyylimassaa n.8.50€ putkilo. Onneksi en ostanut kuin yhden tuubin kokeeksi.

        Täytyy varmaan palauttaa ne massat, ei viittis kohta korjata seinää uudestaan sen verran työläs homma! Pitää ostaa paremmat massat(halvalla ei saa kun....)


      • Allu
        juu kirjoitti:

        Täytyy varmaan palauttaa ne massat, ei viittis kohta korjata seinää uudestaan sen verran työläs homma! Pitää ostaa paremmat massat(halvalla ei saa kun....)

        Kokeilitko/avasitko tuubin oliko se samanlaista puuroa kuin minulla. Mulla se oli kuin koiran pask-- tuli pötkönä ulos eikä tarttunut kunnolla edes sormiin. Kunnon butyylimassa on semmosta liisteriä että tarttuu vissiin kaikkeen,sotkee helposti paikkoja.


      • kope
        Allu kirjoitti:

        Kokeilitko/avasitko tuubin oliko se samanlaista puuroa kuin minulla. Mulla se oli kuin koiran pask-- tuli pötkönä ulos eikä tarttunut kunnolla edes sormiin. Kunnon butyylimassa on semmosta liisteriä että tarttuu vissiin kaikkeen,sotkee helposti paikkoja.

        Niin Bilteman massoista, kuin muidenkin valmistajien tuotteista kannattaa vilkaista viimeinen käyttöpäivä. Yleensä vanhentunut tuote niin sanotusti nahkoittuu, eikä tartu edes sormiin.


    • Butyyli kestää

      Jos massaa laittaa lasiin liittyen on hyvä huomata että PU massa irtoaa lasista UV säteilyn vaikutuksesta. Ja massa on edelleen listoissa kiinni kuin tauti.

      ÄLÄ KÄYTÄ PU MASSAA LASIIN LIITTYEN.

      Ainoastaan jos lasissa on erityinen tummennettu UV suoja alue voi PU massa käyttää. Kuten auton etulasien kanssa on tilanne.

      • ikkunat muovia

        Ei vaunuissa ole kuin juomalaseja.


    • Kappas vaan!

      Pöpireino ei ole huomannut tätä ketjua!

    • äsjklgäaänv

      Polymeerimassa kestää ja pysyy kiinni.

      • pieni.muistutus

        Kyllä, mutta todella vaikeata purkaa tarvittaessa.


    • Reinohöpöttäjä_Joksu

      Käsipelillä Reinoani kaipaan öisin

    • Joksua_Fanitetaan

      Mutta missä on Kuopion kuuluisin homo, Reinohöpöttäjä Joksu?

    • halpaa-kestävää

      Muutamia listoja sekä luukkuja on pitänyt kiinnitellä uudestaan ja siinä butyyli on ollut erinomainen tuote. Muista kumihanskat kädessä.

    • Anonyymi

      Mistä voi ostaa sitä butyylimassaa sitä mustaa joka venyy vielä 10-15vuoden päästä kun irroitaa jotain listaa vanhasta vaunusta.

      • Anonyymi

        En tiedä onko tarkoittamaasi, mutta Bostik 1590 tuntuu olevan vaunuhommissa suosittu.


    • Anonyymi

      Ikivanha juttu tämäkin, mutta aina ajankohtainen.
      Butyylimassaa laitetaan aina tiivistettävien pintojen väliin. Toisin sanoen esim. kattoluukut ja ikkunat tulee irrottaa ja puhdistaa ennen uudelleen tiivistystä. Ensin mekaansesti ja loput vaikka mineraalitärpätillä, joka ei vahingoita maali- ja muovipintoja.

      Mitään polymeeripohjaisia liimamassoja ei pidä käyttää vaunun / auton tiivistettävien pintojen välissä. Kaikki alkaa vuotaa aikanaan ja liimamassojen poistamisessa on julmetun iso - jos ei jopa mahdoton työ. Ne eivät kuivuttuaan ole poistettavissa liuottimilla.

      Kaikki päältä päin tehtävät tiivistykset ovat enempi ensiapua, ei pitempiaikaisia korjauksia. Jos kuitenkin on pakko tiivistää päältä, niin laittaisin jotain uv-suojattua liima/tiivistemassaa. Esim. Sikaflex-521 UV. Päältä sen voi saada pois kuumailmapuhaltimen avulla - tosin tällöin tuhoutuu muutakin...

      • Anonyymi

        Aina kannattaa olla butyylimassaa tuubi varastossa..tai jos on täydellisyyttä tavoitteleva niin butyylimassaa tuubi auton takatalliin.


    • Anonyymi

      Minä tiivistä aina Elnakkiani Butuulimassalla. Palstavahti Kuopiosta

    • Anonyymi

      Eivät tiivistäneet Foordi LMC 574 seinän reikääni millään kun tekivät. Alteholisti Kotkasta.

