Mieluummin vetyautoja kuin sähköautoja

Anonyymi

Vetyautot on toimintamatkaltaan lähempänä vertailukelpoista polttomoottoriautoihin kuin sähköautot. Ja toimintamatka ei vaihtele niin jyrkästi kuin sähköautossa kuorman ja kelin mukaan. Ei tietysti nykysellään vielä vertailukelposta kun ei ole vetypolttoaineasemia vielä paljon, mutta mieluummin sähköautojen kehitykseen ja tukiin käytettävät rahat vedyn tuotantoon ja myyntiasemiin. Vedyn tuotanto ei paljon edes saastuta, ydinvoimalla, tuulivoimalla ja aurinkopaneeleilla saa tarvittavan energian vedyn tuotantoon. Ja sitten kun on polttomoottoriajoneuvoja enää pari prosenttia ei saastuta sitäkään vähää.

Sähköautoissa kannattaisi panostaa vaihdettaviin akkuihin, pystyisi vertailemaan vety- ja polttomoottoriautoihin;

https://www.nio.com/es8

Sähköautoihin pakolliseksi vaihdettava akku, kaikkiin autoihin merkistä riippumatta tietyt pakolliset standardimitat akkuihin.

26

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ja on tankkausaikakin huomattavasti nopeampi kuin sähköautossa.

      • Anonyymi

        "Tankkausaika" sähköautossa on n. 10 sekuntia kotiin tullessa (piuha kiinni) ja ajoon lähtiessä toinen 10 sekuntia kun piuha irroitetaan.

        Vetyautoilija maksaa polttoaineestaan neljä kertaa enemmän kuin sähköautoilija ja ostaessaan auton kaksi kertaa enemmän vetyautosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tankkausaika" sähköautossa on n. 10 sekuntia kotiin tullessa (piuha kiinni) ja ajoon lähtiessä toinen 10 sekuntia kun piuha irroitetaan.

        Vetyautoilija maksaa polttoaineestaan neljä kertaa enemmän kuin sähköautoilija ja ostaessaan auton kaksi kertaa enemmän vetyautosta.

        "Tankkausaika" sähköautossa on n. 10 sekuntia kotiin tullessa (piuha kiinni) ja ajoon lähtiessä toinen 10 sekuntia kun piuha irroitetaan."

        Et sä tyhmä ole?....


    • Anonyymi

      Kuka oikeasti tarvitse mitään "pitkän matkan" autoa?
      No onhan se tietysti mukava haaveilla sellaisesta mikä ei koskaan toteudu, kuten vetyauto jolla on halpa ajaa, hankinta hinta tavikselle sopiva ja ylläpito halpa.

    • Anonyymi

      Ota raukka selvää paljonko sähköenergiaa tarvitaan vedyn valmistamiseen ja minkä verran siitä saadaan polttokennossa sähköksi muutettuna takaisin.

    • Anonyymi

      Eilen vasta oli lehdessä juttu miten vetyautosta oli säiliö hajonnut tankatessa. Kävi tuuri ettei hajonnut autohallissa ja mikä tahansa kipinä sytyttänyt. Vielä vaarallisempia kuin litiumakut, onneksi niille on tulossa vaarattomampia ja nopeasti ladattavia korvaajia, esim suola-akku.

      • Anonyymi

        Missähän päin maailmaa tämä tapahtui, kun Suomessa ei ole ainakaan yhtään vetyasemaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missähän päin maailmaa tämä tapahtui, kun Suomessa ei ole ainakaan yhtään vetyasemaa?

        Onneksi ei, mutta esim Saksassa ja jossain muissa maissa aikovat lisätä entisestään. Täällä suolatuilla teillä ne ruostuisi vielä herkemmin.


    • Anonyymi

      Mistäs meinasit vetyä saada? Olen aika varma, että saat sähköauton ladattua nopeammin kuin hommattua jostain vetyä vetyautosi tankkiin.

      Ja sitten ne muut kustannukset, kuten esimerkiksi säännöllisesti vaadittava vetysäiliön vaihtaminen. Ei ole halpaa puuhaa.

      Että eiköhän me mennä näillä patteriautoilla ainakin seuraavat 20 vuotta.

      • Anonyymi

        Vähän sama kysymys kuin miten latauspaikat riittää sähköautoille, niihinhän valtio antaa tukia ja niitä asennetaan lisää jatkuvasti. Samalla tavalla pitäisi valtion antaa tukia vetyautojen tankkauspaikkojen asennukseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vähän sama kysymys kuin miten latauspaikat riittää sähköautoille, niihinhän valtio antaa tukia ja niitä asennetaan lisää jatkuvasti. Samalla tavalla pitäisi valtion antaa tukia vetyautojen tankkauspaikkojen asennukseen.

