Vetybemari jättää perusteslan viivalle

Anonyymi

Liki 400 heppainen vitossarjan maastobemari luotettavalla ja ekologisella vetytekniikalla on kyllä melkoinen hirmu ja taatusti mukava kulkupeli pitkällekin matkalle. Tankkaus käy muutamassa minuutissa, auto ei näytä tyypilliselle ekoautolle ja kun tuulisähköön perustuva kansallinen vetyohjelmamme on valmis, kyseessä on täydellinen paketti.

Lisää vetybemarista täältä:

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/potkua-polttokennolla-baijerilaisjatin-vetyauto-lanaa-baanaa-jopa-368-hevosvoimalla/80f1fcd0-da8f-48af-9f1b-afd9d981b537?ref=iltalehti:351e&utm_source=iltalehti.fi&utm_medium=almainternal&utm_campaign=kiintea_kauppalehti_ohjausboksi&utm_content=ohjausboksi

29

165

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Luultavimmin tuo on juuri päinvastoin, Tesla jättää tuon bemarin kevyesti viivalle. Tesla Model 3 Performancessa on 577 heppaa ja Model Y Performancessa puolestaan 456 heppaa.

Toki hevosvoimien käyttäminen ei yksinään kerro suorituskyvystä, tuohon tuijottaminen on vanhanaikaista. Onhan rekoissakin valtavat määrät heppoja, mutta ei se silti nopeasti täydellä lastilla kulje.

• Anonyymi

Ja bemarissakin nuo hepat tulevat pääosin akusta, ei polttokennosta. Tuo lukee ihan jutussakin.

• Anonyymi

Nyt vasta tyhmyyttäni tajusin, vertailu otsikossa oli perusteslaan. No, vertailun pitää tehdä aina samanhintaiseen autoon, joten jos bemari tulee maksamaan vähintään 70 tonnia (kuten todennäköisesti tapahtuu) niin sitten pitää vertailla Teslan Performance-malleihin.

• Anonyymi

Toyotalta lainattua osaamista?

• Anonyymi

No miksi Bemarilla se on parempaa?

• Anonyymi

Älä nyt hullujas höpise! Toyotalle ei ole mitään mitä BMW tarvitsisi. Toyotalla ei ole yhtään sähköautoa, joita BMW:llä on useita, ja polttokenno on 60-luvun tekniikkaa. Hiilikuituvahvisteiset vetytankit saattaa olla BMW:llä uutta, mutta Toyotalla tuskin on osaa tai arpaa niitten kehittämisessä. Paras painesäiliöosaaminen kun on ihan muualla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Älä nyt hullujas höpise! Toyotalle ei ole mitään mitä BMW tarvitsisi. Toyotalla ei ole yhtään sähköautoa, joita BMW:llä on useita, ja polttokenno on 60-luvun tekniikkaa. Hiilikuituvahvisteiset vetytankit saattaa olla BMW:llä uutta, mutta Toyotalla tuskin on osaa tai arpaa niitten kehittämisessä. Paras painesäiliöosaaminen kun on ihan muualla.

No, tässä BMW:n polttokennoautossa itse polttokenno on Toyotan tekemä ja ehkä myös vetytankit. Tässähän on kyse BMW:n ja Toyotan yhteistyöstä, ei BMW ole tätä tehnyt yksin.

Perehdy vähän asiaan ennen kuin väität jotain.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No miksi Bemarilla se on parempaa?

Ja miksi Bemari on ottanut polttokennon Toyotalta? Polttokenno ei ole Bemarin oma, vaan se tulee Toyotalta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hih!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja miksi Bemari on ottanut polttokennon Toyotalta? Polttokenno ei ole Bemarin oma, vaan se tulee Toyotalta.

Ja jotain faktaa, kiitos.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja jotain faktaa, kiitos.

BMW onkin Toyota silloin kun BMW toimii

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No, tässä BMW:n polttokennoautossa itse polttokenno on Toyotan tekemä ja ehkä myös vetytankit. Tässähän on kyse BMW:n ja Toyotan yhteistyöstä, ei BMW ole tätä tehnyt yksin.

Perehdy vähän asiaan ennen kuin väität jotain.

Tuota ei usko Erkkikään! Toyotalla käytössä oleva polttokenno ei ole teholtaan lähellekään tuon BMW:n veroinen.
        BMW:n ja Toyotan yhteistyösopimus, jossa oli dieselit ja urheiluautot sisälsi Toyotan puolelta hybridien akkutekniikkaa ja siihen liittyvää ohjaustekniikkaa, mutta ei polttokennoja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuota ei usko Erkkikään! Toyotalla käytössä oleva polttokenno ei ole teholtaan lähellekään tuon BMW:n veroinen.
        BMW:n ja Toyotan yhteistyösopimus, jossa oli dieselit ja urheiluautot sisälsi Toyotan puolelta hybridien akkutekniikkaa ja siihen liittyvää ohjaustekniikkaa, mutta ei polttokennoja.

