Miksi en saa kunnon töitä

Anonyymi

Olen amkista reilut kolme vuotta sitten valmistunut insinööri ja työkokemusta puhdas nolla poislukien pakolliset harjoittelut opiskellessa. Moni työllistyy näihin harjottelupaikkoihin mutta itselle näin ei käynyt.

Elämä on nyt vaihdellut paskahommista työttömyyteen. En kelpaa näihin insinööritöihin mitä olen hakenut enkä edes alan duunarihommiin. Usein en ole päässyt edes haastatteluun paria kertaa lukuunottamatta. Ei edes ilmoiteta että ei kiitos tai korkeintaan tulee netistä valmiiksi kopioitu valintamme ei osunut sinuun plääplää viesti kuukausien päästä jolloin oli jo selvää ettei paikkaa saanut ja viesti vain alensi arvostusta yritystä kohtaan ja tuntui suorastaan vittuilulta hakijaa kohtaan.

Kaikkiin ns paskahommiin tunnun kyllä kelpaavan oikein hyvin. Alkutyöttömyyskausina hain hesburgeriin kun työkkäri pakotti ja sieltä ilmotettiin jo hakua seuraavana päivänä että tulehan haastatteluun. Haastattelu oli luokkaa koska voit alottaa ja tehtiin sopimus. Puoli vuotta sitä hommaa jaksoin aivan järkyttävää paskaa ja aivan vitun paska palkka ja tuntui nöyryyttävältä olla siellä kun alemmin kouluttautuneetkin katsoivat vinoon että eikö tuokaan muualle ole päässyt. Purin sopparin koeajan lopulla vaikka karenssia tulikin.

Nykyään en edes hae tuollasia hommia ja sossupummina elän. Haen insinöörihommia tai edes vähintään alan työntekijähommia mutta ei natsaa. Haluan tehdä työtä johon kouluttautunut olen. Mikähän vittu siinä on että aina joku muu on parempi joka paikkaan ja enkö tosiaan kelpaa töihin mihinkään muualle kuin paskapalkkaisiin hanttihommiin. Alkaa niin ottamaan jo kupolista ettei pääse elämässä eteen päin. Opiskeluaikana vielä hehkutettiin työvoimapulaa mutta taitaa olla paskapuhetta.

15

865

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kannattaisikohan alkaa muuttaa asennettasi hieman tai oikeastaan aika paljonkin? Mikä tahansa työ on parempi kuin työttömyys ja kertoo ainakin siitä että todella haluat töitä ja täyttää cv:tä. Vaikka olisit siellä hesessäkin niin kertoo se jo jotain että työskentelet ahkerasti etkä vain laiskottele. Sitten kenties saat sen insinööripaikankin kun työnantaja huomaa ettet ole luovuttanut ja olet ollut koko ajan jossakin. Tuo että olet sossupummina ja ajattelet ettet varmasti tee mitään jos et saa insinöörityötä niin antaa sinusta laiskan ja muutenkin epämiellyttävän kuvan jota kukaan ei halua palkata. Kukaan työnantaja ei arvosta jos cv:ssä on vuosia sohvalla löhöilyä ja munien kaivelua. Se kolmen vuoden hesburger työkin on arvokkaampaa. Korjaa asenteesi niin ehkä joku päivä teet vielä insinöörin työtä. Varmaa on että jos jatkat vain kotona nysväämistä niin ei sinua jatkossakaan kukaan insinööriksi palkkaa. Varsinkin jos sinulla on jo nyt lähes kolme vuotta työttömyyttä. Miten ajattelit tuon pätkän selittää haastattelijalle?

      • Anonyymi

        Meinaatko että insinöörille on eduksi että cv:ssä lukee hampparihommia?