      • Anonyymi

        Tukkimattomasta seinän reiästä lähtee kivasti osa homemyrkyistä ulos👍


    • Anonyymi

      Asuntoauto seinätakrmnne samanlainen kuin vaunuissa. Minä paikkaan reiät hymerissä ilmastointiteipillä, teippiä monta ristiin rastiin, pitkittäin ja poikittain ja vielä yksi kerros päälle.

    • Anonyymi

      Ei ole järkeä tiivistää . Rumatikki kun puhaltaa jo kolmosella lujaa, niin tulee ylipainetta Elnakkiini , Seinät pullistuisi jos ei ilma pääse ulos raoista.
      Palstavahti Kuopiosta

    • Anonyymi

      Kestääkö putuulimassa alte lämmittäjän vihreätä litkua. Alteholisti Kotkasta.

      • Anonyymi

        Nyt tuli palstahdilta vekkuli vastaus. Kyllä nauretaan taas kippurassa. Savolaista huumoria.


    • Anonyymi

      Ja taas pian nauretaan kippurassa Palstavahdin kysymykselle. Tänään tuleekin mielenkiintoisia juttuja Kuopiosta lisää. Altenisati Kotkasta.

      • Anonyymi

        Itse kysyy ja itse vastaa, juoppo hullu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse kysyy ja itse vastaa, juoppo hullu.

        Älä ota sit enää Palstavahti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse kysyy ja itse vastaa, juoppo hullu.

        Entinen juopppo, nykyään pelkkä hullu.


    • Anonyymi

      Klo 05603 sitä se on ollut aina. Känniläinen tulee vainoharhaiseksi pitkän kuurin jälkeen ja pelkää ettei kukaan moiti rumatikkiä. Vahtii yötä päivää Palstaa

    • Anonyymi

      Ehdottamasti sika 291i eikä mitään butyylimassoja. Butyylimassoissa ongelman kun rakenteet elävät ja liimaava/jäykistävä ominaisuus puuttuu niin pintojen liike työntää massan pois saumoista ja vuotokohtia alkaa muodostumaan. Sikasaumat saa purettua yhtälailla kuin butyylimassasaumatkin. On hieman työläämpää mutta onnistuu kyllä. Butyylimassa on hyvää kohteisiin missä rakenteet eivät elä ja liimaavaa ominaisuutta ei tarvita

    • Anonyymi

      Elnakissa vuotaa sauma, paikkasin se ammattitaitoisesti purukumilla. Se kestää!

    • Anonyymi

      Kyllä lasipintoihin voi käyttää mitä vaan ,mutta kun on kyseessä maali,lakka taikka muovipinnat,herää kysymys millä?Suksen voiteenpoistoaineella!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hyvästi, mies

      Tulen nyt tänne harvoin. Lakkasin unelmoimasta meistä. Päästin irti tästä meidän välisestä tilanteesta. Vaikka mitään ei
      Ikävä
      27
      2351
    2. Sä saisit kenet

      Sä vaan haluaisit
      Ikävä
      79
      1736
    3. Oikein hyvää perjantai päivää

      Hyvää huomenta ja kaikkea hyvää. ☺️🤍🍁✨🧡
      Ikävä
      222
      1062
    4. Hiihtäjälegenda Juha Mieto avautuu Farmin "leidien" käytöksestä - Tämä yllätti: "Me miehet oltiin.."

      Juha Mieto on mukana Farmi Suomi: Revanssi -realityssä. Tsemppiä Farmille, Mietaa! Lue Juha Miedon haastattelu: https:
      Suomalaiset julkkikset
      18
      989
    5. Semmonen juttu, että..

      ..ikävä iski. Mietin kaikkea sitä, mitä sä antaisit mulle ja mitä mä antaisin sulle. Millasta meillä olisi yhdessä, kos
      Ikävä
      28
      934
    6. Nuorempi mies, vanhempi nainen

      Olen aivan sekaisin itseäni n. 20 vuotta vanhemmasta naisesta. En saa häntä mielestäni millään, vaikka olen yrittänyt. E
      Ikävä
      61
      911
    7. Parisuhteettomuus- kyse valinnasta, kelpaamisesta vai siitä ettei osaa hakea

      Parisuhteettomuus- kyse valinnasta, kelpaamisesta vai siitä ettei osaa hakea? Ikivanhan aloituksen provosoimana mietin m
      Sinkut
      122
      891
    8. Mennäänkö sitten mies

      Naimisiin joskus? Haluaisitko?
      Ikävä
      43
      829
    9. Mietin vain sua

      Kuinka saat pään ihan pyörälle. Oltaisiin hyviä yhdessä. Joku uskomaton kemia meidän välillä. Ulkopuolisista varmaan näy
      Ikävä
      11
      771
    10. On ilta jälleen joten

      Uusi iltaketju tähän. Mukavaa iltaa vaan. Susi se täällä aina yksin tallustaa. 😊🐺🌃🌙☕🧡
      Ikävä
      118
      720
    Aihe