Mieluummin vetyautoja kuin sähköautoja

Anonyymi

Vetyautot on toimintamatkaltaan lähempänä vertailukelpoista polttomoottoriautoihin kuin sähköautot. Ja toimintamatka ei vaihtele niin jyrkästi kuin sähköautossa kuorman ja kelin mukaan. Ei tietysti nykysellään vielä vertailukelposta kun ei ole vetypolttoaineasemia vielä paljon, mutta mieluummin sähköautojen kehitykseen ja tukiin käytettävät rahat vedyn tuotantoon ja myyntiasemiin. Vedyn tuotanto ei paljon edes saastuta, ydinvoimalla, tuulivoimalla ja aurinkopaneeleilla saa tarvittavan energian vedyn tuotantoon. Ja sitten kun on polttomoottoriajoneuvoja enää pari prosenttia ei saastuta sitäkään vähää.

Sähköautoissa kannattaisi panostaa vaihdettaviin akkuihin, pystyisi vertailemaan vety- ja polttomoottoriautoihin;

https://www.nio.com/es8

Sähköautoihin pakolliseksi vaihdettava akku, kaikkiin autoihin merkistä riippumatta tietyt pakolliset standardimitat akkuihin.

26

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ja on tankkausaikakin huomattavasti nopeampi kuin sähköautossa.

      • Anonyymi

        "Tankkausaika" sähköautossa on n. 10 sekuntia kotiin tullessa (piuha kiinni) ja ajoon lähtiessä toinen 10 sekuntia kun piuha irroitetaan.

        Vetyautoilija maksaa polttoaineestaan neljä kertaa enemmän kuin sähköautoilija ja ostaessaan auton kaksi kertaa enemmän vetyautosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tankkausaika" sähköautossa on n. 10 sekuntia kotiin tullessa (piuha kiinni) ja ajoon lähtiessä toinen 10 sekuntia kun piuha irroitetaan.

        Vetyautoilija maksaa polttoaineestaan neljä kertaa enemmän kuin sähköautoilija ja ostaessaan auton kaksi kertaa enemmän vetyautosta.

        "Tankkausaika" sähköautossa on n. 10 sekuntia kotiin tullessa (piuha kiinni) ja ajoon lähtiessä toinen 10 sekuntia kun piuha irroitetaan."

        Et sä tyhmä ole?....


    • Anonyymi

      Kuka oikeasti tarvitse mitään "pitkän matkan" autoa?
      No onhan se tietysti mukava haaveilla sellaisesta mikä ei koskaan toteudu, kuten vetyauto jolla on halpa ajaa, hankinta hinta tavikselle sopiva ja ylläpito halpa.

    • Anonyymi

      Ota raukka selvää paljonko sähköenergiaa tarvitaan vedyn valmistamiseen ja minkä verran siitä saadaan polttokennossa sähköksi muutettuna takaisin.

    • Anonyymi

      Eilen vasta oli lehdessä juttu miten vetyautosta oli säiliö hajonnut tankatessa. Kävi tuuri ettei hajonnut autohallissa ja mikä tahansa kipinä sytyttänyt. Vielä vaarallisempia kuin litiumakut, onneksi niille on tulossa vaarattomampia ja nopeasti ladattavia korvaajia, esim suola-akku.

      • Anonyymi

        Missähän päin maailmaa tämä tapahtui, kun Suomessa ei ole ainakaan yhtään vetyasemaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missähän päin maailmaa tämä tapahtui, kun Suomessa ei ole ainakaan yhtään vetyasemaa?

        Onneksi ei, mutta esim Saksassa ja jossain muissa maissa aikovat lisätä entisestään. Täällä suolatuilla teillä ne ruostuisi vielä herkemmin.


    • Anonyymi

      Mistäs meinasit vetyä saada? Olen aika varma, että saat sähköauton ladattua nopeammin kuin hommattua jostain vetyä vetyautosi tankkiin.

      Ja sitten ne muut kustannukset, kuten esimerkiksi säännöllisesti vaadittava vetysäiliön vaihtaminen. Ei ole halpaa puuhaa.

      Että eiköhän me mennä näillä patteriautoilla ainakin seuraavat 20 vuotta.

      • Anonyymi

        Vähän sama kysymys kuin miten latauspaikat riittää sähköautoille, niihinhän valtio antaa tukia ja niitä asennetaan lisää jatkuvasti. Samalla tavalla pitäisi valtion antaa tukia vetyautojen tankkauspaikkojen asennukseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vähän sama kysymys kuin miten latauspaikat riittää sähköautoille, niihinhän valtio antaa tukia ja niitä asennetaan lisää jatkuvasti. Samalla tavalla pitäisi valtion antaa tukia vetyautojen tankkauspaikkojen asennukseen.

        Sähköauton voi ladata Suomessa miljoonista pistorasioista. Jakeluinfra on siltä osin jo valmis.