        Aloittajaa ehdottaisin tarkistamaan mitä työnvälittäjä on kirjannut tietoihisi. Itse hain joskus baronan kautta töitä ja se krapulainen vittuileva baronan heebo piti minua aivan pilkkanaan. Jossakin kohtaa tajusin vaatia saada nähdä mitä hän oli tietoihini kirjoittanut. siellä oli jotain että olen hoitanut siskoni lapsia ja haravoinut iäkkään äitini pihaa. Aivan pelle. Työn välittäjä voi sabotoida työnhakijan mahdollisuuksia.


      • Anonyymi

        Höpön löpön. Mikä tahansa työ ei ole parempi. Ensinnäkin työ, jossa on niin huono palkka, että velkaantuu töihin menemisen johdosta, niin ei missään nimessä kannata mennä sinne töihin. Toisekseen, työ, jossa menee mielenterveys tai fyysinen terveys loppuiäksi pilalle niin ei kannata sinne mennä jos ihan normijärkeä on edes vähänkään jäljellä. Kolmanneksi, tulevat työhaastattelijat eivät arvosta kuin sen alan kokemusta mitä on hakemassa ja useimmiten niistäkin jotain spesifiä kokemusta juuri tietystä yksiköstä tietyltä työnantajalta. Sitäpaitsi, tuossa käy niin, että jos on siellä Hesessä hirveän hyvä työntekijä niin Hesestä soitetaan niihin uusiin työpaikkoihin ja haukutaan henkilö lyttyyn jotta henkilö säilyisi loppuelämän Hesellä töissä eikä etenisi muualla parempiin töihin paremmalla palkalla.


    • Anonyymi

      Täytyy siis kouluttautua insinööriksi että kelpaa hampurilaisravintolaan töihin.

      • Anonyymi

        On Tämä suomi mennyt älyttömäksi minä olin 50 vuotta työelämässä eikä vieläkää olisi laskenet eläkkeelle kun ei tilalle olisi saanut ketään


      • Anonyymi

        Ei inssikoulutettuja oteta kovinkaan helpolla duunari töihin, koska sitoutuminen on arvoltaan nollaa. Lähtevät heti jos pienikin tarjous toisaalle ja samalla opastus menee nollaan....
        Asennekkin on jopa työyhteisöä heikntävä ja vähättelyä joka ei luo yhteishenkeä.
        Tuholaisesta kyse työpaikoilla.


      • Anonyymi

        Kyllä suomessa on liikaa ja väärinkoulutettuja kunpitäisi kouluttaa niille aloille jossa on työvoimapula mutta eihän politikot sitä tajua


    • Anonyymi

      Toisin kuin ensimmäinen kommentoija väittää niin ei todellakaan kannata olla hanttihommissa et hyödy niistä mitenkään. Itselläkin työkokemusta on juuri hesburgerista. Käytännössä työntekijöitä ei ainakaan siihen aikaan arvostettu vaan työntekijät olivat koneita. Taukoja ei kerennyt pitää ja oli onnekas jos juomaan ehti jossain välissä. Ylimääräisiä vuoroja tuli ja jos et ottanut vastaan niin sait haukkuja. Joka vitun päivä vitutti lähteä töihin ja paikat myös tosi kipeät ja kukaan ei arvostanut sua paskaakaan. Työvuorotkin oli usein sen 6h eli vähemmän palkkaa plus ei ruokapaussia. Palkka niin paska että vuokran jälkeen sai sinnitellä että selviää. Ei todellakaan kannata insinöörin tuollaista harkita. Menetät vaan mielenterveytes ja saat vitutuksen kun palkka ei riitä mihinkään. Nykyisin en tiedä mutta ainakin 10 vuotta sitten oli tuollaista. Työnantajia ei kiinnosta enää tuossa vaiheessa hanttihommat. Vain oman alan työkokemuksella on väliä.