Tuo yhteistyösopimus sisälsi nimenomaan polttokennot, tämä on eri artikkeleissa todettu. BMW:ssä voi olla tehokkaampi polttokenno, mutta siinä on silti Toyotan tekniikkaa.

Toki olet siinä mielessä oikeassa, että osittain BMW tekee polttokennoa itse, mutta ei kokonaan. Tässä lainaus yhdestä artikkelista:

"The vehicles’ individual cells are provided by Toyota, with BMW developing the fuel cell stack and complete drive system."

Eli toisin sanoen Toyota on ollut tekemässä polttokennoa BMW:lle. Hybridejä BMW osaa tehdä jo ennestään, mutta ei polttokennoja. Sillä ei ole merkitystä kuin vanha tekniikka, mutta silti BMW ei sitä osaa.

• Anonyymi

Todella upeaa.

• Anonyymi

Erittäin iloisia uutisia autoilijoille.

• Anonyymi

Tuplavetypommi

• Anonyymi

Heh);)
        Hellesens pattereilla kulkevan leikkikalun omistajalle.

• Anonyymi

kiihtyvyys ei tee autosta parempaa, se tekee siitä vain nopeammin kiihtyvän.
      Parempi kiihtyvyyys ei paranna mukavuutta eikä suuntavakautta mikä on aina ollut BMWn ongelma.

• Anonyymi

Ja kateus on synneistä suurin ja typerin.

• Anonyymi

Minkä BMW:n mallin ongelma on suuntavakaus?
        Onko kyseessä M3 vai M5 vai mikä malli?
        Käsittääkseni BMW on kilpaillut vuosikymmeniä Mersun kanssa.
        Toyota ei kilpaile samalla tasolla käsittääkseni.
        Vai onko Toyota Rav4 samaa tason kuin pienet BMW:n X mallit?
        Minun mielestä ei ole samalla tasolla, mutta mielipiteitä mahtuu maailmaan.

• Anonyymi

Saattaa hintalappu olla aika suolainen ja eiköhän nuo muutamat mene etupäässä mainoskäyttöön, mutta saahan ne amispojat ja vetyhönöt innostumaan, hihii!

• Anonyymi

Ainakin hinnassa

• Anonyymi

Onhan se kokomuksin köyhien ja eläkeläisten puolue ainakin kokoomuksen puheissa

• Anonyymi

Aivan huikeaa että bemaria verrataan teslaan.

• Anonyymi

Uudessa bemarissa on Skodan politrukin irvistys mask, paljo ne on maksanut siitä?🤭🤭🤭

• Anonyymi
    • Anonyymi

Minä jätän Teslan kauppaan

• Anonyymi

Kyllä on Bemarilla todella löysät housussa. Jäänyt täysin sähköjunasta ja nyt epätoivoinen pyristely: "vety" - ehkä jo vuonna 2025? Tai sitten vasta 2030?

Siihen asti päristellään BMW polttiksilla, toisin kohta vain Afrikassa ja muissa kehitysmaissa...

• Anonyymi

Missä tuota Suomessa tankataan?

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hämeenlinnassa ammuttu poliisia!

Alkaa olla Chigagon meininki! Kukas se on paukutellu?
      Hämeenlinna
      90
      4553
    2. Sofiaa hemmoteltu

Upea kukkakimppu. Kyllä Therman osaa hemmotella rakastaan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      2260
    3. Sofian uusi miesseuralainen

Sofialla uusi miesseuralainen kun Stefan Isben kanssa Hangossa ja heppakisoissa, kukahan hän lienee?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      84
      1547
    4. Minä tiedän

Tiedän että kirjoitit tänne illalla ja että sinä tiedät minun vastanneen sinulle. Silti se ei muuta sitä että sinun on astuttava se askel minun suunt
      Ikävä
      82
      1402
    5. Uskallatko paljastaa

mikä on saanut sinut etenkin viime aikoina pohtimaan että haluaisit tavata minut?
      Ikävä
      54
      987
    6. Sä oot ihan hullu

😅..🤣🤣.. Silti niin.. Mun😶..
      Ikävä
      55
      970
    7. Gossip Mom, Maisa, tekisi mitä vaan

…ettei ” mun elämä olis tällaista”. Niin varmasti. Ottaahan se päähän, kun kaasot miehineen, viettävät hulppeaa viikonloppua Tallinnassa. Mika Salohan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      68
      902
    8. Haluatko sä vielä?

Meidät? Se hurja tunne sun lähellä johtui siitä, että molemmat tunsi sen. Tähän olen nyt päätynyt kun sain pienen annoksen järkeä päähäni. Olisi pitän
      Ikävä
      18
      809
    9. Ooksä täällä mies?

Sano jotain kivaa. Piristä rakastunutta.
      Ikävä
      67
      690
    Aihe