        Sähköauton voi ladata Suomessa miljoonista pistorasioista. Jakeluinfra on siltä osin jo valmis.

        Ja sitten vielä sellainen mielettömyys, kun vedyn onneton hyötysuhde, joka on vain 25 %, jos vety tehdään alun perin sähköstä. Jo pelkästään sen vuoksi on paljon hyödyllisempi käyttää sähkö sellaisenaan sähkömoottorissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vähän sama kysymys kuin miten latauspaikat riittää sähköautoille, niihinhän valtio antaa tukia ja niitä asennetaan lisää jatkuvasti. Samalla tavalla pitäisi valtion antaa tukia vetyautojen tankkauspaikkojen asennukseen.

        Ei kannata tukea päällekkäisiä, sähköautot paljon järkevämpiä kunhan vielä tulee turvalliset ja halvat suola-akut.


    • Anonyymi

      eikös reilun vuoden päästä ole jo vetyasemat valmiina?

      vai oliko valeuutisia?

      • Anonyymi

        Rääkkylässä odottelee vetyauto tallissa ja venesatamasta on laituripaikka hommattuna vetyvenettä varten.


    • Anonyymi

      Eikös noilla molemmilla kuitenkin kyykytä vanhat Mersut ja Bemarit mennen tullen?

      • Anonyymi

        Mennen kyllä. Tullessa ainakin patteriauto on laturissa ja muut vain suhahtavat ohi.


      • Anonyymi

        Teslan hinnalla saa kyllä paremmin kulkevia bensa-autoja, alle 3s 0-100km/ ei tosin ole paljon järkeä, varsinkaan autopilotilla. Huippuja riittää useimmissa, omassakin 217.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teslan hinnalla saa kyllä paremmin kulkevia bensa-autoja, alle 3s 0-100km/ ei tosin ole paljon järkeä, varsinkaan autopilotilla. Huippuja riittää useimmissa, omassakin 217.

        Jaa, no mainitse sitten edes yksi Model 3 performancen suorituskykyä vastaava bensa-auto halvemmalla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa, no mainitse sitten edes yksi Model 3 performancen suorituskykyä vastaava bensa-auto halvemmalla?

        Ei näköjään Nissan GT-R ole enää halpa USA:ssakaan, mutta kiihtyvyys 2,7 kun tehokaimmassa Teslassa 3,3. Vanhemmat GT-R:t taisi olla suunnilleen saman hintaisia, mutta nekin superautoja Teslaan verrattuna. Paljon mieluummin ostaisin samalla hinnalla käytetyn GT-R:n kuin uuden Teslan.

        Polttomottorit paljon kalliimpia valmistaa ja sähköautot saa vielä tukea eli ylihintaa Tesloissa melkoisesti. En viitsi etsiä muista tietoa, voi olla etteivät hinnalla pystykään kilpailemaan, mutta muuten kyllä. Olisipa hauska nähdä Tesla käsittelytestissä ja ratakierrosajat vaikkapa Top Gearissa.


    • Anonyymi

      Vetyauto sähkön käytön hyötysuhde on huono.

      Jos voi ajaa sähköllä, miksi tehdä sillä sähköllä ensin vetyä (elektrolyysi) ja sen jälkeen muuttaa vety takaisin sähköksi (polttokenno)?

      Tämän lisäksi sähkön "kuljettaminen" asiakkaalle on helpompaa (sähköjohdot) ja hyötysuhteeltaan tehokkaampaa kuin vedyn (sähköjohdot paineastiat putkistot kuorma-autot) .

      Lisäksi infraa on olemassa valtavasti sähkölle, muttei vedylle.

      Vetyauto on myös raskaampi, koska siinä on sekä sähköauton että vetyauton tekniikka samassa autossa. Esimerkiksi akku on kummassakin iso, jos vertaa bensiinisuton akkuun.

      Myös huollettavaa ja korjattavaa on enemmän ja vielä kaksi täysin erilaista tekniikkaa. .

      Voisiko joku vääntää tämän rautalangasta, miksi kannattaa käyttää vetyä eikä suoraan sähköä?

      • Anonyymi

        Nuo vetysäiliöt ovat todella painavia ja niitäkin joutuu vaihtamaan jos ehtii ennen kuin vuotaa ja räjähtää.


    • Anonyymi
    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Muuta Norjaan. Onneksi autohallissa ei ole vetyautoja.


    • Anonyymi

      jesss

    • Anonyymi

      Vetyautolla kertatankkauksella ajettava matka on samaa luokkaa kuin bensiiniautolla. Myös tankkaus maksaa suunnilleen saman verran. MUTTA autosta joutuu maksamaan jopa neljä-viisi kertaa enemmän kuin bensiiniautosta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2012
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      45
      1537
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      28
      1448
    4. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1427
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1405
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1367
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1300
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1230
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1217
    Aihe