        Ja sitten vielä sellainen mielettömyys, kun vedyn onneton hyötysuhde, joka on vain 25 %, jos vety tehdään alun perin sähköstä. Jo pelkästään sen vuoksi on paljon hyödyllisempi käyttää sähkö sellaisenaan sähkömoottorissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vähän sama kysymys kuin miten latauspaikat riittää sähköautoille, niihinhän valtio antaa tukia ja niitä asennetaan lisää jatkuvasti. Samalla tavalla pitäisi valtion antaa tukia vetyautojen tankkauspaikkojen asennukseen.

        Ei kannata tukea päällekkäisiä, sähköautot paljon järkevämpiä kunhan vielä tulee turvalliset ja halvat suola-akut.


    • Anonyymi

      eikös reilun vuoden päästä ole jo vetyasemat valmiina?

      vai oliko valeuutisia?

      • Anonyymi

        Rääkkylässä odottelee vetyauto tallissa ja venesatamasta on laituripaikka hommattuna vetyvenettä varten.


    • Anonyymi

      Eikös noilla molemmilla kuitenkin kyykytä vanhat Mersut ja Bemarit mennen tullen?

      • Anonyymi

        Mennen kyllä. Tullessa ainakin patteriauto on laturissa ja muut vain suhahtavat ohi.


      • Anonyymi

        Teslan hinnalla saa kyllä paremmin kulkevia bensa-autoja, alle 3s 0-100km/ ei tosin ole paljon järkeä, varsinkaan autopilotilla. Huippuja riittää useimmissa, omassakin 217.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teslan hinnalla saa kyllä paremmin kulkevia bensa-autoja, alle 3s 0-100km/ ei tosin ole paljon järkeä, varsinkaan autopilotilla. Huippuja riittää useimmissa, omassakin 217.

        Jaa, no mainitse sitten edes yksi Model 3 performancen suorituskykyä vastaava bensa-auto halvemmalla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa, no mainitse sitten edes yksi Model 3 performancen suorituskykyä vastaava bensa-auto halvemmalla?

        Ei näköjään Nissan GT-R ole enää halpa USA:ssakaan, mutta kiihtyvyys 2,7 kun tehokaimmassa Teslassa 3,3. Vanhemmat GT-R:t taisi olla suunnilleen saman hintaisia, mutta nekin superautoja Teslaan verrattuna. Paljon mieluummin ostaisin samalla hinnalla käytetyn GT-R:n kuin uuden Teslan.

        Polttomottorit paljon kalliimpia valmistaa ja sähköautot saa vielä tukea eli ylihintaa Tesloissa melkoisesti. En viitsi etsiä muista tietoa, voi olla etteivät hinnalla pystykään kilpailemaan, mutta muuten kyllä. Olisipa hauska nähdä Tesla käsittelytestissä ja ratakierrosajat vaikkapa Top Gearissa.


    • Anonyymi

      Vetyauto sähkön käytön hyötysuhde on huono.

      Jos voi ajaa sähköllä, miksi tehdä sillä sähköllä ensin vetyä (elektrolyysi) ja sen jälkeen muuttaa vety takaisin sähköksi (polttokenno)?

      Tämän lisäksi sähkön "kuljettaminen" asiakkaalle on helpompaa (sähköjohdot) ja hyötysuhteeltaan tehokkaampaa kuin vedyn (sähköjohdot paineastiat putkistot kuorma-autot) .

      Lisäksi infraa on olemassa valtavasti sähkölle, muttei vedylle.

      Vetyauto on myös raskaampi, koska siinä on sekä sähköauton että vetyauton tekniikka samassa autossa. Esimerkiksi akku on kummassakin iso, jos vertaa bensiinisuton akkuun.

      Myös huollettavaa ja korjattavaa on enemmän ja vielä kaksi täysin erilaista tekniikkaa. .

      Voisiko joku vääntää tämän rautalangasta, miksi kannattaa käyttää vetyä eikä suoraan sähköä?

      • Anonyymi

        Nuo vetysäiliöt ovat todella painavia ja niitäkin joutuu vaihtamaan jos ehtii ennen kuin vuotaa ja räjähtää.


    • Anonyymi
    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Muuta Norjaan. Onneksi autohallissa ei ole vetyautoja.


    • Anonyymi

      jesss

    • Anonyymi

      Vetyautolla kertatankkauksella ajettava matka on samaa luokkaa kuin bensiiniautolla. Myös tankkaus maksaa suunnilleen saman verran. MUTTA autosta joutuu maksamaan jopa neljä-viisi kertaa enemmän kuin bensiiniautosta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

      Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      195
      6808
    2. Ootko rakastunut?

      Kerro pois nyt
      Ikävä
      159
      2006
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

      Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1668
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

      Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1370
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

      Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      55
      1218
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

      Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      48
      1074
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

      En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      99
      1045
    8. Reeniähororeeniä

      Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      6
      967
    9. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

      Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      251
      934
    10. Kävit nainen näemmä mun

      Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      909
    Aihe