    • Anonyymi

      Minkä alan insinööri olet. Toisaalta sun pitäisi löytää se bisnesala johon haluat. Ei siis umpimähkäistä hakuammuskelua sinne tänne. Keskitä, keskitä. Katse palloon. Kun se bisnesala on tarkasti selvillä niin niitä työpaikkoja vain haet. Llisäkurssit jolla pätevöidyt sille haluamallesi bisnesalalle. Ne ovat tärkeitä työkaluja, Muodolliset tutkinnot happanevat nopeasti. Sinulla jo 3 vuotta kun valmistuit AMK insinööriksi. Se on todella pitkä aika. Hanttihommat eivät pätevöitä sinua. Niistä saat fyffeä että elät päivästä toiseen. Ei muuta. Ne kurssit, sertifikaatit ovat juttuja joilla pääset pinnalle ja erikoistut ja saat pääsi veden pinnalle. Alan kirjallisuus ja valitun bisnesalan treenaaminen. Niihin panostat. Se 3 vuoden takainen tutkinto on pahasti hapantunut ja repaleinen. Tiedät sen itsekin.

      • Anonyymi

        jeps vaan, itsellensä kannattaa tehdä latua. Sekin on opittava taito. Jos ei tee itsellensä latua niin on aina umpihanki vastassa.


    • Anonyymi

      Työpaikka ei ole automaatti! Muuta siis työnperässä alueelle jossa sinulle työpaikka!
      Jos 3v menee asian keksimiseen on aikasi jo ohi muutenkin kaikkialla....

    • Anonyymi

      Työhakemuksessa ei kerjätä hommia. Siinä myydään mitä osaat, tai olet valmis tekemään. Tai kilautat yritykseen, jonne haet että saavut paikalle tutustumaan firmaan, silloin kun se sopii, ja tiedustelet milloin sopii.
      Edelleen tehokas keino.
      Toinen keino on tarjota itseään ensin palkkatuella, mutta työkkäristä on oltava asialle ensin puolto, eli käännyt työkkärin puoleen ensin.
      Entä vuokratyöfirmojen kautta vaikka lyhyempiäkin pestejä? Pääset näyttelemään vähän kynsiäsi.
      Ymmärtäähän sen, että turhauttaa, jos töitä ei meinaa millään löytyä. Sinun on erotuttava.
      Jäätävä mieleen. Haastattelussa se tilaisuus on, mutta harvoin palkataan sitä joka öö tuota, ei oikein ole varma edes firman tuotantoalasta. Eli aina kun haet jonnekin, tee pohjatyöt, eli selvitä mitä yritys oikeastaan tekee.
      Näin voit pohtia tuotteita, tuotantoa, ja esittää vähän kysymyksiä itse haastattelussa. Aina antaa hyvän kuvan, että hakija on niin kiinnostunut firmasata että selvittää sen tuotantovaiheet, ja muut tärkeät.

      • Anonyymi

        Etköhän sinä ole kohta töissä 😉. Itse olin just tollanen. Aina huipulle. Joka haastattelussa paikka.

        Nyt olen jo vähän vanhempi, mutta tulipahan nähtyä. Toiset vikisee, toiset tekee.


    • Anonyymi

      Suureen osaan raksatöistä tarvii ainoastaan hyvä asenne niin pärjää Ei ne porat ja ja muut työkalut ole niin vaikeita käyttää vaan niitä osaa käyttää ihan perus raksamies ja seiniä osaa varmaan jokainen rakentaa sekä maalata. Loput oppii tekemällä mutta nykyään ei saa edes töitä jos on vuodesta 1988 kokemusta kuten minulla.

    • Anonyymi

      Kyllä ikärasimi tuhoaa suomen nuorisoa ei kiinnosta muu kuin kännykän räplääminen ja teollisuus itkee työvoimapulaaa ammmttikouluihin ei ole tulijoita kaikille mainostetaan lukiota ei sitäkauttakaan saada tekijöitä kun työ on ainoa oikea opettaj tisedän se kokemuksesta enkä mistää kirjoista vaikka olen lukenut palkon

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      20
      1283
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1272
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1186
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1184
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1163
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1161
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1147
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1144
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1129
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1120
    Aihe